Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:44

23 Oktober 2008 16:24
Ontslag na bijna verdrinken patiënt

Een medewerkster van zorginstelling Sensis in Breda wordt ontslagen omdat ze begin deze maand een patiënt alleen achterliet in bad. De bewoonster, van 28 en meervoudig gehandicapt, verdronk bijna en ligt sindsdien in coma. Kans op herstel is er nauwelijks.

De medewerkster had de vrouw, ondanks duidelijke instructies, achtergelaten in het bad om ergens anders iets te doen, wat langer duurde dan even heen en weer lopen om iets te pakken.

Tegen de Sensis-medewerkster loopt een strafrechtelijk onderzoek. Ze is volgens de instelling erg geraakt door de zaak en krijgt nazorg.

----

Hoe stom ben je dan.. Lips are sealed

Ann_moi

Re: Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:47

Jemig wat erg voor de bewoonster en haar familie zeg!! Wel goed dat de medewerkster waarschijnlijk ontslagen wordt, want dit kan echt niet..

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:47

ohh nee .. vet erg voor die gehandicapte vrouw!!! dat je zoiets doet :S

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:49

mm, ja vreselijk voor dat vrouwtje en die familie, vraag me af wat ze moest doen, misschien werd ze opgeroepen, was er iemand anders gevallen etc. wil haar verhaal ook horen.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:50

ja idd, dan ben je echt stom! zo iemand laat je toch niet alleen achter in bad
heel erg voor die vrouw en haar familie!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:52

Dat ben je als verpleegkundige/verzorgende echt heel stom bezig.
Maar volgens mij komt dit regelmatig voor, dat ze mensen alleen moeten laten. Dat kan bijna niet anders in deze tijden. Te weinig personeel en te veel cliënten.
Neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is voor familie.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:52

Dapy schreef:
mm, ja vreselijk voor dat vrouwtje en die familie, vraag me af wat ze moest doen, misschien werd ze opgeroepen, was er iemand anders gevallen etc. wil haar verhaal ook horen.

Ontslag lijkt me dan niet helemaal terecht.

Dit klinkt meer als een situatie die voorkomen had kunnen worden.. Scheve mond Erg hoor wat er is gebeurd..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:03

Ben benieuwd naar de andere kant van het verhaal, natuurlijk laat je nooit iemand alleen in bad, er zijn niets voor niets bad protocollen. ( werk zelf in een zorginstelling )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:08

ook ik vind het erg kort door de bocht om de verpleegkundige de schuld te geven. het is eerder een probleem van de zorginstelling: te weinig mensen, te veel taken.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:17

benangelique
Ben het met je eens dat er teveel taken toebedeeld worden.
Maar ik zou persoonlijk dat gewoon zeggen "ik doe deze mevrouw in bad en daarna ben ik beschikbaar voor andere taken"
Jammer hoor dat dit gebeurd..
Ben ook wel benieuwd naar het verhaal van de verpleegkundige..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:30

ik weet van mijn moeder (verpleegkundige bij een zelfde zorginstelling) dat standvastigheid niet altijd werkt. Als jij alleen bent en je doet iemand in bad, ben je de sjaak als er een ander een epileptische aanval krijgt.
Tuurlijk is het dan dus zaak om niemand in bad te doen als je alleen bent, maar als diegene van kop tot kont onder de stront zit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:32

de werkdruk is gewoonweg te hoog in huizen...........

en dan moet je keuzes maken.......... en als iemand rustig in bad ligt en op de gang ligt iemand te kermen omdat die even een stukje ging lopen, terwijl het lijf dat niet meer kan....... en je bent alleen........... tja dan moet je keuzes maken........

heel, heel triest voor die vrouw en voor de patient!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:34

Tjaa..
Weet het verhaal van de verpleegdkundige niet,
misschien was er op dat moment daar wel iets aan de hand waar ze wel
direct naar toe moest & kon het niet anders!
Maar aan de andere kant zijn er idd niet voor niets badprotocollen..

Vind het heel erg voor iedereen rondom de client,
maar ook voor de verpleegdkundige, die vergeet dit ook niet zomaar!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:33

benangelique,
Aan die optie had ik nog niet gedacht... dat iemand anders idd in de problemen kan komen en als je er dan alleen voor staat...
Maar dat kan dan toch gewoon niet?
één iemand die daar dan in z'n eentje verantwoordelijk voor is?!

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:44

Jordy: Nee, dat kan inderdaad niet. Maar dan is het een probleem van de instelling, niet van de verpleegkundige in kwestie.

Helaas gebeuren dit soort dingen vaker. Te weinig personeel voor te veel clienten, en op dat soort momenten gaat het mis...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:49

Ik werk ook in een instelling met gehandicapten en als onze mensen in bad gaan liggen ze op een soort brancard en die kan je zo in bad laten zakken dat mensen met hun hoofd onmogelijk onder water kan komen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je dan iemand alleen moet laten. Wij baden en douchen enkel als we met twee man personeel op de woning zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:52

Mijn broer is om precies dezelfde reden overleden in een woonvorm omdat de vrouw het niet nodig vond om bij hem te blijven als hij in bad was, ze had vergadering nadat ze hem instrueerde om naar het bad te gaan.
Hij heeft 4 uur dood in bad gelegen voordat de personeel ging kijken waar hij was. Soms is het alleen vette nalatigheid!
Edit; in mijn broers geval had de vrouw niet eens tegen een collega gezegd dat ze mijn broer naar bad had gestuurd.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:44

zacharyhill schreef:
Ik werk ook in een instelling met gehandicapten en als onze mensen in bad gaan liggen ze op een soort brancard en die kan je zo in bad laten zakken dat mensen met hun hoofd onmogelijk onder water kan komen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je dan iemand alleen moet laten. Wij baden en douchen enkel als we met twee man personeel op de woning zijn.

hier ook zo. ik werk ook in een instelling voor meervoudig gehandicapten. meestal worden ze gewoon gewassen op de bandbrandcard. en wij zijn altijd met z'n 2en minimaal! in het geval van deze verpleegkundige/verzorgende kan ik niet oordelen, omdat ik haar kant van het verhaal niet ken, maar als zij echt alleen heeft gewerkt, vind ik het ook nalatigheid van de instelling! in haar geval had ze misschien beter het stopje uit het bad kunnen laten lopen, maar ja dat is achteraf gel*l.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:46

C_arola schreef:
Mijn broer is om precies dezelfde reden overleden in een woonvorm omdat de vrouw het niet nodig vond om bij hem te blijven als hij in bad was, ze had vergadering nadat ze hem instrueerde om naar het bad te gaan.
Hij heeft 4 uur dood in bad gelegen voordat de personeel ging kijken waar hij was. Soms is het alleen vette nalatigheid!
Edit; in mijn broers geval had de vrouw niet eens tegen een collega gezegd dat ze mijn broer naar bad had gestuurd.

dit vind ik wel heel erg triest Huilen hopelijk is deze vrouw wel vervolgd/ontslagen? dit vind ik gewoon iets opzettelijks doen, zo vraag je toch om problemen Boos!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:53

jessie34 schreef:
C_arola schreef:

dit vind ik wel heel erg triest Huilen hopelijk is deze vrouw wel vervolgd/ontslagen? dit vind ik gewoon iets opzettelijks doen, zo vraag je toch om problemen Boos!

Ze werkt nog steeds bij dezelfde instelling alleen een andere woonvorm. We wouden haar vervolgen maar een advocaat wou niks aan de zaak doen omdat ze meerdere zaken al had lopen.
Wij konden toen geen rechtzaak aan omdat het te emotioneel was geworden.
De vrouw werd helemaal beschermt door de instelling. We hebben dagverslagen gekregen waarin letterlijk staat wat ze tegen mijn broer heeft gezegd en dat mijn broer daarvoor ook al 3 keer had aangegeven dat hij zich niet goed voelde en hij waarschijnlijk een epileptische aanval zou krijgen. Ze zei letterlijk; ga maar naar bad, dan voel je je wel beter , en liep toen weg.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:06

@carola-smidt:
echt in en intriest dit Boos! wat zou dit moeilijk voor jullie zijn Ach gut hoe kun je iemand met epilepsie nou alleen in bad laten liggen, rare instelling is dat zeg ik hoop dat jullie toch de kracht kunnen vinden om dit te verwerken, ik kan me maar half voorstellen hoe erg dit moet zijn Ach gut

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:11

benangelique schreef:
ook ik vind het erg kort door de bocht om de verpleegkundige de schuld te geven. het is eerder een probleem van de zorginstelling: te weinig mensen, te veel taken.

ja daag!!
echt als het zo is he, dan wil ik het als ouder weten, en zou ik mn kind weer ophalen!
dan maar je leven op de kop omdat gehandicapt kind op die leeftijd weer thuis woont,
dan maar weer pgb en alles zelf inkopen, maar dit???

verschrikkelijk, echt heel erg!! Boos!

en als ik er zelf zou werken zou ik de cliënt niet achterlaten, maakt niet uit wát voor urgents er tussendoor komt!
dat kan gewoon niet!
(o ik ben heus niet een beetje boos hoor, door dit bericht Nagelbijten / Gniffelen )

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:39

Het is hééél erg dat dit gebeurd is.. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die in de zorg/hulpverlening werkt en zegt; ik hoop dat de begeleidster wordt ontslagen.. Want alle verpleegkundige etc. weten dat de werkdruk HOOG is en kunnen een situatie opnoemen waarbij het goed is afgelopen, maar net zo goed fout had kunnen gaan.. En iedereen in de zorg weet dat je ooit keuze's moet maken, dit gebeurd immers wanneer je met mensen werkt, en je veel moet improviceren!

De werkneemster heeft goede nazorg en begeleiding nodig... En is in mijn ogen al hard genoeg gestraft door het voorval, want gekeken naar mijn ervaringen op de werkvloer is er niemand die zoiets opzettelijk laat gebeuren..

Het voorbeeld van een andere cliënt die zich bezeerd vind ik goed, maar denk eens aan het alarm, een escalatie of iets dergelijk? Of mss had de cliënt medicatie nodig en moest deze even gepakt worden? Het kan allemaal gebeuren..

Ik hoop dat iedere hulpverlener weer met de neus op de feiten gedrukt wordt.. want het gaat ooit fout.. En waar mensen werken worden fouten gemaakt.. Alleen hebben deze vaker cruciale gevolgen..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 01:31

Heb zelf een paar jaar in de zorg gezeten, zowel verstandelijk en lichamelijk in 1 groep, als leerling zijnde (!) mocht ik niet alleen staan maar ik werd toch alleen gelaten door gebrek aan personeel, vaak genoeg gebeurt hoor, dat meneer 1 mij in elkaar begon te slaan en meneer 2 een client in elkaar begon te meppen die dan weer een epileptische aanval kreeg en weer een ander die in paniek met zijn hoofd tegen de muur begon te slaan..
Ja.. Sta je dan... Je hebt dan wel misschien een bel om je nek hangen zodat je de buren kan inschakelen maar dat duurt ook 3 minuten voordat die er zijn (in mijn geval dan)... Ik sta van dit verhaal niet te kijken, is puur een kwestie van wachten tot het fout gaat voordat men iets aan dit probleem gaat doen...

Gatver ik herinner me nou iets wat ik liever zou vergeten...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:39

wat verschrikkelijk dat dit soort dingen gebeuren...........