SP: Minima hebben recht op LCD tv

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

SP: Minima hebben recht op LCD tv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 15:49

http://www.elsevier.nl/web/10208249/Nie ... evisie.htm

SP: Minima hebben recht op lcd-televisie
dinsdag 21 oktober 2008 07:46

Minima in Groningen krijgen van de gemeente 450 euro om een lcd-televisie met een scherm van maximaal 55 centimeter te kopen. De VVD noemt de regeling belachelijk en vindt dat de gemeente een verkeerd signaal afgeeft.

SP: Ramp als je tv kapotgaat
SP-wethouder Peter Verschuren liet gisteren aan lokale zender RTV Noord weten dat de vergoeding voor een nieuwe televisie voor minima onlangs is opgetrokken van 170 euro naar 450 euro. 'We gaan nu op de normen van het NIBUD, (het Landelijk Instituut voor Budgetvoorlichting) zitten.'

De witgoedregeling is voor inkomens die vijf jaar of langer een inkomen tot 150 procent van het minimum hebben. 'Als de tv kapot is en je behoort qua inkomen tot die groep kun je naar de Sociale Dienst gaan en krijg je 450 euro voor een nieuwe televisie.'

Ramp
Verschuren vindt dat de gemeente met de nieuwe regeling het signaal afgeeft dat 'we mensen niet in de armoede willen stoppen'. 'Als je al vijf jaar op het minimum zit, en je tv gaat kapot, dan is dat een drama, dan is het een ramp,' zegt Verschuren.

Met de 450 euro hoef je volgens Verschuren niet langer 'de allergoedkoopste zwartwit-televisie die nog ergens in de hoek stond' te kopen.'

Verschuren vindt ook niet dat de gemeente zo laat zien dat het niet langer loont om te gaan werken: 'Dan draai je de zaken om. Die mensen hebben daar ook recht op.'

Exorbitant
De VVD zegt te schrikken van de vergoeding die door de gemeente wordt gegeven om een '55 centimeter flatscreen' te kunnen kopen.

VVD-raadslid Joost van Keulen vindt de regeling exorbitant. Zijn fractie wil daarom duidelijkheid over alle voordeelregeltjes die er zijn voor mensen met een laag inkomen. Want het kan niet zo zijn, vindt Van Keulen, dat het voor Groningers loont om niet te werken.

Door Robbert de Witt

Ik vind het echt te idioot voor woorden, maar onderstreept wel mijn gedachtes over het feit dat de 1e levensbehoeftes nogal een rekbaar begrip is in dit land. Ik zou namelijk zeggen dat de eerste levensbehoeftes oa schoon drinkwater en eten zijn, maar dat schijnt zwaar achterhaald te zijn.
Zelfs de politiek geeft hiermee i.m.o. aan dat onder eerste levensbehoeftes ook mobieltjes, flatscreen-tv, pc met internet vallen.

Door dit soort artikelen vind ik het niet zo gek dat mensen op types als Wilders gaan stemmen, want die weet met dit soort bullshit voorstellen wel raad.

squid

Re: SP: Minima hebben recht op LCD tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:53

Misschien kunnen ze zichzelf dan eindelijk achter die TV wegtrekken als dat kreng kaopt gaat en eindelijk eens een keer aan het werk net als ieder ander...het is toch van de zotte dat ik als werkende belastingbetaler betaal voor de flatscreen van een thuiszitter...terwijl ik zelf niet eens zo'n ding heb!!
We lijken wel gek hier met z'n allen in dit land...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:56

squid schreef:
Misschien kunnen ze zichzelf dan eindelijk achter die TV wegtrekken als dat kreng kaopt gaat en eindelijk eens een keer aan het werk net als ieder ander...het is toch van de zotte dat ik als werkende belastingbetaler betaal voor de flatscreen van een thuiszitter...terwijl ik zelf niet eens zo'n ding heb!!
We lijken wel gek hier met z'n allen in dit land...

Helemaal mee eens.

Mijn vader en mijn moeder werken allebei keihard voor hun centen.
Maar geld voor een lcd tv hebben wij niet.

En dan zouden mensen die niet werken, wel een lcd tv krijgen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:58

Hahahaha doe ff normaal zeg. Dacht serieus dat het een grapje was. Belachelijk, lekkere eerste levensbehoefte. Zou zeggen kijk eens rond op marktplaats.nl. En mensen die wel werken dan ja, die moeten het wel met een bejaard ding doen, want die kunnen het vaak ook niet betalen. Maar dan is het ineens geen eerste levensbehoefte meer?

Katja

Het moet toch niet gekker worden. Er wordt bezuinigd op gezondheidszorg en onderwijs en dan nog maar te zwijgen hoe sommige ouderen verzorgd worden.
En dan is een LCD tv opeens eerste levensbehoefte geworden?

Lietje1

Wat een ontzettende onzin! Ik heb ook geen LCD tv.... en ik moet zeggen ik kan me prima redden zonder! Het moet echt niet gekker worden!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:01

Helemaal met squid eens. Laat die mensen verdorie aan het werk gaan, ipv met d'r luie reet achter die tv te hangen.
Wij hebben thuis nog niet eens een LCD, en ik heb er ook totaal geen behoefte aan. Waarom zij dan wel?

Laat ze het geld in andere dingen steken ipv mensen te gaan voorzien van een LCD-tv.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:03

Te belachelijk voor woorden. Mijn vriend heeft een eigen zaak en ik werk 40 uur. Wij hebben ook geen LCD tv.
Ik wist trouwens niet dat het een eerste levensbehoefte aan het worden was....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:03

En wat doen ze dan aan al die minima die de energie en de kabel niet eens meer kunnen betalen?
MarrieLeen en Squid!!!!!! Wat zijn jullie ongenuanceerd! Er zijn zat minima die wel werken maar voor een minimum loon! Of mensen die door ziekte of handicap van een krappe uitkering moeten leven.
Think again!

Niet dat ze dan een LCD tv moeten hebben, maar niet iedere minima is te lui om te werken. Tssst.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:10

Ik ben op het moment zelf een zogeheten 'minima' (en nee, in tegenstelling tot eerdere berichten zit ik iig echt niet de hele dag voor de tv, zou het niet eens kunnen, maar bedankt voor de tip!) en ook al zou ik het best heel leuk vinden om een LCD tv te krijgen van de gemeente (zou goed uitkomen want die van mij is net stuk), nodig vind ik het absoluut niet, eerder absolute gekkigheid. In mijn wereld is tv kijken naar een LCD of whatever tv geen eerste levensbehoefte, maar een luxe en als je tv kapot gaat geen ramp maar een luxe probleem.
Nee hoor, heb me gewoon een 'tussenteeveetje' weten te bemachtigen (geleend van broerlief) en als mijn spaarvarken vol genoeg zit komt er wel weer een (semi) nieuwe, ooit. Of ik krijg weer eens wat geluk en viavia een tweedehandsje, net als de comp. Maar voor een nieuwe tv naar de SZ gaan? Nee, ze zien me al aankomen en behalve dat, ik zou echt niet weten hoe ik zoiets zou moeten verkopen aan iemand die zich het schompes werkt maar zich ook niet zo'n ding kan aanschaffen...
Behalve dat, hoe groter het LCD of plasmascherm hoe meer ze energie zouden slurpen, heb ik me laten vertellen, hoe gaan ze dat dan oplossen? Gratis energie? Damn, dan ga ik verhuizen... Knipoog (euh, geintje hé, geintje)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:13

Mijn hemel!
Wat is er mis met een "normale" tv zoals zoveel Nederlanders die in de huiskamer hebben staan?
Echt belachlijk dit!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:15

ik vind het belachelijk dat die mensen een lcd tv krijgen
zorg liever dat ze aan het werk komen
als dat kan

ik moet ook altijd hard moeten werken voor mijn centen
zit nu door ziekte thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:16

Dipstaartje, denk even na! Niet iedere minima is werkloos, er zijn zat mensen die gewoon een heel laag inkomen hebben, ondanks dat ze werken.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:19

Belachelijk, als mijn tv kapot is moet ik ook werken om een nieuwe te betalen, ze kunnen toch ook naar de kringloop gaan? Niks mis mee en daar staan ook goede tv's voor weinig geld.
Het maakt voor mij niet uit of ze wel of niet werken voor een minimum loon of een uitkering hebben, 450,- voor een tv vind ik zelf al behoorlijk veel geld, het had ook wel minder mogen zijn. Als ze echt de minima willen helpen dan kan het ook met iets anders waar ze dus echt niet zonder kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:21

Ik vind het idee van de tv ook nergens op slaan, begrijp me niet verkeerd, maar de manier waarop er hier wordt afgegeven op minima deugt niet.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:22

onze tv komt ook gewoon van marktplaats af
en hebben toen heel lang gespaard voor een lcd tv

en idd ze kunnen dat geld beter voor andere dingen gebruiken
kinderen van minima laten sporten
en middelbare school kinderen van arme ouders een computer
daar hebben ze veel meer aan

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:23

suleilitha schreef:
Ik vind het idee van de tv ook nergens op slaan, begrijp me niet verkeerd, maar de manier waarop er hier wordt afgegeven op minima deugt niet.

Daar heb je gelijk in! Ja
Ik zag laatst op TV een vrouw die 2 banen had en nog van een minimum loon rond moest komen. Dat vind ik heel erg.
Maar daarom zie ik het nut van LCD tv nog niet in...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:27

Vraag me af of het hier niet gewoon gaat om de langdurigheidstoeslag waar iedereen in Nld recht op heeft als je 5 jaar op een minimum inkomen zit.

Die langdurigheidstoeslag mogen mensen zelf besteden zoals ze willen, dus ja, als dat aan een TV is dan is dat zo.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:28

Vorig jaar ging mijn tv kapot na 13 jaar trouwe dienst (volgens de verkoper destijds was de levensduur maar 7 jaar). Van een collega kreeg ik een oude tv die toch naar de dump moest , die "bak" staat nu al een jaar bij mij en doet het nog prima, ik heb een volledige baan en behoor niet tot de minima maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een tv van 450,- te kopen. Als deze stuk gaat dan ga ik mooi naar de kringloop, daar zag ik laatst nog een paar mooie staan, "helaas" geen LCD scherm.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:35

In het artikel wordt gesproken over witgoed, en dan moet ik eerder denken aan een wasmachine.
Maar je kan het natuurlijk ook besteden aan een tv.

Alleen begrijp ik dan niet waarom er letterlijk het woord 'lcd-tv' en de afmeting van 55 cm genoemd wordt?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:40

Sommige minima maken er echt misbruik van, ik had een buurvrouw die even een nieuwe koel-vries combinatie kocht van 900,-, ze kreeg toch het grootste gedeelte vergoed van de sociale dienst. Daar word ik dus niet goed van, hoe er met ons geld gesmeten wordt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:43

Buiten de langdurigheids toeslag hebben minima, ook recht op een vergoeding voor een nieuwe tv, wasmachine en dergelijke (met deze minima wordt overigens volgens mij wel de bijstandsgerechtigden bedoelt, aangezien ik begrepen heb dat men maximaal op bijstandsniveau moet zitten hiervoor). Als die een vergoeding van 450 euro voor een tv krijgen vind ik dat inderdaad belachelijk.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:43

Hm, zou je daar als student ook recht op hebben Clown ?

Maar serieus, mag hopen dat dit niet waar is. Tegenwoordig lijkt iedereen het maar als een recht te zien om de nieuwste tv/telefoon/... te kunnen kopen, 2x per jaar met het vliegtuig op vakantie te gaan etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:51

De SP chargeert, en de VVD vindt het geloof ik een makkelijke manier om te scoren over iets wat (in mijn ogen) vooral tamelijk onbenullig is, en verder vooral symboolpolitiek.

Katja: gezondheidszorg en onderwijs worden vanuit de rijksoverheid begroot, dit is een zaak van de gemeente, die de vrijheid heeft om hierover eigen beleid te maken.

Minima die in aanmerking komen voor langdurigheidstoeslag of bijzondere bijstand gaan overigens zeer beslist niet twee keer per jaar op vliegvakantie.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:54

Vind dit een beetje onzin... Alsof een tv iets is wat je echt nodig hebt. Ik zit zelf ook al een jaar zonder en dat gaat hartstikke goed Tong uitsteken