Amerika verwoest de wereld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Amerika verwoest de wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 17:45

Wat denken jullie hier over? Ik ben van mening dat dit wel zo is. Kijk naar de beurzen, die kelderen,omdat het in Amerika niet goed gaat. Ik weet dat alles aan elkaar gerelateerd is maar ik vind het wel erg dat dit alles nu gebeurt.

Redrumfox

Re: Amerika verwoest de wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:46

Niet de wereld, wel de maatschappij wat betreft de economie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:48

Amerika heeft al heel erg lang teveel in de melk te brokkelen gehad, iedereen keek naar Amerika, terwijl het daar al langer niet goed gaat en er bijzonder inefficient gewerkt werd en wordt. En idd, Amerika is ziek, dus wij worden verkouden. Waait wel weer over. Je moet het alleen even uitzieken Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:49

Mijn mening: Amerika heeft last van grootheidswaan (Wij zijn de grootste wereldmacht, bla, bla, bla)

En de rest van de wereld is zo dom om het te geloven en er als hondjes achteraan te lopen...

Ikzelf vind het een beetje vreemd om een land waar de economie in elkaar is gekletterd, een groot deel van de bevolking niet verzekerd is tegen ziektekosten en waar de gemiddelde van een man 68 jaar is, te beschouwen als het grote voorbeeld.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:53

Niet aleen de economie, ook irak Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:13

Tja, blijkbaar zijn wij te dom geweest om onze economie afhankelijk te maken van een grootmacht die zichzelf amper overeind kan houden...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:19

Ik vind het echt jammer dat 'we' in een grootmacht hebben geloofd die niets voorsteld.
Een voorbeeld is dat ze gewoon miljarden uitgeven aan de oorlog in Irak, terwijl het om Afganistan ging!!! En dit terwijl in hun eigen land het geld veel harder nodig is. Amerika is een geld en olie belust land, waar de gemiddelde mens lijdt aan vetzucht en niet verzekerd is, omdat sit simpel weg niet te betalen is!! En de gemiddelde Amerikaan dit niet kan betalen. En waar niks aan gedaan wordt.
Amerika is is mijn ogen een miskleun van een land( de regering).

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:20

Redrumfox schreef:
Niet de wereld, wel de maatschappij wat betreft de economie.

mee eens Haha! En amerika denkt zo af en toe dat het het enige en meest geweldige land ter wereld is

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:21

Cassidy schreef:
Amerika heeft al heel erg lang teveel in de melk te brokkelen gehad, iedereen keek naar Amerika, terwijl het daar al langer niet goed gaat en er bijzonder inefficient gewerkt werd en wordt. En idd, Amerika is ziek, dus wij worden verkouden. Waait wel weer over. Je moet het alleen even uitzieken Haha!

leuke vergelijking Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:23

Cassidy schreef:

geweldig uitgelegd Lachen Lachen SUPER!! Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:25

ik denk er toch anders over hoor moet ik eerlijk toegeven.
amerika is wel degelijk het machtigste land ter wereld, wij grappen er wel eens over zovan mhhh wie word onze nieuwe president, eigenlijk niet eens een grapje want de nieuwe president gaat tenslotte ook ons aan (zou dan ook wel eerlijk zijn als wij mogen stemmen daar)
Ik vind het zon cliche om te roepen ze doen alles voor olie, als dat de sterkste argumenten zijn, nee niet echt overtuigend.

Als Amerika niet onze bondgenoot zou zijn zou de wereld er veel anders uit zien, wie weet hadden we nu dan wel russich gesproken.

Heel makkelijk allemaal om iets onderuit te halen maar zolang prins alexander en maxiam smorgens in het nieuws zijn over hun toekomstige vakantiehuis in Mozambique terwijl hier duizenden mensen afhankelijk zijn van de voedselbank denk ik toch, wie zijn wij om een oordeel te hebben over Amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:29

Het wordt tijd dat wij het in Europa eens zonder Amerika gaan doen, zijn we beter af. Maar durft men wel een vinger op te steken naar Amerika?Die zijn slim hebben zich overal ingedraaid met afgeregelde afspraken, je kunt ze niet meer negeren, maar het zal wel beter zijn.

Jammer dat ze zo een uitgebreid oorlogstuig hebben en alleen dat maakt hun machtig, zeker ook met zo een gek aan de macht...even afwachten met de nieuwe president. Ik hoop dat er dan wat meer aan opbouw wordt gewerkt ipv oorlog.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:30

nouja, wij zijn zelfs al verkouden als het in duitsland niet goed gaat. Maar ik maak me niet druk hoor.... we moeten ons gewoon geen zorgen maken!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:31

Ik denk dat Amerika een van de meest ziekelijke landen ter wereld is!! En het zo goed speelt dat de rest van de wereld erin trapt.... Tja, was er al over uit toen ik een documantaire zag over 9-11....Dat het voor opgezet was door Bush(een heel verhaal). Zeker een aanrader.
En nu dit hele gedoe weer, ze hebben straks vast een of andere oplossing voor het hele verhaal.

http://bizniz.blog.nl/terrorisme/2006/0 ... _met_video
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 09-10-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:33

De schuld van de huidige financiele crisis ligt bij Amerika. Als zij niet van de achterlijke rentepercentages hadden gehanteerd bij het hypotheek verstrekken was er niks aan de hand geweest. En aangezien onze rente die van Amerika volgt, voila een probleem.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:35

als amerika failliet is en moet gaan lenen bij china of rusland wordt ik een tikkie bang...
liever nog amerika als wereldmacht dan 1 van deze twee landen.
Maar amerika heeft zijn zaken niet op orde. door hun landgenoten voor te liegen en te bedriegen ( torenhoge leningen aansmeren met valse papieren) zitten ze nu dik in de problemen. deze credietcrisis is veroorzaakt door de grote banken, en wat doet amerika? we pompen er nog eens zoveel miljoen in!!! echt, corrupt als maar kan, daar zijn ze wel goed in..

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:44

Nu is het nog Amerika ja... en een van de grootste uitdagingen van dat land is om die invloed te blijven behouden.
Omdat het ook nog verkiezingstijd en oorlog met Midden Oosten is, is het een dubbel spannende tijd.

Amerika ziet wel dat Azie als grote en grote economische macht oprukt en landen aantrekt (oa in beleggingen enzo) en krijgt het nu een beetje op de heupen. Vandaar nog meer bangmakerij en propaganda.
Hoe de verkiezingen ook uitpakken, Azie zal meer macht krijgen en andere landen aantrekken, dus we krijgen nog wel een verschuiving. Waarbij Amerika alles op alles zal zetten om 'ons' bondgenoten te behouden en bang te maken met sancties. Zo zit die politiek van Amerika nu eenmaal in elkaar.

En wat Azie zal doen met al die nieuw verworven macht??? Elk land/werelddeel met zoveel macht ineens, maakt gekke sprongen van gelukszaligheid en overmoed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:55

Ik lees hier een aantal flink kort door de bocht reacties. Het grote probleem achter de huidige kredietcrisis zijn niet de subprimes, maar de systeembanken (de grote banken zoals de ING, Rabobank, Fortis etc. hier in Nederland) die veel te veel risico's hebben genomen om hun winstmarges te verhogen.

Als deze hypotheken waren ondergebracht waar ze horen, bij investeringsbanken, die vanuit hun aard veel risicovoller te werk gaan, dan waren er een paar van die banken failliet gegaan en had er geen haan naar gekraaid. Maar omdat wereldwijd de systeembanken dezelfde risico's gingen nemen vanwege de grote winsten en tegelijkertijd de evengrote verliezen die mogelijk waren maar even vergaten, daarom zitten we nu met een wereldwijd probleem. En het zijn net zo hard de europese en aziatische systeembanken, die dezelfde risico's als de amerikaanse systeembanken hebben genomen.

De VS is vooral een economische grootmacht en dat komt omdat wij (en de rest van de wereld) heel veel geld aan de VS verdienen. Als het daar slechter gaat, dan verdienen we minder aan hun en daardoor hebben ze zo'n invloed op de wereldeconomie en dus zoveel macht.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:54

Sieppus schreef:
Ik denk dat Amerika een van de meest ziekelijke landen ter wereld is!! En het zo goed speelt dat de rest van de wereld erin trapt.... Tja, was er al over uit toen ik een documantaire zag over 9-11....Dat het voor opgezet was door Bush(een heel verhaal). Zeker een aanrader.
En nu dit hele gedoe weer, ze hebben straks vast een of andere oplossing voor het hele verhaal.

De documentaire 9/11 van Michael Moore kan niet echt opgevat worden als een objectieve bron. Kern van het werk van Moore is manipulatie door beelden uit zijn verband te trekken en de kracht van slimme montage...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:01

Karl66 schreef:
Ik lees hier een aantal flink kort door de bocht reacties. Het grote probleem achter de huidige kredietcrisis zijn niet de subprimes, maar de systeembanken (de grote banken zoals de ING, Rabobank, Fortis etc. hier in Nederland) die veel te veel risico's hebben genomen om hun winstmarges te verhogen.

Als deze hypotheken waren ondergebracht waar ze horen, bij investeringsbanken, die vanuit hun aard veel risicovoller te werk gaan, dan waren er een paar van die banken failliet gegaan en had er geen haan naar gekraaid. Maar omdat wereldwijd de systeembanken dezelfde risico's gingen nemen vanwege de grote winsten en tegelijkertijd de evengrote verliezen die mogelijk waren maar even vergaten, daarom zitten we nu met een wereldwijd probleem. En het zijn net zo hard de europese en aziatische systeembanken, die dezelfde risico's als de amerikaanse systeembanken hebben genomen.

De VS is vooral een economische grootmacht en dat komt omdat wij (en de rest van de wereld) heel veel geld aan de VS verdienen. Als het daar slechter gaat, dan verdienen we minder aan hun en daardoor hebben ze zo'n invloed op de wereldeconomie en dus zoveel macht.

Thanks Karl, mooi uitgelegd.

Bovendien heb ik nog steeds bij voorkeur de VS als wereldmacht ipv China of India. Het sociale klimaar aldaar staat me minder aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:33

Ik heb de voorkeur voor géén wereldmacht Haha!

Een ander bewustzijn over de maatschappij en je eigen rol daarin komt logischerwijze niet in één klap en ook niet op één aspect alleen.
Wat er in de economische situatie aan de hand is nu, is een gevolg van een aspect in de vs wat door globalisatie over de hele wereld effect heeft.
De oorzaak van de effecten op óns leven ligt bij dit laatste, bij de globalisatie van alles en nog wat.
Alles houdt verband en door dat komt door de globalisatie van de economie nu heel duidelijk letterlijk op de boterham.

Sinds de eerste golfoorlog (Koeweit 1990) heb ik een eigen boycot van de VS.
Niet van individuele amerikanen. Wel van ´proud to be american´types.

Ik kan alleen mijn eigen invloedssfeer beïnvloeden. Wij proberen zo duurzaam mogelijk te leven en
ik probeer te vermijden dat geld van mij naar de VS-overheid en bovenstaande manier van denken gaat.
Ook ons uitgave-patroon is zo min mogelijk ´investerend´ in de consumptieval.

hc

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:50

Grappig, dit topic. Naar aanleiding van een ander topic heb ik net even zitten neuzen op internet naar voorspellingen. Ik las daar ook, dat Amerika zo ongeveer rond dit jaartal bezig is om van onze grootste vriend, onze grootste vijand te worden. Misschien toch een juiste voorspelling geweest? Knipoog

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:31

Sieppus schreef:

Dit is wel erg simpel gedacht. Omdat je een documantaire hebt gezien denk je gelijk dat dit waar is? Tegenwoordig kan je zo verschrikkelijk veel met een film.

@ Karl66, je haalt de woorden uit me mond Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:37

kekavo schreef:
Misschien toch een juiste voorspelling geweest? Knipoog

Als je een stapje achteruit neemt en met íets meer perspectief kijkt, dan zie je dat de muur van het oostblok geleídelijk omvalt eind jaren tachtig en dat dán het klassieke vijandbeeld verandert.

Dán al ´is´ ineens Iraq de vijand en wordt globale klimaatverandering tot wereldprobleem bestempeld.
De aanval op Iraq was een in 1991 al een blunder en globale opwarming geen feit.

Nu komt de rol van de vs ineens bij de massa in het bewustzijn omdat het nu pas op hún boterham gesmeerd wordt.

De rol en positie van de vs zijn zoals ze die zelf in de jaren zestig hebben georkestreerd: het land met de grootste knuppel en verder níets.
Verdiep je eens in de rol van de vs mbt het Perzië van de sjah en de Iran-Iraq oorlog.
Nóg beter, verdiep je eens in de rol van de VS na WO2 in de relatie tot Rusland. Probeer eens wat te vinden over de invasie van de amerikanen in Rusland Pling
De grootste knuppel en verder niets. Hoe groot dat vacuüm achter de knuppel is, is op uitermate pijnlijke wijze geïllustreerd na de ´inname´ van Bagdad. Uit het totále ontbreken van énig achterliggend plan.

hc

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:20

milo schreef:
als amerika failliet is en moet gaan lenen bij china of rusland wordt ik een tikkie bang...
liever nog amerika als wereldmacht dan 1 van deze twee landen.
Maar amerika heeft zijn zaken niet op orde. door hun landgenoten voor te liegen en te bedriegen ( torenhoge leningen aansmeren met valse papieren) zitten ze nu dik in de problemen. deze credietcrisis is veroorzaakt door de grote banken, en wat doet amerika? we pompen er nog eens zoveel miljoen in!!! echt, corrupt als maar kan, daar zijn ze wel goed in..

Nou, sterker nog, US heeft AL geleend van China. China IS al de grootste schuldeiser van Amerika, samen met Japan. Deze landen hebben al geen vertrouwen in Amerika, ze geloven niet dat US in staat zal zijn om hun terug te betalen. Wat er nu dus gebeurt, is dat beide landen al hun eigen valuta gebruiken bij het handeldrijven. En je ontkomt er niet aan, China wordt de Superpower genoemd en is voorspeld dat het uiteindelijk de nieuwe wereldmacht wordt.

De kredietcrisis is ontstaan door de Investment banks, Karl66. Niet door banken als ING of Rabo (sterker nog Rabo is niet eens beursgenoteerd). Deze beide banken zijn altijd uiterst voorzichtig te werk gegaan en zijn daarom 1 van de weinigen die nog een beetje goed afgekomen zijn van de kredietcrisis. Ik snap wel een beetje wat je bedoelt Karl, die hoge rentes die zij elkaar berekenen heeft inderdaad niet meegeholpen. Maar dit is een gevolg, en niet de oorzaak.
Het probleem ontstond eigenlijk al in de jaren '70. In US en UK werden er geen stricte compliance-regels gehanteerd, waardoor iedereen makkelijk kon lenen. Mensen konden makkelijk hypotheken afsluiten, zonder dat er getoetst werd of zij daadwerkelijk in staat waren om die kosten te dragen. Het gevolg was de mensen die niet in staat waren om hun hypotheek te betalen, hun huis moesten verkopen. De hypotheekverstrekkers kwamen hiermee ook in de problemen, want met de afgesloten hypotheken werden actief gehandeld. De hypotheekverstrekkers verkochten de leningen nl. door aan beleggers, zoals bijvoorbeeld Investment banks als Lehman, Bears etc. Hierdoor konden de hypotheekverstrekkers weer opnieuw uitlenen.

De beleggers creeerden met die leningen een pool, een combinatie van 'slechte' hypotheken en 'goede' hypotheken, welke zij weer aan derden (investors) verkochten. Door een combinatie te maken van die slechte en goede investeringen, konden zij zo het risico verspreiden over een groot aantal beleggers.
Je kan natuurlijk wel een beetje raden waar dit allemaal naartoe gaat. Doordat er nooit voorzichtig is omgegaan met het verstrekken van hypotheken, ontstond er een grote groep mensen die niet capabel waren om hun hypotheken af te betalen. De hele handel kwam hiermee stil te liggen, waardoor ook geen geld meer binnen kwam voor het verstrekken van kredieten. Banken hadden geen vertrouwen meer in elkaar, en durfden onderling geen geld meer uit te lenen aan elkaar (ze hadden geen compliance regels en wisten uiteindelijk niet meer wie kredietwaardig was).
Komt ook nog eens erbij dat er geen sprake was van transparancy tijdens de handel van deze zogenaamde mortgage-backed securities. Toen investeerders er uiteindelijk achterkwamen hoe zo'n pool is ingericht, haalden zij massaal hun geld weer terug, waardoor de financiele instellingen die hierin handelden een flinke klap kregen. En toen Bears en Lehman onderuit gingen, verloren andere banken massaal het vertrouwen in elkaar, en de burgers verloren hun vertrouwen in het financiele stelsel. Zo zie je maar weer dat onze stelsel eigenlijk grotendeels is gebouwd op vertrouwen, zonder vertrouwen stort het helemaal in... Scheve mond

Dus ja, ik ben ook van mening dat Amerika dit allemaal heeft veroorzaakt. En tsja, bijna de hele wereld volgt US op de voet, bij de hele wereldhandel worden er transacties met de dollar gedaan, menig buitenlandse valutas zijn gekoppeld aan de koers van de dollar. Komt er nog bij dat de meeste landen, denk ik, bang zijn. Wat denk je dat er gebeurde als je je tegen een land als de US keerde? US is enorm manipulatief, krijgen ze hun zin niet gelijk? Zorgen ze wel dat het uiteindelijk toch gebeurde. En ja, US was misschien wel de aangewezen land om te leiden...In het verleden, ja ...Maar door de huidige crisis gaat de wereld er wel heel anders uitzien.....
Wat ik al zei, vertrouwen kan een stelsel (of zelfs land) maken of breken. Aangezien US hier niet echt in geslaagd is, houd ik mijn hart vast en kijk toe wat er nog allemaal gaat gebeuren Knipoog.