Nederlanders reageren harder op fora

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Nederlanders reageren harder op fora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 11:41

Zoals soms ook op Bokt.nl te merken is, is het internet voor veel mensen dé plek om je mening zonder enige nuance (of onderbouwing) te geven. Het nieuwsbericht suggereert echter, dat dit meer voor Nederlanders geldt dan voor andere nationaliteiten in Europa. Ik ben wel benieuwd waarom dit zou zijn?

Citaat:
'Online schelden typisch Nederlands'
Uitgegeven: 6 oktober 2008 07:36
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2008 07:37

AMSTERDAM - Nederlanders reageren op nieuwssites en fora harder en platter dan inwoners van andere Europese landen. Dat blijkt uit een onderzoek van dagblad Trouw.

De belangrijkste conclusie uit de analyse is dat 'online schelden' iets typisch Nederlands is.

In Duitsland bijvoorbeeld wordt op nieuwsfora zelden gescholden op politici of allochtonen, maar beginnen de meeste mensen hun reactie met geachte heer/ mevrouw, aldus Trouw. Bedreigingen en manipulatie komen daar bijna niet voor.

Frankrijk

In Frankrijk is de toon harder dan bij de Duitsers, maar blijkt men beter te argumenteren. De Franse deelnemer aan nieuwsfora verwijst in zijn reactie graag naar de zogenaamde grote denkers, waar uitspraken en ideologieën van Karl Marx en Alexis de Tocqueville regelmatig gebruikt worden.

De Belgen zijn wat beschaafder dan de Nederlanders. Toch constateerde Trouw, net als bij de Nederlandse sites, bij de Zuiderburen veel rechtse sentimenten op de reactiepagina's. Een opvallende uitkomst bij het onderzoek in Engeland was dat daar veel humor wordt gebruikt op de nieuwsfora.

(c) NU.nl - http://www.nu.nl

magda_90

Re: Nederlanders reageren harder op fora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:49

Waarom? In mijn ogen is het het ontbreken van respect. Op straat wordt ook veel vaker en groffer gescholden.

Er wordt gedacht dat men tegenwoordig van alles kan maken, terwijl je eigenlijks helemaal niets bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:46

magda_90 schreef:
Waarom? In mijn ogen is het het ontbreken van respect. Op straat wordt ook veel vaker en groffer gescholden.

Er wordt gedacht dat men tegenwoordig van alles kan maken, terwijl je eigenlijks helemaal niets bent.
.

Dankjewel Magda_90 je geeft nu zelf een schitterend voorbeeld waar het artikel het over heeft Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:39

Uitleg Chiqa? Kan zijn dat ik het verkeerd opvat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:11

Is ook gekeken naar de gemiddelde leeftijd op fora? Of de doelgroep? Of gaat het hier (zoals in het bericht staat) puur om nieuwsfora?

Ik ben wel eens op Engelstalige (Britse en Amerikaanse) fora geweest waar voornamelijk jongeren uithangen. Wat je daar soms leest, daar lusten de honden geen brood van. Om over correct taalgebruik nog maar te zwijgen, het is iig Engels waar ik de helft niet van kan volgen. Clown

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:25

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:32

Chiqa, ik heb je al diverse pm's gestuurd met de vraag of je je bericht even wil toelichten, niet echt netjes dat je daar niet op reageert.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:02

magda_90 schreef:
Chiqa, ik heb je al diverse pm's gestuurd met de vraag of je je bericht even wil toelichten, niet echt netjes dat je daar niet op reageert.

En vind je dat het nut heeft om dit hier te melden?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:20

Wie weet Lachen

[edit] het ging om haar reactie op mijn bericht in dit topic.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:23

Uh Magda, zulke reacties als die van jou bedoelen ze met harder en platter, netzoals die van mij nu Haha!

Denk niet dat het echt met online schelden te maken heeft, maar meer met dat wij wat nugterder zijn(?) en vrije meningsuiting kennen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:23

magda_90 schreef:
Uitleg Chiqa? Kan zijn dat ik het verkeerd opvat.

Ik denk dat het met de zin te maken heeft: "Er wordt gedacht dat men tegenwoordig van alles kan maken, terwijl je eigenlijks helemaal niets bent."

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:25

Wat is er mis mee dan, dat is mijn mening ik bedoel daarmee dat veel mensen achter de computer zich heel wat voelen, vandaar dat er vaak dat soort berichten gepost worden.

Ik had het idd wat subtieler/anders kunnen vormen Bloos

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:19

x_Marr schreef:
Denk niet dat het echt met online schelden te maken heeft, maar meer met dat wij wat nugterder zijn(?) en vrije meningsuiting kennen.

Nou, in Frankrijk, Duitsland en Engeland hebben ze ook vrijheid van meningsuiting hoor Haha!

Wel denk ik dat Nederlanders in vergelijking met sommige andere landen wat direkter zijn (dan bijv in Belgie, Engeland, VS) en snel met een mening komen. En internet is natuurlijk een makkelijk medium om al je ongenoegen te spuien en andere mensen de grond in te trappen zonder dat je, jezelf bloot durft te geven.
Ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van de onderzoeken, want hoe maak je nou een juiste vergelijking en welke sites gebruik je daarvoor.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik op veel nieuwsites/forums niet eens de moeite neem om reacties te geven of te lezen. Lijkt wel of de meest gefrustreerde mensen daar actief zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:24

Oh, wat grappig. Ik ben op fora juist veel genuanceerder dan in het echt. Ik heb een soort angst dat mijn gescheld dan zwart op wit staat Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:25

Geachte heer/mevrouw

Dat zou wat zijn op bokt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:27

Nederlanders zijn over het algemeen wat grover en onbeleefder dan een aantal van onze buurlanden, dus dat dit er uit komt is niet zo raar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:26

Nikka schreef:
Nederlanders zijn over het algemeen wat grover en onbeleefder dan een aantal van onze buurlanden, dus dat dit er uit komt is niet zo raar.

idd, nederlanders zijn aso,of igg erger als de buurlande
maar dat zien ze zelf niet omdat ze er tussen leven Knipoog

(maar dat mag ik natuurlijk ook niet zeggen op een fora Clown)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:31

Laten we zeggen dat we wat directer zijn Knipoog Want grover dan een Duitser zou ik over het algemeen een Nederlander niet willen noemen Knipoog - althans, niet de Duitsers waar ik les aan geef!
Maar inderdaad - Nederlanders komen uberhaupt wat anders over dan andere Europeanen. En ik weet niet of we daar nou trots op moeten zijn...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 01:20

Denk dat Nederlanders zowiezo erg grof gebekt zijn (incluis mijzelf hoor, kan ook vloeken als een bootwerker al probeer ik juist op internet een beetje beschaafd te blijven). Aan de andere kant, Engelsen zijn ook grof gebekt, en hebben op veel nieuwsfora toch een minder "directe" reactie. En zijn net als Nederlanders weinig geliefd in het buitenland. (ik ken veel Britten)

Denk dat Nederlanders zich anoniem voelen en daardoor gewoon schrijven wat ze denken. Heeft toch ergens wel met fatsoen te maken denk ik, voor mij geld: Ik heb grenzen aan wat ik zeg, probeer zo min mogelijk mensen blind voor het hoofd te schoppen en de nuance indien mogelijk te zoeken. Eigenlijk niet veel anders dan in real life al gebruik ik in het echie mischien groffere bewoordingen.

Denk ook dat veel mensen zich niet beseffen dat je de non-verbale communicatie mist op internet. Of het heeft te maken met het feit dat er politici zijn in Nederland die ook blind schreeuwen zonder na te denken of hun geschreeuw iets nuttigs oplevert of zelfs maar haalbaar is. Slecht voorbeeld doet volgen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:12

Citaat:
Denk ook dat veel mensen zich niet beseffen dat je de non-verbale communicatie mist op internet.
Ja Precies!

Overigens - welke nationaliteit is nou wel geliefd in het buitenland? Ik kan er geen noemen... Fransen niet, Duitsers niet, Britten niet, Nederlanders niet, Spanjaarden niet, Italianen niet, Amerikanen... nou ja, kan nog wel even doorgaan Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:27

Och, met iedere nationaliteit is wel wat. En het hangt ook van de situatie af. Ik heb in Australië fruitplukwerk gedaan en mijn baas daar had het liefst Nederlanders en Ieren, 'want die weten van aanpakken'. Britten had hij liever niet, want die waren het tegenovergestelde, 'uitzonderingen daargelaten'.

Maar idd, groepen Nederlanders, Britten en Duitsers bijvoorbeeld kunnen heel nadrukkelijk aanwezig zijn. Tijdens mijn reizen in Australië en Nieuw-Zeeland heb ik ontdekt dat Israëliërs ook in dat rijtje passen, met name door hun dwingende manier van communiceren ('Listen! Listen!') en het voortdurend negeren van aanwijzingen (van tourguides bijvoorbeeld). Maar dat kan ook gelegen hebben aan het feit dat die reizigers vooral jonge mensen waren die net twee of drie jaar leger achter de rug hadden en blij waren dat ze eindelijk 'vrij' waren. Zo legden enkelen van hen dat iig wel uit, geen idee of het 'volkgebonden' is zoals de luidruchtigheid van Nederlanders, Britten of Duitsers. Knipoog

Mijn ervaring met internationale internetfora is iig dat het niet alleen de Nederlanders zijn bij wie het soms behoorlijk aan netiquette ontbreekt. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:29

dat ben ik helemaal met jou eens,Blue_Eyes

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:52

Karin, ik werk in het toerisme en Israeliers zijn idd erg vervelende mensen. Kinderen trekken vaak alles overhoop en slopen (!) rustig de boel, als de ouders er al wat van zeggen wordt daar niet naar geluisterd. Idd erg dwingend in hun manier van doen ook.

Engelsen en Amerikanen zijn super beleefd, ook de enige mensen die vragen of je hun taal spreekt Clown Chinezen bv zijn weer erg ongemanierd (in onze ogen dan)..

Maar goed, ik denk dat het idd komt omdat forums op internet een stuk anoniemer zijn. Maar wel apart dat het vooral voor nederlanders geld.. je zou zeggen dat met de anonimiteit de verschillen tussen volken juist enigzins verdwijnen...

Misschien omdat Nederlanders sowieso al directer zijn dat het op internet alleen maar erger wordt? Clown

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 02:48

Steeffie, dan heb jij andere ervaringen met Amerikanen dan ik. Toen ik nog in een groot, bekend hotel werkte waar veel Amerikanen kwamen waren dat toch vooral enorme lomperikken die vooral alles NU willen en niet over 5 minuten. Als ze ergens over belden had het een uur daarvoor al geregeld moeten zijn volgens hen.
Kan wel komen doordat het een wat luxe hotel was met een grote naam en daar dus ook de wat meer verwende (lees: stinkend rijke) Amerikanen kwamen die thuis ook massa's personeel hadden rondlopen en die gewend zijn aan dat ze maar met hun vingers hoeven te knippen om iets gedaan te krijgen.

En Engelsen en beleefd... Dan vraag ik me toch af met welk soort Engelsen jij van doen hebt. Die Engelsen die ik ken en waarbij ik over de vloer kom zijn de grootste lomperikken denkbaar. (al hebben ze wel gouden hartjes als je wat beter kijkt). Ga over een paar weken weer naar Londen toe en slaap dan bij vrienden thuis, wedden dat het enige dat er in hun koelkast ligt bier, eieren, bacon en die smerige Engelse worstjes zijn? (en omdat ze weten dat ik niet van bier hou een fles goedkope wijn) En de keukenkastjes vol staan met blikken bonen? Toch zijn dat gouden mensen, hoe lomp ze ook mogen zijn. En heel erg Engels (in volgens velen de negatieve zin).

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 04:10

Geachte mevrouw MacavityL Tong uitsteken nee grapje.. Nouja, heeft ons kleine landje weer wat om trots op te zijn Haha! Nee grapje. Tsjaa. wat moet ik hier nou van zeggen? Ik denk dat het gewoon de harde feiten zijn, maar heb het met mijn ogen nog nooit gezien eigenlijk want ik praat aleen met nederlanders en heel weinig belgen op fora Knipoog