Kredietcrisis einde kapitalisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Kredietcrisis einde kapitalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:33

Het regent spotprenten van vrijheidsbeelden met hamer en sikkel in de hand, of spotprenten met 'hier rust het communisme, hier rust nu het kapitalisme'.

Zou de kredietcrisis werkelijk het einde van het kapitallisme betekenen?

Wat is het verschil met de Beurskrach van 1929?

Karl Marx voorspelde in 'het kapitaal' dat banken en verzekeringen de eerste zouden zijn die zouden instorten. Op die manier zouden banken en verzekeringen weer staatseigendom worden, andere bedrijfstakken zouden daarna volgen. Aldus marx, voor zover ik het begrepen heb. Clown

Welke bokker is economisch onderlegd en kan me dit uitleggen? Lachen

Huertecilla

Re: Kredietcrisis einde kapitalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:02

Arabesk schreef:
Het regent spotprenten van vrijheidsbeelden met hamer en sikkel in de hand, of spotprenten met 'hier rust het communisme, hier rust nu het kapitalisme'.

Zoals je schrijft zijn het spótprenten, geen economisch analyses.

De zeepbel van speculeren, handel in fictieve waarde en dan met name die in de theoretische waarde van ondergedekt hypotheken is ingestort.
Dat is niet hetzelfde als het hele kapitalisme.

Het is uiteindelijk een gevolg van snel winstbejag door provisie op een maffe 'instap'hypotheek-vorm.
Doordat téveel mensen hun in deze vorm hoger wordende hypotheeklasten niet meer konden betalen kwamen er veel huizen via de banken in openbare verkoop. Doordat de kopers al massal in de financiële knel zaten was een groot huizenaanbod dubbelop reden voor een keldering van de marktwaarde. Daardoor werd het geleende bedrag hoger dan de waarde van het onderpand.
Deze dubieuze hypotheken werden met speculatie op herstel van de waarde van huizen en de toch nog te vorderen schulden doorverkocht voor een te hoge ingeschatte waarde.
Handel in hete lucht.
Die ballon is geknapt, want uiteindelijk kóst dit geld omdat er wel veel geld is uitbetaald en dat niet meer terugkomt. Dat verlies is wél geleden nameleijk en als je dat niet afschrijft, niet 'betaald',moet íemand uiteindelijk een keer het hele bedrag ophoesten. Dat is téveel geld en zo is de bom gebarsten.

Het knappen van deze speculatiebom gaat nog enorme consequenties hebben want met een failliet wordt niets opgelost: blíjft er íemand die voor de strop opdraait. In dit geval zijn dat andere banken die echter zelf ook al een speculatief hete luchtballonnetje hebben waar ze op zitten in de hoop dat de ze het lang genoeg konden uitstellen zodat stijging van de tegenwaarde het tekort zou opheffen.

De wereldeconomie zal door een forse dip gaan, mogelijk een echte krisis meemaake, doch het is een héél goede zaak dat:
- de aan fraude grenzende speculatie nu afgelopen is
- de vs als economische maatlat verleden tijd is: de dictatuur van dowjones is voorbij.

Er zit echter een enórm potentieel probleem.
China heeft een onwíjze hoeveelheid dollarpapieren. Als door dit financiële debacle de dollar zakt, neemt de waarde van dit kapitaal ook af.
Niemand heeft enig idee wat de consequenties dáárvan en het daarop reageren van de chinese investeerders kunnen zijn.

Maarreh begrijp je nu dat het met het kapitalistische systeem weinig van doen heeft maar 'gewoon' wereldeconomie is. China, dé communistische staat, heeft een enorm kapitaal aan dollarpapier Cool
Het is geen probleem van kapitalisme maar van globalisatie van de economie.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:07

ach ik denk dat het pas echt een probleem gaat worden als de olie gekoppeld wordt aan de euro................ dan moeten we ons echt ongerust maken Lachen

China gaat zowizo de nieuwe wereld economieleider worden, dat stond eigenlijk 10 jaar geleden al vast. Veel, goed en goedkoop kunnen produceren zonder gezeik van vakbonden, en toch het volk in leven kunnen houden......... economie groeit als kool.

Azie is de toekomst........ America gaat straks in de categorie Australie horen oid. Lachen

Europa blijft er lekker tussenin fietsen......... en zal buiten dat de euro NOG veel sterker wordt niet echt heel erg veel te lijden hebben als onze hoge heren eens van hun hoge paarden afstappen en eens durven ondernemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:17

Dank je HC voor je uitgebreide en duidelijke uitleg (ja je kan het dus wel Knipoog ). Economie was niet zo mijn vak zeg maar en ik heb het nooit echt gevolgd. Nu snap ik wel beter hoe het allemaal gekomen is.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:25

inderdaad, duidelijke uitleg van hc.
Einde kapitalisme geloof ik absoluut niet in. Zou het ook zeker niet wenselijk vinden.
Ben nu wel erg blij met mn vaste hypotheekrente voor 20 jaar. Ik denk dat mensen met variabele rentes het nog moeilijk gaan krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:27

ik ben ook blij dat de mijne gewoon vaststaat Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:27

Arabesk schreef:
(ja je kan het dus wel Knipoog )

..en jij helaas niet? Gewoon fatsoenlijk reageren zonder toch nog een kat.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:42

de knipoog stond erbij zodat je kon zien dat het een grapje was HC No Cheer

Had de beurskrach dezelfde oorzaak eigenlijk als wat er nu gebeurt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:15

Arabesk schreef:
de knipoog stond erbij zodat je kon zien dat het een grapje was HC No Cheer

Tuurlijk Arabesk.

Kans gemist.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:37

KiWiKo schreef:
ik ben ook blij dat de mijne gewoon vaststaat Haha!

Dat heeft helaas geen effect. Het gaat erom bij wíe.

Een hypotheek is een lening met een onderpand.
De stabiliteit van die lening is, als jij niet in gebreke blijft, afhankelijk van de stabiliteit van de geldschieter.
Ik ben niet voldoende thuis in dit recht om het verder uit te leggen.

Er zijn allerlei vreemde mechanismes op gang als uitwijkgedrag. Zo zijn er heel veel mensen geld voor goudstaven aan het wisselen. Of dat een slimme zet is, is een open vraag.
Als dat op schaal van betekenis gaat gebeuren verstoort dat én de goudmarkt én de gouddekking van het geld.

Idem de dollarpapieren van de chinezen. Die zitten daar nog op omdat de dollar laag staat en ze op de lange termijn investeren. Er zijn echter veel kleinere beleggers die een dergelijke lange adem niet kúnnen inhouden. Veel kleintjes maken ook een groote probleem.

Ondertussen blijken de amerikanen niet in staat tot politieke eendracht in zelfs dit duistere licht. Daar gaat de wereld nog veel 'lol' van kijgen.
Vergelijk dát eens met de daadkrachtige samenwerking van nota bene verschillende landsregeringen om Fortiss te stabiliseren.

Al met al een HEEL naar resultaat van de korte-termijn-bevrediging CocaCola/MacDonalds-maatschappij.

hc

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:18

Volgens mij komt het zo'n beetje op benedenstaande neer (ook ik ben niet economisch onderlegd, maar werk wel in die sector);

Eind jaren '90 wilden mensen in de VS meer gaan investeren in de woningmarkt omdat 1) de huizen relatief goedkoop waren en 2) de rente vrij laag. Rond dezelfde tijd maakte Wall Street het makkelijker voor kopers aan een hypotheek te komen; in plaats van een centrale bank, werd er steeds meer gebruik gemaakt van banken waarin investeerders over de gehele wereld geld konden steken (indirecte hypotheekverstrekkers). Dit veroorzaakte een concurentie om de 'goedkoopste' hypotheek met beste voorwaarden aan te bieden.

Deze investeerders (die onderandere geld verdienden met de opkomende economie in Asie) wilde er wel een goede opbrengst voor terug. Hierop 'bedacht' Wall Street de "subprime hypotheek". Omdat deze hypotheken naar mensen gingen die met moeite een huis konden veroorloven, werd er een hoge rente in rekening gebracht (maar met een lage initiele rente waardoor deze mensen dachten de hypotheek te kunnen betalen, de kleine lettertjes werden veelal vergeten). Een hoge rente betekend een betere opbrengst voor de investeerders.

Deze subprime hypotheken werden in stukken gedeeld en gebundeld in nieuwe investeringen die verkocht konden worden. Nieuwe investeerders gingen toen lenen om te investeren en zo een hogere opbrengst te kunnen realiseren (leverage- extra lenen om een nog groter huis te kunnen kopen die je daarna nog beter kunt verkopen). Hierbij hielp ook dat de rente rond 2000 laag was (en bleef) in de VS. Natuurlijk brengt dit een (groot) risico met zich mee, maar de huisprijzen bleven alleen maar stijgen en meer risico werd er genomen om grotere winsten te maken. Wat naar boven gaat, moet eens naar beneden komen.

Voor sommige bankstructuren (zoals Hedge funds en private equity) ontstonden er problemen omdat hun leningen zoveel groter waren dan de eigen inbreng, en dus werden de geleden verliezen extra vergroot (als je 1 miljoen eigen geld en 9 miljoen geleend hebt en je 10 miljoen investering met 1 miljoen gedaald is, ben je direct failliet. Wanneer je eigen inbreng 5 miljoen is, maak je een verlies, maar heb je nog eigen geld).

Voor mensen met een hypotheek ontstonden problemen wanneer hypotheekrente omhoog gingen en zij de hypotheek niet meer konden betalen. Dit 'niet meer kunnen betalen' ging met een onverwacht hoog tempo omhoog. Tevens werd er verwacht dat dit eerst op credit cards zou gebeuren dan op hypotheken, maar dit was niet het geval.

Voor banken begonnen er hierdoor ook problemen te ontstaan, immers deze subprime hypotheken waren gebundeld in nieuwe investeringen, maar men wist niet wie deze investeringen had gemaakt. Banken wisten niet van elkaar wie er blootgesteld was aan gekochte leningen die niet terug betaald konden worden. Hierdoor werden banken zeer wantrouwend naar elkaar en ontstond er een gebrek aan liquiditeit (het verkrijgen van cash). Het effect hiervan werd dat het moeilijker werd om hypotheken te krijgen, de rente hoger werd en de huizen in waarde gingen dalen. Banken kwamen in geldnood en wanneer mensen dan ook hun geld terug trekken, gaan deze failliet (Bear Stearns en Northern Rock).

Dit is zo'n beetje het begin. Wat er momenteel speelt komt hier uit voort, maar daar kan ik misschien een andere keer op verder gaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 01:45

Deze hele zeepbel gaat eigenlijk nog veel verder en is de basis van onze economische welvaart. Of het nou gaat om de 700 miljard die de VS in het reddingsplan wil steken of om je eigen gekochte huis, het wordt allemaal met lucht betaald.

Die 700 miljard wordt niet in de vorm van goud uit de kluizen van Ford Knox getrokken, die worden zelfs niet eens door een drukker in de vorm van groene briefjes met een dollarteken erop gedrukt. Er wordt gewoon gezegd dat dat geld er is en het vanzelf waarde krijgt door verdiensten in de toekomst. Zo werkt het ook met je hypotheek, die heb je ook niet met werkelijk geld betaald, maar met verdiensten in de toekomst.

Op zich is dat allemaal niet zo'n heel groot probleem als de verwachte verdienste maar groot genoeg is. Maar bij die subprime hypotheken kon die verwachting van verdiensten in de toekomst niet waargemaakt worden. Daardoor kregen de banken dat geld niet meer, daardoor gingen hun verwachte verdiensten omlaag, daardoor gingen banken failliet, werden ze overgenomen etc.

En dat is het probleem, banken durven niet meer aan elkaar te lenen, omdat ze er niet zeker van zijn dat die andere bank in de toekomst genoeg verdient om terug te betalen. Het gevolg daarvan is dat banken niet meer aan bedrijven geld kunnen uitlenen, terwijl het bij die bedrijven gaat om reële toekomstige verdienverwachtingen. En op het moment dat je in die situatie komt dat bedrijven hun kortlopende leningen niet kunnen herfinancieren, omdat banken daar het geld niet voor hebben, omdat zij niet kunnen lenen. Dan komen we pas echt in de problemen, want dan gaan die bedrijven failliet en komen we in een depressie terecht.

Daarom is dat amerikaanse reddingsplan ook zo belangrijk, niet om financiële top op Wallstreet de hand boven het hoofd te houden, maar om te zorgen dat er weer die zekerheid is dat andere banken nu weer geld aan elkaar durven uit te lenen, zodat ze het weer aan (die op zich solvabele) bedrijven kunnen uitlenen, zodat die amerikanen, die dreigen hun congreslid weg te stemmen als hij voor dit plan is, hun baan kunnen houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 02:02

Arabesk schreef:
Wat is het verschil met de Beurskrach van 1929?

Ik denk even hardop: Bij de beurskrach in '29 was het een beetje omgedraaid als ik het goed begrijp. De economie die op dat moment op zijn hoogtepunt verkeerde zakte in. Minder winst in bedrijven, ontslagen volgden. Daardoor konden mensen hun leningen niet meer betalen. Dat kunnen mensen nu ook niet meer maar dat ligt niet zozeer aan een economie die inzakt alswel aan de veel te grote risico's die mensen zijn aangegaan bij het lenen.

Correct me if I'm wrong! Lachen

Overigens denk ik dat de gevolgen anders zullen zijn dan in '29. Er zou nu toch een beter vangnet moeten zijn en 'men' zou eerder moeten/kunnen ingrijpen!?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 02:40

Als ik het goed begrijp hebben de banken teveel "geleend" en uitgeleend waardoor ze zichzelf in de vingers bijten en nemen daarbij mensen die een lening hebben staan mee.

Maar daar ik zo in dit bericht kom vallen en wel wat rumoer heb gehoort, houdt dit in dat de mensen die geld hebben geleent simpelweg met een enorme schuld zitten ineens? Lijkt me niet dat de kosten komen te vervallen bij het vallen van een bank, tis me een beetje onduidelijk... En wat betreft mensen die 100 euro, of 1000, of misschien een miljoen op die bank hebben staan? Wat voor gevolgen heeft dat vioor hun?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:48

De onze staat ook vast en ik heb werkelijk geen bal verstand van dergelijke zaken, interssant om dit topic te lezen.

Wat ik wel kan begrijpen is dat mensen hun vertrouwen kwijt raken en hun geld van de bank halen als ik deze verhalen lees...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:09

detour schreef:
De onze staat ook vast en ik heb werkelijk geen bal verstand van dergelijke zaken, interssant om dit topic te lezen.

Wat ik wel kan begrijpen is dat mensen hun vertrouwen kwijt raken en hun geld van de bank halen als ik deze verhalen lees...

Dat is jammer want juist door dit soort paniekreacties help je de banken nog veel sneller het dal in.
Selffullfilling prophecy door angst..

Helaas hoor ik veel verhalen om me heen van mensen die in paniek zijn geraakt alleen maar doordat ze zich hebben laten aansteken door de ongefundeerde verhalen van iemand die ze kennen en die wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Ik hoop dat de mensen zich goed informeren, en zich niet de kop gek laten maken door allerlei horrorscenario's die helemaal niet van toepassing zijn anders komen we wél echt in de problemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:12

DAt informeren is idd erg belangrijk, al snap ik de paniek wel. IN hoeverre wordt er info achter gelaten?..

In hoeverre wordt er gefilterd mbt wat er op t.v. komt of wordt geschreven, etc?..

Ik denk dat mensen daardoor ook weinig vertrouwen hebben...

Kun jij dan goed uitleggen waarom mensen hun vertrouwen gerust kunnen behouden?..

Want ik zou het niet weten nl.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:12

Xyris schreef:
houdt dit in dat de mensen die geld hebben geleent simpelweg met een enorme schuld zitten ineens? Lijkt me niet dat de kosten komen te vervallen bij het vallen van een bank

In Amerika is het zo dat als je het onderpand aan de bank 'geeft' daarmee je schuld komt te vervallen. Ook als je onderpand minder waard is dan de lening hoog is.

Xyris schreef:
En wat betreft mensen die 100 euro, of 1000, of misschien een miljoen op die bank hebben staan? Wat voor gevolgen heeft dat vioor hun?

In de states is een bedrag van 100.000 US$ gegarandeerd. Er wordt volgens mij nu over gesproken om dit bedrag te verhogen naar 200.000 of 250.000 dollar.

EDIT: de regeltjes in NL zijn anders!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:23

ik ben wel benieuwd of en wat voor gevolgen hiervan we zelf gaan merken?
gaat de hypotheekrente omhoog, wordt de benzine goedkoper (olieprijzen zakken). gaan de prijzen in de supermarkten omhoog??
wat zijn de gevolgen voor de gewone mens?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:49

detour schreef:
DAt informeren is idd erg belangrijk, al snap ik de paniek wel. IN hoeverre wordt er info achter gelaten?..

In hoeverre wordt er gefilterd mbt wat er op t.v. komt of wordt geschreven, etc?..

Ik denk dat mensen daardoor ook weinig vertrouwen hebben...

Kun jij dan goed uitleggen waarom mensen hun vertrouwen gerust kunnen behouden?..

Want ik zou het niet weten nl.

Probeer eerst eens voor jezelf onder woorden te brengen waarom je géén vertrouwen zou hebben. Dan kun je makkelijker filteren wat wel en wat geen reële angst is.

Ik ben geen financieel expert, maar ik wil wel weten of ik me terecht zorgen maak of niet dus probeer ik me zo goed mogelijk te informeren zodat ik weet of mijn angst wel of niet reëel is.

Als het gaat om spaargeld is het in Nederland zo geregeld dat de staat garant staat voor een bedrag tot 20.000 euro. Als je meer geld hebt is het verstandig om aan risicospreiding te doen en je geld over meerdere banken te verdelen. Op die manier is je spaargeld dus gewaarborgd en is er geen enkele reden om je daar zorgen over te maken.

Ook moet je Nederland niet vergelijken met Amerika. Dat is appels met peren vergelijken. Amerika krijgt nu de rekening gepresenteerd van decennia van hebberigheid en hoogmoed en een gevoel dat het alsmaar meer meer meer moet zijn Scheve mond

Als je geld vooral gestoken is in beleggingen is het een ander verhaal, dan mag je je terecht zorgen maken. Maar hoe dat in de toekomst gaat uitpakken kan nu nog niemand exact voorspellen

Wel is het zo dat de beleggers nu de macht hebben, en dat is niet goed Als men op de beurs besluit om massaal aandelen van een bepaalde instelling (bank) op de markt te gooien dan kan dat de nekslag voor zo'n bedrijf betekenen en dat lijkt me geen gezonde zaak.

Na de aanslagen van 9/11 in Amerika zijn de aandelen ook flink gedaald en hebben beleggers flinke verliezen moeten slikken. Wij hebben dat ook gemerkt op kleine schaal in spaarbeurzen (nu bekend als woekerpolissen) die wij hadden afgesloten en die op beleggingen gefundeerd waren. Uiteindelijk heeft dat niet geleid tot verlies, maar winstgevend zijn ze ook niet geweest. In het vervolg laten wij dat wel uit ons hoofd en zetten we spaarbedragen netjes op de bank tegen een vaste rente.
Maar ook toen waren veel mensen bang voor een vorm van recessie, en als ik kijk naar de enorme groei van de (nederlandse) economie sinds die tijd dan zie ik daar weinig van terug.

Ik maak mij dus geen zorgen over spaargeld of het voortbestaan van de grote banken in Nederland, wel houd ik mijn hart vast dat er bedrijven door het sneeuwbaleffekt van de angst die op de beurzen heerst nu in moeilijkheden komen en er ontslagen gaan vallen. Dat zou een hele harde klap betekenen voor heel veel mensen en dus de nederlandse economie.
Maar ik denk zelf dat ook dat zich wel weer zal herstellen, de economie heeft bewezen zeer veerkrachtig te kunnen zijn.

De hypotheekrente zal denk ik zeker omhoog gaan, de prijzen van de huizen zullen misschien wel omlaag gaan of in elk geval stoppen met die belachelijke stijgingen. Want laten we wel wezen, de huizenprijzen in Nederland zijn tot schrikbarende hoogten gestegen en misschien is het wel eens goed dat daar een einde aan komt.

Wat Azië betreft en dan met name China zal het interessant zijn om die ontwikkelingen te volgens. China heeft een enorme weg te gaan en dan met name op het gebied van milieuregelgevingen etc mbt de vervaardiging van hun (te) goedkope produkten.
Laatst bijgewerkt door Remy op 01-10-08 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:51

Thanks voor je uitleg! Knipoog

Al mag ons huis nu ff niet dalen in prijs, ze staat al even te koop. Bloos

verdelen over verschillende banken vind ik ook een goeie idd! Pling

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:54

*LOL*
Ons huis staat ook alweer een paar maanden in de verkoop dus ik zit ook niet echt op rozen, hoor Vingers aflikken
(En onze nieuwe hypotheek is afgesloten bij Fortis Vork )

Toch blijf ik er vertrouwen in hebben, het verleden heeft mij bewezen dat we het hier in Nederland best goed voor elkaar hebben. Het is alleen wel verstandig om er van tevoren rekening mee te houden dat een huis momenteel langer te koop staat en je dus wat middelen hebt om dat op te vangen.
Laatst bijgewerkt door Remy op 01-10-08 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:56

Da's waar remy, om die reden hebebn we ook nog geen ander huis, geen zin in dubbele lasten, veels te veel stress en kosten.. Bloos

En dan vraagt men: Maar hoe doe je dat dan? Moet je niet voorbereid iets anders zoeken?..

Dat vind ik best wel typisch NL. Gestructureerd, georganiseerd, ook wel beetje bemoeizuchtig.. Ben wat dat betreft beetje makkelijk. Knipoog

Desnoods huren we dan tijdelijk wat. Komt tijd komt raad. Pling

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:00

Dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken Lachen

Wij hebben daarentegen wel een ander huis gekocht, aanvaarding per april 2009. Maar toch blijf ik vertrouwen houden Duivel .
Dus als je tegen die tijd nog een huis zoekt... 't is mooi wonen hier in het brabantse *LOL*

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:01

Met veel interresse lees ik dit topic! Ook ik maak me nog helemaal geen zorgen, ik heb niet veel spaargeld, daar zorgen de knollies wel voor Tong uitsteken en buiten m,n hypotheek heb ik geen lening lopen. *Ook bij Fortis en twee jaar geleden m,n rente vast laten zetten voor 10 jaar*

Grappig wat voor GoogleAds er weer onderaan de pagina staan... Haha!
Laatst bijgewerkt door EeCee op 01-10-08 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt