Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:38

Colinda20 schreef:
Hier helaas een huurwoning waar we zelf niks aan mogen aanpassen. En kreeg vanmorgen de mail en schrok me kapot. Betaal nu €76 en zou gaan naar €166


Dat is toch niet normaal meer 8)7
Hoe moet het nu als je dit soort verhogingen niet kunt betalen en je ook niet kunt verhuizen?

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:30

Colinda20 schreef:
Hier helaas een huurwoning waar we zelf niks aan mogen aanpassen. En kreeg vanmorgen de mail en schrok me kapot. Betaal nu €76 en zou gaan naar €166


Dat is wel echt een schrikbarende verhoging! !

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:43

Vind k ook wel heel fors.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:45

Ik vraag me dan toch af of het niet mogelijk is om over te stappen naar een andere maatschappij :o?

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:47

Ik heb nog niets gehoord van Eneco over verhogingen. Ik heb een huur appartement dus ben benieuwd.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:09

Oh in mijn mail van eneco (13 december) staan de nieuwe leveringstarieven en vaste leveringskosten. Dan zou ik E.13 meer per maand gaan betalen. De overheidsheffingen zijn hierin nog niet meegenomen.

Ik sta op het punt over te stappen van eneco naar vandebron met het energiecollectief van de consumentenbond

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:00

Colinda20 schreef:
Hier helaas een huurwoning waar we zelf niks aan mogen aanpassen. En kreeg vanmorgen de mail en schrok me kapot. Betaal nu €76 en zou gaan naar €166


Brrr.... Dat is schrikken!

Wat betekent 'niets aanpassen'?
Geen andere energie leverancier...?
Ik kan me voorstellen dat zelf dubb glas laten plaatsen niet gaat, maar er zijn vaak wel oplossingen mogelijk. Voorzetramen, die truc met huishoudfolie, op een zonnig moment dikke, isolerende vloerbedekking, etc.

En aandringen bij de gemeente en de woningbouw dat er snel goed geïsoleerd gaat worden.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:41

Colinda20 schreef:
Hier helaas een huurwoning waar we zelf niks aan mogen aanpassen. En kreeg vanmorgen de mail en schrok me kapot. Betaal nu €76 en zou gaan naar €166



Ik erger me vooral aan mensen die toejuichen dat energie zo duur wordt. Alsof ze willen zeggen verkleum en verhonger maar. Ik zelf zit er lekker warmpjes bij met mijn overprized warmwaterpomp en zonnepanelen op het dak.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:36

Als mijn (uur)loon nou mee zou groeien met alle kosten verhogingen (ziektekosten, belastingen op voedsel, energie, enz) zou ik misschien nog fatsoenlijk rond kunnen komen, zonder dat ik alleen maar werk om te overleven. Dat ik naast werk nog een beetje plezier kan hebben, in mijn geval met mijn paard en ik aan het einde van de maand iets over houd om iets te kunnen sparen voor onvoorziene extra kosten....

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:52

liesenlizzy schreef:
Als mijn (uur)loon nou mee zou groeien met alle kosten verhogingen (ziektekosten, belastingen op voedsel, energie, enz) zou ik misschien nog fatsoenlijk rond kunnen komen, zonder dat ik alleen maar werk om te overleven. Dat ik naast werk nog een beetje plezier kan hebben, in mijn geval met mijn paard en ik aan het einde van de maand iets over houd om iets te kunnen sparen voor onvoorziene extra kosten....


Inkomstenbelasting gaat omlaag. Dus netto hou je dan meer over om die stijgingen te betalen.

Vind het wel belachelijk dat de belasting op gezonde dingen omhoog gaat. Van mij mag de belasting op frisdrank, snoep en fastfood drastisch omhoog, en de belasting op groente en fruit eraf.

Hoe gaan we gezond eten stimuleren als een diepvriespizza goedkoper is dan zelf vers koken :=

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:01

verootjoo schreef:
liesenlizzy schreef:
Als mijn (uur)loon nou mee zou groeien met alle kosten verhogingen (ziektekosten, belastingen op voedsel, energie, enz) zou ik misschien nog fatsoenlijk rond kunnen komen, zonder dat ik alleen maar werk om te overleven. Dat ik naast werk nog een beetje plezier kan hebben, in mijn geval met mijn paard en ik aan het einde van de maand iets over houd om iets te kunnen sparen voor onvoorziene extra kosten....


Inkomstenbelasting gaat omlaag. Dus netto hou je dan meer over om die stijgingen te betalen.

Vind het wel belachelijk dat de belasting op gezonde dingen omhoog gaat. Van mij mag de belasting op frisdrank, snoep en fastfood drastisch omhoog, en de belasting op groente en fruit eraf.

Hoe gaan we gezond eten stimuleren als een diepvriespizza goedkoper is dan zelf vers koken :=


Dat is toch een sigaar uit eigen doos of zie ik het verkeerd!
Het is met recht eerst het zoet en daarna drie dubbel zuur want het gewone gezonde leven wordt veel te veel belast.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:18

verootjoo schreef:
liesenlizzy schreef:
Als mijn (uur)loon nou mee zou groeien met alle kosten verhogingen (ziektekosten, belastingen op voedsel, energie, enz) zou ik misschien nog fatsoenlijk rond kunnen komen, zonder dat ik alleen maar werk om te overleven. Dat ik naast werk nog een beetje plezier kan hebben, in mijn geval met mijn paard en ik aan het einde van de maand iets over houd om iets te kunnen sparen voor onvoorziene extra kosten....


Inkomstenbelasting gaat omlaag. Dus netto hou je dan meer over om die stijgingen te betalen.

Vind het wel belachelijk dat de belasting op gezonde dingen omhoog gaat. Van mij mag de belasting op frisdrank, snoep en fastfood drastisch omhoog, en de belasting op groente en fruit eraf.

Hoe gaan we gezond eten stimuleren als een diepvriespizza goedkoper is dan zelf vers koken :=


Die inkomsten belasting gaat helemaal niet omlaag voor een grote groep mensen. De mensen die nu in de eerste schaal vallen gaan namelijk van 36 naar 37%. En laten dit nou net de mensen zijn die dit helemaal niet kunnen betalen!

Ik ga er heel hard op achteruit volgend jaar. Meer inkomsten belasting + hogere btw + hogere energierekening enz.

Zie nu al erg op tegen 1 januari, bang wat de prijzen in de supermarkt gaan doen |(

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:22

37% is pas in 2021. We zijm onderweg naar 2 belastingschijven.
In 2019 gaat de laagste schijf van 36,55% naar 36,65%.


Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 20:22

Dat had ik ook al neergezet hier. -O- voor komend jaar gaat deze groep er niet op vooruit daardoor en jaar erop op achteruit. Juist de groep die het minste geld heeft gaan er door hogere belasting op achteruit, daarna gaan alle gezonde dingen ook flink duurder worden. Kortom de zorgkosten zullen omhoog gaan want ongezonder eten, minder sporten (niet te betalen) enz
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-12-18 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:29

mvdende schreef:
Die inkomsten belasting gaat helemaal niet omlaag voor een grote groep mensen. De mensen die nu in de eerste schaal vallen gaan namelijk van 36 naar 37%. En laten dit nou net de mensen zijn die dit helemaal niet kunnen betalen!

Ik ga er heel hard op achteruit volgend jaar. Meer inkomsten belasting + hogere btw + hogere energierekening enz.

Zie nu al erg op tegen 1 januari, bang wat de prijzen in de supermarkt gaan doen |(


Precies dat ja.

Het zijn allemaal van die halve waarheden en gegoochel met cijfertjes waarmee de overheid wil doen laten geloven dat iedereen er op vooruit gaat. In werkelijkheid is het een grote aderlating. En dat op een moment dat de economie goed draait.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:31

...zo doen rechtse kabinetten dat. |( |( |(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 20:33

En het grote risico in de supermarkten is, wat ook aan de hand was met invoering van de euro. Afronden van bedragen en daar een beetje extra bij op doen. Onder het mom. Helemaal goed kunnen mensen niet rekenen dus dat beetje meer verhogen merken ze toch niet. :n -:(-

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:40

Afbeelding

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:18

Wesco schreef:
Ik heb nog niets gehoord van Eneco over verhogingen. Ik heb een huur appartement dus ben benieuwd.


Hetzelfde hier. 35m2, 1 persoon en met 75 euro p/m kom ik exact uit op €0,- volgens hun..

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:37

Ik zou niet weten hoeveel ik moet verhogen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:07

Ik ga ook van 160,- naar 224,-.... :\
Voor ons slikken natuurlijk maar ik snap best dat sommige mensen hierdoor in de problemen gaan komen.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:26

Even een vraag voor degenen die een verhogingsbericht hebben gehad: hebben jullie allemaal een variabel contract? Anders gaat 'alleen' de belasting omhoog, dat zou veel minder impact moeten (mogen) hebben......

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:33

Wat ik me vooral afvraag is wat de impact op korte termijn is van deze verhoging.

Iedereen die het niet erg vond om iets meer te betalen bij een groenere maatschappij stapt weer over naar goedkope, niet duurzame energie.

Overigens hier geen last van de verhoging ivm het niet hebben van een gasaansluiting. Huis is 5jr geleden gebouwd en 7jr geleden ontwikkeld. De hele wijk is gasloos en verwarmt door middel van aardwarmte. Dus er is vanuit de overheid/gemeente echt al langer de stimulans om gasloos te bouwen dan slechts 1,5jr.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 11:35

Dat is idd nog steeds dubbel, groene energie wordt gepromoot maar is duurder en betaalt er ook nog extra belasting over.
Ik heb echt groene energie en lokale opwekker al zit die aan de andere kant van het land. Waren destijds een van de eersten en nu nog een van de weinigen buiten het eiland.

Hier zijn ze bezig bij de sluis om daar mogelijk een waterkracht centraletje te plaatsen voor de wijk.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:36

wat ik kan zien ga ik van 56,- pm naar 63,- pm
Als dat echt zo is ben ik wel tevreden