Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:09

Ik weet niet of het al genoemd is (ik heb niet alle 14blz gelezen) maar wat ik doe: een verzekeraar kiezen die goed scoort op de eerlijke verzekeringswijzer. Want: zij investeren mijn premiegeld niet in dingen die slecht zijn voor het milieu. Veel mensen vergeten dat verzekeraars iets doen met je geld (beleggen) en ik wil dat daar goed mee wordt omgesprongen. Zo investeren zij in duurzame energie en in natuurgebieden. En niet in modehuizen waar ze bont gebruiken (daar beleggen dus echt bijna alle verzekeraars WEL in) en niet in fossiele energiebedrijven. Daar let ik echt op.
https://eerlijkegeldwijzer.nl/verzekeringswijzer/

Verder gebruik ik thuis duurzame lampen, zet ik de verwarming niet te hoog (maximaal 19 graden), haal ik zoveel mogelijk duurzame producten, ben ik aan het minimaliseren en doe ik zuinig op mijn spullen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:12

Ryder schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is (ik heb niet alle 14blz gelezen) maar wat ik doe: een verzekeraar kiezen die goed scoort op de eerlijke verzekeringswijzer. Want: zij investeren mijn premiegeld niet in dingen die slecht zijn voor het milieu. Veel mensen vergeten dat verzekeraars iets doen met je geld (beleggen) en ik wil dat daar goed mee wordt omgesprongen. Zo investeren zij in duurzame energie en in natuurgebieden. En niet in modehuizen waar ze bont gebruiken (daar beleggen dus echt bijna alle verzekeraars WEL in) en niet in fossiele energiebedrijven. Daar let ik echt op.
https://eerlijkegeldwijzer.nl/verzekeringswijzer/

Verder gebruik ik thuis duurzame lampen, zet ik de verwarming niet te hoog (maximaal 19 graden), haal ik zoveel mogelijk duurzame producten, ben ik aan het minimaliseren en doe ik zuinig op mijn spullen.

Ik wilde hier dus al naar kijken maar hoorde van het weekend van iemand dat Ditzo de beste is :)* := (En dat is iemand die in zijn vrije tijd aan e-activisme doet, dat je klantenservices van bijv de ABN Amro gaat bestoken met mails over hun milieuonvriendelijke praktijken, die heeft er dus verstand van _O- )

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:23

Klopt qua zorg idd! En ik heb de schadeverzekeringen lopen bij hun moederbedrijf :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:36

Magrathea schreef:
Ja, vervelend is dat. Wanneer ik er eens goed tijd voor heb wil ik eens uitzoeken of plantaardig/vegetarisch geschikt is voor mijn katten. (Durf het bijna niet te zeggen want in het vegan wereldje word je ervan beticht dierenleed goed te praten en wordt er veelvuldig pseudowetenschap gequote, hier op Bokt wil men dat je je kat dan maar wegdoet en een konijn neemt. Pft. Ik hou niet eens van konijnen := )
Eventueel zou ik misschien half vega(n)/half vlees kunnen doen, dat scheelt toch ook weer.

Nee, en een beetje DA kan je de ellende vertellen die dat wel doen tot gevolg heeft voor je kat. Kat is carnivoor, geen omnivoor (en daar is dierlijk aandeel dieet eigenlijk ook al essentieel). Spijsvertering carnivoor is niet ingesteld op het opnemen van voedingsstoffen uit planten.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:09

Magrathea schreef:
Ja, vervelend is dat. Wanneer ik er eens goed tijd voor heb wil ik eens uitzoeken of plantaardig/vegetarisch geschikt is voor mijn katten. (Durf het bijna niet te zeggen want in het vegan wereldje word je ervan beticht dierenleed goed te praten en wordt er veelvuldig pseudowetenschap gequote, hier op Bokt wil men dat je je kat dan maar wegdoet en een konijn neemt. Pft. Ik hou niet eens van konijnen := )
Eventueel zou ik misschien half vega(n)/half vlees kunnen doen, dat scheelt toch ook weer.


Zoals een prof diergeneeskunde aan de universiteit van Antwerpen tijdens een hoorcollege eens treffend zei: "Als ge een vegetarisch huisdier wilt, dan koopt ge beter een konijn." Ging over de discussie om honden en katten een volledig plantaardig dieet voor te schotelen. Het spijsverteringsstelsel van een carnivoor is er helaas echt niet op gebouwd om enkel plantaardig voedsel te verteren. Hiervoor zijn oa bacteriën nodig die bij het paard vnl in de blindedarm te vinden zijn en bij herkauwers in de pens. Deze delen van het spijsverteringsstelsel zijn bij herbivoren dus zeer uitgesproken en nemen een groot volume in. Hond en kat beschikken niet over een fermentatievat van dergelijk formaat en dus zouden ze nooit grote hoeveelheden plantaardig voedsel kunnen verwerken.

Waar er wat mensen betreft gediscussieerd kan worden over hoe geschikt een vegetarisch/veganistisch dieet voor hen is, is dit bij honden en katten niet het geval. Zo klaar als een klontje, helaas. Deels plantaardig is goed. 100% vlees is nergens goed voor, ook niet voor een carnivoor.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:19

Dat bedoel ik dus. Ik verander niets aan hun dieet zonder mij grondig in te lezen en een dierenarts te vinden die mij erin wil begeleiden. Er zijn namelijk óók mensen bij wie het goed gaat.
Zullen we het over iets anders hebben, want jullie maken precies mijn punt duidelijk :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:43

....geeft niets.

Probeer iets te regelen via de muskusratten bestrijder van het Hoogheemraadschap.
Voor mensen of dieren die echt niet zonder vlees kunnen zijn er goede oplossingen zoals Amerikaanse rivierkreeft, gewoon zelf te vangen met een colaflesje, of dus ratten, etc.

(Ik kwam van de week iets tegen, 'website de keuken van het ongewenste dier'.)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:41

Super dat je je er eerst fatsoenlijk over laat informeren _/-\o_

Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die zó tegen de natuur van een dier in zouden willen gaan, terwijl zij vanuit hun veganistische standpunt toch juist liever het tegenovergestelde willen? In de reguliere veehouderij worden dieren nogal eens beperkt in hun natuurlijke behoeften, varkens op betonvloeren kunnen niet wroeten en koeien op stal kunnen niet grazen, ed. Als je hier fel op tegen bent, hoe kun je het dan wel ethisch verantwoorden om een kat op een veganistisch dieet te zetten?

Wel moet ik hierbij zeggen dat er ook nog een onderscheid gemaakt moet worden tussen honden en katten. Het zijn misschien beiden carnivoren, maar toch zit ook daarin nog een behoorlijk verschil. Honden kunnen een aantal stoffen (die in dierlijke producten zitten) zelf aanmaken, waar katten dat niet kunnen (oa taurine en vit. A). Volgens mij was het ook zo dat katten eiwitten en aminozuren sneller afbreken dan honden, waardoor zij er meer van nodig hebben. Oftewel een hond is geen wolf en zou het misschien redelijk kunnen doen op een vegetarisch dieet, maar een kat niet en al helemaal niet op een veganistisch dieet. Je zou dan met supplementen aan de gang moeten...

Ik weet dat ik afdwaal, maar ik vind niet dat onder het mom van "de wereld redden" alles geoorloofd is.

Edit: wat je zei over deels vegetarisch/veganistisch zou misschien wél een optie zijn inderdaad. Gewoon het aandeel plantaardig verhogen en vlees verlagen. Maar ook onder begeleiding van een da. Een kat volledig op veganistisch dieet :n

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:56

Niet iedereen die vega(n) wordt doet dat vanuit dieroogpunt. Ik ken er steeds meer die het om milieutechnische redenen doen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:24

maar het is algemeen bekend en een feit dat een kat vlees moet eten. Waarom je dan door een dierenarts laten begeleiden.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:31

Kinke schreef:
maar het is algemeen bekend en een feit dat een kat vlees moet eten. Waarom je dan door een dierenarts laten begeleiden.



Een kat veganistisch laten eten is gewoon te idioot voor woorden. Wil je de natuur soms veranderen denk ik dan?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:33

Tiepfoudt schreef:
Ik weet dat ik afdwaal, maar ik vind niet dat onder het mom van "de wereld redden" alles geoorloofd is.


Please, het voortbestaan van de wereld zoals wij haar kennen staat op het spel: laten we vooral heel erg ver gaan!!!

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:45

JewEmm schreef:
Niet iedereen die vega(n) wordt doet dat vanuit dieroogpunt. Ik ken er steeds meer die het om milieutechnische redenen doen.


Heel begrijpelijk. Maar nogmaals, is dan alles geoorloofd? Je kunt zoiets toch niet vanuit 1 kant bekijken? Een kat op een veganistisch dieet zetten is gewoon vragen om tekorten die ernstige gevolgen kunnen hebben voor de kat.

Het zou alles overigens wel veel minder complex maken, als je met het oog op het milieu al het andere gaat negeren.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:00

Dat zeg ik ook niet... Ik reageerder op deze argumentatie van jou: "Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die zó tegen de natuur van een dier in zouden willen gaan, terwijl zij vanuit hun veganistische standpunt toch juist liever het tegenovergestelde willen? "

Zelf zal ik mijn kat nooit op een vega(n) dieet zetten. Maar volledig raw vind ik ook te, zeker als je naar het milieutechnische aspect kijkt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:14

Tja, omdat zolang mijn katten gezond zijn en met smaak hun bakje leegeten snap ik echt het probleem niet van wat er in dat bakje zat := Het is niet dat die katten gaan denken "o nee mijn voorouders aten iets heel anders dan ik nu, wat erg!" (Overigens is er heel veel aan het eetpatroon van de huiskat wat tegen de natuur in gaat: zelden bevatten kattenbrokjes kleine knaagdieren.)

En nu wil ik er echt over ophouden, zoals ik al zei, ik ben enorm chagrijnig aan het worden van deze discussie, van beide kanten -O- Ik heb werkelijk waar nog maar één iemand gesproken die mijn standpunt niet direct afschoot (vanuit vegan of juist nadrukkelijk niet-vegan perspectief) en daar ben ik echt helemaal klaar mee. Ik wil gewoon dat mijn katten gezond zijn en liefst nog op een manier dat ik andere dieren en milieu er niet mee schaad. En dus ga ik mijn uiterste best doen om daar een balans in te vinden.

Om weer ontopic te gaan: ik vond vandaag dit rapport.
https://storage.googleapis.com/planet4- ... 8_2018.pdf
Het is een aanrader om even de score van jouw energieleverancier te bekijken en even te kijken of het nog beter kan :) Ik vroeg me dit af naar aanleiding van de aflevering van Zondag met Lubach een tijdje geleden, waar hij keek naar bedrijven die rondschuiven met 'groen'certificaten om op die manier groene stroom te mogen verkopen.
Ik zit zelf bij Nuon en denk dat ik daar ook ga blijven, ook al is hun cijfer in dit rapport niet zo hoog. Ik betaal iets meer voor groene stroom en CO2 compensatie voor gas; de reden voor hun lage cijfers is dat ze óók grijze stroom leveren, maar niet aan mij dus*. Ze hebben de laatste jaren wel erg veel geïnvesteerd in windmolenparken, dat is top. Plus ik ben een arme student en dan is een "blijvende klant" korting toch wel aantrekkelijk :o

*Ik snap ook wel dat stroom "gemengd" wordt, maar mijn stukje bijdrage gaat niet naar grijze stroom in elk geval, dat idee :o

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:20

JewEmm schreef:
Dat zeg ik ook niet... Ik reageerder op deze argumentatie van jou: "Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die zó tegen de natuur van een dier in zouden willen gaan, terwijl zij vanuit hun veganistische standpunt toch juist liever het tegenovergestelde willen? "

Zelf zal ik mijn kat nooit op een vega(n) dieet zetten. Maar volledig raw vind ik ook te, zeker als je naar het milieutechnische aspect kijkt.


Ah duidelijk! Ik dacht even dat je een dergelijke redenatie wel oké vond, maar dat is dus niet zo :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:06

Dit is trouwens ook een goeie site om even op te checken of jouw spaargeld misschien gebruikt wordt om in olie te investeren :n
Ook verzekeringen hebben vaak niet zulke zuivere beleggingen. ASR en DSW zijn volgens mij de enigen die niet in olie investeren. (Let op dat sommige verzekeraars een ander moederbedrijf hebben, dan wordt in de wijzer alleen het overkoepelende bedrijf genoemd.)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:57

Janneke2 schreef:
Tiepfoudt schreef:
Ik weet dat ik afdwaal, maar ik vind niet dat onder het mom van "de wereld redden" alles geoorloofd is.


Please, het voortbestaan van de wereld zoals wij haar kennen staat op het spel: laten we vooral heel erg ver gaan!!!

Dat ver(weg) gaan is eerder oorzaak van het probleem. Liever juist dicht bij huis blijven.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:16

;) ....ik houd wel van woordgrapjes.

Qua reizen: +:)+

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:22

Ik eet (en leef zo veel mogelijk) plantaardig.

Ben vorige maand over gestapt naar een duurzame bank, heb daarbij echt op hen investeringen gelet.

Koop eigenlijk zelden iets nieuw aan kleding, speelgoed ed. Groot fan van marktplaats en de kringloop :D

Kinderen voed ik zo duurzaam mogelijk op (wasbare luiers, borstvoeding etc)

Er zijn voor het nieuwe jaar nog wel een aantal zaken waar ik op wil letten (zoals inderdaad stroom ed) en doe in dit topic al veel goede ideeën op :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:32


verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:44

Goed stuk.
Ik hoop dat alle politici het ook lezen. Ik begrijp werkelijkwaar niet waarom er nog over nagedacht wordt om Schiphol verder uit te gaan breiden... en waarom er überhaupt nog zoveel gebouwd wordt. Ja, er is woningnood, maar er verdwenen rond Amsterdam 600voetbalvelden aan groen in nog geen 20 jaar. En groen is zoooo belangrijk om de klimaatstijging tegen te gaan. We bouwen zogenaamde duurzame gebouwen, pleuren er een groendak op en het lijkt alsof het geweldig voor het milieu is. Nee, alle grasvelden groen laten, dat is pas duurzaam...
‘Groei is goed, groei moet’. Ten allen tijde en ten koste van alles lijkt het wel. Hoe in vredesnaam gaan we die ruk aan het stuur nog geven als er zo’n tweesporenbeleid gevoerd lijkt te worden :?
We kunnen toch niet onbeperkt blijven groeien ten koste van alles....

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:48


CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 12:36

In België is de discussie weer on fire; gisteren zijn er ongeveer 12.000-15.000 jongeren gaan spijbelen voor het klimaat. Jullie gedachten?

Die van mij; Ik vind het super. Als NMBS, gele hesjes en de Lijn kunnen staken (zelfs tijdens de examens!!) en dat als rechtvaardig gezien wordt vind ik dit ook heel terecht. Het feit dat mensen zich ook meer zorgen maken over dat die kinderen spijbelen dan het klimaat zelf zegt voor mij ook genoeg. Tenslotte zou het anders inderdaad niet het effect hebben dat ze willen. Intussen heeft iemand van PVDA de nagel op de kop geslagen bij de minister van klimaat, minister van Klimaat reageerde heel teleurstellend; "Ik wil een website lanceren voor jongeren op school die hen als individu kan pushen om milieubewuster te worden" 8)7 Ja daar spijbelen ze echt wel voor. _O-

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:09

Het feit dat ze met dit initiatief komen en elke week massaal op straat staan (vorige week 5000?), laat zien dat ze echt wel milieubewust zijn. Het gaat er nu op dat er échte actie wordt ondernomen door de politiek... De politiek loopt zo ontzettend achter!
Maar het voelt wel heel fijn om te zien dat er zo'n enorme milieubeweging onder de burgers is! OP de UGent is nu ook een intiatief om elke vrijdag morgen tussen 8.30 en 9.00 voor het rectoraat te staan. Met elke week een nieuwe eis toegevoegd. Wie weet of het nog wat uit gaat maken... De duurzaamheidscommissies kunnen maar beperkt iets doen...
Zondag bomenplanten voor het klimaatbos dat BOS+ beloofd had: voor elke deelnemer aan afgelopen klimaatmars een m2 bos!
En uiteraard: 27 januari weer een klimaatmars in Brussel en 10 maart in Amsterdam.