Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:02

Veel mensen starten fulltime, krijgen dan een baby en gaan dan via ouderschapsverlof enkele jaren 4/5 werken. Maar parttime vanaf het begin is lastig. Gelukkig verbetert dit wel. En ik hoor van vriendinnen dat de werklast niet mee verlaagt: dus evenveel werken in minder tijd. De meeste stappen wel over naar 4/5 hoor, zeker als er meer dan 1 kind is.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:02

Zwemles en alles is hier niet in de avond. Meestal tussen 16.00 en 18.00 ofzo, of op zaterdagochtend 8.00.
Idem dito met sport zoals voetbal. Dat begint al om half 6.
Die jonge kids liggen ook al om 20.00 op bed dus savonds sporten is niet echt eeen optie.

En hulpmoeder/ouder: hier moet je bij basisscholen wel eens helpen bv met schoolreisje of eten maken voor het kerstdiner of weet ik het wat voor k*tklusjes. En als je dat niet doet kom je op de zwarte lijst en moet je de school poetsen samen met alle anderen die geen hulpouder zijn geweest :') en dat is niet vrijwillig :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:07

Mijn mama kwam elke vrijdag mee helpen in de naailes :) zij heeft precies het engelengeduld dat je daarvoor nodig hebt. Knoopjes ontwarren en zo. En dan samen naar huis wandelen. Ik vond dat heel fijn. Had graag gehad dat mijn ouders wat vaker thuis waren geweest maar vooral dat mijn mama wat meer kon genieten. Voor de rest was ik erg vroeg zelfstandig of door oudere broers begeleid naar activiteiten. Wij gingen niet naar clubjes, hoogstens jeugdvereniging in het weekend. Vanaf mijn 12e regelmatig naar de manege, eerst 11 dan 7 km fietsen. Tussen mijn 13 en 15 deed ik dat quasi dagelijks.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:10

Ik ging vroeger ook altijd naar de naschoolse opvang, waar mijn moeder mij en mijn zus dan kwam ophalen om 17 uur.
Zwemles was door de week, maar ik mocht daar al snel niet meer komen omdat ik te veel speelde en te weinig oplette. Haha, gelukkig kregen we ook nog zwemles op school..
Voor de rest deed (en doe) ik enkel paardrijden op zaterdag.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:19

verootjoo schreef:
Zwemles en alles is hier niet in de avond. Meestal tussen 16.00 en 18.00 ofzo, of op zaterdagochtend 8.00.
Idem dito met sport zoals voetbal. Dat begint al om half 6.
Die jonge kids liggen ook al om 20.00 op bed dus savonds sporten is niet echt eeen optie.

En hulpmoeder/ouder: hier moet je bij basisscholen wel eens helpen bv met schoolreisje of eten maken voor het kerstdiner of weet ik het wat voor k*tklusjes. En als je dat niet doet kom je op de zwarte lijst en moet je de school poetsen samen met alle anderen die geen hulpouder zijn geweest :') en dat is niet vrijwillig :+


Wat gebeurt er dan als je als moeder geen van beide doet? :P

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:21

Hier ook twee fulltime werkende ouders, maar ik had het geluk dat mijn moeder als postbode werkte (dus van 4u 's ochtends tot 12u 's middags) en mijn vader als zelfstandige dus ook wat flexibeler kon omspringen met de werkuren :) ik ben verder nooit naar een opvang geweest want had ook een lieve oma die me bracht / kwam ophalen als het voor beide ouders moeilijk was.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:26

xLaraaj schreef:
verootjoo schreef:
Zwemles en alles is hier niet in de avond. Meestal tussen 16.00 en 18.00 ofzo, of op zaterdagochtend 8.00.
Idem dito met sport zoals voetbal. Dat begint al om half 6.
Die jonge kids liggen ook al om 20.00 op bed dus savonds sporten is niet echt eeen optie.

En hulpmoeder/ouder: hier moet je bij basisscholen wel eens helpen bv met schoolreisje of eten maken voor het kerstdiner of weet ik het wat voor k*tklusjes. En als je dat niet doet kom je op de zwarte lijst en moet je de school poetsen samen met alle anderen die geen hulpouder zijn geweest :') en dat is niet vrijwillig :+


Wat gebeurt er dan als je als moeder geen van beide doet? :P


Geen idee, volgens mij heeft nooit iemand dat durven proberen :')
Het is ook echt heel rot voor kinderen als jouw ouders als enige nooit iets doen dus ze spelen nog op je gevoel ook.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:27

Ik ging okk meestal 2-3 weken per zomervakantie op kamp met internaat. Deed ik super graag!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:45

B heeft langer zomervakantie! :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:25

TurdusMerula schreef:
B heeft langer zomervakantie! :D


Dikke drie maand voor unief :D

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:30

poes schreef:
TurdusMerula schreef:
B heeft langer zomervakantie! :D


Dikke drie maand voor unief :D


Behalve als je herexamens hebt. :P

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:33

4 maand in mijn hogeschool :j

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 01:29

Bij mij werkte mijn moeder 's avonds vanaf een uur of 6 / 7. En mijn vader overdag. Zo was er hier altijd wel een thuis.

Totdat mijn broertje geboren werd ( toen was ik bijna 8) Mijn broertje heeft zijn eerste levensjaren veelvuldig in het ziekenhuis gelegen. In die jaren werd ik vaak opgevangen door buren of oma en opa.
Op donderdagavond gingen mijn vader en ik dan richting ziekenhuis. Naar mama en broertje. En op zondagavond gingen mijn vader en ik weer naar huis.
Die tijd had ik in overleg met school elke vrijdag vrij. En mijn vader ook in overleg met werk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:02

Mijn ouders zijn in '89 gescheiden, toen was ik 5. Beide werkten fulltime in Brussel.
Ik weet niet beter dan om 6 eruit, half 7 richting onthaal moeder en mama ging van daaruit naar werk. Rond 8u kwam de schoolbus ons bij de onthaalmoeder oppikken.
Om 16u was school uit, met de schoolbus mee die me bij de buurvrouw afzette om 17u en rond 17u45 kwam mama dan thuis. Eten rond 18u30 en dan nog schoolwerk indien nodig.

Op woensdag kwam mijn opa me steeds ophalen. Toen ik naar manege ging bracht hij me, les begon om 17u en mama kwam me dan oppikken.

En zo ging het bij een hoop andere kinderen. Nu nog. Het is doodnormaal om fulltime te werken als beide ouders. Net als 1 ervan kan stoppen of minderen met werk wordt je aanzien als "lucky few" want dat wil zeggen dat je goed geld verdient.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:34

Op mijn werk is het ook niet of amper mogelijk om minder dan 4/5de te werken en het recht om je contract te verminderen naar 80% (32u) lijkt wel een recht dat je moet verdienen. Ik heb het winter gedaan omwille van thuisomstandigheden. Maar eind resultaat was dat ik evenveel werk in 4 dagen moest gedaan krijgen.
Wij werken beide full-time en zouden geen leven met kinderen kunnen bolwerken. Opvang is vaak maar tot 18u of 18.30 en ik werk tot 18u en ben makkelijk een uur onderweg. Naschoolse activiteiten zijn hier vaak wel vanaf 17u tot 21 of zelf 22u. Weet nog dat ikzelf 3x/week training had van 19.30 tot 22u als 12-jarige en dat de grootouders vaak insprongen. Maar ik had nog "geluk" dat ouders een eigen zaak hadden en dus wel "thuis" waren.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:56

Oei, lijkt me echt pittig dan in België. Ik ben blij dat het hier doodnormaal is. Ik heb geen enkele collega die fulltime werkt :=

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:16

Hier juist bijna geen part timers, wel komen flexjobs opzetten. Vlamingen staan ook bekent om hun werk mentaliteit, dacht ik;

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:37

Oh stuur maar wat werkmentaliteit op naar de andere kant van België dan want hier is onmogelijk personeel te vinden

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:47

Ik zei ook Vlamingen _O- Kan me wel inbeelden dat Wallonië moeilijker is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:50

Kinrooi is nu niet bepaalt wallonië al is het probleem gelijkaardig om andere redenen.... _O-

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:52

What is Kinrooi even :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:54

uhm, een dorp.... Een dorp dat kort bij Maasmechelen/Dilsen Stokkem ligt al zitten er nog wel wat gehuchten tussen de twee. Kinrooi ligt nog iets meer naar de Nederlandse grens dan Maasmechelen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:56

Ik werk zelf parttime en ik moet inderdaad zeggen dat wij erg moeilijk personeel vinden owv het beperkte aantal uren. Of collega's die na een aantal maanden wat anders zoeken omdat ze toch iets voltijds willen (of een flexijob erbij zoeken). Hier in België wil iedereen inderdaad graag fulltime werken, ook met kinderen :j

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:00

Kinrooi heeft toch een groot meer met sportfaciliteiten he? Ik ging daar vroeger met Topvakantie naartoe.

Ik vind het doodjammer dat er hier nog zo'n starheid heerst mbt werk. Net alsof het het hoogste goed is om ons allemaal dood te werken.
Behalve dan de ambtenaren, die krijgen alles :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:14

Niks houdt u tegen ambtenaar te worden e.