Legaliseren van XTC

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:15

Sorry enzino maar ik moet natuurlijk helemaal niets.

Ik bagataliseer een verslaving zeker niet, maar ik ben een grote meid geworden in het begin vd gabber periode en ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb, als ik denk dat legalisatie van alle vormen van drugs toch vooral niet meer verslaafden zal opleveren.

Ik ben namelijk van mening dat legalisatie de spanning van het “fout” zijn en niet mogen voor een heel groot deel weg haalt. Daardoor denk ik dus dat dit juist een hoop jong verslaafden zal schelen. Omdat er geen “druk” meer is van omgeving om toch vooral mee te doen. Als je iets zelf met volle bewustzijn uit wilt proberen, ben je niet gelijk verslaafd tenslotte. Terwijl als je daar gevoelig voor bent, je ook vatbaar bent voor invloeden van buitenaf. Verslaafden zullen er altijd zijn, maar ik denk oprecht dat legalisatie het aantal echte verslaafden minder hoog zal maken.

Ik zo mijn mening als “ervaringsdeskundige” :Y) en jij jouw mening op basis van wat je leest. Helemaal prima toch?

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:35

Als ik zie hoeveel er nu gebruikt wordt denk ik dat er daarin niet zoveel zal veranderen eerlijk gezegd. Het is al overal te verkrijgen.

Voordelen zie jk vooral in verbeterde kwaliteit, regulering en meer opbrengsten voor de overheid.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 07:43

LindyH schreef:
Even een vraagje voor de (ex)slikkers: Als je dan de volgende dag zo'n down hebt, heb je dan niet juist behoefte aan een up, in wat voor vorm dan ook? Dus dat je misschien sneller naar andere middelen gaat grijpen? Kan XTC zelf daar ook voor gebruikt worden, om je down te verzachten?

Dit vroeg ik mij af toen ik las dat de kans op verslaving laag is, maar je wel achteraf last hebt. Dat kan ik lastig met elkaar rijmen. Of is het misschien net als met alcohol zo dat je bijvoorbeeld gewoon vocht tekort hebt en je oa daardoor beroerd voelt?


Ik heb het vroeger een paar keer gebruikt, maar nee. Ik had op zo'n day after echt totaal geen behoefte aan iets. Ik lag dan eigenlijk heel de dag op bed maar hoefde absoluut geen upper, anders zouden denk ook veel mensen alcohol gaan drinken op zo'n dag. Omdat dat toch een stuk makkelijker is dan weer xtc pakken.

En ja, ik ken mensen die pakken de dag erna weer, maar dan stopt het ook echt. Integendeel tot ketamine of cocaïne, dat zie ik nog regelmatig dagelijks gebruikt worden. En dan zo'n 3 keer per dag.

Nee ik geloof niet dat xtc erg verslavingsgevoelig is, al helemaal niet ten opzichte van andere drugs (dus ook alcohol)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:31

LindyH schreef:
Even een vraagje voor de (ex)slikkers: Als je dan de volgende dag zo'n down hebt, heb je dan niet juist behoefte aan een up, in wat voor vorm dan ook? Dus dat je misschien sneller naar andere middelen gaat grijpen? Kan XTC zelf daar ook voor gebruikt worden, om je down te verzachten?

Dit vroeg ik mij af toen ik las dat de kans op verslaving laag is, maar je wel achteraf last hebt. Dat kan ik lastig met elkaar rijmen. Of is het misschien net als met alcohol zo dat je bijvoorbeeld gewoon vocht tekort hebt en je oa daardoor beroerd voelt?


Nee. XTC maakt je serotonine op, daarom voel je je tijdens gebruik enorm lekker en de dag (overigens is dat meestal 2 dagen trouwens, vandaag de term dinsdagdip, de 1e dag erna zijn de na-effecten nog voelbaar) heel down. Dan nog een keer hetzelfde middel (XTC) gaan gebruiken heeft weinig zin: je gaat dan namelijk weer serotonine op proberen te maken die er eigenlijk al helemaal niet meer is. Je weer zo lekker voelen als de eerste dag gaat dan echt niet meer lukken en je krijgt vooral last van de bijwerkingen, "staat strak" zonder je echt goed te voelen en dat is niet waar het gros van de XTC gebruikers het voor doet. Daarom reguleert het middel zichzelf in principe, kort na XTC gebruik heb je er echt geen behoefte aan om dat weer te doen (en mocht je het doen dan valt het vies tegen), het is niet lichamelijk verslavend en dan houdt het snel op.
Overigens is bovenstaande natuurlijk wel een versimpelde uitleg.

Er zijn wel een boel andere middeltjes (onder andere het steeds bekender wordende 5HTP) in de handel om de down te verzachten die wel werken, daar grijpen mensen veel sneller naar. Dat mensen op zaterdag aan de XTC zitten en op dinsdag op kantoor weer aan de coke om al dan niet de dip te verzachten gebeurt ook wel ja, maar dat heeft dan meer met cokegebruik/cokeverslaving te maken dan XTC.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:47

Voordeel is dat het allemaal controleerbaarder wordt en het afval niet meer gedumpt hoeft te worden.
Ik vind het opvallend dat het aantal verslaafden 1% blijft, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Volgens mij is een legale handel op veel punten voordelig.
Zo kun je er ook voor zorgen dat het allemaal goede kwaliteit heeft en er minder slachtoffers daardoor vallen.
Niet meer gedumpte zooi is.

En dat hopelijk er minder rotzooi als HGB wordt gebruikt.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:45

LindyH schreef:
Even een vraagje voor de (ex)slikkers: Als je dan de volgende dag zo'n down hebt, heb je dan niet juist behoefte aan een up, in wat voor vorm dan ook? Dus dat je misschien sneller naar andere middelen gaat grijpen? Kan XTC zelf daar ook voor gebruikt worden, om je down te verzachten?

Dit vroeg ik mij af toen ik las dat de kans op verslaving laag is, maar je wel achteraf last hebt. Dat kan ik lastig met elkaar rijmen. Of is het misschien net als met alcohol zo dat je bijvoorbeeld gewoon vocht tekort hebt en je oa daardoor beroerd voelt?


Nee, ik niet. Die down moet je even doorheen.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:54

Ten eerste ligt het er aan hoe veel je weegt en hoeveel je slikt. Ik kon op een half pilletje een goed feestje vieren en de volgende dag ook nog aardig actief zijn. Ik weeg rond de 53 kilo en ben 174cm groot
de ,,down,, kwam pas na 2 dagen. De dagen er na waren gewoon zoals anders
Ik heb nooit meer gebruikt dan een half pilletje per X
Mijn mannelijke vrinden tikte er zo 3 weg in 1 weekend.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:33

Natuurlijk ligt het aan de hoeveelheid etcetera.
Ik denk alleen niet dat xtc echt een verslaving kan vormen in het dagelijkse leven.

Wel ken ik mensen die ieder weekend het gebruiken, soms ook 2 dagen achter elkaar. Ik vind dat wel heftig en denk dat je er jezelf dan ook wel schade mee aanricht. Op een gegeven moment moet je ook steeds meer om lekker te gaan, heb een voormalige vriend van mij van 1 pilletje in de 4 maanden naar ieder weekend een stuk of 4/5 zien veranderen. Vond het ook geen gezellig persoon meer op een gegeven moment, hij leefde alleen voor het weekend zodat hij weer naar z'n feest kon en kon gebruiken. De rest van de week was hij een zombie.

Maar ik denk niet dat legaliseren dit erger maakt, omdat degene die het gebruiken toch lak eraan hebben of het legaal is of niet.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:18

Dat precies, die mensen gebruiken nu ook al. Daar doe je niks aan. Waarom dan niet zorgen dat het ook nog wat oplevert?

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:10

Maar ik denk dus wel dat mensen meer gaan gebruiken. Als iets illegaal is dan zal het wel slecht zijn, is het legaal dan kan het nooit zo erg zijn. Ik denk dat veel mensen op deze manier denken.

Ook moet je maar een beetje vrienden hebben die eraan kunnen komen en mensen kennen. Voor mensen die dat niet hebben is de stap nu groter dan als ze naar de winkel kunnen

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 20:24

Naja ik denk dat persoonlijk van niet, alcohol en roken is ook legaal en ik ken zat mensen dat ook niet doen/gebruiken.
XTC word op feesten sowieso door heel veel mensen verkocht dus daar kom je er heel makkelijk aan.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:39

Nee dat zal wel meevallen. Alcohol en sigaretten zijn ook legaal en ieder speciaaltje snapt hoe gevaarlijk en ongezond die zijn. Dat is voor pillen niet anders met de side note dat ze minder gevaarlijk worden als ze uit de illegaliteit worden gehaald.

En ieder halfje kan aan pillen komen op een feestje, dat is niet moeilijk.

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:40

ik vind het wel kunnen, als het maar de goedgekeurde xtc is omdat sommige ''bedrijven'' er ook troep instoppen wat nare gevolgen kunnen hebben.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:44

Verslaving zit in je genen, gewoon gebruik van drank, drugs rookwaren etc, gebeurd toch wel.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 20:45

Zit verslaving in je genen?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:47


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 20:51

Nooit geweten, interessant. :j

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:49

Topic naar mijn hart :)

Ik ben sowieso voor.

Mijn ouders zijn echt ánti drugs (gevolg > stiekem). Ik ga wel eens naar feestjes en zoals al vaker in dit topic gezegd: verslavend? Nou neu :') Tijd van mijn leven op het feest maar daarna... gevalletje bulldozer over me heen. Je hebt tegenwoordig daar pillen voor, coor de dinsdag dip, vgm bij Kruidvat te halen :)

Maar ik kan mijn ouders ook echt niet wijsmaken dat het zo heel slecht niet eens is, terwijl ze beide elke avond 1/2 glazen alcohol nuttigen. Veel mensen negeren drugs maar als ik om me heen kijk op een techno feestje staat 9/10 aan een drugssoort.

En dan vind ik het van de zotte dat een gros van de festivals een zero tolerance beleid heeft, maar wel goed genoeg weten dat het gebruikt wordt. Laat mensen aub testen op feesten, zodat het nooit misgaat. Er zijn al zo weinig drugs doden aan xtc te linken en als het dan eens gebeurt moet het grootschalig in het nieuws, maar als je ziet hoeveel man daar staat op zo’n feest en hoeveel er gebeurt... niet te vergelijken met alcohol.

Ook grappig dat je in Nederland geen harddrugs mag gebruiken, maar dat als je op een festival er mee gepakt wordt je 2 pillen op zak mag hebben zonder dat je hiervoor gestraft wordt. Lekker duidelijk ook :+

Sprak ook met iemand die bij de ggz werkt en hij werkt met verslaafden en die laten ze ook gewoon (geen xtc verslaafden) geleidelijk aan stoppen i.p.v. meteen cold turkey want dat werkt gewoon niet. Daar komen de dealers trouwens ook gewoon deur aan deur en omdat het openbaar terrein is valt er niks aan te doen. Erg om te horen.

Edit: interessant hier boven, ik rook al 6 jaar lang alleen tijdens uitgaan en heb nuchter ook nooit de neiging naar sigaretten, maar als ik drank op heb rook ik soms een pakje leeg :=

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:56

Het zit in je genen en door het actie/reactiepatroon waar de meeste mensen in terechtkomen die met een verslaafde omgaan, wordt het ook nog eens bevestigd in reactiepatronen, gedrag ed.
Co verslaving noemen ze dat, je hoeft nooit een druppel gedronken te hebben om toch dat gedrag te hebben.
Dit zijn ws ook de redenen waarom verslaving soms een generatie overslaat.

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:14

MDMA is niet zo heel verslavend, bungelt ergens onderaan de lijst. Vind alcohol- en tabakverslavingen veel zorgwekkender.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:39

Denk dat het meer is dat je tot 8 u ‘s ochtends zonder niet zo makkelijk haalt en het daarom gebruikt. :)

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:55

Ik ben zelf tegen, als je het bijvoorbeeld nu wel in een winkel zou verkopen, zouden meer mensen het eerder zien. En sneller kunnen gebruiken. Lijkt mij dat het dan een soort van hetzelfde als sigaretten verkopen wordt. En ik had het filmpje laatst nog gekeken en weet dat het uiteindelijk minder slecht voor je is dan andere troep. Maar het kan nog steeds echt slecht zijn.
Mijn vraag is ook gewoon van; waarom zou je het willen hebben? Lijkt mij echt niet slim om te doen. :n

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:04

Het is fantastisch spul, het maakt een leuk feestje legendarisch. Je kunt 72 uur doorgaan, non-stop. Heerlijk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:29

immanuela29 schreef:
Ik ben zelf tegen, als je het bijvoorbeeld nu wel in een winkel zou verkopen, zouden meer mensen het eerder zien. En sneller kunnen gebruiken. Lijkt mij dat het dan een soort van hetzelfde als sigaretten verkopen wordt. En ik had het filmpje laatst nog gekeken en weet dat het uiteindelijk minder slecht voor je is dan andere troep. Maar het kan nog steeds echt slecht zijn.
Mijn vraag is ook gewoon van; waarom zou je het willen hebben? Lijkt mij echt niet slim om te doen. :n

Mensen kunnen het nu ook op elke hoek van de straat kopen en je gebruikt het sneller omdat vrienden het doen dan omdat je het ziet op straat, dus denk dat dat niet zoveel uitmaakt.

En als je echt puur geluk wilt voelen raad ik het aan :’)

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:30

immanuela29 schreef:
Ik ben zelf tegen, als je het bijvoorbeeld nu wel in een winkel zou verkopen, zouden meer mensen het eerder zien. En sneller kunnen gebruiken. Lijkt mij dat het dan een soort van hetzelfde als sigaretten verkopen wordt. En ik had het filmpje laatst nog gekeken en weet dat het uiteindelijk minder slecht voor je is dan andere troep. Maar het kan nog steeds echt slecht zijn.
Mijn vraag is ook gewoon van; waarom zou je het willen hebben? Lijkt mij echt niet slim om te doen. :n


Wiet en hasj worden toch ook niet in een winkel verkocht? Het is slecht, maar blijft eigen keus. De zonnenbank is ook slecht. Je kunt niet de keus voor een ander ontnemen op basis van dat iets slecht is (wat relatief meevalt). Door legalisatie wordt het minder slecht juist.

Ik geloof dat de meeste gebruikers gemiddeld 3 à 4 keer per jaar gebruiken.