Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:03

Ik zou de vraag liever willen omdraaien, omdat er teveel dingen zijn die ik een probleem van/in onze maatschappij vind. Heel veel is al in dit topic genoemd, dus overbodig om die nog eens te gaan herhalen. Maar ik maak mij wel enorm zorgen over hoe het in ons land toegaat. Men blijft maar bouwen, bouwen en bouwen, terwijl er steeds minder groen overblijft en het land overvol raakt. Al die mensen hebben hun afval, maar ook hun mening: teveel kippen op de vierkante meter is vragen om problemen. Het is ook een keer klaar, naar mijn idee. Onlangs was ik bij een info-avond van een gemeente, waar men aangaf dat ongeveer de helft van hun bewoners rond de armoedegrens leeft en elk dubbeltje moet omdraaien. Later die avond werd er enthousiast gesproken over de vele vluchtelingen die opgevangen werden en fincancieel gesteund om te wonen, werken, leren en leven. Ik snap dat er met geldpotjes gewerkt wordt, maar hoe krom is dit... Sorry, maar het slaat in mijn ogen totaal de verkeerde kant op.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:09

Shenavallie schreef:
Ik zou de vraag liever willen omdraaien, omdat er teveel dingen zijn die ik een probleem van/in onze maatschappij vind. Heel veel is al in dit topic genoemd, dus overbodig om die nog eens te gaan herhalen. Maar ik maak mij wel enorm zorgen over hoe het in ons land toegaat. Men blijft maar bouwen, bouwen en bouwen, terwijl er steeds minder groen overblijft en het land overvol raakt. Al die mensen hebben hun afval, maar ook hun mening: teveel kippen op de vierkante meter is vragen om problemen. Het is ook een keer klaar, naar mijn idee. Onlangs was ik bij een info-avond van een gemeente, waar men aangaf dat ongeveer de helft van hun bewoners rond de armoedegrens leeft en elk dubbeltje moet omdraaien. Later die avond werd er enthousiast gesproken over de vele vluchtelingen die opgevangen werden en fincancieel gesteund om te wonen, werken, leren en leven. Ik snap dat er met geldpotjes gewerkt wordt, maar hoe krom is dit... Sorry, maar het slaat in mijn ogen totaal de verkeerde kant op.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik woon zelf in Den haag en word er af en toe gewoon verdrietig van wat ze allemaal erbij bouwen. Hele stukken land en wandelgebieden verdwijnen. Het is gewoon triest dat dat allemaal moet wijken voor dure huizen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:12

Olikea schreef:
Ik vind het heel zorgwekkend hoe kritisch de mensen zijn van achter hun scherm.

Het lijkt wel alsof het zo is dat als er iets niet helemaal perfect is mensen elkaar gaan zitten afbranden. Social media lenen zich hier enorm voor. Maar bijvoorbeeld hier op bokt zie je het ook al.

Deze verharding van de maatschappij vind ik verschrikkelijk. Ik ben opgevoed met " als je niks aardigs te zeggen hebt zeg dan maar niks" maar dat lijkt verloren gegaan.

Plus dat ik heel verdrietig kan worden van het feit dat we nog zo weinig geven om de medemens. Ik begeleid als vrijwilliger vluchteling gezinnen. Als je hoort waar die allemaal tegenaan lopen. Alsof ze tweederangs burgers zijn.



Dit... dit vind ik ook een huidig probleem..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:16

Dat is denk ik het grootste probleem. Had hier ook over, wordt veel nieuwbouw gepleegd, vele grote kavels verkocht. Maar er moeten lijkt grote huizen op. Op een zo n mega duur kavel kunnen ook 6 kleinere goedkopere huizen gebouwd worden. Niks mis met maatje 70m2 wat vroeger heel normaal was met meer mensen. En wat betaalbaar is voor mensen ook.

Ik heb het geprobeert. Stukjes grond hier, betaalbaar 50000 euro voor 250 m2. Mocht vrijstaand op gebouwd worden en "vrije" keuze. Ik was dus echt oprecht blij. Dit kan ik wel betalen, hoef niet veel blokhut van 60m2 en een schuurtje is al genoeg. Maar dat mocht niet, moest minstens 10 bij 10 zijn kwa bouw, minimaal dat bouwbedrijf en minstens stenen, en minimaal 3 meter hoog enz kortom er moesten gewoon dikke dure villas op komen. Op een dergelijk lapje grond. Want anders paste het niet in jet welstands plan van de gemeente. Zot gewoon. 8)7

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:31

Shenavallie schreef:
Ik zou de vraag liever willen omdraaien, omdat er teveel dingen zijn die ik een probleem van/in onze maatschappij vind. Heel veel is al in dit topic genoemd, dus overbodig om die nog eens te gaan herhalen. Maar ik maak mij wel enorm zorgen over hoe het in ons land toegaat. Men blijft maar bouwen, bouwen en bouwen, terwijl er steeds minder groen overblijft en het land overvol raakt. Al die mensen hebben hun afval, maar ook hun mening: teveel kippen op de vierkante meter is vragen om problemen. Het is ook een keer klaar, naar mijn idee. Onlangs was ik bij een info-avond van een gemeente, waar men aangaf dat ongeveer de helft van hun bewoners rond de armoedegrens leeft en elk dubbeltje moet omdraaien. Later die avond werd er enthousiast gesproken over de vele vluchtelingen die opgevangen werden en fincancieel gesteund om te wonen, werken, leren en leven. Ik snap dat er met geldpotjes gewerkt wordt, maar hoe krom is dit... Sorry, maar het slaat in mijn ogen totaal de verkeerde kant op.

Woon in de Krimpenerwaard en ze hebben bedacht dat er bij Krimpen aan de Lek wel 10.000 woningen kunnen worden gebouwd tezamen met een vast oeververbinding richting Ridderkerk.
Want de route Algera staat elke dag dicht/vast.
Maar ondertussen in alle kernen heel veel leegstand en genoeg ruimte om het zo op te lossen dat er geen groen verdwijnt.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:42

nine1987 schreef:
Het egoïsme van de mens.. Als individu en als mensheid..

Alles moet wijken.. De natuur gaat eraan.. Alles draait om geld.. Er is geen compassie meer voor andere mensen dan de eigen omgeving.. De mens speelt voor God.. En dat gaat ooit helemaal mis..

Dit inderdaad!

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:45

Hiraeth schreef:
De steeds grotere polarisering in de maatschappij. Mensen gaan steeds extremer denken en steeds minder luisteren naar elkaar.

Niet dat ik mezelf daar niet op betrap soms trouwens, maar dat is een andere discussie. :+ Ik kan namelijk ook compleet niet een gesprek aangaan met een extreem rechts en/of conservatief iemand.


Ik wilde zoiets zeggen, maar precies dit. De verharding van de maatschappij, maar ook hoeveel mensen denken te weten tegenover hoe verschrikkelijk weinig ze weten. Het elkaar misgunnen van geluk. Het oordelen en het klagen.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:06

Heb er lang over nagedacht, ben nog van voor internet en ik had niet gedacht dit ooit te zeggen maar juist dat internet is de grootste crime. Voor mensen van de huidige generatie misschien niet voor te stellen maar ergens was het leven voor internet rustiger, aandachtiger, netter, minder iikke ikke. Natuurlijk ook heel veel voordelen maar het heeft onze maatschappij vereenzaamd en zeker verhard en ergens ook een stuk onveiliger gemaakt.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:07

Ik vind de ongekend snelle bevolkingsgroei het grootste én urgentste probleem.

Als ik zie hoe de mensheid moeder aarde meer en meer uitput, omwille van het continu expanderen van onze "soort" word ik intens verdrietig.

We verdringen elke m2 natuur om zelf te kunnen groeien. Vervuilen de oceanen met plastic, olie. Vissen die stikken in "Made in China", vogels onder de olie. Oerwouden gekapt voor de productie van palmolie. Meer, meer, meer...

Waar houdt het op? Vraag ik mij weleens af. Als de aarde uitgeput is en wij alle grondstoffen verbruikt hebben? Gaan we dan naar Mars om die planeet vervolgens leeg te roven?

En nee, ik ben niet heilig. Rijd ook auto, eet af en toe een stukje scharrelvlees, maar de explosieve bevolkingsgroei stemt mij soms triest.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:32

Opvoeding van de kinderen. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat iets ‘niet leuk’ gemeden inplaats van gemeesterd wordt. Dat zijn de werknemers van de toekomst.
Ik heb het topic verder nog niet bijgelezen dus misschien is dit al eerder genoemd.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:12

Een probleem vind ik de agressieve en alleen naar zichzelf kijkende oudere bevolking. Dat je 65+ bent betekend niet dat je meer recht hebt op een plekje dichtbij de ingang van een winkel of op een zitplaats in de bus.

Als iemand vriendelijk naar mij toe komt en op een open manier iets aan mij vraagt, dan wil ik hier gerust een meewerkend antwoord op geven en misschien zelfs zoeken naar een oplossing... maar niet als de zoveelste 65+ persoon die goed ter been is mij van mijn zitplaats af wilt trekken, mij uitscheld of de politie belt/auto deur open begint te trekken en mij begint te bedreigen.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:21

De aarde in zijn geheel. We hebben de aarde te leen en we helpen het om zeep.

Plastic, CO2, oorlogen..

En de aarde slaat terug. Aardbevingen, vulkaan uitbarstingen, orkanen en tornado’s.

En dan niet te vergeten dat het klimaat er ook op achteruit gaat.

Daar maak ik mij zorgen over, het gaat van kwaad tot erger.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:42

StonedRomy schreef:
Een probleem vind ik de agressieve en alleen naar zichzelf kijkende oudere bevolking. Dat je 65+ bent betekend niet dat je meer recht hebt op een plekje dichtbij de ingang van een winkel of op een zitplaats in de bus.

Als iemand vriendelijk naar mij toe komt en op een open manier iets aan mij vraagt, dan wil ik hier gerust een meewerkend antwoord op geven en misschien zelfs zoeken naar een oplossing... maar niet als de zoveelste 65+ persoon die goed ter been is mij van mijn zitplaats af wilt trekken, mij uitscheld of de politie belt/auto deur open begint te trekken en mij begint te bedreigen.

Tja, niet alleen 65 + kan zo zijn. Dit is ook bij veel jongeren een probleem , noemen we een kort lontje. Alleen verdiept in een schermpje en wanneer je iets vraagt zijn zr daar vaak niet van gediend .

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:52

En toch merk ik dat jongeren sneller geneigd zijn op te staan of even snel helpen met inladen.

De oudere generatie heeft toch snel de instelling ‘ ik ben al ouder, heb mijn hele leven lang moeten werken en dan ga ik echt niet opstaan voor een 21 jarige meid die niets heeft!’

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:02

De meeste mensen lopen tegenwoordig in hun mobiel over straat en kijken niet waar ze lopen. Dan verwachten ze schijnbaar dat jij opzij gaat ipv te kijken waar ze heen gaan

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:21

De slachtofferrol waarin iedereen zich maar plaatst. Ik erger me er groen en geel aan. We hebben het hier hartstikke goed, vandaag kwam nog weer naar buiten dat wij het beste pensioenstelsel ter wereld hebben.
En maar klagen dat de regering het zo slecht doet ... ik kan er met mijn pet niet bij.
O, ze hebben het zo slecht maar wel op vakantie naar ‘weet ik veel wat voor oorden’ of bv. paarden bezitten of tig pakjes sigaretten roken, tv’s op afbetaling enz enz.
Edit: en dan vergeet ik ook nog de vrijheid van meningsuiting en democratie te benoemen. Zat landen waar als jij je zo negatief uitlaat over een regering je morgen opgepakt wordt.

Ik sluit me bij LadyMadonna aan. Iedereen zou eens wat dankbaarder mogen zijn.

Westerntrail

Berichten: 1744
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 07:50


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:53

purny schreef:
De meeste mensen lopen tegenwoordig in hun mobiel over straat en kijken niet waar ze lopen. Dan verwachten ze schijnbaar dat jij opzij gaat ipv te kijken waar ze heen gaan

Is dit echt een maatschappelijk probleem? :+ Als er iemand zo op mij af komt ga ik niet aan de kant hoor, meestal zien ze net op tijd dat ze even op moeten letten := En dan onthouden ze dat hopelijk.

Anoniem

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:14

De manier waarop er met dieren en het klimaat om wordt gegaan, overbolking, opvoeding van kinderen (of eigenlijk het gebrek daaraan), racisme. Eerlijk ik ben echt bang over hoe de wereld er in de toekomst uit gaat zien.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:35

Dat alles alleen nog maar om winsten draait ten koste van arbeid, mensen als dingen gezien en priveleven van werknemer bah is geworden...

De elkaar afsnoepende buit op de arbeidsvloer, de hielenlikkerij die steeds erger wordt, de oneigenlijke machtsposities van de chefjes die angstculturen zaaien om zoveel mogelijk steeds nieuw personeel uit te zuigen, daar vaste contracten toch niet meer worden gegeven...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:39

Door mensen in de veilige zone die steeds maar roepen hoe goed we het hier hebben en hun ogen sluiten voor de steeds groeiende groep die buiten de boot vallen...geen idee hebben omdat hun comfortzone buiten de werkelijkheid valt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:41

Indestal schreef:
Door mensen in de veilige zone die steeds maar roepen hoe goed we het hier hebben en hun ogen sluiten voor de steeds groeiende groep die buiten de boot vallen...geen idee hebben omdat hun comfortzone buiten de werkelijkheid valt.

+:)+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:42

Indestal schreef:
Door mensen in de veilige zone die steeds maar roepen hoe goed we het hier hebben en hun ogen sluiten voor de steeds groeiende groep die buiten de boot vallen...geen idee hebben omdat hun comfortzone buiten de werkelijkheid valt.

Dit vind ik nogal een statement om te maken, ik val óók buiten veel bootjes maar ik knijp mezelf in mijn handjes dat ik niet in de VS leef, daar had ik waarschijnlijk op straat gestaan. Of nog leuker, 2 baantjes naast mijn fulltime studie doen waardoor ik zou draaien op 4u slaap per nacht :D Heel normaal daar.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:47

We hebben het over Nederland!

O zo iets vergelijken met iets wat niet van hier is....in de states kan je ook binnen korte tijd gruwelijk rijk worden, niet in Nederland..

Ik werk voor minimum loon, heb ook 2 baantjes, en mijn collega van 60, heeft er 3!, zijn buurtwinkel is paar jaar geleden failliet gegaan......geen Ww want is zelfstandige...smorgens dhl pakketten en middag/avond magazijn, weekend webshop samen met echtgenote van wat van winkel is overgebleven....

He! Dat bedoel ik nu met geeeeeen idee wat er leeft......een flinke groep 55+ers als collega, allemaal 2 jobs op een dag, allemaal geen vangnet, allemaal zwaar vies werk voor minimum loon...eh....

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:50

Enne pensioen? Nou 10 euro per maand opgebouwd hoor, de zzper niets, de kleine zelfstandige?

Wacht eerst maar eens of jullie nog met pensioen kunnen...