Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:51

Oh zo bedoel ik dat helemaal niet, sorry als dat zo over komt.

Met zo'n opmerking bedoel ik meer dat wij moreel besef hebben en een leeuw bijvoorbeeld niet. Dit zou het voor zo'n dier verdomd lastig maken een gazelle aan stukken te scheuren als die met z'n grote ogen naar 'm kijkt :D
Dit heeft dus niets te maken met de visie van wie dan ook, daarnaast denk ik dat we hier allemaal reageren vanuit onze mening en dat dat ook prima is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:02

maralyn schreef:
8nnemiek schreef:
Maar een hondje van 10 kilo in een appartement van 70m2..
dan zou dat varken van 300 kilo dus 30x zoveel ruimte nodig hebben om het te kunnen vergelijken. 2100m2 per varken, om net zoveel ruimte te hebben als die hond. Maar nee, een zeug heeft nog geen 3m2 oppervlakte!! 8)7 En die mag niet drie keer per dag lekker buiten snuffelen. Hoe kun je dat in godsnaam goedpraten terwijl je het hondje zielig vind :=

En sinds wanneer krijgt een varken liefde := Dat is als het opsluiten van je kind in de kelder en dan zeggen ‘ik hou van je, hier heb je een bal om mee te spelen’ :=


Varken wordt tussen 80 en 120 kg geslacht.
Helaas... Geen 300 kg. Sorry.

Mallow.
Ik weet niet. Zelf vind ik het idee niet zo gek.
We vermenselijkem te vaak eigenlijk.
Is het doden? Ja.
Maar in de volle glorie van het leven. Zonder mankementen ineens poef dood?
Eerlijk? Dat vind ik niet zo heel gek.. mits hij een goed leven gehad heeft.

Ik vermenselijk dieren niet hoor, anders scheten mijn katten niet op een kattenbak.
Ik behandel mijn dieren gewoon als dieren. :D
Maar waar het dingetje dan komt kijken dat als je dieren niet dood wilt maken of dat je niet wilt dat een ander dat voor je doet, dat het dan ineens vermenselijken is? Daar ben je me kwijt. Ik wil gewoon voorkomen dat er een dier voor mij moet sterven. (En dat vind ik heel wat anders dan een dier dat een spuitje krijgt om het een lijdensweg te besparen.)

Trouwens, dat in andere delen van de wereld gewoon hond en/of kat wordt gegeten vind ik minstens zo verwerpelijk als het eten van rund/varken/kip in Nederland. Dus dat punt snap ik ook niet helemaal.

En eh, ik ga er toch even op in hoor: dat we omnivoor zijn betekent dat we alles KUNNEN eten. Heel fijn als voedsel vinden elke dag weer een uitdaging is, en eet dan ook vooral vlees om te overleven, ik houd je niet tegen. Maar mijns inziens wordt het moreel onacceptabel wanneer je de keuze hebt om het niet te doen (diverse instanties bevestigen dat 1) alle voedingsstoffen te halen zijn uit een plantaardig dieet met uitzondering van vitamine B12 en 2) een plantaardig dieet geschikt is voor iedereen, van net-etende-baby tot groeiend kind, zwangere vrouw en bejaard persoon), en het toch doet, want "het is lekker" "het is niet zo erg" "die vitamine B12 wil ik liever via een dier binnenkrijgen in plaats van eenvoudig via een pilletje". En die keuze hebben we allemaal, want in Nederland is de supermarkt nooit ver weg, met daarin een overdaad aan groenten, eiwitrijke peulvruchten en als je wil allerlei vlees- en zuivelvervangers
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 05-10-18 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:03

magda_90 schreef:
De mens is een omnivoor, heeft dierlijke eiwitten nodig (ga nu niet weer proberen díe discussie aan te gaan)

Maar je plaatst nu gewoon een feit dat niet klopt. Mensen hebben geen dierlijke eiwitten nodig om te overleven. Daar is idd geen discussie over nodig.
Er zijn zat culturen die volledig vegetarisch of plantaardig leven, en waar de mensen voor dat soort streken hartstikke gezond zijn.
Om precies te zijn: als je volledig plantaardig eet moet je 20% meer eiwitten binnen krijgen dan wanneer je veel vlees eet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:05

8nnemiek schreef:
magda_90 schreef:
De mens is een omnivoor, heeft dierlijke eiwitten nodig (ga nu niet weer proberen díe discussie aan te gaan)

Maar je plaatst nu gewoon een feit dat niet klopt. Mensen hebben geen dierlijke eiwitten nodig om te overleven. Daar is idd geen discussie over nodig.
Er zijn zat culturen die volledig vegetarisch of plantaardig leven, en waar de mensen voor dat soort streken hartstikke gezond zijn.
Om precies te zijn: als je volledig plantaardig eet moet je 20% meer eiwitten binnen krijgen dan wanneer je veel vlees eet.

Om maar te zwijgen over het feit van uitgezonderd mensen met een eetstoornis men in het westen bepaald geen eiwittekort heeft :=

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:07

Magrathea, dat jij dat verwerpelijk vindt, maakt het nog niet verwerpelijk. Dat is jouw mening.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 00:02

Mallow schreef:
Ja Kinke dat vind ik ook zielig ja :j ik ga er even van uit dat jij vleeskoeien hebt?

Floss ik weet hoe het gaat, ik ken de beweegredenen er achter. Feit blijft dat wij mensen vinger in de pap willen houden (vrij letterlijk in deze) in hoe alles gaat. Dat zo'n stier te groot wordt is natuurlijk niet zijn schuld :+ maar hij wordt er wel om vermoord. Omdat het voor de mens onveilig wordt. En ik ben van mening dat die stier net zo veel bestaansrecht heeft als jij en ik.


Dat de stier er niks aan kan doen, dat klopt. Maar waar moeten al die stieren heen die er dagelijks geboren worden? Beter dat ze een fijn leven bij een bedrijf zoals wij hebben en daarna zonder dat ze er echt iets van voelen gehemeld worden dan dat ze in een wei komen, wat misschien diervriendelijk klinkt, maar zoals iemand anders al eerder noemde, een stier blijft gevaarlijk.
Wij houden jong rosè, eerder hielden we oud rosè maar dat gaf vaker al gevaarlijkere situaties. Misschien kijk ik er nuchterder op omdat we zelf een bedrijf in de sector hebben. Maar feit is dat veel mensen gewoon niet eens weten hoe de dieren daadwerkelijk behandeld worden en hoeveel tijd, moeite en ja ook “liefde” in de beesten wordt gestoken, maar ze enkel uitgaan van hun eigen gedachten of 1 voorbeeld wat ze ooit hebben gezien. Juist mede door mensen die overtrokken reactie’s geven op ons soort bedrijven zorgt voor flink wat opschudding in de boerenbedrijven, terwijl zij met hart voor hun beesten zorgen en dag en nacht met ze bezig zijn, zodat ze iig een goed leven hebben gehad voor ze gehemeld worden. :)

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:21

8nnemiek schreef:
magda_90 schreef:
De mens is een omnivoor, heeft dierlijke eiwitten nodig (ga nu niet weer proberen díe discussie aan te gaan)

Maar je plaatst nu gewoon een feit dat niet klopt. Mensen hebben geen dierlijke eiwitten nodig om te overleven. Daar is idd geen discussie over nodig.
Er zijn zat culturen die volledig vegetarisch of plantaardig leven, en waar de mensen voor dat soort streken hartstikke gezond zijn.
Om precies te zijn: als je volledig plantaardig eet moet je 20% meer eiwitten binnen krijgen dan wanneer je veel vlees eet.


Wij van WC eend adviseren WC eend. Dat is nog steeds een mening, geen feit.

Echter heeft dit met jullie helemaal geen zin (even op de man spelen, sorry). Er is al zoveel aangedragen dat jullie echter zo van tafel vegen. Dus nee, daarom ga ik met jullie hier geen discussie meer over voeren - en kun je er dus ook over ophouden. Ik ga daar iig niet meer op in, daar kun je terecht bij de vele andere topics over dit onderwerp. :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:25

magda_90 schreef:
De mens is een omnivoor, heeft dierlijke eiwitten nodig (ga nu niet weer proberen díe discussie aan te gaan) en het vlees is lekker. Hoe vaak moet ik dit nu exact aanhalen voordat het geaccepteerd wordt...? :) Gewoon interesse.


Als 'gewoon interesse' komt het niet helemaal over als je precies de zin ervoor zegt 'hoe vaak moet ik dit nu exact aanhalen voordat het geaccepteerd wordt?' Jij vind hier blijkbaar dat je gelijk hebt en dat jou waarheid de enige waarheid is. Het is pas een open discussie als je ook open staat voor andere meningen ;)

Sowieso is 'gewoon lekker' heel erg subjectief want smaken verschillen. Zo zijn er ook onder de vleeseters mensen die het vlees wat ze dagelijks op hun bord krijgen niet super lekker vinden maar het gewoon eten omdat het hoort, of omdat ze het geserveerd krijgen thuis/op school/ziekenhuis/verzorgingstehuis. Daarnaast vind ik persoonlijk dat 'gewoon lekker' niet opweegt tegen het dierenleed wat er allemaal voor moet plaatsvinden en zijn er heel veel andere dingen ook gewoon lekker waarvoor geen dierenleed hoeft te zijn. Dus wat dat betreft vind ik 'gewoon lekker' niet echt een heel goed argument om vlees te eten.

Om dan nog even in te gaan op dierlijke eiwitten, een mens heeft niet per se dierlijke eiwitten nodig om te overleven. Wel eiwitten. Gelukkig zitten eiwitten ook in een hele hoop andere producten en hoeft hier wederom niet per se dierenleed voor vergoelijkt te worden. Ik ben persoonlijk zelfs van mening dat o.a. de overmatige consumptie van dierlijke eiwitten in de westerse wereld een grote boosdoener is in de vorming van allerlei welvaartsziekten zoals hart en vaatziekten, hartaanvallen en (darm)kanker.

(Voor de mensen die hier gelijk over vallen, even goed lezen, er staat: 'ik ben van mening dat' en 'overmatige consumptie'... ) :+

Edit: toevoeging als reactie op laatste post in dit topic: Jij draagt dingen aan als feit maar verwijt anderen dat ze onware feiten aandragen. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Het is geen feit dat een mens dierlijke eiwitten MOET consumeren om te overleven. Er zijn hele volksstammen hier voorbeeld van. Bovendien zijn er nog geen sterfgevallen bekend van mensen die al jaren vegan eten puur door het feit dat ze geen dierlijke eiwitten eten.

Het feit dat een mens een omnivoor is betekend niet dat deze dierlijke eiwitten MOET eten, maar KAN eten. Dat vind ik wel een substantieel verschil.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:31

Lees even goed, ik geef aan dat het tijd wordt om te accepteren dat mensen altijd vlees zullen blijven eten en zolang dit vlees bij de lokale goede boer weg komt, is hier imo niets mis mee. Maar zelfs dan wordt het niet geaccepteerd. Net zoals ik het prima vind dat jullie geen vlees eten, zou het fijn zijn dat jullie het andersom wel zouden accepteren. Dát staat er. :)

"Gewoon lekker", ja een koe dat rondloopt bij het natuurgebied in Lauwersoog vind ik inderdaad heerlijk! Veel meer smaak dan het importvlees uit de supermarkt. Waar in Lauwersoog zie jij dan precies dierenleed? Waarom zou dit vlees dan verkeerd zijn? Of wil je OVP praktijken daar?

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:21

Maar zo'n eerste zin in dit bericht is dan toch precies wat er bedoeld wordt? :)
Het zou toch precies hetzelfde zijn als wij (ik las eerder dat 'wij' nu een groepje zijn dus ik ga daar voor het gemak even op door) zouden zeggen dat het tijd wordt dat men gaat accepteren dat de toekomst vega(n) is?
En dat is totaal niet de manier waarop ik communiceer, totaal niet de manier waarop ik in het leven sta (sterker nog ik heb gewoon een relatie met een man die vlees eet).

Nogmaals, het heeft helemaal niets met accepteren te maken, het heeft alles te maken met opkomen waar je in gelooft. En dat mag iedereen, voor of tegen vlees eten. Maar het wordt voor niemand 'tijd om te accepteren dat....'

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:00

Kinke schreef:
Magrathea, dat jij dat verwerpelijk vindt, maakt het nog niet verwerpelijk. Dat is jouw mening.


- We hebben geen dierlijke eiwitten nodig. Daar kun je van vinden wat je wil maar als het niet zo was dan was ik nu dood :') (Of ik teer nog op mijn reserves van toen ik nog vlees at pakweg 7 jaar terug of zuivel en ei bijna 2 jaar terug…)
- Vlees eten is dus altijd een keuze die je maakt, terwijl je ook kan kiezen voor een dieet zonder vlees.
- Aangezien het een 'luxe' is, gaat er dus een dier dood omdat iemand een kortstondige smaaksensatie belangrijker vindt dan het recht van dat dier op een volwaardig leven. Dat volwaardige leven, hoe goed sommige boeren het ook proberen te doen, zal altijd het onderspit delven wanneer er vlees/zuivel verkocht moet worden.

Je kunt vallen over het feit dat ik "ik vind" ben vergeten te melden maar ik kan toch niet anders concluderen dat het op zijn minst niet van veel dierenliefde getuigt :o

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:05

Magrathea schreef:
- We hebben geen dierlijke eiwitten nodig. Daar kun je van vinden wat je wil maar als het niet zo was dan was ik nu dood :') (Of ik teer nog op mijn reserves van toen ik nog vlees at pakweg 7 jaar terug of zuivel en ei bijna 2 jaar terug…)
- Vlees eten is dus altijd een keuze die je maakt, terwijl je ook kan kiezen voor een dieet zonder vlees.
- Aangezien het een 'luxe' is, gaat er dus een dier dood omdat iemand een kortstondige smaaksensatie belangrijker vindt dan het recht van dat dier op een volwaardig leven. Dat volwaardige leven, hoe goed sommige boeren het ook proberen te doen, zal altijd het onderspit delven wanneer er vlees/zuivel verkocht moet worden.

Je kunt vallen over het feit dat ik "ik vind" ben vergeten te melden maar ik kan toch niet anders concluderen dat het op zijn minst niet van veel dierenliefde getuigt :o


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:14

magda_90 schreef:
8nnemiek schreef:
Maar je plaatst nu gewoon een feit dat niet klopt. Mensen hebben geen dierlijke eiwitten nodig om te overleven. Daar is idd geen discussie over nodig.
Er zijn zat culturen die volledig vegetarisch of plantaardig leven, en waar de mensen voor dat soort streken hartstikke gezond zijn.
Om precies te zijn: als je volledig plantaardig eet moet je 20% meer eiwitten binnen krijgen dan wanneer je veel vlees eet.


Wij van WC eend adviseren WC eend. Dat is nog steeds een mening, geen feit.

Echter heeft dit met jullie helemaal geen zin (even op de man spelen, sorry). Er is al zoveel aangedragen dat jullie echter zo van tafel vegen. Dus nee, daarom ga ik met jullie hier geen discussie meer over voeren - en kun je er dus ook over ophouden. Ik ga daar iig niet meer op in, daar kun je terecht bij de vele andere topics over dit onderwerp. :)

Hoe is het een mening om te zeggen dat mensen dierlijke eiwitten nodig hebben, leg dat eens uit :=
Dat kun je niet vinden. Dat is zo of dat is niet zo. En volgens alle recentelijke onderzoeken en studies blijkt het onzin te zijn. Zonder dierlijke eiwitten kunnen mensen prima overleven. Punt. Dat is een feit.
Ik ben wel eens benieuwd wat volgens jou de reden is dat mensen perse dierlijke eiwitten nodig hebben om te overleven. Geloof je dat ze ziek worden zonder dierlijk eiwit?

Een erg interessant boek; The China Study. Daarin worden járen lang alle medische gegevens van grote groepen mensen bijgehouden, en blijkt dat plantaardige eiwitten (want in China eten de meeste mensen niet of nauwelijks dierlijke producten vanwege armoede) juist heel goed zijn, en dat deze mensen erg gezond zijn.

En ja, mensen zullen altijd (of iig ons leven lang) vlees blijven eten, maar dat heeft echt niks te maken met de eiwitten. Ook jij mag natuurlijk gewoon vlees blijven eten, en het lekker vinden.. maar roepen dat je niet zonder kan vanwege de dierlijke eiwitten is gewoon onzin.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:21

Een mens kan niet zonder eiwitten, dat klopt. Maar bedenk eens dat de gehele wereld eiwitten nodig heeft. Alle dieren terug het wild in, dus geen dierlijke eiwitten meer.. Wat gaat de koe dan eten? Want dat grasveld hebben wij nodig voor groente teelt.. Wat gaan wij dan eten? Want ja dan is er nog veel meer groente en alles nodig. Ik denk dat er een probleempje komt. Teveel groentes kweken op een te kleine ruimte? Omdat de mens anders niet genoeg heeft?

Vlees en dierlijke producten zitten vol met eiwitten, veel meer als dat jij in groente kan vinden. Dus als de gehele wereld dat wilt, dan hebben we toch een klein probleempje verwacht ik.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:26

Bizar hoeveel excusen een mens kan bedenken om recht te banketstaaf wat krom is.

Een half miljoen dieren per dag voor ons rijke westerlingen, maar toch zonde van het vlees wat toch al in de schappen ligt. Tja, als het menselijk brein zo ontwikkeld is wordt het niet veel.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:04

wilmatj, je weet dat er 25 kilo plantaardig koeienvoer nodig is om 1 kilo rundvlees te produceren?

En zoals ik eerder al zei; van plantaardig eiwit heb je ongeveer 20% meer nodig dan van dierlijk eiwit, om dezelfde hoeveelheid op te kunnen nemen. Aangezien we in Nederland sowieso al allemaal teveel eiwit binnen krijgen is dat niet zo'n groot probleem ;)

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:49

Magrathea schreef:
Je kunt vallen over het feit dat ik "ik vind" ben vergeten te melden maar ik kan toch niet anders concluderen dat het op zijn minst niet van veel dierenliefde getuigt :o


Nee, dat vindt JIJ, dat dit niet van veel dierenliefde getuigt. Dit is precies het probleem bij veel vegetariërs/veganisten, ze vinden toch dat zij de wijsheid in pacht hebben, menen maar even te kunnen oordelen dat een vleeseter niet van dieren houdt. Ik ben gek op onze dieren (paarden, hond, kat, kippen en koeien), we zorgen er heel goed voor, schakelen een veearts in mocht er iets mis zijn (gelukkig is dat een grote uitzondering), gaan er netjes en rustig mee om, ik blijf dappere pogingen doen om onze dames tot knuffelkoe om te scholen, wat overigens een onbegonnen zaak is, ze houden niet van knuffelen, dit is dus puur omdat ik ze zo leuk vindt en typisch mens denk ik, je wilt ze toch aaien :D . Ik zie gewoon geen verschil in een dier laten afspuiten door een veearts of naar de slager brengen en het vlees benutten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:56

Ik denk dat de meeste veganisten, en ik zelf ook, vooral moeite hebben met het doden van gezonde, jonge dieren, gewoon omdat ze overbodig zijn of niet meer genoeg produceren of omdat ze een bepaald gewicht hebben bereikt. Ik denk dat iedereen wel kan begrijpen dat er mensen zijn die daar moeite mee hebben.

In mijn ideale wereld zouden mensen alleen nog vlees eten van oude of zieke dieren.. gewoon zoals dat vroeger ook ging, en zoals dat in veel landen nog steeds vanzelfsprekend is. Als je een paard met een gebroken been opeet, prima! Ik zou het nog steeds niet eten, maar ik zie liever dat mensen het opeten dan dat het wegrot of verbrand/begraven wordt. Maar dat zou betekenen dat we veel minder vlees zouden kunnen eten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 15:58

Kinke schreef:
Magrathea schreef:
Je kunt vallen over het feit dat ik "ik vind" ben vergeten te melden maar ik kan toch niet anders concluderen dat het op zijn minst niet van veel dierenliefde getuigt :o


Nee, dat vindt JIJ, dat dit niet van veel dierenliefde getuigt. Dit is precies het probleem bij veel vegetariërs/veganisten, ze vinden toch dat zij de wijsheid in pacht hebben, menen maar even te kunnen oordelen dat een vleeseter niet van dieren houdt. Ik ben gek op onze dieren (paarden, hond, kat, kippen en koeien), we zorgen er heel goed voor, schakelen een veearts in mocht er iets mis zijn (gelukkig is dat een grote uitzondering), gaan er netjes en rustig mee om, ik blijf dappere pogingen doen om onze dames tot knuffelkoe om te scholen, wat overigens een onbegonnen zaak is, ze houden niet van knuffelen, dit is dus puur omdat ik ze zo leuk vindt en typisch mens denk ik, je wilt ze toch aaien :D . Ik zie gewoon geen verschil in een dier laten afspuiten door een veearts of naar de slager brengen en het vlees benutten.

Ja, ik zeg toch ook:
IK kan niet anders concluderen. :+
Dat betekent dat iemand anders een andere conclusie kan trekken.

En ja, daarin zullen we van mening verschillen, maar ik denk dat dierenliefde betekent dat je een dier niet zomaar wegbrengt omdat je hem/haar op wil eten. Het vlees eten van een dier dat oud is of niet meer pijnloos kan leven heb ik minder moeite mee maar dan vraag ik me weer af wie toch al dat vlees koopt in de supermarkt. :o
Het kan best zijn dat jij alleen vlees eet van dieren die "op" zijn, en dat is prima (ook al zou ik het niet doen). Maar het is toch niet zo lastig te begrijpen dat 99.9% van het vlees dat gegeten wordt niet van zo'n bron komt? En dat er dus dieren die (in theorie) nog een heel leven voor zich hebben worden doodgemaakt omdat iemand graag die kortstondige smaaksensatie heeft?

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je op de rest van mijn post te zeggen hebt, want dat vind ik ook zeker relevant in de discussie.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:41

Ik eet bij voorkeur vlees van onze eigen koeien :)
Ik vind de rest van je post niet zo relevant, het maakt mij namelijk geen fluit uit of we wel/geen dierlijke eiwitten nodig hebben, of vlees een luxe is en dat je ook kunt kiezen voor een dieet zonder vlees. We zijn ook geen chips/koekjes/alcohol/thee/koffie/ennogveelmeerdingen nodig, denk dat we allemaal niet erg happy worden als we alleen nog het noodzakelijke eten/drinken.
Ik heb ook nog van niemand reactie gehad waarom je huisdier laten inslapen wel dierenliefde is, maar vee naar de slager brengen niet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:19

Daar heb ik hierboven een reactie op geplaatst; namelijk omdat we een huisdier pas laten inslapen als het geen pijnvrij leven meer kan lijden, of als het oud en ziek is.. terwijl vee al naar de slager moet als ze niet genoeg meer opbrengen, als ze afgeschreven zijn.. alsof het producten zijn. Hoe is dat dierenliefde dan? Dat het niet anders kan omdat je een bedrijf hebt, oké, maar je kan me niet wijsmaken dat je een gezond, jong dier naar de slager brengt omdat je er van houdt :+

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:59

8nnemiek schreef:
Daar heb ik hierboven een reactie op geplaatst; namelijk omdat we een huisdier pas laten inslapen als het geen pijnvrij leven meer kan lijden, of als het oud en ziek is.. terwijl vee al naar de slager moet als ze niet genoeg meer opbrengen, als ze afgeschreven zijn.. alsof het producten zijn. Hoe is dat dierenliefde dan? Dat het niet anders kan omdat je een bedrijf hebt, oké, maar je kan me niet wijsmaken dat je een gezond, jong dier naar de slager brengt omdat je er van houdt :+


Ik vind de laatste zin een vrij vreemde redenatie. Nergens heb ik een reactie gezien waarin wordt gezegd dat je het dier naar de slager bent omdat je er van houdt. Wel wordt er gezegd dat er met liefde met de beesten wordt omgegaan voorafgaand ze weggaan. Nee, dieren wegbrengen is niet leuk, maar dingen zoals “laten we allemaal zieke of dieren eten die op zijn”.. zo werkt het helaas niet. Zieke dieren worden niet voor menselijke consumptie geslacht, dat mag niet eens. De delen die dan nog gebruikt worden gaan vaak in dierenvoer. Er zitten genoeg regels en eisen aan verbonden. Wat ik me afvraag, wat is er erg aan een dier wegbrengen wat een goed leven heeft gehad, dusdanig niet veel langer kan leven (het is onmogelijk om 1000 stieren te houden tot ze oud zijn en neervallen), en waar het dier weinig van mee krijgt verder? Het woord mishandeling kennen deze dieren niet, vanaf het moment dat ze geboren worden niet, tot het moment dat ze gehemeld worden ook niet. Als ze nou zo dusdanig mishandeld werden op de opfok of bij de slacht, ja dan was ik er ook zeker op tegen, maar het gaat allemaal veel vriendelijker dan mensen doorhebben.De meeste reactie’s zijn dan ook van mensen die geen weet hebben van zulke bedrijven, en misschien 1 voorbeeld hebben gezien wat negatief is.. zonde voor ons bedrijven, zonde voor de boer. :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:44

XxFlossxX schreef:
Ik vind de laatste zin een vrij vreemde redenatie. Nergens heb ik een reactie gezien waarin wordt gezegd dat je het dier naar de slager bent omdat je er van houdt.

Dat staat toch echt letterlijk in de reactie boven die van mij, laatste zin; “Ik heb ook nog van niemand reactie gehad waarom je huisdier laten inslapen wel dierenliefde is, maar vee naar de slager brengen niet.”

Wat mishandeling bij het slachtproces betreft: heb je het nieuws gevolgd afgelopen jaar?
Het slachthuis in Tielt bleek láng niet het enige slachthuis waar dieren op een vreselijke manier werden behandeld, en aangezien er tot op de dag van vandaag alleen de incidenten worden vastgelegd waarbij toevallig een inspecteur aanwezig was en gezien de hoeveelheid incidenten de laatste jaren kan het niet anders dan dat dat het topje van de ijsberg is.
En dat gaat dan voornamelijk over varkens en lammeren.. van kippen weten we al lang dat dat een vreselijk proces is met heel veel dierenleed.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:25

8nnemiek schreef:
XxFlossxX schreef:
Ik vind de laatste zin een vrij vreemde redenatie. Nergens heb ik een reactie gezien waarin wordt gezegd dat je het dier naar de slager bent omdat je er van houdt.

Dat staat toch echt letterlijk in de reactie boven die van mij, laatste zin; “Ik heb ook nog van niemand reactie gehad waarom je huisdier laten inslapen wel dierenliefde is, maar vee naar de slager brengen niet.”

Wat mishandeling bij het slachtproces betreft: heb je het nieuws gevolgd afgelopen jaar?
Het slachthuis in Tielt bleek láng niet het enige slachthuis waar dieren op een vreselijke manier werden behandeld, en aangezien er tot op de dag van vandaag alleen de incidenten worden vastgelegd waarbij toevallig een inspecteur aanwezig was en gezien de hoeveelheid incidenten de laatste jaren kan het niet anders dan dat dat het topje van de ijsberg is.
En dat gaat dan voornamelijk over varkens en lammeren.. van kippen weten we al lang dat dat een vreselijk proces is met heel veel dierenleed.


Ja ik volg het nieuws. En ja dat is vreselijk, maar het zal niet op het nieuws komen dat ze goed worden behandeld in verscheidene slachthuizen en opfokbedrijven, alleen de slechte dingen wat dat betreft komen in het nieuws ;)

Edit: ik heb het dan ook voornamelijk over de kalveren “sector”, gezien daar mijn specialisatie ligt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:38

Ik denk inderdaad dat runderen, in vergelijking met ander vee, beter worden behandeld, mits ze gewoon verdoofd worden iig. Wellicht is de werkdruk daar ook iets lager dan bij oa varkens en kippen?