Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20426
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:47

Olle schreef:
n_love_qwert schreef:
Raar hoor, maar volgens mij is die Momo al langer bekend in de US etc. Is gewoon een soort ketting bericht!!! Pff ik mag toch hopen dat mijn dochter al zo ver ontwikkeld is dat ze niet aan dit soort ongein meedoet.



Waar is de tijd van Herman de vriendschapscake -O-


Vriendenboekjes! :')

Suzanne F. schreef:
Als ze echt met persoonlijke dingen komen dan moet er meer aan de hand zijn.
Sowieso heel ziek zoiets. En niet slim om er aan mee te doen. Maar je bent er toch zelf bij of je die opdrachten uitvoert of niet?


Sommige mensen hebben meer op Facebook, Insta, Snapchat, Twitter staan dan hun lief is.

Als je voor en achternaam hebt kom je vaak al een heel eind. Dan ben je er meestal snel achter waar ze wonen, broer en zus, exen, of huidige relatie, waar iemand werkt. Etc, etc, etc...

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:47

Olle schreef:
n_love_qwert schreef:
Raar hoor, maar volgens mij is die Momo al langer bekend in de US etc. Is gewoon een soort ketting bericht!!! Pff ik mag toch hopen dat mijn dochter al zo ver ontwikkeld is dat ze niet aan dit soort ongein meedoet.



Waar is de tijd van Herman de vriendschapscake -O-


Zo die is lang geleden :D Helemaal vergeten, maar dat waren wel degelijk betere tijden dan dit met die rare challenges

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:48

Oke, als ze je telefoon hacken dan snap ik dat het erg bedreigend wordt. Anders zou het een beetje sneu zijn als ze dreigen mijn kat in de fik te steken en ik helemaal geen kat heb. Ik ben dus ook wel benieuwd naar het precieze mechanisme en naar waarom mensen er niet uit kunnen stappen - tenminste, zo wordt dat nu door de media gepresenteert, 'als je dat eerste berichtje eenmaal geopend hebt dan kun je er nooit meer uit!!!'
Aangezien er maar zo 'weinig' doden zijn gevallen is dat erg onwaarschijnlijk: waarschijnlijk stoppen de meesten op een gegeven moment wél gewoon met appen of nemen desnoods een ander telefoonnummer. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die eenmaal zo'n berichtje heeft geopend er de rest van hun leven aan vast zit, en daarom vind ik het ook erg jammer dat dat beeld juist door de media wordt gepromoot. Focus je juist op mensen die wel even opgeslokt werden maar er vervolgens ook weer gewoon mee konden stoppen zonder dat er iets naars gebeurde.
Waarschuwen is leuk, maar als je waarschuwt met 'Pas op, want als je dit ooit doet dan kom je er nooit meer uit!!!' dan ben je de Momo-bedenker juist aan het helpen, want je bevestigt voor alle mensen die al door Momo gegrepen zijn dat hun situatie dus definitief uitzichtloos is - ze gaan hier nooit meer uit komen.

Waarschuwen is leuk, maar doe het in vredesnaam zo dat je alleen de slachtoffers helpt, niet juist de dader...

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:49

Wat ik heb begrepen, wordt er ook vermoedt dat gebruik wordt gemaakt van spyware door momo. Als je haar dingen opent uit haar berichtjes wordt dat geïnstalleerd op je telefoon en kan ze bijvoorbeeld via je camera kijken wat je doet.

Ik las dat 1 meisje van schrik haar handen voor haar mond hield terwijl ze met 'Momo' appte, en dat Momo daarna een berichtje stuurde dat ze haar handen voor haar gezicht vandaan moest halen.
Ik snap wel dat je daar, zeker als jong persoon, enorm van kan schrikken. Zo komt Momo veel over je te weten.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:49

Olle schreef:
n_love_qwert schreef:
Raar hoor, maar volgens mij is die Momo al langer bekend in de US etc. Is gewoon een soort ketting bericht!!! Pff ik mag toch hopen dat mijn dochter al zo ver ontwikkeld is dat ze niet aan dit soort ongein meedoet.



Waar is de tijd van Herman de vriendschapscake -O-


:') :') _/-\o_

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:52

Tis gewoon diep triest dat er mensen zijn die dit bedenken en ik hoop dat de (instabiele) jeugd zich beter weet te wapenen tegen dit soort idiote dingen waar ze in toekomst waarschijnlijk nog meer last van zullen krijgen.

Jespri

Berichten: 9640
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:53

SayaJones schreef:
De meeste kinderen die hier aan mee doen (en er mee door gaan tot het einde) zijn/waren al depressief of hebben mentale issues.
Ook gebruiken de personen achter de 'momo challenge' keiharde psychologie om de kinderen te laten doen wat hun zeggen.

Vind het erg respectloos wat hier allemaal gezegd wordt over de kinderen/volwassenen die hier aan mee doen zoals 'natuurlijke selectie' of dat als je aan zoiets mee doet je 'niet spoort'.Natuurlijk denk je niet helder als je er aan mee doet maar de meeste zijn niet eens in staat om helder te denken en zitten al zo diep in de put. Het is ontzettend sneu dat jonge kinderen (en oudere) zich zo voelen.
Buiten de psychologie om die wordt gebruikt om de kinderen 'ja' te laten zeggen, wordt er ook veel chantagemiddelen gebruikt en veel schokkende beelden om te brainwashen.

Het is ontzettend triest. Sowieso triest dat de mensen die er aan mee doen waarschijnlijk al zo diep in de put zitten dat ze hier aan mee doen en een bepaalde mindset hebben. Maar vooral dat mensen in staat zijn dit iemand anders aan te doen.


Mijn gedachten..

Vind sommige reactie's hier best heftig...

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:18

KimD schreef:
Brainless schreef:
@KimD
Fijn dat jij dat nooit gedaan zou hebben.
Helaas heb ik van dichtbij "mogen" meemaken wat groepsdruk kan doen.
ook bij "slimme" mensen.
Je hoeft daarvoor echt niet dom te zijn.


Ik zeg ook niet dat die mensen dom zijn. Wel achterlijk. Wij zijn een kennis verloren door iets soortgelijks, niet de MOMO challenge.

-O-

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:47


Es_ther

Berichten: 18713
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:52

Ik durf niet te kijken :')

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:54

Es_ther schreef:
Ik durf niet te kijken :')


Het is eerder saai dan spannend hoor :') wel interessant

Anoniem

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:57

Dat gezicht heeft er alleen niks mee te maken, dat is een kunstwerk van een (ik dacht) Japanse artiest dat hiervoor (mis)bruikt wordt...

De challenge zelf, ja... Ik snap al net hoe je het bedenkt :n

Es_ther

Berichten: 18713
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:58

Anoniem schreef:
Dat gezicht heeft er alleen niks mee te maken, dat is een kunstwerk van een (ik dacht) Japanse artiest dat hiervoor (mis)bruikt wordt...

De challenge zelf, ja... Ik snap al net hoe je het bedenkt :n

Klopt, maar nu koppel ik dat hoofd aan die challenge, waardoor die ineens een andere betekenis krijgt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:58

Gekeken en werderom boeiend hoe de menselijke geest zo vast zit in patronen dat je moeilijk kunt afwijken van een eenmaal vast patroon. Daarom houd ik ook niet van vaste gewoontes enz. Voor je het weet zit je in een patroon waar je misschien niet in wilt zitten.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:04

Es_ther schreef:
Anoniem schreef:
Dat gezicht heeft er alleen niks mee te maken, dat is een kunstwerk van een (ik dacht) Japanse artiest dat hiervoor (mis)bruikt wordt...

De challenge zelf, ja... Ik snap al net hoe je het bedenkt :n

Klopt, maar nu koppel ik dat hoofd aan die challenge, waardoor die ineens een andere betekenis krijgt.

Filmpje is puur informerend. Basisgedachte is dat ze door onschuldige opdrachten commitment opbouwen bij jongeren. Ons brein ziet dat als "investering" en wil daardoor steeds meer de taak volbrengen. Daarom gaan mensen hun grenzen steeds verder oprekken.
Zeker als daar wat labiliteit bij komt kijken kan dat doorslaan in beschadigen en zelfs zelfmoord.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:06

Zelfde effect is bij computer games online, waarom die zo verslavend zijn. Je bouwt iets op, groepsdruk en dat wil je dan ook volbrengen. Omdat je instinktief zonde vindt de inmiddels erin gestoken tijd weg te gooien. Idem bij lange verkooppraatjes en offertes laten maken, dan kost het moeite nee te zeggen want de arme man/vrouw heeft al zoveel moeite voor je gedaan,

Anoniem

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:11

Kan tegen heel veel dingen maar kreeg dat hoofd vanochtend vroeg ook vol in beeld, echt gedverdemme, heel naar.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:16

KimD schreef:
Natuurlijke selectie heet zoiets. Ik verbaas me steeds meer over die achterlijke challenges, maar vooral over de mensen, jeugd, die ze nog uitvoeren ook! 8)7

+1

Als ik vroeger vaak genoeg zei "maar Jantje zegt" had mijn moeder een antwoord: "als Jantje zegt dat je in de sloot moet springen, doe je dat dan ook?".

Maar tegenwoordig moet men maar overal aan mee doen en bijhoren. Challenges worden steeds gekker.

Het verbaast mij echt dat er keihard gewerkt wordt om lichamelijke ziektes te verhelpen, medicijnen en behandelingen uit te vinden, terwijl we onderwijl met de dag gekker worden.
Een hele bijzondere ontwikkeling.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:25

Ik kan enigszins begrijpen waarom je er aan begint (niet dat ik het goed keur). Het is spannend en het begint met kleine opdrachten. Zodra je een opdracht uitvoert krijg je daar een kick van omdat het waarschijnlijk iets is wat niet mag. Omdat de opdrachten langzaam steeds gekker en raarder worden raak je er aan "gewend" je bent dan in staat om steeds vreemdere dingen te gaan doen om die kick weer opnieuw te krijgen. Tegen de tijd dat het je te ver gaat zit je er al te diep in zonder het te weten om te kunnen stoppen omdat je dan bedreigd word. Dit hoeft ook niet altijd door groepsdruk te zijn. Een appje sturen is namelijk heel makkelijk en dat is heel makkelijke te doen als je je verveeld. En ik durf te wedden dat je je niet verveeld zodra je hier in verzeilt bent geraakt. Hoe gekker en raarder hoe interessanter en uitdagender het word.

Ik vind dit wel een interessant onderwerp om te onderzoeken in mijn psychologie project op school.

Goed dat er aandacht aan word geschonken op scholen en dat er op tijd aan de bel word getrokken. En dat gezicht is echt onwijs eng van die vrouw. Brrr

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:33

Zomaar een gedachtenspinsel :
Zijn deze enge challenges, en andere rare zaken waar (jonge)mensen blijkbaar in kunnen tuinen, juist zo interessant omdat men zich verveelt ?
Zonder oud te willen lijken of als een bejaarde over te komen :D , maar we leven nu in een tijd dat alles kan, alles mag en alles normaal gevonden moet worden.
Wat ga je dan doen om toch ergens het randje op te zoeken ?
Van een aantal mensen die hier al wat plaatsten kwam het commentaar dat ze , als ze iets raar vonden of twijfelden iets te willen gaan doen, het met hun ouders gingen bespreken . Maar hoeveel ouders hebben en nemen nog de tijd om met hun kinderen te kletsen of bijvoorbeeld samen te eten of iets leuks te doen ?
Ik denk dat het een een uitvloeisel is van het ander.
Maar een ding is zeker : de bedenkers van dit soort challenges zijn zwaar ziek !

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:36

Ik denk ook dat het te maken heeft met de groepsdruk die tegenwoordig heerst onder de jongere mensen. Zijn zat jongeren bij die zich dan niet willen laten kennen en eventueel gepest worden als ze aangeven iets niet te willen.

In Amerika was er een aantal jaar geleden ook zo 'n zelfmoord challenge, moest je jezelf in de kast ophangen met een koord en dan door je knieën zakken, krijg je een fijn gevoel van een soort high, en dan een filmpje ervan maken en dat posten op internet.

Is uiteindelijk ook iemand voor opgepakt dacht ik. Werkt denk ik op een vergelijkbare manier als dit soort dingen. Maar door te roepen dat het allemaal natuurlijke selectie is, schuif je wel een groot probleem onder het tapijt.
Psychologisch ligt er dus zoveel druk op scholieren en jongeren in het algemeen dat ze dus compleet roekeloos worden met hun leven.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:44

Het is ook wel het bekende kikkertje in kokend water:
As je een kikker in kokend wster zet springt hij er uit, zet je hem in warm water wat je aan de kook brengt blijft hij zitten.

Maw het is niet dat ze op dag 1 vragen zelfmoord te plegen, ze laten je langzaam wennen en je grenzen verleggen. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld een destructieve relatie oid. Ik geloof niet dat het iets is wat alleen in deze tijd voorkomt. Wel in deze vorm maar niet de psyche er achter.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:00

mirim schreef:
Zomaar een gedachtenspinsel :
Zijn deze enge challenges, en andere rare zaken waar (jonge)mensen blijkbaar in kunnen tuinen, juist zo interessant omdat men zich verveelt ?
Zonder oud te willen lijken of als een bejaarde over te komen :D , maar we leven nu in een tijd dat alles kan, alles mag en alles normaal gevonden moet worden.
Wat ga je dan doen om toch ergens het randje op te zoeken ?


Hier wil ik wel op inhaken :j

Misschien inderdaad wel verveling. Alles gaat in deze tijd ook via de smartphone, tieners zitten de hele dag aan dat ding gekluisterd, maakt ook meer kapot dan je lief is. En daarnaast zeg je terecht dat tegenwoordig alles kan. Het moet ook allemaal zo gek en extreem. Horrorfilms, games met hoop geweld etc. etc. daardoor vervagen die grenzen met wat wel en niet normaal is denk ik. Je went aan iets waardoor je inderdaad steeds meer het randje op gaat zoeken. Er zijn ook personen die kicken op spannende dingen en aangezien we platgegooid worden met enge films en weet ik veel wat meer, ga je ook steeds meer opzoek naar extremere dingen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik best wel benieuwd ben hoe dit in zijn werk gaat. Stiekem zou ik het best wel eens willen proberen, ware het niet dat ik het aan de andere kant wel eng vind en mijn gezonde verstand ook zegt dat dit gevaarlijk is en er daarom niet aan begin. En dan ben ik aardig volwassen. We leven in een rare wereld waar helaas dit soort dingen steeds normaler worden.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:42

Komt denk ik ook omdat je van kind af aan geconfronteerd wordt met ellende, armoede, oorlog en steeds meer geweld. Overal, op school, in de media. Kinderen van nu zijn zich veel meer bewust van de zooi in de wereld omdat alles veel wereld wijder op tv en internet komt als vroeger.

Toen hoorde je amper van wat er gebeurde in Amerika of Irak. Tegenwoordig is dat wel anders. Tel daarbij de toekomst op die alles behalve rooskleurig is en de immense druk die tegenwoordig al vanaf de basis school op kinderen wordt gelegt.

Zat kinderen zijn hartstikke eenzaam, en depressief. Dan moet je eigenlijk wel steeds extremere dingen gaan doen om nog wat nieuws te voelen.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:09

De mensheid is echt verdoemd. Hoe haal je het in je hoofd om kwetsbare mensen tot waanzin te drijven en over de rand te duwen voor je eigen plezier/genot. Dan ben je echt ziek.

Maar je zou zeggen dat die momo's te achterhalen zijn. Of zouden ze allemaal zo slim zijn om ontracebaar te zijn