Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:14

Ik kan prima Nederlands spreken en schrijven. Alleen moet je niet bij mij aankomen met dat soort vragen. Ook geen grammatica en ontleden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:51

Dislectie kun je hulp aanbieden wat je wilt maar dat gaat er niet door weg. Mijn oogafwijking geeft puur een leeshandicap. Teveel letters geven last met lezen. Met dislectie kun je een eind komen ook op je werk iemand zal niet zo snel notules gaan schrijven of een beroep kiezen waarbij veel gelezen moet worden. En voor veel simpele tussen aanhalingstekens banen zal een dergelijke test niet iets toevoegen. Die schrijven dan misschien met spelfouten maar redden zich wel.

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:16

Ik vind het ook wel goed dat dit soort testen bestaan. Ik denk inderdaad dat je zo als gemeente goed inzichtelijk krijgt wie er door een taalbeperking een grote afstand heeft tot de arbeidsmarkt en wie je daarmee kan helpen om die afstand te verkleinen. Denk ook dat, dat onder de zorgplicht valt. Dat het in een aantal gevallen verkeerd uitpakt, zoals wellicht bij deze mevrouw (en eerlijk is eerlijk het is een eenzijdig verhaal en het had het AD gesierd iets met hoor en wederhoor te doen). En dat in mevrouw haar situatie anders gehandeld had kunnen worden. In geval van dyslexie en ander gevallen zijn er vast ook allerlei uitzonderingen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:00

Lennox schreef:
en eerlijk is eerlijk het is een eenzijdig verhaal en het had het AD gesierd iets met hoor en wederhoor te doen

in verband met de privacy wordt er, terecht, nooit commentaar gegeven op individuele zaken...

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:25

Opgave 7 gaat uit van steeds minder wat? Steeds minder leuk of steeds minder saai? En since when is leuk een overtreffende trap van boeiend of andersom?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:33

Sunnda schreef:
Treiterbeleid, burgertje pesten..
Wat een woorden nemen mensen in de mond voor zoiets.


Het lijken me prima woorden voor beleid dat vrijwel geen ander doel heeft dan mensen in het nauw brengen en redenen te vinden ze uit hun uitkering te gooien / stress te bezorgen terwijl dit naar alle waarschijnlijkheid vrijwel niets oplevert maar veel kost.

Lennox schreef:
Ik vind het ook wel goed dat dit soort testen bestaan. Ik denk inderdaad dat je zo als gemeente goed inzichtelijk krijgt wie er door een taalbeperking een grote afstand heeft tot de arbeidsmarkt en wie je daarmee kan helpen om die afstand te verkleinen.


Bijna al dat beleid om die 'afstand' te verkleinen is vrij ineffectief gebleken. Het levert echt vrijwel nergens op dat mensen ook daadwerkelijk eerder een daadwerkelijke baan voor langere tijd vinden. Dat is ook onderzocht (zie oa https://decorrespondent.nl/754/het-fail ... 0-054a9ebb )

Ik heb niets tegen goed toegankelijk taalonderwijs trouwens, maar daar is nog een wereld te winnen zonder dat we daar dwang bij hoeven te gebruiken.

Citaat:
In geval van dyslexie en ander gevallen zijn er vast ook allerlei uitzonderingen.

... en dan hebben we weer een zinloze laag bureaucratie gecreeerd waarin mensen uitzonderingen moeten gaan claimen, gaan bewijzen, gaan controleren, bewaren aantekenen etc. Of we doen het gewoon niet. Stel je voor dat de mensen die dit doen ipv over formulieren en toetsen te bakkeleien gewoon eens in gesprek gaan met hun inwoners? Deelnemen aan een telefoonkring, eens op bezoek bij het buurthuis en het verzorgingstehuis? Volgens mij wordt de wereld daar veel beter van. Het zijn echt rare prioriteiten als we liever aandacht besteden aan allerlei vage eisen in een papieren werkelijkheid.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:46

Brainless schreef:

Een dergelijke test heeft toch niets, maar helemaal niets te maken met kunnen communiceren? En dat is taal tenslotte toch, een manier om met mekaar te kunnen communiceren.
Zo jammer dat een communicatiemiddel misbruikt wordt om mensen uit te sluiten.
Verder 100% eens met Shadow0.
Het is zeker nuttig dat er eens iemand dit onder de aandacht brengt. Als iedereen als makke schapen die testjes aflegt en 101 formulieren invult zal er nooit iets veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:55

Laaggeletterdheid is een groot probleem, waar mensen zich vaak voor schamen. Betreft 2,5 miljoen mensen heb ik eens gelezen. Is toch alleen maar goed dat ze proberen die er uit te halen om ze te kunnen helpen.
En zoals iemand al opmerkte, ook na 65 is het belangrijk dat mensen zoveel als zij willen mee kunnen blijven doen in de maatschappij. Het gaat niet alleen om werk. Niks mis mee vind ik.

Zoals ik het las is er helemaal geen sprake van uit de uitkering gegooid worden. Ze kan gewoon een test doen en klaar is Kees.
Nikass schreef:
Opgave 7 gaat uit van steeds minder wat? Steeds minder leuk of steeds minder saai? En since when is leuk een overtreffende trap van boeiend of andersom?
Daar moest ik ook over nadenken ja. En ik weet ook niet precies in wat voor krant dat bizarre "nieuwsbericht" zou moeten staan.
Edit: oh, blijkbaar is Shrek echt :') , had ik even gemist

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:15

Shadow0 schreef:
Bijna al dat beleid om die 'afstand' te verkleinen is vrij ineffectief gebleken. Het levert echt vrijwel nergens op dat mensen ook daadwerkelijk eerder een daadwerkelijke baan voor langere tijd vinden. Dat is ook onderzocht (zie oa https://decorrespondent.nl/754/het-fail ... 0-054a9ebb )

Ik heb niets tegen goed toegankelijk taalonderwijs trouwens, maar daar is nog een wereld te winnen zonder dat we daar dwang bij hoeven te gebruiken.



Het is tegenwoordig met veel zaken zo dat er beleid ingevoerd wordt uit poppulistische motieven.
Werklozen worden gestigmatiseerd als lui, dus gaan we ze maar op alle mogelijkheden treiteren.
Terwijl een grote groep zogenaamd hard werkende mensen dit toejuicht.
Gebeurt op veel meer vlakken in de samenleving, wat dat betrefd is de samenleving behoorlijk verziekt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:00

Marie_Anne schreef:
Laaggeletterdheid is een groot probleem, waar mensen zich vaak voor schamen. Betreft 2,5 miljoen mensen heb ik eens gelezen. Is toch alleen maar goed dat ze proberen die er uit te halen om ze te kunnen helpen.
En zoals iemand al opmerkte, ook na 65 is het belangrijk dat mensen zoveel als zij willen mee kunnen blijven doen in de maatschappij. Het gaat niet alleen om werk. Niks mis mee vind ik.


Maar de Gemeente mag wel het voorbeeld nemen door persoonlijker te communiceren. Ja kost wat meer moeite, maar voor mensen kan zo'n zakelijke brief die ze misschien maar half begrijpen en waar gewezen wordt op de consequenties als je niet meewerkt, heel bedreigend overkomen en niet bepaald als "we willen u helpen".

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:54

Ik had trouwens 8 vragen goed bij de eerste test

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:52

zonnebloem18 schreef:
De taaleis komt door het stukje aanvullende bijstand, mensen met een dusdanige verstandelijke beperking dat ze niet goed kunnen schrijven of spreken hebben vrijwel nooit een normale bijstandsuitkering.


Juist wel. Een Wajong uitkering krijgen jongeren met een beperking bijna niet meer. Dan moet er wel sprake zijn van een behoorlijk ernstige verstandelijke en/of lichamelijke beperking.
Mensen met dyslectie, of die dysfasie (of een combinatie) hebben, maar wel een redelijk IQ, moeten het van de bijstand hebben, maar hebben grote problemen met taal. Hoe gaan ze dat beoordelen?

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 01:22

Volgens mij is het hele punt: kans vergroten op de arbeidsmarkt.

Mevrouw kan niet meer werken.
Daar doet onderwijs niks aan af.
Al is mevrouw een of andere professor.
Dan nog. Werken kan ze niet meer

Dan schiet het toch het doel voorbij?

Stel: mevr spreekt alleen Spaans. Dan nog zal taal les er niet voor zorgen dat ze zich kan begeven op de arbeidsmarkt.
Ze kan namelijk niet werken.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 04:23

Nikass schreef:
Opgave 7 gaat uit van steeds minder wat? Steeds minder leuk of steeds minder saai? En since when is leuk een overtreffende trap van boeiend of andersom?


Ha dat was de enige die ik fout had! Ik vond dat ook een aparte vraag..
Voor mij is iets eerst saai.. dan boeiend ('wel interessant') en DAN pas vind ik iets leuk.

Schijnbaar mag ik dat niet zo vinden in die volgorde. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 05:53

daantjuhhh schreef:
Volgens mij is het hele punt: kans vergroten op de arbeidsmarkt.

Mevrouw kan niet meer werken.
Daar doet onderwijs niks aan af.
Al is mevrouw een of andere professor.
Dan nog. Werken kan ze niet meer

Dan schiet het toch het doel voorbij?

Stel: mevr spreekt alleen Spaans. Dan nog zal taal les er niet voor zorgen dat ze zich kan begeven op de arbeidsmarkt.
Ze kan namelijk niet werken.


Volgens mij is het punt mee kunnen doen in de maatschappij. Dat omvat meer dan alleen werk.

Nikass schreef:
Marie_Anne schreef:
Laaggeletterdheid is een groot probleem, waar mensen zich vaak voor schamen. Betreft 2,5 miljoen mensen heb ik eens gelezen. Is toch alleen maar goed dat ze proberen die er uit te halen om ze te kunnen helpen.
En zoals iemand al opmerkte, ook na 65 is het belangrijk dat mensen zoveel als zij willen mee kunnen blijven doen in de maatschappij. Het gaat niet alleen om werk. Niks mis mee vind ik.


Maar de Gemeente mag wel het voorbeeld nemen door persoonlijker te communiceren. Ja kost wat meer moeite, maar voor mensen kan zo'n zakelijke brief die ze misschien maar half begrijpen en waar gewezen wordt op de consequenties als je niet meewerkt, heel bedreigend overkomen en niet bepaald als "we willen u helpen".

Eens, dat is inderdaad belangrijk.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:10

Wat ik iet snap, wat is er nu zo moeilijk aan om af en toe gewoon een klein beetje redelijkheid te betonen.

1. Het is duidelijk dat mevrouw Nederlands spreekt.
2. Ze is duidelijk afgekeurd.
3 Over 2 jaar heeft ze AOW

Waarom toch altijd zo moeilijk doen vraag ik mij af. Ik kan alleen maar bedenken om te pesten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:36

Loretta schreef:
Wat ik iet snap, wat is er nu zo moeilijk aan om af en toe gewoon een klein beetje redelijkheid te betonen.

1. Het is duidelijk dat mevrouw Nederlands spreekt.
2. Ze is duidelijk afgekeurd.
3 Over 2 jaar heeft ze AOW

Waarom toch altijd zo moeilijk doen vraag ik mij af. Ik kan alleen maar bedenken om te pesten.

Dat geldt toch de andere kant op net zo goed?

Men wil veel dingen in dit land graag ook voor de komende generaties betaalbaar houden.
Dus ook de uitkeringen. Gezien de huidige ontwikkelingen wordt dat lastiger (minder werkenden en meer ouderen/instroom vluchtelingen/wijzigingen in sectoren waar veel werk in is en sectoren waar steeds minder bannen zullen zijn door oa technologie, enz) en bovendien blijken helaas ook mensen misbruik te maken van de mogelijkheden van 'gratis geld'.

Gemeentes staan dan misschien niet bekend dat ze brieven sturen met 'Lieve Annie, en bureaucratie is zeker een probleem, maar als ik bepaalde posts hier lees denk ik dat mensen ook geen idee hebben hoe ingewikkeld het is om dit soort zaken goed te regelen met oog op het nu en op de toekomst.

Dus als dit nu het ergste is. Je bent van die duizenden mensen toevallig de 1% die boven de 63 is en zowieso geen vooruitzicht heeft op een baan. Dan pak je toch gewoon de verrekte telefoon en zegt tegen de gemeente: dat diploma ligt ergens in weetikveelwaar, hoe kunnen we dit oplossen?
Ik vind dit altijd van die statements maken die de naam statement niet waard zijn.
Get over it.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:47

Sunnda schreef:
Men wil veel dingen in dit land graag ook voor de komende generaties betaalbaar houden.

Juist daarom zou de overheid efficient moeten werken en niet ambtenaren betalen om kromme wetten uit te voeren. Maak de wetten wat logischer en eenvoudiger. Niet ambtenaren betalen om voor de zoveelste keer dezelfde gegevens te noteren om ze vervolgens in databases te stoppen waar er niets mee gedaan wordt. Betaal liever mensen om die databases op een logische manier aan mekaar te knopen.
Citaat:
Dus ook de uitkeringen. Gezien de huidige ontwikkelingen wordt dat lastiger (minder werkenden en meer ouderen/instroom vluchtelingen/wijzigingen in sectoren waar veel werk in is en sectoren waar steeds minder bannen zullen zijn door oa technologie, enz) en bovendien blijken helaas ook mensen misbruik te maken van de mogelijkheden van 'gratis geld'.

Hoe een heel theoretische taaltest misbruiken kan opsporen dat ontgaat me even.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:56

Sclimpre schreef:
Sunnda schreef:
Men wil veel dingen in dit land graag ook voor de komende generaties betaalbaar houden.

Juist daarom zou de overheid efficient moeten werken en niet ambtenaren betalen om kromme wetten uit te voeren. Maak de wetten wat logischer en eenvoudiger. Niet ambtenaren betalen om voor de zoveelste keer dezelfde gegevens te noteren om ze vervolgens in databases te stoppen waar er niets mee gedaan wordt. Betaal liever mensen om die databases op een logische manier aan mekaar te knopen.
Citaat:
Dus ook de uitkeringen. Gezien de huidige ontwikkelingen wordt dat lastiger (minder werkenden en meer ouderen/instroom vluchtelingen/wijzigingen in sectoren waar veel werk in is en sectoren waar steeds minder bannen zullen zijn door oa technologie, enz) en bovendien blijken helaas ook mensen misbruik te maken van de mogelijkheden van 'gratis geld'.

Hoe een heel theoretische taaltest misbruiken kan opsporen dat ontgaat me even.

Simpel en eenvoudig klinkt altijd aantrekkelijk, maar in de huidige tijd is er weinig meer simpel en eenvoudig om de reden dat de samenleving allang niet meer simpel en eenvoudig is. Dat heeft met zoveel factoren te maken, dat is niet in een kort verhaal te omschrijven.

Het doel van de taaltest was van duidelijk toch? Het beheersen van de basis van de NLse taal geeft grotere kansen op het welzijn van mensen (niet kunnnen lezen en schrijven zorgt vaak voor stress en ontwijkgedrag) en vooral ook op een baan.

Zoals gezegd is de vrouw in de krant toevallig net de pechvogel die bij de 1% hoort op wie dat allemaal niet zo van toepassing is en is eigenlijk het grootste probleem dat zij haar diploma niet kan vinden.
Daar hebben ze telefoons voor uitgevonden. Het heeft nergens gevolgen voor, behalve dat ze even moet bellen en mogelijk een paar vragen moet beantwoorden. Ik zie het drama niet zo.
Het uitzoeken wie er allemaal onder de uitzonderingscategorie valt kost pas echt geld en tijd. (Pietje is 63 en wil nog wel graag leren lezen, Marleen is 64 en zou dolgraag nog wat jaar werken, Cees is 40 en kan nooit meer werken, zo blijf je bezig)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:04

Heb je die test geprobeerd? Heeft dat volgens jou ook maar iets te maken met Nederlands in het dagelijke leven? Of met meer kans op een baan?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:24

Sclimpre schreef:
Heb je die test geprobeerd? Heeft dat volgens jou ook maar iets te maken met Nederlands in het dagelijke leven? Of met meer kans op een baan?


Heb je het over de test hier in het topic? Wie zegt dat die test ook echt de test is? Dat een vergelijkbaar niveau gehaald moet worden maakt natuurlijk njet dat hey exact zo een test is.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:24

Marie_Anne schreef:
Volgens mij is het punt mee kunnen doen in de maatschappij. Dat omvat meer dan alleen werk.



Meedoen in de maatschappij.
Van iemand die hier geboren en getogen is.
Een arbeidsverleden heeft.
En hoogswaarschijnlijk 20 jaar ouder is dan de ambtenaar in kwestie die dit bedacht heeft.
Laat mij niet lachen.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:28

daantjuhhh schreef:
Marie_Anne schreef:
Volgens mij is het punt mee kunnen doen in de maatschappij. Dat omvat meer dan alleen werk.



Meedoen in de maatschappij.
Van iemand die hier geboren en getogen is.
Een arbeidsverleden heeft.
En hoogswaarschijnlijk 20 jaar ouder is dan de ambtenaar in kwestie die dit bedacht heeft.
Laat mij niet lachen.


Vanuit de participatiewet wordt nou eenmaal verwacht dat men een tegenprestatie levert, ook als werken niet mogelijk is. Iemand die de taal onvoldoende machtig is kan daarin belemmert worden (bijv. doen van vrijwilligerswerk). Er is een grote groep die dat wel wil maar niet altijd kan. Voor deze mevrouw is het misschien ook wel goed dat ze meer haar huis uitkomt, we weten het niet.

Je toon vind ik overigens niet netjes.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:33

daantjuhhh schreef:
Marie_Anne schreef:
Volgens mij is het punt mee kunnen doen in de maatschappij. Dat omvat meer dan alleen werk.



Meedoen in de maatschappij.
Van iemand die hier geboren en getogen is.
Een arbeidsverleden heeft.
En hoogswaarschijnlijk 20 jaar ouder is dan de ambtenaar in kwestie die dit bedacht heeft.
Laat mij niet lachen.

Jij bent verzekeringsadviseur??
Dat kan niet hoor.
Je kunt niet iemand adviseren die veel ouder is dan jij en veel meer levenservaring heeft.

zo de pest aan dit argument :+ .

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:35

Ik ben geen verzekeringsadviseur :+