Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:20

De Rooms Katholieke Kerk heeft een hele grote doofpot en lijkt vooral schijn-heiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Dat is geen nieuw fenomeen.
En daarmee doen ze heel veel afbreuk aan het imago van het Christendom.
Toch vind ik dat het niet terecht is om daarom te stellen dat 'de kerk' allang niet meer het huis van god is.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:27

Ik vind de insteek van het spaghetti monster geweldig. Wat een lekkere nuchtere kijk

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 16:44

Qerty schreef:
De Rooms Katholieke Kerk heeft een hele grote doofpot en lijkt vooral schijn-heiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Dat is geen nieuw fenomeen.
En daarmee doen ze heel veel afbreuk aan het imago van het Christendom.
Toch vind ik dat het niet terecht is om daarom te stellen dat 'de kerk' allang niet meer het huis van god is.

Ja,dat blijkt zo te zijn.Maar ik ben al bijna 65 jaar mer Rooms-Katholieke geestelijken omgegaan en eccht nog nooit door hen misbruikt of mishandeld. Integendeel,ik vond er altijd een veilig toevluchtsoord.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:13

anjali schreef:
Qerty schreef:
De Rooms Katholieke Kerk heeft een hele grote doofpot en lijkt vooral schijn-heiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Dat is geen nieuw fenomeen.
En daarmee doen ze heel veel afbreuk aan het imago van het Christendom.
Toch vind ik dat het niet terecht is om daarom te stellen dat 'de kerk' allang niet meer het huis van god is.

Ja,dat blijkt zo te zijn.Maar ik ben al bijna 65 jaar mer Rooms-Katholieke geestelijken omgegaan en eccht nog nooit door hen misbruikt of mishandeld. Integendeel,ik vond er altijd een veilig toevluchtsoord.

Niet elke pastoor of non was een misbruiker maar diegenen die het wel waren hadden aan eentje niet genoeg. Juist omdat ze (vooral vroeger) als notabelen werden gezien die niets verkeerd konden doen als boodschappers van God konden ze echt hun gang gaan met de misdienaars of op de katholieke internaten. Wanneer de katholieken het celibaat nooit hadden ingesteld dan was het ook niet in deze ernstige vorm gebeurd. En als kind was je weerloos want meneer pastoor was heilig.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:17

Heel triest inderdaad. Ik begrijp ook niet waarom het celibaat is ingevoerd. Is ook helemaal niet Bijbels.
Ik geloof niet dat zulke priesters echt liefde voor God hadden, maar meer liefde voor hun macht. Als je echt liefde voor God hebt komt het niet in je hoofd op om zoiets te doen :n

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:03

Tja - het celibaat dateert uit de Middeleeuwen.
Er is eeuwen geknokt om de kwestie 'wie het recht had om een nieuwe graaf, hertog, abt of bisschop te benoemen'. Al deze posities konden erfelijk zijn.

Om het een beetje makkelijker te maken is voor de geestelijke machtsposities het celibaat ingevoerd.
In de Oosterse kerken geldt dat Russische, Griekse etc dorpspriesters mogen trouwen, maar abten en bisschoppen dus niet.

....in het westen is het voor de gehele geestelijkheid ingevoerd - en in de Reformatie weer afgeschaft.

En ook binnen de kerken van de Reformatie komt sexueel misbruik voor, |( |( |( |(
het ligt dus niet geheel en al aan dat malle celibaat.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 19:04

verootjoo schreef:
Heel triest inderdaad. Ik begrijp ook niet waarom het celibaat is ingevoerd. Is ook helemaal niet Bijbels.
Ik geloof niet dat zulke priesters echt liefde voor God hadden, maar meer liefde voor hun macht. Als je echt liefde voor God hebt komt het niet in je hoofd op om zoiets te doen :n

In het Jainisme heb je ook celibataire monniken en nonnen. Dat is omdat je dan sneller de Verlichting kunt bereiken omdat je dan minder afleiding hebt van wereldse zaken.Het is wel de bedoeling dat iemand die dit belooft zich er dan ook aan houdt. Tenslotte wordt niemand gedwongen om celibatair te leven,het is een vrije keuze.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:23

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Wellicht interessant om te kijken is ‘Story of God’ van Morgan Freeman, op Netflix.
Een hele interessante documentaire waarin hij op zoek gaat naar verschillende vormen van god in bekende en minder bekende religies.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:01

Qerty schreef:
De Rooms Katholieke Kerk heeft een hele grote doofpot en lijkt vooral schijn-heiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Dat is geen nieuw fenomeen.
En daarmee doen ze heel veel afbreuk aan het imago van het Christendom.
Toch vind ik dat het niet terecht is om daarom te stellen dat 'de kerk' allang niet meer het huis van god is.


Maar de rooms katholieke kerk is een instituut dat weinig te maken heeft met de kern van Jezus het nieuwe testament waaar het christendom oorspronkelijk op gebouwd is. Ze hebben een religie om het NT gebouwd dat niet eens bijbels is en wat mij betreft weinig tot niets met de god van de bijbel te maken heeft.
Het fenomeen “kerk” is al niet eens nieuw testament bijbels. Jezus zei volgens de bijbel zelf, waar twee of meer in mijn naam verzameld zijn daar ben ik (in geest) aanwezig. Dat is uitgegroeid naar wat we nu kennen als kerk, een vast gebouw waar je heen gaat als christen, maar bijbels is het niet, dan hoef je alleen met twee christenen samen te komen in zijn naam en dan heb je al een “kerk” of dat een gebouw is of buiten in een veldje.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:24

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:04

Tivoli schreef:
*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Wellicht interessant om te kijken is ‘Story of God’ van Morgan Freeman, op Netflix.
Een hele interessante documentaire waarin hij op zoek gaat naar verschillende vormen van god in bekende en minder bekende religies.



Dat was inderdaad een heel mooie documentaire, prachtig om de verschillen en overeenkomsten te ontdekken

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:35

_Mar3 schreef:
Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.


Zelf vind ik hemel/hel erg lastig. Ik weet niet precies hoe het zal gaan, voor mij zelf houd ik nu vast aan het traditionelere beeld dat gelovigen naar de hemel gaan en voor eeuwig leven en ongelovigen naar de hel gaan. Maar het zou me niet verbazen als ik straks bij de hemelpoort sta en het anders gaat dan ik nu beschrijf. Ook denk ik dat mensen die niet gelovig zijn maar wel een goed leven hebben geleefd (omzien naar anderen, armen helpen ect) een minder zware straf zullen krijgen dan mensen die dat niet gedaan.


Hier wil ik toch wel even op inhaken - je geeft aan dat je ondanks dat je een “goed” leven hebt geleid alsnog gestraft wordt puur omdat je niet gelooft? In my book heeft dat echt niets met liefde te maken en wel degelijk met angst en veroordelen (als je niet gelooft, ga je naar de hel/word je gestraft!). Is 1 van de tien geboden niet heb u naasten lief? Of is dat eigenlijk selectief voor gelovigen? Dat gaat er bij mij echt niet in.

Bedankt overigens voor het posten vanuit je geloof - vind het wel heel interessant en lijkt me niet makkelijk.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:46

Janinevv schreef:
Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?


Totaal niet. Ik leef in het hier en nu (in zonde overigens - ongetrouwd samenwonend), heb een fijn leven en geniet daar van. Als de dood voor jou een lichtpuntje is vraag ik me, niet vervelend bedoeld, af hoe leuk het leven nu is en hoeveel liefde van God je krijgt. Wat als er geen oordeel is en je je hele leven hebt geleefd en allemaal dingen hebt gelaten uit angst voor het oordeel? Oprecht nieuwsgierig weer.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 11:01

tmr001 schreef:
Janinevv schreef:
Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?


Totaal niet. Ik leef in het hier en nu (in zonde overigens - ongetrouwd samenwonend), heb een fijn leven en geniet daar van. Als de dood voor jou een lichtpuntje is vraag ik me, niet vervelend bedoeld, af hoe leuk het leven nu is en hoeveel liefde van God je krijgt. Wat als er geen oordeel is en je je hele leven hebt geleefd en allemaal dingen hebt gelaten uit angst voor het oordeel? Oprecht nieuwsgierig weer.

Ik laat helemaal niets uit angst voor een oordeel. Want de dingen die van mijn 2 geloven niet mogen,zijn dingen die ik toch niet zou willen doen.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:20

tmr001 schreef:
_Mar3 schreef:

Zelf vind ik hemel/hel erg lastig. Ik weet niet precies hoe het zal gaan, voor mij zelf houd ik nu vast aan het traditionelere beeld dat gelovigen naar de hemel gaan en voor eeuwig leven en ongelovigen naar de hel gaan. Maar het zou me niet verbazen als ik straks bij de hemelpoort sta en het anders gaat dan ik nu beschrijf. Ook denk ik dat mensen die niet gelovig zijn maar wel een goed leven hebben geleefd (omzien naar anderen, armen helpen ect) een minder zware straf zullen krijgen dan mensen die dat niet gedaan.


Hier wil ik toch wel even op inhaken - je geeft aan dat je ondanks dat je een “goed” leven hebt geleid alsnog gestraft wordt puur omdat je niet gelooft? In my book heeft dat echt niets met liefde te maken en wel degelijk met angst en veroordelen (als je niet gelooft, ga je naar de hel/word je gestraft!). Is 1 van de tien geboden niet heb u naasten lief? Of is dat eigenlijk selectief voor gelovigen? Dat gaat er bij mij echt niet in.

Bedankt overigens voor het posten vanuit je geloof - vind het wel heel interessant en lijkt me niet makkelijk.


Zoals ik al zei vind ik het hemel/hel verhaal lastig. Ik bepaal niet wie er naar de hel zal gaan, dat doet God. Ik weet niet precies hoe God dat zal doen.
Dit vind ik een interessant stuk uit Mattheus 7:
Afbeelding

Hieruit haal ik dat God kennen heel belangrijk is, maar ook dat God wil doen heel belangrijk is.

Het hoogste gebod is 'heb God lief en uw naaste als uzelf'. God niet liefhebben is daarom denk ik een zonde(zonde = je doel missen, het doel in dit leven is denk ik God kennen).

Verder: God is liefde. Dus laat God je vrij in je keuze. Dus als je niet voor God kiest, zegt God: dat is prima, dan ben je niet bij me in de eeuwigheid, want je koos niet voor mij. Dat betekent wel dat je op niet zo'n fijne plek komt, want waar ik niet ben, is geen goedheid en geen liefde. Dus als je niet voor God kiest, heeft dat wel consequenties. Stel een vader zegt tegen zijn tiener: 'ik wil niet dat je onder invloed van alcohol autorijdt, want anders kunnen er ongelukken gebeuren'. De tiener doet het wel en verongelukt. Is de vader niet liefhebbend geweest? Natuurlijk wel! Maar het was de keuze van de tiener om ondanks de waarschuwing toch ongehoorzaam te zijn - met alle consequenties van dien.

Dat is hoe ik er nu naar kijk. Maar wat ik al zei: God oordeelt over waar iemand de eeuwigheid doorbrengt, ik niet. Dus misschien zit ik er wel naast en zullen ongelovigen (die wel goed geleefd hebben) wel in de hemel komen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:26

Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.

In de tijd dat die teksten op papier kwamen 'bestond' ons huidige atheïsme gewoon niet.
En de weinige keren dat bijvoorbeeld Jezus spreekt over hemel en hel gaat het over daden - bijvoorbeeld het verhaal over de rijke egoïst en de arme Lazarus. De rijke egoïst gaat naar de hel, omdat hij zijn leven lang niet heeft omgekeken naar een ernstig zieke man die pal voor zijn neus moest bedelen.

Janinevv schreef:
Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?

Ik heb het ;) menselijke trekje dat dieren ook hebben: ik wil graag leven/ ik wil dus niet dood.
Maar op zich is het idee om 'opgewacht' te worden "aan die overkant, nadat je alles achter hebt moeten laten" wel charmant.
En dan maar hopen dat mijn blunders, tekortkomingen en snertstreken mij niet al te zwaar worden aangerekend ;) ...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-08-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:27

Daphara schreef:
Het fenomeen “kerk” is al niet eens nieuw testament bijbels. Jezus zei volgens de bijbel zelf, waar twee of meer in mijn naam verzameld zijn daar ben ik (in geest) aanwezig. Dat is uitgegroeid naar wat we nu kennen als kerk, een vast gebouw waar je heen gaat als christen, maar bijbels is het niet, dan hoef je alleen met twee christenen samen te komen in zijn naam en dan heb je al een “kerk” of dat een gebouw is of buiten in een veldje.

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Een kerk is niet per se een gebouw. Dat zou betekenen dat wij, toen we naar een groter gebouw verhuisden, ook een andere kerk werden - beetje een schot voor open doel, maar dat is dus niet zo. De kerk is het lichaam van Christus, waarvan Hij het hoofd is. Een kerk bestaat niet uit stenen, maar uit mensen, uit leden van een lichaam, en dat is wel een Bijbels principe. Op zich is dat niet aan een gebouw gebonden. Ja, zo'n gebouw noemen we ook een kerk, maar dat wil niet per se zeggen dat het begrip 'kerk' niet meer is dan alleen zo'n statig gebouw. In ieder geval in de meeste protestantse gemeenten wordt het woord 'kerk' veel breder uitgelegd dan alleen die stapel stenen. MAAR. Het is wel heel erg fijn als je als kerk zo'n stapel stenen hebt, waar je kunt samenkomen, en dat hoeft niet alleen op zondag te zijn. Het wordt meestal als heel prettig ervaren om niet een zaaltje te hoeven huren in een school (wat ook gebeurt), maar gewoon je eigen pand te hebben. In Nederland is het nou eenmaal niet iedere zondag zulk mooi weer, dat je buiten gaat zitten zingen ;)

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:30

Dat is volgens mij ook wat Daphara schrijft, Blue Eyes.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:30

Janneke2 schreef:
Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.

In de tijd dat die teksten op papier kwamen 'bestond' ons huidige atheïsme gewoon niet.
En de weinige keren dat bijvoorbeeld Jezus spreekt over hemel en hel gaat het over daden - bijvoorbeeld het verhaal over de rijke egoïst en de arme Lazarus. De rijke egoïst gaat naar de hel, omdat hij zijn leven lang niet heeft omgekeken naar een ernstig zieke man die pal voor zijn neus moest bedelen.


Maar weer noem jij “hel” terwijl Jezus het alleen heeft gehad over wie het koninkrijk van God in kon gaan.
De rijke egoïst kon dus niet het koninkrijk van God binnen gaan, dat die dan naar de hel gaat is iets wat totaal niet bijbels is, maar de religie er van gemaakt heeft!

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:32

Qerty schreef:
Dat is volgens mij ook wat Daphara schrijft, Blue Eyes.

Grotendeels wel, maar niet helemaal. Ik probeer uit te leggen dat het concept 'kerk' ook in deze tijd niet alleen over een stapel stenen gaat, en daarmee toch echt wel een Bijbels concept is ;)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:34

Blue_Eyes schreef:
Daphara schreef:
Het fenomeen “kerk” is al niet eens nieuw testament bijbels. Jezus zei volgens de bijbel zelf, waar twee of meer in mijn naam verzameld zijn daar ben ik (in geest) aanwezig. Dat is uitgegroeid naar wat we nu kennen als kerk, een vast gebouw waar je heen gaat als christen, maar bijbels is het niet, dan hoef je alleen met twee christenen samen te komen in zijn naam en dan heb je al een “kerk” of dat een gebouw is of buiten in een veldje.

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Een kerk is niet per se een gebouw. Dat zou betekenen dat wij, toen we naar een groter gebouw verhuisden, ook een andere kerk werden - beetje een schot voor open doel, maar dat is dus niet zo. De kerk is het lichaam van Christus, waarvan Hij het hoofd is. Een kerk bestaat niet uit stenen, maar uit mensen, uit leden van een lichaam, en dat is wel een Bijbels principe. Op zich is dat niet aan een gebouw gebonden. Ja, zo'n gebouw noemen we ook een kerk, maar dat wil niet per se zeggen dat het begrip 'kerk' niet meer is dan alleen zo'n statig gebouw. In ieder geval in de meeste protestantse gemeenten wordt het woord 'kerk' veel breder uitgelegd dan alleen die stapel stenen. MAAR. Het is wel heel erg fijn als je als kerk zo'n stapel stenen hebt, waar je kunt samenkomen, en dat hoeft niet alleen op zondag te zijn. Het wordt meestal als heel prettig ervaren om niet een zaaltje te hoeven huren in een school (wat ook gebeurt), maar gewoon je eigen pand te hebben. In Nederland is het nou eenmaal niet iedere zondag zulk mooi weer, dat je buiten gaat zitten zingen ;)


Qerty schreef:
Dat is volgens mij ook wat Daphara schrijft, Blue Eyes.


Precies, ik zeg dat de kerk als gebouw niet bijbels is. De kerk is ook niet “het lichaam van Christus” dat is “de gemeente”, ik vind dat een veel fijner woord dan kerk, wat aan gebouwen en instanties als de RKK wordt gekoppeld.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:35

Daphara schreef:
Precies, ik zeg dat de kerk als gebouw niet bijbels is. De kerk is ook niet “het lichaam van Christus” dat is “de gemeente”, ik vind dat een veel fijner woord dan kerk, wat aan gebouwen en instanties als de RKK wordt gekoppeld.

Tja, en dat is wat ik als vertaler dus anders zie. Maar dat is een discussie op kleinigheden :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:36

Het woord kerk komt in de bijbel niet eens voor.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:43

Daphara schreef:
Het woord kerk komt in de bijbel niet eens voor.

Dat hangt er ernstig vanaf welke vertaling je pakt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:49

In wat de christenen 'het oude testament' noemen komt het begrip idd niet voor.

In zowel de evangeliën komt het woord wel voor (Jezus die tegen zegt Simon 'jij bent mijn rotsman en op deze rots zal ik mijn kerk bouwen')
en al helemaal in de verschillende brieven.

Zij het dat die 'clubjes' christenen er heel erg anders 'uitzagen' dan tegenwoordig.
Diakenen m/v vormden wel al een belangrijk 'ambt', er waren profeten m/v en er waren weduwen (m/v?) als ambt.
Ergens wordt gezegd: 'kies nou een bisschop/ opziener die een harmonisch huisgezin heeft'.
De democratische structuur is in de Reformatie her-ingesteld.