Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Qerty schreef:De Rooms Katholieke Kerk heeft een hele grote doofpot en lijkt vooral schijn-heiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Dat is geen nieuw fenomeen.
En daarmee doen ze heel veel afbreuk aan het imago van het Christendom.
Toch vind ik dat het niet terecht is om daarom te stellen dat 'de kerk' allang niet meer het huis van god is.
anjali schreef:Qerty schreef:De Rooms Katholieke Kerk heeft een hele grote doofpot en lijkt vooral schijn-heiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Dat is geen nieuw fenomeen.
En daarmee doen ze heel veel afbreuk aan het imago van het Christendom.
Toch vind ik dat het niet terecht is om daarom te stellen dat 'de kerk' allang niet meer het huis van god is.
Ja,dat blijkt zo te zijn.Maar ik ben al bijna 65 jaar mer Rooms-Katholieke geestelijken omgegaan en eccht nog nooit door hen misbruikt of mishandeld. Integendeel,ik vond er altijd een veilig toevluchtsoord.
verootjoo schreef:Heel triest inderdaad. Ik begrijp ook niet waarom het celibaat is ingevoerd. Is ook helemaal niet Bijbels.
Ik geloof niet dat zulke priesters echt liefde voor God hadden, maar meer liefde voor hun macht. Als je echt liefde voor God hebt komt het niet in je hoofd op om zoiets te doen
Qerty schreef:De Rooms Katholieke Kerk heeft een hele grote doofpot en lijkt vooral schijn-heiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Dat is geen nieuw fenomeen.
En daarmee doen ze heel veel afbreuk aan het imago van het Christendom.
Toch vind ik dat het niet terecht is om daarom te stellen dat 'de kerk' allang niet meer het huis van god is.
Tivoli schreef:*kruipt onder meeleessteen vandaan*
Wellicht interessant om te kijken is ‘Story of God’ van Morgan Freeman, op Netflix.
Een hele interessante documentaire waarin hij op zoek gaat naar verschillende vormen van god in bekende en minder bekende religies.
_Mar3 schreef:Resistance schreef:Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.
Zelf vind ik hemel/hel erg lastig. Ik weet niet precies hoe het zal gaan, voor mij zelf houd ik nu vast aan het traditionelere beeld dat gelovigen naar de hemel gaan en voor eeuwig leven en ongelovigen naar de hel gaan. Maar het zou me niet verbazen als ik straks bij de hemelpoort sta en het anders gaat dan ik nu beschrijf. Ook denk ik dat mensen die niet gelovig zijn maar wel een goed leven hebben geleefd (omzien naar anderen, armen helpen ect) een minder zware straf zullen krijgen dan mensen die dat niet gedaan.
Janinevv schreef:Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?
tmr001 schreef:Janinevv schreef:Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?
Totaal niet. Ik leef in het hier en nu (in zonde overigens - ongetrouwd samenwonend), heb een fijn leven en geniet daar van. Als de dood voor jou een lichtpuntje is vraag ik me, niet vervelend bedoeld, af hoe leuk het leven nu is en hoeveel liefde van God je krijgt. Wat als er geen oordeel is en je je hele leven hebt geleefd en allemaal dingen hebt gelaten uit angst voor het oordeel? Oprecht nieuwsgierig weer.
tmr001 schreef:_Mar3 schreef:
Zelf vind ik hemel/hel erg lastig. Ik weet niet precies hoe het zal gaan, voor mij zelf houd ik nu vast aan het traditionelere beeld dat gelovigen naar de hemel gaan en voor eeuwig leven en ongelovigen naar de hel gaan. Maar het zou me niet verbazen als ik straks bij de hemelpoort sta en het anders gaat dan ik nu beschrijf. Ook denk ik dat mensen die niet gelovig zijn maar wel een goed leven hebben geleefd (omzien naar anderen, armen helpen ect) een minder zware straf zullen krijgen dan mensen die dat niet gedaan.
Hier wil ik toch wel even op inhaken - je geeft aan dat je ondanks dat je een “goed” leven hebt geleid alsnog gestraft wordt puur omdat je niet gelooft? In my book heeft dat echt niets met liefde te maken en wel degelijk met angst en veroordelen (als je niet gelooft, ga je naar de hel/word je gestraft!). Is 1 van de tien geboden niet heb u naasten lief? Of is dat eigenlijk selectief voor gelovigen? Dat gaat er bij mij echt niet in.
Bedankt overigens voor het posten vanuit je geloof - vind het wel heel interessant en lijkt me niet makkelijk.
Resistance schreef:Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.
Janinevv schreef:Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?
Daphara schreef:Het fenomeen “kerk” is al niet eens nieuw testament bijbels. Jezus zei volgens de bijbel zelf, waar twee of meer in mijn naam verzameld zijn daar ben ik (in geest) aanwezig. Dat is uitgegroeid naar wat we nu kennen als kerk, een vast gebouw waar je heen gaat als christen, maar bijbels is het niet, dan hoef je alleen met twee christenen samen te komen in zijn naam en dan heb je al een “kerk” of dat een gebouw is of buiten in een veldje.
Janneke2 schreef:Resistance schreef:Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.
In de tijd dat die teksten op papier kwamen 'bestond' ons huidige atheïsme gewoon niet.
En de weinige keren dat bijvoorbeeld Jezus spreekt over hemel en hel gaat het over daden - bijvoorbeeld het verhaal over de rijke egoïst en de arme Lazarus. De rijke egoïst gaat naar de hel, omdat hij zijn leven lang niet heeft omgekeken naar een ernstig zieke man die pal voor zijn neus moest bedelen.
Blue_Eyes schreef:Daphara schreef:Het fenomeen “kerk” is al niet eens nieuw testament bijbels. Jezus zei volgens de bijbel zelf, waar twee of meer in mijn naam verzameld zijn daar ben ik (in geest) aanwezig. Dat is uitgegroeid naar wat we nu kennen als kerk, een vast gebouw waar je heen gaat als christen, maar bijbels is het niet, dan hoef je alleen met twee christenen samen te komen in zijn naam en dan heb je al een “kerk” of dat een gebouw is of buiten in een veldje.
Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Een kerk is niet per se een gebouw. Dat zou betekenen dat wij, toen we naar een groter gebouw verhuisden, ook een andere kerk werden - beetje een schot voor open doel, maar dat is dus niet zo. De kerk is het lichaam van Christus, waarvan Hij het hoofd is. Een kerk bestaat niet uit stenen, maar uit mensen, uit leden van een lichaam, en dat is wel een Bijbels principe. Op zich is dat niet aan een gebouw gebonden. Ja, zo'n gebouw noemen we ook een kerk, maar dat wil niet per se zeggen dat het begrip 'kerk' niet meer is dan alleen zo'n statig gebouw. In ieder geval in de meeste protestantse gemeenten wordt het woord 'kerk' veel breder uitgelegd dan alleen die stapel stenen. MAAR. Het is wel heel erg fijn als je als kerk zo'n stapel stenen hebt, waar je kunt samenkomen, en dat hoeft niet alleen op zondag te zijn. Het wordt meestal als heel prettig ervaren om niet een zaaltje te hoeven huren in een school (wat ook gebeurt), maar gewoon je eigen pand te hebben. In Nederland is het nou eenmaal niet iedere zondag zulk mooi weer, dat je buiten gaat zitten zingen
Qerty schreef:Dat is volgens mij ook wat Daphara schrijft, Blue Eyes.
Daphara schreef:Precies, ik zeg dat de kerk als gebouw niet bijbels is. De kerk is ook niet “het lichaam van Christus” dat is “de gemeente”, ik vind dat een veel fijner woord dan kerk, wat aan gebouwen en instanties als de RKK wordt gekoppeld.