Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33040
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:09

Janneke2 schreef:
voordat je je ruzies met je medemens hebt uitgepraat'.

Indien dit waar is, dan kan ik de beste man alleen maar gelijk geven :j

Ik geloof dan wel niet, ik geloof wel dat je een beter mens kan zijn door je ogen en oren open te houden voor je medemens. Maar ook respect voor mensen die geloven is van belang. Ik mag graag in gesprek gaan met mensen die anders geloven, zolang het maar constructief is. Een dialoog aangaan en niet alleen maar zenden 'want dat is wat ik geloof' /'want dat staat in de Koran, Bijbel, etc'.

Een goed mens zijn heb je IMO geen geloof voor nodig. Als mensen zich er gesterkt door voelen: dan helemaal prima. Maar dring het niet op aan anderen.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:14

Tja - of die lieverd het ook gezegd heeft blijft de vraag...! ;)

Maar voor de schriftgeleerden: Mattheüs 5 vers 23 en 24.

(Persoonlijk houd ik niet zo van Matthijs, voor mij is het het evangelie van de angst - zie vers 22. En 'evangelie' en 'angst' zijn een zotte combinatie.)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:36

Qimm schreef:
Maar je kunt je hand uitsteken en je kunt mensen duwen. Met dat laatste ga je weerstand vinden, met dat eerste maak je meer vrienden


Ik ben het met je eens!

Als we dan toch praten in de vergelijking dat het christendom een schip is dat vaart naar de redding en christenen aan boord de hand reiken om mensen in de zee aan boord te hijsen...

Veel christenen duwen inderdaad, ondertussen hebben ze niet door, dat om te kunnen duwen ze tussen de menigte zwemmen in plaats van veilig op het schip zitten om mensen vriendelijk aan boord te helpen. Ze zijn zo druk met duwen, dat ze zelf uiteindelijk verdrinken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:37

Citaat:
Hallo! Ik ben erg godsdienstig,maar zodra ik daarvoor uitkom,zowel hier op Bokt als in de maatschappij,word ik direct afgefakkeld.Ik vind dat vervelend omdat ik dus niet voor mijn mening mag uitkomen. Is er iemand anders die deze ervaring ook heeft,of ben ik "de laatste der Mohikanen"?


Ik lees al een tijdje mee en wil toch ook even reageren op TS.

Ik ben niet gelovig opgevoed. Wel met "heb uw naaste lief", respect voor andere mensen enz.

Ik heb dus respect voor jouw geloof en jouw mening.

Het "vervelende" is dat jouw mening mij (als niet gelovige) niet zoveel doet als je me met de bijbel om de oren slaat.

Stel, ik vraag hier advies over een probleem dat ik heb. Ik zal wat voors en tegens krijgen waarover ik kan nadenken vervolgens een afweging kan maken wat te doen met dat probleem.

Als er vervolgens gezegd wordt dat ik helemaal verkeerd bezig ben, omdat ik ingefluisterd ben door de duivel, en dat het volgens de bijbel niet mag, dan kan ik daar weinig mee, omdat ik niet in de duivel geloof, snap je ? Met zo'n argument haal je "ongelovigen" niet over om iets wel of niet te doen.

Dan is het slimmer om jouw persoonlijke mening te verkondigen die uiteraard gebaseerd mag/zal zijn op jouw geloof, daar kan ik in dat geval meer mee....

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:50

Ik ben zelf ook gelovig en denk dat bijna niemand dat weet. Ik persoonlijk vind dat een geloof iets heel persoonlijks is en dat je daar geen mensen mee lastig gaat vallen. Ieder leeft het leven op zijn eigen manier. Als mensen dingen vragen (meestal dezelfde vragen die niet echt bedoeld zijn om meer te weten te komen over hetgene waar ik in geloof maar dat terzijde) leg ik het wel uit maar als ik merk dat er een negatieve ondertoon in zit dan kap ik het af. Niemand hoeft zich erover te verantwoorden, jij niet, ik niet maar ook de mensen niet die iets anders of niets geloven.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:56

Ik snap niet waarom je in een topic zou moeten mededelen dat je gelovig bent. Ik zeg toch ook niet dat ik niet gelovig ben bij elke discussie. Als je ergens een andere menig over hebt is dat gewoon jouw mening PUNT. Waarom je die mening hebt hoeven wij niet te weten.

Winged

Berichten: 33040
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:03

cam schreef:
Ik snap niet waarom je in een topic zou moeten mededelen dat je gelovig bent. Ik zeg toch ook niet dat ik niet gelovig ben bij elke discussie. Als je ergens een andere menig over hebt is dat gewoon jouw mening PUNT. Waarom je die mening hebt hoeven wij niet te weten.

In het geval van TS komt niet het zinnetje 'ik ben gelovig dus' maar reageert ze in de lijn van de bijbel.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:06

cam schreef:
Ik snap niet waarom je in een topic zou moeten mededelen dat je gelovig bent. Ik zeg toch ook niet dat ik niet gelovig ben bij elke discussie. Als je ergens een andere menig over hebt is dat gewoon jouw mening PUNT. Waarom je die mening hebt hoeven wij niet te weten.


Ja maar als een bokker in een topic aangeeft een helse bevalling te hebben gehad, wil ze niet horen dat dit komt omdat Eva van de appel heeft gegeten in het paradijs.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:13

...het moet natuurlijk nergens - maar als TS de behoefte heeft om te praten over het feit dat ze godsdienstig is mag dat uiteraard.

En ik snap nooit zo ontzettend goed wat de meeste mensen verstaan onder 'in de lijn van de bijbel'.

...de bijbel is een Joods boek.
...de Joodse traditie is sterk gericht op discussie en het weergeven van verschillende gezichtspunten.
...het hele woord 'bijbel' betekent zoiets als bibliotheek.
In het nieuwe testament staan bijvoorbeeld 4 evangeliën, het hadden er ook meer kunnen zijn, 'sommige evangeliën hebben het niet gehaald' - maar het is een doelbewuste keuze dat het er niet 1 enkele is.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:14

Winged schreef:
cam schreef:
Ik snap niet waarom je in een topic zou moeten mededelen dat je gelovig bent. Ik zeg toch ook niet dat ik niet gelovig ben bij elke discussie. Als je ergens een andere menig over hebt is dat gewoon jouw mening PUNT. Waarom je die mening hebt hoeven wij niet te weten.

In het geval van TS komt niet het zinnetje 'ik ben gelovig dus' maar reageert ze in de lijn van de bijbel.


Nee maar God/ bijbel/hel/duivel komt wel in diverse zinnen voorbij. Dan weet je toch dat ze gelovig is. Dat bedoel ik met dat je dus mededeel dat je gelovig bent.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:16

Naar mate ik ouder word, hoe meer ik een ergernis aan het opbouwen ben tegen de uitdragingen van het geloof (ongeacht welk geloof). Nu was ik altijd al buitenkerkelijk, maar heb mij altijd wel opengesteld voor de ervaringen van anderen. Elke keer probeer ik weer om iemand - ondanks de vervelende ervaringen in de vele jaren - open te benaderen en interesse te tonen, maar het valt op dat dat niet wederzijds is. Mijn gevoel en mijn gedachten over het geloof worden steeds weer bevestigd en dat sterkt mij steeds meer in afstand ervan nemen. Als iemand wil geloven, prima, maar hou het dan wel voor jezelf en probeer mij niet te overtuigen om daarin mee te gaan. En wat ik helemaal op prijs zou stellen is als een gelovige voor zijn/haar eigen mening uit zou komen en niet wat uit een boekje is voorgekauwd.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:08

Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.

Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.

En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.

Maar het is niet iets waarmee ik rond ga schreeuwen van, en anders ga jij naar de hel zondaar!

Het is iets wat mij van binnen op kan vreten en ik weet het gewoon echt niet.

En ik vind dat wij daar sowieso als christenen niet over mogen oordelen wie er wel naar de hemel gaat en wie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:11

Janinevv schreef:
Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.

Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.

En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.

Maar het is niet iets waarmee ik rond ga schreeuwen van, en anders ga jij naar de hel zondaar!

Het is iets wat mij van binnen op kan vreten en ik weet het gewoon echt niet.

En ik vind dat wij daar sowieso als christenen niet over mogen oordelen wie er wel naar de hemel gaat en wie niet.




Maar als iedereen die niet in God gelooft naar de hek gaat, is God dan eigenlijk wel zo goed? Het klinkt op deze manier een beetje als het communisme in de tijd van Stalin enzo. Wil je niet meedoen? Dan mag je tegen de muur.

Ook al zou ik in God kunnen geloven, zou ik er niet in willen geloven. Want ik vind dit op geen enkele manier goedheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-18 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:11

Janinevv schreef:
Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.

En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.


Wat houdt voor jou eeuwig leven in? Hoe denk je dat dat eruit ziet?
Ik word al moe als ik denk aan eeuwig leven, laat mij maar lekker 'gewoon' dood zijn straks hoor.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:14

Janinevv schreef:
Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.
:(:) Please relax.
'Geloof is een gave, opdat niemand roeme' - maar het is dus ook geen kwestie van 'wie niet gelooft heeft een verkeerde keuze gemaakt'.

En 'wie gelooft heeft het eeuwige leven', volgens mij gaat dat over het hier en nu, niet over het Laatste Oordeel/ de beslissing van Petrus aan de hemelpoort.
Citaat:
En ik gun het zo van harte iedereen,

...dat is toch prachtig!! +:)+

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:23

Resistance schreef:
Janinevv schreef:
Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.

Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.

En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.

Maar het is niet iets waarmee ik rond ga schreeuwen van, en anders ga jij naar de hel zondaar!

Het is iets wat mij van binnen op kan vreten en ik weet het gewoon echt niet.

En ik vind dat wij daar sowieso als christenen niet over mogen oordelen wie er wel naar de hemel gaat en wie niet.


Nou, het is meer over de zonden, God is goed.
Zonden komen van de duivel, en iedereen zondigt ik ook natuurlijk. Alleen het stukje om vergeving vragen aan God is anders, God is zo mooi dat hij onze eigen keuze gaf alleen was dat in het paradijs helaas al mislukt, daarom leven we in zonden, en onderschat de duivel niet die is ook machtig.

Het is iets lastigs.

Het eeuwige leven, het lijkt me gewoon fijn om geen pijn meer te hebben, gewoon vrede..



Maar als iedereen die niet in God gelooft naar de hek gaat, is God dan eigenlijk wel zo goed? Het klinkt op deze manier een beetje als het communisme in de tijd van Stalin enzo. Wil je niet meedoen? Dan mag je tegen de muur.

Ook al zou ik in God kunnen geloven, zou ik er niet in willen geloven. Want ik vind dit op geen enkele manier goedheid.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:25

Janneke2 schreef:
Janinevv schreef:
Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.
:(:) Please relax.
'Geloof is een gave, opdat niemand roeme' - maar het is dus ook geen kwestie van 'wie niet gelooft heeft een verkeerde keuze gemaakt'.

En 'wie gelooft heeft het eeuwige leven', volgens mij gaat dat over het hier en nu, niet over het Laatste Oordeel/ de beslissing van Petrus aan de hemelpoort.
Citaat:
En ik gun het zo van harte iedereen,

...dat is toch prachtig!! +:)+



Ik relax haha, alleen het is iets wat ik zelf heel lastig vind. Omdat er genoeg goeie mensen zijn hier op aarde, en ik bedoelde meer van wij zijn niet die genen die daar over gaan uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:31

Janinevv schreef:
Resistance schreef:






Maar als iedereen die niet in God gelooft naar de hek gaat, is God dan eigenlijk wel zo goed? Het klinkt op deze manier een beetje als het communisme in de tijd van Stalin enzo. Wil je niet meedoen? Dan mag je tegen de muur.

Ook al zou ik in God kunnen geloven, zou ik er niet in willen geloven. Want ik vind dit op geen enkele manier goedheid.


Nou, het is meer over de zonden, God is goed.
Zonden komen van de duivel, en iedereen zondigt ik ook natuurlijk. Alleen het stukje om vergeving vragen aan God is anders, God is zo mooi dat hij onze eigen keuze gaf alleen was dat in het paradijs helaas al mislukt, daarom leven we in zonden, en onderschat de duivel niet die is ook machtig.

Het is iets lastigs.

Het eeuwige leven, het lijkt me gewoon fijn om geen pijn meer te hebben, gewoon vrede..




(Volgens mij is er iets misgegaan met je quote)

Maar daar heb je niet mijn vraag mee beantwoord. :)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:37

Hoezo heb ik je vraag niet beantwoord?

Anoniem

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:39

Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:42

anjali schreef:
bigone schreef:
Anjali, ooit een keer gelezen dat je een aanhangster van het Jainisme bent??

Klopt! Ik heb dus 2 religies. Ik ben geboren en getogen als Rooms-Katholiek en ben daar zeer actief in: @x per week naar de kerk en probeer me aan alle regels te houden. maar ik vind dat het Christendom weinig tot niets voor dieren doet,en daarom ben ik naar India gegaan en heb me daar officieel laten inwijden in het Jainisme. Die hebben als hoofddoel Ahimsa, d.w.z. geweldloosheid,en dat zowel voor mensen als voor dieren.Dus je mag ook geen dieren doden of eten.Het Jainisme heeft geen Godheid,wat dat betreft lijkt het op het Boeddhisme maar het is veel strenger,Beide geloven hebben zich ontwikkeld in de 6de eeuw voor Christus als protest tegen de dierenoffers die toendertijd plaatshadden in het Hindoeisme. Ik heb theologie gestudeerd en ben nog in veel meer religies geinteresseerd,maar het Rooms-Katholieke Christendom in combinatie met het Jainisme doen het helemaal voor mij!En doordat ik zoveel steun heb aan die geloven,en er echt blij van word,wil ik daarvan dan aan anderen meedelen.Maar ja er is weinig vraag naar.


Dit vind ik heel interessant. Heb nog nooit gehoord van het Jainisme.
Verder heb ik je wel vaker voorbij zien komen maar nooit door gehad dat je gelovig bent.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:45

Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.


Okee zo.

Ehm, nou zou het eerlijk wezen om mensen die haat aan God hebben niet naar hem om kijken, helemaal los slaan in zonden naar de hemel te laten gaan? Een gratis ticket idee krijg ik daar bij?

Terwijl er ook mensen zijn die van hem houden, zingen verheugen en hun hart vol van liefde overloopt. Ik denk echt dat God zelf daar verdrietig van word, niet te letterlijk gaan nemen nu maar ik denk het meer zo.

Wij geloven dat God voor onze zonden is gestorven aan het kruis, en dat is het belangrijkste in je geloof met nog een boel andere dingen.

Ik weet niet precies hoe ik het moet formuleren.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:47

Waarom zou je moeilijk doen over mensen die tegen of voor iets zijn als je er geen last van hebt?

BV: Ik ben heel erg voor homoseksualiteit, recht op abortus. Maar als iemand dit niet is ga ik niet eens n gesprek met die persoon aan, lekker boeiend.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:49

Ik heb nog een mooi filmpje van een vrouw die een arbortus heeft overleeft uit Amerika ook zei gelooft in God.

Misschien voor de mensen die het interessant vinden wil ik wel het linkje delen via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:54

Janinevv schreef:
Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.


Okee zo.

Ehm, nou zou het eerlijk wezen om mensen die haat aan God hebben niet naar hem om kijken, helemaal los slaan in zonden naar de hemel te laten gaan? Een gratis ticket idee krijg ik daar bij?

Terwijl er ook mensen zijn die van hem houden, zingen verheugen en hun hart vol van liefde overloopt. Ik denk echt dat God zelf daar verdrietig van word, niet te letterlijk gaan nemen nu maar ik denk het meer zo.

Wij geloven dat God voor onze zonden is gestorven aan het kruis, en dat is het belangrijkste in je geloof met nog een boel andere dingen.

Ik weet niet precies hoe ik het moet formuleren.




Als je niet gelooft betekent het niet dat je haat hebt aan God. Dan denk je gewoon oprecht niet dat ie bestaat. :) Dan wordt er gezegd dat God van iedereen houdt, ook mensen die niet geloven. Maar dan is hij uiteindelijk toch selectief; enkel z'n aanhang mag naar de hemel. De rest, die verder niets verkeerd doen maar gewoonweg niet geloven dat hij er is, mogen naar de hel. Dat getuigt niet echt van liefde, in mijn oven.