Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:23

Gloa schreef:
Ja in NL produceren we teveel mest voor de grond die we hebben. Maar andere landen hebben ruimte over. Hoezo 1 europa.....

Nee het is natuurlijk veel beter om gewoon een complete sector om zeep te helpen. Een sector waarin we hier in NL superieur in zijn! Innovatie is namelijk niet alleen voorbehouden aan de TU Delft. De agrarische sector doet het ongelovelijk goed qua kwaliteit en kwantiteit. Misschien juist wel omdat we zoveel willen produceren op zo weinig oppervlak. Dieren, technische vooruitgang, houderijsystemen........alles gaat de grens over de wereld in.

Misschien moeten we ook wel een groot deel van die sector om zeep helpen.
Ja, we hebben een hoogproductieve (melk)veehouderij van relatief goede kwaliteit, maar we houden hier vele malen meer vee dan waarvoor we in eigen land voer produceren. We importeren hiervoor dus bergen veevoer, maar de mest die daarvan gemaakt wordt, gaat niet terug naar die buitenlandse veevoerproducenten. Netto houden we dus een enorme toestroom van voedingsstoffen in stand, en uitputting van de bodem elders.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 02:05

Kinke schreef:
Bedacht om de bodem vitaal te houden? Dat is onzin. Wat de bodem vitaal houdt is gewoon ouderwets mest uitrijden ipv injecteren. Mest hoort lekker te rotten op het land. Wat men overigens in de landen om ons heen nog gewoon doet. Toch gek dat met dat zgn fosfaat overschot, men bij de Nijmeegse 4-daagse weer urine gaat opvangen voor het fosfaat….

Sta er echt van te kijken dat een boer zegt dat we beter kunnen spreiden. T is niet bepaald iets van de laatste jaren dat het bekend is dat injecteren of onderwerken veel beter is op veel vlakken := Ik zou mij toch wat inlezen als ik jullie was. Waarom zou spreiden in hemelsnaam een bodem vitaler houden dan injecteren volgens jou?
Je wilt toch net dat je N wordt gebonden aan het adsorptiecomplex en niet vervluchtigd? Je gaat toch ook niet rijden bij droog, schraal weer met een flinke wind? Dat doe je niet omdat er dan meer vervluchtiging is. Maar dan is spreiden, mest aan de lucht, dus meer vervluchtiging van N bindingen, toch ook logischerwijs minder goed?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:25

Ik denk dat ze de vergelijking ruwe stalmest vs. injecteren drijfmest bedoelt. Stalmest zorgt voor een goed bodemleven, gier niet. En dat bodemleven is nu juist zo ontzettend belangrijk voor de rest van de wereld.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:02

dank je julius, dat bedoel ik inderdaad.
Wel grappig dat romyloverrr mij met 'jullie' aanspreekt :D

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:55

Kinke schreef:
dank je julius, dat bedoel ik inderdaad.
Wel grappig dat romyloverrr mij met 'jullie' aanspreekt :D

Snap niet waarom één keer in mijn bericht de verkeerde aanspreekvorm gebruiken zo grappig is? Ik lees door mijn dyslexie snel over zo'n fouten heen, gebruik in Vlaanderen vaak andere aanspreekvormen dan in Nederland, iedereen snapt wat ik bedoel en bovendien studeer ik niet voor docent Nederlands.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:50

Drijfmest is sowieso al een ongezond iets voor de bodem. Het is gerotte mest ipv verteerde mest. Injecteren is echter juist heel slecht voor het bodemleven. Ten eerste verstoor (en dood) je een deel van het bodemleven door de sleuf die getrokken wordt. Ten tweede is verrotte drijfmest ongezond voor dit bodemleven en zal er een deel dood gaan worden door alle slechte bacteriën uit de mest. Daarom geef ik de voorkeur aan bovengronds uitrijden.
Het gebruik van EM kan overigens wel zorgen dat de drijfmest niet rot maar door goede bacteriën verteerd wordt.

Met de huidige landbouw probeert men de plant te voeden terwijl we eigenlijk het bodemleven moeten voeden die op haar beurt de plant voedt. En dan is gecomposteerde vaste mest een beter alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:09

Eens maar helaas staat de wetgeving dat niet toe. Er is een max op de uit te rijden N en die is net voldoende om het gewenste gewas te laten groeien. Boeren gaan de meststoffen die ze dan nog wel mogen uitrijden niet 'verspillen' aan het verrijken van de bodem als dat niet 1 op 1 loont voor het te groeien gewas.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:24

Gloa schreef:
Eens maar helaas staat de wetgeving dat niet toe. Er is een max op de uit te rijden N en die is net voldoende om het gewenste gewas te laten groeien. Boeren gaan de meststoffen die ze dan nog wel mogen uitrijden niet 'verspillen' aan het verrijken van de bodem als dat niet 1 op 1 loont voor het te groeien gewas.


Maar loont het uitrijden van vaste mest, die het bodemleven verrijkt, niet?
Op een goede bodem groeit iets miss hoen n9g wel veel beter?


Grootste probleem is dat de meeste boeren nauwelijks vaste mest hebben,

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:37

Tja, dat bemest zo lastig, vaste mest door een injecteur proberen te duwen. Diezelfde injecteur die de overheid verplicht stelt.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:39

romyloverrr schreef:
Snap niet waarom één keer in mijn bericht de verkeerde aanspreekvorm gebruiken zo grappig is? Ik lees door mijn dyslexie snel over zo'n fouten heen, gebruik in Vlaanderen vaak andere aanspreekvormen dan in Nederland, iedereen snapt wat ik bedoel en bovendien studeer ik niet voor docent Nederlands.


Ik kan uiteraard niet ruiken dat jij dyslectisch bent?
Ik bedoelde ermee dat mijn persoonlijke opvatting dan als leidend voor een hele groep wordt gebruikt. Tenminste, bij mijn weten is 'jullie' meervoud? Geen idee of dat ik België anders is, maar als jij dat woord gebruikt op een Nederlands forum is het toch logisch dat ik het zo opvat.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:15

Kinke schreef:
Tja, dat bemest zo lastig, vaste mest door een injecteur proberen te duwen. Diezelfde injecteur die de overheid verplicht stelt.


Bij ons wordt er nog heel wat stalmest uitgereden. Hoezo is injecteren verplicht dan?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:20

Volgens mij mag stalmest wel uitgereden worden, dat gebeurt hier ook. Alleen gier moet geinjecteerd worden en niet uitgereden. Hoewel dat hier in het voorjaar nu wel weer mag in verband met het wegwaaien van landbouwgrond.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:37

Ruige, vaste/stal, mest mag gewoon uitgereden worden!

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:03

het merendeel is gier :)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:32

Kinke schreef:
romyloverrr schreef:
Snap niet waarom één keer in mijn bericht de verkeerde aanspreekvorm gebruiken zo grappig is? Ik lees door mijn dyslexie snel over zo'n fouten heen, gebruik in Vlaanderen vaak andere aanspreekvormen dan in Nederland, iedereen snapt wat ik bedoel en bovendien studeer ik niet voor docent Nederlands.


Ik kan uiteraard niet ruiken dat jij dyslectisch bent?
Ik bedoelde ermee dat mijn persoonlijke opvatting dan als leidend voor een hele groep wordt gebruikt. Tenminste, bij mijn weten is 'jullie' meervoud? Geen idee of dat ik België anders is, maar als jij dat woord gebruikt op een Nederlands forum is het toch logisch dat ik het zo opvat.

Vind het ook niet erg, maar gewoon een beetje raar dat daarover gesproken wordt. Dacht dat iedereen wel op de goede manier zou begrijpen wat ik bedoelde, met één verkeerde aanspreekvorm, maar blijkbaar toch niet. Ik snap nog niet bepaald de grap, maar goed.