Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 02:17

Amable schreef:
Helaas, je moet abonnee worden om het hele artikel te kunnen lezen :(

Aangezien de eerste quote het woord "petersoniaans" bevat neem ik aan dat dit stuk gebaseerd is op Jordan Peterson (Canadese clinical psycholigist). Heel youtube staat vol met video's van hem dus het is redelijk makkelijk te achterhalen wat zijn opvatting zijn, alleen dit specifieke stuk is inhoudelijk natuurlijk niet te beoordelen.

Magrathea schreef:
Man man ik heb dit stuk echt met kromme tenen zitten lezen. Zo vaak merk ik dat tegenstanders echt geen idee hebben waar feminisme voor staat (en hun definitie hiervan baseren op boze extremistische feministen).

Herkenbaar, ik heb ook met kromme tenen veel posts hier zitten lezen. Vooral toen de vraag opkwam wat (intersectioneel) feminisme nou precies is en iedereen met een andere definitie kwam die totaal niet aansloot bij wat al gezegd was. Blijkbaar weten de meeste hier dus ook niet waar het nou precies voor staat.

Citaat:
Eerlijk, ik vind het wel apart dat ze dan een studie afrondt maar vervolgens thuis wil blijven zitten met de kinderen, maar goed, dat is haar keuze en niet de mijne.

Het oude beeld van de maatschappij was dat mannen de kostwinnaars moeten zijn, het tegenwoordige beeld is dat vrouwen moeten afstuderen ongeacht of ze huisvrouw willen worden of niet. In beide gevallen legt "de maatschappij" op wat mannen/vrouwen moeten doen ongeacht wat ze zelf willen.

Citaat:
Nee pff wat een frustrerend artikel. Zoveel ongefundeerde aannames. Ik vraag me af of de personen wel eens in persoon met een (intersectioneel) feminist in gesprek zijn gegaan. Zou misschien verhelderend werken.

Of dat zou hun beeld juist versterken, want dit topic begon heel sterk maar schoof richting het eind steeds meer richting hetgeen de meeste mensen zien als het type feminisme waar we rustig zonder kunnen.

En om er eens een quote van een stuk eerder bij te pakken:

Janneke2 schreef:
;) En uiteraard staat het Enzino vrij om een mannenbeweging op te richten.

Voila, dit is nu de mannenbeweging.
Zoek gerust eens wat video's van Jordan Peterson op; hij staat (stond?) bovenaan de lijsten van "best selling author" met zijn nieuwste boek en hij heeft meer dan een miljoen volgers op youtube waar je niet alleen zijn lezingen kan vinden (hij is professor aan de Universiteit van Toronto) maar ook genoeg video's over "group identitiy" waar feminisme onder valt en waar hij uitlegt wat hier de problemen mee zijn. Zijn lezingen over communisme en nazi Duitsland zijn ook erg interessant maar hebben minder te doen met dit topic.
Ik zal eens kijken of ik wat lezingen kan samenvatten en hier kan posten ;)


Zijn interview met Cathey Newman op Channel 4 heeft trouwens wereldfaam bereikt, als je iets van hem wilt zien dan is deze een aanrader:

Heerlijk om te zien, ik heb deze al meerdere keren bekeken omdat het zo mooi weergeeft hoe je moet reageren als iemand je in een hoek probeert te drukken.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:23

De kans dat Amsterdam een vrouwelijke burgemeester krijgt is vrij groot en ik merk dat ik dit toch wel heel leuk zou vinden. Er blijken voldoende vrouwen te zijn die voor deze functie de kwaliteiten in huis hebben. Ik ben zeer benieuwd.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:58

Hoop nog mee te maken een vrouwelijke minister president te krijgen..

Had ook gehoopt op een vrouwelijke president van Amerika.

Ik denk dat de wereld snel ten goede zal veranderen als we een aantal vrouwelijke wereldleiders krijgen

Ben ook een echt Merkel fan...niet voor niets weer gekozen...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:07

Indestal schreef:
Ik denk dat de wereld snel ten goede zal veranderen als we een aantal vrouwelijke wereldleiders krijgen

Thatcher heeft anders niet heel erg geholpen om de wereld een stukje prettiger te maken. Denk ook dat het geslacht niet per se de belangrijkste factor is die iemand een goede wereldleider maakt of niet.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:14

pien_2010 schreef:
De kans dat Amsterdam een vrouwelijke burgemeester krijgt is vrij groot en ik merk dat ik dit toch wel heel leuk zou vinden. Er blijken voldoende vrouwen te zijn die voor deze functie de kwaliteiten in huis hebben. Ik ben zeer benieuwd.

De volgende burgemeester zal altijd in de schaduw staan van Van der Laan, het zal nog een hele kluif worden en ik zou als vrouw wel twee keer nadenken voor ik eraan begon. En de Amsterdamse mentaliteit kennende word je al gauw afgedaan als excuustruus, ga er maar aan staan. De allerslechtste keuze zou Hennis zijn, daar zit men in Amsterdam echt niet op te wachten. Haagsche troelala vinden ze het daar en onbetrouwbaar bovendien.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:21

Hennis zou met oog op de linkse coalitie in Amsterdam ook echt niet logisch zijn. Ik heb Halsema een paar keer voorbij horen komen maar juist in Amsterdam is GroenLinks erg los van de landelijke partij, de partijleider is behoorlijk activistisch ingesteld en ik denk dat veel mensen daarom juist voor GL zijn gegaan. Halsema zou dus imo niet bepaald een logische keuze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 03:41

Indestal schreef:
Ik denk dat de wereld snel ten goede zal veranderen als we een aantal vrouwelijke wereldleiders krijgen

En wat zou een vrouw op die positie precies brengen wat een man niet kan?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:46

enzino schreef:
Indestal schreef:
Ik denk dat de wereld snel ten goede zal veranderen als we een aantal vrouwelijke wereldleiders krijgen

En wat zou een vrouw op die positie precies brengen wat een man niet kan?

Stemmingswisselingen? Oorlogsverklaringen zonder tekst en uitleg, waarna het doelwitland keihard wordt bezwegen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:50

Met andere woorden: de stijl die Trump hanteert.

Ik denk ook niet dat de wereld snel ten goede zal veranderen als het aantal vrouwelijke wereldleiders toeneemt. Wel als het aantal goede, humane, capabele wereldleiders toeneemt. Als daar vrouwen tussen zitten, zou dat absoluut een bonus zijn.

In veel landen is de realiteit echter dat vrouwen op het tweede plan staan. De maatschappelijk-culturele veranderingen die nodig zijn om dat te veranderen zijn enorm en zullen geleidelijk moeten plaatsvinden. Die veranderingen zullen juist door capabele mannen ingezet moeten worden om daarmee de weg te bereiden voor vrouwen.
Dus, wellicht ironisch, op dit moment heeft de wereld meer capabele mannen als wereldleiders nodig. Capabel in de zin van humaan, realistisch en verbindend, en niet het type 'sterke leider' dat vooral bezig is met de eigen machtspositie en het eigen mannelijke ego, verdeel- en heerspolitiek, eigen volk eerst, militaire grootspraak, complotdenken en een economisch/ecologisch 'na ons de zondvloed'-beleid.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:11

Space pioneer: Learn how meteorologist Insa Thiele-Eich is training to become Germany’s first female astronaut. https://lnkd.in/dp9kxEA

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:07

oomens schreef:
Stemmingswisselingen? Oorlogsverklaringen zonder tekst en uitleg, waarna het doelwitland keihard wordt bezwegen?



Wat een rare reaktie, snap niks van wat je nu wil zeggen...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 06:47

Indestal schreef:
oomens schreef:
Stemmingswisselingen? Oorlogsverklaringen zonder tekst en uitleg, waarna het doelwitland keihard wordt bezwegen?



Wat een rare reaktie, snap niks van wat je nu wil zeggen...

Iets met humeur dat onder invloed van de hormonen door de maand heen wat makkelijker wisselt dan bij mannen. En de onhebbelijke neiging om conflicten 'uit te vechten' met passief-agressief gedrag.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:56

Kun jij eens een concreet voorbeeld geven van vrouwen in leidende posities (al dan niet politiek leiders, al zijn die er niet veel) die conflicten 'uitvechten' middels hormoongestuurd passief-agressief gedrag?

Ik zou mijzelf geen feminist willen noemen, maar de suggestie dat vrouwen vanwege hun hormoonhuishouding minder geschikt zouden zijn als politiek leider op het wereldtoneel vind ik nogal kinderachtig. Voor hetzelfde geld kun je stellen dat mannen vanwege hun testosterongehalte en de daaruit voortvloeiende neiging om zich voortdurend met elkaar te meten minder geschikt zijn als wereldleider. Gaat ook nergens over.
Tenzij je het feit dat mannen op het wereldtoneel in de meerderheid zijn an sich aanvoert als bewijs dat mannen dùs meer geschikt zijn, maar dan zijn we snel uitgepraat. Goed leiderschap heeft niets van doen met geslacht of hormonen, maar met een bepaald persoonlijkheidsprofiel. Mensen verschillen meer van elkaar qua karakter en persoonlijkheid dan qua geslacht (los van de fysieke verschillen).

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:40

Nee, waarschijnlijk een projectie van hun eigen vrouwen of moeders....kunnen niet verder kijken dan neus lang is, kennen geen hoogontwikkelde, pragmatische vrouwen met een andere kijk dan landjepik en machomacht en denken met fruitmandje..

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:07

Ach, dit soort takes heb ik ondertussen zo vaak gehoord dat het niet eens meer echt interessant is. Angela Merkel is een van de meest stabiele wereldleiders die we kunnen vinden op dit moment, al helemaal met oog op het huidige wereldtoneel. Misschien is passief agressief dan wel beter dan constant met handjes boven de knop zitten om te kijken wie het dichtst bij kan komen zonder hem ook daadwerkelijk in te drukken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:11

Askja schreef:
Kun jij eens een concreet voorbeeld geven van vrouwen in leidende posities (al dan niet politiek leiders, al zijn die er niet veel) die conflicten 'uitvechten' middels hormoongestuurd passief-agressief gedrag?

Ik zou mijzelf geen feminist willen noemen, maar de suggestie dat vrouwen vanwege hun hormoonhuishouding minder geschikt zouden zijn als politiek leider op het wereldtoneel vind ik nogal kinderachtig. Voor hetzelfde geld kun je stellen dat mannen vanwege hun testosterongehalte en de daaruit voortvloeiende neiging om zich voortdurend met elkaar te meten minder geschikt zijn als wereldleider. Gaat ook nergens over.
Tenzij je het feit dat mannen op het wereldtoneel in de meerderheid zijn an sich aanvoert als bewijs dat mannen dùs meer geschikt zijn, maar dan zijn we snel uitgepraat. Goed leiderschap heeft niets van doen met geslacht of hormonen, maar met een bepaald persoonlijkheidsprofiel. Mensen verschillen meer van elkaar qua karakter en persoonlijkheid dan qua geslacht (los van de fysieke verschillen).

Ik ben persoonlijk wel voor meer vrouwen in dat soort gebieden, gewoon omdat het altijd goed is om een zo divers mogelijke groep aan de top te hebben (eigenlijk overal waar beslissingen gemaakt worden). Dat betekent namelijk dat er vanuit veel verschillende perspectieven gekeken wordt.
In vergelijkbare zin mogen basisscholen/KDV's enzo wat mij betreft best invoeren dat de man-vrouw verhouding dicht bij 50-50 moet liggen. Nu is dat misschien een minder goed voorbeeld omdat de basisschoolleraren momenteel bepaald niet voor het oprapen liggen, maar een mens mag idealiseren toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:45

Magrathea schreef:
Ik ben persoonlijk wel voor meer vrouwen in dat soort gebieden, gewoon omdat het altijd goed is om een zo divers mogelijke groep aan de top te hebben (eigenlijk overal waar beslissingen gemaakt worden). Dat betekent namelijk dat er vanuit veel verschillende perspectieven gekeken wordt.

Maar maak je daarbij niet de aanname dat je geslacht je perspectief bepaald?
Waarom zou een donkere man die rechten gestudeerd heeft in Leiden en uit een rijk gezin komt een ander perspectief hebben dan een blanke vrouw die bij hem in de klas zat en ook uit een rijk gezin komt? Zou een blanke man uit Rotterdam uit een arbeidersgezin dan niet juist een ander perspectief brengen?

Magrathea schreef:
In vergelijkbare zin mogen basisscholen/KDV's enzo wat mij betreft best invoeren dat de man-vrouw verhouding dicht bij 50-50 moet liggen. Nu is dat misschien een minder goed voorbeeld omdat de basisschoolleraren momenteel bepaald niet voor het oprapen liggen, maar een mens mag idealiseren toch :D

Het enige probleem daarbij is dat mensen verplicht zullen gaan worden werk te doen dat ze niet willen. Het overschot aan vrouwen in het onderwijs zullen onder dwang op olieplatformen gezet worden terwijl mannen die graag aan auto's sleutelen nu door de politie opgehaald worden en in het KDV moeten gaan zitten.

Scandinavië loopt wereldwijd voor op het gebied van gelijke rechten en kansen man/vrouw en de maatschappij houd het minst vast aan traditionele rollenpatronen. En toch zijn het vooral vrouwen die het onderwijs in gaan en verzorgende beroepen op zich nemen. Daar lijkt mij niets mis mee.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:47

Daar is ook absoluut niets mis mee, zo lang de kansen voor andere banen er maar wel zijn. En dat is waar het in veel landen toch nog behoorlijk de mist in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:55

Emmaa_ schreef:
Daar is ook absoluut niets mis mee, zo lang de kansen voor andere banen er maar wel zijn. En dat is waar het in veel landen toch nog behoorlijk de mist in gaat.

Juist.
Het idee is dat er gelijke kansen zouden moeten zijn, geen gelijke uitkomsten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:40

enzino schreef:
Maar maak je daarbij niet de aanname dat je geslacht je perspectief bepaald?
Waarom zou een donkere man die rechten gestudeerd heeft in Leiden en uit een rijk gezin komt een ander perspectief hebben dan een blanke vrouw die bij hem in de klas zat en ook uit een rijk gezin komt? Zou een blanke man uit Rotterdam uit een arbeidersgezin dan niet juist een ander perspectief brengen?

Ja, ik denk wel degelijk dat iemands geslacht invloed heeft op hoe iemand denkt. Óók een blanke vrouw en een zwarte man die wellicht in hetzelfde cohort zijn afgestudeerd (de kans is namelijk erg klein dat ze voor hun studie al hun hele leven op dezelfde manier hebben geleefd). Wat je nu ziet bijvoorbeeld in de USA is dat een groep van (voornamelijk) witte mannen van middelbare leeftijd besluit dat abortus slecht is en dat dus ingeperkt dient te worden: abortusklinieken verdwijnen terwijl de "pregnancy crisis centers" als paddestoelen uit de grond schieten (wiens doel is om jonge vrouwen om te praten om toch geen abortus te plegen: Klik). Ik zeg niet dat vrouwen dit soort dingen niet doen (iets wat ook duidelijk wordt uit eerder genoemd filmpje :+ ) maar ik vind het nog steeds dubieus.

Daarnaast is het wel degelijk goed om een breed palet aan mensen te hebben in alle vakgebieden. Gewoon omdat je daarmee aan jonge kinderen laat zien: kijk, dit kan jij ook zijn. En daardoor kiezen er misschien meer jongens voor de Pabo en meer meisjes voor een bouwopleiding. Als er namelijk iets is wat me opvalt is het wel dat mijn medestudenten vaak iets hebben gekozen wat enigszins lijkt op wat hun ouders deden: mijn vader was ingenieur bij een maritiem bedrijf (voor hij huisvader werd) en mijn moeder OK assistent, ik ben in opleiding tot biomedisch ingenieur (a.k.a. precies ertussenin :+ ). En ik heb veel kennissen op de TU wiens ouders ook in Delft gestudeerd hebben.


Citaat:
Het enige probleem daarbij is dat mensen verplicht zullen gaan worden werk te doen dat ze niet willen. Het overschot aan vrouwen in het onderwijs zullen onder dwang op olieplatformen gezet worden terwijl mannen die graag aan auto's sleutelen nu door de politie opgehaald worden en in het KDV moeten gaan zitten.

Dat is echt totaal niet wat ik zeg. Waar suggereer ik dat mensen verplicht werk moeten gaan doen dat ze niet willen? Het enige wat ik bedoel is dat een KDV zelf kan besluiten om een meer divers platform te bieden (en dus ook actief op zoek te gaan naar mannelijke leiders) in plaats van dat toen een paar jaar geleden de situatie rondom Robert M. was, dat elke ouder dacht dat een mannelijke KDV-medewerker wel pedofiel zal zijn.
Bovendien zorgt het ook dat jongens in dat KDV zien dat mannen ook zorgtaken kunnen hebben, dat ze dat normaal vinden. En dat ze (hopelijk) later niet aannemen dat een jonge vrouw die solliciteert bij hen er binnenkort wel uit zal gaan omdat ze huismoeder wordt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:05

Askja schreef:
Voor hetzelfde geld kun je stellen dat mannen vanwege hun testosterongehalte en de daaruit voortvloeiende neiging om zich voortdurend met elkaar te meten minder geschikt zijn als wereldleider. Gaat ook nergens over.
Tenzij je het feit dat mannen op het wereldtoneel in de meerderheid zijn an sich aanvoert als bewijs dat mannen dùs meer geschikt zijn, maar dan zijn we snel uitgepraat. Goed leiderschap heeft niets van doen met geslacht of hormonen, maar met een bepaald persoonlijkheidsprofiel. Mensen verschillen meer van elkaar qua karakter en persoonlijkheid dan qua geslacht (los van de fysieke verschillen).

Het zal zeker afhangen van een bepaald persoonlijkheidsprofiel, maar het type leiders dat later als groot leider herinnerd wordt, dat dynastieën sticht en wereldrijken bij elkaar verovert en dat bij leven al als middelpunt van een persoonlijkheidscultus aanbeden wordt, is toch echt over het algemeen man. Denk dat alleen Engeland met twee koninginnen (Elizabeth I en Victoria) daar enigszins bij in de buurt komt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:45

oomens schreef:
Askja schreef:
Voor hetzelfde geld kun je stellen dat mannen vanwege hun testosterongehalte en de daaruit voortvloeiende neiging om zich voortdurend met elkaar te meten minder geschikt zijn als wereldleider. Gaat ook nergens over.
Tenzij je het feit dat mannen op het wereldtoneel in de meerderheid zijn an sich aanvoert als bewijs dat mannen dùs meer geschikt zijn, maar dan zijn we snel uitgepraat. Goed leiderschap heeft niets van doen met geslacht of hormonen, maar met een bepaald persoonlijkheidsprofiel. Mensen verschillen meer van elkaar qua karakter en persoonlijkheid dan qua geslacht (los van de fysieke verschillen).

Het zal zeker afhangen van een bepaald persoonlijkheidsprofiel, maar het type leiders dat later als groot leider herinnerd wordt, dat dynastieën sticht en wereldrijken bij elkaar verovert en dat bij leven al als middelpunt van een persoonlijkheidscultus aanbeden wordt, is toch echt over het algemeen man. Denk dat alleen Engeland met twee koninginnen (Elizabeth I en Victoria) daar enigszins bij in de buurt komt.

Maar je snapt toch ook wel dat dat logisch is als de mannen in absolute aantallen in de meerderheid zijn? Zo raar is het dan niet dat in het rijtje "grote wereldleiders" veel mannen staan. Die staan ook in het rijtje "massamoordenaars die nooit op een machtspositie terecht hadden moeten komen" maar niemand die daaruit concludeert dat mannen slechtere leiders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 05:55

Magrathea schreef:
Ja, ik denk wel degelijk dat iemands geslacht invloed heeft op hoe iemand denkt. Óók een blanke vrouw en een zwarte man die wellicht in hetzelfde cohort zijn afgestudeerd (de kans is namelijk erg klein dat ze voor hun studie al hun hele leven op dezelfde manier hebben geleefd).

Maar is het verschil ook significant? En zijn er misschien andere criteria die veel belangrijker zijn om een ander perspectief te krijgen?

Zelf woon ik in Azië en heb hier ook gestudeerd. Het interessante aan de studie was onder andere dat ik het grote verschil met mijn klasgenoten kon zien qua perspectief. Zo vroeg de professor bijvoorbeeld welke criteria je zou nemen om een leverancier te kiezen voor een project, en bij mij kwamen prijs en kwaliteit hoog op de lijst. Bij mijn klasgenoten was een van de leidende factoren echter of ze iemand kende in de sector die toevallig die producten maakte (nepotisme) en wie bereid zou zijn het meeste onder de tafel te betalen (corruptie). We hadden ook geregeld exchange-studenten die overkwamen uit andere Aziatische landen, maar ook van topuniversiteiten in Amerika. En niet heel verrassend maar mijn zienswijze sloot heel dicht aan bij Amerikaanse studenten ongeacht hun geslacht (en huidskleur). En dat terwijl het vaak totaal niet aansloot bij Aziatische studenten ondanks dat ze van hetzelfde geslacht waren.

Mijn punt is dat je vaak weinig diversiteit krijgt door naar geslacht te kijken. Je zou juist eerder naar achtergrond, opleiding, werkervaring, familieomstandigheden, etc moeten kijken.

De donkere man en de blanke vrouw die ik als voorbeeld noemde zullen beiden door "de bril" van iemand met een rechtenachtergrond kijken. Als ik ze 2 verschillende reclames laat zien voor cola zullen zij zich vooral afvragen of er geen regels en wetten overtreden worden, iemand met een biologie-achtergrond zal kijken of er misschien geluiden en kleuren gebruikt worden die biologische reacties opwekken in de hersenen, en een grafisch ontwerper zal vooral letten op de animatie die gebruikt is.

En dat stoort me nog vaak aan "feminisme". Alles wordt bekeken op een criteria: het geslacht. Daarbij wordt een groep weggezet als "onderdrukte" en de andere groep als "onderdrukker". En als het onderscheid onderdrukker/onderdrukte kleiner wordt (zoals nu in de Nederlandse maatschappij waar het wettelijk verboden is te discrimineren op geslacht) dan pakken we gewoon een ander criteria om alsnog onderscheid te kunnen maken tussen onderdrukker en onderdrukte; bijvoorbeeld huidskleur, rijk/arm, opleidingsniveau, IQ, knap/lelijk etc (hint: de reden dat er nu intersectioneel feminisme is). Je kan de bevolking bijna oneindig blijven onderverdelen in groepen want er zijn oneindig veel criteria. Tot je uitkomt bij de ultieme minderheid: het individu.

Citaat:
Wat je nu ziet bijvoorbeeld in de USA is dat een groep van (voornamelijk) witte mannen van middelbare leeftijd besluit dat abortus slecht is en dat dus ingeperkt dient te worden: abortusklinieken verdwijnen terwijl de "pregnancy crisis centers" als paddestoelen uit de grond schieten (wiens doel is om jonge vrouwen om te praten om toch geen abortus te plegen: Klik). Ik zeg niet dat vrouwen dit soort dingen niet doen (iets wat ook duidelijk wordt uit eerder genoemd filmpje :+ ) maar ik vind het nog steeds dubieus.

En stel nu dat het hooggerechtshof morgen besluit dat deze groep mannen vanaf heden 50/50 man vrouw moet zijn. Omdat er zoveel haast is en ze zelf mogen beslissen wie ze toevoegen besluiten al deze witte mannen van middelbare leeftijd hun vrouw mee te nemen naar de volgende vergadering. Denk je dat de uitkomsten nu volledig anders zullen zijn met de 50/50 verdeling?

Natuurlijk niet, want hun vrouwen hebben waarschijnlijk precies dezelfde visie. Het geslacht bepaald niet hoe ze hier naar kijken, maar het is meer afhankelijk van hoe conservatief ze zijn, de omgeving waarin ze zijn opgegroeid, hoeveel geld ze nu hebben, etc. Voor diversiteit zou je dus veel beter een groep witte mannen van middelbare leeftijd erbij kunnen zetten die heel progressief is.

Citaat:
Daarnaast is het wel degelijk goed om een breed palet aan mensen te hebben in alle vakgebieden. Gewoon omdat je daarmee aan jonge kinderen laat zien: kijk, dit kan jij ook zijn. En daardoor kiezen er misschien meer jongens voor de Pabo en meer meisjes voor een bouwopleiding.

Dat zal ongetwijfeld meespelen, maar tot in welke mate?
En speelt daar niet gedeeltelijk in mee dat we juist zoveel focus leggen op geslacht?

Ik heb zelf 2 kinderen en die zijn half Nederlands en half Thais. Waar ze later ook willen werken, in Nederland of in Thailand, ze zullen 100% zeker een minderheid zijn. Maar het is mijn taak als ouder om ze verder te laten kijken dan huidskleur/nationaliteit. Als ze een beroep willen doen dat "niet bij hun geslacht past volgens huidige normen" dan wijs is ze erop dat hun geslacht ze nooit in de weg zal staan en dat ze er gewoon voor moeten gaan. Ik zal ze proberen te leren dat er duizenden mensen dit beroep succesvol doen, en dat zij ook een mens zijn en het dus ook kunnen. Geen focus op geslacht, huidskleur, of afkomst.

En dat is, in mijn ogen, een negatief bijeffect van feminisme. Als ik iets doe dan is dat representatief voor mij, en mij alleen, en niet voor mijn geslacht (of mijn huidskleur, of mijn nationaliteit). Mensen moeten mij beoordelen op basis van mij als persoon en niet op basis van mijn geslacht. Maar met alle focus op m/v zit iedereen met een stuk papier in de hand films te kijken om af te vinken hoeveel mannen en vrouwen erin meespelen en hoeveel zinnen ze zeggen.

Citaat:
Als er namelijk iets is wat me opvalt is het wel dat mijn medestudenten vaak iets hebben gekozen wat enigszins lijkt op wat hun ouders deden: mijn vader was ingenieur bij een maritiem bedrijf (voor hij huisvader werd) en mijn moeder OK assistent, ik ben in opleiding tot biomedisch ingenieur (a.k.a. precies ertussenin :+ ). En ik heb veel kennissen op de TU wiens ouders ook in Delft gestudeerd hebben.

Maar ondermijn je hier niet juist je eigen standpunt?
Als het geslacht zo bepalend was geweest dan zou jij, als vrouw zijnde, juist iets richting OK assistent moeten gaan doen want je identificeert je met je moeder (op basis van geslacht). In werkelijkheid kies je juist iets dat er tussenin ligt omdat je ermee in aanraking bent gekomen op jonge leeftijd en ziet wat de mogelijkheden zijn, ongeacht je geslacht. Uit wat je verteld zou ik juist concluderen dat mensen een beroep kiezen waar ze in aanraking mee zijn geweest en met wat ze meekrijgen van hun ouders. Dit heeft dus niets met geslacht te maken maar juist met opvoeding.


Citaat:
Dat is echt totaal niet wat ik zeg. Waar suggereer ik dat mensen verplicht werk moeten gaan doen dat ze niet willen?
Het enige wat ik bedoel is dat een KDV zelf kan besluiten om een meer divers platform te bieden (en dus ook actief op zoek te gaan naar mannelijke leiders) in plaats van dat toen een paar jaar geleden de situatie rondom Robert M. was, dat elke ouder dacht dat een mannelijke KDV-medewerker wel pedofiel zal zijn.
Bovendien zorgt het ook dat jongens in dat KDV zien dat mannen ook zorgtaken kunnen hebben, dat ze dat normaal vinden. En dat ze (hopelijk) later niet aannemen dat een jonge vrouw die solliciteert bij hen er binnenkort wel uit zal gaan omdat ze huismoeder wordt.


Je zei dat je een 50/50 verdeling nastreeft en dat is alleen mogelijk met dwang.

Citaat:
In vergelijkbare zin mogen basisscholen/KDV's enzo wat mij betreft best invoeren dat de man-vrouw verhouding dicht bij 50-50 moet liggen.


Zo ziet het er nu uit in NL (bron CBS rapport dat ik eerder aanhaalde):

Afbeelding

Hoe wil jij al die vrouwen uit de zorg krijgen en in de bouwnijverheid duwen?
Biologisch gezien hebben vrouwen meer trek in zorgtaken terwijl mannen graag iets bouwen.
Dat verander je volgens mij niet makkelijk zonder dwang.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:31

Vrouwen zullen per definitie altijd anders voelen en denken, ook al kunnen ze zich gelijkend opstellen omdat de buitenwacht dit verwacht.

Vrouwen door Oestrogeen gestuurd lichaam, het verzorgend hormoon, zal een beminnelijkere oplossing bieden dan vrouwen die dit hormoon door leeftijd, Thatcher bv, niet meer heeft....haar gedachten en gevoelens zijn niet meet gespekt door het hormoon oestrogeen..wat vrouwen dus moeders, verzorgsters maakt en hierdoor dus laat verschillen met mannen...

Vrouwen na de overgang zijn ook zakelijker, harder, meer meetbaar met mannen en kunnen strakke harde maatregelen nemen...het geweten ooit gestuurd door Oestrogeen, zit er nog wel...uiteindelijk zal een vrouw meer een beslissing nemen die gericht is op de groep, op overleven van de groep, op het samenzijn (gezin)..

Vrouwen hebben vaker een helicopterview dan mannen, niet voor niets staat er achter elke machtige man een sterke vrouw....de rol van de vrouw wordt, door jaloezie van de man in succes, nog steeds te veel onderschat en onderdrukt....steeds meer vrouwen studeren exacte vakken, steeds meer vrouwen gebruiken hun intelligente hersenen....het machodenken is hun vreemd.

Dus ja uiteindelijk als vrouwen zichzelf durven te blijven en zich niet richten naar de mannen ommhaaf heen om er bij te mogen horen, zullen ze krachtige leiders worden met een andere blik op de samenleving...meer samen en minder oorlog...Merkel vind ik hiervan een mooi voorbeeld....stront aan de knikker tussen de macho mannen Erdogan en poetin, HUP Merkel uit bed getrommeld om te bemiddelen...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:53

Citaat:
het type leiders dat later als groot leider herinnerd wordt, dat dynastieën sticht en wereldrijken bij elkaar verovert en dat bij leven al als middelpunt van een persoonlijkheidscultus aanbeden wordt, is toch echt over het algemeen man. Denk dat alleen Engeland met twee koninginnen (Elizabeth I en Victoria) daar enigszins bij in de buurt komt.
Los van het feit dat 'als middelpunt van een persoonlijkheidscultus bij leven al aanbeden worden' weinig zegt over leiderschapskwaliteiten van de leider in kwestie (aanbidding werd nogal eens afgedwongen door middel van terreur) heeft het weinig zin de geschiedenis erbij te halen om aan te tonen dat mannen van nature betere leiders zijn. Pas vanaf ver in de 20-ste eeuw, en dan nog slechts in een beperkt deel van de wereld, is er sprake van gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen in een mate dat vrouwen daadwerkelijk evenveel kans hebben op een leiderspositie als mannen.
Overigens denk ik dat er bij 100% gelijke kansen nog steeds minder vrouwelijke dan mannelijke wereldleiders zullen zijn, maar dat heeft dan niet zozeer te maken met gebrek aan leiderskwaliteiten bij vrouwen als wel met gebrek aan ambitie in die richting. Maar daar heb ik geen moeite mee. Dat is een kwestie van keuzevrijheid. En ik denk niet dat de wereld slechter af is als er meer mannen dan vrouwen leidende posities innemen, zolang het maar goede, capabele mannen zijn. Zoals Enzino hierboven ergens terecht stelt, het gaat om gelijke kansen, niet om gelijke uitkomsten.