Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:45

Wat fijn dat je daar mee mag stemmen :)
Dat kunnen wij rustig vergeten. Ik mag wel in NL stemmen maar dat vind ik ook niet altijd zinvol.

Bij zo‘n persoonlijk contact kun je natuurlijk veel beter oordelen :)

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:51

Wij kijken veel indiaase films.

Twee tips van goede Indiase films waarbij een meisje zich losmaakt van dogma‘s:
- Margaritha with a straw
- Queen (Zeer afhankelijk meisje, huwelijk gaat niet door en dan gaat ze in haar eentje naar Parijs).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:53

Volgens mij mag je ook vrij snel stemmen voor de gemeenteraad in Nederland :)

Klinkt fijn daar! In NL gaat er ook steeds meer geluid op om de burgemeester te verkiezen ipv te benoemen.

Ik vind dit een mooi artikel:
https://www.hpdetijd.nl/2018-03-24/vrou ... er-netjes/
Fijne boodschap ook. Ik hoor die vraag inderdaad vaak, maar waarom is het zo erg dat er te weinig vrouwen in de politiek zitten, en dat eeuwige gezeur over kleding. Echt kansloos.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:02

Bedankt Magrathea. Met name dit stuk vind ik sterk:

Citaat:
Vrouwen hoeven niet verkozen te worden omdat ze zoveel vrouwelijke deugdzaamheid of zorgzaamheid bezitten. Dat vragen we van mannen ook niet. Vrouwen kunnen net zulke incompetente of capabele politici zijn als mannen. De reden dat we moeten zorgen voor een betere politieke vertegenwoordiging van vrouwen en minderheden is simpel: omdat er geen enkel rechtvaardig argument is voor hun ondervertegenwoordiging. Waarom moeten er meer vrouwen in de politiek? Waarom in godsnaam niét?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:15

Vond ik ook :j
Het slaat echt de spijker op zijn kop. Vrouwen komen altijd met onderbouwingen aan over waarom het zo goed zou zijn om meer vrouwen in de politiek te hebben, maar toch is het na 100 jaar vrouwenkiesrecht nog steeds een schamele minderheid die die mening deelt (kijkende naar de samenstelling van gemeenteraden, tweede kamer etc.)
Ik was een beetje sceptisch over het "Stem op een vrouw" initiatief, maar inmiddels niet meer :)
Ergens voelde het toch wel een beetje ongemakkelijk om er misschien wel voor te zorgen dat stemmen op een vrouw ervoor zorgt dat een man die hoger staat daardoor "afvalt". Aan de andere kant, de partij had die vrouw ook hoger kunnen plaatsen. Wat dat betreft doet de PvdA het erg goed, die hanteren al jaren een strikt man-vrouw-man-vrouw beleid op de lijst. Diens fracties zijn in principe altijd gelijkmatig verdeeld (afgezien van voorkeursstemmen en oneven aantallen :) ) Daar kunnen veel partijen nog een voorbeeld aan nemen.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:39

Voor Bokt samenvatting van de politieke harem (vrouwen en de profeet) van Fatima Mernissi uitgegeven door de Geus.

Gekozen heb ik om met mijn tekst zo dicht mogelijk bij de tekst van Fatima Mernissi te blijven. Zij was een vrome moslima en dat komt tot uiting in haar liefdevolle teksten over de profeet. Zelf vond ik dat dit het boek een ontroerende dimensie meegaf vandaar deze keuze ondanks dat ik Christen ben en geen moslima.

Het boek begint op bladzijde 7 met een voorval in een winkel tussen de schrijfster en 3 andere mannen.

Een leraar kapt een discussie af met de volgende Hadith:
Het volk dat zijn lot in handen van een vrouw legt, zal nooit voorspoed kennen”. (in 13de deel vd Sahih v. Boechari).

Vanuit deze “hadith” begint het boek en de zoektocht van Fatima Mernissi naar de rol van de vrouw in de islam. Een echte binnenkomer dus deze Hadith.

Wat is een Hadith? Hadiths zijn verzamelende uitspraken waarin tot kleinste details beschreven wordt wat de Profeet* (zie nawoord) heeft gezegd en gedaan. Deze boeken vormen, samen met de Koran (het boek der openbaring_) de bron voor de wetten en daarnaast zijn ze het criterium om onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
"Deze Hadith is zo belangrijk dat het vrijwel onmogelijk is om uitspraken te doen over de politieke rechten van de vrouw zonder deze aan te halen, er over te discussiëren en er een standpunt in te bepalen": schrijft Fatima.
Fatima haalt de auteur aan Mohammed Arafa, die in zijn boek “de rechten van de vrouw in de islam”, schrijft dat in de hele geschiedenis van de Islam deelname van vrouwen naast mannen als het over staatsaangelegenheden gaat, niet voor komt.

Fatima vraagt zich terecht af in mijn ogen, wat Arafa nu moet beginnen met de vrouw Aisja (vrouw van de profeet) die een gewapende opstand leidde tegen de kalief die toen regeerde. Arafa kan haar immers niet negeren zonder aan geloofwaardigheid in te boeten aangezien hij zich baseert op de 1ste decennia van de islam.
De profeet stierf 6 juni 632 in Medina. Zijn vrouw Aisja, betrad 4-12-656 op 42 jarige leeftijd het slagveld. Ze stond aan het hoofd van een leger mensen, die het wettig gezag betwistten van de 4de orthodoxe kalief Ali.
Fatima M. stelt in mijn ogen de terechte vraag: “Is het bestrijden van de kalief door het volk tot opstand en burgeroorlog aan te zetten geen politieke daad? “
Aisja, zo vervolgt Fatima, heeft een beslissende rol gespeeld in het leven van twee kaliefen (Kalief is rechtstreekse opvolger van de Profeet):
1. Ze heeft geholpen de positie van de derde kalief Oethman te ondergraven door te weigeren hem te hulp te komen toen hij in zijn eigen huis belegerd werd door de opstandelingen;
2. Van de 4de kalief, Ali, verhaastte ze zijn val door de gewapende opstand te leiden, waarbij zijn wettig gezag in twijfel getrokken werd. Historici noemen deze confrontatie “de Slag van de Kameel”.

Aisja, is een vrouw waar de meningen behoorlijk over verdeeld zijn in de moslim wereld. Said Al Afghant (hedendaagse historicus) is er van overtuigd dat als Aisja zich niet bemoeid had met de politiek van de moslimstaat, “de moslimgeschiedenis de weg van de vrede, de vooruitgang en voorspoed gegaan zou zijn”. Fatima toont aan in dit boek, dat de bemoeienissen van Aisja en haar betreden van het slagveld in die tijd niet op vreemde reacties stootte.

Fatima Mernissi heeft ongelooflijk vele boeken gelezen en dat deed ze om het raadsel te doorgronden van de vrouwenhaat waarmee moslimvrouwen in 1986 (boek verscheen in 1987) nog steeds mee geconfronteerd werden.

De profeet is een van de best gedocumenteerde personages van de geschiedenis. Enorm aantal details uit zijn privé leven zijn bekend tot en met dat wat hij lekker vond om te eten en ruzietjes met zijn vrouwen etc.

Fatima schrijft: “Imans en politici willen niet alleen Heer en meester zijn over het heden om voor ons moslim welzijn te zorgen, ze waken vooral nauwkeurig over het verleden in het belang van mannen en vrouwen. Datgene wat in feite bewaakt wordt, is de geschiedkundige herinnering”.

Vervolgens gaat ze minutieus te werk met vermelding van alle bronnen waar ze zaken en gebeurtenissen heeft gevonden, om zo de geschiedenis van de allereerste jaren van het ontstaan van de islam en de pré islam geschiedenis (dus voor de tijd van ontstaan van de Islam) uit te leggen aan de hand van allerlei bronnen.

Proberen ga ik om daarvan de groffe lijnen weer te geven zonder vermelding van al die bronnen want dat gaat vele te ver voor Bokt. Belangrijk is het dat de lezers van dit verhaal zich realiseren dat de verhalen lijnen elkaar raken, overlappen etc. Dat maakt het ingewikkeld om het boek samen te vatten. Tevens ervoer ik ook een cultuur verschil dat Fatima zoveel mogelijk heeft proberen op te lossen door een westerse niet moslim vrouw haar boek kritisch te laten lezen. Dit boek is dus duidelijk geschreven door een moslima voor moslim – en niet moslim mensen!

De auteur Fatima bouwt haar verhalen lijn op aan de hand van:
1. De profeet en de hadiths;
2. Uitleg over de pré historische tijd van de islam. Hoe de mensen toen leefde en de rol van de vrouw toen;
3. Uitleg over een aantal belangrijke vrouwen in het leven van de profeet;
4. Uitleg over een aantal zaken die belangrijk waren in de vroege islam en waar de profeet voor stond en uitleg dat dit haaks stond en zeer vernieuwend als het gaat om de waarden en normen die toen leefden in die tijd als het o.a. om de rol van de vrouw ging;
5. Uitleg waarom een aantal zaken na een aantal jaren veranderde door de profeet, door deze te plaatsen in de context van de geschiedenis, zoals de sluier die zijn intrede deed. Fatima toont voor mij overtuigend aan dat die sluier toen kwam ter bescherming van de vrouwen van de profeet e.a. aristocratische vrije vrouwen.

De profeet Mohammed.


De religie van de profeet was niet gecompliceerd. De vijf plichten, of zuilen die moslims moesten doen (en nog steeds moeten), kwamen allemaal voort uit het zelfde beginsel: het dagelijkse gedrag van een individu onderwerpen aan een strikte discipline. De Sjahada is de eerste plicht: het is een geloofsbelijdenis waarin Allah erkend wordt als de enige God en Mohammed als zijn profeet. De Salat, het gebed 5x per dag is de 2de plicht, het is een bijzondere snelle intense meditatie beoefening waarbij het gezicht naar Mekka is gericht. Vasten gedurende de maand Ramadan is de derde plicht. De verplichte aalmoes, de zakat, is de vierde en de vijfde en laatste plicht is de pelgrimstocht naar Mekka voor diegene die zich dat kunnen veroorloven.

Toen Mohammed aan het einde van zijn 40ste jaar was stuurde Allah hem de eerste openbaring, middels zijn engel Gabriël. Dat was in het jaar 610. Hij was bang en beschreef de openbaringen aan zijn vrouw Chadidja.: “O Chadidja, ik ben bang dat ik gek word!”. Zij stelde hem gerust, bemoedigde hem en overtuigde hem ervan dat dat gene wat hem overkwam wonderbaarlijk en uniek was. Hij was de uitverkoren profeet, degene die de Arabieren zou geven wat ze nodig hadden. Chadidja bekeerde zich tot deze nieuwe godsdienst van haar man en zij was dus de eerste aanhangster van de islam. De inwoners vonden het idee van één God absurd daar het polytheïsme in die tijd aanwezig was. God sprak tot Mohammed in het Arabisch, zijn moedertaal en dat was wonderbaarlijk want dat voorrecht hadden alleen de Joden en de Christenen gekend. 22 jaar lang zou de profeet deze openbaringen ontvangen en hij gaf deze mondeling door. In Medina, is de islam als sjaria (sociale wetgeving van goddelijke oorsprong) ontstaan.

De gemeenschap van Medina werd de 1ste moslimgemeenschap die geleid werd door Mohammed zelf, die zowel politiek en militair leider was, als ook scheidsrechter, een door God geïnspireerde scheidsrechter. Allah zelf beantwoordde d.m.v de verzen (ayat) de vragen van de nieuw bekeerden die uitleg vroegen over hoe zij moslim moesten zijn.

Het probleem met de hadiths ontstond dus pas na de dood van de profeet. Tijdens die periode leefde de gemeenschap een ideaal soort islam, waarbij God en de profeet op ieder moment geraadpleegd konden worden. Het is belangrijk om die tijd goed te begrijpen.
Want na de dood van de profeet, moest er gewaakt worden over de interpretatie van de Koran, en er moest een traditie (soenna) van de profeet ingesteld worden door schriftelijk de hadiths vast te leggen, alles wat de profeet gezegd heeft om de weg van de islam te verduidelijken.

Fatima bewijst in haar boek, hoe moeilijk het was om die hadiths correct weergegeven te krijgen want al direct na de dood van de profeet werd daar al bewust mee gesjoemeld (gesjoemeld = mijn woord). Aisja, de roodharige zeer intelligente vrouw waar de profeet zoveel van hield werd door hem aangewezen als de vrouw met het fenomenale geheugen. Vaak heeft Aisja aangegeven dat hadiths niet correct weergegeven werden. Of dat zelfs het tegenovergestelde werd weergegeven, iets dat te maken had met allerlei belangen rondom macht en bezit van mannen die met een aantal zaken totaal niet eens waren die de profeet had gesteld. Het gaat voor dit verhaal op Bokt veel te ver om dit allemaal met bewijsstukken op de details weer te geven.

Ik wil het laten met te noemen dat volgens Mohammed Aboe Zahra “de toename van het bedrog betreffende de profeet in samenhang met de schisma’s en de onderling verdeeldheid tussen de foeqahas (zijn geleerden in religieuze wetenschap), te maken had met het feit dat de moslimwereld na de dood van de profeet verscheurd werd door allerlei conflicten en die uiteindelijk leidden tot schisma’s die de islam verdeelde in de sekten die wij nu kennen. Tijdens de eerste vijf jaren al na de fitna, kenden we dus al de soennieten en de sjiïeten ”.

Schrijnend en verdrietig vond ik zelf het voorbeeld dat Fatima gaf van deze verscheurdheid direct al na de dood van de profeet. De mensen waren zo bezig met de keuze van zijn opvolging en de daarmee gepaarde hevige strijd, dat het lichaam van de overleden profeet vergeten achterbleef op de kamer van Aisja.
Hij werd pas begraven in de nacht van de daaropvolgende woensdag. Niemand dus die in eerste instantie dacht aan de lijkwassing en de voorbereiding voor zijn begrafenis.

Door zeer uitgebreid verslag te doen van alle oorlogen en problemen van de opvolgers na het overlijden van de profeet laat Fatima de enorme complexiteit van die tijd aan de lezers zien. Dit opdat er begrip komt over de historische plaats en ontstaan van de hadith waar ze haar boek mee begon: “Het volk dat zijn lot in handen van een vrouw legt, zal nooit voorspoed kennen”. (in 13de deel vd Sahih v. Boechari).

Ze toont overtuigend aan hoe ene Aboe Bakra (door de profeet een vrijgemaakte slaaf die zich tot de islam bekeerde) op een gelegenheid die hem zeer goed uitkwam opeens zich deze hadith zou herinneren uitgesproken door de profeet. Aisja heeft duidelijk aangegeven dat de profeet deze hadith nooit zelf heeft uitgesproken.
En ik wil het dan er ook bij laten door te zeggen dat ondanks dat deze hadith is opgenomen er indertijd door vele anderen foeqahas tegen geprotesteerd werd en die hem ook bestreden. O.a. een zeer bekende man Tabari, een van de religieuze autoriteiten uit de 1ste eeuwen na de dood van de profeet, nam stelling tegen deze hadith daar hij vond dat er niet voldoende grond was om vrouwen hun beslissingsbevoegdheid te ontzeggen en hun uitsluitsel uit de politiek te rechtvaardigen.

Fatima Mernissi vervolgd haar boek door aan te tonen dat er ook nog andere misogyne hadiths waren opgenomen.

De profeet en de vrouwen.

Fatima begint haar hoofdstuk over dit onderwerp met: “de moslimgod is de enige monotheïstische God van wie de heilige plaats, de moskee, uitkomt op de slaapkamer, de enige met een profeet die zijn mannelijke obsessies niet verzwijgt, maar juist hardop nadenkt over seksualiteit en verlangen”.
Waarna ze vervolgd: “De imams konden natuurlijk gebruik maken van onze onwetendheid over de heilige teksten om een hidjab (sluier/ gordijn) op te hangen – een afscherming van het moskee- huis- maar iedereen weet dat “de herinnering nuttig is voor de gelovigen en dat we ons maar over de vergeelde pagina’s van onze geschiedenis hoeven te buigen om de lach van Aisja en de woede-uitbarstingen en kritische vragen van Oemm Salma (ook vrouw van Mohammed) te ontdekken waardoor we getuige zijn van hun politieke eisen in een schitterende moslimstad: Medina, dat open stond voor de hemel”.

Vervolgens schetst Fatima een ontroerend beeld over het leven van de profeet en zijn vrouwen. De kamers van zijn vrouwen waren rondom de moskee gebouwd en de kamer van Aisja kwam uit in de moskee. Er werd stevig gediscussieerd. De profeet betrok zijn vrouwen bij zijn leven, zeer intens en had zich omringd door intelligente vrouwen die hij ook om raad vroeg en waar hij mee discussieerden. Er waren ruzies, kibbel partijen etc. en de profeet verborg niet dat zijn familie leven voor hem enorm belangrijk was net als zijn leven als profeet.

Een vrouw van de profeet, die al wat ouder was en die buitengewoon kritische vragen stelde, vroeg de profeet op een dag: “waarom worden de uitspraken van mannen in de koran aangehaald en niet die van ons?”
Het antwoord dat een tijd later kwam vanaf de minbar (spreekstoel van de moskee) door de profeet was, en de tekst is revolutionair en spreekt voor zich zelf:

Onderworpen mannen en onderworpen vrouwen,
Gelovige mannen en gelovige vrouwen,
Vrome mannen en vrome vrouwen,
Oprechte mannen en oprechte vrouwen,
Geduldige mannen en geduldige vrouwen,
Mannen die God vrezen en vrouwen die God vrezen,
Mannen die een aalmoes geven en vrouwen die een aalmoes geven,
Mannen die vasten en vrouwen die vasten,
Mannen die hun geslachtsdeel beschermen en vrouwen die hun geslachtsdeel beschermen,
Zij die Allah vaak aanroepen en de vrouwen die het zelfde doen,
Zij zijn diegenen die Allah vergeeft en rijkelijk beloont.


Deze tekst is enorm belangrijk want in deze tekst, dit antwoord uit de hemel, is een breken met de pre-islamitische praktijk, het ter discussie stellen van de gewoonten die de omgang tussen de seksen bepaalden.
De overwinning van de vrouwen was zelfs zo groot dat een van de soera’s zelf hun naam draagt namelijk soera 4 an-nissaa (De vrouwen), die de nieuwe wetten bevatte over het erfrecht waarbij mannen hun privileges ontnomen werden.
Niet alleen was de vrouw niet langer erfbaar, zoals kamelen en palmbomen, maar zij kon ook zelf erven. Zij werd dus de rivale van de man bij de verdeling van bezit: “De mannen hebben een aandeel in wat de ouders en de verwanten nalaten en de vrouwen hebben een aandeel in wat de ouders en de verwanten nalaten of het nu weinig of veel”. Dit versgedeelte sloeg in als een bom bij de mannen van Medina die voor het eerst en heel persoonlijk in conflict kwamen met de moslimgod.
Vóór dit vers, in de pre-islamitische traditie hadden alleen mannen in Arabië het recht om te erven en vrouwen maakten deel uit van het erfgoed. De mannen werden dus dubbel getroffen, de erfenis werd kleiner aangezien de vrouw, die er een belangrijk deel van uitmaakten, niet langer bij de erfenis hoorde en bovendien moesten zij ook nog het weinige dat er nog te erven was met haar delen.

Het is belangrijk om goed te begrijpen dat de nieuwe wetten alles op losse schroeven zetten: de islam bevestigde het individu als een subject, als iemand met een vrije wil, met een zelfstandig bewustzijn dat bleef bestaan zolang dit individu in leven was. De mannen verzetten zich tegen deze wetten omdat ze wel begrepen dat, als ze de zaken op hun beloop lieten, Mohammed en zijn God al spoedig nog meer eisen van vrouwen zouden steunen en dan met name het recht op oorlogvoeren en op de oorlogsbuit.

Fatima gaat heel erg diep in op dit onderwerp maar ik wil het hier even bij laten. Duidelijk mogen zijn dat er een felle tegenbeweging ontstond en ook waarom. Het ging om enorme belangen voor de mannen. Kort samengevat de mannen waren van mening dat de islam zich bemoeide met de relatie met hun vrouwen en dat wilde ze absoluut niet. Volgens veel volgelingen moest de islam alles veranderen behalve hun privileges ten opzichte van vrouwen. De profeet zat dus aardig klem en er werd veel druk op hem uitgeoefend om zaken te veranderen.

Na het succes van Oemm Salma en de verzen waarin de gelijkheid van de vrouwen bevestigd werd en vooral hun erfrecht, brak er een hachelijke periode aan. Er kwamen andere verzen die het principe van de gelijkheid tussen de seksen weer op losse schroeven zetten en die opnieuw de mannelijke superioriteit bevestigden, zonder overigens de gunstige uitspraken over vrouwen teniet te doen. Zo ontstond er in de Koran een dubbelzinnigheid die tot in onze dagen misbruikt wordt door de machthebbers. Ook hier gaat Fatima weer uitgebreid op in en dan met name als het gaat om vrouwen en de oorlogsbuit. Ik laat het hier weer bij en spring een stuk verder in het boek.

Fatima legt uit dat ene Omar B. Al-Chattab gevonden werd door de mannen als de beoogde opvolger van de profeet. Omar had vele bewonderenswaardige eigenschappen, maar de moslimhistorici registreerden alles wanneer het gaat over een historisch personage, ook zijn fouten, en zij beschreven zijn opvliegendheid en gewelddadigheid tegenover vrouwen. Het is dus niet toevallig dat deze Omar de spreekbuis werd van het mannelijke verzet tegen het gelijkheidsidee van de profeet.

Naast de zaak rondom de vrouwen was er nog een belangrijke zaak namelijk die van de slavernij. De houding van de islam tegenover de slavernij is vergelijkbaar met die van de vrouwen: het principe van de gelijkwaardigheid van alle gelovigen werd vastgesteld door de profeet en vastgelegd in de Koran, die slavernij veroordeelde. De islam poneerde dus het gelijkheidsprincipe en nam stelling tegen de slavernij! In een aantal verzen wordt het vrijlaten van de slaven aangemoedigd als een geloofsdaad; en voor de liefhebber die kan dit opzoeken in vers 177 van soera 2. Wederom zette dit grote economische belangen op het spel.
De moslimmaatschappij zou pas onder druk van de koloniale machten tot ver in de XXste eeuw nodig hebben alvorens de slavernij op te geven.
Hoe kan het dat het zo lang duurt dat zo’n duidelijke opvatting opgevolgd wordt vraagt de auteur zich af? Dat heeft te maken met taalkundige en juridische handigheidjes, namelijk “verbiedt de islam dat een moslim tot slaaf wordt gemaakt?” Geeft niet, “dan worden alleen nog niet moslims tot slaaf gemaakt”.

Fatima schrijft: “De imams die hun leven wijdden aan de uitleg van de goddelijke wil, hadden een islam kunnen ontwikkelen die gebaseerd was op het gelijkheidsprincipe, uitgaande van de verzen die ontvangen waren vanuit de hemel en waarin de gelijkwaardigheid van de seksen vastgelegd was. Maar in plaats van deze verzen aan te halen, citeerden ze allemaal vers 34 van de soera van de vrouwen een vers dat Omar “verkreeg” omdat hij er bij de profeet op aandrong dat deze het recht om vrouwen te slaan zou wettigen”.

Met nog meer voorbeelden toont Fatima aan dat er binnen de islam van Medina over de zaak vrouwen sprake was van twee tegenovergestelde stromingen: "die van de profeet, welke het gebruik van geweld tegenover vrouwen afraadde en het gelijkheidsbeginsel hoog hield en Omar die de tegengestelde stroming vertegenwoordigde. “

Na veel voorbeelden van Fatima waarin ze dit spanningsveld met voorbeelden ten tonele voert schetst ze het beeld van:
“De profeet zelf werd belaagd door beide seksen en door hun tegengestelde eisen. Hij was verward door de goddelijke openbaringen die indruisten tegen zijn plannen. Hij stond onder invloed van Omar, de vertegenwoordiger van de traditie, de man die reageerde vanuit diepgewortelde automatismen. De profeet wist dat hij zijn invloed moest grondvesten op een zekere en dus ook onbetwiste basis: hij moest militaire overwinningen behalen, de energie van de gelovigen kanaliseren in de heilige oorlog en zijn plaats als leider van de gemeenschap opnieuw innemen”.

Fatima suggereert in het hoofdstuk 9 “De profeet als legeraanvoerder”, dat de profeet gedurende de jaren 3 (nederlaag bij Oehoed) tot het begin van het jaar 8 (verovering van Mekka), gefaald heeft wat betreft de gelijkwaardigheid der seksen omdat hij weigerde het seksuele aspect te bagatelliseren, het te verbergen en het te beschouwen als iets marginaals. De profeet was kwetsbaar. Zijn opzet mislukte omdat hij steeds geweigerd heeft zijn privéleven te scheiden van zijn openbare leven Hij beschouwde seksualiteit en politiek als nauw verweven zaken. B.v. Hij ging bidden nadat hij opgestaan was van het bed van Aisja en kwam door de deur die haar vertrek met de moskee verbond. Ondanks het advies van Omar, bleef hij een of twee van zijn vrouwen meenemen tijdens veldtochten.

Fatima komt met een treffend voorbeeld. De vrouwen van de profeet schenen zich goed op de hoogte te houden van militaire en politieke problemen. De vrijlating van krijgsgevangenen, een bij uitstek politieke aangelegenheid, ging hun evenveel aan als huislijke beslommeringen: in datzelfde jaar, het jaar 5 nog voor de neerdaling van de hidjab (sluier). Tijdens een veldtocht tegen de joodse stam van de Bani Qoeraiza, kwam Oemm Salma (een van de vrouwen van de profeet) tussenbeide bij de bevrijding van een politieke gevangene die vastgebonden was op de binnenplaats van de moskee. Zij nam niet het besluit om hem vrij te laten, maar zij meldde hoe zij erover dacht, zij liet het wten aan degenen die konden beslissen en wachtte hun reactie af. De bron die deze gebeurtenis vermeldt, maakt goed duidelijk dat dit was vóór de “neerdaling van de hidjab” (sluier). Nadat ze advies gevraagd had aan de profeet nam Oemm Salma zelf op zich, aan Abi Lababa zijn vrijlating te melden. Ze gedroeg zich dus alsof het om een zaak ging waarin vrouwen ook een stem hadden. Het huis was niet hun enige terrein.

De politieke tegenstanders van de profeet gebruikten zijn privéleven als politiek wapen. Hij was al bijna zestig en was omgeven door bijzondere en opvallende vrouwen zoals Oemm Salma, Aisja en Zaynab. Het waren vrouwen die jonger waren dan hij zelf, ze waren intelligent en vooral actief betrokken bij het politieke leven en bij de strijd voor een andere status. Zijn geliefde Aisja werd de prooi van zijn tegenstanders. Ze lieten hem proeven van het gif dat het gebrek aan vertrouwen is, door haar te beschuldigen van overspel. Gewond en gekwetst lukte het hem niet langer het hoofd te bieden aan Omar en hij stemde ermee in de vrouwen op te sluiten. Hij stemde in met de hidjab. Hij stemde in met het herstel van de mannelijke superioriteit.

Vooral het jaar 5 (627 na christus) is gedenkwaardig. In verschillende verzen komen de militaire problemen van de profeet evenals de aanvallen op zijn vrouwen symbolisch en doorweven naar voren. (soera’s 4 An-Nassaa → de vrouwen en 33 Al-Ahzab → de partijen).

Graag wil ik nog even vermelden dat al eerder in de Koran gesproken wordt over de hidjab volgens de auteur Fatima, maar toen ging het om het feit dat de profeet niet alleen werd gelaten met zijn nieuwe jonge bruid door enkele mannen en hij een gordijn (hidjab) neerliet tussen hem en een andere man om zo wat privacy te hebben in zijn eigen huis. De profeet werd namelijk de hele dag door bevraagd, het was een komen en gaan van mensen en hij had erg weinig privacy.

Tevens speelden er nog andere zaken. Voor de spanningen opliepen waren de vrouwen van de profeet gewend om ’s avonds uit te gaan om zich aan hun zaken te wijden. Er waren “huichelaars” die hen de pas afsneden en ze aanvielen. De aanval werd dus op twee niveaus in gezet namelijk: 1. De fysieke aanval op de vrouwen van de profeet; 2. Het verspreiden van allerlei valse geruchten over de profeet of over zijn vrouwen.

Tevens brak er ruzie uit onder de vrouwen van de profeet dat resulteerde in het vers van de Keuze die de vrouwen de keuze gaven hem te verlaten als zij dat wilden. Waarschijnlijk 5 van zijn vrouwen verlieten hem, maar dat gold niet voor vier die gebleven waren, onder wie Aisja en Oemm Salma. Volgens de Arabische geschiedschrijvers zag de profeet er op zijn 63 ste jaar nog prima en energiek uit.
Dit beeld mag duidelijk zijn. De profeet en de vrouwen hadden het moeilijk, het gelijkheidsprincipe der seksen stond onder druk.

Een ander verhaal lijn die ik nu even terug moet pakken is de lijn over de slaven. Ook hier heeft de profeet veren moeten laten tegen zijn wil in zo beschrijft Fatima. De afschaffing van de slavernij riep te veel verzet op.
Vrouwelijke slaven waren seksueel vogelvrij. Zij werden op straat lastig gevallen (ook al verbood de Koran, dat), en dat lastig vallen ging erg ver tot en met beschikbaar zijn seksueel voor de mannen. De Koran zelf bevestigd dat slavinnen gedwongen werden tot prostitutie en geeft daarmee een beeld van het sociale leven en de pre-islamitische praktijken.
In vers 33 van soera 24 staat wordt gezegd dat er een georganiseerde prostitutie bestond in Medina. “En dwingt jullie slavinnen niet tot onkuisheid, als zij eerbaar wensen te blijven, in jullie streven naar het stoffelijk gewin van het tegenwoordige leven”.

In een stad die op de rand van een burgeroorlog verkeerde en waar het aantal “Huichelaars”→ tegenstanders van de idealen van de profeet, gevaarlijk toegenomen was sinds het beleg, werd de anti-slavernijpolitiek die de islam voorstond, officieel verlaten, ten minste voor wat betreft de vrouwen.

Omdat men de veiligheid van de vrouwen, inclusief de slavinnen, niet meer kon garanderen, beperkte men zich ertoe in elk geval de vrije vrouwen te beschermen. De vrije vrouwen gingen de hidjab dragen (geen keuze) waardoor zij met rust gelaten werden door de mannen en de slavinnen bleven ongesluierd en waren dus in feite vogelvrij.

Fatima Mernissi eindigt dat hoofdstuk met: “De hidjab is de uitdrukking en het symbool van dit officiële afstand nemen van het gelijkheidsprincipe. Symbolisch ging deze teruggang op het vlak van de sociale gelijkwaardigheid samen met een teruggang op het vlak van de sociale gelijkwaardigheid samen met een teruggang op het terrein van de seksuele gelijkwaardigheid in het voorbeeld van de slavin. Het hidjab gordijn valt over hun beiden en deze twee begrippen worden in het bewustzijn van de moslims verward en dooreengevlochten in de vijftien eeuwen die hierop volgden”.

De schrijfster vervolgd haar boek door tot in details voorbeelden te geven van een sympathieke ietwat verlegen profeet die fijngevoelig was. Het gevoel van fijngevoeligheid ontbrak bij vele mannen om hem heen. De profeet ging er van uit dat het feit dat zijn huis voor iedereen openstond nog niet betekende dat mensen konden binnen drommen. De hidjab (→ gordijn om meer privacy te verkrijgen) was de belichaming van de afwezigheid van een innerlijke controle, de sluier van de vrije wil, de bron dan het onderscheidingsvermogen en van de orde in de samenleving.
De islam van Mohammed wilde niets weten van het idee van toezicht, van een controlesysteem; vandaar ook de afwezigheid van een geestelijkheid en de aanmoediging aan iedere moslim om zelfstandig de teksten te bestuderen en te begrijpen. De individuele verantwoordelijkheid weegt op tegen de aristocratische controle en maakt deze laatste uiteindelijk overbodig in een “oemna” van gelovigen die zich gedragen volgens nauwkeurige verinnerlijkte regels. Het erkennen van de onvervreemdbare vrije wil van de vrouw strookte dus wonderwel met deze strategie die erop uit was mensen een wereld onvatbare verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen.

In “afkortingen” aan het einde van het boek staat te lezen:

De auteur gebruikt ter vereenvoudiging, de volgende afkortingen: de profeet voor “de profeet, moge het gebed en de vrede van Allah met hem zijn”, de rituele formule die in het Arabisch altijd zijn naam vergezelt.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:40

Ik ga bovenstaande straks nog even in het geheel lezen. Zit nu de wereld draait door te kijken, gaat over feminisme, me-too etc. Nog meer mensen die kijken?

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:59

Ja wij ook hier.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:03

Die blonde gozer snapt er helemaal niets van hé :\

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:29

Die conclusie trokken wij hier ook. Hahaha

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:12

Tijdens het koken had ik youtube op autoplay staan, toevallig bij video's van Within Temptation. Het viel me op dat ze (de laatste jaren toch) erg veel feminist-verantwoorde videoclips maken. :) Bij de video's-met-verhaallijn-onder-het-liedje zijn dat meestal verhalen met vrouwen in een sterke rol, oa een vrouw die een vrouwenmoordenaar opspoort en hem een koekje van eigen deeg geeft, of een vrouw die haar mishandelende man vermoordt

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:30

Magrathea, ineens moet ik aan de film Hard Candy denken, daar komt een vergelijkbaar thema in voor.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:52

Enzino ik moest vandaag aan je denken met "dit vind ik niet zo goed en ik denk dat Enzino dit ook bedenkelijk vindt ". Ik reed voorbij een vrachtwagen die reclame maakt voor het beroep van vuilnis mannen met de tekst "pour les hommes sexies (voor sexy mannen ), met daarbij een foto met stoere gespierde half ontblootte mannen ". Ik dacht o jé je zult maar wat papperig zijn met een bier buikje en ik dacht dit is omgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:29

pien_2010 schreef:
Enzino ik moest vandaag aan je denken met "dit vind ik niet zo goed en ik denk dat Enzino dit ook bedenkelijk vindt ". Ik reed voorbij een vrachtwagen die reclame maakt voor het beroep van vuilnis mannen met de tekst "pour les hommes sexies (voor sexy mannen ), met daarbij een foto met stoere gespierde half ontblootte mannen ". Ik dacht o jé je zult maar wat papperig zijn met een bier buikje en ik dacht dit is omgekeerd.

Waarom is dit bedenkelijk?

Op welke manier kan ik dit gebruiken om mezelf een slachtofferrol aan te praten en van de maatschappij te kunnen eisen dat ik meer recht heb op een bepaalde baan of meer loon zonder er zelf iets voor te doen?

Lijkt me een grappige reclame die blijkbaar (!) meteen aandacht krijgt van vrouwen (en daardoor ook van mannen).

P.s. ik ben zelf niet papperig en heb geen bierbuikje, ook voel ik me niet bedreigd door foto's van mannen die ongetwijfeld knapper zijn dan ik ben. Goed voor die mannen dat ze succes hebben in een wereldje waar vooral vrouwen de best betaalde banen hebben.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:26

De nieuwe reclame van Zeeman laat op een mooie niet-geforceerde manier anti-stereotypes zien :)
Fijn, zeker als je je bedenkt dat kinderen al heel jong stereotiepen aanduiden ("X is alleen voor meisjes" of "X is niet voor jongens" of andere vergelijkbare uitspraken)


pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:53

Dan heb ik jou niet begrepen Enzino, kan gebeuren. Enne, ik denk totaal niet aan slochtoffer rollen maar meer in stereotiepen. We zitten blijkbaar volledig langs elkaar te praten.

Margareta jouw filmpje bewaar ik voor vanavond.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:40

Zit naar het nieuws te kijken en zie een item over Poolse vrouwen die in Nederlandse bedrijven op grote schaal te maken hebben met seksueel geweld tot en met aanrandingen en verkrachtingen toe. Zo'n misbruik van macht, razend word ik hiervan. Wanneer stopt dit eindelijk?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:45

pien_2010 schreef:
Zit naar het nieuws te kijken en zie een item over Poolse vrouwen die in Nederlandse bedrijven op grote schaal te maken hebben met seksueel geweld tot en met aanrandingen en verkrachtingen toe. Zo'n misbruik van macht, razend word ik hiervan. Wanneer stopt dit eindelijk?

Niet/nooit. Macht is de meest verslavende drug ter wereld.
Er zijn maar erg weinig mensen geschikt om zo'n machtspositie te hebben, dit experiment maakte dat bv goed duidelijk :
https://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_ ... experiment

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:14

Tamary, kun je samenvatting geven of jouw conclusies van het verhaal in je link?

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 14:05

Tijdje heel stil hier geweest!

Heb per toeval het boek in de bibliotheek hier in de buurt gevonden van pien_2010, zodra ik tijd heb ga ik even terug om het te lenen.

Vandaag een hele bizarre situatie:
Mijn fiets is gejat met daaraan onze huis sleutel. Zal je net zien, voor 1 keer niet je fiets op slot in je eigen achtertuin, fiets weg. Fiets vind ik dan nog niet zo erg (hoewel het wel een fijn ding was) maar de sleutel is nogal eng. Dus slotenmaker gebeld. Kregen een offerte waar ik stijl van achter over sloeg, dus ik bedacht om vandaag (met mijn vriend) even langs een andere winkel te gaan voor advies.
Ik leg het verhaal uit aan de beste man en hij neemt ons mee naar de sloten afdeling. Sindsdien heeft hij mij geen 1 keer meer aangekeken. Als ik een vraag stelde, beantwoorde hij die aan mijn vriend. Tot grote ergens van zowel mij als mijn vriend. Ik bleef mijn vriend aankijken (want tegen mij werd niet gepraat) en mijn vriend bleef mij aankijken (want ik stelde de vraag) en de verkoper bleef hoe dan ook mijn vriend aan kijken. Elke vraag, stelde hij aan mijn vriend en niet aan mij. Verkoper was nog een jonge gast (jaar of 30).
We hebben een offerte laten opstellen maar toen we weer in de auto zaten, zei mijn vriend: Hier laten we niks doen, hij kon jou niet eens aankijken.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:56

Bizar. Inderdaad gewoon niet kopen. Zouden wij hier ook doen.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:07

Er is een nieuwe film op netflix: I am not an easy man
Mannen die in vrouwen rollen zitten en omgekeerd

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:46

Vandaag las ik dit in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/binnenland/de ... g~a4594773
"Jongens voelen zich gecastreerd"

Man man ik heb dit stuk echt met kromme tenen zitten lezen. Zo vaak merk ik dat tegenstanders echt geen idee hebben waar feminisme voor staat (en hun definitie hiervan baseren op boze extremistische feministen). In de laatste alinea bijvoorbeeld:
Citaat:
Jesper Jansen gelooft juist dat het petersoniaans idee van mannelijkheid de toekomst heeft. Hij ziet het overal om zich heen: zijn generatie verlangt terug naar de traditionele man-vrouwverhoudingen uit de jaren vijftig.

Oke, in zijn omgeving misschien, geen idee wat voor mensen hij spreekt :o Ik ken geen enkele vrouw die denkt "weet je, die pil hoeft van mij eigenlijk niet zo, ik baar veel liever kinderen op mijn 19e dan dat ik een studie afmaak" :o
Citaat:
'Ik vind het mijn plicht dat mijn vrouw niet hoeft te werken als er kinderen zijn', zegt Jansen beslist. 'Mijn vriendin kan niet wachten om lunchpakketjes voor de kinderen te maken en ze naar voetbal te brengen.' Zelf ziet hij zich al om 6 uur thuiskomen van werk: 'Dag liefje. Stropdas af. Heerlijk.'

Echt, het hele punt is toch dat dit absoluut geen probleem is, en dat als hij en zijn vriendin dit een goede verdeling van taken vinden dat dat dan helemaal 100% prima is? Eerlijk, ik vind het wel apart dat ze dan een studie afrondt maar vervolgens thuis wil blijven zitten met de kinderen, maar goed, dat is haar keuze en niet de mijne. Ik zou het zelf niet doen. (Een van de redenen is dat ik geen kinderen wil maar stel dat ik dat wel zou willen :o )

Nee pff wat een frustrerend artikel. Zoveel ongefundeerde aannames. Ik vraag me af of de personen wel eens in persoon met een (intersectioneel) feminist in gesprek zijn gegaan. Zou misschien verhelderend werken.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:03

Helaas, je moet abonnee worden om het hele artikel te kunnen lezen :(

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:08

O jee, is het niet omdat je al teveel artikelen hebt gelezen deze maand? Anders kun je ook in een andere browser proberen of incognito modus, dat werkt soms :)