Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:39

Ik wens je veel plezier. Nederland heeft ruim 350 grensovergangen, en dan heb ik het alleen nog maar over wegen. Wil je alles bewaken, ook weilanden en de kustlijn, dan praat je over zo'n 1500 km aan grens die bewaakt moet worden. Dat is simpelweg geen optie en zou Nederland ook veel te veel geld kosten.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:44

Het lijkt me er niet erg gezelliger op worden als heel Nederland bewaakt wordt aan de grens :') Gelukkig is dat niet nodig.
Wie gaat dat trouwens betalen als dat zo zou zijn :=

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:18

Exitium schreef:
Ik wens je veel plezier. Nederland heeft ruim 350 grensovergangen, en dan heb ik het alleen nog maar over wegen. Wil je alles bewaken, ook weilanden en de kustlijn, dan praat je over zo'n 1500 km aan grens die bewaakt moet worden. Dat is simpelweg geen optie en zou Nederland ook veel te veel geld kosten.


Even rekenen voor de lol. Om een grensovergang 24 uur te bewaken heb je 4 a 5 mensen nodig. Eerder 5 dan 4, maar laten we zeggen 4. Die kosten op jaarbasis 40.000 per stuk en dat is een lage inschatting. Dat is 160.000 per grensovergang.

Maar de 'bad guys' komen niet via een gewone grensovergang. Die komen door bossen, weilanden, etc.. Dus moet je eigenlijk elke 100 meter iemand neerzetten en dan is het nog niet helemaal ' veilig'.

1.500 km landsgrens met elke 100 meter een bewaker zijn 15.000 plekken a 160.000 per plek. Dat kost dan Euro 2.400.000.000. 2,4 miljard. 50% opslag aan hulp- en stafdiensten, training, bedrijfskleding, hulpmiddelen, auto's, arbodienst, etc.. Dan staat de teller op 3,6 miljard. Per jaar uiteraard. Heb je wel 60.000/75.000 mensen aan het werk.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:20

Goed voor de werkgelegenheid ;) Muur kan ook, of camerabewaking. :)

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:27

mysa schreef:
Goed voor de werkgelegenheid ;) Muur kan ook, of camerabewaking. :)

Maar dan vooral eerst Trump even bellen om te vragen waar hij die muur besteld :+
Nee hoor alle gekheid op een stokje. Bewaakte grensovergangen geven een goede werkgelegenheid

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:30

mysa schreef:
Goed voor de werkgelegenheid ;) Muur kan ook, of camerabewaking. :)


Maar ook die zijn niet gratis. En vroeg of laat heb je mensen nodig. Camera's en muren houden uiteindelijk geen mensen tegen. Ik moet de eerste muur of camera nog tegen komen die iemand arresteert.

Leuk detail: de muur van Trump kost (volgens Reuters). 20,3 miljard. De Amerikaans/Mexicaanse grens in 3.300 kilometer lang. 2.2 keer de Nederlandse grens. Trump muur in NL bouwen kost dan 9,2 miljard. Maar misschien kunnen we Belgie en Duitsland ervoor laten betalen. :+
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 24-03-18 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:32

Het levert wat banen op, maar dat weegt niet op tegen de miljarden euro's die het kost. Het blijft niet enkel bij de kosten voor extra personeel, ook producten in winkels worden bijvoorbeeld een stuk duurder als er weer grenscontroles ingevoerd worden.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:45

Exitium schreef:
Het levert wat banen op, maar dat weegt niet op tegen de miljarden euro's die het kost. Het blijft niet enkel bij de kosten voor extra personeel, ook producten in winkels worden bijvoorbeeld een stuk duurder als er weer grenscontroles ingevoerd worden.


LOL! We hebben overigens ook geen 60.000-75.000 mensen beschikbaar die geschikt zijn om dit werk te doen. Toch maar weer over gastarbeiders gaan nadenken?

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:46

Wat mij betreft was 't een grapje hoor. Gesloten grenzen zijn echt een illusie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:47

Cowboy55 schreef:
LOL! We hebben overigens ook geen 60.000-75.000 mensen beschikbaar die geschikt zijn om dit werk te doen. Toch maar weer over gastarbeiders gaan nadenken?


De ironie _O-

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:50

mysa schreef:
Wat mij betreft was 't een grapje hoor. Gesloten grenzen zijn echt een illusie.


Uiteraard.

Maar wel leuk om eens aan te rekenen. Dit plannetje zou elk gezin van 4 personen in NL jaarlijks Euro 1.000 gaan kosten aan extra overheidskosten. En zo gaan we van: "Rutte, ik wil de 1000 Euro die je me beloofd hebt" naar: "Rutte, hier is 1000 Euro. Bouw een muur." _O-

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:24

purny schreef:
Magrathea schreef:
De grenzen sluiten, hoe dan?
We zijn geen UK omringd door water, er zijn ontzettend veel weggetjes die over de grens gaan. Zelfs dorpen waarvan de ene helft Duits/Vlaams is en de andere helft Nederlands. Dat worden echt Amerikaanse toestanden dan, met muren met prikkeldraad en wachttorens. Gezellig. :n

Als eerste gewoon weer douaniers inzetten bij elke grens. En een soort grens als bij Calais. Daar bespaar je al een hele hoop ellende mee. Ook weer goed voor de werkgelegenheid


Dat is helemaal niet haalbaar. Behalve grote wegen, heb je inderdaad veel kleine weggetjes en moeten we de hele kustlijn, inclusief alle eilanden ook bewaken.
Het leger en de marechaussee komen al veel mensen tekort. Leuk voor de werkgelegenheid, maar niet iedereen is daar voor geschikt.
Daarbij hebben we vrij verkeer van personen binnen de EU sinds 1992..... dat kan je niet ineens eenzijdig opzeggen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:56

Het grootste probleem is dat we een doorvoerland zijn. Op het moment dat we de grens sluiten kunnen we tegelijkertijd de haven van Rotterdam opdoeken, de klanten daarvan vertrekken dan allemaal naar Antwerpen en Hamburg. Grenscontroles zijn voor dat soort bedrijven namelijk gigantische kostenposten.

(Het voordeel is dan wel weer dat we al die werkeloze Rotterdammers weer kunnen gebruiken om de grenzen te gaan bewaken...)

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:52

Voor veel logistieke bedrijven wordt de Brexit (met name administratief) straks al een groot probleem c.q. kostenpost.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 01:08

Waarom zou het nu een probleem zijn? We hebben eeuwen grensbewaking gehad tussen Belgiƫ en Duitsland. Wij zijn als land een buitengrens van de EU!! Die controles zijn er al, half NL is al bewaakte grensgebied. Alleen de landsgrenzen zouden weer bemand moeten worden.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/tak ... nstoezicht
Controle buitengrenzen Schengengebied
Aan de buitengrenzen van het Schengengebied is er nog wel controle. In Nederland door het bewaken van de Europese buitengrens op vliegvelden, in zeehavens en langs de kust. Door deelname in het Europese agentschap voor grensbewaking Frontex levert de marechaussee een belangrijke bijdrage aan het bewaken van de Europese buitengrens van andere Europese lidstaten.

http://www.marechaussee.net/grensbewaking/
Grensbewaking
De Koninklijke Marechaussee en de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond houden zich bezig met de grenstoezicht in Nederland.

De Koninklijke Marechaussee verzorgt het grenstoezicht in Nederland op/in alle lucht- en zeehavens, met uitzondering van de zeehaven in de regio Rotterdam-Rijnmond.
De Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond verzorgt het grenstoezicht in de zeehavens van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Rozenburg, Botlek- en Europoortgebied, Hellevoetsluis, Stellendam, Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel, Slikkerveer en Ridderkerk.

Denken jullie werkelijk dat met toetreden tot de EU dat alle grenzen toen opgedoekt zijn? En ik maar denken dat ik onder een rotsblok woon :')

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 01:28

En afgelopen jaar is er zelfs nog grenscontrole uitgevoerd. Dus het kan wel en gebeurt ook.

https://www.politie.nl/nieuws/2017/nove ... ndung.html
Oost-Nederland - De bestrijding van de criminaliteit en mobiel banditisme en het vergroten van de verkeersveiligheid langs de Nederlands/Duitse grens. Dat waren een paar van de doelen van een omvangrijke internationale controle die van donderdag 16 op vrijdag 17 november 2017 plaatsvond. Van Groningen tot Aken en in het achterland aan beide zijden van de grens kwamen politiemensen, marechaussees en diverse opsporingspartners in actie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 01:51

Je zegt het zelf al: op 1 specifieke nacht werd er een intensieve controle uitgevoerd, door allerlei mensen die normaal met andere zaken bezig zijn. Dat is heel wat anders dan diezelfde taak fulltime doen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:31

En zo heb je dus geen enkele kijk op wat of wie er door Europa rijdt met eventuele bommen in z'n kofferbak of drugs.
Ik vind het een beetje een smoes. En dan wil men wel ons gaan afluisteren?

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:45

purny schreef:
En zo heb je dus geen enkele kijk op wat of wie er door Europa rijdt met eventuele bommen in z'n kofferbak of drugs.
Ik vind het een beetje een smoes. En dan wil men wel ons gaan afluisteren?



Ik heb ook heel erg het vermoeden dat er andere belangen zijn die een rol spelen. Veiligheid geeft het zo of zo in ierdergeval niet.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:58

Kom eens kijken in het grensgebied, dan kom je er achter dat niet alles te bewaken valt. Zo heeft mijn stalhouder een stuk grasland dat deels in Duitsland en deels in Nederland ligt, daar maar een hek doorheen zetten? Bij de buren ook het erf deels Nederlands, deels Duits. Het bos wat hier ligt een hek middendoor trekken? Net of een hek mensen tegenhoudt, dan graven ze er wel onderdoor.
Als wij willen buitenrijden gaan we ook over de grens, steeds maar weer controle? Zal de douane blij mee zijn, alle ruiters controleren ipv boeven vangen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:18

Uhm...die lui die het WTC in vlogen zijn ook langs douane en beveiliging gekomen toen ze in die vliegtuigen stapten.

Je kunt om de meter een douanier langs onze grens zetten (en vergeet de stranden niet), maar die kunnen een slechte dag hebben, even afgeleid zijn. Je kunt ze omkopen en bedreigen.
En ook gewoon bedriegen met een vals paspoort.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:30

Magrathea dit gebeurt vaker dan alleen deze ene keer. En ze doen het niet voor niets. Komt nog bij dat er veel Nederlandse manschappen van marine, lucht/landmacht en marechaussee aan de buiten grenzen van de EU werken. Die kunnen net zo goed onze eigen grenzen bewaken toch? Hoeft niks extra te kosten, deze mensen doen dit werk al, alleen wel (ver) van de eigen land grenzen af.

Esther waarom kon het tot 1995 wel? Waarom zou het nu niet meer kunnen? Zijn we zoveel dommer geworden? Verdiep je eens in hoe het geregeld was met de grenzen. Ipv gelijk roepen dat het niet kan.

Purny ik ben het met je eens. Ze kunnen aan de grens meer dan genoeg al voor zijn zoals in de oude situatie. Denk aan gestolen voertuigen/paarden, smokkel van van alles en nog wat. Ontvoeringen (met name kinderen). Tegenhouden criminelen/terroristen.
Nee, met open grenzen is het er niet beter op geworden. Veiliger ook niet.
En de WiV gaat dat ook niet veiliger maken. Waarom zouden wij burgers de prijs moeten betalen omdat er een stel bureau tijgers vinden dat de grenzen open moeten blijven en tegelijkertijd meer risico naar binnen halen?

Het WTC verhaal heb ik mijn bedenkingen over. Over wie daar achter zit.
Die gasten zouden daar als student al zijn geweest. Niet mensen van buiten af die eventjes een paar vliegtuigen kapen.
En je denkt dat een (lucht)haven douanier niet omkoopbaar zou kunnen zijn? Bedreigen lukt niet zomaar. Daar worden die mensen op getraind.

Ik moet zeggen dat er behoorlijk veel smoezen verzonnen worden waarom het niet (meer) kan. Ja, je laten bespieden door de overheid is lekker veilig. Daar gaan we veel meer mee behalen en kost minder :n Slaap allemaal maar lekker verder.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:46

Ik weet wel zeker dat het verschil maakt, ook in relatief kleine zaken, gestolen goed etc.

Maar garanties heb je nooit.

Je gaat nooit 100% voorkomen dat iemand ie zijn of haar hele sterke mening op zeer extreme wijze in ons land wil uiten (dmv een aanslag), ons land niet inkomt.

Je kunt jezelf nog steeds opblazen op een drukke locatie.

Andersom gedacht, gaat grootschalige grensbewaking niet voor meer wanhoopssprongen zorgen?

Mensen zijn al lastig te traceren, maar wat als ze de explosieven niet meer om hun middel knopen, maar met een drone naar een drukke plek sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:18

LBLGypsyCobs schreef:
Uhm...die lui die het WTC in vlogen zijn ook langs douane en beveiliging gekomen toen ze in die vliegtuigen stapten.

Je kunt om de meter een douanier langs onze grens zetten (en vergeet de stranden niet), maar die kunnen een slechte dag hebben, even afgeleid zijn. Je kunt ze omkopen en bedreigen.
En ook gewoon bedriegen met een vals paspoort.

Precies. Of ze wonen hier gewoon, terroristen komen niet altijd van over de grens natuurlijk.

Daarom ben ik ook niet per definitie tegen deze wet, maar wil ik alleen graag dat ze wat zaken aanpassen.
Loretta schreef:
purny schreef:
En zo heb je dus geen enkele kijk op wat of wie er door Europa rijdt met eventuele bommen in z'n kofferbak of drugs.
Ik vind het een beetje een smoes. En dan wil men wel ons gaan afluisteren?


Ik heb ook heel erg het vermoeden dat er andere belangen zijn die een rol spelen. Veiligheid geeft het zo of zo in ierdergeval niet.

Geloof je dat nou serieus? Aan wat voor belangen denk jij dan, als ik vragen mag?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:27

Ik geloof ook dat veiligheid niet de enige reden is om deze wet te verkopen.

Als Nederland de veiligheid zo hoog in het vaandel heeft, waarom wordt er dan nu zo slap opgetreden tegen mensen waar we ook zonder de sleepwet al bewijs van hebben dat ze niet deugen?

Het aantal incidenten met verwarde mensen loopt op.
Mensen die de gaskraan opendraaien of op straat zomaar hun medemens aanvallen.
Mensen die door de rechter gevraagde psychologische onderzoeken gewoon mogen weigeren, klinieken waar de boel niet op orde is.

Mensen die wel degelijk om hulp vragen, maar niet geholpen worden.

Als onze veiligheid en ons welzijn zo belangrijk is, waarom hoor je dan steeds weer dit soort schrijnende verhalen?