Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:38

Nee hoor, daar is echt per keer een handtekening van de minister voor nodig.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:02

Dan gaat er een briefje via via via naar de minister met daarop: graag toestemming geven voor het afluisteren opvragen van gegevens van... (postcode, bla bla).
Maar welke gegevens men meesleept van jou worden niet bekend
Daarom ben ik tegen. Men schend al je privacy en dit gaat veel verder

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:19

Askja schreef:
Nee hoor, daar is echt per keer een handtekening van de minister voor nodig.


Gezien het aantal miskleunen dat de afgelopen jaren boven tafel is gekomen, is een handtekening van een bepaalde mevrouw of meneer geen garantie voor zorgvuldigheid. Wel eens gezien hoeveel velletjes een doorsnee bestuurder onder ogen krijgt voor een handtekening? Over kantklossen gesproken....
De rechten van individuele burgers moeten blijven beschermd. En dat is niet het doel van deze wet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:20

senna21 schreef:
Askja schreef:
Nee hoor, daar is echt per keer een handtekening van de minister voor nodig.


Gezien het aantal miskleunen dat de afgelopen jaren boven tafel is gekomen, is een handtekening van een bepaalde mevrouw of meneer geen garantie voor zorgvuldigheid. Wel eens gezien hoeveel velletjes een doorsnee bestuurder onder ogen krijgt voor een handtekening? Over kantklossen gesproken....
De rechten van individuele burgers moeten blijven beschermd. En dat is niet het doel van deze wet.

Eens, niet zozeer omdat ik denk dat de minister er de kantjes vanaf loopt maar dat het me lijkt dat die wel wat meer te doen heeft dan hele boekwerken over taps nauwkeurig door te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:31

Askja schreef:
Dat is zo, maar daarvoor is hoe dan ook eerst toestemming nodig van de minister. Dus gaat het toch in de eerste plaats om het vertrouwen in de eigen overheid. Het is wel één van de punten waarover ik twijfel, van mij mogen er meer drempels opgeworpen worden om data uit te wisselen met bevriende landen als de VS. Over Hongarije maak ik mij overigens niet zo'n zorgen wat dat aangaat, ik denk niet dat men daar snel data mee uit zal wisselen gezien het huidige regime in dat land.

Bij dit punt gaat voor mij niet zozeer in het vertrouwen in onze eigen overheid, maar wat daarna gebeurt.

Dan worden die ongefilterde gegevens over Nederlanders dus met dat bevriende land gedeeld. En vervolgens kan daar een nieuw regime komen, waarmee we minder goed bevriend zijn. En controleren hoe lang het in buitenland wordt bewaard lijkt me ook onmogelijk.

Dat ongefilterd delen lijkt mij nooit een goed idee.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:01

Wat al eerder werd aangehaald, nog meer data en gegevens over mensen.

In een land waar veroordeelde verkrachters een lachertje van een straf krijgen en voldoende vrijheden hebben om in herhaling te vallen.

Waar iemand lange tijd lastig gevallen mag worden, maar waar men pas wat kan doen als iemand je echt aanvalt.

Ik betwijfel of die sleepwet er voor onze veiligheid is, want er kan zonder die sleepwet al zoveel meer voor onze veiligheid gedaan worden en dat 'lukt' al niet.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:03

Je mag wel heel erg op gaan passen wat je schrijft op het internet.

Als data ongelezen naar allerlei landen doorgestuurd wordt kun je nog wel eens grote problemen krijgen over je politieke mening op vakantie of zakenreis.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 02:01

Er zijn zoveel situaties te bedenken die nu onbenullig lijken maar die je in zo'n wet misschien wel enorm in de problemen helpen.

Nederland is super veilig. De AIVD heeft de extreme variant van deze wet helemaal niet nodig :n

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 04:26

Sleepwet..voor de veiligheid van de burgers...net alsof serieuze aanslagplegers geen crypto/versleuteling gebruiken :evaw: . Die kan je hiermee echt niet pakken vantevoren, hooguit wel achteraf berechten. Maar goed, dat is voor de burgers die slachtoffer zijn dan natuurlijk al te laat.

Maar aangezien de regering de uitslag totaal kan negeren en alles kunnen doen wat ze maar willen heeft het toch weinig nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:46

Zuchini schreef:
Sleepwet..voor de veiligheid van de burgers...net alsof serieuze aanslagplegers geen crypto/versleuteling gebruiken :evaw: . Die kan je hiermee echt niet pakken vantevoren, hooguit wel achteraf berechten. Maar goed, dat is voor de burgers die slachtoffer zijn dan natuurlijk al te laat.

Maar aangezien de regering de uitslag totaal kan negeren en alles kunnen doen wat ze maar willen heeft het toch weinig nut.

Er zijn zeker wel manieren om ook encrypted data te lezen, er zijn op die manier al behoorlijk wat aanslagen in Europa verijdeld. Maar het is lastiger en het kost veel tijd, en als de AIVD straks wel een zee aan data binnenkrijgt omdat er op grotere schaal wordt meegeluisterd kan het zomaar zijn dat die data er sneller doorheen glipt dan nu.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:48

En toch heb ik na lang wikken en wegen besloten vandaag vóór te stemmen. We zullen zien wat de uitslag brengt, en wat de regering daar vervolgens mee doet.

Overigens ben ik blij dat het raadgevend referendum afgeschaft wordt. Als middel om burgerinspraak te bevorderen stelt het weinig voor, en het is om twee redenen koren op de molen van de populisten: ten eerste omdat de aanvraagdrempel te laag is en er maar 1 geslaagde ronselactie via social media voor nodig is om genoeg handtekeningen te werven (zie Oekraïnereferendum) en ten tweede omdat het feit dat de regering de uitslag naast zich neer kan leggen het vooroordeel dat 'ze toch wel doen waar ze zin in hebben daar in Den Haag' voor velen bevestigt.
Dan liever een bindend referendum over belangrijke kwesties, mits goed voorbereid en zodanig van opzet dat de invloed van populistische stemmingmakerij zo veel mogelijk geneutraliseerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:52

Ben ik met je eens Askja. Raadgevende referenda vind ik echt de grootste onzin, idd voornamelijk een kans voor populisten om te laten zien dat de regering niet meewerkt en hoewel ik in dit geval tegen ben weet ik ook dat de regering niet zomaar kan zeggen 'oh nou oke dan doen we het wel niet', er is niet voor niets in de eerste instantie voor gestemd.

Bindende referenda ben ik voor maar met een hele grote kanttekening. Ik denk dat het kan werken in landen waar de burgerparticipatie en het vertrouwen in de politiek een stuk hoger ligt dan in Nederland, maar dat het in die landen gelijk al een stuk minder nodig is (als het vertrouwen in de politiek hoog genoeg ligt hoef je ook niet te stemmen voor een referendum). Ik denk simpelweg dat het politieke proces ingewikkelder is dan veel mensen denken en er bestaat net zoiets als 'even stemmen voor of tegen een wet'. Daar gaat in de meeste gevallen heel wat onderzoek aan vooraf en zo lang mensen niet bereid zijn om dat onderzoek te doen en het eerste stemmen wat in hun opkomt denk ik dat het een groot gevaar voor de democratie kan zijn.

Edit: om nog maar niet te spreken over de gevaren die er op IT-gebied liggen in een bindend referendum. Dat zou haast wel online moeten gaan, het is veel te veel gedoe en het kost veel te veel om elke keer alle stemlokalen open te gooien waardoor dat over zou gaan naar een digitaal systeem, vermoedelijk via DigiD. Als je de app koppelt aan DigiD en dus inlogt met twee-factor authenticatie (kan via sms of met inloggen via de app dus) valt het mee, maar het systeem van DigiD waar je kan inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord lekt aan alle kanten. Aan de andere kant is het vrijwel de enige manier om het te gebruiken voor mensen die niet zo tech-savvy zijn of het te ingewikkeld vinden om via een app of SMS te werken. Zo'n digitaal systeem zou ontzettend gevoelig zijn voor aanvallen van alle kanten.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:14

Emmaa_ schreef:
Bindende referenda ben ik voor maar met een hele grote kanttekening. Ik denk dat het kan werken in landen waar de burgerparticipatie en het vertrouwen in de politiek een stuk hoger ligt dan in Nederland.



Dat vind ik wel een hele interessante stelling eerlijk gezegd. Het is niet voor niets dat het vertrouwen in de politiek in Nederland zo laag is.

Anoniem

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:21

Denk je dat het vertrouwen hoger wordt met bindende referenda? Ik denk persoonlijk dat referenda het besluitproces in de politiek namelijk gigantisch vertragen waardoor potentieel belangrijke wetten misschien wel te lang op tafel blijven liggen. Daarnaast denk ik dat er meerdere partijen zijn die dat wantrouwen in de politiek manifesteren en aansporen in hun kiezers en volgers, waardoor er een (groeiende) groep zal zijn die om elke wet een referendum af zou willen roepen. Ik denk dat het een gebed zonder eind is tot er meer vertrouwen in de politiek is en bindende referenda dus alleen worden afgeroepen op het moment dat er echt iets niet goed loopt of burgers echt een controlerende factor willen spelen. Met de hoeveelheid partijkartel-roepers en mensen met algehele kritiek die op dit moment in NL stemmen denk ik dat we echt nooit zouden kunnen stoppen met stemmen.

Dan zou je kunnen zeggen dat de manier om dat op te lossen is om terug te gaan naar een vorm van Griekse democratie waarin we allemaal online stemmen over elk wetsvoorstel, maar dat lijkt me dus ook drie keer niks. ik denk dat het overgrote deel van de bevolking zich niet wil of kan inlezen in wetsvoorstellen en dat er uiteindelijk uitslagen gebaseerd op gevoel ipv ratio uit zouden komen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:23

Emmaa_ schreef:
Dan zou je kunnen zeggen dat de manier om dat op te lossen is om terug te gaan naar een vorm van Griekse democratie waarin we allemaal online stemmen over elk wetsvoorstel, maar dat lijkt me dus ook drie keer niks. ik denk dat het overgrote deel van de bevolking zich niet wil of kan inlezen in wetsvoorstellen en dat er uiteindelijk uitslagen gebaseerd op gevoel ipv ratio uit zouden komen.

Om maar te zwijgen over de fraudegevoeligheid van zo'n systeem :=

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:28

Askja schreef:
Overigens ben ik blij dat het raadgevend referendum afgeschaft wordt. Als middel om burgerinspraak te bevorderen stelt het weinig voor,


Hmmm, dat is een keuze, toch? Dat lijkt me niet het probleem met referenda, meer met de zittende politici. Ik denk dat raadgevende referenda heel nuttig kunnen zijn.

Overigens heeft dit referendum al heel veel gedaan: er is inhoudelijk over gesproken. We denken nu, gezamelijk, na over wat we wel en niet aanvaardbaar vinden. Dat is meer dan gebeurde voordat het referendum er was.
Dat betekent nog niet meteen bijsturing, maar in het geheel vind ik dat positief.

Citaat:
en het is om twee redenen koren op de molen van de populisten: ten eerste omdat de aanvraagdrempel te laag is en er maar 1 geslaagde ronselactie via social media voor nodig is om genoeg handtekeningen te werven (zie Oekraïnereferendum)


Ik vond het Oekraine-referendum in alle opzichten een aanfluiting, maar het was slechts 1 referendum. Het eerste. Het is bewust gebruikt als publiciteitsstunt en om te klieren, en dat is een probleem, maar de vraag is of dat werkelijk zo zou blijven. Ik vind de situatie rond dit referendum al behoorlijk anders: een groot deel hiervan gaat werkelijk om de inhoud, en heeft geleid tot inhoudelijke stukken met goede onderbouwing over een onderwerp dat belangrijk is.

Ik vind het echt zonde dat dat weer verdwijnt, want dit is wel hoe je maatschappelijke discussies krijgt en dus gezamelijke besluitvorming.

En of de uitslag werkelijk helemaal genegeerd zal worden, ook als het een heel overtuigend 'nee' zou zijn? Dat vraag ik me af. Ik denk dat het wel degelijk kan leiden tot in elk geval enige aanpassingen. Mopperend en uit het zicht, maar... publieke druk werkt wel degelijk.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:30

Emmaa_ schreef:
Denk je dat het vertrouwen hoger wordt met bindende referenda? Ik denk persoonlijk dat referenda het besluitproces in de politiek namelijk gigantisch vertragen waardoor potentieel belangrijke wetten misschien wel te lang op tafel blijven liggen. Daarnaast denk ik dat er meerdere partijen zijn die dat wantrouwen in de politiek manifesteren en aansporen in hun kiezers en volgers, waardoor er een (groeiende) groep zal zijn die om elke wet een referendum af zou willen roepen. Ik denk dat het een gebed zonder eind is tot er meer vertrouwen in de politiek is en bindende referenda dus alleen worden afgeroepen op het moment dat er echt iets niet goed loopt of burgers echt een controlerende factor willen spelen. Met de hoeveelheid partijkartel-roepers en mensen met algehele kritiek die op dit moment in NL stemmen denk ik dat we echt nooit zouden kunnen stoppen met stemmen.

Dan zou je kunnen zeggen dat de manier om dat op te lossen is om terug te gaan naar een vorm van Griekse democratie waarin we allemaal online stemmen over elk wetsvoorstel, maar dat lijkt me dus ook drie keer niks. ik denk dat het overgrote deel van de bevolking zich niet wil of kan inlezen in wetsvoorstellen en dat er uiteindelijk uitslagen gebaseerd op gevoel ipv ratio uit zouden komen.


Met of zonder referendum de politiek in Nederland trekt zicht 0,0 van de burgers aan. Om maar een zijspoor te noemen. De afschaffing van de dividendbelasting. Wie gaan dat straks betalen? Ja de gewone burgers. En nu dit referendum over de sleepwet. Ze zeggen al van te voren wij trekken ons niets van de uitslag aan.

Het vertrouwen is niet zomaar opeens zo laag geworden dan dat het nu is.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:31


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:34

Loretta schreef:
Emmaa_ schreef:
Denk je dat het vertrouwen hoger wordt met bindende referenda? Ik denk persoonlijk dat referenda het besluitproces in de politiek namelijk gigantisch vertragen waardoor potentieel belangrijke wetten misschien wel te lang op tafel blijven liggen. Daarnaast denk ik dat er meerdere partijen zijn die dat wantrouwen in de politiek manifesteren en aansporen in hun kiezers en volgers, waardoor er een (groeiende) groep zal zijn die om elke wet een referendum af zou willen roepen. Ik denk dat het een gebed zonder eind is tot er meer vertrouwen in de politiek is en bindende referenda dus alleen worden afgeroepen op het moment dat er echt iets niet goed loopt of burgers echt een controlerende factor willen spelen. Met de hoeveelheid partijkartel-roepers en mensen met algehele kritiek die op dit moment in NL stemmen denk ik dat we echt nooit zouden kunnen stoppen met stemmen.

Dan zou je kunnen zeggen dat de manier om dat op te lossen is om terug te gaan naar een vorm van Griekse democratie waarin we allemaal online stemmen over elk wetsvoorstel, maar dat lijkt me dus ook drie keer niks. ik denk dat het overgrote deel van de bevolking zich niet wil of kan inlezen in wetsvoorstellen en dat er uiteindelijk uitslagen gebaseerd op gevoel ipv ratio uit zouden komen.


Met of zonder referendum de politiek in Nederland trekt zicht 0,0 van de burgers aan. Om maar een zijspoor te noemen. De afschaffing van de dividendbelasting. Wie gaan dat straks betalen? Ja de gewone burgers. En nu dit referendum over de sleepwet. Ze zeggen al van te voren wij trekken ons niets van de uitslag aan.

Het vertrouwen is niet zomaar opeens zo laag geworden dan dat het nu is.

Maar zou het dan echt helpen om een systeem te hebben waarin we voor elk wetsvoorstel een referendum af kunnen roepen? Ik ben behoorlijk links en ben het dus echt rammend vaak oneens met de wetgeving die uit de tweede kamer gespuwd word, maar uiteindelijk is het wel indirect 'de wil van het volk' en ik kan dan wel met man en macht zorgen dat ik elke week kan stemmen over elk klein dingetje, maar dan gebeurt er nog steeds niets in de politiek en zal het vertrouwen alsnog zakken.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:41

Emmaa_ schreef:
Denk je dat het vertrouwen hoger wordt met bindende referenda?



Ik denk helaas niet dat dat zou helpen nee. Maar ik denk wel dat de politiek wel heel snel eens werk van vertrouwen zou mogen maken want anders zie ik het heel somber in. En om heel eerlijk te zijn zie ik met deze sleepwet zelfs ontwikkelingen die niet bij een democratie horen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 21-03-18 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:43

Ik ga zo stemmen. En ik heb me van tevoren verdiept in wat de keuzes zijn. Een afweging gemaakt. Dat heb ik ook gedaan bij het stemmen over het Oekraine verdrag. Het verdrag vond ik niet goed in elkaar zitten, dus de stem was duidelijk. En nu vind ik dat deze wet ook niet goed in elkaar zit.

Het argument dat het voor onze veiligheid is, vind ik een dooddoener. Wie kan daar nou tegen zijn?

Het klinkt ook alsof er nu helemaal niets is om de veiligheid te waarborgen. Daar geloof ik niet in. Ik vind dit wel een nuttig topic, vanwege de extra informatie die wordt aangedragen door de bokkers hier.

De gegevens kunnen op straat komen te liggen. Dat vind ik ook geen fijn idee.

Zo zijn er meer zwaarwegende overwegingen voor mij. Dus, ook al is het symbolisch, ik stem tegen. Ik heb nu de mogelijkheid om te gaan stemmen, omdat het referendum er nu is. Dat is ook een reden om te gaan. Straks is het weer voorbij met de referenda helaas.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:51

Het kabinet heeft de afgelopen jaren ons voorgelogen over diverse dingen. En dat doen ze nog steeds. Dus stem ik tegen.
Ik ga na het werk stemmen

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:52

Zo, net tegen gestemd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:10

Shadow0 schreef:
En of de uitslag werkelijk helemaal genegeerd zal worden, ook als het een heel overtuigend 'nee' zou zijn? Dat vraag ik me af. Ik denk dat het wel degelijk kan leiden tot in elk geval enige aanpassingen. Mopperend en uit het zicht, maar... publieke druk werkt wel degelijk.

Eens. En ik denk ook maar: dit is echt een moment waarop partijen zichzelf kunnen maken of breken op het gebied van privacy. Denk aan Buma die nu al zoiets heeft van "lolol we doen toch niks met de uitslag". Als er straks in de Eerste Kamer over gestemd wordt kunnen partijen laten zien hoeveel privacy ze nou echt waard is. En als je dat belangrijk vindt laat je dat weer meewegen bij je stem in een volgende verkiesronde :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:26