bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:17

Het enige wat ik soms kan missen is een hamburger en deze plantaardige vind ik zo ontzettend lekker haha: https://www.dehippevegetarier.nl/vegetarische-recepten/vegan-linzen-burger/
Een vegan curry maak ik ook vaak en valt ook in de smaak bij vleeseters: http://www.simplyvegan.nl/vegan-curry-met-kokos-zoete-aardappel-kikkererwten-en-spinazie/

Daarnaast heb ik vaak groenten en rijst/pasta op voorraad en doe ik hier samen met groenten altijd maar wat mee. Of ik maak een salade (balsamico azijn is lekker ;) ), ik zorg altijd dat ik veel varieer met peulvruchten en andere groenten en noten. Kruiden kunnen soms weggelaten worden in recepten, echter als je 1x investeert in een voorraad kan je daar best lang mee doen.

Ik heb nu even geen tijd om allemaal recepten te sturen maar er zijn zoveel lekkere dingen te vinden op internet, wees vooral creatief :). En Resistance heeft vast ook veel lekkere recepten :P . Als er toevallig interesse is in wat ik als sporter (ook kracht) allemaal eet op een dag mag er ook een pb worden gestuurd.

Just_bo

Berichten: 253
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:17

Ik ben zeker tegen de bio-industrie, en überhaupt de hele industrie waar dieren worden (mis)bruikt. Ik vind het een naar idee dat een dier zijn leven lang heeft moeten lijden voor mijn 10 minuten genot als ik zijn vlees opeet, mijn smaakpapillen zijn niet belangrijker dan zijn leven :) althans, zo sta ik er in.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:18

Resistance schreef:
Askja schreef:
Van mij mag het! En best relevant in deze discussie, want een deel van het motief om vlees te blijven eten, is de smaak. En als je fervente vleeseters kunt verleiden met een grandioos vega-recept ...



Ik ga even een lijstje maken! :D Iedereen die een PB wil roept maar! :)
Uiteraard :D

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:20

Resistance schreef:
Gianti schreef:
Is dat met peulvruchten dan? In ieder geval nieuwsgierig erna



Als je ergens linzen doorheen doet ipv gehakt proef je bijna geen verschil! :)

En ik heb gisteren nog een heerlijke indiase vegetarische ratatouille gemaakt, vorige week zoete aardappelgnocci, een mushroom wellington die echt belachelijk lekker was, een enorm lekkere bloemkooltaart...

De keuzes zijn oneindig! :)


De enige manier om mensen minder vlees te laten eten is om ze te laten zien dat eten zonder vlees net zo lekker is! :) Tot een jaar geleden geloofde ik er niet in en at ik heel graag vlees, maar nu mis ik het echt niet meer.



Mits je geen allergie hebt :(

Alaskan schreef:
Gianti schreef:
Is dat met peulvruchten dan? In ieder geval nieuwsgierig erna


Ik denk het wel, peulvruchten, noten/zaden, veel andere groenten (bonen, spinazie, avocado etc.).


Voeg er soja aan toe en je hebt mijn allergie lijst -O- daarom wil ik graag weten hoe je nou beste diervriendelijk vlees kan eten

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:21

oh jullie gaan zo hard.

Per kg kijk ik eigenlijk nooit.
Ik kijk meestal per inhoud. 2 stukjes kipfilet voor 2,50 of 2 oosterse schijven voor 1,59.

Voor mij is de vleesvervanger meer het idee van 3 dingen op je bord hebben. Iets waar ik mee opgegroeid ben. Aardappels, vlees en groente.
Nu is het meestal groente, champignons en een vlees vervanger.
Niet dat ik dat nu elke dag eet want er is ook wel eens soep, broodje, wrap, salade.

Ik ben geen 5 sterren kok (gister was mijn pannenkoek nog helemaal zwart geworden, het stinkt nog in huis :') :r ) en mijn keuken nodigt ook niet echt uit tot uitgebreid koken. Daarnaast ben ik alleen dus gemak telt ook mee.
Avacado's vind ik echt niet te pruimen en Aubergine's maak je mij ook niet zo blij mee.

En het nadeel van die recepten uit bv Allerhande is dat het vaak gebaseerd is op 4 personen. Dan heb ik maar 1 knoflook teentje nodig maar zit ik opgescheep met 3 van die bollen. -O-
Wat dat betreft is de supermarkt niet echt handig. Ik kom nog wel eens bij de Turk en daar verkopen ze gewoon alles los. Heb ik 1 ui ipv 10 in een netje.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:22

Lau schreef:
Mij ook! :)

Vullen en voeden is een goede en ga ik zeker meenemen! Het pushen echt alleen maar een stok achter de deur. Gelukkig pushes mijn moeder ook in de zin van wat heb je vanavond gegeten. Of wat heb je deze week op het menu. Dus dat is heel fijn, ik mis alleen het creatieve nog. Maar hopelijk krijg ik nog wat inspi van de mensen hier. En Indd misschien wat meer googlen en het dan toch maar proberen.
Het is hier ook een proces hoor, wat zich uitvloeit in veel meer dan enkel wel geen vlees of eten an sich. Er komen ook steeds meer mensen in mijn leven die er net zo in staan, die 'kant' op willen.

Heb je bijv. een oven(tje)? Daar kun je al veel meer mee dan enkel koken in pannen. Ovenschotels met (zoete)aardappels/koolsoorten/noten en een goede olie is echt niet zo moeilijk, wel even wat snijwerk maar super makkelijk verder en qua smaak kun je kruiden toevoegen of weglaten.

Hier voornamelijk veel Italiaanse recepten, aangepast naar zonder vlees/vervanging. Ik heb alleen weinig recepten op papier, meeste zit inmiddels in m'n hoofd. Al wil ik best eens gaan zitten om wat basisrecepten uit te schrijven :)

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:24

Citaat:
Voeg er soja aan toe en je hebt mijn allergie lijst -O- daarom wil ik graag weten hoe je nou beste diervriendelijk vlees kan eten


Huh ben je voor al deze dingen allergisch? Kan je eens precies (anders via pb) aangeven waarvoor je allergisch bent?

Dat is weer een leerpuntje voor mij :D . Kan inderdaad lastig zijn als je voor veel dingen allergisch bent.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:25

Ailill schreef:
Lau schreef:
Mij ook! :)

Vullen en voeden is een goede en ga ik zeker meenemen! Het pushen echt alleen maar een stok achter de deur. Gelukkig pushes mijn moeder ook in de zin van wat heb je vanavond gegeten. Of wat heb je deze week op het menu. Dus dat is heel fijn, ik mis alleen het creatieve nog. Maar hopelijk krijg ik nog wat inspi van de mensen hier. En Indd misschien wat meer googlen en het dan toch maar proberen.
Het is hier ook een proces hoor, wat zich uitvloeit in veel meer dan enkel wel geen vlees of eten an sich. Er komen ook steeds meer mensen in mijn leven die er net zo in staan, die 'kant' op willen.

Heb je bijv. een oven(tje)? Daar kun je al veel meer mee dan enkel koken in pannen. Ovenschotels met (zoete)aardappels/koolsoorten/noten en een goede olie is echt niet zo moeilijk, wel even wat snijwerk maar super makkelijk verder en qua smaak kun je kruiden toevoegen of weglaten.

Hier voornamelijk veel Italiaanse recepten, aangepast naar zonder vlees/vervanging. Ik heb alleen weinig recepten op papier, meeste zit inmiddels in m'n hoofd. Al wil ik best eens gaan zitten om wat basisrecepten uit te schrijven :)



Ik heb een oven,
En Italiaans dat is helemaal top! Dat is echt mijn favoriete keuken :9
Dus als je er een op papier krijgt zou dat heel lief zijn :o

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:26

Lau schreef:
Ailill schreef:
Het is hier ook een proces hoor, wat zich uitvloeit in veel meer dan enkel wel geen vlees of eten an sich. Er komen ook steeds meer mensen in mijn leven die er net zo in staan, die 'kant' op willen.

Heb je bijv. een oven(tje)? Daar kun je al veel meer mee dan enkel koken in pannen. Ovenschotels met (zoete)aardappels/koolsoorten/noten en een goede olie is echt niet zo moeilijk, wel even wat snijwerk maar super makkelijk verder en qua smaak kun je kruiden toevoegen of weglaten.

Hier voornamelijk veel Italiaanse recepten, aangepast naar zonder vlees/vervanging. Ik heb alleen weinig recepten op papier, meeste zit inmiddels in m'n hoofd. Al wil ik best eens gaan zitten om wat basisrecepten uit te schrijven :)



Ik heb een oven,
En Italiaans dat is helemaal top! Dat is echt mijn favoriete keuken :9
Dus als je er een op papier krijgt zou dat heel lief zijn :o
Als je later deze week nog niets in je inbox hebt, stuur me dan even een pb'tje :D

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:28

Gianti schreef:
Voeg er soja aan toe en je hebt mijn allergie lijst -O- daarom wil ik graag weten hoe je nou beste diervriendelijk vlees kan eten
Dit maakt het inderdaad behoorlijk lastig en zwaar irritant :(

Ben je er echt allergisch voor, of intolerant?

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:28

@ailill
Is goed :o

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:55

Kijk even in het veganisten/vegetariërs topic, daar staan ook lekkere recepten volgens mij. Gaat wel erg off topic.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:00

Kuggur, ik dacht ook dat het een topic over de bio-industrie was maar nu word het meer een receptenboek en de voor en tegens over vlees....wat mijzelf betreft ik kan alleen mijn mening over melkvee geven en dan vind ik dat de huidige koe het in de moderne stallen het niet slecht heeft

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:56

Askja schreef:
Van mij mag het! En best relevant in deze discussie, want een deel van het motief om vlees te blijven eten, is de smaak. En als je fervente vleeseters kunt verleiden met een grandioos vega-recept ...


Dan is het nog steeds niet hetzelfde..
Ik vind bepaalde soorten vlees, metname lamsvlees, chorizo en paardenworst. Heb nog geen geschikt vega alternatief kunnen vinden.
Eet thuis vrijwel veganistisch, vanwege koemelkallergie zelfs bijna veganistisch maar een lamsbiefstuk bij het uit eten.. Hmmm

Is zelfs zo erg dat ik als ik een lammetje zie lopen ik al trek in biefstuk krijg. :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:19

Beseffen jullie je eigenlijk wel dat er óók vlees wordt geproduceerd buiten de bioindustrie?
Of is dit topic gedoemd te verzanden in vega evangelisme?
Edit, zie dat het Hengstveulen ook al opgevallen was.

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:24

Nou ja, de topictitel zegt bio-industrie. Maak jij een topic: Biologisch vlees en zuivel. ;) kom ik helemaal niet meer aan werken toe. :)

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:26

Kuggur schreef:
Beseffen jullie je eigenlijk wel dat er óók vlees wordt geproduceerd buiten de bioindustrie?
Of is dit topic gedoemd te verzanden in vega evangelisme?
Edit, zie dat het Hengstveulen ook al opgevallen was.


Vega evangelisme :')
Ja dat beseft denk ik iedereen in dit topic wel, dat is ook al besproken. Wat bedoel je precies/waar wil je het over hebben? Daarnaast wil je het toch juist over de bio industrie hebben?

Sorry als ik iets the enthousiast was, reageerde gewoon op de vragen die mensen stelde :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:50

Kuggur schreef:
Beseffen jullie je eigenlijk wel dat er óók vlees wordt geproduceerd buiten de bioindustrie?
Of is dit topic gedoemd te verzanden in vega evangelisme?
Edit, zie dat het Hengstveulen ook al opgevallen was.



Ik besef me dit heel goed! Ik zou het zelf "ideaal" vinden als er alleen nog maar buiten de bio industrie vlees werd geproduceerd en mensen alleen vlees uit de regio zouden eten. In Nederland alleen Nederlands vlees, dus. Niet alleen de bioindustrie zelf is enorm schadelijk, maar bovenal ook dat veetransport. Ik las weleens dat in Italie gefokte dieren naar Rusland werden getransporteerd om daar geslacht te worden, waarna het vlees weer naar Italie werd getransporteerd. Wtf? :')

Dan wordt het maar wat duurder omdat er mogelijk minder vlees beschikbaar is, dan worden mensen indirect gedwongen om hun vleesconsumptie te minderen wat beter is voor het milieu (en hun gezondheid).

Ik ben niet tegen volledig stoppen, wel ben ik voor mínder vlees wat alleen maar uit de regio komt en dieren die beter behandeld worden.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:28

Kuggur schreef:
Ik dacht dat dit een discussie zou moeten zijn over de bio industrie.
Niet over de ethische aspecten van vlees eten.


En ondertussen is ook nog niet gedefinieerd wat die bio industrie dan is :D

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:35

juval schreef:
Onze kalfjes huilen echt niet als ze bij de moeder weg gehaald worden. de moeder gaat ook gewoon door met eten, die kijkt echt niet om. Het is niet de natuur, de koeien zijn geen wilde dieren en ook geen mensen.
Ze zijn het zo gewend en kijken er niet van op of om. Net als je paard er niet van opkijkt als je op zijn rug gaat zitten. Het is nu eenmaal zo, dieren accepteren dat.


Onze kalfjes huilen niet, onze koeien ook niet, maar gek genoeg zijn het altijd anti-veehouderij mensen die ze wel horen huilen, inclusief tranen ;) :)
Onze kalfjes en koeien loeien, als ze na een half jaar gescheiden worden. Net zoals onze paarden na (hopelijk) een maand of 6 bij de merrie zijn weggehaald. Of onze katten en honden bij hun moeders zijn weggehaald. Maar dat is niet zielig blijkbaar.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:54

Resistance schreef:
Kuggur schreef:
Beseffen jullie je eigenlijk wel dat er óók vlees wordt geproduceerd buiten de bioindustrie?
Of is dit topic gedoemd te verzanden in vega evangelisme?
Edit, zie dat het Hengstveulen ook al opgevallen was.



Ik besef me dit heel goed! Ik zou het zelf "ideaal" vinden als er alleen nog maar buiten de bio industrie vlees werd geproduceerd en mensen alleen vlees uit de regio zouden eten. In Nederland alleen Nederlands vlees, dus. Niet alleen de bioindustrie zelf is enorm schadelijk, maar bovenal ook dat veetransport. Ik las weleens dat in Italie gefokte dieren naar Rusland werden getransporteerd om daar geslacht te worden, waarna het vlees weer naar Italie werd getransporteerd. Wtf? :')

Dan wordt het maar wat duurder omdat er mogelijk minder vlees beschikbaar is, dan worden mensen indirect gedwongen om hun vleesconsumptie te minderen wat beter is voor het milieu (en hun gezondheid).

Ik ben niet tegen volledig stoppen, wel ben ik voor mínder vlees wat alleen maar uit de regio komt en dieren die beter behandeld worden.


Maar dat is niet alleen met dieren zo.

Ik ben regelmatig met een vrachtvliegtuig (md11 en 747)vanuit Zuid-Amerika naar Amsterdam gevlogen en er zat niks anders in dan....Bloemen
Van o.a Nederlandse telers die geemigreerd waren.
En die bloemen werden dan op de veiling weer verkocht ;)

En zo zijn er wel meer producten.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:55

Resistance schreef:
Kuggur schreef:
Beseffen jullie je eigenlijk wel dat er óók vlees wordt geproduceerd buiten de bioindustrie?
Of is dit topic gedoemd te verzanden in vega evangelisme?
Edit, zie dat het Hengstveulen ook al opgevallen was.



Ik besef me dit heel goed! Ik zou het zelf "ideaal" vinden als er alleen nog maar buiten de bio industrie vlees werd geproduceerd en mensen alleen vlees uit de regio zouden eten. In Nederland alleen Nederlands vlees, dus. Niet alleen de bioindustrie zelf is enorm schadelijk, maar bovenal ook dat veetransport. Ik las weleens dat in Italie gefokte dieren naar Rusland werden getransporteerd om daar geslacht te worden, waarna het vlees weer naar Italie werd getransporteerd. Wtf? :')

Dan wordt het maar wat duurder omdat er mogelijk minder vlees beschikbaar is, dan worden mensen indirect gedwongen om hun vleesconsumptie te minderen wat beter is voor het milieu (en hun gezondheid).

Ik ben niet tegen volledig stoppen, wel ben ik voor mínder vlees wat alleen maar uit de regio komt en dieren die beter behandeld worden.


Wat denk je dat er met in NL gefokte varkens gebeurd? Die gaan op levend transport naar italië en komen als "italiaanse" parma ham weer terug. Terwijl we hier het zelfde kunnen maken zonder dat daar elle lange transporten voor nodig zijn.
Of met de boter overschot? Ging naar rusland met subsidie, kreeg daar een andere wikkel en kwam met jawel subsidie weer terug naar NL.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/s ... d-2017.jpg

Mooi plaatje van export cijfers per product en wat er aan verdient word. Hier word zoveel geproduceerd. Zouden we alleen voor NL produceren kunnen heel veel mega stallen weg, zo niet alle.

Bio industrie ben ik op zich niet op tegen, zeker in NL word veel gekeken naar dierenwelzijn.
Al ben ik meer voorstander van kleinschaliger bedrijven met vrije (uit)loopstallen voor dieren. Koeien zijn vatbaar voor hittestress en het is dus niet in het belang van een koe om op een onbeschutte wei te moeten staan. In deze stallen kunnen doeken langs het dak getrokken worden om koeien tegen fel zonlicht te beschermen.
http://www.vrijloopstallen.nl/vrijloops ... il-de-koe/

Ik ben wel erg tegen het onnodig gesleep met dieren naar andere landen waarna ze weer terug komen als "streek product" van dat land.
Ben tegen dieren fokken puur voor bond. Er zijn genoeg opties om schapenhuiden konijnen vellen te gebruiken.
Nog mooier zou zijn als dieren niet levend het erf af hoeven als deze toch voor de slacht weg gaan. Geeft veel minder stress met transport.

Wat betreft mensen gezondheid, niet alles is voor iedereen mogelijk. Zo kan ik vlees veel beter verteren dan granen, rijst, soja en aardappelen. Mijn dieet bestaat uit groente, hoefdieren vlees en fruit. Iets anders verdragen mijn maag en darmen niet heeft recent onderzoek uit gewezen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:33

Wat is eigenlijk het probleem met megastallen?

Wat is een megastal?

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:26

Een megastal is het probleem niet. Helaas heb ik nog niet gezien dat groter ook daadwerkelijk beter is.

Ik zie melkvee niet als bio-industrie, maar het valt vaak wel onder intensieve veehouderij. Maar van de vleeskuiken- en vleesvarkenbedrijven die ik heb gezien werd ik niet blij. De kippen konden praktisch niet meer lopen en de varkens waren vies, zaten onder de krassen (aangebracht door hokgenoten) en waren erg bang. Vond de boer wel handig, want dan kon hij zien of ze nog goed konden lopen. Er kwam dus soms niemand bij die dieren op een dag, alles ging automatisch. Uiteraard nergens daglicht. Ik vond het niet vreemd dat de dieren stikken zonder ventilatie, het zit daar potdicht.

Ik koop vlees bij een zelfslachtende slager en een biologische boerderij waar de varkens de wei in mogen. Nooit een doodgelegen big of afgebeten staartje gehad. Ik drink geen melk maar koop kaas bij een boer die een fan is van weidegang.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:10

Riraito, heb je zelf de conclusie getrokken dat er soms een dag niemand bij die varkens kwam omdat alles automatisch ging? Ik ken namelijk geen varkenshouder die niet iedere dag bij z'n varkens komt.