Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:17

Ik ben nu 46 en ben als het goed is ook sinds mijn 18e donor geregistreerd.

En ja het is eigenlijk niet heel netjes dat de overheid bij geen reactie er van uit zal gaan dat er dan ook geen bezwaar is, het "wie zwijgt stemt toe" principe.

Maar de andere kant is dan weer wel dat als de verhalen van hersendood verklaren terwijl dit niet het geval is en andere vreselijke zaken echt waar zijn nu, die dan niet meer nodig zullen zijn omdat er genoeg donor geregistreerden zijn.

Het blijft uiteindelijk wel een vreselijk iets voor de nabestaanden die toch al moeten handelen met een groot verlies en die daardoor wellicht niet goed reageren op het feit dat een geregistreerde juist bij nog amper in leven zijn, de organen gaat doneren.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:29

Ik weet eigenlijk niet of ik voor of tegen ben... ik ben niet geregistreerd. Vind het toch een ‘raar’ idee dat ze je organen eruit halen.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:31

Veraaaaah schreef:
Ik weet eigenlijk niet of ik voor of tegen ben... ik ben niet geregistreerd. Vind het toch een ‘raar’ idee dat ze je organen eruit halen.

Dan zou ik je even registreren als nee.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:35

Als je nu nog niks hebt ingevuld ben je nog geen donor,pas vanaf 2020 sta je automatisch geregistreerd als donor. Nog even tijd om er over na te denken dus.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:36

purny schreef:
Nathalie18x schreef:
Helemaal voor! Ze mogen van mij alles hebben wat bruikbaar is. Ik vind de argumenten " ze ontnemen ons weer iets " echt onzin. Je hebt nog steeds de keuze,alleen moet je daar iets meer moeite voor doen als je geen donor wilt worden. Ik ben ontzettend blij dat deze wet erdoorheen is. Er gaan jaarlijks zoveel mensen dood omdat er niet genoeg organen beschikbaar zijn. Ik vind het dan ook redelijk egoïstisch om zelf geen donor te willen zijn,maar wel een orgaan te ontvangen.

Dus roven ze maar iemand leeg die op dat moment geen behoefte had om zichzelf te registreren door andere persoonlijke omstandigheden.
Of doordat iemand geen nabestaanden heeft die voor hem kunnen beslissen.
Het word dus gewoon echt de roverheid

Zo eenvoudig is het helemaal niet en ze roven je niet leeg.
Voordat je dit soort uitspraken doet moet je je mening niet baseren op aannames maar je er ook echt in verdiepen.
Geen behoefte om te registreren, het is niet zo dat het hogere wiskunde is en je krijgt gewoon netjes een brief als je 18 wordt.
Mensen die zo'n brief niet kunnen lezen lopen in het dagelijks leven wel tegen moeilijkere problemen aan maar daar hoor je niemand over. Die doelgroep wordt er nu bijgepakt omdat het goed uitkomt
Ik begreep zelfs dat je het met je huisarts kan bespreken en je dit dus in je dossier kan laten vermelden.

Als iemand geen donor wil zijn, helemaal prima, eigen keus.
Maar die smoesjes dat mensen leeg geroofd worden of dat artsen niet meer zo hard zouden werken om maar donoren te creëren dat is gewoon niet waar en zonde dat dat in deze discussie blijft hangen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 18-02-18 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 16:37

purny schreef:
Veraaaaah schreef:
Ik weet eigenlijk niet of ik voor of tegen ben... ik ben niet geregistreerd. Vind het toch een ‘raar’ idee dat ze je organen eruit halen.

Dan zou ik je even registreren als nee.

Dan is het misschien nu een goed moment om je erin te verdiepen en een keuze te registreren Veraaaaah. Pas in 2020 treedt de nieuwe wet in werking. Mocht er voor die tijd iets met jou gebeuren waarna donatie in beeld zou kunnen komen dan wordt die vraag nu bij je nabestaanden neergelegd.

Registreren kan hier: https://www.orgaandonorworden.nl/donorregistratie

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:39

purny schreef:
Nathalie18x schreef:
Helemaal voor! Ze mogen van mij alles hebben wat bruikbaar is. Ik vind de argumenten " ze ontnemen ons weer iets " echt onzin. Je hebt nog steeds de keuze,alleen moet je daar iets meer moeite voor doen als je geen donor wilt worden. Ik ben ontzettend blij dat deze wet erdoorheen is. Er gaan jaarlijks zoveel mensen dood omdat er niet genoeg organen beschikbaar zijn. Ik vind het dan ook redelijk egoïstisch om zelf geen donor te willen zijn,maar wel een orgaan te ontvangen.

Dus roven ze maar iemand leeg die op dat moment geen behoefte had om zichzelf te registreren door andere persoonlijke omstandigheden.
Of doordat iemand geen nabestaanden heeft die voor hem kunnen beslissen.
Het word dus gewoon echt de roverheid


Hoe kom je nu aan zulke onzin? Denk je dat Mark Rutte naast je bed komt staan en je organen uit je lichaam rooft? :D

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:43

Nee Mark heeft ons al beroofd van de 1000 euro. En nog veel meer...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:45

purny schreef:
Nee Mark heeft ons al beroofd van de 1000 euro. En nog veel meer...


Hij heeft iets beloofd en dat hebben we niet gekregen....dat is iets anders dan beroven.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:45

SusanH schreef:
Ik ben tegen de nieuwe wet en sta geregistreerd als niet donor. Ik hoef ook geen donor orgaan. Vroeger was ik voor. Maar nadat ik me er meer in verdiept had wilde ik geen donor meer zijn. Alleen al het feit dat hersendood een verzonnen term is om donatie mogelijk te maken stemt tot nadenken.


Ik vind dat je met dit soort opmerkingen echt de integriteit van onze artsen in diskrediet brengt.
Er is geen arts in Nederland, die iemand hersendood verklaart om snel wat organen te kunnen roven.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:46

purny schreef:
Tyrcanol schreef:
Het lijkt me stug dat iemand zijn hele leven dusdanig in de knoop zit met zichzelf. En als dat zo is, het spijt me dat ik het zo zeg, maar denk dat het diegene dan geen hol interesseert als hij of zij dood is wat er met het lichaam gebeurt. Gezien diegene geen tijd heeft gehad om daar überhaupt over na te denken zal hij daar vlak voor of na zijn dood ook niet meer over na denken ;)

Ik vind het iig een zwak argument sorry.

Het gaat niet om z'n hele leven maar op dat moment


Dus maw tijd en mogelijkheden zat om je als nee te registreren.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:48

Voor de wet en donor.

Fijn om te lezen dat het merendeel van de mensen in dit topic bewust zijn van de onwaarheden in de horrorverhalen die de ronde doen.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:52

chevax schreef:
Voor de wet en donor.

Fijn om te lezen dat het merendeel van de mensen in dit topic bewust zijn van de onwaarheden in de horrorverhalen die de ronde doen.


Ik vind het eerder schokkend om te lezen, dat mensen juist dit soort verhalen nog geloven en nog verspreiden ook.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:28

purny schreef:
Nee Mark heeft ons al beroofd van de 1000 euro. En nog veel meer...

Jij hebt echt wel problemen met de maatschappij geloof ik, is er ook nog iets positief??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:31

bigone schreef:
purny schreef:
Nee Mark heeft ons al beroofd van de 1000 euro. En nog veel meer...

Jij hebt echt wel problemen met de maatschappij geloof ik, is er ook nog iets positief??

Voordat iedereen wat te hard op Purny ingaat, willen jullie eerst haar profiel even lezen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:37

Nies_ schreef:
janderegelaa schreef:
Dat is niet waar. Je moet wel echt heel zwaarwegende redenen hebben om het te kunnen voorkomen. Dat is ook al gezegd.

Dat is wel wat op de site van de overheid staat.

Alleen als er geregistreerd staat dat de nabestaanden of een aangewezen persoon het mag bepalen. Maar als dat niet geregistreerd staat dan wordt het een heel lastig verhaal.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:40

Dat is een goeie janderegelaa :)*

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:57

Dat heb ik dus al voor deze opmerking van mij gedaan. Ik snap dat ze anders tegen zaken aan kan kijken maar er komt geen positief woord vanaf, niets deugt en dat hoeft dus totaal niet met haar beperking te maken te hebben. ook al begrijp je zaken anders, leg je dingen/woorden anders uit dan nog kun je ergens ook lichtpuntjes zien. Natuurlijk zeg ik dit niet om te katten maar het is toch ook voor haar mogelijk om bepaalde zaken twee keer te bekijken?? Een beperking betekend niet dat je alles in het negatieve moet zetten.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:21

Ik vind het ook goed om te lezen dat veel voor zijn! Natuurlijk is het iedereens eigen keuze en als je aangeeft geen donor te willen zijn is dat je goed recht. Om wat voor rede dan ook! Mijn schoonouders willen abosoluut geen donor zijn en willen ook geen donor organen krijgen, hun keuze, vind ze net zo lief.

Iedereen heeft nu 2 jaar de tijd om erover na te denken en mocht dat niet uitkomen dan hoop ik dat je nog lang genoeg hier bent om er daarna overna te denken.

Ik vind het lastig dat sommige van alles tegen de regering hebben om deze wet. Vooral de ongegronde redenen... alle tijd die die mensen hebben om er over te klagen kunnen in die tijd ook aangeven dat ze geen donor willen zijn. Maar goed zo zie ik het.

Ik hoop dat ik nog mensen kan redden mocht het ooit zover komen. Ik heb dichtbij in de familie iemand met een donorhart, ze was er anders njet meer geweest, maar daarvoor was ik al donor hoor.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:24

Ik ben vanaf mijn 18e al donor.
Is voor mij altijd een bewuste keus geweest.
Ik heb ook alle begrip voor mensen die bewust de keuze hebben gemaakt om geen donor te worden.
Maar ik heb totaal geen begrip voor de mensen die, nu de nieuwe wet er is, en niet even de tijd willen nemen om te lezen wat die wet nou precies inhoud, zich uit principe als geen donor registreren.
Van de week een vrouw op het nieuws die zegt dat de regering bezit neemt van ons lichaam _O-
Zoals zoveel mensen al roepen... je bent automatisch donor tenzij je zelf even de tijd neemt, en aangeeft geen geregistreerd donor te willen zijn

Mij maakt het overgens niet uit waar mijn organen naartoe gaan. Ik zal ook niet zeggen dat mensen die geen orgaandonor zijn, ook geen organen verdienen.
ik hoop dat mijn organen goed terecht komen, en dat die personen er nog heel oud mee gaan en kunnen worden.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:41

SusanH schreef:
Alleen al het feit dat hersendood een verzonnen term is om donatie mogelijk te maken stemt tot nadenken.

Mag ik vragen waar je dit vandaan haalt?
Hersendood is nl een officiële medische term die inhoud dat de hersenen onherstelbaar zijn beschadigd, er geen bloed meer doorheen stroomt en niet meer kunnen functioneren. Op zo'n moment wordt iemand alleen nog maar in leven gehouden door machines en zal ook nooit meer zonder ondersteuning hiervan kunnen leven
Dit staat los van donorschap het is een benaming voor een hersenbeschadiging

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:43

Ik ben orgaandonor en voor de nieuwe wet maar heb sowieso nooit anders geweten als Belgische. De complottheoriën die hier geuit worden vind ik lachwekkend - zijn er echt mensen zo van overtuigd dat een arts je zomaar laat sterven omdat ze dan organen uit je kunnen halen? Een arts is doorgaans arts geworden omdat ze mensen willen redden, niet doden.

Nee, ik heb liever dat ze de bruikbare onderdelen uit mijn lijf halen en iemand ermee helpen dan dat het toch maar in brand wordt gestoken. Heeft niemand wat aan.

Wat mij betreft mogen ze de mensen die weigeren te doneren ook op een soort van blacklist zetten zodat zij nooit in aanmerking kunnen komen voor een transplantatie. Wil je niet geven, dan heb je ook niet het recht te nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:44

Ianrowan2009 schreef:
Ik ben vanaf mijn 18e al donor.
Is voor mij altijd een bewuste keus geweest.
Ik heb ook alle begrip voor mensen die bewust de keuze hebben gemaakt om geen donor te worden.
Maar ik heb totaal geen begrip voor de mensen die, nu de nieuwe wet er is, en niet even de tijd willen nemen om te lezen wat die wet nou precies inhoud, zich uit principe als geen donor registreren.
Van de week een vrouw op het nieuws die zegt dat de regering bezit neemt van ons lichaam _O-
Zoals zoveel mensen al roepen... je bent automatisch donor tenzij je zelf even de tijd neemt, en aangeeft geen geregistreerd donor te willen zijn

Mij maakt het overgens niet uit waar mijn organen naartoe gaan. Ik zal ook niet zeggen dat mensen die geen orgaandonor zijn, ook geen organen verdienen.
ik hoop dat mijn organen goed terecht komen, en dat die personen er nog heel oud mee gaan en kunnen worden.

Actie moeten ondernemen om je lichaam veilig te stellen...

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:47

Veilig te stellen? Volgens mij zijn er hier mensen die denken dat je lichaam toegetakeld wordt om vervolgens leeggeroofd te worden. Jammer dat dit soort broodje aap verhalen steeds meer in opkomst zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:56

Nathalie18x schreef:
Veilig te stellen? Volgens mij zijn er hier mensen die denken dat je lichaam toegetakeld wordt om vervolgens leeggeroofd te worden. Jammer dat dit soort broodje aap verhalen steeds meer in opkomst zijn.

Het is gechargeerd, uiteraard. Maar dat is wel wat ik aan de nieuwe wet erg naar vind. Je lichaam is na je dood van een ander tenzij je bewust actie onderneemt dat te voorkomen. Dat was met de oorspronkelijke wet niet het geval.