Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 01:03

Zoals ik al zei... Veel problemen hebben hun bodem in de ongelijkheid van vrouwen. Als we die wegnemen (of verminderen) los je dus een hoop problemen op.

Wat de 'genderneutraal' discussie betreft... Net als bij de discussie over racisme, feminisme, LHBTI+ problemen... Ik kan er zó kwaad van worden dat dergelijke problemen door anderen worden geclaimd als zijnde "ik moet zo oppassen met wat ik zeg tegenwoordig! Straks zegt iemand op het internet iets gemeens tegen mij! Je kunt nergens meer grapjes over maken!" etc etc...
Steeds groter wordende groepen mensen durven eindelijk hun problemen op tafel te leggen (denk Zwarte Piet, #metoo) en vervolgens gaat de andere kant (dus degenen die nóóit zijn gediscrimineerd vanwege ofwel geslacht, ofwel geaardheid, etniciteit etc) jammeren dat het toch wel vervelend is dat ze niet meer alles kunnen zeggen. Het gaat niet om jou, denk ik dan. Het gaat om mensen die zich achtergesteld voelen, en je hoeft het niet met ze eens te zijn, we kunnen op zijn minst naar ze luisteren. Zo ook die carnavalsvereniging die verkleed ging als kannibalen. "Ze zijn zo snel beledigd" "Zo word je heel snel niet meer serieus genomen" "Kunnen we ons niet druk maken over echte problemen". Of: "Ik heb een vriend en die is zwart en die vindt het ook belachelijk dus het is belachelijk". Door sociale media kan iedereen maar roepen wat ze willen en heeft iedereen een platform, waardoor dat één grote echokamer wordt van haat en nijd. Wat is er in vredesnaam mis met proberen de wereld voor iedereen een beetje leuk te houden?

Om weer even terug te komen op al of niet genderneutraal: nou en? Als iemand zich niet prettig voelt bij de titel 'man' of 'vrouw', laat diegene lekker. Iedereen snapt dat sekse iets is dat over het algemeen vrij duidelijk is (penis of vagina) maar hoe iemand uiting geeft aan zichzelf (gender) heeft een ander echt verdomd weinig mee te maken. En ja, er zijn mensen (voornamelijk tieners) die zich enorm ongemakkelijk voelen bij die gevoelens (denk een jongen die dolgraag makeup wil dragen maar verder niet het idee heeft dat-ie eigenlijk een vrouw zou moeten zijn) en dan is het erg fijn om op internet zaken als "nonbinary" of "genderfluid" te kunnen googelen zodat ze weten dat ze niet raar zijn, niet alleen.
Maar goed, er blijkt regelmatig (bijvoorbeeld in dat topic) dat dat toch echt een enorm probleem is voor sommige mensen. :o Alsof je er ook maar enigszins last van hebt. O wacht, je wordt tegenwoordig aangesproken met "beste reizigers" in de trein... De horror... :') Het zou fijn zijn als er wat minder focus is op wat voor geslachtskenmerken je lichaam heeft en wat meer op hoe iemand is als persoon.

Oja, en intussen beweert eenzelfde groep dat LHBTI+ emancipatie in Nederland al voltooid is. Sure. :j

Sorry voor deze rant! Ik zit teveel op Facebook en frustreer me hier onwijs door :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 02:09

Merula123 schreef:
Enzino schreef:
Of vrouwen die ...
Of LGBTQ+ personen die ...
Of mensen met beperkingen die ...

Je doet slecht mee met het "nieuwe feminisme".

Ik heb het over een bepaalde groep mannen, ga niet mijn zin in het midden afbreken om de betekenis te veranderen zodat het beter bij je argument past.

Ik breek jouw zin niet af om de betekenis te veranderen, ik breek je zin af om het leesbaar te houden en de focus duidelijk op het punt te houden.

Iedereen, van ieder geslacht, kan het woord feminazi gebruiken.
In het algemeen doelen ze daarmee op "doorgeschoten feministen" die als doel hebben mannen aan te vallen omdat mannen het in het verleden makkelijker/beter hadden. En daar moeten de huidige mannen nu de rekening voor betalen. Feminazi's willen geen gelijkheid, die willen verheven worden boven mannen om wraak te kunnen nemen.

Maar wederom doe je hetzelfde; "een bepaalde groep mannen".
Want er zijn geen vrouwen die de ouderwetse rolverdeling aanhangen en bang zijn voor verandering?
Ik denk dat er ook groepen vrouwen zijn, ook in Nederland, die juist willen vasthouden aan de ouderwetse rolverdeling van vrouw als huisvrouw en man als kostwinnaar. Denk maar aan de meer religieuze gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 02:29

Prrrr schreef:
Noem me maar ouderwets, maar ik vind het lastig als woorden met een bestaande omschrijving in een discussie een andere inhoud wordt toegedicht. Feminisme duidt op het vrouwelijke geslacht, niets meer en niets minder. Dat maakt uitbreidingen naar geaardheid of kleur, terwijl de terminologie niet aangepast wordt, voor mij onbegrijpelijk. Wat bedoel je dan nog met je feminisme?

Ja, het is inderdaad wel wat verwarrend aan het worden.

In de openingspost (RoosG):
... (intersectionele) feminisme ... gelijkheid tussen man-vrouw, rassen, transgender, lgbt+

Op pagina 4 (RoosG):
Intersectionele feminisme gaat over alle groepen en ‘hokjes’.

Maar dan op pagina 5 (Emmaa_):
Omdat het nog steeds voor een groot deel gaat over vrouwenrechten

Pagina 5 (Merula123):
... feminisme ... die term staat nu gewoon voor iets groters

En dan vooral op pagina 5 (Marie_Anne):
gaat intersectioneel feminisme niet zozeer over het toevoegen van de groepen, maar over vrouwen die in meerdere groepen vallen. Maar wel nog steeds over vrouwenrechten.

Pagina 6 (NienkeV1994):
Naar mijn mening draait feminisme, zoals ik het zie, juist om dat doen waar jíj je prettig bij voelt in plaats van dat wat de maatschappij je opdringt.



Voor mij is het nu wel compleet onduidelijk waar feminisme, modern feminisme en intersectioneel feminisme om gaat.
Gaat het nou alleen om vrouwenrechten, moet het expliciet gaan om vrouwenrechten van alle soorten vrouwen (LGBTQ+, met beperkingen, met een kleur), of gaat het erom dat iedereen (zowel man als vrouw) niet meer vasthouden aan de ouderwetse rolverdelingen en moeten doen waar ze zich zelf goed bij voelen? Of gewoon gelijkwaardigheid voor iedereen?

Iedereen lijkt een eigen opvatting/definitie te hebben maar wil wel perse het naambordje "feminisme" eraan ophangen. En sommige geven aan wel voor gelijkwaardigheid te zijn maar geen feminist te zijn.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 05:09

Elise_0o schreef:
Vaders kunnen prima voor oudere kinderen zorgen ja, dat zeg ik ook.
Maar meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de moeder in het begin super belangrijk is.
Oa borstvoeding is iets wat een man nooit zal kunnen geven en een verbroken moeder kind relatie in de eerste 3 jaar kan later veel problemen geven.

John Bowlbly bijvoorbeeld heeft hier een hele theorie over.

Mwa, achterhaald. Onderzoek wijst inmiddels ook uit dat vader ook een belangrijke rol heeft. Daarnaast kan een kind ook prima zonder hechtingsproblemen opgroeien als ouders werken hoor. Meer dan fulltime wordt een probleem, maar van oppas ontstaat niet direct een hechtingsprobleem. En daarnaast is een verbroken moeder-kind relatie heel wat anders dan enkele dagen werken, gelukkig. :D
Borstvoeding kan ook niet iedere vrouw geven, en anders bestaat er ook nog kolven. Mogelijk minder goed, maar daar is nog te weinig over bekend. En gelukkig ook te overzien, zou wat zijn als moeders thuis moeten blijven om deze redenen. Ik denk dat menig moeder depressief zou worden.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 05:57

Djilna schreef:
N

Valt me vaak op dat bij vrouwenbwegingen zoals feminisme het dan ook blijkbaar een no-go is om in een leuk jurkje en opgemaakt ergens heen te gaan. Want dan zet je jezelf als lustobject neer en dat kan echt niet meer >;)

Mwa, Beyoncé is een feminist maar draagt toch gewoon jurkjes, pakjes, make-up etc. ;)

Voor mij gaat het hierom:
En ik denk dat dit helaas gewoon nog steeds heel erg waar is. Er is een verschil tussen mannen en vrouwen in banen, salaris, en dat is imo echt wel onzin. Waarom moet mijn mannelijke collega meer verdienen voor hetzelfde werk dan ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:38

milou123 schreef:
Waarom moet mijn mannelijke collega meer verdienen voor hetzelfde werk dan ik?

Maar is dat dan het geval?
De "wage gap" zoals de meeste erover spreken (77cent on the dollar) blijkt een onjuiste vergelijking te zijn en inmiddels is er nog slechts een paar procent "onverklaard". De meeste denken dat dit laatste beetje komt door het slechter onderhandelen van vrouwen.

Heel recent is er ook data van Uber onderzocht. Daar hebben mannen en vrouwen gelijke kansen want het systeem maakt geen onderscheid op basis van geslacht. En ook hier verdiende mannen meer omdat ze meer werkte, langer deze baan aanhielden en zo meer ervaring kregen en zo meer verdiende per uur.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:59

Feminisme draait in essentie om vrouwenrechten maar is in de afgelopen jaren uitgebreid tot intersectioneel feminisme wat zich inzet voor een veel grotere bevolkingsgroep. Je hebt echter ook nog steeds white feminism, waarbij dit niet zo is.

Ik denk dat het een lastig begrip is om precies te verklaren omdat iedereen het voor zichzelf invulling geeft. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je er zo nodig een betekenis van moet hebben, want dat je niet achter feminisme staat is inmiddels wel duidelijk.

Overigens is feminisme niet de naam die ‘wij’ erop plakken. Dit is de naam die er wereldwijd door veel mensen op geplakt wordt. Verwacht je nou van een groepje Nederlandse vrouwen dat wij die terminologie wel even gaan veranderen?

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:01

Ja, dat is echt het geval Enzino.Recent onderzoek laat zien dat er gemiddeld gezien een verschil is van 16,5%! Bizar veel.
Mijn mannelijke collega’s krijgen over algemeen ook beduidend meer betaald dan de meeste vrouwen. Worden hoger ingeschaald of meer ervaringsjaren toebedeeld gekregen. Dus leuk CAO gebonden salaris, dat zorgt dus ook niet voor gelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:09

NienkeV1994 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je er zo nodig een betekenis van moet hebben, want dat je niet achter feminisme staat is inmiddels wel duidelijk.

Ik sta dus blijkbaar niet achter iets waar geen duidelijke definitie van is. Juist... uhm... Zolang er geen definitie van is kan ik dat moeilijk ontkennen.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:10

Nou je reacties in dit topic waarin je zo ongeveer alles wat hier gezegd wordt loopt te ontkrachten laten dat wel zien. Je hoeft dit topic niet te lezen hè.

Zit je in dit topic om meer te leren over feminisme? Of waarom? Want dat is me niet echt duidelijk
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 15-02-18 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:12

milou123 schreef:
Ja, dat is echt het geval Enzino.Recent onderzoek laat zien dat er gemiddeld gezien een verschil is van 16,5%! Bizar veel.

Linkje?
Want daar ben ik wel oprecht geinteresseerd in (heb zover vooral amerikaanse onderzoeken gezien en in veel gevallen kwam de methodiek regelrecht uit een zwitserse gatenkaasfabriek).

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:46

Om nog even terug te komen op genderneutraliteit. Kan iemand van degene die hier meelezen en hier tegen is me uitleggen waarom je een probleem hebt met genderneutraliteit, en hoe je daar last van hebt?

In mijn ogen is het namelijk iets dat prettig is voor de mensen die zichzelf niet per se man of vrouw voelen en waar mensen die dat wel hebben geen last van hebben. Je wordt in de trein aangesproken met 'beste reiziger' en kleding kan voor zowel jongens als meisjes gebruikt worden, maar waarom is dat slecht?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:51

Slecht is het niet.
Maar wel doorgeslagen politieke correctheid.
Ik ben een vrouw. Als ik man zou willen zijn, dan wil ik dus ook met “meneer” aangesproken worden.
Dus dan is “goede morgen, dames en heren” helemaal prima.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:53

Wat betreft het nadeel van een vrouw mbt het krijgen van kinderen, dat hebben ze in IJsland m.i. heel mooi opgelost. De eerste 3 maanden krijgt de vrouw zwangerschapsverlof om voor het kindje te zorgen. Daarna krijgt de man 3 maanden ouderschapsverlof. Vervolgens mag het echtpaar nog 3 maanden verdelen. Hierdoor is er geen voordeel om een man boven een vrouw aan te nemen, omdat beide er bij een geboorte dus een tijd tussenuit zijn. Daarnaast krijgt ook de vader kans om echt zijn kindje te leren kennen. Ook het vrouwenquotem werkt daar blijkbaar toch wel erg goed, zie linkje
https://www.vno-ncw.nl/forum/renate-wes ... otum-komen

Wat betreft ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, ik las een keer onderstaand artikel en dat maakt zo duidelijk waar al de verschillen in zitten. Ik heb indertijd meerdere artikels gelezen over deze situatie, in 1 stond ook dat de vrouwelijke werkneemster vaak commmentaar kreeg van haar leidinggevende dat ze minder snel en productief was dan haar mannelijke collega. Toen ze dus een tijdje van email handtekening wisselde kwam aan het licht wat daar de reden van was...
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/11/wa ... t-a1549909

Ook in dit interview, met een paar transgenders die de transitie van vrouw naar man hebben ondergaan is het opvallend wat zij ervaren. https://www.viva.nl/lijf-en-psyche/the- ... als-vrouw/

Er staat o.a. dit:
Chris: ‘Absoluut. Wat ik heel opmerkelijk vind is dat mensen op straat ineens voor me aan de kant gaan, nu ik eruitzie als man. Dat merk ik bijvoorbeeld als ik de tram uitstap: ik krijg veel meer ruimte. Vooral het besef dat ik er zelf waarschijnlijk onbewust aan meedoe, vind ik heftig. Daarnaast merk ik dat mensen veel beter naar me luisteren. Ze lachen ook harder om mijn grapjes – en die zijn echt niet beter geworden, hoor.’

En ik denk dat dat de verschillen zijn die vooral opgelost zouden moeten worden. Want zolang vrouwen dus minder goed gehoord worden en meer moeten verdedigen waarom ze zeggen wat ze zeggen zullen ze per definitie al in het nadeel zijn. Dat maakt dus verschil voor de onderhandelingspositie wanneer het om salaris gaat, maar maakt het ook lastiger om op een leidinggevende plek terecht te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:14

NienkeV1994 schreef:
Feminisme draait in essentie om vrouwenrechten maar is in de afgelopen jaren uitgebreid tot intersectioneel feminisme wat zich inzet voor een veel grotere bevolkingsgroep. Je hebt echter ook nog steeds white feminism, waarbij dit niet zo is.

Wat mij betreft draait feminisme nog steeds om vrouwenrechten. Je kunt je daarnaast natuurlijk prima voor andere groepen inzetten.

Intersectioneel feminisme gaat mi bijvoorbeeld over een Marokkaanse vrouw die onder sociale druk/dwang een hoofddoek draagt, maar dit eigenlijk niet wil. Omdat veel linkse/progressieve politici niets ten nadele van de hoofddoek willen zeggen omdat men niet als anti-islam wil worden gezien, worden deze vrouwen (in mijn ogen) aan hun lot overgelaten. En zijn ze dus dubbel de banketstaaf, omdat ze vrouw zijn én tot een etnische minderheid behoren. Ik heb verhitte discussies gehad met feministen die ontkennen dat er vrouwen zijn die niet vrijwillig een hoofddoek dragen.

Voor de discussie over genderneutraliteit is een ander topic toch? Alsjeblieft niet hier een herhaling daarvan.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:19

Ik vind genderneutraliteit een belangrijk aspect van feminisme, maar oké, ik hou m’n mond er al over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:21

NienkeV1994 schreef:
Ik vind genderneutraliteit een belangrijk aspect van feminisme, maar oké, ik hou m’n mond er al over

Pff, niet continu zo aangebrand reageren zeg. Zo sla je iedere discussie dood. Dit is een discussieforum he, niet iedereen zal het met je eens zijn.

Ik wilde juist mijn post gaan aanpassen omdat ik inderdaad te laat inzag dat dit wel degelijk bij het onderwerp hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:26

NienkeV1994 schreef:
Nou je reacties in dit topic waarin je zo ongeveer alles wat hier gezegd wordt loopt te ontkrachten laten dat wel zien. Je hoeft dit topic niet te lezen hè.

Zit je in dit topic om meer te leren over feminisme? Of waarom? Want dat is me niet echt duidelijk

Ik vind niet dat Enzino alles loopt te ontkrachten wat hier gezegd wordt. Iedereen hier kan iets van elkaar leren lijkt mij.

Heb jij de door Vjestagirl geplaatste Tedtalk bekeken? Ik ben benieuwd wat je daar van vindt?
Vjestagirl schreef:
Sinds ik deze tedx talk heb gezien kan ik mezelf geen feminist meer noemen

[ Video ]

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:29

Excuses Marie_Anne, mijn reactie had inderdaad niet zo gehoeven, ben ik met je eens. Die Ted Talk heb ik nog niet gezien, zal er vanavond eens naar kijken

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:08

Citaat:
Wat mij betreft draait feminisme nog steeds om vrouwenrechten. Je kunt je daarnaast natuurlijk prima voor andere groepen inzetten.

Intersectioneel feminisme gaat mi bijvoorbeeld over een Marokkaanse vrouw die onder sociale druk/dwang een hoofddoek draagt, maar dit eigenlijk niet wil. Omdat veel linkse/progressieve politici niets ten nadele van de hoofddoek willen zeggen omdat men niet als anti-islam wil worden gezien, worden deze vrouwen (in mijn ogen) aan hun lot overgelaten. En zijn ze dus dubbel de banketstaaf, omdat ze vrouw zijn én tot een etnische minderheid behoren. Ik heb verhitte discussies gehad met feministen die ontkennen dat er vrouwen zijn die niet vrijwillig een hoofddoek dragen.

Voor de discussie over genderneutraliteit is een ander topic toch? Alsjeblieft niet hier een herhaling daarvan.


Wat mij betreft gaat feministe over alle vrouwen. En ik vind het prima om het uit te breiden naar alle vormen van onderdrukking (-) en alle vormen van 'hoe komen mensen tot hun recht' (+).

Wat ik ingewikkeld vind in bovenstaand citaat is mijn positie als christen.
De meeste mensen weten werkelijk geen barst van wat mij in geloof beweegt. (Uiteraard: such is life, dat mag, etc.) Maar dus svp niet voor mij invullen.
Ja - er zijn zeer vrouw -onvriendelijke kerken, dat klopt. Dat is mij nadrukkelijk een zorg (en hiephoi, ook daar komen kiertjes licht).
Maar bij mij in de club ligt het ('alles behalve toevallig' ;) ) compleet anders.

En natuurlijk: een vrouw die gedwongen wordt tot een huwelijk dat ze niet wil, tot kleding die ze niet wil, het gebrek aan een opleiding en werk terwijl ze dat niet wil: daar gaat feminisme over (al dan niet intersectioneel).

And please: ik verdom het om over die vermaledijde hoofddoek iets naars te zeggen!
Ik ken hooggeleerde vrouwen die zo'n ding met stijl dragen, een prachtig zelf bepaald leven leiden - dus nee, ik ga zo'n vrouw niet (a la Ciska Dresselhuys of Ayaan Hirsi Magan) betuttelen 'jij draagt een hoofddoek, dus jij bent onderdrukt (en bij AHM: te stom om dat te beseffen)'.
Ook bij intersectioneel feminisme hoort: er zouden wel eens meerdere opvattingen mbt godsdienst kunnen zijn dan enkel en alleen 'godsdienst is er om vrouwen te onderdrukken'. (Al erken ik grif dat het christendom het nogal bont heeft gemaakt.)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:13

milou123 schreef:
Elise_0o schreef:
Vaders kunnen prima voor oudere kinderen zorgen ja, dat zeg ik ook.
Maar meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de moeder in het begin super belangrijk is.
Oa borstvoeding is iets wat een man nooit zal kunnen geven en een verbroken moeder kind relatie in de eerste 3 jaar kan later veel problemen geven.

John Bowlbly bijvoorbeeld heeft hier een hele theorie over.

Mwa, achterhaald. Onderzoek wijst inmiddels ook uit dat vader ook een belangrijke rol heeft. Daarnaast kan een kind ook prima zonder hechtingsproblemen opgroeien als ouders werken hoor. Meer dan fulltime wordt een probleem, maar van oppas ontstaat niet direct een hechtingsprobleem. En daarnaast is een verbroken moeder-kind relatie heel wat anders dan enkele dagen werken, gelukkig. :D
Borstvoeding kan ook niet iedere vrouw geven, en anders bestaat er ook nog kolven. Mogelijk minder goed, maar daar is nog te weinig over bekend. En gelukkig ook te overzien, zou wat zijn als moeders thuis moeten blijven om deze redenen. Ik denk dat menig moeder depressief zou worden.


Meer dan fulltime? Meer dan een dag of 3 is al genoeg voor een verbroken moeder kind relatie.
Als je een topbaan hebt dan kun je niet maanden afwezig zijn omdat je een kind hebt gekregen.
Denk je nou echt dat het goed is om een baby van een paar weken oud af te leveren op de crèche voor meerdere dagen in de week?
Laat staan wat het met jezelf doet als de man thuis blijft om voor de baby te zorgen.
Je lijf is nog aan het herstellen van de bevalling, de gebroken nachten waardoor je concentratie 0 is en kolven is in de meeste gevallen niet bevorderlijk voor de productie.
Want als we gelijke rechten willen, dan kun je het zwangerschapsverlof dus ook inleveren.

Veel huwelijken stranden tijdens deze 'zware' periode, steeds meer kinderen groeien op in gebroken gezinnen. Steeds meer mensen zitten thuis met een burnout out omdat ze de stress van werk, gezin en sociaal leven niet aan kunnen.

Maar nee, wij vrouwen moeten bewijzen dat we qua werk alles net zo goed kunnen als een man, we moeten financieel onafhankelijk zijn, want stel je voor dat de relatie strand.

Ik ben heel blij dat ik als meisje dezelfde kansen heb gekregen als de jongens, dat ik kon worden wat ik wilde, maar ik heb er als vrouw voor gekozen om kinderen te krijgen en daarmee mijn kinderen boven mijn carrière geplaatst.

Wil je dit niet doen, prima, maar waarom dan kinderen krijgen? Omdat dat zo hoort?

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 10:25

Voor mij valt genderneutraliteit zeker onder feminisme. Net als seksualiteit en etniciteit. Ik denk dat intersectioneel feminisme hier heel goed wordt uitgelegd door Stellingdames(overigens een bron die ik graag lees) http://stellingdames.nl/wat-is-intersec ... feminisme/

Voor mij betekend het dat ook dat er een verschil is tussen wit feminisme, waarbij de opmerking van Anne-Marie goed past dat vrouwen met hoofddoeken aan hun lot over gelaten worden, en intersectioneel feminisme. Dit is echt een voorbeeld van wit feminisme: waarbij witte vrouwen 'oordelen' over niet-witte vrouwen en daar niet voor strijden. Laat imo ook zien hoe diep discriminatie zit in 'ons': zo zeggen weinig mensen dat alle christenen dom, wreed en crimineel zijn terwijl dat wel een veel gehoorde uitspraak is over moslims. Pas als je je gaat verdiepen(en dat kan ook heel oppervlakkig door gewoon te luisteren naar mensen) leer je dat maar mannen niet wreed zijn omdat ze moslim zijn, maar omdat ze 'zo zijn'.
Op Vice staat dit artikel wat ik heel interessant vond: https://www.vice.com/nl/article/53knvb/ ... combineren

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:27

milou123 schreef:
Djilna schreef:

Valt me vaak op dat bij vrouwenbwegingen zoals feminisme het dan ook blijkbaar een no-go is om in een leuk jurkje en opgemaakt ergens heen te gaan. Want dan zet je jezelf als lustobject neer en dat kan echt niet meer >;)

Mwa, Beyoncé is een feminist maar draagt toch gewoon jurkjes, pakjes, make-up etc. ;)


Ik gaf daarna aan dat ik op bijv Emma Watson doelde en de commentaren die ik las onder foto's van haar in een aansluitende jurk en met make-up op ;) Dat ze dat niet kon maken, zich zo neerzetten terwijl ze 'zogenaamd' feministe is.
Maar denk dat Beyonce ook zomaar eens dat soort reacties onder haar foto's heeft staan..

Vrouwen zijn zelf ook heel goed in bepalen wat je als (andere) vrouw wel en niet zo mogen doen. Omdat je anders verkeerd bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:48

RoosG schreef:
Voor mij valt genderneutraliteit zeker onder feminisme. Net als seksualiteit en etniciteit. Ik denk dat intersectioneel feminisme hier heel goed wordt uitgelegd door Stellingdames(overigens een bron die ik graag lees) http://stellingdames.nl/wat-is-intersec ... feminisme/

Voor mij betekend het dat ook dat er een verschil is tussen wit feminisme, waarbij de opmerking van Anne-Marie goed past dat vrouwen met hoofddoeken aan hun lot over gelaten worden, en intersectioneel feminisme. Dit is echt een voorbeeld van wit feminisme: waarbij witte vrouwen 'oordelen' over niet-witte vrouwen en daar niet voor strijden. Laat imo ook zien hoe diep discriminatie zit in 'ons': zo zeggen weinig mensen dat alle christenen dom, wreed en crimineel zijn terwijl dat wel een veel gehoorde uitspraak is over moslims. Pas als je je gaat verdiepen(en dat kan ook heel oppervlakkig door gewoon te luisteren naar mensen) leer je dat maar mannen niet wreed zijn omdat ze moslim zijn, maar omdat ze 'zo zijn'.
Op Vice staat dit artikel wat ik heel interessant vond: https://www.vice.com/nl/article/53knvb/ ... combineren


Die link van de stellingdames had ik al eens gepost, Roos.

En volgens mij begrijpen jij en Janneke mij niet, of ik jullie niet? Ik zeg niet dat vrouwen met hoofddoeken aan hun lot worden overgelaten. Iedere vrouw die een hoofddoek wil dragen moet de vrijheid hebben om dat te doen, dat staat buiten kijf.
Maar degene die hem eigenlijk liever niet zouden dragen en dit onder druk toch doen (ja, die ken ik), die worden wel aan hun lot overgelaten omdat niemand zijn vingers er aan wil branden. Omdat de kwestie hoofddoek zo ontzettend gevoelig ligt, dat zie ik ook weer in jullie reacties op de mijne.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:19

Magrathea schreef:
Zoals ik al zei... Veel problemen hebben hun bodem in de ongelijkheid van vrouwen. Als we die wegnemen (of verminderen) los je dus een hoop problemen op.

Wat de 'genderneutraal' discussie betreft... Net als bij de discussie over racisme, feminisme, LHBTI+ problemen... Ik kan er zó kwaad van worden dat dergelijke problemen door anderen worden geclaimd als zijnde "ik moet zo oppassen met wat ik zeg tegenwoordig! Straks zegt iemand op het internet iets gemeens tegen mij! Je kunt nergens meer grapjes over maken!" etc etc...
Steeds groter wordende groepen mensen durven eindelijk hun problemen op tafel te leggen (denk Zwarte Piet, #metoo) en vervolgens gaat de andere kant (dus degenen die nóóit zijn gediscrimineerd vanwege ofwel geslacht, ofwel geaardheid, etniciteit etc) jammeren dat het toch wel vervelend is dat ze niet meer alles kunnen zeggen. Het gaat niet om jou, denk ik dan. Het gaat om mensen die zich achtergesteld voelen, en je hoeft het niet met ze eens te zijn, we kunnen op zijn minst naar ze luisteren. Zo ook die carnavalsvereniging die verkleed ging als kannibalen. "Ze zijn zo snel beledigd" "Zo word je heel snel niet meer serieus genomen" "Kunnen we ons niet druk maken over echte problemen". Of: "Ik heb een vriend en die is zwart en die vindt het ook belachelijk dus het is belachelijk". Door sociale media kan iedereen maar roepen wat ze willen en heeft iedereen een platform, waardoor dat één grote echokamer wordt van haat en nijd. Wat is er in vredesnaam mis met proberen de wereld voor iedereen een beetje leuk te houden?

Om weer even terug te komen op al of niet genderneutraal: nou en? Als iemand zich niet prettig voelt bij de titel 'man' of 'vrouw', laat diegene lekker. Iedereen snapt dat sekse iets is dat over het algemeen vrij duidelijk is (penis of vagina) maar hoe iemand uiting geeft aan zichzelf (gender) heeft een ander echt verdomd weinig mee te maken. En ja, er zijn mensen (voornamelijk tieners) die zich enorm ongemakkelijk voelen bij die gevoelens (denk een jongen die dolgraag makeup wil dragen maar verder niet het idee heeft dat-ie eigenlijk een vrouw zou moeten zijn) en dan is het erg fijn om op internet zaken als "nonbinary" of "genderfluid" te kunnen googelen zodat ze weten dat ze niet raar zijn, niet alleen.
Maar goed, er blijkt regelmatig (bijvoorbeeld in dat topic) dat dat toch echt een enorm probleem is voor sommige mensen. :o Alsof je er ook maar enigszins last van hebt. O wacht, je wordt tegenwoordig aangesproken met "beste reizigers" in de trein... De horror... :') Het zou fijn zijn als er wat minder focus is op wat voor geslachtskenmerken je lichaam heeft en wat meer op hoe iemand is als persoon.

Oja, en intussen beweert eenzelfde groep dat LHBTI+ emancipatie in Nederland al voltooid is. Sure. :j

Sorry voor deze rant! Ik zit teveel op Facebook en frustreer me hier onwijs door :))



Ik denk dat je die problemen zelf een beetje creëert.
Zoals iemand hier eerder al vroeg: heb jij in het leven dus weldadig last van ongelijke rechten? Ik niet namelijk. Ik zoom liever ook niet teveel in op van alles, aangezien je er duidelijk niks mee opschiet.

En betreft dat gender gedoe, natuurlijk is het rot dat mensen moeten opletten wat ze zeggen! Had er laatst nog een aan de kassa waarvan ik totaal niet wist wat het was. En die had een collega nodig. Stond ik daar door het oortje: er staat hier een uhm, man of vrouw aan de kassa'
En wat nou als wij, mensen die wel weten of ze een man of een vrouw zijn, het helemaal niet fijn vinden dat er voortaan geen mevrouw/meneer meer tegen hen word gezegd? Wat nou als zij zich daar heel ongemakkelijk bij voelen?
Ja dat maakt niet uit hoor. Ja we willen het leuk houden voor iedereen maar schijt aan die doelgroep.
Evenmin als met de zwarte pieten discussie. Al die mensen maar in de slachtofferrol kruipen terwijl er meer dan genoeg Hollanders zijn die het ontzettend jammer vinden dat zwarte piet gewist moet worden.

Ik heb zo onderand het idee dat ik in een kinder crèche leef hier in Nederland. Alles moet zo zacht en vriendelijk mogelijk, al helemaal voor de meest aparte mensen. Schijt aan degene die geen persoonlijkheidsstoornis hebben, want die hebben het niet moeilijk met veranderingen zoals zwarte piet.


Het mooie van alles is dat ik inmiddels meerdere genderneutrale/what ever heb gesproken en gezien die zich afvragen waarom er genderneutrale toiletten moeten komen en mensen voortaan bij andere namen worden genoemd. Zij hadden er namelijk totaal geen last van en hadden al jaren een toilet uitgekozen waar ze naartoe gingen.

Maar ik snap dat wel, kiezen naar welke wc je mag is immers een luxe. :j