Milieuvervuilende vliegvakanties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:00

de vlees industrie is ontzettend milieu vervuilend en wat dacht je van al die uitlaat gassen van de auto?

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:04

piezze schreef:
Onmogelijke opgave om milieu vriendelijk te bestaan. Zelfs biologisch voedsel belast het milieu. En neem vooral geen paard of ander huisdier want dat is niet nodig en slecht voor de wereld. Kinderen is ook niet goed. Het beste sterven we uit. :D


Wat een drogredenen zeg. Ken je het woord nuance?

Er zit een groot een verschil tussen er totaal niet bij nadenken en te vliegen, veel vlees te eten, flink te shoppen bij de prikark en action, grijze stroom te nemen, een slurpende auto rijden, een halve koelkast weg te gooien, je huis ieder jaar opnieuw inrichten, ect ect...

En nadenken bij dingen die je doet en welke impact die hebben. En dat betekend niet dat je dan niks mag of een heilig boontje bent. Niemand is perfect, niemand hoeft 100 % 'milieu-vriendelijk' te bestaan. Maar gewoon iets groener is ook al prima. Wat vaker de fiets, groene stroom, niet zoveel spullen kopen (nummer 1 van jouw impact). Een keertje kiezen voor een treinreis naar Oostenrijk ipv vliegen naar Bali. Eens naar de kringloop voor een nieuwe kast, langer doen met je smartphone.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:06

Love_myhorse schreef:
de vlees industrie is ontzettend milieu vervuilend en wat dacht je van al die uitlaat gassen van de auto?

Goed met je vingertje naar anderen wijzen, dan hoef je zelf geen luxe te ontzeggen...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:08

Tsja, er is zoveel milieu vervuilend. Mensen doen toch wel wat ze willen. Of moeten.

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:10

Hopelijk werkt het...
Afbeelding

In NL is het aandeel verkeer groter dan heel de landbouw (en die tractors om het veld te bewerken rijden echt niet op water)

Ik eet mijn vleesje, maar beperk vliegreizen en onnodige autoritten. Probeer zo weinig mogelijk afval te maken en ik hergebruik alles wat te hergebruiken valt. Zet de verwarming wat lager, doe overal alle lichten uit, werk met spaarlampen. Ik zal ook geen extra vervuilers (lees: kinderen) op de wereld deponeren. Zo draag ik mijn steentje bij.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:16

piezze schreef:
Kinderen is ook niet goed. Het beste sterven we uit. :D

Ik doe mijn best! :D Nu de rest nog :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:17

Palmera schreef:
piezze schreef:
Kinderen is ook niet goed. Het beste sterven we uit. :D

Ik doe mijn best! :D Nu de rest nog :+

Ik weet zeker dat het me zelfs een keer gaat lukken :D
Maar ik wou er nog wel even mee wachten.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:20

Ladyingreen schreef:
piezze schreef:
Onmogelijke opgave om milieu vriendelijk te bestaan. Zelfs biologisch voedsel belast het milieu. En neem vooral geen paard of ander huisdier want dat is niet nodig en slecht voor de wereld. Kinderen is ook niet goed. Het beste sterven we uit. :D


Wat een drogredenen zeg. Ken je het woord nuance?

Ja hoor ken ik! Maar je lekker gaan ergeren aan andermans pleziertjes, neeee dat gaat vast helpen de wereld te redden!

Er zit een groot een verschil tussen er totaal niet bij nadenken en te vliegen, veel vlees te eten, flink te shoppen bij de prikark en action, grijze stroom te nemen, een slurpende auto rijden, een halve koelkast weg te gooien, je huis ieder jaar opnieuw inrichten, ect ect...

En nadenken bij dingen die je doet en welke impact die hebben. En dat betekend niet dat je dan niks mag of een heilig boontje bent. Niemand is perfect, niemand hoeft 100 % 'milieu-vriendelijk' te bestaan. Maar gewoon iets groener is ook al prima. Wat vaker de fiets, groene stroom, niet zoveel spullen kopen (nummer 1 van jouw impact). Een keertje kiezen voor een treinreis naar Oostenrijk ipv vliegen naar Bali. Eens naar de kringloop voor een nieuwe kast, langer doen met je smartphone.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 16:30

Van alle reacties word ik hier nog verdrietiger. Het vliegtuig vooral niet laten staan, want we willen veel van de wereld zien. En dat praten we goed door lekker met de vinger naar andere sectoren te wijzen, want die zijn veel vervuilender dus boeken we nog een extra vliegvakantie. Als we ons eigen geweten maar kunnen sussen -O- en kunnen doen wat we leuk vinden want andere dingen zijn toch veel slechter :( , terwijl er niets zo vervuilend is als vliegen. Ik ga hier geen discussie over de landbouw beginnen, maar dat levert tenminste nog voedsel op. Vliegen is vooral luxe om op vakantie te gaan.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:33

Als iedereen in een vliegtuig die week lang individueel een uur naar zijn werk rijdt,dan geloof ik eigenlijk niet dat dit veel milieuvriendelijker is dan 1x heen en 1x terugvliegen.

Zoals iemand reeds zei,schepen zijn stukken vervuilender!

@TS,jij koopt niets in het buitenland,via bv aliexpress?komt ook allemaal via het vliegtuig....

En iemand sprak hier over oldtimervervuiling,maar enig dee hoe vervuilend een oude auto vernietigen is?en wat het kost en uitstoot om een nieuwe auto te maken?
Ook die dingen zijn vervuilend.
Dus eerlijk waar,er is geen studie rond gedaan,maar ik vraag me vaak af of rondrijden voor kleine afstandjes veel vervuilender is met een oldtimer ivm die auto laten vernietigen en een neiuwe produceren en daar minimale kilometers mee te rijden....
Ik denk dat je al enorm veel jaren moet rondrijden om de vervuiling van het vernietigen en produceren te compenseren.....

Alles is vervuilend en veel mensen kijken gewoon enorm gekleurd naar bepaalde zaken.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:36

eenitraM schreef:
Leven is milieuvervuilend.

Der is maar één oplossing..

;)

Grapje uiteraard.

Dit
En zolang we er allemaal 2, 3 of meer kinderen uit blijven persen, wordt dat probleem heus niet verholpen :=

Tjah, ik laat mij omwille van het milieu niet weerhouden om dingen te doen die ik graag wil doen. Of dat nou vliegen is, vlees eten is of in auto rijden die zoveel benzine slurpt dat je van tankstation naar tankstation rijd. Wat ieder voor zich doet moet hij/zij zelf weten. Maar oordeel niet over iemand, ieder heeft zijn/haar eigen keuzes erin :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:38

Mazida schreef:
Van alle reacties word ik hier nog verdrietiger. Het vliegtuig vooral niet laten staan, want we willen veel van de wereld zien. En dat praten we goed door lekker met de vinger naar andere sectoren te wijzen, want die zijn veel vervuilender dus boeken we nog een extra vliegvakantie. Als we ons eigen geweten maar kunnen sussen -O- en kunnen doen wat we leuk vinden want andere dingen zijn toch veel slechter :( , terwijl er niets zo vervuilend is als vliegen. Ik ga hier geen discussie over de landbouw beginnen, maar dat levert tenminste nog voedsel op. Vliegen is vooral luxe om op vakantie te gaan.

Landbouw levert voedsel op. Maar als die vliegtuig industrie om de een of andere vreemde reden op de schop gaat, heb je nog een. Groter probleem: grote werkeloosheid, verslechtering van de economie, het voedsel wat ook jij eet kan niet meer deze kant op of worden geexporteerd, ga zo maar door :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:42

Ik heb nog wel een cadeaubon van centerparks of sunparks ter overname liggen, lekker in de buurt :)

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:49

Ladyingreen schreef:
piezze schreef:
Onmogelijke opgave om milieu vriendelijk te bestaan. Zelfs biologisch voedsel belast het milieu. En neem vooral geen paard of ander huisdier want dat is niet nodig en slecht voor de wereld. Kinderen is ook niet goed. Het beste sterven we uit. :D


Wat een drogredenen zeg. Ken je het woord nuance?

Er zit een groot een verschil tussen er totaal niet bij nadenken en te vliegen, veel vlees te eten, flink te shoppen bij de prikark en action, grijze stroom te nemen, een slurpende auto rijden, een halve koelkast weg te gooien, je huis ieder jaar opnieuw inrichten, ect ect...

En nadenken bij dingen die je doet en welke impact die hebben. En dat betekend niet dat je dan niks mag of een heilig boontje bent. Niemand is perfect, niemand hoeft 100 % 'milieu-vriendelijk' te bestaan. Maar gewoon iets groener is ook al prima. Wat vaker de fiets, groene stroom, niet zoveel spullen kopen (nummer 1 van jouw impact). Een keertje kiezen voor een treinreis naar Oostenrijk ipv vliegen naar Bali. Eens naar de kringloop voor een nieuwe kast, langer doen met je smartphone.


Volgens mij de tot nu toe enige echt zinvolle opmerking in dit topic ;)
Het is allemaal niet zo zwart/wit :n
En ja, ik vind het ook wel vreemd dat dure kindertjes maken gesubsidieerd wordt, maar tegelijkertijd hebben wij die kindertjes waarschijnlijk nodig als we oud zijn, om voor ons te zorgen, en om nieuwe uitvindingen te doen, waardoor we milieuvriendelijker kunnen gaan leven.
Het is natuurlijk een mentaliteitskwestie. Met het aantal mensen op aarde zouden we best redelijk milieuvriendelijk kunnen leven, als we wat minder veeleisend waren, en meer bereid zouden zijn om te delen.
Ja het is van de zotte dat bepaalde regeringen hun volk niet te eten geven en het geld uit geven aan wapens. Maar minstens zo erg is dat Nederland die wapens levert.
Zolang prioriteit 1 geld en macht is, gaan we er natuurlijk nooit komen. -O-

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:52

Palmera schreef:
piezze schreef:
Kinderen is ook niet goed. Het beste sterven we uit. :D

Ik doe mijn best! :D Nu de rest nog :+


:')

Mensen willen ook alsmaar meer en groter... meer geld, meer opbrengst, meer luxe, meer kinderen, verre vakanties.
Waar het vroeger nog of - of was, moet het nu en- en zijn. En zo worden de meeste kinders ook opgevoed in deze tijden. Wat dan weer resulteert in nog meer overbevolking met bijhorende milieuvervuiling.
Kan gewoon niet straffeloos blijven doorgaan... :7

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:54

Net weer een vliegticket geboekt.
Verder wil ik nog eens naar Mallorca. En dan met eigen auto. Zou dat dan milieuvriendelijker zijn dan met het vliegtuig? (waarom met de auto? Omdat het nog geen 2000 km is).

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:55

Mazida schreef:
Van alle reacties word ik hier nog verdrietiger. Het vliegtuig vooral niet laten staan, want we willen veel van de wereld zien. En dat praten we goed door lekker met de vinger naar andere sectoren te wijzen, want die zijn veel vervuilender dus boeken we nog een extra vliegvakantie. Als we ons eigen geweten maar kunnen sussen -O- en kunnen doen wat we leuk vinden want andere dingen zijn toch veel slechter :( , terwijl er niets zo vervuilend is als vliegen. Ik ga hier geen discussie over de landbouw beginnen, maar dat levert tenminste nog voedsel op. Vliegen is vooral luxe om op vakantie te gaan.


En heb je ook geen auto dan? Die zijn net zo vervuilend, dat weet je?
En de meeste vluchten zijn overigens zakelijk.
Verder hoeven mensen die er zich niet schuldig over voelen, ook hun geweten niet te sussen.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:09

Ik heb geen kinderen. Dus dan help ik de wereld zeker al. Dus ik ga me niet schuldig voelen om een vliegreisje voor mezelf. Verder heb ik ook een auto, maar ik gooi geen afval in de natuur. En als ik onderwater echt troep tegenkom neem ik het nog mee ook en gooi blikjes e.d. thuis weg.
Iedereen draagt op zijn manier een steentje bij aan het milieu. De 1 door niet te vliegen, de andere door g een kinderen te nemen, weer een ander eet alleen biologisch en geen vlees, enz. Je kunt niet een ander een schuldgevoel aanpraten.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:11

bruintje123 schreef:
Ik heb nog wel een cadeaubon van centerparks of sunparks ter overname liggen, lekker in de buurt :)


Goed dat je het zegt, wij hebben ook nog zo'n bon. Wie hem wil moet maar even roepen, wij kunnen nl. niet op vakantie omdat wij bij onze verschrikkelijk vervuilende koeien moeten blijven :D :+

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:19

Op het vliegen draait de economie ! Ja en ook mensen die op vakantie gaan met het vliegtuig.
We bezoeken landen die je anders niet zou kunnen bezoeken en die toerisme heel hard nodig hebben .

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:21

Tsja als je een relatief korte reis maakt is het vliegtuig vaak minder belastend dan de gemiddelde auto. Vliegen naar bijv. Venetië kost ongeveer 2500 liter kerosine voor een vliegtuig waar 100 man in past. Dat is 25 liter per persoon. Zelfs mijn zuinige fiat 500 twin air auto kan niet op 25 liter brandstof naar Venetië rijden.

Let op! Ik zeg dus niet dat een vliegreis per definitie minder vervuilend is dan met de auto want er is natuurlijk niemand die met de auto naar Bali zou rijden dus in principe is een vliegreis naar Bali altijd vervuilender dan een vliegreis naar Italië of een autoreis naar Italië.

Bovendien neemt het vliegtuig vaak ook nog wat vracht (voornamelijk post en voedingsmiddelen) mee, voor diezelfde 25 liter per persoon. Dat neem je dan weer niet mee in je personenauto.

Overigens vervoeren de meeste chartermaatschappijen toch echt voornamelijk toeristen en wellicht een enkele zakelijke passagier. Dat je als toerist ‘meelift’ met zakenreizigers gaat vaak naar de zonbestemmingen toch echt niet op.

Het beste voor het milieu is natuurlijk niet reizen of lekker op fietsvakantie in Nederland. Hoe verder weg je gaat, hoe belastender voor het milieu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:24

Mazida schreef:
Van alle reacties word ik hier nog verdrietiger. Het vliegtuig vooral niet laten staan, want we willen veel van de wereld zien. En dat praten we goed door lekker met de vinger naar andere sectoren te wijzen, want die zijn veel vervuilender dus boeken we nog een extra vliegvakantie. Als we ons eigen geweten maar kunnen sussen -O- en kunnen doen wat we leuk vinden want andere dingen zijn toch veel slechter :( , terwijl er niets zo vervuilend is als vliegen. Ik ga hier geen discussie over de landbouw beginnen, maar dat levert tenminste nog voedsel op. Vliegen is vooral luxe om op vakantie te gaan.

Landbouw levert tenminste voedsel op... Eh... Volgens mij heb je totaal geen weet van hoe schadelijk landbouw en veeteelt is. Om een beeld te krijgen, kijk bijv. de documentaire ‘Cowspiracy the sustainability secret’ eens. Wij kappen bossen om tot landbouwgrond om te toveren. Om vervolgens vee van te voeren en zelf immense hoeveelheden vlees naar binnen te kunnen werken. Er is tienduizend liter water nodig voor een paar hamburgers.

Daarmee wil ik niet zeggen dat vliegen wel goed is voor het milieu. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-17 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:24

Tja.. ik ben schuldig, ik ga 2x op een jaar op en af naar de VS om mijn moeder te bezoeken. Ben alleen maar blij dat dit mogelijk is

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:27

Dit is een leuk schema uit het boek ' De verborgen impact':

Afbeelding

Goed om eens te kijken en te zien waar jouw grootste impact zit. Dit een schema voor de gemiddelde Nederlander namelijk. Er verhelderend omdat niet alleen CO2 uitstoot, maar ook vervuiling, ontbossing, ect wordt meegenomen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:27

Precies. Ik denk dat ik heel verdrietig zou zijn als vliegen niet mogelijk was.

xTitanic schreef:
Tja.. ik ben schuldig, ik ga 2x op een jaar op en af naar de VS om mijn moeder te bezoeken. Ben alleen maar blij dat dit mogelijk is