Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:07

sevke schreef:
Ik vind wolven ook erg mooi, maar ben wel realistisch genoeg om in te zien dat ons dichtbevolkte en dichtbebouwde landje geen geschikt habitat is voor zo'n dier. Je wil hier toch ook geen tijgers in het wild hebben rondlopen? Of pakweg alligators in onze vijvers?
Wil je dat wel : feel free to immigrate naar een land waar deze dieren wel nog de plaats hebben.


Mijn vraag gaat zogezegd over de uitdrukking 'wel of geen geschikte habitat'.
Van de mens uit gezien kan de wolf ons last bezorgen. Maar is dat habitat...?
Dat bordje bij de grens "Geachte meneer/mevrouw De Wolf, ga nou maar terug, wij zijn mudjevol" gaat niet werken - als de wolf zelf vindt dat hier goed geleefd kan worden (...dat lijkt mij eerder habitat...) dan gebeurt dat, ergens in de toekomst.
...en ik denk dat 'de wolf' dit nu aan het onderzoeken is.

En mbt wat ik wil: ik vind als Nederlandse dat wij als mens geen alleenrecht op de aarde hebben. (Nu is dit een revolutionair standpunt, ik weet het.)
Maar ik ben nadrukkelijk niet van plan om te emigreren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:51

safina schreef:
Maar vertel: wat wil je aan die wolven doen? Bordjes ophangen bij de grens dat ze hier niet mogen komen? ;)

Ik wil helemaal niks aan de wolven doen. Ik antwoord gewoon op de poll : "nee, dit is geen goed plan, omdat dit kleine landje veel te druk bevolkt is voor een dergelijk roofdier, waardoor er problemen zullen komen als : -wolven worden aangereden, - vee-en huisdieren worden gegrepen"
Als er hier meer wolven zouden komen, zullen er voldoende mensen zijn die er wél iets aan gaan doen, en dat is ook niet in het belang van de wolf.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:11

en dan nu even wat humor:
Gisteren op een *\o/* stond:


Afbeelding

Caperucita Tinta _O-

Prima wijn trouwens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:17

Deze discussie doet me een beetje denken aan het nieuwsitem van afgelopen week waarbij in Engeland een ontsnapte Lynx werd doodgeschoten omdat ze een gevaar zou opleveren voor mensen.
Zo zonde.. Waarom niet verdoven?
Overigens geheel offtopic, maar ik zou ook geen moeite hebben met lynxen in de bossen, hoewel die imo wel gevaarlijker zijn als wolven.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:26

Cayenne schreef:
hoewel die imo wel gevaarlijker zijn als wolven.


Op basis waarvan heb jij die mening?

De lynx is maar een betrekkelijk kleine kat welke ´nooit ooit´ een mens aan zal vallen als er ook maar de geringste mogelijkheid voor vluchten is.

Lynxen zijn hier waar wij wonen wel. Theoretisch dan want ze zijn supermegazeldzaam.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:32

Er zijn in Amerika/Canada anders genoeg gevallen geweest waarbij mensen in het wild werden aangevallen door lynxen. Dat gebeurde dan in natuurgebieden en niet in posities waarbij dieren in het nauw werden gedreven.

7ofhearts

Berichten: 2776
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:32

En wéér een wolf doodgereden.
Naar mijn mening kunnen de dieren liever in Duitsland e.d. blijven.
Is gezonder voor de dieren, jammer voor de liefhebbers hier zoals ik, maar in het belang van de populatie dán maar liever dicht bij de Nederlandse grens, dan in ons land zelf.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:59

aadburg schreef:
Heel veel mensen hebben niet gekozen om ergens te gaan wonen, dat hebben de generaties voor hen al gedaan. Met name de mensen in het buitengebied wonen daar al generaties lang en die moeten zich maar aanpassen omdat anderen een soort dierentuin van dit dichtbevolkte landje willen maken.
Ik zou het anders willen stellen: houd die wolven maar weg en als mensen tussen de wolven willen wonen verhuizen ze daar maar naar toe, dan is er pas sprake van een vrije keuze!

Serieus? :roll:
Een tijdje geleden was een wolf op de plek waar jij nu woont heel normaal en woonde daar geen mens.
Dus wanneer ga je verhuizen? :D

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:01

Cayenne schreef:
Er zijn in Amerika/Canada anders genoeg gevallen geweest waarbij mensen in het wild werden aangevallen door lynxen. Dat gebeurde dan in natuurgebieden en niet in posities waarbij dieren in het nauw werden gedreven.


Link svp.

Toen ik in Polen verbleef was er een paar maanden eerder een incident met een hondsdolle lynx. Die liep op klaarlichte dag op straat. Een oma pakte een mestvork en loste het op.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:21

Maar hoe wil je een wolf verdrijven in NL? Ze laten zich amper zien en kunnen niet een bordje lezen met 'verboden voor wolven'. Ze gaan vanzelf weg of worden aangereden zoals vorige week dus..

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:25

Macs schreef:
Maar hoe wil je een wolf verdrijven in NL?


Roodkapje stuurde een whatsap naar haar grote sterke boswachterd.

Er zijn ook legio andere versies maar dat mag vast niet op Bokt :D

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:48

sflj schreef:
aadburg schreef:
Heel veel mensen hebben niet gekozen om ergens te gaan wonen, dat hebben de generaties voor hen al gedaan. Met name de mensen in het buitengebied wonen daar al generaties lang en die moeten zich maar aanpassen omdat anderen een soort dierentuin van dit dichtbevolkte landje willen maken.
Ik zou het anders willen stellen: houd die wolven maar weg en als mensen tussen de wolven willen wonen verhuizen ze daar maar naar toe, dan is er pas sprake van een vrije keuze!

Serieus? :roll:
Een tijdje geleden was een wolf op de plek waar jij nu woont heel normaal en woonde daar geen mens.
Dus wanneer ga je verhuizen? :D

Ja, heel serieus en nee ik ga niet verhuizen omdat een stel geitewollen sokken zo naïef is om te denken dat dit vandaag de dag nog zou kunnen in Nederland.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:35

Nee, inderdaad. Omdat de generaties voor ons (en velen van ons dat nu nog) al verkloot hebben. ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:50

sflj schreef:
Nee, inderdaad. Omdat de generaties voor ons (en velen van ons dat nu nog) al verkloot hebben. ;)

Jouw hele luxe leventje is gegrondvest op die "verkloting".....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:55

Macs schreef:
Maar hoe wil je een wolf verdrijven in NL? Ze laten zich amper zien en kunnen niet een bordje lezen met 'verboden voor wolven'.


Nou, dat dus.

Als we nog meer zinloos willen discussiëren kunnen we ook nog wel een topic starten over muggen in Nederland. Ik heb daar namelijk een uitgesproken mening over. Wat mij betreft gaan alle grenzen dicht. :j

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:20

safina schreef:
Macs schreef:
Maar hoe wil je een wolf verdrijven in NL? Ze laten zich amper zien en kunnen niet een bordje lezen met 'verboden voor wolven'.


Nou, dat dus.

Als we nog meer zinloos willen discussiëren kunnen we ook nog wel een topic starten over muggen in Nederland. Ik heb daar namelijk een uitgesproken mening over. Wat mij betreft gaan alle grenzen dicht. :j

Ik denk dat de muggen in Nederland nog een veel groter probleem gaan vormen dan de wolven, de leefomstigheden worden steeds beter (gemaakt) en ze brengen steeds meer narigheid over.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 16:29

aadburg schreef:
Ja, heel serieus en nee ik ga niet verhuizen omdat een stel geitewollen sokken zo naïef is om te denken dat dit vandaag de dag nog zou kunnen in Nederland.


Als het niet kan, dan is die wolf zó weer weg.
Als deze blijft en het worden er meer, dan kan het dus wel.

Kijk, jij WÍL het niet en dat is jouw goed recht maar je hebt hierin in een democratie niet de enige stem.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:31

aadburg schreef:
Heel veel mensen hebben niet gekozen om ergens te gaan wonen, dat hebben de generaties voor hen al gedaan. Met name de mensen in het buitengebied wonen daar al generaties lang en die moeten zich maar aanpassen omdat anderen een soort dierentuin van dit dichtbevolkte landje willen maken.
(....)
Ja, heel serieus en nee ik ga niet verhuizen omdat een stel geitewollen sokken zo naïef is om te denken dat dit vandaag de dag nog zou kunnen in Nederland.
[/quote]

Hoezo: verhuizen...?
En wat hebben geitewollen sokken er toch mee van doen...?
Of een dierentuin...?
Wie is hie nou naief...?

Aardburg, mij ontgaat van alles.

(De diersoort wolf onderzoekt of ze hier kan wonen. Zo omschijf ik het kort en grof.
In Duitsland wonen zowel mensen als wolven, buiten de dierentuinen en die sokken zijn niet ter zake. En wie naar feiten kijkt is nooit naïef.)

(En ja, de frustraties van de boerensector zijn mij goed bekend, maar die wolf komt zelf. Dat is geen maatregel uit Brussel ofzo...)

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:27

Cayenne schreef:
Er zijn in Amerika/Canada anders genoeg gevallen geweest waarbij mensen in het wild werden aangevallen door lynxen. Dat gebeurde dan in natuurgebieden en niet in posities waarbij dieren in het nauw werden gedreven.

Canadese Lynx weegt 15-18 kg
Rode Lynx weegt 13-16 kg
Geen van beide zijn groot en zwaar genoeg om een prooi maat mens aan te kunnen.

De ellende in Amerika met aanvallen door roofkatten komen van de poema/bergleeuw (weegt ong. 100kg en grijpt ook wel een lynx af en toe), vaak door het loslaten van het niet meer leuke huisdier, waardoor deze dieren geen angst hebben voor mensen en mensen associeeren met voedsel, soms verwondingen en dus niet meer kunnen jagen op de normale prooi en zelfverdediging.

Roofdieren die onderaan de ladder staan en dus bij grotere roofdieren op het menu staan, zijn door zowel maat als gedrag minder geneigd tot mensen aanvallen, mens is nl ook groter en toont roofdier gedrag. Lynx zal er veel eerder de conclusie trekken dat mens hem wil opeten. Zieke dieren en losgelaten/ontsnapte huisdieren zijn uitzondering, die gedragen zich niet normaal en dan zijn ze inderdaad gevaarlijk.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:40

Het probleem is dat we hier in Nederland steeds softer omgaan met het bestrijden van schadelijk wild/ ongedierte.
Vossen mogen amper worden geschoten waardoor ze alles opvreten waaronder veel jonge weidevogels. Ratten mogen niet meer worden gedood maar als ze gevangen zijn moeten ze elders worden uitgezet met als gevolg rattenplagen die niet meer te beheersen zijn.
Als die wolf hier al komt is de kans klein dat hij mag worden geschoten waardoor veel (landbouw) huisdieren niet meer veilig zijn. Er worden nu al schapen onderzocht die dood/ gewond zijn aangetroffen, dit kan heel goed door loslopende honden zijn veroorzaakt maar men wil zeker weten dat dit niet door wolven komt.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:59

En een fatsoenlijke dikke prikkelheg om je land planten mag ook al niet zomaar.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:01

Ehm, muskusratten worden gewoon gedood hoor.
Dank zij "beheer" is de populatie fiks afgenomen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:15

tamary schreef:
En een fatsoenlijke dikke prikkelheg om je land planten mag ook al niet zomaar.

Tja, dan zit er niets anders op dan het vee te (laten) bewaken. Gebeurde vroeger ook op riskante plaatsen en momenten. Gewoon een paar kinderen in ruil voor kost en inwoning met stokken en een grote hond laten posten en eventueel het vee 's avonds binnenhalen. Kost als de wolven echt hinderlijk aanwezig zijn af en toe eens een kind hier of daar, maar dat is ook weer een mond minder te voeden en is als het nog jong genoeg was ook redelijk snel te vervangen ;)

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:22

Janneke2 schreef:
Ehm, muskusratten worden gewoon gedood hoor.
Dank zij "beheer" is de populatie fiks afgenomen.

Weet ik maar ik heb het over "gewone" bruine en zwarte ratten.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:31

Heeft toch vrij weinig met een dierentuin van doen.

En maatregelen van het ministerie: scheld maar op het CDA. Voor mijn part de VVD.
Maar hou eens op met gezever over geitenwollen sokken - groen links, pvdd, ppr - die hebben nul komma nooit dat ministerie gehad.

Boos zijn: prima. Daar is reden voor.
Maar wees redelijk en verstandig en pak de echte boosdoeners aan.
Maar