Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:04

verriemerrie schreef:
Macs schreef:
Ik vraag me inderdaad ook af.. als je in zo'n gebied woont (wat ook deels gewoon eigen keus is..) dan pas je je toch aan je omgeving aan? Dan ga je toch niet alleen hardlopen, of je vee onbeschermd achter laten. Ik loop in NL ook niet in het bos in de schemer als ik weet dat er zwijnen zitten..
Of denk ik nu te simpel? :o


Ik woon in zo'n gebied en ja je past je eigen aan. Ik ga inderdaad niet hardlopen, honden uitlaten aan de riem, doe ik 's morgens en eind van de middag in het bos. Overdag kunnen ze buiten op het erf, net als 's avonds laatste keer uitlaten is ook op het erf (omheind zodat ze niet het bos in kunnen)
Als ik weg moet, ga ik dus met de auto omdat ik een stuk door het bos moet voor ik echt in de bewoonde wereld ben.
Zo gauw ik weer sporen van wolven in de directe omgeving zie of hoor dat ze in de buurt zijn gaan mijn 2 shetlanders 's nachts op stal en in de winter maanden is dat dus van goed 4-5 uur 's middags (half december tot half januari zelfs al rond 3-half 4) tot 's morgens 8-9 uur. Zolang het kan staan ze dus 24/7 buiten met toegang tot een schuilstal.

Helaas al meerdere keren gehoord dat er hondjes uit de tuin gehaald zijn door een wolf, terwijl de eigenaar ook buiten was. Een keer hier in het dorp, ouder vrouwtje buiten in de tuin met 2 honden, een kleintje en een labrador. Wolf komt in de tuin, wil kleine hondje pakken. Vrouwtje gilt, labrador begint om de wolf heen te rennen en blaffen en leid de wolf zodanig af dat vrouwtje het kleine hondje aan riem weg weet te trekken en naar binnen weet te komen, labrador volgt gelukkig snel. Dat ging dus maar net goed.

Een wolf ziet jou, jij meestal niet de wolf. Liggen meestal vanuit een bosrand te observeren, weten dus de routines en handelen daarna.
Afrasteringen en hekken hebben weinig nut om een wolf erbuiten te houden, enige nut is om vee, honden en dergelijke daarbinnen te houden.

Aan het eind van een lange strenge winter komen wolven eerder naar de bewoonde wereld, op zoek naar makkelijk eten. Rond deze tijd van het jaar is er nog volop te vinden, denk daarbij aan het jonge grut dat afgelopen voorjaar/zomer is geboren.

Zulke narigheid moet je hier toch niet willen hebben?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 02:12

Mijn idee :P

Waarom zou je dit willen? Echt hoor, ik snap daar niets van.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:41


Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:40

Ik leef misschien iets meer met het idee dat het een cadeautje is dat wij op aarde mogen leven, en dat wij ons moeten aanpassen aan de dingen die op aarde gebeuren, niet andersom. Maar ieder zijn mening daar over. :)

verriemerrie

Berichten: 91
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Råda (Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:29

aadburg schreef:
Zulke narigheid moet je hier toch niet willen hebben?



gekvanfleur schreef:
Mijn idee :P

Waarom zou je dit willen? Echt hoor, ik snap daar niets van.


Nee zoiets wil je zeker in een dichtbevolkt land met geen echte natuur (alle "natuur" is niet meer oorspronkelijk maar aangelegd) als Nederland zeker niet hebben.
Hier in Zweden is nog wel echte natuur, met uitgestrekte bossen. Wij wonen aan de rand van zo'n bos, meer dan 400 hectare waar elanden, reeën, wolven, lynxen, vossen en nog vele andere diersoorten tot de bewoners horen.
Als je hier gaat wonen houd je daar rekening mee, je bent je er van bewust.
Maar deze "wilde dieren" hebben hun eigen stuk om te leven, dat heb ik ook en ben dus voorzichtig met mijn dieren zodat deze niet ten prooi zullen vallen.


CaPrIoLe`79 schreef:


Een van mijn shetlanders is in Zweden geboren en opgegroeid, heeft al vele delen van Zweden gezien, van midden tot noord. Een hengstje van nu bijna 22 jaar. Ik kan aan hem heel goed merken als er roofdieren in de omgeving zijn. Hij is veel meer alert, blijft dichter bij de stal, staat meer binnen. Dat zijn dingen waar ik op let. Enkele jaren terug had ik een KWPN merrie en daar merkte ik ook heel goed aan als er iets in de buurt was. Heel onrustig, blazen, naar stal willen.
Dus ken je dieren, observeer en je weet wanneer je op je hoede moet zijn.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:17

aadburg schreef:
Zulke narigheid moet je hier toch niet willen hebben?


Tja, sommige mensen kiezen er voor om in zo'n omgeving te wonen. Kennelijk nemen ze dit voor lief - en waarom ook niet? "Alles heeft zo zijn voor- en nadelen".
Je kunt (en moet, dat snap ik wel) je er op aanpassen.
Dus dat de Zweedse situatie alleen maar kommer en kwel is, narigheid "die wij niet moeten willen" - waarschijnlijk toch niet.

En ik heb vrolijk en instemmend gelachen om de opmerking van Karl, die er zo'n beetje op neerkwam dat de wolf ook zelf hersens heeft en waarschijnlijk zo zijn conclusie zal trekken over een dichtbevolkt gebied als Nederland.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:33

Janneke2 schreef:
aadburg schreef:
Zulke narigheid moet je hier toch niet willen hebben?


Tja, sommige mensen kiezen er voor om in zo'n omgeving te wonen. Kennelijk nemen ze dit voor lief - en waarom ook niet? "Alles heeft zo zijn voor- en nadelen".
Je kunt (en moet, dat snap ik wel) je er op aanpassen.
Dus dat de Zweedse situatie alleen maar kommer en kwel is, narigheid "die wij niet moeten willen" - waarschijnlijk toch niet.

En ik heb vrolijk en instemmend gelachen om de opmerking van Karl, die er zo'n beetje op neerkwam dat de wolf ook zelf hersens heeft en waarschijnlijk zo zijn conclusie zal trekken over een dichtbevolkt gebied als Nederland.

Heel veel mensen hebben niet gekozen om ergens te gaan wonen, dat hebben de generaties voor hen al gedaan. Met name de mensen in het buitengebied wonen daar al generaties lang en die moeten zich maar aanpassen omdat anderen een soort dierentuin van dit dichtbevolkte landje willen maken.
Ik zou het anders willen stellen: houd die wolven maar weg en als mensen tussen de wolven willen wonen verhuizen ze daar maar naar toe, dan is er pas sprake van een vrije keuze!

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:32

Quir schreef:
Honden worden gewoon uit je tuin gevist hier hoor, hoef je echt niet diep de bossen voor in... In tegendeel zelfs, ze lopen gewoon je erf op.


In Zweden heb je aanmerkelijk meer natuur dan hier. In het geval van het filmpje, zocht de dame in kwestie zelf de natuur op.

Verder is het op stal houden van landbouwhuisdieren mede vanwege de eeuwenlange aanwezigheid van roofdieren ontstaan. En ja, als de wolf zich echt settelt in NL zullen dierenhouders na moeten gaan denken hoe ze hun huisdieren veilig kunnen houden.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:40

aadburg schreef:
Heel veel mensen hebben niet gekozen om ergens te gaan wonen, dat hebben de generaties voor hen al gedaan. Met name de mensen in het buitengebied wonen daar al generaties lang en die moeten zich maar aanpassen omdat anderen een soort dierentuin van dit dichtbevolkte landje willen maken.
Ik zou het anders willen stellen: houd die wolven maar weg en als mensen tussen de wolven willen wonen verhuizen ze daar maar naar toe, dan is er pas sprake van een vrije keuze!


Accoord: je bent boer. Niet per se jij, maar gelukkig zijn nog niet alle boeren kapot en failliet.
Dan woon je in het buitengebied omdat je voorouders dat ook zo deden en ik hoop van ganser harte dat de generaties na ons dit voortzetten.

Verder hoor ik niet tot diegenen "die een dierentuin willen maken van dit dichtbevolkte landje".

Zou de wolf zich hier op gegeven moment roedelgewijs vestigen, dan moeten we allemaal aan de bak, met (in mijn voorstelling, voor wat het waard is) hetzij de waterschappen hetzij de provinciale landschappen aĺs 'leiders'.

"Heeft de mens een vrije keuze?" - dikke boeken zijn er over geschreven, maar mbt dit onderwerp is het volgens mij een illusie.
Dië wolf komt op eigen poten de grens over - aan ons om er op te reageren. Waarbij iemand uiteraard mag wensen dat de wolf wegblijft, maar deze ene wolf is momenteel wel een feit.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:53

Er komen regelmatig mensen op de Zuidpool, maar dat wil niet zeggen dat de Zuidpool geschikt is voor permanente vestiging. Zo zal er ook wel eens een wolf Nederland binnen komen wandelen, om te ontdekken dat Nederland ongeveer net zo onherbergzaam voor wolven is als de Zuidpool voor mensen. Zolang er andere plekken buiten Nederland zijn, die veel geschikter zijn, zullen ze zich hier niet permanent vestigen. Iedereen die iets anders denkt of hoopt, gelooft in sprookjes...

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:39


DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:27

Blijft een feit dat sinds de 'Veluwe' wolf noordwaarts gezien is er geen meldingen meer zijn gekomen.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:49

Prachtig beest trouwens

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:06

Dat ga je dan hebben als er meer wolven naar BE-NL komen. Dat ze doodgereden worden in ons hectische verkeer. Is dit dan wat jullie willen? Graag of niet, maar in een klein dichtbevolkt landje als BE en NL is er helaas geen ruimte voor een dergelijk groot roofdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:37

sevke schreef:
Dat ga je dan hebben als er meer wolven naar BE-NL komen. Dat ze doodgereden worden in ons hectische verkeer. Is dit dan wat jullie willen? Graag of niet, maar in een klein dichtbevolkt landje als BE en NL is er helaas geen ruimte voor een dergelijk groot roofdier.


Er worden ook vossen doodgereden. En konijnen. En egels. En reeën. Is ons land daar dan ook te dichtbevolkt voor? De wolf is gewoon het zoveelste beest dat in Nederland gaat leven. En ja, dat betekent dat hij ook doodgereden kan worden als hij niet uitkijkt met oversteken.

We kunnen nu van allerlei aannames doen over hoe het gaat lopen, maar een gegeven is dat we helemaal geen recente ervaring hebben met wolven in Nederland. Dus het is even afwachten. Misschien worden ze wel allemaal platgereden. Of vinden ze het hier veel te druk. Of misschien valt dat bij nader inzien toch allemaal wel mee. De tijd zal het wel leren...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:50

Je vergelijking met allerlei dieren die hier al zijn is kolder. Als er hier in Nederland een ecosysteem voor handen zou zijn dat een apex predator als een wolf kon dragen, dan waren er allang wolven.
Zoals eerder opgemerkt, die eenzame verdwaalde wolf die naar Nederland zwerft is geen reden je te gaan opwinden, als soort is er simpelweg geen plaats voor ze in zo' n dichtbevolkt land.
Natuurlijk kun je er over discussiëren of je dat jammer vindt. Ik denk dat je als je graag in een omgeving woont met dergelijke dieren, je beter kunt emigreren. Ik vond Nederland ook te vol, maar ben als schapenhouder wél blij dat ik me geen zorgen hoef te maken over dergelijke predatie, grootste landroofdier is hier de poolvos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:34

Kuggur schreef:
Je vergelijking met allerlei dieren die hier al zijn is kolder.


Hoezo? Het is toch kolder om te veronderstellen dat er geen plek is voor wolven omdat ze dood gereden gaan worden? Er worden zoveel dieren doodgereden. Is daar dan ook geen ruimte voor?

Ik snap trouwens heel goed dat je er als schapenhouder blij mee bent dat er geen wolven in je buurt zijn. Ik ben blij dat ik geen schapenhouder ben. :D

En hoe het verder loopt zal de tijd wel leren. Als het hier inderdaad te vol en te druk is lost het zich vanzelf wel op. En zo niet, dan hebben we er een diersoort bij.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:56

Heb in oostelijk Polen ´s nachts te voet en te paard wolven bestudeerd.
Die zijn zó goed in het mensen ontwijken; indrukwekkend. Dat heet evolutie; de wolven die minder schuw waren voor mensen zijn al eeuwen uitgeselecteeerd door die mens.
Dit dekt ook huisdieren/vee.

Hier waar ik woon zijn er geen wolven helaas. Wel verwilderde honden. Díe zijn níet bang voor de mens en wél gevaarlijk ´s nachts. Doden ook regelmatig schapen/geiten. Mijn paarden weten er wel raad mee.
Zou liever wolven hier hebben. Dan waren er minder verwilderde honden en ook minder schade aan vee.

Wat betreft aanrijden, dat is niet anders dan met zeg reewild. Daar zijn er hoeveel duizend van?

Al met al een erg goed teken dat het wat beter gaat met het eco-systeem.

Oh en dan het roodkapje-syndroom. Toevallig afgelopen zondag een imo prachtig stukje kunst gekocht; "La verdadera intención de Caperucita" door Manuela GS.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:47

Het is kolder om te veronderstellen dat een wolf zich hier thuis voelt. Ze zijn Nederland nog niet binnen of ze staan al weer op de foto of video, hebben gelijk alle kranten en de journaals achter zich aan en als ze dan maar 's nachts op pad gaan om minder op te vallen, dan rijdt er wel weer een auto tegen ze op...

Het is hier gewoon veel te druk, als ze wat naar het oosten gaan, dan zijn er veel grotere natuurgebieden, waar veel minder mensen wonen. Pas tegen de tijd dat er zoveel wolven zijn dat niet meer genoeg geschikte territoria zijn, zullen ze zich noodgedwongen in een ongeschikte plek als Nederland vestigen. Maar tegen die tijd zijn er zoveel wolven in Europa, dat ze niet meer beschermd zullen zijn en bejaagd zullen worden. Met als gevolg dat er altijd genoeg geschiktere vestigingsplaatsen dan Nederland zullen zijn...

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:54

Er wordt al gejaagd op wolven, hier mogen ze dit jaar 22 wolven afschieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:02

Karl66 schreef:
Het is kolder om te veronderstellen dat een wolf zich hier thuis voelt. Ze zijn Nederland nog niet binnen of ze staan al weer op de foto of video, hebben gelijk alle kranten en de journaals achter zich aan en als ze dan maar 's nachts op pad gaan om minder op te vallen, dan rijdt er wel weer een auto tegen ze op...

Het is hier gewoon veel te druk, als ze wat naar het oosten gaan, dan zijn er veel grotere natuurgebieden, waar veel minder mensen wonen. Pas tegen de tijd dat er zoveel wolven zijn dat niet meer genoeg geschikte territoria zijn, zullen ze zich noodgedwongen in een ongeschikte plek als Nederland vestigen. Maar tegen die tijd zijn er zoveel wolven in Europa, dat ze niet meer beschermd zullen zijn en bejaagd zullen worden. Met als gevolg dat er altijd genoeg geschiktere vestigingsplaatsen dan Nederland zullen zijn...


Dat zou kunnen. Maar uiteindelijk kiest de wolf waar hij gaat wonen. En het is even afwachten wat hij doet. Soms kan dat heel verrassend zijn, blijken diersoorten opeens buitengewoon adaptief.

We kunnen in de tussentijd onze mening wel geven over wat geschikt is en wat niet, maar ik denk eerlijkgezegd niet dat ie meeleest. :D :+

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:02

safina schreef:
Er worden ook vossen doodgereden. En konijnen. En egels. En reeën. Is ons land daar dan ook te dichtbevolkt voor? De wolf is gewoon het zoveelste beest dat in Nederland gaat leven. En ja, dat betekent dat hij ook doodgereden kan worden als hij niet uitkijkt met oversteken.


Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn zat vossen, konijnen, egels en reeën. Als er evenveel wolven gaan komen als er van die andere soorten zijn, kun je het vergeten om je paarden en schapen nog op de wei te zetten. Het is voor zo'n beest ook gemakkelijker een veulen te vangen dat op een omheind stuk staat, dan zich moe te maken met achter een wild hert aan te jagen.
Ik vind wolven ook erg mooi, maar ben wel realistisch genoeg om in te zien dat ons dichtbevolkte en dichtbebouwde landje geen geschikt habitat is voor zo'n dier. Je wil hier toch ook geen tijgers in het wild hebben rondlopen? Of pakweg alligators in onze vijvers?
Wil je dat wel : feel free to immigrate naar een land waar deze dieren wel nog de plaats hebben.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:03

Karl66 schreef:
Het is kolder om te veronderstellen dat een wolf zich hier thuis voelt.

Tja - wie zal het zeggen.
Af en toe wordt er een wolf gespot - is dat 'zich thuisvoelen'?
Citaat:
Het is hier gewoon veel te druk, als ze wat naar het oosten gaan, dan zijn er veel grotere natuurgebieden, waar veel minder mensen wonen.

Op zich weten de wolven dit denk ik wel... (Of nu ja "te druk" - wie bepaalt wat te druk is? Meer mensen dan in Silezie of Brandenburg, dat ben ik met iedereen eens.)

Toch komen er af en toe exemplaren deze kant op.
Citaat:
Pas tegen de tijd dat er zoveel wolven zijn dat niet meer genoeg geschikte territoria zijn, zullen ze zich noodgedwongen in een ongeschikte plek als Nederland vestigen. Maar tegen die tijd zijn er zoveel wolven in Europa, dat ze niet meer beschermd zullen zijn en bejaagd zullen worden. Met als gevolg dat er altijd genoeg geschiktere vestigingsplaatsen dan Nederland zullen zijn...

...strikt genomen is dit niet hoe het nu lijkt te gaan.
Accoord: van 'vestigen' lijkt nog geen sprake, maar meer van incidentele bezoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:19

sevke schreef:
safina schreef:
Er worden ook vossen doodgereden. En konijnen. En egels. En reeën. Is ons land daar dan ook te dichtbevolkt voor? De wolf is gewoon het zoveelste beest dat in Nederland gaat leven. En ja, dat betekent dat hij ook doodgereden kan worden als hij niet uitkijkt met oversteken.


Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn zat vossen, konijnen, egels en reeën. Als er evenveel wolven gaan komen als er van die andere soorten zijn, kun je het vergeten om je paarden en schapen nog op de wei te zetten. Het is voor zo'n beest ook gemakkelijker een veulen te vangen dat op een omheind stuk staat, dan zich moe te maken met achter een wild hert aan te jagen.



Maar da's een heel ander argument. Je schreef dat je vond dat er geen plek voor is omdat ze doodgereden worden. En nu schrijf je dat je vind dat er geen plek voor is omdat ze op ons vee jagen. Je eerste argument vind ik kolder.

Citaat:
Ik vind wolven ook erg mooi, maar ben wel realistisch genoeg om in te zien dat ons dichtbevolkte en dichtbebouwde landje geen geschikt habitat is voor zo'n dier. Je wil hier toch ook geen tijgers in het wild hebben rondlopen? Of pakweg alligators in onze vijvers?
Wil je dat wel : feel free to immigrate naar een land waar deze dieren wel nog de plaats hebben.


Ik heb geen ervaring met tijgers, want daar zijn er helaas niet zoveel meer van. Wel met kaaimannen. Die zitten in Paramaribo zelfs in de sloten in de stad. Heb je trouwens weinig last van. Nijlpaarden lijken me persoonlijk problematischer. Maar wees gerust. Die zie je hier alleen in artis. :D

Maar vertel: wat wil je aan die wolven doen? Bordjes ophangen bij de grens dat ze hier niet mogen komen? ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:23

Huertecilla schreef:
Dit dekt ook huisdieren/vee.

.

Klopt. Ze weten precies wanneer er mensen in de buurt zijn.
Jij noemt dat denigrerende "roodkapjes syndroom", maar denken dat een roedel wolven een gemakkelijke prooi als gedomesticeerde schapen negeert, en liever achter een snelle ree of een goed bewapend wild zwijn aan gaat is net zo'n romantische illusie.
Natuurlijk als die kudde op een weitje naast een verlichte boerderij staat zullen ze het risico hoogstwaarschijnlijk niet nemen, maar op een onbewaakte plek, ver van bebouwing en menselijke activiteit? Etenstijd.