Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:49

@sabini: als je bedoelt dat de zwijnen nu ergens anders gaan 'wonen' heb je misschien gelijk, maar één wolf zal écht geen zwijn pakken (hooguit een afgedwaald jonkie).

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:10

Hier in Drenthe is het konijnen-, fazanten- en reeënbestand al enorm uitgedund de laatste jaren door een overschot aan roofvogels, dassen en vossen. Als die wolf alleen die roofdieren zou pakken, zou er niks aan de hand zijn. Alleen werkt dat helaas niet zo. Op wolveninnederland.nl staat heel veel (wellicht iets gekleurde) informatie over wolven. Best interessant.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:06

Nou heeft bij de konijnenstand toch ook wel een aantal virusepidemieën heel flink bijgedragen (eerst myxomatose, daarna VHD). Reeën zijn eigenlijk alleen als heel pasgeboren jongen een prooi voor vossen of dassen. Landbouwmachines, afschot en verkeer pakken er veel meer.
Dat exoten als fazanten in aantal afnemen is op zich niet zo'n probleem. Dat zou voor inheemse hoenders zelfs gunstig kunnen zijn, ware het niet dat die als grondbroeders kwetsbaar zijn voor precies dezelfde gevaren als die nu de fazanten treffen.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:16

Hoe komt een wolf op de Veluwe? En ook nog solitair?? Heeft iemand daar de hand in gehad?
Hij/zij heeft zo trouwens geen schijn van kans om te overleven.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:19

@mister: wolven kunnen behoorlijke afstanden per dag afleggen en zó ver zitten we niet van de Duitse grens. Dus dat doet ie met gemak in 1 a 2 dagen. :)
En solitairen zijn de jonge mannetjes die door de roedelleider niet meer in de kudde geaccepteerd worden. In de hoop een eigen roedel te vinden/verzamelen trekken ze dan maar de wijde wereld in :D

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:26

De afstand zal het probleem niet zijn maar de rivieren, bruggen?Hij is ook de IJssel overgezwommen?

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:31

Wolven kunnen prima zwemmen en durven 's nachts ook best een brug over.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:47

Ik vind het ook best bijzonder dat hij het hele stuk naar het gebied waar hij is gezien heeft kunnen afleggen zonder dat hij gespot is. Kan absoluut natuurlijk, maar in ons dichtbevolkte landje, met een aantal dagen goed weer afgelopen week.. :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:51

Macs schreef:
Ik vind het ook best bijzonder dat hij het hele stuk naar het gebied waar hij is gezien heeft kunnen afleggen zonder dat hij gespot is. Kan absoluut natuurlijk, maar in ons dichtbevolkte landje, met een aantal dagen goed weer afgelopen week.. :)

Haha, s nachts ligt toch echt iedereen in zijn mandje hoor :D
Het is net als met een hert, je ziet ze niet maar passeert ze wel.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 01:02


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 01:06

Dat mag waar zijn, maar de implicatie is dat de schapeneigenaar zich in de handen wrijft als hij een deel van zijn kudde zo verliest, en tevreden de centjes opstrijkt.
En dát is laag bij de gronds.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 01:14

Kuggur schreef:
Dat mag waar zijn, maar de implicatie is dat de schapeneigenaar zich in de handen wrijft als hij een deel van zijn kudde zo verliest, en tevreden de centjes opstrijkt.
En dát is laag bij de gronds.


Ik heb dat artikel niet geschreven enkel gedeeld en natuurlijk geloof ik niet dat de gemiddelde schapenhouder zo zou denken. Maar het is wel zoals het in Nederland werkt. Als er veel wolven in Nederland komen dan zullen er veel schadeclaims komen daarnaast kan ik me in Nederland geen natuurgebied voorstellen dat groot genoeg is voor wolvenroedels.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:23

@ Koggur: Dat is wel heel kort door de bocht en het artikel lijkt me ook zeer gekleurd gebracht.
Dagelijks heb ik op FB de berichten van rundveehouders, schapenhouders en paardenhouders uit Zuid Tirol en andere gebieden die er helemaal klaar mee zijn. Zij krijgen daar ook een vergoeding voor elk verloren dier. Maar dat is beslist niet waar zij veehouder voor zijn. Zij houden hun dieren met liefde en die kunnen ze nu met goed fatsoen niets eens meer op de alm laten weiden. Ze moeten ze dus opsluiten of (hebben velen al gedaan) hun dieren vervroegd van de alm halen om nog meer schade te voorkomen.
Zelfs bij hun boerderij worden ze aangevallen en ondanks de rasters met prik. De wolvenroedels laten zich daar niet door afschrikken.

Ze zullen je veulen/lam/kalf maar opvreten......... ach je krijgt er tenslotte een vergoeding voor _-:(
Denk toch echt dat dat anders werkt.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:32

Kuggur schreef:
Dat mag waar zijn, maar de implicatie is dat de schapeneigenaar zich in de handen wrijft als hij een deel van zijn kudde zo verliest, en tevreden de centjes opstrijkt.
En dát is laag bij de gronds.

Zeker, wolf is niet zo lief om die ene slechte er tussen uit te pikken voor je, die grijpt net jouw beste dieren. Kost je dus je zorgvuldig opgebouwde bloedlijnen en dat valt niet met geld te compenseren.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:45

dat artikel lijkt ook geschreven door iemand die er niet zoveel verstand van heeft. Het is net als bij de ganzenvraatschade, of dassenschade. Als je iets van het fonds wil, moet je wel eerst een paar honderd euro neerleggen wil je er uberhaupt een claim kunnen leggen. Dus dat wordt vrijwel niet gedaan, maar het is natuurlijk makkelijk praten als je niet weet hoe het in de prakijk werkt.

hier in dld is het trouwens zo, dat als je vermoedt dat je dieren gegrepen zijn door een wolf, je wel moet laten vaststellen dat het een wolf was, middels dna onderzoek. Hartstikke leuk, maar meestal heeft er na de wolf al andere dieren aangezeten, en als klapper op de vuurpijl moet je ook eerst een dna monster van de wolf hebben voor er iets te vergelijken valt. Dus in de praktijk komt hier weinig van terecht. Wolven gaan echt niet veel moeite doen om een prooi te jagen, als de schapen/koeien/paarden in een omheining staan en nergens heen kunnen. Dat is gewoon de praktijk. In een groot land is de kans op schade kleiner, maar als je al ziet hoeveel dieren er hier gepakt worden, is het gewoon een illusie dat een wolf, laat staan een roedel in Nederland kan leven, zonder veel schade aan te richten.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:22

Mirranda schreef:
@ Koggur: Dat is wel heel kort door de bocht en het artikel lijkt me ook zeer gekleurd gebracht.
Dagelijks heb ik op FB de berichten van rundveehouders, schapenhouders en paardenhouders uit Zuid Tirol en andere gebieden die er helemaal klaar mee zijn. Zij krijgen daar ook een vergoeding voor elk verloren dier. Maar dat is beslist niet waar zij veehouder voor zijn. Zij houden hun dieren met liefde en die kunnen ze nu met goed fatsoen niets eens meer op de alm laten weiden. Ze moeten ze dus opsluiten of (hebben velen al gedaan) hun dieren vervroegd van de alm halen om nog meer schade te voorkomen.
Zelfs bij hun boerderij worden ze aangevallen en ondanks de rasters met prik. De wolvenroedels laten zich daar niet door afschrikken.

Ze zullen je veulen/lam/kalf maar opvreten......... ach je krijgt er tenslotte een vergoeding voor _-:(
Denk toch echt dat dat anders werkt.


Bedankt miranda, jij hebt het zo geformuleerd als ik mijn gedachten bedoelde. Waar gaat het heen als een heel klein groepje natuurliefhebbers hun zin krijgt en in Nederlamd de wolf wil herintroduceren. De natuurgebieden in Nederland zijn postzegels als je het vergelijkt met wat de wolf nodig heeft. En de lasten zijn voor de schaapherders, boeren, hobbydierhouders. Ik herinner me die wolf nog die in de provincie Groningen gewoon door het dorp heen wandelde, zoiets moet je toch niet willen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:02

Dat is precies wat ik ermee bedoel te zeggen inderdaad. Het is al een probleem in andere Europese landen waar wel veel meer ruimte is, voldoende wild en toch worden er dagelijks kuddes aangevallen.
De veehouders daar komen echt in opstand nu want ze zijn er zo klaar mee. Wolven afschieten mag namelijk niet maar niemand beschermd hun vee (behalve dan met een schadebedrag, maar dat is nou precies niet waar ze op uit zijn).

Veehouders zijn ook gewoon liefhebbers van hun dieren en als elk jaar een halve veestapel uitdunt hierdoor, waar blijf je dan? Veehouders die ook bij hun dieren zijn als ze moeten bevallen. Die de moeite nemen de kudde lopend naar de alm te brengen en een feestje maken van de almabtrieb elk najaar ter ere van hun vee. Elke dag inspecteren of alles nog ok is en dan afgescheept worden met een schadevergoeding.

En ik blijf het zeggen: Je zal je paard (even Bokt gerelateerd) aan aangevreten (en nog levend) terugvinden. Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen de wolf dan nog kunnen waarderen.
Het dier waar je zoveel liefde en geld in steekt en waar je elke dag naartoe gaat.

Maar de natuurfreaks denken daar niet over na. Keep on dreaming zou ik zeggen.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:05

Mirranda schreef:
Maar de natuurfreaks denken daar niet over na. Keep on dreaming zou ik zeggen.

...ik stel voor de discussie iets genuanceerder te voeren.
Ik weet niet of ik hoor tot de 'natuurfreaks', maar ik ben blij met de komst van de wolf - en ik heb hier nadrukkelijk over nagedacht.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:15

De wolf komt niet, heeft geen kans om te overleven zonder schade aan te richten en ik heb er ook over nagedacht.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:54

De wolf is in Nederland ook echt niet realistisch en eerlijk je hebt geen idee wat het inhoud als je blij bent met de komst van de wolf in Nederland...

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:42

Quir schreef:
De wolf is in Nederland ook echt niet realistisch en eerlijk je hebt geen idee wat het inhoud als je blij bent met de komst van de wolf in Nederland...

Kom even op, zeg.

"Niet realistisch", tja - er zijn idd grappenmakers geweest die een dode wolf ergens neerlegden.
Maar af en toe verschijnt er een heuse wolf op eigen poten, naar het schijnt.

En ik ken jouw verhalen over Zweden, hoor. Heussies waar - maar Nederland is geen Zweden. Dus hoezo: "geen idee".
(Geen idee waarvan precies, als ik mag vragen?)

De reden dat ik blij ben, gaat over zoiets verschrikkelijk wankels als natuurherstel.
En ja, daar hebben mensen last van.
(Itt 'je weet het niet' en 'je bent niet realistisch' als je blij bent - ik ben ook wel eens blij om iets dat in mijn eigen nadeel is. ;) )

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:48

Nee, je hebt werkelijk geen idee wat het inhoudt als een wolf komt in Nederland. Als je kijkt wat een problemen wolven hier al geven, terwijl ze hier alle ruimte hebben.

En ik denk dat "kom even op, zeg" meer op jezelf slaat. Gekke uitspraken van je en je kleinerend gedoe met "heussies waar".

En nee realistisch is het niet, want ze blijven nooit, gek he. Natuur herstel is in Nederland niet mogelijk, er is immers geen natuur meer, alleen cultuur.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:52

Quir schreef:
Nee, je hebt werkelijk geen idee wat het inhoudt als een wolf komt in Nederland. Als je kijkt wat een problemen wolven hier al geven, terwijl ze hier alle ruimte hebben.

En ik denk dat "kom even op, zeg" meer op jezelf slaat. Gekke uitspraken van je en je kleinerend gedoe met "heussies waar".

En nee realistisch is het niet, want ze blijven nooit, gek he. Natuur herstel is in Nederland niet mogelijk, er is immers geen natuur meer, alleen cultuur.

Precies, dit gaat alleen maar narigheid geven.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:15

Quir schreef:
Nee, je hebt werkelijk geen idee wat het inhoudt als een wolf komt in Nederland. Als je kijkt wat een problemen wolven hier al geven, terwijl ze hier alle ruimte hebben.

Trek in ruzie?
Ik niet, hoor.

Ja, we hebben 1 wolf waargenomen in Nederland.
"Sensatie!"
De zorgvuldig uitgezette bevers dreigen in ?Limburg? een probleem te worden.
Okee - dat is dan aanpakken geblazen. Dat wil zeggen de beverdammen en niet het uitroeien van de bever zelf.

Idem dito de wolf in het oosten van Duitsland.
Ja, het beroep van schaapherder moet denk ik in ere worden hersteld, want niemand heeft trek in door de wolf opgegeten schapen, paarden, koeien. (Taalpuristen mogen nu beginnen over paardenherders, prima.)
Iedereen mag dit zien als 'narigheid'. Het kost geĺd,
ja (schaapherders moet je betalen, af en toe eten ze het verkeerde beest op). In Canada hebben ze Grizzlies - maatregelen nemen dus ipv onbezorgd rondwandelen.

Citaat:
Natuur herstel is in Nederland niet mogelijk, er is immers geen natuur meer, alleen cultuur.

Daar zeg je in principe een waar woord. Mijn dierbare uitrijplek, de Dwingeloose heide is uiteindelijk toch echt een cultuurlandschap. Gevormd door eeuwenlang zwoegen en ploeteren van boeren.
En dat wat ik aanduidde met het 'wankele' van natuurherstel of hoe je het maar noemen wil.
Doe je niets aan de Dwingelderhei is het binnen 25 jaar bos. (Ook mooi en je zou het natuur kunnen noemen.)
Het wankele natuurherstel (er zijn zelfs lui die spreken van 'natuur aanleggen', dat is mij wat te gortig) gaat er over om binnen 1001 beperkingen allerlei planten en dieren tenminste nog te behouden, een leefbare biotoop te bieden. En als gevolg van dit gedoe (noem het hoe je het noemen wil) krijg je soms cadeautjes zoals de wolf die zichzelf importeert.
Tuurlijk hebben we er last van, maar daar moet homo sapiens dan maar een hoeveelheid management tegenover zetten. (Ik geloof niet zo in die kroon op de schepping, ik denk niet dat we 'de baas zijn' of dat we de dienst moeten uitmaken.)

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:19

Ik vind wolven geweldig en heb toch gestemd dat ik het geen goed plan vind. Denk dat de natuurgebieden in Nederland te klein zijn in de zin van dat ik verwacht dat er veel problemen komen met veeboeren. Overal zitten ze zo in de bewoonde en begraasde buurten en dan komt er ws weer een hoop gezeik en heeft de wolf het weer gedaan en dat gun ik ze niet.