Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:37

Ja, want gedomesticeerde dieren zijn nog net zo goed in het omgaan met predatie als wilde prooidieren in de Serengeti, serieus, geloof je dat zélf?
Heb je geen idee van de verregaande gevolgen van domesticatie voor een diersoort?
Paarden schapen koeien etc zijn simpelweg " sitting ducks" voor dergelijke predatie.
Kijk maar eens naar landen als de VS, wat voor maatregelen boeren daar moeten nemen tegen verliezen door wolven, coyotes etc. En rekenen p de weerbaarheid van de kudde is daar niet bij.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:39

lijkt mij niet meer dan normaal dan dat een boer extra maatregelen moet treffen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:42

Blue_Monday schreef:
lijkt mij niet meer dan normaal dan dat een boer extra maatregelen moet treffen?

Dat was niet het punt waar het om ging.
Natuurlijk moet je als boer maatregelen nemen als dergelijke predatoren aanwezig zijn. Er beweren hier mensen dat het niet zo nodig is, want kuddes zouden zich wel kunnen weren tegen wolven. Ik argumenteer dat dat onzin is.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:47

Klopt Blue Monday, alleen is dat niet afdoende. Wolven breken er gewoon doorheen, stroom of geen stroom. Je kudde dieren staat opgesloten en kan eigenlijk geen kant op. Verre van een natuurlijke situatie.

De wolf is in Zuid Tirol beschermd en mag dus niet worden afgeschoten. Maar de populatie loopt daar zo uit de klauwen nu dat de lokale bevolking in opstand komt. Zij verliezen per jaar tot soms 100 stuks vee per eigenaar. Het zullen je dieren maar zijn!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:53

Ik ben erg benieuwd, we hebben hier een groot zwijnenoverschot, daar mag best wat natuurlijker op ingegrepen worden. Inmiddels is ook bekend waar hij is gesignaleerd en dat is dichterbij dan ik dacht.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:56

Waar is dat Anoeska?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:09


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:35

Resistance schreef:
Koper schreef:
Ik zeg vangen en uitzetten in de Oostvaardersplassen. Daar is 'ie hard nodig.



Ja, want één wolf eet 1300 grote grazers per kaar. :+



Hahaha nee, maar wolven leven in een pact en als ze gaan jagen wordt je niet blij van....het zijn geen huskies he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:42

Ik reageer op de onzinnige reactie "uitzetten in de oostvaardersplassen". Het zijn wilde beesten. Die vang je niet zomaar en laat je dan weer ergens anders vrij. Daarbij eet één troep wolven hier in Zweden gemiddeld één eland per zes dagen. Wat verwacht je, dat er na het "uitzetten" van een troep wolven nul concurrentiesterfte zal zijn? Dat die beesten vier héle grote grazers per dag eten, gezien er 1300 grote grazers per jaar sterven? :+ Mensen denken altijd maar dat ze "wel even de nederlandse natuurproblemen oplossen", maar zo werkt het gewoon niet.



Ik krijg hier bijna een "wolven - voor al uw overschot aan wild" gevoel van. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-17 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:44

Kuggur schreef:
Ja, want gedomesticeerde dieren zijn nog net zo goed in het omgaan met predatie als wilde prooidieren in de Serengeti, serieus, geloof je dat zélf?

Beste Kuggur,
ik heb werkelijk geen flauw idee wat jij allemaal gelooft.
Ik heb geen enkel idee ook wat jij precies leest.
En over wat ik geloof heb ik hier nul uitspraken gedaan.

Maar ter zake.
Ik beschreef een observatie, gedaan in Estland mbt paarden die in -tig generaties geen wolven hadden gezien.
Toegegeven, dit was een duidelijke kudde, dat is net niet krek hetzelfde als "tien eigenaren die stal X prettig vinden zetten hun paarden in 1 weiland".
Die dieren gaan wel in de loop van de tijd een kudde vormen (gesteld dat daar voldoende tijd voor is).


De geobserveerde dieren in Estland hadden eerst een paar generaties in de Oostvaardersplassen gewoond en waten daarvoor -tig generaties gedomesticeerd geweest in Polen.


Nu graag weer eens serieuze discussie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:47

Janneke2 schreef:
Nu graag weer eens serieuze discussie.

Een serieuze discussie wordt gekenmerkt door jou niet tegenspreken? Wat voor nonsens je ook ventileert?
_O-
Oh sorry, we moesten "serieus" blijven....

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:52

Het lijkt ergens wel mooi. Natuur is mooi maar ik denk niet dat de wolf nog past hier. De natuurgebieden stellen hier niet veel voor en dan gaan toch opzoek naar eten. Het zal zo'n vaart niet lopen. Ik kan me er in ieder geval niet druk om maken dat doen al genoeg mensen.
We zien het vanzelf.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:10

Wat mij opvalt is dat nogal wat mensen hier de wolf als de dierlijke vorm van de edele wilde zien. Maar in de praktijk is het natuurlijk eerder een schuwe angstbijter. Diezelfde mensen denken dat we in Nederland nog serieus natuur hebben, terwijl het enige wat wij hebben cultuurlandschap is. Er valt ook niet zoveel aan te passen aan de natuur, daarvoor wonen er domweg teveel mensen, huisdieren en landbouwhuisdieren in Nederland. Een klein beetje realisme kan soms ook geen kwaad.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:46


Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:47

In feite is ook de Dwingelder heide cultuurlandschap.... :j
Waar gelukkig vele diersoorten zich thuisvoelen - en 'de natuur buiten houden' lukt niet.
Maar idd: puur natuur hebben we niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:49

Anoeska27 schreef:


Vreemde plek om hond uit te laten? De driesprong is toch een hondenlosloopgebied?
En hij kwam op 5 meter afstand.. dat is wel heel erg dichtbij zeg.
Nee ik weet niet of ik daar blij mee zou zijn als ik met mn dochtertje van 3 en olijke labrador in het bos loop :+

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:49

Quir schreef:
Nikass schreef:

Eens!


Wolven pakken niet alleen zwakke en zieke dieren, ze pakken vaak een makkelijke prooi en dat is ook gewoon net zo goed jouw hond of die van de buren of... en schapen, ander klein vee.

Niet voor niets dat iedereen hier in t buitengebied een geweer heeft.


Klopt, ik was wat te kort door de bocht met mijn "eens". Ik denk net als idylle dat er wel wat aanpassingen nodig zijn om de wolf hier harmonieus met zijn omgeving te laten leven. Wel een mooie uitdaging.

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:56

Ik vraag me af of het niet gewoon "weer" een Saarlooswolfhond of Tsjechische wolfhond is geweest. :')

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:59

Boeren akkerbouwers hebben ook last van zwijnen, dus niet alleen de wolven zijn vervelend :Y)

NL wil toch zo graag overal natuur? Maar als er dan eindelijk een wolf is (hoe komt hij daar eigenlijk ongezien? ) wordt ie gevangen of geschoten.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:01

antje_vip schreef:
Boeren akkerbouwers hebben ook last van zwijnen, dus niet alleen de wolven zijn vervelend :Y)

NL wil toch zo graag overal natuur? Maar als er dan eindelijk een wolf is (hoe komt hij daar eigenlijk ongezien? ) wordt ie gevangen of geschoten.



Verkleed als oma van Roodkapje!

Sorry, flauw..

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:02

_O-

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:05

Beest komt er op de 4 eigen poten.

(En een paar jaar terug waren er grapjassen die een dode wolf opraapten in Polen oid en ergens in ?Twente? neerlegden.)
(Uit dna onderzoek bleek dat het niet om een Duitse wolf kon gaan, die dus op eigen poten etc. ...)

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:08

Er zal nog veel moeten gebeuren (niet alleen mbt wolf in Nederland, maar sowieso in het kader van duurzaamheid); minder vlees/ melk productie = minder landbouwgrond = meer ruimte voor de natuur.

Maar dat vereist een behoorlijke mentaliteitsverandering en daar zijn een heleboel mensen nog niet aan toe.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:11

Oehh nieuwsbericht gelezen! In de buurt van Barneveld nog wel! Ik laat mn chihuahua wel aan haar riempje zitten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:12

Es_ther schreef:
antje_vip schreef:
Boeren akkerbouwers hebben ook last van zwijnen, dus niet alleen de wolven zijn vervelend :Y)

NL wil toch zo graag overal natuur? Maar als er dan eindelijk een wolf is (hoe komt hij daar eigenlijk ongezien? ) wordt ie gevangen of geschoten.



Verkleed als oma van Roodkapje!

Sorry, flauw..


Nee, echt geweldig dit. _O-

Maar als zo'n wolf wel een zwijntje lust, zouden er best wat boeren blij moeten zijn met hun komst. Of laten ze het terugdringen van de zwijnenstand niet graag aan de natuur over en knallen ze liever zelf alles af? Bij de jagende boeren die ik ken krijg ik dat gevoel wel eens....