Trump of Clinton

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:06

Shadow0 schreef:
enzino schreef:
Het betekend dat ze Trump geschikter vinden dan Hillary (zoals ik al zei).
Nu maak je juist weer als je Trump stemt dat je het inhoudelijk met hem eens bent, en dat hoeft dus helemaal niet.


Dat is het verhaal dat verteld wordt - maar ik geloof daar niet meer in. Het ongeschikt vinden van Clinton is bijna alleen maar gebaseerd op een aantal verhaaltjes die verteld zijn door de Trump-campagne, maar nergens op een soort van inhoudelijk op een rijtje zetten wat iemand tot geschikte of ongeschikte kandidaat maakt.

Mensen die Trump steunen keuren zijn racisme en discriminatie en aanranding goed, en zijn oplichting, zijn faillissementen, zijn verleden. Want... er was niets anders. Er is geen visie op de toekomst, want hij heeft geen enkel ook maar enigzins inhoudelijk plan ooit ergens gepresenteerd. Dus dat kan de motivatie voor het stemmen niet zijn.

Zelfs als het niet de intentie is van mensen, is dat wel het gevolg. En dat zie je in de praktijk: er zijn heel veel racistische incidenten waarbij mensen bedreigd en mishandeld worden en hun bezit wordt beklad - zonder dat men zich daar openlijk en nadrukkelijk tegen uitspreekt.
Dat mag en moet benoemd worden.

Het maakt niet zoveel uit wat mensen in hun eigen hoofd denken te vinden. Het maakt uit wat dat voor de wereld betekent, wat het betekent voor de slachtoffers.

Citaat:
En mensen willen een president die deportatie, oorlogsmisdaden en grootscheepse discriminatie voorstelt?
Als dat een serieuze stelling is dan ga ik daar dolgraag op in, maar het komt nu zo absurd over dat ik aanneem dat het niet serieus was.


Het is bloedserieus. Trump heeft die dingen gesteld, meerdere keren, en niet teruggenomen. En hij is president geworden. De mensen willen dus blijkbaar een president die dat voorstelt, vooral omdat hij vrijwel niets anders heeft voorgesteld.


Ik ben geen fan van Trump, maar ik kan je aanraden eens met Trumpstemmers in gesprek te gaan die een weloverwogen en doordachte keuze voor hem gemaakt hebben en niet alleen af te gaan op de (gekleurde, in het voordeel van Clinton) media.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:08

Ik verbaas me er echt over hoe jullie je zo ontzettend zorgen kunnen maken over iemand die nu al als een blad aan de boom omgedraaid is terwijl hier in Nederland omaatjes in verzorginghuizen maar 3 keer per dag mogen plassen. Schrijf daar eens 82 pagina's over vol.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:11

Een (gekleurde homo) kennis van me die in een democratische en vrij "losse" (als in ze doen niet zo moeilijk) staat (Nevada) woonde, met vriend en diens ouders gevlucht naar Canada omdat zij zich niet meer veilig voelde, en hij is niet de enige.
Het enorme gevoel van onveiligheid heerst onder de minderheidsgroepen, die het ergst te lijden zullen hebben.
De slechterikken (onder hen de KKK) die tegen ze zijn hebben altijd bestaan, maar nu voelen zij zich gesteund en geroepen om te reageren in Trumps naam.
De mensen die hij nu om zich heen verzamelt zijn wellicht nog een graadje erger, indien mogelijk. Onder het mom van godsdienstvrijheid mogen LGBT mensen van alles geweigerd worden door gelovige mensen.
Daarbij heeft Trump al laten blijken dat hij heel wat LGBT rechten terug wil draaien.
Nee, republikeinen zijn op zich niet slecht en niet het probleem, maar de dommere vreselijk conservatieve hufters die zich nu plots oppermachtig voelen.
Ik zie zo snel niet hoe dat probleem kan worden aangepakt.

En ja, jammer van Bernie Sanders, maar daar hebben we niet zoveel aan. We zitten met een situatie zoals die nu is. Er is nog hoop voor 19 december vanwege de petities die gaande zijn.

@janderegelaa Discussies over buitenlandse affaires mogen ook gewoon plaatsvinden lijkt mij, als mensen niet bekrompen willen zijn. Buitenlandse affaires treffen ons nl ook, zeker presidenten.
Bejaardentehuizen zorgen voor hu eigen discussies die ook gewoon kunnen. start er zelf een , zou ik zeggen, als er nog geen bestaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-11-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:11

janderegelaa schreef:
Ik verbaas me er echt over hoe jullie je zo ontzettend zorgen kunnen maken over iemand die nu al als een blad aan de boom omgedraaid is terwijl hier in Nederland omaatjes in verzorginghuizen maar 3 keer per dag mogen plassen. Schrijf daar eens 82 pagina's over vol.


Maak dan een topic over die omaatjes, als je er zo mee zit. Dit topic gaat daar niet over en het heeft er dus ook helemaal niks mee te maken. Of kan jij maar aan één ding te gelijk denken in je leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:12

Shadow0 schreef:
Het is bloedserieus. Trump heeft die dingen gesteld, meerdere keren, en niet teruggenomen. En hij is president geworden. De mensen willen dus blijkbaar een president die dat voorstelt, vooral omdat hij vrijwel niets anders heeft voorgesteld.

Kan je een voorbeeld geven waar Trump voorstelt om oorlogsmisdaden te begaan?

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:12

janderegelaa schreef:
Ik verbaas me er echt over hoe jullie je zo ontzettend zorgen kunnen maken over iemand die nu al als een blad aan de boom omgedraaid is terwijl hier in Nederland omaatjes in verzorginghuizen maar 3 keer per dag mogen plassen. Schrijf daar eens 82 pagina's over vol.


Dat omatjes weinig mogen plassen is vreselijk natuurlijk (ookal weet ik dat dat vaak wel gewoon kan), maar als het dadelijk zo is dat omatjes van christelijke achtergrond 10x mogen plassen en moslimas maar 2x gaat er toch iets grondig mis.
Een president die discriminatie en haat promoot vind ik eng.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:14

Ik las een paar pagina's terug over het daadwerkelijk moeten werken van DT ipv de showbink uithangen en ben het daar mee eens. Kijken hoe leuk hij het gaat vinden.

Wat ik me ook afvroeg: hij moet zijn bedrijf tijdelijk in handen van een ander geven, hij krijgt als president salaris maar dat zal minder zijn dan dat hij nu verdient met zijn bedrijven. Blijft hij alles kunnen doen met dat geld? Hij kan ook niet zomaar ff op vakantie etc. En mag hij zich echt helemaal niet meer bemoeien met zijn bedrijf en dus ook inkomen? En mag hij bijvoorbeeld ook nog in zijn geliefde Trump toner wonen. Ik neem aan dat het witte huis ook niet onbeperkt met onbeperkt budget mag verbouwen.

Dat lijkt me als DT een enorme straf :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:14

Trump heeft een hoop dingen geroepen (en nee, niet alleen racistische of seksistische opmerkingen die hier het nieuws halen), net als Hillary - en bij beiden is het vooral bij roepen gebleven en weinig inhoudelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:20

Azmay schreef:
Dat omatjes weinig mogen plassen is vreselijk natuurlijk (ookal weet ik dat dat vaak wel gewoon kan), maar als het dadelijk zo is dat omatjes van christelijke achtergrond 10x mogen plassen en moslimas maar 2x gaat er toch iets grondig mis.
Een president die discriminatie en haat promoot vind ik eng.

Nu gaan we in een cirkel rond waar er geen discussie meer plaats vind.

Het enige nieuwe dat je nu schrijft is de inleiding om tot alweer dezelfde conclusie te komen zonder ook maar enige redenering te geven.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:24

Fenrir schreef:
Ik ben geen fan van Trump, maar ik kan je aanraden eens met Trumpstemmers in gesprek te gaan die een weloverwogen en doordachte keuze voor hem gemaakt hebben en niet alleen af te gaan op de (gekleurde, in het voordeel van Clinton) media.


Ik ben met vele Trumpstemmers in gesprek te gaan, en eigenlijk blijkt elke keer dat er helemaal geen sprake is van een weloverwogen en doordachte keuze, maar 1 die blijft hangen op 'ik vind dat nou eenmaal zo en ik heb geen zin om me er verder in te verdiepen.'

Ik zie dat Trump-stemmers (of in elk geval, mensen die aangaven Trump te gaan stemmen) veel van die 'doordachte en weloverwogen' argumenten wel gebruikten, alleen dan zonder dat ze de conclusies ervan accepteerden of bereid waren dit aan beide kanten te wegen. (En daarmee is dat heel anders dan de Clinton-achterban die ik gesproken heb: veel media volg ik om principiele redenen niet zo dus hoe pro men was is me niet duidelijk, maar op de plekken waar er gediscussieerd werd, was er wel degelijk een groot verschil in bereidheid om kritisch te zijn op de 'eigen' kandidaat.)

Een van de patronen die je ziet in deze discussies is bijvoorbeeld dat Trump en Clinton min of meer gelijkwaardig maar met andere ideeen worden voorgesteld - dat het alleen een kwestie van smaak is. Maar dat is niet zo. Trump heeft meerdere keren, fundamenteel, dingen geroepen die rechtstreeks ingaan tegen de democratie, de rechtstaat, het oorlogsrecht, de mensenrechten. Daar voor of tegen zijn is niet een kwestie van smaak, dat is een fundamentele keuze waar mensen op aangesproken mogen worden. "Jamaar Clinton pakt geld aan van wallstreet" is niet van gelijke orde als beloven dat je hele bevolkingsgroepen gaat deporteren of platbombarderen (en dan vervolgens ook gewoon iemand kiezen die bij wallstreet hoort.)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:35

Dan heb jij duidelijk andere mensen gesproken dan ik, Shadow0 :)
En mijn keuze zou het niet geweest zijn, maar het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat alle Trumpstemmers lyrisch over hem zijn en/of helemaal achter al zijn uitspraken staan als ze op hem stemmen. Dat is gewoon pertinent niet waar. Net als mensen die op Clinton stemmen niet achter al haar uitspraken of fouten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:37

Shadow0 schreef:
Ik ben met vele Trumpstemmers in gesprek te gaan, en eigenlijk blijkt elke keer dat er helemaal geen sprake is van een weloverwogen en doordachte keuze, maar 1 die blijft hangen op 'ik vind dat nou eenmaal zo en ik heb geen zin om me er verder in te verdiepen.'

Misschien moet jij dan betere gesprekken aangaan (open staan voor wat iemands echte beweegredenen zijn) of een andere vriendenkring om je heen zoeken.

Ik heb ook met veel Trumpstemmers gesproken en wat mij juist opviel is dat iedereen een andere afweging heeft gemaakt. Sommige willen een verandering in hoe Amerika in de wereld staat, anderen willen meer banen thuis, een paar gaven aan dat ze Hillary erger vonden, een of twee waren bang dat Obamacare niet meer te betalen zou worden, en bijna iedereen merkte ergens wel op dat ze moe waren van de linkse neigingen die Amerika kreeg waar de media je wel even zal vertellen op wie je moet stemmen en als je het daar niet mee eens bent dan ben je een racist/sexist/etc. Oh ja, en ik ben twee keer tegengekomen dat mensen spraken over een toename van racisme in Amerika.

Niniane

Berichten: 6440
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:38

Dank je Shadow0.

Uiteindelijk is voor veel mensen de doorslaggevende keuze geweest om op Trump te stemmen omdat ze boos zijn en een slachtoffer zoeken: Minderheden.
Trump heeft daar niet voor niets op ingespeeld. Wilders heeft bewezen dat populisme werkt, de Brexit heeft het bewezen, net zoals de verkiezingen dit hebben bewezen. Het is een campagne strategie geweest.

Daar heeft de DNC haar ogen voor gesloten. Ontzettend stom.

http://www.dailystormer.com/the-rise-of-the-white-lash/

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:38

Het is ook niet waar dat iedereen maar pal achter de een of de ander staat, over het algemeen willen ze gewoon democratisch of republikeins stemmen. Helaas, want er zijn natuurlijk plenty andere partijen.
Het zit gewoon een beetje vastgeroest, zoals in Nederland men over links en rechts spreekt, en wil stemmen terwijl men het ook niet altijd eens zal zijn met álle voornemens en uitspraken van hun voorkeurspartij.

Niniane

Berichten: 6440
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:40

enzino schreef:
Shadow0 schreef:
Ik ben met vele Trumpstemmers in gesprek te gaan, en eigenlijk blijkt elke keer dat er helemaal geen sprake is van een weloverwogen en doordachte keuze, maar 1 die blijft hangen op 'ik vind dat nou eenmaal zo en ik heb geen zin om me er verder in te verdiepen.'

Misschien moet jij dan betere gesprekken aangaan (open staan voor wat iemands echte beweegredenen zijn) of een andere vriendenkring om je heen zoeken.

Ik heb ook met veel Trumpstemmers gesproken en wat mij juist opviel is dat iedereen een andere afweging heeft gemaakt. Sommige willen een verandering in hoe Amerika in de wereld staat, anderen willen meer banen thuis, een paar gaven aan dat ze Hillary erger vonden, een of twee waren bang dat Obamacare niet meer te betalen zou worden, en bijna iedereen merkte ergens wel op dat ze moe waren van de linkse neigingen die Amerika kreeg waar de media je wel even zal vertellen op wie je moet stemmen en als je het daar niet mee eens bent dan ben je een racist/sexist/etc. Oh ja, en ik ben twee keer tegengekomen dat mensen spraken over een toename van racisme in Amerika.

Dit kan Shadow0 net zo goed ook over jou zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:41

Niniane schreef:
Dank je Shadow0.

Uiteindelijk is voor veel mensen de doorslaggevende keuze geweest om op Trump te stemmen omdat ze boos zijn en een slachtoffer zoeken: Minderheden.
Trump heeft daar niet voor niets op ingespeeld. Wilders heeft bewezen dat populisme werkt, de Brexit heeft het bewezen, net zoals de verkiezingen dit hebben bewezen. Het is een campagne strategie geweest.

Daar heeft de DNC haar ogen voor gesloten. Ontzettend stom.

http://www.dailystormer.com/the-rise-of-the-white-lash/

Ga je nou serieus een alt-right racistische website aanhalen als bewijs dat de meerderheid van de stemmers op Trump heeft gestemd omdat ze minderheden de schuld van alles willen geven?

Serieus?

Serieus?

Verwacht je ook dat iemand hier serieus op in zal gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:42

Niniane schreef:
Dit kan Shadow0 net zo goed ook over jou zeggen.

Tuurlijk kan ze dat, maar hoe zou dat mijn inzicht in de beweegredenen van Trumpstemmers helpen?

Volgens mij spelen je emoties een beetje op en kan je misschien het best even afkoelen voor je verder gaat met posten.

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:45

Shadow0 schreef:
Drifter, maar welke stap zit er na dat onderkennen? Hoe kunnen we nu verder op een manier die de veiligheid, ook van minderheden, ook van mensen met een afwijkende mening, ook van vrouwen en lgbt, verbeterd wordt en het racistische geweld stopt?
En hoe krijgen we de aandacht weer terug bij de echt belangrijke onderwerpen, met echte inhoudelijke plannen en visies (zoals zorg, onderwijs, bestaanszekerheid?)

En hoe voorkomen we dat Trump nu een fascistische leider wordt, omdat hij zich gesterkt voelt in zijn racistische en totalitaire uitspraken, zelfs als mensen dat niet zo bedoeld zouden hebben?


Ik quote mezelf nog maar even. Dat electoraat waar 'elke keer blijkt dat er helemaal geen sprake is van een weloverwogen en doordachte keuze' (ongeacht of dat zo is of niet), daar heb je het simpelweg mee te doen. Die mensen gaan nergens heen en ook niet opeens jouw lijn van redeneren volgen omdat je die van hen ondoordacht noemt. Wensdenken dat dat opeens bijdraait leidt tot niks (alleen maar meer verwijdering), dus pas je strategie daar dan in hemelsnaam op aan.

FirebirdM schreef:
Essentieel onderdeel van goed leiderschap is zorgen dat iedereen zich gehoord vóelt, ook al maak je een afweging wiens belangen je uiteindelijk voorop stelt en doe je dus niet wat iedereen wil dat je doet. Tuurlijk probeer je zoveel mogelijk de onderbouwde, juist keuzes te maken, maar het is echt van de zotten om te denken dat je dat kan doen door naar een groot deel van de bevolking te roepen: "Ja, bla bla, dat kan je wel roepen maar dat zie je verkeerd of je bent een naar mens." Dan valt de boel uiteen.

FirebirdM schreef:
Ik zou zelfs willen stellen dat het voor deze discussie helemaal niet uitmaakt of Trump of zijn electoraat racistisch is.

Stel van wel, stel dat zeg 50% van de Amerikanen racistisch is*. Als je vanuit een anti-racistisch, anti-seksistisch, pro-choice etc etc standpunt vertrekt en die agenda/ontwikkeling door wil voeren, heb je simpelweg te dealen met dat electoraat. Als jij daar wat aan wil veranderen, schiet je jezelf enorm in de voet door dát deel van het electoraat zo boos te maken dat ze inderdaad met een Trump op de proppen komen.

Het is gewoon een praktische overweging, niet alleen voor politici maar voor iedereen. Wat wil je bewerkstelligen en hoe kom je daar? Voor het grootste deel van de mensen die het over 'schande, dom, racisme, hoe kon dit gebeuren, omg geschokt' hebben, is het antwoord: exact het tegenovergestelde van wat je nu doet. Kijk in de spiegel.

*Lijkt me sterk hoor, maar omwille van het voorbeeld.

En hoe we dan nu moeten zorgen dat Trump niet uit de bocht vliegt... Mocht hij dat doen, dan lijkt het me een duidelijk geval met een put en een verdronken kalf. Hopen dat het meevalt en lering hieruit trekken is volgens mij het best haalbare. Ik ben blij dat ik steeds meer signalen zie dat dit opgepakt wordt door mensen die echt wat in de melk te brokkelen hebben, hopelijk is het niet te laat.

En ik sluit me ook aan bij het sentiment dat als mensen zelfs nog stemmen op Trump als hij de meest belachelijke uitspraken doet, ze wel ernstig genoeg moeten hebben van de hele boel.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:46

Lusitana schreef:
Het is ook niet waar dat iedereen maar pal achter de een of de ander staat, over het algemeen willen ze gewoon democratisch of republikeins stemmen. Helaas, want er zijn natuurlijk plenty andere partijen.
Het zit gewoon een beetje vastgeroest, zoals in Nederland men over links en rechts spreekt, en wil stemmen terwijl men het ook niet altijd eens zal zijn met álle voornemens en uitspraken van hun voorkeurspartij.


Ik sprak gisteren nog iemand die stemt op de kandidaat die ze het best acht (in dit geval: het minst slecht) en het maakt niet uit van welke partij diegene is. Echt niet iedereen doet dat - veel mensen misschien, of zo lijkt het iig, maar hoeveel zijn dat er in verhouding? Ik zou het niet weten. Ik herken dat uit Nederland overigens ook totaal niet in mijn omgeving.
Niet iedere Trump stemmer is dom, racistisch, seksistisch etc. en niet iedere Clinton stemmer is links, anti-wapens, wil alle grenzen open, ga zo maar door.
Het wordt hier vaak veel zwart-witter neergezet dan het is, met name door mensen die zich niet openstellen voor de mening of visie van een ander.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 13-11-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:48

Maar zeg eens wat over die bewegingen die wel gewoon bestaan. Hoe kunnen die aangepakt als ze nu al spreken uit naam van Trump?
Het is inderdaad niet zo dat Trumpstemmers allemaal zo zijn, maar die zo zijn voelen zich nu wel gesteund door Trump. Dat is echt wel een probleem in een land waar minderheden het sowieso al moeilijk hebben, in het algemeen.

Niniane

Berichten: 6440
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:48

enzino schreef:
Niniane schreef:
Dank je Shadow0.

Uiteindelijk is voor veel mensen de doorslaggevende keuze geweest om op Trump te stemmen omdat ze boos zijn en een slachtoffer zoeken: Minderheden.
Trump heeft daar niet voor niets op ingespeeld. Wilders heeft bewezen dat populisme werkt, de Brexit heeft het bewezen, net zoals de verkiezingen dit hebben bewezen. Het is een campagne strategie geweest.

Daar heeft de DNC haar ogen voor gesloten. Ontzettend stom.

http://www.dailystormer.com/the-rise-of-the-white-lash/

Ga je nou serieus een alt-right racistische website aanhalen als bewijs dat de meerderheid van de stemmers op Trump heeft gestemd omdat ze minderheden de schuld van alles willen geven?

Serieus?

Serieus?

Verwacht je ook dat iemand hier serieus op in zal gaan?

Ik probeer niemand te overtuigen noch was het bedoeld als ondersteuning van mijn mening. Ik vond het simpelweg erg om te lezen.

En je gaat mij niet vertellen hoe ik mij voel en of ik moet afkoelen. Arrogantie spat er vanaf.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:51

Lusitana, dat is zeker een probleem. Kun je nagaan hoe groot de interne problemen zijn dat mensen op Trump stemmen, zelfs met al zijn idioterie, omdat ze zo klaar zijn met de huidige koers van hun land en overheid?
De Democraten zijn ernstig tekort geschoten: als zij een kandidaat hadden gehad die tegengeluid had kunnen geven op zijn/haar eigen manier dan was het waarschijnlijk heel anders gelopen. Enorm veel mensen hebben gestemd op Trump omdat zij verandering willen. Zij hadden het gevoel dat ze dat met Clinton niet zouden krijgen - en dan blijft er geen andere optie over.

Niniane

Berichten: 6440
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:53

Hoe heeft Clinton geen tegengeluid gegeven? Ze heeft o.a. alle drie de debatten gewonnen. Ja, de DNC zijn tekort geschoten en hebben liggen slapen. Clinton had, met name in de laatste twee weken, meer staten moeten bezoeken en niet aan moeten nemen dat de Blue States nu ook weer blauw zouden gaan. Dat was ontzettend dom.

En er zijn andere opties. Genoeg mensen die Third Party hebben gestemd. Of het slim is laat ik in het midden.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:59

Shadow0 schreef:
Drifter, maar welke stap zit er na dat onderkennen? Hoe kunnen we nu verder op een manier die de veiligheid, ook van minderheden, ook van mensen met een afwijkende mening, ook van vrouwen en lgbt, verbeterd wordt en het racistische geweld stopt?
En hoe krijgen we de aandacht weer terug bij de echt belangrijke onderwerpen, met echte inhoudelijke plannen en visies (zoals zorg, onderwijs, bestaanszekerheid?)

En hoe voorkomen we dat Trump nu een fascistische leider wordt, omdat hij zich gesterkt voelt in zijn racistische en totalitaire uitspraken, zelfs als mensen dat niet zo bedoeld zouden hebben?


Goede vraag, en een waar ik ook niet het antwoord op heb maar waar het meer een brainstormsessie wordt. Denk dat je eerst terug moet naar "where did we go wrong?"

Een deel van het probleem is dat aan elke kant extremen overbelicht wordt door hun partij. Veel republikeinen geven zichzelf een vrijbrief om racist te zijn of naar die kant te neigen door bijvoorbeeld criminaliteitscijfers te geven. (been there, done it) De democraten nemen minorities onder hun vleugels en bedekken juist die cijfers weer met de mantel der liefde en willen daar niet eens over praten. Zo werk je polariteit enorm in de hand. Daar bovenop de media die graag extremen in de spotlight zet want kijkcifers.

Een tweede probleem is dat heel veel discussies als uitgangspunt een schuldige probeert aan te wijzen. een "omdat jouw kant dit deed is de situatie nu zo, en als je nog aan die kant staat ben jij de bad-guy."
Zolang een discussie er is om een schuldige aan te wijzen zal diegene in de hoek van bad-guy zich alleen maar willen verdedigen of zelfs terug willen slaan, en kom je dus nergens.

Dan het probleem dat we naar kiezers wijzen als schuldigen, want "als kiezers niet die kant kozen, had die kant geen kans om te groeien". In plaats van dat we kijken naar hoe politici steeds verder van de gewone mens af staan, en er steeds meer mee weg komen enorm onrealistische beloftes te doen en te breken, om wat voor reden dan ook. "Vroeger" kenden politici hun kiezers en konden ze boodschappen voor ze doen zonder lijstje en terugkomen met gewenste produkten. Niet allemaal, maar een groot deel. Nu nemen ze geld en het lijstje van wensen en komen terug met precies andere produkten onder het motto "ik weet beter wat nodig hebt/jij wil." Dan krijg je in steeds grotere mate een onverschilligheid onder kiezers want het maakt niet uit wat jij wilt, je krijgt toch het tegenovergestelde.
Zeker in Amerika is dit probleem enorm aanwezig en is het dus niet langer eerlijk om de kiezer als schuldige aan te wijzen.

Maar hoe draai je die dingen terug? Hoe kom je weer terug naar een discussie waar iedereen kans krijgt zijn zegje te doen zonder knock-out geslagen te worden met tegen argumenten?
Hoe kom je op de gulden middenweg waar iedereen weer wat geeft en neemt? Is dat wel mogelijk en wil de meerderheid dat ook, of zijn we zover gekomen dat we eigenlijk alleen nog maar onze eigen wil door willen drukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:01

Niniane schreef:
Hoe heeft Clinton geen tegengeluid gegeven? Ze heeft o.a. alle drie de debatten gewonnen. Ja, de DNC zijn tekort geschoten en hebben liggen slapen. Clinton had, met name in de laatste twee weken, meer staten moeten bezoeken en niet aan moeten nemen dat de Blue States nu ook weer blauw zouden gaan. Dat was ontzettend dom.

En er zijn andere opties. Genoeg mensen die Third Party hebben gestemd. Of het slim is laat ik in het midden.

Struisvogelpolitiek.

Ze had nog meer debatten moeten doen. En nog meer tweets. En nog meer staten moeten bezoeken. En nog meer van hetzelfde.... :+

Je hebt nog steeds niet door wat nu het echte probleem is he? Zoveel mensen hebben het hier nu al gepost en zelfs het overgrote deel van de media geeft het ook al toe.