Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:19

Maar ik kan alleen een mening voor mijzelf vormen, dus op basis van wat ik vind... Dat ik iets vind, hoeft het van mij niet de richtlijn te zijn voor verandering. Absoluut niet, op basis van emotie zijn zulke beslissingen niet te nemen op dergelijk niveau.

Maakt mijn mening echter niet anders :) ik vind het niet prettig om iemands gezicht niet te zien, omdat voor mij belangrijke communicatie verloren gaat daarmee.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:21

Dobbelicious schreef:
Heike schreef:
Ik ben voor het boerkaverbod omdat ik het prettiger vind als ik mensen kan zien. Kan inschatten of ze boos, verdrietig wat al niet zijn. De westerse samenleving in in mijn ogen daarop ingesteld.

Maar dan kijk ik dus alleen naar mezelf. Ik kijk niet naar de mening van geloofsovertuiging. Niet naar wat wat vrouwen die een boerka dragen zelf willen. Niet naar wetgeving etc etc.

Puur naar wat ík wil. Vandaar dat ik heel geintresseerd ben in dit topic om mijn mening wat meer te onderbouwen. Maar het gaat nu vooral de 'onderdrukte vrouw met boerka.'

Juist ja, en hier gaat het zo vaak mis, iedereen roept, ja IK heb er last van, IK vind het jammer/vervelend/onprettig. En DUS moet die ander zich aanpassen.

En die ander dan? Hij of zij heeft er last van dat hij nu beperkt wordt in zijn doen en laten. Hij of zij vindt DAT jammer/vervelend/onprettig.
Als mensen mij kunnen overtuigen waarom het eigen belang meer waard is dan het belang van die andere individu (die op papier gelijke rechten zou hebben), dan ga ik overstag.

Wat is in hemelsnaam het probleem dat die 150 vrouwen in Nederland met het dragen van hun boerka vormen? Hoe vaak loop je zo iemand nou tegen het lijf? Ja, het is vervelend als het een keer gebeurd dat een dove niet kan liplezen bij zo'n persoon, maar hoe vaak komt zoiets nou voor? Wekelijks? Maandelijks? Elke dag? Misverstanden ontstaan ook wel zonder dat die mensen een boerka dragen.
Laat iedereen toch gewoon in zijn waarde. Wanneer wij bereid zijn anderen hun geluk te gunnen (of dat nou in de vorm van een boerka, een buitenrit te paard of een taartenbakwedstrijd is), zullen anderen ons ook veel meer gunnen.
Hoe groot is het probleem dat de boerka voor ons vormt in het dagelijks leven? En hoe groot is het probleem dat een verbod voor boerka-draagster zou vormen? Voor ons hooguit af en toe een misverstand, voor hun een inperking in hun hele levensovertuiging.
Een geloofsovertuiging is niet 'voor in je vrije tijd', een geloofsovertuiging is een manier van leven. Wat geeft ons het recht om anderen te moeten vertellen hoe zij hun leven moeten leven?
Veiliger wordt het er niet van, het creeert juist het tegenovergestelde; angst voor het onbekende. Door maar lekker al het vreemde uit te bannen, creëer je juist afstand tussen twee groepen. Je moet zorgen dat groepen mensen zich vermengen en een eenheid gaan vormen. Door iedere keer te roepen 'de islam dat, de islam dit', drijft de politiek juist Nederland en de islamitische landen uit elkaar en ontstaat bij die landen een afkeer van Nederland, waardoor zij steeds minder van ons willen weten en wie weet ons straks juíst wel aanvallen. Leven en laten leven, mensen, hoe moeilijk kan het zijn?

Het legitimatie-argument gaat trouwens ook niet op, politie heeft het recht om het gezicht te ontdoen van bedekking om legitimatie te kunnen controleren.

Heike, deze post is overigens niet aan jou persoonlijk gericht, je verwoordde alleen perfect wat er zo vaak mis gaat in de redenering van mensen, dat 'ik' belangrijker zou zijn dan 'jij'. ;)

Hier ben ik het helemaal mee eens! Goed gezegd.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:26

Ik denk dat het dragen van een boerka in Nederland hetzelfde effect heeft als als NLse met een laag uitgesneden truitje door een Islamitisch land lopen; In het land van herkomst is het doodnormaal maar in het land waar je dan bent is het niet zo vanzelfsprekend. Misschien klinkt het heel zwart-wit, sorry alvast daarvoor, maar ik snap dan niet precies waarom men dan zo graag in Nederland komt wonen. Allochtonen die hier komen wonen vind ik prima, ook als ze een hoofddoek dragen maar een boerka past eigenlijk gewoon (nog) niet in de Nederlandse cultuur. Ik (en zo te zien een aantal andere bokkers, misschien zelfs de meerderheid van de Nederlanders) willen graag een gezicht kunnen zien van degene die ze tegenover zich hebben. Nogmaals, ik heb niks tegen allochtonen, maar ik ben van mening dat ze wel moeten begrijpen dat in Nederland een andere cultuur heerst en dat ze zich enigszins hier aan proberen aan te passen, aangezien ze een inwoner van Nederland (willen) zijn.

Vjestagirl

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:28

En als een autochtoon een burka draagt? Gewoon iemand die hier geboren is?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:29

Als bloedtransfusieverpleegkundige/ombuds in een ziekenhuis ben ik volledig voor een boerka- en ja zelfs een hoofddoekenverbod in openbare plaatsen.
En maar voor 1 rede: ik wil als ik een patiënt voor mij heb de identiteit kunnen controleren met de foto die op het paspoort staat. Met een boerka is dat hopeloos en zelfs met een hoofddoek kan dat lastig zijn.

Er worden (in België) tegenwoordig aardig veel vrouwen aangemeld die plots een andere bloedgroep blijken te hebben dan een aantal jaar geleden (dus ergens is er een paspoort gebruikt dat niet van die persoon zelf is), en dat kan levensgevaarlijke gevolgen hebben. (Gelukkig wordt er voor een bloedtransfusie bijna altijd een kruisproef uitgevoerd en kan het labo de grootste fouten onderscheppen)

Dat een vrouw zich buiten of thuis wilt bedekken maakt mij niet uit, maar als ik haar identiteit wil controleren hoef ik daar echt geen drama rond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:32

Hoe kan het met een hoofddoek lastig te controleren zijn? Officiele Identiteitsfoto's mogen immers ook met hoofddoek.

Met een burka kan ik mij dat volkomen voorstellen uiteraard := Dan is het ook lastig dat ze er een drama van maken, terwijl je gewoon zeker wilt zijn dat patiënt A ook patiënt A is en dat is ook in hun eigen belang. Niet omdat je ze wilt plagen...

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:36

Seltje schreef:
Als bloedtransfusieverpleegkundige/ombuds in een ziekenhuis ben ik volledig voor een boerka- en ja zelfs een hoofddoekenverbod in openbare plaatsen.
En maar voor 1 rede: ik wil als ik een patiënt voor mij heb de identiteit kunnen controleren met de foto die op het paspoort staat. Met een boerka is dat hopeloos en zelfs met een hoofddoek kan dat lastig zijn.

Er worden (in België) tegenwoordig aardig veel vrouwen aangemeld die plots een andere bloedgroep blijken te hebben dan een aantal jaar geleden (dus ergens is er een paspoort gebruikt dat niet van die persoon zelf is), en dat kan levensgevaarlijke gevolgen hebben. (Gelukkig wordt er voor een bloedtransfusie bijna altijd een kruisproef uitgevoerd en kan het labo de grootste fouten onderscheppen)

Dat een vrouw zich buiten of thuis wilt bedekken maakt mij niet uit, maar als ik haar identiteit wil controleren hoef ik daar echt geen drama rond.

Ja maar hiervoor zou behandelend personeel toch ook gewoon een vrijstelling kunnen krijgen, zoals politie, het recht om de identiteit/legitimatie te checken, eventueel in een afgesloten ruimte, zodat de vrouwen door een vrouwelijke arts/verpleegster gecontroleerd kunnen worden? Voor zo ver ik weet (correct me if im wrong) mogen vrouwen onder elkaar wel gewoon hun gezicht/lichaam/haren tonen. Op die manier laat je de mensen in hun waarde door ze niet te verplichten om zonder bedekking over straat te gaan, maar kun je wel in geval van nood de legitimatie checken.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:39

Free2 schreef:
Ik denk dat het dragen van een boerka in Nederland hetzelfde effect heeft als als NLse met een laag uitgesneden truitje door een Islamitisch land lopen; In het land van herkomst is het doodnormaal maar in het land waar je dan bent is het niet zo vanzelfsprekend. Misschien klinkt het heel zwart-wit, sorry alvast daarvoor, maar ik snap dan niet precies waarom men dan zo graag in Nederland komt wonen. Allochtonen die hier komen wonen vind ik prima, ook als ze een hoofddoek dragen maar een boerka past eigenlijk gewoon (nog) niet in de Nederlandse cultuur. Ik (en zo te zien een aantal andere bokkers, misschien zelfs de meerderheid van de Nederlanders) willen graag een gezicht kunnen zien van degene die ze tegenover zich hebben. Nogmaals, ik heb niks tegen allochtonen, maar ik ben van mening dat ze wel moeten begrijpen dat in Nederland een andere cultuur heerst en dat ze zich enigszins hier aan proberen aan te passen, aangezien ze een inwoner van Nederland (willen) zijn.

Ik begrijp je punt, ben ik het voor een deel ook wel mee eens, maar omdat wij daar niet heen kunnen in ons laaguitgesneden truitje, moeten wij hier ook maar geen respect voor andere culturen hebben? Verbeter de wereld, begin bij uzelf, waarom kunnen wij nou niet eens de eerste stap zetten?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:45

Vjestagirl schreef:
En als een autochtoon een burka draagt? Gewoon iemand die hier geboren is?

Goede vraag. Deze persoon zal dan óf allochtone (groot)ouders hebben of zij zal zich bekeerd hebben tot de Islam. Probleem is dat de Islam zijn oorsprong niet in Nederland vindt en ook niet op dit moment sterk aanwezig is. Zij houdt zich dan bezig met een 'buitenlands' geloof, en daar is op zich helemaal niks mis mee, maar dit zit (nog) niet in de NLse cultuur dus zulke 'heftige' uitingen als een boerka zijn dan nu eenmaal voor niet iedere inwoner even begrijpelijk en/of gewenst. En dat is het nadeel van in een totaal ander land gaan wonen of een geloof aannemen van een ander land/andere landen. Je bent van harte welkom hier, maar probeer je enigszins aan te passen aan de cultuur van het land. Maar goed dat is mijn mening, ik snap het als mensen het hier niet mee eens zijn.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:46

Officieel heeft (in België) een verpleegkundige dat recht niet, maar een arts wel. Meeste artsen zijn mannen, wat het echt ingewikkeld kan maken, en aan een inschrijfbalie is vaak ook geen ruimte om mensen even apart te nemen. Daar hoeven voor mij ook geen ingewikkelde wetten voor gestemd worden, patiënten moeten gewoon leren snappen dat het niet raar is dat wij zeker willen zijn van een identiteit, en dat daar geen drama rond hoeft.

Met een hoofddoek kunnen moeder en dochter of 2 zussen (in mijn ogen) best veel op elkaar lijken, als ze dan nog anderstalig zijn is het niet altijd even simpel om zeker te zijn van de juiste patiënt. En tolken zijn spijtig genoeg nog steeds niet altijd binnen handbereik.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:46

Dobbelicious Ik voel me juist helemaal niet aangesproken. Het is juist precies wat ik zeg of wat ik bedoelde.

Zonder er verder over na te denken zeg ik. 'Ik ben er op tegen want ík...'
En daarom wil ik er meer over weten. Want wat ik er van vind is helemaal niet zo belangrijk. Ja voor mij. Daarom vind ik zo'n topic ook zo intressant. Ik wil er meer over weten zodat ik een onderbouwde mening kan hebben. Want die heb ik helemaal niet.

Wat tot nu toe mijn vragen zijn
- Maakt deze wet nu zoveel verschil? Zoveel vrouwen zijn er niet met een boerka.
- Moet er voor zo'n kleine groep een wet worden gemaakt?
- Maakt deze wet de samenleving veiliger?
- Helpt deze wet tegen de onderdrukking van bepaalde moslima's ( schrijf bepaalde want nanders lijkt het alsof alle moslima's onderdrukt worden)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:47

Ik snap niet zo goed waarom mensen zich afvragen waarom hier een nieuwe wet voor moet komen. Er zijn zo veel wetten en wetjes waar we niks van weten en die ingevoerd worden, echter is dit een gevoelig onderwerp en daarom zijn we allemaal weer in discussie.

Ik snap ook niet waarom zo veel mensen het dragen van een niqab alleen vanuit de meest positieve manier mogelijk willen bekijken. Tuurlijk zijn er vrouwen die vrijwillig een niqab dragen, maar het lijkt me meer dan overduidelijk dat dit voor een hele boel vrouwen niet geldt. Zijn we vergeten dat vrouwen elders overgoten worden met zuur omdat zij zich 'onzedelijk' kleden? Daar komt nog bij dat dit niet eens vanuit de Koran geboden wordt. Waar hebben we het dan over?
Het lijkt me meer dan logisch dat men in scholen, gemeentehuizen etc gewoon gezichten wil zien. Je kunt wel zeggen: overvallers houden zich er toch niet aan, maar betekent dat dan dat het dan maar niet verboden moet worden en gewoon moet 'mogen'?

Zelf moest ik vroeger altijd een rokje aan naar de kerk. Echt een verschrikkelijke regel. Niet omdat een rokje zo erg is, maar omdat dat als vrouw zijnde dan moet. Echt om van te kotsen gewoon. Ik denk dat het dan wel duidelijk is wat mijn mening over het dragen van een niqab/boerka is.

Er zijn zo veel geschreven en ongeschreven regels die alleen voor vrouwen gelden. Denk bijv. aan het maagd moeten zijn als vrouw zijnde in arabische landen. Wat je allemaal al niet kan overkomen als je dat niet bent, of zogenaamd vreemd gegaan zou zijn als vrouw. Het hoedje moeten dragen in de kerk als vrouw, het niet deel mogen nemen aan de politiek als vrouw (voorheen, SGP), in vele kerken het niet predikant mogen worden als vrouw. Ik walg er van als vrouw zijnde.

En het erge er van is dat veel van dit soort regeltjes niet eens letterlijk in de Bijbel of Koran staan, maar zo geintrepeteerd worden (vandaar ook alle verschillen in alle stromingen) waardoor het dus eigenlijk onzin is (vind ik dan).

Vind het erg naif om te denken hoe zo veel vrouwen vast graag een boerka of niqab dragen. Zoals ik al zei, ze zijn er vast bij, maar er zullen er ook velen zijn die er zelf niks over te vinden of zeggen hebben.

Maarja, helaas lost deze wet niks op voor die laatste groep :n al was dat ook niet het doel van de wet geloof ik...

Ik draag zelf overigens pas sinds een paar jaar heel af en toe (vrijwillig) op vakantie een jurkje nu :+ altijd een nare nasmaak...
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 25-05-15 00:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:50

Inderdaad ik denk dat de veranderende wet voor die vrouwen niet veel zal doen veranderen. Alleen dat ze nu misschien niet meer buiten mogen komen oid.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:53

Dobbelicious schreef:
Free2 schreef:

Ik begrijp je punt, ben ik het voor een deel ook wel mee eens, maar omdat wij daar niet heen kunnen in ons laaguitgesneden truitje, moeten wij hier ook maar geen respect voor andere culturen hebben? Verbeter de wereld, begin bij uzelf, waarom kunnen wij nou niet eens de eerste stap zetten?

Ik denk juist dat wij in Nederland op dit moment heel veel respect hebben voor buitenlanders. Kijk naar de videoclip van het Koningslied, kijk naar reclames; ik heb het idee dat daar speciaal relatief veel buitenlanders in gezet worden uit angst van de producent om voor racist uitgemaakt te worden. Er wordt van alles gedaan om niet onder het clubje 'PVV-stemmers' geschaard te worden. In de tweede kamer wordt Wilders grotendeels niet serieus genomen bij zijn uitspraken over de 'Islamitisering' want stel je voor dat Rutte laat blijken dat hij eigenlijk niet zo blij is met die autochtonen? Ik denk dat het land dan op zijn kop zou staan en nog meer gaat doen om te laten blijken dat Moslims hier welkom zijn. Van mij zijn ze ook welkom; maar ze zijn wel in Nederland. Dus om dan boos te worden omdat je geen boerka mag dragen vind ik niet helemaal op zijn plaats.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:54

Heike schreef:
Inderdaad ik denk dat de veranderende wet voor die vrouwen niet veel zal doen veranderen. Alleen dat ze nu misschien niet meer buiten mogen komen oid.

Klopt, en daar kunnen we dan weer de wet de schuld van gaan geven, maar feitelijk ligt dat probleem bij dat huishouden zelf. Van wie mag de vrouw dan niet meer het huis uit, van haar man of van haar zelf?

Misschien zit ik er helemaal naast, en ben ik erg bevooroordeeld op dit gebied, maar ik denk in de meeste gevallen van haar man...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:57

Wij hebben die 'vervelende buitenlanders' zelf uitgenodigd in ons land toen we ze hard nodig hadden. Nu het ons niet meer uitkomt willen we ze niet meer. En veel van die vervelende buitenlanders zijn gewoon geboren in ons land en zijn Nederlanders.
Maar dat is een hele andere discussie.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:59

Mannen die hun vrouwen onderdrukken komen in alle culturen voor. En is natuurlijk fout. En daar moet zeker aandacht voor zijn en die vrouwen moeten geholpen worden. Maar helpt deze wet tegen de onderdrukking van de vrouw?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:00

Overigens, op de vraag of deze wet nuttig is gezien het weinige aantal boerkadraagsters in Nederland: Ik denk niet zozeer dat het de politiek ging om extra inkomsten door boetes hiervoor uit te schrijven maar dat het gewoon een principekwestie is. Dus ongeacht of er 10 of 10000 vrouwen met boerka's rondlopen. Overigens is de wet niet eens alleen tegen boerka's maar ook tegen integraalhelmen of dat soort dingen. Dus ik denk niet dat deze wet speciaal is aangenomen om Moslims 'lastig te vallen', maar gewoon om te zorgen dat men een gezicht laat zien als hij/zij over straat loopt.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:02

Heike schreef:
Mannen die hun vrouwen onderdrukken komen in alle culturen voor. En is natuurlijk fout. En daar moet zeker aandacht voor zijn en die vrouwen moeten geholpen worden. Maar helpt deze wet tegen de onderdrukking van de vrouw?

Nee, maar daar is hij dan ook niet voor aangenomen. Hij is er voor aangenomen, even overdreven gezegd, om te zorgen dat mensen met een veilig gevoel langs andere mensen kunnen lopen. Niet om problemen in Moslimgezinnen op te lossen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:04

@heike, Nee, maar daar is de wet toch ook niet voor bedoeld? Deze wet is (volgens mij) ingesteld zodat alle mensen herkenbaar zijn in openbare ruimtes. Je gaat niet met een bivakmuts of een helm op naar binnen, en ook niet met een boerka omdat je daarmee net zo onherkenbaar bent als met een bivakmuts.

En tuurlijk zullen overvallers zich daar niet aan houden, maar dat betekent toch niet dat de wet er niet moet zijn? Er zijn allerlei mensen die zich niet aan allerlei regels houden, toch zijn ze er.

Daarbij zullen er vast ook vrouwen zijn/komen die een boerka misbruiken om er eventueel een misdaad mee te plegen. Het gaat vooral om het principe.

Verder ben ik het er gewoon mee eens dat iedereen herkenbaar moet zijn. Bontkraag capuchonnetjes (op, zonder regen of kou) zijn al storend, maar goed... Als het een keer regent moet je wat :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:07

Oei lastig en interessant punt hier. Wat ik vooral lees in dit topic, is dat mensen vooral zeggen 'die vrouwen vinden' 'het is onderdrukking van' etc.

Wij vinden dat maar vinden die vrouwen dat ook? Ik heb ze nooit persoonlijk gesproken, en ja (onbewust) doe ik een stap opzij of let ik extra op mijn spullen als ik in de buurt ben. Maar ik weet niet hoe zij zich voelen. Ik heb ergens een interview gelezen of gezien op tv (ofzo) over een vrouw die vrijwillig (autochtone vrouw), zich had bekeerd tot de islam. Zonder autochtone familie of een autochtone vriend/vriendenkring. Waarom? Omdat zij zich prettig voelde erbij, en ze wel 'gevoel' had voor het hele 'lichaam is heilig en rein' waar in eerste instantie de burka/niqaab voor is ontworpen. Moet zij dit dan ook maar inleveren?
Mijn gevoel zegt nee. Maar toch wordt ik onrustiger als ik iemand zo gekleed zie. Gewenning? Of gewoon een image die wordt gecreëerd door de maatschappij ?

Een integraalhelm of bivakmuts op in winkels en andere openbare plekken vind ik enerzijds nog bedreigender dan een burka of niqaab. Want dan heb ik het idee dat ze echt wat te verbergen hebben. Anderzijds zijn er ook mensen die bijvoorbeeld brandwonden in de gezicht hebben en daar speciale maskers voor hebben. Ook maar af? Want de identiteit kan niet vastgesteld worden.. Of mensen die met een grote zonnebril in een winkel staan? Ook zo..

Lastig onderwerp. Ik vind dat er voordelen aan dit besluit zitten, maar ook zeker nadelen. En denk ook zeker dat er nog wel wat stennis over geschopt gaat worden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:09

Thesserd schreef:
Daarbij zullen er vast ook vrouwen zijn/komen die een boerka misbruiken om er eventueel een misdaad mee te plegen.

Hihi, volgens wordt je dan sneller opgepakt, echt snel wegrennen zal niet zo goed lukken....

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:12

Ik vind het dus ook een lastig onderwerp. En niet zo snel te antwoorden.

Of de wet nuttig is? Ik blijf er mijn vraagtekens bij hebben.

Dat ik het prettig vind dat ik iemand kan zien als ik in gesprek ben ben met iemand? Ja. Dat zeker.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:14

Heike, ik vond het ergens ook wel een komisch idee, maar dacht..als ik hier een sarcastische smiley bij zet neemt iedereen me vast weer niet serieus :')

@celiien je noemt een voorbeeld van iemand die dat zelf graag wil, maar zie mijn post, er zullen er ook zeker veel zijn die dat eigenlijk niet willen (vrouwen worden overgoten met zuur omdat zij zich onzedelijk kleden etc).
Wil je als NL zijnde zo'n regel ondersteunen? Ik zeg van niet, maar goed... Volgens velen hier dragen wel veel vrouwen vrijwillig en graag een boerka/niqab.
Ik denk echt dat dat er niet zo veel zijn.

Zou een interessant onderzoek zijn. Al valt dat niet echt te onderzoeken denk ik. Juist de onderdrukte gevallen mogen wrs niet eens mee doen aan zo'n onderzoek.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:23

Hoe bedoel je 'zo'n regel ondersteunen' ?
dat is een regel dat het volk of de interpretatie van het geloof zo gemaakt heeft.
De staat hoeft zich daar imo niet mee te bemoeien, alleen de daders moeten worden gepakt en volgens rechtsysteem wat van toepassing worden aangepakt (soms wat harder maar dat is weer een ander onderwerp). Scheiding van machten.

De vrouwen die zo behandeld worden, ja die zijn er inderdaad. Is het verkeerd? Absoluut! Meer gelijkheid voor die vrouwen? Absoluut!
Hoe dat te realiseren is? Ik denk niet door t verbod. Want dat betekend dat vrouwen die echt zo onderdrukt zijn, gewoon niet meer naar buiten mogen, en dat er dan helemaal geen sociale controle meer is, als die er al was. En de kinderen uit zo'n gezin? Volgens mij zodra ze 'geslachtsrijp' zijn moeten ze al zo'n burka dragen toch? En school dan, worden ze daar dan ook voor thuisgehouden ?