Maakt mijn mening echter niet anders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dobbelicious schreef:Heike schreef:Ik ben voor het boerkaverbod omdat ik het prettiger vind als ik mensen kan zien. Kan inschatten of ze boos, verdrietig wat al niet zijn. De westerse samenleving in in mijn ogen daarop ingesteld.
Maar dan kijk ik dus alleen naar mezelf. Ik kijk niet naar de mening van geloofsovertuiging. Niet naar wat wat vrouwen die een boerka dragen zelf willen. Niet naar wetgeving etc etc.
Puur naar wat ík wil. Vandaar dat ik heel geintresseerd ben in dit topic om mijn mening wat meer te onderbouwen. Maar het gaat nu vooral de 'onderdrukte vrouw met boerka.'
Juist ja, en hier gaat het zo vaak mis, iedereen roept, ja IK heb er last van, IK vind het jammer/vervelend/onprettig. En DUS moet die ander zich aanpassen.
En die ander dan? Hij of zij heeft er last van dat hij nu beperkt wordt in zijn doen en laten. Hij of zij vindt DAT jammer/vervelend/onprettig.
Als mensen mij kunnen overtuigen waarom het eigen belang meer waard is dan het belang van die andere individu (die op papier gelijke rechten zou hebben), dan ga ik overstag.
Wat is in hemelsnaam het probleem dat die 150 vrouwen in Nederland met het dragen van hun boerka vormen? Hoe vaak loop je zo iemand nou tegen het lijf? Ja, het is vervelend als het een keer gebeurd dat een dove niet kan liplezen bij zo'n persoon, maar hoe vaak komt zoiets nou voor? Wekelijks? Maandelijks? Elke dag? Misverstanden ontstaan ook wel zonder dat die mensen een boerka dragen.
Laat iedereen toch gewoon in zijn waarde. Wanneer wij bereid zijn anderen hun geluk te gunnen (of dat nou in de vorm van een boerka, een buitenrit te paard of een taartenbakwedstrijd is), zullen anderen ons ook veel meer gunnen.
Hoe groot is het probleem dat de boerka voor ons vormt in het dagelijks leven? En hoe groot is het probleem dat een verbod voor boerka-draagster zou vormen? Voor ons hooguit af en toe een misverstand, voor hun een inperking in hun hele levensovertuiging.
Een geloofsovertuiging is niet 'voor in je vrije tijd', een geloofsovertuiging is een manier van leven. Wat geeft ons het recht om anderen te moeten vertellen hoe zij hun leven moeten leven?
Veiliger wordt het er niet van, het creeert juist het tegenovergestelde; angst voor het onbekende. Door maar lekker al het vreemde uit te bannen, creëer je juist afstand tussen twee groepen. Je moet zorgen dat groepen mensen zich vermengen en een eenheid gaan vormen. Door iedere keer te roepen 'de islam dat, de islam dit', drijft de politiek juist Nederland en de islamitische landen uit elkaar en ontstaat bij die landen een afkeer van Nederland, waardoor zij steeds minder van ons willen weten en wie weet ons straks juíst wel aanvallen. Leven en laten leven, mensen, hoe moeilijk kan het zijn?
Het legitimatie-argument gaat trouwens ook niet op, politie heeft het recht om het gezicht te ontdoen van bedekking om legitimatie te kunnen controleren.
Heike, deze post is overigens niet aan jou persoonlijk gericht, je verwoordde alleen perfect wat er zo vaak mis gaat in de redenering van mensen, dat 'ik' belangrijker zou zijn dan 'jij'.
Seltje schreef:Als bloedtransfusieverpleegkundige/ombuds in een ziekenhuis ben ik volledig voor een boerka- en ja zelfs een hoofddoekenverbod in openbare plaatsen.
En maar voor 1 rede: ik wil als ik een patiënt voor mij heb de identiteit kunnen controleren met de foto die op het paspoort staat. Met een boerka is dat hopeloos en zelfs met een hoofddoek kan dat lastig zijn.
Er worden (in België) tegenwoordig aardig veel vrouwen aangemeld die plots een andere bloedgroep blijken te hebben dan een aantal jaar geleden (dus ergens is er een paspoort gebruikt dat niet van die persoon zelf is), en dat kan levensgevaarlijke gevolgen hebben. (Gelukkig wordt er voor een bloedtransfusie bijna altijd een kruisproef uitgevoerd en kan het labo de grootste fouten onderscheppen)
Dat een vrouw zich buiten of thuis wilt bedekken maakt mij niet uit, maar als ik haar identiteit wil controleren hoef ik daar echt geen drama rond.
Free2 schreef:Ik denk dat het dragen van een boerka in Nederland hetzelfde effect heeft als als NLse met een laag uitgesneden truitje door een Islamitisch land lopen; In het land van herkomst is het doodnormaal maar in het land waar je dan bent is het niet zo vanzelfsprekend. Misschien klinkt het heel zwart-wit, sorry alvast daarvoor, maar ik snap dan niet precies waarom men dan zo graag in Nederland komt wonen. Allochtonen die hier komen wonen vind ik prima, ook als ze een hoofddoek dragen maar een boerka past eigenlijk gewoon (nog) niet in de Nederlandse cultuur. Ik (en zo te zien een aantal andere bokkers, misschien zelfs de meerderheid van de Nederlanders) willen graag een gezicht kunnen zien van degene die ze tegenover zich hebben. Nogmaals, ik heb niks tegen allochtonen, maar ik ben van mening dat ze wel moeten begrijpen dat in Nederland een andere cultuur heerst en dat ze zich enigszins hier aan proberen aan te passen, aangezien ze een inwoner van Nederland (willen) zijn.
Vjestagirl schreef:En als een autochtoon een burka draagt? Gewoon iemand die hier geboren is?
Dobbelicious schreef:Free2 schreef:Ik denk dat het dragen van een boerka in Nederland hetzelfde effect heeft als als NLse met een laag uitgesneden truitje door een Islamitisch land lopen; In het land van herkomst is het doodnormaal maar in het land waar je dan bent is het niet zo vanzelfsprekend. Misschien klinkt het heel zwart-wit, sorry alvast daarvoor, maar ik snap dan niet precies waarom men dan zo graag in Nederland komt wonen. Allochtonen die hier komen wonen vind ik prima, ook als ze een hoofddoek dragen maar een boerka past eigenlijk gewoon (nog) niet in de Nederlandse cultuur. Ik (en zo te zien een aantal andere bokkers, misschien zelfs de meerderheid van de Nederlanders) willen graag een gezicht kunnen zien van degene die ze tegenover zich hebben. Nogmaals, ik heb niks tegen allochtonen, maar ik ben van mening dat ze wel moeten begrijpen dat in Nederland een andere cultuur heerst en dat ze zich enigszins hier aan proberen aan te passen, aangezien ze een inwoner van Nederland (willen) zijn.
Ik begrijp je punt, ben ik het voor een deel ook wel mee eens, maar omdat wij daar niet heen kunnen in ons laaguitgesneden truitje, moeten wij hier ook maar geen respect voor andere culturen hebben? Verbeter de wereld, begin bij uzelf, waarom kunnen wij nou niet eens de eerste stap zetten?
Heike schreef:Inderdaad ik denk dat de veranderende wet voor die vrouwen niet veel zal doen veranderen. Alleen dat ze nu misschien niet meer buiten mogen komen oid.
Heike schreef:Mannen die hun vrouwen onderdrukken komen in alle culturen voor. En is natuurlijk fout. En daar moet zeker aandacht voor zijn en die vrouwen moeten geholpen worden. Maar helpt deze wet tegen de onderdrukking van de vrouw?