Wateroverlast Woltersum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:12

Ik wist niet dat het zo erg was. := Ik woon dan in het midden van het land maar met oud&nieuw was ik in Ten Boer feestend in de sporthal waar alle mensen nu geëvacueerd worden. De eigenaren van de hal zijn familie van ons.. die hebben het echt heel erg druk ..

Rindin

Re: Wateroverlast Woltersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:32

De dijken bij Peizermade zijn ook nog maar net klaar, dit had niet een paar weken eerder moeten gebeuren... Is trouwens wel een heel mooi gezicht, al dat water wat eerst alleen maar weiland was (in de 15 jaar dat ik er dagelijks langskom toch wel vreemd gezicht :P )

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:11

xlovelove schreef:
maura schreef:

Ik kom niet uit die buurt, maar volgens Googlemaps ligt Onnen ten zuidoosten van Groningen. Noodbergingsgebieden daar lijken mij bedoeld om te gebruiken als er niet kan worden afgevoerd naar het Zuidlaardermeer en het Foxholstermeer. Het Eemskanaal bij Woltersum krijg je niet leeg door de Onnerpolder vol te zetten.

Ja dat klopt wel.
Nee zo bedoel ik het ook niet. Uit het winschoterdiep bijvoorbeeld. Want die stond vanmorgen ook ontzettend hoog, is al wel gedaald inmiddels. Want daar konden ze immers wel de Onnerpolde voor gebruiken.

Kan hem niet meer edit'en. Maar bedacht me dat het wel degelijk zin heeft..
Als ze het water van het Winschoterdiep naar de Onnerpolde laten lopen, zakt dus zo ook het Eemskanaal.
Dus dat heeft ook zin bij Woltersum ;).

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:17

MarijeR schreef:
Hier staat RTV Noord ook aan. Ik zit zelf gelukkig niet in de buurt van het water maar kan me de stress van mensen daar met vee wel voorstellen.
In de jaren '90 (ik woonde toen in Utrecht) toen in de Betuwe de boel onder dreigde te lopen, zijn we een hele nacht aan het rijden geweest om paarden op te halen en onderdak te geven.

Dat weet ik ook nog heel goed ja.

Wat is niet snap, waarom kan dit nog gebeuren? Men weet toch dat er zwakkere plekken waren, waarom doet men daar preventief niets aan? Er gaat geld genoeg naar andere zaken die minder belangrijk zijn (bij een dijkdoorbraak tref je zoveel mensen en dieren) volgens mij. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen en hun vee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:26

Sterkte voor alle mensen en hun levende have in de risicogebieden, lijkt me eng en frusterend dat je machteloos staat tov het water.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:28

PKfoto schreef:
MarijeR schreef:
Hier staat RTV Noord ook aan. Ik zit zelf gelukkig niet in de buurt van het water maar kan me de stress van mensen daar met vee wel voorstellen.
In de jaren '90 (ik woonde toen in Utrecht) toen in de Betuwe de boel onder dreigde te lopen, zijn we een hele nacht aan het rijden geweest om paarden op te halen en onderdak te geven.

Dat weet ik ook nog heel goed ja.

Wat is niet snap, waarom kan dit nog gebeuren? Men weet toch dat er zwakkere plekken waren, waarom doet men daar preventief niets aan? Er gaat geld genoeg naar andere zaken die minder belangrijk zijn (bij een dijkdoorbraak tref je zoveel mensen en dieren) volgens mij. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen en hun vee.

Hier is vorig jaar voor heel wat geld dijken verhoogt etc.. Maar daar maken ze nu geen gebruik voor..
Bij Peizermade hetzelfde alleen daar maken ze nu wel gebruik van :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:56

xlovelove schreef:
Als ze het water van het Winschoterdiep naar de Onnerpolde laten lopen, zakt dus zo ook het Eemskanaal.
Dus dat heeft ook zin bij Woltersum ;).

Dan moet het water daar wel heen stromen. Nogmaal, ik kom niet uit die buurt dus ik ken die polders niet en Google maps wil niet zeggen welk water het Winschoterdiep is, maar de stroomrichting in een rivier of kanaal draai je niet zomaar om. Volgens wikipedia loopt het Winschoterdiep van Groningen naar Winschoten, dus het inzetten van de Onnerpolder draagt hooguit indirect bij aan het omleiden van de hoeveelheid water in het Eemkanaal. Het waterschap rekent uit hoeveel water op welke plaats in het systeem weg moet en kiest aan de hand daarvan het noodbergingsgebied dat moet worden ingezet. Over het algemeen is dat een gebied dat heel dichtbij ligt, zodat het direct bijdraagt en niet indirect én er wordt uiteraard gekeken naar de kosten van het inzetten van het noodbergingsgebied (afhankelijk van o.a. grondeigendom en grondgebruik). Er zijn nu andere noodbergingsgebieden door het waterschap gekozen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:22

Nou als het eemskanaal overstroomt hebben wij hier een heel groot probleem(water komt dan 2meter hoog te staan). En aangezien het vannacht gaat regenen...

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:26

gelukkig worden de dieren ook geevacueert zou er niet aan moeten denken om mijn paard achter te laten,hoorde ook dat ze met man en macht bezig zijn om de dieren in veiligheid te brengen,hoorde het van een klant die woont daar er stonden ook allemaal trailers klaar in ten boer om de dieren op te halen er is ook een manege geevacueert vlakbij woltersum weet niet hoe die heet sterkte iedereen die in dat gebied woont gr sandy

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:28

Vanmorgen om 08.00 richting de stad gegaan.
De N360 is nog nooit zo rustig geweest! Logisch want die was dus afgesloten.
Bij Ten Boer (bij de kia garage) stonden ca 30 brandweerauto's en een aantal ambulances.
Verder een hoop ME, zelfs uit Kennemerland (rotterdam).
De Boltbrug was ook hermetisch afgesloten met politie.
Een aantal paardentrailers kwam ervandaan gereden om beesten naar een andere plaats te brengen.
Tevens stond er bij Heidema een grote veewagen met aanhanger klaar om vee naar een andere plaats te kunnen brengen. Die stond dus alvast paraat.

Ondertussen in de stad zag ik ze met zandzakken bij de Bornholmstraat bezig, dus ook daar troubles.

Collega van me is ook geavacueerd. Daarnaast een hele hoop veehouders in het gebied welke je wel kent.
Op noord vandaag van 18.00 is ook te zien dat de veestapel van een veehouder direct naast het eemskanaal naar een stal in friesland is verhuisd.

Wij gaan vanavond naar een kameraad welke aan de andere kant van het water woont, gaan we ook even op de dijk kijken.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:34

Mijn kant op worden ook al mensen geëvacueerd, die konden de hele dag rustig blijven zitten, maar moeten nu toch echt hun huis uit.. :\ Komt steeds dichter deze kant op.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:36

waar is dat froukje?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:37

annastasia schreef:
Vanmorgen om 08.00 richting de stad gegaan.
De N360 is nog nooit zo rustig geweest! Logisch want die was dus afgesloten.
Bij Ten Boer (bij de kia garage) stonden ca 30 brandweerauto's en een aantal ambulances.
Verder een hoop ME, zelfs uit Kennemerland (rotterdam).
De Boltbrug was ook hermetisch afgesloten met politie.
Een aantal paardentrailers kwam ervandaan gereden om beesten naar een andere plaats te brengen.
Tevens stond er bij Heidema een grote veewagen met aanhanger klaar om vee naar een andere plaats te kunnen brengen. Die stond dus alvast paraat.

Ondertussen in de stad zag ik ze met zandzakken bij de Bornholmstraat bezig, dus ook daar troubles.

Collega van me is ook geavacueerd. Daarnaast een hele hoop veehouders in het gebied welke je wel kent.
Op noord vandaag van 18.00 is ook te zien dat de veestapel van een veehouder direct naast het eemskanaal naar een stal in friesland is verhuisd.

Wij gaan vanavond naar een kameraad welke aan de andere kant van het water woont, gaan we ook even op de dijk kijken.
Die trailers zouden we eens van onze stal kunnen komen. Vanmiddag in de stad bij de ikea stond ook alles vast,alles richting het damsterdiep was ook afgesloten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:37

Wirdumermeden. Net naast Wittewierum.

Oom is al bang dat de dijk door gaat breken en hij dan met de paarden zit, dus die belde al in paniek op wat ie nou moest doen := Dus we staan klaar met veewagen en trailers mocht het zover komen.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 06-01-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:38

Wie dat dan? Weet dat ze in hoeksmeer als wel langs zijn geweest vanmiddag.

annastasia

Moeten zij ook verplicht weg?

farahmunda

Idd Annastasia dat is de boerderij van de zus en zwager(+zijn ouders) van mijn vriend, die hebben alle melkkoeien (200 en 250 jongvee?) naar Buitenpost verhuisd, ik geloof dat alles nu weg is.

Het is echt heel spannend, want de weersvoorspelling van morgen is natuurlijk prut.

Ik hoor dat er nog vanalles aan vee nog weg moet, maar geen idee waarheen en hoe en wat.
Wij hebben hier gelukkig even rust. We hebben nog 16kalveren gekregen in de stal.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:40

annastasia schreef:
Wie dat dan? Weet dat ze in hoeksmeer als wel langs zijn geweest vanmiddag.

Hoeksmeer, wirdumermeden,, De Bruin moest al weg, v/d burg mag nog net blijven zitten.
annastasia schreef:
Moeten zij ook verplicht weg?
:j

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:40

Froukje1993 schreef:

Oom is al bang dat de dijk door gaat breken en hij dan met de paarden zit, dus die belde al in paniek op wat ie nou moest doen := Dus we staan klaar met veewagen en trailers mocht het zover komen.

Waarom niet nu ophalen? Want het water is er sneller als jullie als die dijk wel doorbreekt....

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:42

Adriana schreef:
Froukje1993 schreef:

Waarom niet nu ophalen? Want het water is er sneller als jullie als die dijk wel doorbreekt....

Omdat er nog minstens 2 km tussen zit, en wij ook niet de plek hebben om ze voor de zekerheid kwijt kunnen. Voor nood is er altijd wat te verzinnen, maar ze staan nu rustig op stal thuis. En voor het daar is duurt het nog wel even.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:45

Daar bij jullie stuk land is zeker nog wel plek in de stal. Bij die oude vrouw bij het vogeltjesland. (ik noem geen namen).
Voor nood dan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:47

Jups, en ze kunnen ook het land wel op, mocht het nodig zijn. Maar hij heeft al gezegt dat neef/nicht verplicht thuis moesten blijven en als het wel doorbrak, ze de paarden maar los moesten laten. Dus toen heeft paps gezegt dat ie dat maar snel uit z'n hoofd moest zetten en als het nodig was ze moesten bellen.

Maar net wat ik zeg, we hebben niet zo 123 plek om ze uit voorzorg kwijt te kunnen, aangezien het niet om 10 paarden gaat, maar zeker wel het dubbele.

Ze kunnen hier thuis ook de schuur wel in, paar hekken, plak hooi en klaar. Maarja, liever niet. Daarom wachten we even af.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:51

Jumpie schreef:
liefhelietje schreef:
Ik zag gister een stuk op TVN over een vrouw in haar woonboot, ik moest er stiekem wel om lachen. Mens was helemaal hysterich en ze had ook nog lekkage in haar slaapkamer :') .

:')
(sorry)

Die vrouw met dat bruggetje wat ook helemaal was onder gelopen.. Haha daar moest ik ook wel beetje om lachen :o

hille200 dat is schrikken, wat raar dat je staleigenaar niet even had gebeld...

ik denk dat die het een beetje druk had met evacueren...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:58

LiNdA1986 schreef:
Malima schreef:
cavia zou ik mee willen nemen, maar zoals ik hoorde op tv mocht je alleen je hond meenemen, katten moest je op zolder zetten.

dit ook omdat ze natuurlijk niet alle dieren in die sporthal kunnen houden.

Dan slaap ik maar niet in een sporthal, dan slaap ik nog liever in me auto of zoek een hotel op. Mijn dieren gaan mee en ik laat er niet 1 achter.

ik zou ze ook echt never op zolder achterlaten.. dan nam ik ze gewoon mee in een vervoersbak en zag wel waar ik dan heen kon kennissen ofzo.. ik zou ze echt niet op zolder laten..kunnen ze nergens heen. dan nog liever buiten..

in echte nood heb je niet snel een keuze natuurlijk..

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:02

zou ik ook niet kunnen neem de dieren ook mee ook al zit de auto dan propvol ze gaan mee hoe dan ook paard natuurlijk op de trailer hond evt op schoot .