nps schreef:Nee hoor, de mensen die het meest bein
Volgens mij gaat het gequote artikel ook over trollenlegers en inmenging (dat is de titel).
Quote uit het artikel "Accounts in verre landen herplaatsen berichten over asielzoekerscentra of windmolens, waardoor het systeem van bijvoorbeeld X 'denkt': hé, dit krijgt veel aandacht, dit gaan we groter maken"
met andere woorden 'algoritme' (en daar zit dan ook wel nepnieuws tussen inderdaad)
Citaat:
Je hoeft helemaal niet zelf te bedenken. Je moet van een bericht inderdaad weten wie de bron is, en wat de intenties van de bron zijn om goed te kunnen duiden in welk frame het bericht past.
dat is toch zelf nadenken? Ik benoem dat met 'waar het echt over gaat', jij zegt waar het vandaan komt en wat de bron is etc. Dat is gewoon een uitgebreidere versie van mijn simpele omschrijving 'wat lees ik?'.
Citaat:
Dat gaat niet over veel voor of tegen, maar meer in het goed kunnen plaatsen vna de bron en de intentie.
Juist, en als je dat hebt geplaatst en er zijn 10000 mensen het met het bericht eens (terwijl het wat discutabel lijkt) dan kan je je afvragen 'zijn dit allemaal echte mensen, of zijn het bots (voordat iemand zich druk gaat maken over hoeveel mensen het wel niet eens zijn met het negatieve bericht van pietje)'
Eigenlijk moet je al stoppen met lezen wanneer het een vreemde bron is, of een AI filmpje (als je dat tegenwoordig nog kan zien).. maar goed, algoritme
Citaat:
Het gaat niet om de hoveelheid voors en tegens, maar om het feit dat kwaadwillende machthebbers bewezen mensen beinvloeden via social media met nepnieuws. Dit is bewezen al eerder gebeurd, vooral vanuit de radicaal- en extreemrechtse hoek. Het bericht van nos benoemd dat dit ook gebeurd naar de gemeenteraadsverkiezingen. Extra reden om niet alles te geloven wat je op social media leest.
dat kan, wat ik nu dus blijkbaar weer verkeerd gedaan heb, is verder gaan in het verlengde van het NOS stuk. Ik maakte een zijstap naar generalisatie en probeerde dat kort te houden, maar dan mist er context.
Dat je niet alles moet geloven (of eigenlijk bijna niks) wat je op social media leest weet ik wel. Ik vind het ook wel bijzonder dat toch nog best vaak social media posts hier gequote worden. Maar misschien kloppen die wel, ik kijk het niet want ik heb bijvoorbeeld geen X .
Overigens, niet 'alleen' social media stookt volgens mij. (bijna) Alle media stoken. Tenminste, wat is de definitie van social media? TV programma's en (digitale) kranten zijn geen social media dacht ik. Er zijn best programma's en kranten die in een bepaalde hoek zitten.
Ook nog 'schreeuwende koppen verkopen', het gaat nu ook om kliks, dus hoe interessanter de header van een artikel, hoe meer erop geklikt wordt. (soms staat in het artikel het tegenovergestelde van de header, maar niet veel mensen lezen het artikel, die blijven hangen op de header
)