Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 21:58

Citaat:
Onbegrijpelijk dat dit soort incidenten stil worden gehouden! Uit een mutatierapport van Politie Oost-Nederland van 19 januari 2025 blijkt dat in Oene (gemeente Epe) een wolf op een 11-jarig meisje afrende terwijl zij buiten in de bak met haar geiten aan het spelen was. Het meisje kon samen met de geit naar binnen vluchten. Het is gelukkig goed afgelopen. De wolf heeft haar niet aangeraakt, maar het kind was wel erg geschrokken. Volgens de melder was de wolf in de dagen ervoor meerdere keren op of bij het erf gezien. #wolf #gelderland #epe #veluwe

Afbeelding
Bron Stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CVvxq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 22:52

Citaat:
Op 13 december 2025 sprong een jonge wolf op de kuiten van een hardloper in het Kroondomein in Apeldoorn. De hardloper had het dier eerst niet gezien. Toen de wolf opsprong maakte hij zich groot en maakte lawaai, waarna de wolf weer de struiken in verdween. Er zijn foto’s van de wolf gemaakt. Op dat moment waren er ook andere mensen in de buurt, waaronder een moeder met twee kleine kinderen, waarvan één kind op een loopfietsje reed. Een voorbijganger heeft haar nog gewaarschuwd voor de wolf. #apeldoorn #veluwe #gelderland #wolf

Afbeelding
Bron stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17yD5x ... tid=wwXIfr

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 23:21

Ik vind het echt verbazingwekkend dat de criteria voor een 'probleemwolf' blijkbaar gewoon opgerekt en opgerekt kunnen worden!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 23:23

En dat het linea recta in de doofpot werd gestopt.
Zonder WOO-verzoek was dit niet aan het licht gekomen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 23:24

Ook dat inderdaad ja!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 00:29

tienus63 schreef:

En wederom verbaas ik mij dat er NIETS over in de media gekomen is.
Wanneer gaat de journalistiek zijn werk weer eens doen? Daar lijken ze 25 jaar geleden mee gestopt te zijn...

Ik kan daar zo boos om worden...

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 00:59

Tja, dat snap ik ook niet. Wel al die zogenaamde “deskundigen” aan het woord laten, maar niet de feiten duidelijk voor zichzelf laten spreken. En al die halve gare mensen die losgaan over aanvallende braamstruiken en Roodkapje op sociaal media.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:12

Dit
En niet voor het eerst dat er weer grote dingen boven tafel komen door Annemieke.

Zoals het omver gelopen kind.
Nee wolf die over het kind heen stond!

Maar de media blijft maar grotendeels pro wolf.

Hoorde je pas wel in een interview van nu.nl.
Wij geven het maar niet allemaal weer want dat is niet positief voor de wolf :x 8)7

Anne_GTI schreef:
tienus63 schreef:

En wederom verbaas ik mij dat er NIETS over in de media gekomen is.
Wanneer gaat de journalistiek zijn werk weer eens doen? Daar lijken ze 25 jaar geleden mee gestopt te zijn...

Ik kan daar zo boos om worden...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:26

Maar misschien is er helemaal geen contact geweest met de media omdat de betrokkenen dit niet wilde?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:52

Macs schreef:
Maar misschien is er helemaal geen contact geweest met de media omdat de betrokkenen dit niet wilde?

In alle gevallen waren er getuigen en die werden niet geloofd.

Kind in bramenstruiken: die er niet waren. Beet was zogenaamd ineens gene beet volgens "experts".
Kind omver gelopen: nee dan heb je geen krassen op je rug.
Kind meegesleurd, kind zal wel helemaal alleen in het diepe bos gelopen hebben: nee was een open plek met veel andere mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:15

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 10:30

Zichtmelding Loon D’r
Citaat:
Loon, Drenthe
10-03-2026
07.05 uur

Zichtmelding

Tekst van Melder:
“Ik heb vanochtend een wolf gespot vanuit de trein naar Groningen.”

Ten Noord-Oosten van Assen in de akkers.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1CTbmWPB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 10:32

Macs schreef:

We kennen allemaal de gevallen dat de betrokkenen verzocht werden het te downplayen en of foto’s en filmpjes te verwijderen.
Die verzoeken kwamen dan van o.a. de zoogdierenverenging en provincies.
En de Faunabescherming ridiculiseerde de ervaringen van deze mensen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 10:36

Citaat:
10 maart 2026
Dierenarts na mogelijke wolvenbeet bij hondje Pip op Veluwe: ‘Kans op beet door andere hond of zwijn doorgaans groter’

Met hondje Pip gaat het inmiddels naar omstandigheden goed, nadat het dier vrijdag in het bos bij Hoenderloo gewond raakte bij een aanval door vermoedelijk een wolf. Het beestje werd bij dierenarts Lies Veltman-Hof binnengebracht en met spoed geopereerd. „Het waren flinke verwondingen.”
Het hondje werd vrijdag tijdens een wandeling in het bos bij Hoenderloo aangevallen. Volgens de eigenaar gebeurde dat door een wolf. „Ik heb begrepen dat het dier plotseling verscheen tijdens het uitlaten. De wolf heeft Pip gegrepen, terwijl hij naast de eigenaar aan de lijn liep”, vertelt Veltman-Hof, die het hondje naderhand opereerde.
De eigenaar wist het dier weg te jagen, voordat hij het hondje kon meeslepen. Daarna werd Pip met spoed naar de dierenarts in Ede gebracht en daar succesvol geopereerd.

Met het hondje gaat het inmiddels weer goed, vertelt Veltman-Hof van dierenartsenpraktijk Dierenarts Ede. „We hebben maandagochtend een update van de eigenaar gekregen dat het naar omstandigheden goed gaat. Dat is natuurlijk heel fijn om te horen.”
Twee bijtwonden

De hond had volgens Veltman‑Hof twee bijtwonden. „Waarschijnlijk van de hoektanden. Het waren flinke verwondingen.” De grootte van de wonden past volgens de dierenarts bij die van een wolf.

Ook viel haar iets anders op toen de hond werd binnengebracht. „Er hing echt een luchtje aan Pip waarvan ik dacht: deze geur ken ik niet.” Volgens de Veltman-Hof rook de hond duidelijk naar een wild dier.

De dierenarts benadrukt dat ze zelf geen wolf heeft gezien, maar zegt dat het volgens haar „bijna zeker” om een wolf ging.

De dierenartsenpraktijk riep hondenbezitters na het incident op om extra alert te zijn wanneer ze op de Veluwe wandelen. In een bericht op Facebook adviseerde de praktijk om honden in elk geval aan de lijn te houden.
Eerste keer

Op de Veluwe leven meerdere roedels wolven. Het gebeurt de afgelopen jaren incidenteel dat honden in Nederland door wolven worden gebeten, al zijn er geen harde cijfers voorhanden.

Voor de praktijk in Ede was het in elk geval de eerste keer. Volgens Veltman‑Hof werd er nog niet eerder een hond binnengebracht na een mogelijke wolvenaanval.

Toch gaat er vaak veel aandacht uit naar wolvenaanvallen, stelt de dierenarts. „Je merkt dat de wolf onder een vergrootglas ligt. Maar wij hebben veel vaker te maken met zwijnenincidenten dan met wolvenincidenten.”
Andere oorzaken

Verwondingen bij honden ziet de dierenarts wel vaker, maar meestal door andere oorzaken. Zo raken honden soms gewond bij een incident met een andere hond. „Soms per ongeluk, als ze aan het spelen zijn. Dan krijgen we bijvoorbeeld een hond binnen met een hapje uit zijn oor.”

Ook komen verwondingen door wilde zwijnen voor op de Veluwe. „Wij hebben veel meer zwijnincidenten dan wolvenincidenten.”

Daarbij worden honden niet gebeten, maar geraakt door de slagtanden. „Dan worden ze gespietst. Met die enorme tanden van zwijnen worden ze gewoon opgelicht.” Volgens de dierenarts gebeurt dat een paar keer per jaar.
‘Wees alert’

Het incident met Pip laat volgens de dierenarts vooral zien dat mensen alert moeten zijn wanneer ze met hun hond in natuurgebieden wandelen. Zeker rond zonsopkomst en zonsondergang, wanneer wilde dieren actiever zijn.

„Wees gewoon alert en kijk goed om je heen. En ga vooral niet naar wilde dieren toe. Zoek het niet op.”

Volgens haar is de kans op een wolvenbeet klein. „De kans dat je wordt gebeten door een andere hond is groter dan dat je wordt gebeten door een wolf.”

Tegelijk wijst ze erop dat mensen op de Veluwe nu eenmaal in een gebied lopen waar wilde dieren leven. „Ze wonen hier nu eenmaal. Daar moeten we mee leren leven. Wees je ervan bewust wanneer je de natuur instapt om je hond uit te laten.”

https://www.destentor.nl/apeldoorn/dier ... ~aa86aaac/

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DWj1Y ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:29

Volgens mij zijn er veel meer zwijnen dan wolven, dus dat er daarmee getalsmatig meer incidenten zijn lijkt mij niet vreemd. Maar als je het aantal incidenten afzet t.o.v. het aantal wolven denk ik dat wolven naar verhouding veel incidenten hebben. Ik vermoed omdat er totaal geen beheer is want er zijn geen grenzen voor wat acceptabel is vastgelegd. De reden daarvan zijn we het hier in het topic wel over eens denk ik.

Lanoca schreef:
Tja, dat snap ik ook niet. Wel al die zogenaamde “deskundigen” aan het woord laten, maar niet de feiten duidelijk voor zichzelf laten spreken. En al die halve gare mensen die losgaan over aanvallende braamstruiken en Roodkapje op sociaal media.

Wat mij bij de zogenaamde deskundigen ook opvalt is dat zij hun mening ook regelmatig bijstellen. Dat moet ook wel omdat deze vrij regelmatig door wolven wordt ontkracht.
De kritische deskundigen hun mening wordt daarentegen steeds weer bevestigd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 13:07

Slachtveld Doornspijk Gld, 25 schapen gedood, meerdere dieren gewond
Citaat:
Doornspijk Gelderland
10-03-2025

Aanval op schapen, 25 schapen gedood en meerdere gewond

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1D2ibsQ2 ... tid=wwXIfr

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 13:27

25 ?! |(

Trouwens hier worden mensen echt afgedreigd door pro-wolf opdat ze niet naar media zouden stappen of wat publiceren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 14:07

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 14:16

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 14:43

tienus63 schreef:
Zichtmelding Vaassen Gld, interactie hond

10 maart 2026/Vaassen/Gelderland
Interactie met wolf
Tijd: 09.28 uur

Wolf volgde hardloper met hond op minder dan 5 meter!
Hond waarschuwde de baas.
Daar gaan we weer met de zgn "houdt minimaal 100 meter afstand" hoe dan?

https://www.wolfalert.nl/37530

Viervoet Melding

Nou dat dus. Als je hem al op tijd spot (lastig, want schutkleur), en je probeert afstand te houden, wil dat niet zeggen dat de wolf ook 100 meter afstand van jou houdt. Dus 'opletten en afstand houden' gaat zeker niet in alle gevallen op. Dat vind ik ook het frusterende van dat soort adviezen. Ondertussen mijd ik het bos want ik durf gewoon niet meer. En hier in Twente is het dan nog relatief rustig.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 10-03-26 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 14:44

En de pony in Epe? Of komt dat omdat er nog geen uitslag van het onderzoek is dat die er niet op staat?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 16:24

Lukasje schreef:
25 ?! |(

Trouwens hier worden mensen echt afgedreigd door pro-wolf opdat ze niet naar media zouden stappen of wat publiceren.

Ik heb het ook regelmatig met van die internettrollen aan de stok. Zal wel loslopen voor ze aan de deur staan en dan komen ze een mechelse bankhanger tegen....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 17:04

Macs schreef:

Daar zat ik ook aan te denken. Vaak wordt iets eerder op social media gedeeld en ga je niet zelf de pers bellen toch? En de politie die in dit geval betrokken was zou dat ook niet op eigen initiatief doen, lijkt mij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 17:13

Citaat:
Statenlid Rik Loeters (BBB) stelde schriftelijke vragen over de gunstige staat van instandhouding van de wolf en wat dat betekent voor het beleid in de Provincie Gelderland Gelderland. Hier kunt u beantwoording lezen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Afd8B ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 20:29

Citaat:
ℹ️ INFORMATIE & BETROUWBAARHEID (1) ℹ️

▶️ Omdat wij veel vragen krijgen over de betrouwbaarheid van informatie over wolven, besteden wij de komende week hier aandacht aan door een aantal vormen van informatiestromen onder de loep te nemen en tips te geven over de manier waarop je betrouwbare informatie kunt herkennen. Aan de orde komen:

Wetenschappelijk onderzoek
Overheid en Media
Artificial Intelligence (AI)

‍ Wetenschappelijk Onderzoek:

▶️ Wetenschappelijke rapporten zijn bedoeld om objectieve kennis te delen. Ze zijn meestal betrouwbaar, maar alleen als ze goed zijn opgebouwd en afkomstig zijn van deskundige bronnen. En als de interpretatie van de bronnen in het theoretisch kader zuiver is gebruikt.

▶️ Waar let je op om de betrouwbaarheid te toetsen?

Herkomst & auteur: Is het rapport geschreven door een erkende onderzoeksinstelling of expert?
Methode: Betrouwbare rapporten leggen uit hoe data verzameld zijn en welke aanpak is gebruikt.
Bronnen & literatuur: Zijn de bronnen controleerbaar en actueel?
Peer review: Is het rapport beoordeeld door andere experts?
Publicatie van artikelen over het rapport in wetenschappelijke tijdschriften.
Transparantie: Worden aannames, onzekerheden en beperkingen genoemd?

▶️ Wetenschappelijk onderzoek wordt gezien als objectief en onafhankelijk. Toch klopt dat niet helemaal. Er is namelijk altijd in meer of mindere mate sprake van een bias. Een bias is een systematische vertekening in ons denken, waarnemen of beoordelen. Het betekent dat we niet volledig objectief zijn, vaak zonder dat we het zelf doorhebben. Deze snelle denkpatronen helpen ons om snel beslissingen te nemen, maar ze kunnen ook leiden tot fouten in beoordeling. En dat geldt ook voor wetenschappers. De beoordeling van onderzoeksrapporten door experts die niet hebben meegewerkt aan het onderzoek (peer review) is essentieel om vertekeningen en bias zoveel mogelijk te beperken.

▶️ Een bias ontstaat wanneer onze hersenen snel conclusies trekken op basis van:

Eerdere ervaringen
Aannames
Voorkeuren
Culturele normen
Emoties

▶️ Omdat bias invloed kan hebben op: onderzoek en wetenschap, besluitvorming en de waarneming van risico’s is het belangrijk om het te herkennen.
Voorbeelden van bias zijn:

Confirmation bias: je let vooral op informatie die jouw mening bevestigt.
Availability bias: je baseert je oordeel op informatie die gemakkelijk te herinneren is.
Ingroup bias: je beoordeelt mensen uit je eigen groep positiever dan anderen.

▶️ Trudy Dehue (Nederlandse wetenschapsonderzoeker en emeritus hoogleraar theorie en geschiedenis van de psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen) houdt zich al jaren bezig met de objectiviteit van de wetenschap.

▶️ Zij zegt daarover dat wetenschappelijke feiten geen neutrale gegevenheden zijn, maar het resultaat van keuzes (welke onderzoeksvraag, welke methoden, welke literatuur), aannames en methodologische vooronderstellingen, waardoor bias onvermijdelijk een rol speelt in de productie van kennis. Ze benadrukt dat onderzoekers zich bewust moeten zijn van deze menselijke en normatieve invloeden, omdat zelfs harde data “samengebalde argumenten” zijn die altijd een bepaalde vertekening kunnen bevatten.

▶️ Wetenschappelijke rapporten worden openbaar gepubliceerd op erkende databases, onder andere op Scopus, Web of Science en Google Scholar.

▶️ Naast wetenschappelijke rapporten zijn er vormen van semi-wetenschappelijke publicaties.

Voorbeelden:

Populair‑wetenschappelijke boeken: Boeken die wetenschap toegankelijk uitleggen, maar selectief zijn in bronnen of vooral een betoog presenteren.

Populair‑wetenschappelijke tijdschriften: Artikelen in Quest, National Geographic, Psychology Today of vergelijkbare magazines—informeren wel, maar zonder wetenschappelijke toetsing.

Opinieartikelen van wetenschappers: Bijvoorbeeld columns in NRC, De Groene Amsterdammer of Volkskrant, waar wetenschappers wel inzichten delen maar zonder peer‑review.

Rapporten van organisaties met een agenda: Denk aan publicaties van belangengroepen, consultancybureaus of bedrijven die onderzoek presenteren, maar vaak zonder onafhankelijke wetenschappelijke controle. In relatie tot de wolvenproblematiek kan hier een aantal rapporten van de WUR onder genoemd worden, zoals het rapport over de invloed van valwild op het habitueren van wolven.

Zie: https://www.facebook.com/share/p/1DJFeTQFda/

Whitepapers: Documenten van bedrijven of instellingen die wetenschappelijk lijken, maar vooral bedoeld zijn om een visie, product of methode te promoten.

Populaire blogs of websites over wetenschap: Bijvoorbeeld blogs van experts of platforms die wetenschap uitleggen, maar zonder formele wetenschappelijke checks.

Essays: Een essay is een verkennende tekst waarin de auteur een bepaald onderwerp onderzoekt, beargumenteert of beschouwt, onder andere op basis van wetenschappelijke en grijze (niet wetenschappelijke) bronnen. Het is minder formeel dan een wetenschappelijk artikel, maar dieper en analytischer dan een gewone column. Het is een doordachte, persoonlijke verkenning van een onderwerp, geschreven in een vrije maar goed onderbouwde stijl.

In relatie tot het onderwerp “wolf” is het essay “Beyond Wolf Advocacy, Toward Realistic Policies for Carnivore Conservation” (2008) van natuurwetenschapper Valerius Geist heel bekend. Daarin beschrijft hij de door hem zelf uitgedachte en inmiddels bekende escalatieladder van zeven stappen. En omdat Geist geen wolvenonderzoeker was en zijn essay geen wetenschappelijk onderzoek betreft, wordt deze theorie door wetenschappers die behept zijn met een zekere bias verworpen als niet relevant. En vergeleek Glenn Lelieveld Geist met Trump. Wij hebben hier een uitgebreid stuk over geschreven.

Dat kun je hier terug lezen: https://www.facebook.com/wijsmetwolven/ ... X7py5n2lB#

Twee andere essays, geschreven door één van onze adviseurs over de situatie met wolven in Nederland zijn hier te lezen:

Wij(s) met wolven (2022): https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... lven-1.pdf

(Over)leven met wolven (2024): https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... wolven.pdf

Gerenommeerde en alom gerespecteerde internationale wetenschappers op het gebied van wolven zijn onder andere:

Dr. L. Dave Mech:
Wordt gezien als de grondlegger van het moderne wolvenonderzoek.
Senior research scientist bij de U.S. Geological Survey en adjunct‑professor aan de University of Minnesota.
Onderzoekt wolven sinds 1958 in o.a. Minnesota, Alaska, Yellowstone en Ellesmere Island.
Mede‑oprichter van het International Wolf Center.

Dr. David Ausband:
Hoofd van de Gray Wolf Research Group (University of Idaho & USGS).
Runt o.a. het Idaho Wolf Project, gericht op wolvenecologie, genetica, en effecten van beheermaatregelen.

Dr. Jane Packard:
Gedragsbioloog en expert op wolven en andere caniden.
Werkte samen met o.a. L. David Mech en Ulysses Seal aan onderzoek naar wolvenreproductie en sociaal gedrag sinds de jaren ’70.

Dr. Ulysses Seal:
Bekend voor zijn bijdrage aan populatie‑ en voortplantingsonderzoek bij wolven.
Werkte samen met Mech en Packard aan vroege studies over wolvenbiologie.

Dr. Diane Boyd:
Expert in wolvenecologie, wolvenbeheer en genetica.
Werkte vanaf 1977 in het onderzoeksteam van Mech en leidde later eigen studies in Montana, Canada en de VS.

Professor Luigi Apollonio:
Een Italiaanse hoogleraar zoölogie en expert in de ecologie en het beheer van grote zoogdieren, waaronder de wolf. Hij is bekend om zijn onderzoek naar populatiedynamiek, predator‑prooirelaties en Europees wildbeheer, en werkt regelmatig samen in internationale beschermings- en monitoringprojecten.
Hij geldt als een invloedrijke wetenschappelijke stem in discussies over de terugkeer van grote carnivoren in Europa.

Dr. Ilka Reinhardt:
Een van Europa’s bekendste wolvenbiologen; betrokken bij monitoring in Duitsland. Mede‑auteur van rapporten voor het Large Carnivore Initiative for Europe (LCIE).

Professor Luigi Boitani:
Hoogleraar zoölogie en wereldwijd een van de invloedrijkste experts op het gebied van wolvenecologie en grote carnivoren. Hij richtte zich sinds 1973 op de bescherming van wolven en ontwikkelde meer dan dertig beheerplannen voor nationale parken, zowel in Italië als internationaal. Daarnaast is hij voorzitter van de IUCN Large Carnivore Initiative for Europe, waar hij een leidende rol speelt in Europese beleidsdocumenten en richtlijnen voor het beheer van grote roofdieren.

Professor John D. C. Linnell:
Noorse senior onderzoeker bij het Norwegian Institute for Nature Research (NINA), gespecialiseerd in de ecologie, het gedrag en het beheer van grote carnivoren zoals wolven. Zijn werk richt zich sterk op de relatie tussen mens en wild, waarbij hij onderzoek doet naar conflicten, co-existentie en duurzaam natuurbeheer. Hij is internationaal invloedrijk door zijn publicaties over grote carnivoren in Europa en speelt een belangrijke rol in Europese beleidsontwikkeling rond wolvenbeheer.

☘️ Referentie: Dit bericht is samengesteld door het samenwerkingsverband van De wolf gezien op de Veluwe, Geen wolf in Cultuurlandschap en Stichting Wij(s) met wolven.

Afbeelding

Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/1ApBp7 ... tid=wwXIfr