Oorlog Israël

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 21:52

BigOne schreef:
Staan er nog steeds mensen achter Israël ?
https://nos.nl/l/2600360

Er is nog maar weinig aandacht voor de situatie in Gaza en de Westbank.
Israël doet wat zij wil, met toestemming van Trump.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 22:44

Electra63 schreef:
BigOne schreef:
Staan er nog steeds mensen achter Israël ?
https://nos.nl/l/2600360

Er is nog maar weinig aandacht voor de situatie in Gaza en de Westbank.
Israël doet wat zij wil, met toestemming van Trump.

Dankzij hun macht over trump !

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 01:51

hwn schreef:
Er loopt een Europees initiatief om het EU-handelsakkoord met Israël op te schorten. Helaas hinkt Nederland nogal achter (amper 990 ondertekenaars of 4,4% van de benodigde stemmen. België haalt al 30% op 24 uur), dus even de link hier delen:

https://eci.ec.europa.eu/055/public/#/screen/home

Nederland 22.375 22.320 100,25%

Bedankt, Nederlanders! Ook jullie hebben de kaap van de 100% bereikt, is plots erg snel gegaan! Zeven landen moesten hun 100% halen, intussen zijn het er al 8, dus dat doel is bereikt, in amper een maandje tijd. Maar we zijn nog lang niet aan het miljoen stemmen globaal, we zijn nog niet eens halfweg, dus tekenen maar!

Intussen heeft de Amerikaanse ambassadeur hier België beschuldigd van antisemitisme omdat we onze wetgeving niet willen aanpassen aan joodse besnijdenisrituelen. Een rabbijn (dus zelf een jood) had zelf een klacht ingediend omdat niet medisch personeel besnijdenissen uitvoerde. Ook dat heet antisemitisme. Wat niet? Blijkbaar zou onze NVA'er Freilich (zelf een zionist) hier voor iets tussen zitten. Deze man, die vorige zomer nog trots poseerde met een 10-jarig jongetje omdat die later bij het IDF wou gaan, heeft behoorlijk wat in de pap te brokken in de Belgische politiek, helaas. Het gaat niet goed met mijn land...

anjali

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:20

Ik ben super pro-Joods. Maar ik zou mijn kinderen nooit laten besnijden, ook niet door echte artsen in ziekenhuizen zoals het meestal gebeurt. Ik vind dat tegen de Goddelijke schepping ingaan want zoals God ons heeft geschapen is het goed. Mochten mijn (fictieve) zonen later op volwassen leeftijd er zelf voor kiezen om toch besneden te willen worden, dan kunnen ze dat zelf nog laten doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:42

Jouw land? Belgie is bijna ingenomen door overwegend Moslimgemeenschappen, maar dat is dan jouw kijk, LOL. Mss eens een andere bril opzetten....
Zit vaak en werk bijna uitsluitend met landen uit het Midden-Oosten, ze noemen Europa niet voor niets de sh*thole van moslim extremisme. En dat zijn dan niet mijn woorden als Jood, maar komen gewoon uit de mond van moslim mensen, die ons blanke westerlingen naief en onwetend noemen. Mss eens minder in dat antisemitisme meegaan en eens echt wakker worden.

Zionisme benoemen, awel ja elke Jood (judea) streeft dat na. Bizar toch dat, als we dan spreken over kolonisatie, dat er in heel de gebieden van Judea er nog amper joden zijn. Mss eens feiten checken.
Mijn familie komt uit Syrie en Libanon, geef hen daar eens dezelfde rechten, terug, dan zaten ze niet per definitie in Israel hoor? Geldt trouwens voor quasi alle joden in het Midden-Oosten en daarbuiten.
Oorlog in Syrie, Europa verwelkomt(verwelkomde met open armen, zelf strijders van het regime, dus radicalen), maar Joden die werden gewezen op hun recht (lees eerder plicht) op terugkeer naar Israel ipv naar Europa te mogen keren onder een vluchtelingen statuut. En dan worden nu joden uit diaspora alom, verweten zionist te zijn? Hoe ver kan je afstaan van de realiteit en hoe weinig ken je dan toch af van geopolitiek en traffic in mensen, veelal vluchtelingen (lees niet allemaal zielige arme figuren, maar mensen die echt moeten vluchten)

Besnijdenissen benoemen? Serieus. Een vrouw gaat hier wat zeggen over besnijdenissen. Ik zou een probleem hebben gehad als ik dat niet was geweest. Dan vergeet je dat een Mohel, zeker die in Belgie, wel medisch onderlegd zijn en veelal zelf uroloog (dus mss artikels eens kritisch bekijken). Zullen daar wantoestanden zijn, absoluut. Maar gaan we dan ook even de twee richtingen opkijken? Bij de moslims worden besnijdenissen, net zoals bij joden, het merendeel dus in ziekenhuizen gedaan (vaak ironisch dan zelf door de Mohel, uroloog), maar ook heel wat achter gesloten deuren, veelal met catastrofale gevolgen, want daar is er geen Mohel, maar kan eender wie dat doen. Ben zelf met een uroloog geweest, dus ken de verhalen genoeg. En dan halen we even de vrouwenbesnijdenissen er nog niet bij, die hier ook nog steeds gebeuren (thans bij wet verboden) of die ze tijdens 'vakantie' in het buitenland laten uitvoeren.

En handelsakkoorden opschorten, prima, maar zo hard heeft Israël Europa niet nodig, andersom is andere koek. (IT, medisch, landbouw etc). Maar bon Europa stelt al niet veel voor en laten ze met zo'n acties ook maar eens blijken.

Benieuwd wanneer dat regime in Iran nu valt, dat zal heel wat teweegbrengen. Zeker in het Midden-Oosten, maar Europa zal daar de prijs voor betalen. De radicalen zullen vanuit hier proberen iets overeind te houden(hun radicale identiteit rechthouden), en dat zal enkel te wijten zijn aan onze lakse houding, gebrek aan eigen identiteit en onze te ideologische kijk op de wereld. Als je daar de rest van de geopolitiek mee betrek, dan weet je dat we afstevenen op een 3e WO scenaria. Als Iran valt, dan vallen ook regimes van China en Rusland, dus die gaan zich manifesteren; Amerika is al enkele decennia de pedalen kwijt. Nog de vraag wat Korea gaat doen.
Maar hier gaan we ons druk maken over een minderheid aan Joden. Want laat ons de cijfers benoemen, als we het dan over genocide hebben, het aantal Joden daalt (en daar speelt islamisering en etnisch zuiveren in het Midden-Oosten zeker een belangrijke rol) Ook de Europeanen of westerlingen zijn teveel losgetrokken van het geloof (goed of niet, laat ik in het midden). Iets van verlies van normen en waarden, en dan niet vanuit een conservatieve hoek bekeken, wel vanuit realiteit en grote zwakte.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:25

Jouw tekst slaat nergens op. België overgenomen door moslimgemeenschappen? Er zijn er nog veel te weinig. En voor mijn part mogen ze het overnemen hoor, beter dan de zionistische lobby (en die heeft het hier nog teveel voor het zeggen). Heerlijk gastvrij zijn die moslims, ik kan het aantal uitnodigingen voor iftar niet bijhouden.

En ik kom hier helemaal niets zeggen over besnijdenissen (of had je het op Anjali?), ik heb er niet eens een mening over (behalve dat het in medisch verantwoorde omstandigheden moet gebeuren), ik spreek me uit over het feit dat de Amerikaanse ambassadeur één van onze ministers antisemitisch noemt en zich wil inmengen in onze wetgeving om enkele joodse burgers te laten ontsnappen aan de rechtszaak.

Wat het regime in Iran betreft: iedere blinde weet dat dit een Amerikaans-Israëlische staatsgreep is, gisteren nog een verklaring gezien van een Amerikaan (heb het opgeslagen op mijn instagram als je naam wilt) dat ze bewust een dollartekort gecreëerd hebben in Iran, om zo de inflatie te veroorzaken, die tot het protest leidt. Voeg daar nog de bekentenissen toe op Channel 14 dat Israël de betogers bewapent (en er ongetwijfeld wat mannetjes tussen lopen heeft), en je weet al genoeg. Dat regime mag voor mijn part weg, maar dan moet het vervangen worden door een democratisch verkozen regime, niet door weer een westerse marionet (idem voor Palestina/Gaza, al hoop ik dat ooit Israël opgedoekt wordt en vervangen wordt door een vrij Palestina from the river to the sea, met gelijke rechten voor iedereen.

Blij dat je toch toegeeft dat de VS de pedalen kwijt is, maar vergis je niet: Europa moet niet onderdoen: Frontex wordt even erg als ICE als we het niet tegenhouden. Wij antifascisten hebben heel veel werk aan de winkel, gelukkig staan de rechtbanken nog vaak aan de juiste kant.

En wat genocide betreft: misschien tijd dat je de definitie eens leert: belangrijkste hier is de INTENTIE om een bevolkingsgroep uit te roeien, en daar maakt de Israëlische regering geen geheim van. Terwijl wij toch heel duidelijk het onderscheid maken tussen joden en zionisten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:39

@Buick. Ik ben een vrouw (999% Pro-Joods)(van vaderskant) en zeg wat over besnijdenissen. In de eerste plaats ben ik dus vrouw en een ieder vanuit welke hoek dan ook die aan mijn kinderen zou willen komen daar verzet ik me tegen. Dat zit bij mij ingebakken vanuit mijn religieuze natuur. Ik zou zoiets wel vantevoren bespreken voordat ik met iemand een gezin zou stichten.Omdat ik een Sjikse ben zou een orthodoxe Jood overigens toch niet met mij gaan trouwen dus dat probleem is hier niet. De tegenpartij van de Joden besnijden ook, zelfs meisjes wat helemaal schandelijk is maar tegen hen durft niemand iets te zeggen.Want dan ben je anti-woke of je krijgt een fatwah aan je broek. De politieke wereldse kant van dit apocalyptische conflict blijf ik liever buiten want ik ben meer met religie bezig.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:07

HWN, intentie, laat dat nu net de radicale islamgroepen duidelijk stellen (tegen joden, maar daarna evengoed naar ons of eender welke andere minderheid) Het zijn de joden en de andere minderheden in vnl het Midden-Oosten, die al eeuwenlang slachtoffer zijn, niet omgekeerd.
Zeg mij waar in het Midden-Oosten de joodse populatie gegroeid is. En dan mag je nog even de Franse en Britse mandaten gebruiken om niet tever te hoeven gaan.

Jouw verhaal (complot) van de Amerikaan en de Jood vs heel de wereld.... Hoe beperkt ben je en hoever sta je dan af van de wereld/realiteit....
Iran ook, dat is door zo'n ideeen als die van u, dat die mensen niet gehoord worden. Die mensen vechten al sinds eind jaren 70 tegen dat totalitaire regime. Het getuigt van weinig fatsoen om hun strijd zo onder tafel te schuiven, maar hier dan wel radicalen te gaan lopen verdedigen als de slachtoffers. Gaza en westbank, simpel. Ze hebben al x aantal keer een oorlog begonnen en steeds verloren, het mag duidelijk zijn nu. Ofwel geven ze toe dat ze verliezen en kan er naar iets van een oplossing gewerkt worden, ofwel ja zal het ooit effectief finaal gestreden worden. Terug naar Iran, de afgelopen maanden zijn daar meer doden gevallen dan in heel dat gazaverhaal, quasi geen kat dat hiervoor op straat kwam. Mensenrechten?... laat me niet lachen, een grote hypocriete boel.

Anjali, sjikse ansich heeft daar niet zoveel mee te maken, ja als je echt op die orthodoxe groep spreekt dan wel en snap ik wat je zegt. Ik ga over dat artikel en daar heeft die ambassadeur zeker een punt. We spreken daar over 3 Antwerpse mohels, die uit een controle naar boven zijn gekomen (en terecht, laat me daar ook duidelijk in zijn), maar waar de moslimgemeenschappen buiten schot gehouden zijn. Dus effectief is dat wel een hele eenzijdige manier, of dubbele standaard. Antisemitisme is mss weer te fel, maar wel weer een voorbeeld waar politiek en regelgeving heel gekleurd zijn, als we dan verdergaan dat islamisering niet aanwezig is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:47

Idd. schattingen qua hoeveel doden Iraanse overheid op het geweten heeft om laatste protesten neer te slaan liggen ergens tussen de 35.000 en 100.000 mensen incl. baby's, bejaarden en andere toevallige voorbijgangers / mensen die "in de weg stonden". En zo'n lage drempel naar geweld geeft bedenkingen komende van de zich als aanhangers zuivere islam identificerende mensen. Of was dit te verwachten van de volgers van een krijgsheer die al flink wat horror heeft begaan volgens bijbehorend boek?

Dat je buren lieve mensen zijn, is normaal sociaal gedrag, behorende bij de diersoort mens, maar wel binnen de social groep/locatie. Dan kunnen individuen nog zo menselijk zijn in de omgang als er geen keuzes gemaakt hoeven worden tussen sociaal mens zijn en wat de religieuze regels eisen, maar dat zegt niks over groepsdruk bij crisis en veranderende machtsverhoudingen. In Libanon werkten christenen en moslims ook samen. Nu is het een failed state waarbij corruptie geen belemmeringen kent (en dat is een rode draad door alle reli-basis geregeerde landen). Nee, Europa, incl. west-Europa is er niet vrij van, maar tegengas en belemmeringen om geld in eigen zak te steken zijn er en werken.

Hoewel de seculiere staten van de westerse wereld zeker niet perfect zijn, zijn de verschillen dusdanig dat veel mensen er graag willen wonen. Lastige daarbij is dat lang niet iedereen begrijpt wat de fundering onder die welvaart, veiligheid en zoals ook wel genoemd "high trust society" is en hoe die te ondersteunen. Religie daarin slechts als een prive-aangelegenheid zien, dus uit de publieke ruimte, onderwijs, gezondheidszorg en overheid is een onderdeel en dat laat religie eigenlijk nooit toe.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:52

Sorry, maar je kan niet langs de opkomst van het fascisme heen hier in Europa en eigenlijk wereldwijd, en om religies hier er de schuld van te geven. In Iran komt men in opstand tegen de economische crisis, niet tegen de islam. In Palestina (moslims + christenen) gaat het om hun land, ook niet over religie. Het argument islam is juist hetgeen waarmee ze ons zand in de ogen strooien. Hitler had ook vast goede argumenten om de mensen te overtuigen de joden uit te roeien, anders krijg je de mensen zo gek niet.

En de fundering achter de welvaart hier? Ik zou zeggen: het plunderen van de landen/culturen die we nu als onze vijanden zien misschien? Rubio gaf het nog zo mooi aan in zijn speech: hij verheerlijkte het westers kolonialisme en wou weer een wereld met "white supremacy" gebaseerd op de christelijke waarden (waarbij hij gemakshalve vergeet dat het christendom een vreedzame geweldloze godsdienst is). De democratische waarden zijn trouwens ook hier zwaar in verval, ook mensenrechtenorganisaties geven het aan: men begint het recht op protest, vrijheid van godsdienst, whatever.... in twijfel te trekken En kijk naar de instellingen die internationaal recht, democratie en mensenrechten beschermen: ze worden onder de mat geveegd, met de voeten getreden en soms zelfs letterlijk opgeblazen.

Maar nu wil ik de discussie terug op Israël/Palestina brengen, want deze discussie is nu weer koren op de molen van iedereen die de aandacht wil afleiden van Gaza en de West Bank. Gezien dit topic zo goed als dood was, lijkt het hen best te lukken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 11:39

Waar hebben we het over ?

6 procent van de Nederlandse bevolking is moslim en daarvan is een deel ook gewoon gematigd.
Ik weet niet hoe de cijfers in België zijn ? Maar dat zal niet heel veel anders zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 11:40

Electra63 schreef:
Waar hebben we het over ?

6 procent van de Nederlandse bevolking is moslim en daarvan is een deel ook gewoon gematigd.
Ik weet niet hoe de cijfers in België zijn ? Maar dat zal niet heel veel anders zijn.

Ik neem de feiten van een zionist die genocide “de verdiende loon” vindt niet heel serieus. :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 11:43

Trumps omstreden Vredesraad voor Gaza afgetrapt: eerste miljarden toegezegd | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/0MxfTE4gK3Lih8Rbd

Ik ben benieuwd wat dit betekent voor de Gazanen, maar ook wat er op de Westbank gebeurt; steeds meer kolonisten die geweld plegen en de Palestijnen verdrijven.

En de wereld kijkt toe.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 15:53

Even correctie v.w.b.Iran:
De protesten zijn weliswaar geïnitieerd door bazaarhandelaren/winkeliers ivm de inflatie maar hebben zich enorm uitgebreid naar studenten en middenklasse. En die zijn weldegelijk gericht tegen het meedogenloze islamitische regime in Iran met o.a. hun 'zedenpolitie' en gewelddadige revolutionaire garde.

Kijk maar eens wat Amnesty erover zegt bijvoorbeeld.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:04

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:33

Iemand Lubeck gezien vd week over Israel en de bezetting van de Westelijke Jordaanoever?
Hij sloeg weer de spijker op zijn kop!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:35

Electra63 schreef:
Iemand Lubeck gezien vd week over Israel en de bezetting van de Westelijke Jordaanoever?
Hij sloeg weer de spijker op zijn kop!

Ja je wordt er echt verdrietig van. Ik denk dat ik vanaf nu ga proberen zo min mogelijk Israëlische groentes enzo te kopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:45

Ik vind het echt schandalig dat die illegale nederzettingen nog steeds worden uitgebreid, het vele geweld door Israel en de wereld kijkt toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 12:00

anjali schreef:
Ik ben super pro-Joods. Maar ik zou mijn kinderen nooit laten besnijden, ook niet door echte artsen in ziekenhuizen zoals het meestal gebeurt. Ik vind dat tegen de Goddelijke schepping ingaan want zoals God ons heeft geschapen is het goed. Mochten mijn (fictieve) zonen later op volwassen leeftijd er zelf voor kiezen om toch besneden te willen worden, dan kunnen ze dat zelf nog laten doen.

De besnijdenis van jongetjes is volgens de bijbel een instructie/wet van God. Ten eerste was het een uiting van het verbond dat God met Abraham sloot, waarin hij beloofde dat hij hem tot een grote natie zou maken, dat alle families op aarde door bemiddeling van hem gezegend zouden worden en dat zijn nageslacht het land Kanaän zou bezitten.
De besnijdenis was daarnaast ook nodig toen de Israelieten 40 haar in de woestijn moesten blijven voor ze het beloofde land in mochten en had vooral te maken met hygiene.
God heeft het volk zelfs geinstrueerd op welke dag dat moest gebeuren (namelijk de op de 8e dag na de geboorte). Wat de israelieten toen niet wisten maar nu wel bekend is heeft dit een wetenschappelijke/fysieke reden: Pas vanaf de vijfde tot de zevende dag na de geboorte bevindt zich een normale hoeveelheid van de bloedstollingsfactor die bekendstaat als vitamine K in het bloed.
Met de dood van Jezus sloot God een nieuw verbond met het "geestelijke Israel". Daarmee waren de joden niet meer Gods uitverkoren volk, maar kon dat voorrecht voor iedereen die geloof stelde in Jezus bereikbaar worden. Ook de heidenen.

De besnijdenis had zijn functie verloren. Besnijdenis van meisjes is sowieso niet schriftuurlijk.

Voor Orthodoxe joden loopt dit verhaal tot de reden waarom op de 8e dag de besnijdenis moest plaatsvinden. Aangezien zij Jezus nooit hebben bezien als Gods zoon en de beloofde messias.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 12:43

@Babootje: Hartelijk dank voor je informatie- vanuit jouw geloof ben je natuurlijk Bijbelvaster dan ik. Nu even wat anders- vanmorgen vroeg werd ik opgeschrikt door een telefoontje van mijn vriendin die uit dezelfde religieuze hoek komt als ik, dat oorlog tussen Israel en Iran is uitgebroken. Wij maken ons erg bezorgd, mede omdat hier zoals bij elke oorlog weer veel onschuldige slachtoffers zullen gaan vallen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 12:51

anjali schreef:
@Babootje: Hartelijk dank voor je informatie- vanuit jouw geloof ben je natuurlijk Bijbelvaster dan ik. Nu even wat anders- vanmorgen vroeg werd ik opgeschrikt door een telefoontje van mijn vriendin die uit dezelfde religieuze hoek komt als ik, dat oorlog tussen Israel en Iran is uitgebroken. Wij maken ons erg bezorgd, mede omdat hier zoals bij elke oorlog weer veel onschuldige slachtoffers zullen gaan vallen.

Ja, en wie heeft het eerste schot gelost... :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:24

Mariska_28 schreef:
anjali schreef:

Ja, en wie heeft het eerste schot gelost... :(

Wereldse politiek is verschillend van religieuze. "Wij" vonden het vreemd dat dit nu op de Sabbat is gedaan waarop niets anders dan bidden is toegestaan. Zelfs niet internetten want dat kan ook weer ruzies opleveren. Daarom stop ik er nu voor vandaag maar even mee want ik houd me officieel aan de Sabbat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:43

Blijkbaar zijn de sabbat regels onbelangrijk voor de regering in Israel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:47

Geen werk op sabbat. Zegt niks over het helpen van anderen of het verdedigen van huis en haard.
Mijn vader had een tandarts die joods was, hulp met kapotte kies op sabbat? geen probleem, maar rekening schrijven is werk en dat mag dus niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:26

Wat zou God vinden van mensen verdrijven en het doodschieten van kinderen? Wel of niet tijdens de Sabbat