Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:39

@BigOne, ik zie niets van standpunten in de tekst waar ik niet mee akkoord ga hoor. Dat de Palestijnen het recht hebben om zich te verdedigen tegen de bezetter (en een bezetter die zelfverdediging inroept is helemaal onnozel, en toch trapt iedereen erin). Trouwens, gezien alle overtredingen die Israël begaat, zou een internationale troepenmacht tegen Israël eigenlijk niet zo onlogisch zijn hoor, die troepen hebben al voor minder opgetreden.

Ook de term terrorisme is een subjectieve term waar geen eenduidige definitie over bestaat en die willekeurig toegepast wordt.

Samidoun sluit qua ideeën inderdaad aan bij het marxistische PFLP (zowat het enige punt waarin ik hen dan niet volg, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het marxisme niet goed ken en weinig met politiek bezig ben). Ze willen geen Israël meer, maar één vrij Palestina waar de 3 godsdiensten samenleven zoals vroeger. Ik heb hen nog niet gevraagd wat ze van plan zijn met tweede of derde generaties Israeli's die in huizen wonen van Palestijnen die in 1948 verjaagd zijn, maar we zetten joden die geen Palestijnse staat willen toch ook niet op een terreurlijst?

Ok, ik vind Mohamed Khatib nu ook niet direct de sympathiekste persoon, en ik krijg ook wat kriebels als een moslim de term "white supremacy" uitspreekt, terwijl ik de term zelf gebruik. Dat zal waarschijnlijk wat westers aangeleerde achterdocht zijn.

En die intifada, die is hopelijk stilaan aan het beginnen: onderdrukking van je afschudden. Acties hier: de dagelijkse betogingen aan de Beurs, het potten-en-pannengekletter, boycotacties, rode lijn acties, a thousand madleens, de rechtszaken tegen regeringen, dat zie ik allemaal als onderdeel hiervan. Zelfs Montassar Al De'ehem, die een antiradicaliseringsinstelling had, roept hiertoe op wereldwijd. We hopen ook dat bijv. Egyptische en Jordaanse burgers zullen protesteren om de grenzen open te gooien en eten binnen te laten.

Benzz

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:11

Nieuwsuur van afgelopen vrijdag is interessant om terug te kijken. Sigrid Kaag verteld daar inhoudelijk zeer sterk wat er gebeurd en wat er moet gebeuren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:23

@Benzz, welke zender is dat? Ben niet zo vertrouwd met Nederlandse zenders.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:30

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:44

Dank je wel! Ik kijk hem vanavond.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:31

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:31

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:41

Het is toch verschrikkelijk. Het was het al, maar het wordt alleen maar erger.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:22

Ja, vreselijk, en wat ik nog erger vind: de wereld lijkt dit intussen allemaal normaal te vinden. De verontwaardiging over het bombarderen van scholen, ziekenhuizen, journalisten,... ebt langzaam weg, zodat het internationaal recht van geen tel meer lijkt. Dat is iets dat dringend moet omkeren.

Aan de Beurs in Brussel betogen nu ook ex Israeli's. Ze werden geïnterviewd door Bruzz, Brusselse lokale TV:

https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... M7r41Wbnvw

Zaterdagavond trouwens zelf weer naar Brussel naar de betoging geweest. Er was een iets grotere groep dan anders (al had ik meer verwacht), omdat de nieuwe mars en vloot naar Gaza voorgesteld werd. Ook Mohamed Khatib van Samidoun kreeg veel steun van de organisatie en nam geruime tijd het woord.

Achteraf konden we zonder politiegeweld een blokje om door de straten trekken. Enkele terrasjesmensen in een zijstraat begonnen echter tegenslogans te roepen of zo (zo best hoor ik niet) en weer viel het op hoeveel zelfbeheersing onze Palestijnse jongens verloren zijn. We moesten constant jongens tegenhouden of ze gingen hen te lijf, terwijl ik vroeger zoveel bewondering had voor hun zelfbeheersing. Eén van de jongens was recent nog opgepakt geweest, had aan de Beurs tijdens de speechen en bij het zien van het spandoek met namen van +16000 dode kinderen (intussen al +20000 :( ) staan huilen en trok richting de provocateurs. Ik dacht: "geen goed plan, daar moet ik een stokje voor steken" en ik was niet de enige, dus we kregen hem terug op het rechte pad (letterlijk en figuurlijk).

Ik heb me dan weer aangesloten vooraan, maar hoorde achteraf dat er een auto probeerde in te rijden op de groep, dus best wel linke situaties soms. Maar dat schrikt me niet af eerlijk gezegd, het went zelfs, en soms moet iets een beetje escaleren voor het aandacht krijgt.

Het was trouwens een zeer boeiende dag met veel interessante ontmoetingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:34

Benzz schreef:

Er wordt door met name rechtse media gesuggereerd dat hij een Hamas-leider was en de journalistiek een dekmantel was.
Maar dat wordt dan weer door andere bronnen ontkend.

Feit is wel, dat er al meer dan 200 journalisten zijn gedood door Israel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:21

Een hesje met press of rode kruis is in Gaza een garantie om gedood te worden. Meer dan 200 journalisten en 1400 hulpverleners zijn gedood.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:28

Electra63 schreef:
Er wordt door met name rechtse media gesuggereerd dat hij een Hamas-leider was en de journalistiek een dekmantel was.
Maar dat wordt dan weer door andere bronnen ontkend.

Da's altijd hun eeuwige excuus, maar nog NOOIT heb ik bewijzen gezien of gehoord (is het "innocent until proven guilty" principe ook geen vereiste in een democratie?).

Zelfs in Brussel, toen tijdens het jazzfestival enkele maanden geleden de jazzmuzikante geen toestemming kreeg om één van onze Palestijnen op het podium te laten zingen, kreeg ze als uitleg te horen "er zit er één bij van Hamas". Dus we werden met traangas, matrakken en pepperspray door de straten gejaagd. Gelukkig heeft de dappere muzikante achteraf een open brief geschreven om de censuurpraktijken van stad Brussel aan de kaak te stellen.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:30

IMANDRA schreef:
Misschien moet je je verhaal ook even onderbouwen..

welk gedeelte wil je onderbouwd zien worden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:13

huppelz schreef:
IMANDRA schreef:
Misschien moet je je verhaal ook even onderbouwen..

welk gedeelte wil je onderbouwd zien worden?

Je maakte best wat statements, dus eh, alles?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:00

De afgelopen weken is het steeds duidelijker geworden dat veel van de verhalen die door pro-Hamas propagandakanalen werden verspreid(en vele Westerse Media), simpelweg niet kloppen. Onafhankelijke journalisten, factcheckers en zelfs meerdere bronnen uit het Midden-Oosten zelf laten zien hoe die leugens stukje bij beetje instorten.

Ik ben blij dat ik altijd achter Israël ben blijven staan. Niet omdat het land perfect is, geen enkel land is dat, maar omdat ik geloof in het recht op zelfverdediging, het recht op bestaan en de waarde van democratie in een regio waar dat zeldzaam is.

Wat mij vooral opvalt: ook in delen van het Midden-Oosten wordt nu erkend dat Hamas de bevolking misbruikt, dat ze bewust escalatie zoeken, en dat hun verhalen vaak worden opgeblazen of verdraaid om steun te winnen. Die erkenning is historisch belangrijk.

En toch… in Europa en het bredere Westen blijven veel politici, media en activisten vasthouden aan een narratief waarin Israël steevast als agressor wordt neergezet, terwijl de terreur, escalaties en mensenrechtenschendingen van Hamas nauwelijks benoemd of gebagatelliseerd worden. Beelden en claims uit het conflict worden nog te vaak zonder kritiek overgenomen van bronnen die al lang niet meer objectief zijn. Men lijkt liever het morele vingertje te blijven heffen dan eerlijk te kijken naar de feiten op de grond. Triest, maar gelukkig sijpelt de waarheid ook daar langzaam door.

Feiten moeten boven emotie staan. En hoe meer feiten naar boven komen, hoe duidelijker het wordt wie werkelijk voor vrede wil gaan, en wie vooral chaos wil zaaien.

@HWN
Ik was afgelopen weekend in Brussel en het valt me op dat jij de schuld altijd bij anderen legt. De groep had toestemming om te protesteren, en daar bestaan duidelijke regels voor. Wat jij “politiegeweld” noemt, ontstaat alleen wanneer die afspraken niet worden nageleefd (dus geen inversie doen, of wegkijken van de eigen daden en verantwoordelijkheden). Dat gebeurt niet alleen bij jullie acties aan de beurs, maar ook richting andere organisaties, bijvoorbeeld tijdens de Pride in mei, waar zowel beveiliging als politie werden belaagd.

Afgelopen weekend zag ik hoe de groep na ruim een uur dezelfde slogans te roepen, waarvan veel feitelijk onjuist (what's new), de straten introk. Net zoals jullie het recht hebben om te protesteren, hebben anderen het recht om van hun zomeravond te genieten of een totaal andere mening te hebben. Vooral dat laatste lijkt voor sommigen moeilijk geaccepteerd te worden.

En zoals ik eerder al aangaf: deze mars is geen vreedzaam protest (hoewel sommigen mss wel met oprechte bedoelingen daar staan, maar ook maar bespeeld worden), maar een oproep tot intifada en het ondermijnen van onze samenleving. Ik spreek/begrijp genoeg Frans en Arabisch om te begrijpen wat er wordt geroepen, gelukkig maar.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:10

Als jij achter een regering wil staan die actief een bevolking uithongert en tig oorlogsmisdaden begaat, moet je dat vooral doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:58

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:23

bulck schreef:
De afgelopen weken is het steeds duidelijker geworden dat veel van de verhalen die door pro-Hamas propagandakanalen werden verspreid(en vele Westerse Media), simpelweg niet kloppen. Onafhankelijke journalisten, factcheckers en zelfs meerdere bronnen uit het Midden-Oosten zelf laten zien hoe die leugens stukje bij beetje instorten.

Ik ben blij dat ik altijd achter Israël ben blijven staan. Niet omdat het land perfect is, geen enkel land is dat, maar omdat ik geloof in het recht op zelfverdediging, het recht op bestaan en de waarde van democratie in een regio waar dat zeldzaam is.

Wat mij vooral opvalt: ook in delen van het Midden-Oosten wordt nu erkend dat Hamas de bevolking misbruikt, dat ze bewust escalatie zoeken, en dat hun verhalen vaak worden opgeblazen of verdraaid om steun te winnen. Die erkenning is historisch belangrijk.

En toch… in Europa en het bredere Westen blijven veel politici, media en activisten vasthouden aan een narratief waarin Israël steevast als agressor wordt neergezet, terwijl de terreur, escalaties en mensenrechtenschendingen van Hamas nauwelijks benoemd of gebagatelliseerd worden. Beelden en claims uit het conflict worden nog te vaak zonder kritiek overgenomen van bronnen die al lang niet meer objectief zijn. Men lijkt liever het morele vingertje te blijven heffen dan eerlijk te kijken naar de feiten op de grond. Triest, maar gelukkig sijpelt de waarheid ook daar langzaam door.

Feiten moeten boven emotie staan. En hoe meer feiten naar boven komen, hoe duidelijker het wordt wie werkelijk voor vrede wil gaan, en wie vooral chaos wil zaaien.

@HWN
Ik was afgelopen weekend in Brussel en het valt me op dat jij de schuld altijd bij anderen legt. De groep had toestemming om te protesteren, en daar bestaan duidelijke regels voor. Wat jij “politiegeweld” noemt, ontstaat alleen wanneer die afspraken niet worden nageleefd (dus geen inversie doen, of wegkijken van de eigen daden en verantwoordelijkheden). Dat gebeurt niet alleen bij jullie acties aan de beurs, maar ook richting andere organisaties, bijvoorbeeld tijdens de Pride in mei, waar zowel beveiliging als politie werden belaagd.

Afgelopen weekend zag ik hoe de groep na ruim een uur dezelfde slogans te roepen, waarvan veel feitelijk onjuist (what's new), de straten introk. Net zoals jullie het recht hebben om te protesteren, hebben anderen het recht om van hun zomeravond te genieten of een totaal andere mening te hebben. Vooral dat laatste lijkt voor sommigen moeilijk geaccepteerd te worden.

En zoals ik eerder al aangaf: deze mars is geen vreedzaam protest (hoewel sommigen mss wel met oprechte bedoelingen daar staan, maar ook maar bespeeld worden), maar een oproep tot intifada en het ondermijnen van onze samenleving. Ik spreek/begrijp genoeg Frans en Arabisch om te begrijpen wat er wordt geroepen, gelukkig maar.

Je stelt heel veel. Maar ik zie geen onderbouwing /onafhankelijke bronnen die je zogenaamde feiten ondersteunen?

Volgens mij heeft niemand ooit beweert dat HAMAS lieverdjes zijn, overigens. Maar dat maakt de acties van Israël nog niet proportioneel of terecht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:31

Het is natuurlijk een veel beproefde tactiek van Israel: beschuldig iedere arts, hulpverlener en journalist van deelname aan Hamas en je hebt een goed excuus om te doden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 23:30

Ik vind het niet toelaten van hulpverlening en voedsel in een gebied niet onder zelfverdediging vallen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:23

bulck schreef:

@HWN

Een bezettende macht heeft geen recht op zelfverdediging.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:52

bulck schreef:
@HWN

Ik weet niet of ze toestemming hadden om te protesteren, die vragen ze nooit, ze kondigen aan, protesteren is een mensenrecht en moet niet aangevraagd worden, wat de wet er ook van zegt. En ik hoef geen Arabisch te spreken om te begrijpen dat er opgeroepen wordt tot verzet. Ik sta helemaal achter een global intifada (onderdrukking van je afschudden) waarbij men wereldwijd op alle mogelijke manieren zich verzet tegen de Israëlische bezetting van Palestina. Hier is dat met protesten, boycotacties, politici aanschrijven, rechtszaken, wapentransporten tegenhouden..., ter plaatse is dat ook met gewapend verzet tegen de bezetting (iets met internationaal recht of zo). Daarom noem ik me ook geen vredesactivist meer maar gewoon activist.

En ik ben niet blind voor bepaalde fouten of gebreken van onze jongens aan de Beurs, maar dat zijn persoonlijke zaken die ik niet aan de grote klok hang.

En ik weet niet op welke planeet jij leeft dat jij Israël nu nog verdedigt. Waarschijnlijk laatste stuiptrekkingen van een die-hard zionist om nog een paar naïevelingen aan je kant te krijgen, maar ik denk dat de wereld toch wel stilaan wakker is. De factchecks die ik gezien heb, zijn allemaal in het voordeel van de Palestijnen (ik neem die van de VRT, want zijn bekroond wegens heel correct en ze geven zelf tips om te factchecken).

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:00

Ik breek even in om De onafhankelijke podcast afl. #261 aan te raden.

ik lees hier al een tijd mee en ben oprecht verbaasd hoe moeilijk het lijkt te zijn voor sommige mensen om te erkennen dat beide kanten onmenselijk en wreed bezig zijn. Je kan je verdiepen in geschiedenis, je kan alles weten van gebeurtenissen en beweegredenen aan alle kanten en bij alle partijen, maar niets rechtvaardigt het buitensporig geweld wat burgers, waar zij ook wonen, wordt aangedaan.

ik vind het écht inmens verdrietig om te lezen af en toe hier.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:46

Kaaskoekje schreef:

ik lees hier al een tijd mee en ben oprecht verbaasd hoe moeilijk het lijkt te zijn voor sommige mensen om te erkennen dat beide kanten onmenselijk en wreed bezig zijn. Je kan je verdiepen in geschiedenis, je kan alles weten van gebeurtenissen en beweegredenen aan alle kanten en bij alle partijen, maar niets rechtvaardigt het buitensporig geweld wat burgers, waar zij ook wonen, wordt aangedaan.

Dat is mooi gesproken.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:57

Kaaskoekje schreef:

Dat noem je ‘confirmation bias’. Mijn ovservatie is ook dat deze af en toe sterk aanwezig is inderdaad.