Wintu schreef:Het is toch nog niet aangewezen als zo een gebied, het is toch zo dat de minister daar gewoon eerder een beslissing over moet nemen?
Inderdaad.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Het ministerie hanteert een termijn van tien jaar om te bepalen of een nieuwe soort zich permanent in Nederland heeft gevestigd. Die termijn zou pas in 2029 eindigen. Vrijdag 1 augustus besloot de rechter dat de bescherming van de wolf niet langer kon wachten en stelde De Faunabescherming in het gelijk.
DubbelFun schreef:Maar de rechter heeft er toch al een uitspraak over gedaan ??
Citaat:in de uitspraak van de rechter stond dat hij opnieuw naar het verzoek van faunabescherming om het gebied versneld aan te wijzen moest kijken omdat hij het eerder op verkeerde gronden had afgewezen. Dus tenzij er inmiddels een nieuwe ontwikkeling is (wat ik hier niet uit haal) is er in zoverre nog niets aan de hand dat de rechter helemaal niets inhoudelijks heeft beslist
Citaat:13 augustus 2025/As/België
Aanval op pony
Vannacht is deze pony verscheurd door de wolf(ven) op de Smispoelstraat in As.
35 jaar oud lieve rustige pony in stukken van elkaar getrokken!!
Mijn drachtige koeien die 20 meter verder stonden ook volledig in stress…
Gisteren 3 drachtige koeien ontsnapt stond 10000 volt op de draad die lopen er niet zomaar uit!!
Eigenaar veel sterkte
Citaat:Elspeet Gelderland
13-08-2025
7.00 uur
Zichtmelding
Wolf gezien aan de Bergweg, hij liep eerst naar iemand toe die daar liep met een hond, daarna ging hij het bos in.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Ermelo Gelderland
13-08-2025
12.00 uur
Zichtmelding
5 wolven staken de Leuvenumseweg over, ter hoogte van Brasserie Valey. 1 flinke grote, 1 wat kleinere en 3 nog wat kleinere. (Geen welpen meer).
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:13 augustus 2025/Brandenburg/Duitsland
Hij wil echter eerst een nieuwe regeling invoeren, zodat kadavers van weidedieren na aanvallen door wolven twee nachten mogen blijven liggen. De wolf komt namelijk meestal terug naar de weide. Dan kan het dier dat de schade heeft veroorzaakt gericht worden geschoten.
---
Het ministerie van Landbouw is van plan om jaarlijks ongeveer 150 wolven te mogen afschieten. Daarnaast komt er een nieuwe strategie tegen probleemwolven.
Het ministerie van Landbouw in Brandenburg is van plan om een afschotquotum voor wolven in te voeren van in eerste instantie 15 procent. Dat zou in de eerste twee tot drie jaar van de regeling neerkomen op ongeveer 150 wolven per jaar, aldus staatssecretaris Gregor Beyer. Voorafgaand daaraan moeten zogenaamde probleemwolven na aanvallen op grazende dieren met een nieuwe aanpak gerichter worden afgeschoten.
Volgens het ministerie zijn er geen exacte cijfers over de omvang van de wolvenpopulatie in Brandenburg. Het lijkt realistisch dat de wolvenpopulatie minstens 1000, maar waarschijnlijk 1500 tot 1600 dieren telt, aldus het ministerie. Brandenburg geldt als het belangrijkste wolvengebied in Duitsland met de meeste roedels.
Een derde van de wolvenpopulatie “weghalen”
“Het is juist dat als men een populatie wilde dieren op hetzelfde niveau wil houden, men jaarlijks ongeveer een derde van de populatie (...) moet weghalen.” In de eerste jaren van een zogenaamd actief populatiebeheer voor de wolf moet echter met uiterste voorzichtigheid worden omgegaan, zodat het ministerie pleit voor een quotum van 15 procent. Jagen volgens een quotum zal op zijn vroegst in het nieuwe jaar kunnen, aldus staatssecretaris Beyer.
Hij wil echter eerst een nieuwe regeling invoeren, zodat kadavers van weidedieren na aanvallen door wolven twee nachten mogen blijven liggen. De wolf komt namelijk meestal terug naar de weide. Dan kan het dier dat de schade heeft veroorzaakt gericht worden geschoten. Tot nu toe moesten de kadavers onmiddellijk worden verwijderd, aldus Beyer. De nieuwe regeling moet in november worden vastgelegd. Bovendien wil de bondsregering – en ook Brandenburg – de wolf opnemen in de jachtwet.
Discussie met verenigingen over het omstreden onderwerp wolf gepland
Het ministerie van Landbouw wil in september tijdens een “wolfs-plenaire vergadering” met veel verenigingen discussiëren over de omgang met de wolf. Er is al jarenlang onenigheid met natuurbeschermingsverenigingen en dierenbeschermers. “We gaan discussiëren en uiteindelijk zullen de minister en ik een besluit nemen. We kunnen dit niet langer uitstellen”, aldus Beyer.
De Bond voor Milieu en Natuurbehoud (BUND) verwerpt een algemeen afschotquotum voor de wolf. De vereniging zet daarentegen onder andere in op preventie met beschermingshekken en kuddebewakingshonden, evenals op betrouwbare ondersteuning van de beschermingsmaatregelen. “We staan altijd klaar om mee te werken aan een rechtszeker, technisch verantwoord wolvenbeheer, maar niet aan een overhaaste beslissing die zowel de bescherming van soorten als de rechtsstaat ondermijnt”, bekritiseerde Carsten Preuß, voorzitter van BUND Brandenburg.
https://www.welt.de/vermischtes/article ... 2laigbNagA
Citaat:Mensen die ik regelmatig spreek zeggen vaak dat ik een hele lange adem moet hebben in het complexe wolvendossier. Maar ik zal u heel eerlijk zeggen, ik ben het net als u, zo spuug en spuugzat en mijn geduld begint aardig op te raken. Me dunkt zeg. En ja ik weet ook best wel dat er een aantal politici en bestuurders wakker zijn en hún stinkende best doen, maar de meeste bestuurders en politici interesseert het geen ene moer dat die wolven elke dag voor veel problematiek, emoties en onrust zorgen.
Het boeit ze ook niet dat er vele wolvenknuffelaars werkzaam zijn als o.a. beleidsmedewerkers en wolvenconsulenten voor de Nederlandse overheid en dubbele petten op hebben. Wolvenclubjes die nog steeds de overheid adviseren met hun warrige verhalen en leugens en hun zakken vullen op kosten van de belastingbetaler. De politiek lacht me uit als ik over hybridisatie wolven of uitzetten van wolven in Nederland begin, maar voorlopig is het de Nederlandse overheid en BIJ12 die totaal niet transparant zijn en ons voor de gek houden. En ja dat durf ik hier op te schrijven, want ik heb gewoon gelijk. En ik ga gelijk krijgen. Maar ik moet overal zelf achteraan. Enig idee hoe vermoeiend dat wel niet is?
Om documenten openbaar te krijgen is al een hels karwei. Ik word zo tegengewerkt door die ambtenaren. Ik heb ook te maken met vele klokkenluiders die overigens heel waardevol zijn, mij 100% kunnen vertrouwen, maar om ze niet in diskrediet te brengen, moet ik daar vervolgens om heen werken en dat is soms knap lastig hoor. Ik heb er ook niet voor geleerd vroeger. Ik had überhaupt nooit verwacht dat ik dit werk zo gaan doen, heel leuk hoor, maar verdorie wat een klus. De komende week ben ik alleen maar bezig met staten-en kamervragen te maken en ga een paar stappen verder en dan ben ik benieuwd naar de antwoorden en vooral hoe de overheid zich steeds verder in de nesten werkt en zaken in de doofpot probeert te stoppen, aangezien mijn dossierkennis in orde is.
Ik durf al een hele tijd hardop te zeggen dat er gerotzooid is met die wolven om inteelt te voorkomen en een levensvatbare populatie op gang te helpen. En degene die mij tegenspreken en mij uitlachen, ga je gang, prima hoor, maar er komt een dag dat ik gelijk ga krijgen en jullie laatste beetje geloofwaardigheid van tafel veeg. En de mensen die geholpen hebben met wolven los te laten weten dondersgoed dat ik gelijk heb. En dat mensen mij lastig vinden, ook prima, een mooier compliment kunnen ze mij niet maken.
tienus63 schreef:4 van 13 wolven ontsnapt uit verblijf Tjechie.
Noodplan in werking gesteld.
Enkele ontsnapte wolven laten zich in de omgeving van het park zien.
Het nationale park bevindt zich tegen Beieren aan.
https://www-idnes-cz.translate.goog/plz ... _tr_pto=sc
[ Afbeelding ]
tienus63 schreef:4 van 13 wolven ontsnapt uit verblijf Tjechie.
Noodplan in werking gesteld.
Enkele ontsnapte wolven laten zich in de omgeving van het park zien.
Het nationale park bevindt zich tegen Beieren aan.
https://www-idnes-cz.translate.goog/plz ... _tr_pto=sc
[ Afbeelding ]
Citaat:Twee jongeren 16 jaar door politie en brandweer bij Gardameer Italië ontzet vanwege dreiging wolven. 7-8-25
https://www.larena.it//territorio-veron ... 56b-NE4MWA
DubbelFun schreef:Maar de rechter heeft er toch al een uitspraak over gedaan ??Citaat:Het ministerie hanteert een termijn van tien jaar om te bepalen of een nieuwe soort zich permanent in Nederland heeft gevestigd. Die termijn zou pas in 2029 eindigen. Vrijdag 1 augustus besloot de rechter dat de bescherming van de wolf niet langer kon wachten en stelde De Faunabescherming in het gelijk.
Stichting Annemieke schreef:Gisteren is DNA van gebeten hond van schaapherder Epe afgenomen door taxateur Attema Footprint, terwijl WUR/ WENR geen DNA kan analyseren hond- wolf. Waarom wordt daar taxateur heengestuurd? Er zijn geen schapen aangevallen. Wie gaat dit DNA nou analyseren BIJ12 en Provincie Gelderland?
Citaat:13 augustus 2025/Monte Baldo, Gardameer/Italië
In de video die ons is gestuurd door Giampaolo Carbè, die al jaren wolven tussen Baldo en Lessinia kijkt, is een kleine wolf te zien, die van dichtbij is gefilmd in Novezza aan de voet van Monte Baldo in de gemeente Ferrara di Monte Baldo.
Het is niet ver van het gebied waar twee 16-jarige kampeerders een wolf hun tent hoorden naderen.
In het gebied werd ook opgemerkt dat er op lammeren gejaagd wordt.
"Dit jaar is het aantal wolven verdrievoudigd", zegt Carbè.
Filmpje is van zaterdag 9 augustus, een paar uur nadat de jongens alarm sloegen. Vandaag weer, dinsdag de 12e.
In augustus werd een wolf gespot, niet ver van het eerste gedeelte van het wandelpad, dat van Novezzina naar de Telegrafohut leidt.
https://www.larena.it//territorio-veron ... 1.12762409