Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:29

ElCamino schreef:
Wat is er mis met gewoon op de juiste manier een nekkie omdraaien ?
Dat gaat al sinds jaar en dag zo hoor..... duiven. kippen, konijnen, ..... bij veel mensen / boerenbedrijven is dat vrij gewoon. En ook bij gewone huishoudens gebeurt het.
Alleen moet je wel weten hóe....
Net als afschieten....

Vergassen of een spuitje kan niet wanneer je dat beestje gaat voeren aan een ander dier

Vergassen wel. Varkens worden bijvoorbeeld ook vergast in het slachthuis als methode om ze buiten bewustzijn te brengen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:30

DuoPenotti schreef:
In Nederland gaan dieren die niet voor menselijk consumptie geslacht mogen worden, maar wel voor dierlijke toch ook al naar dierentuinen?
Of ben ik abuis?

Zitten volgens mij nog wel het een en ander aan regels aan vast. Maar enkele stieren van de boer waar ik sta zijn wel in een dierentuin gevoerd ja.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:40

Ik snap nooit zo goed hoe mensen de sprong maken van slachten/ afmaken naar allerlei horror taferelen. En dat de mensen die dit doen alleen maar als enorme beulen gezien worden.

Wij slachten zelf wel eens een kip en doen dat echt zo zorgvuldig mogelijk. De ene dag zorgen we nog keurig voor zo'n beest met een net verblijf en, voldoende drinken en eten en geen stress. De andere dag halen we hem op een rustig moment op, lopen er vlotjes mee naar het hakblok en weg beest.
Leuk vind ik dat nooit. En meestal doen we het vanwege de dierwaardigheid (een zieke kip is een dode kip en een langere lijdensweg is niet aardiger, naar de dierenarts is bijna altijd een langere leijdensweg door meer stress) maar we hebben het ook wel eens gedaan vanwege overschot/ voor het vlees. Maar ik verander echt niet ineens in een monster omdat ik dat doe.
Ik heb ook ooit 4 dagen lopen tutten met een kuikentje om het daarna met een misselijk gevoel toch maar het hoekje om te helpen. Niet omdat ik daar pervers plezier uit haalde maar uit zorg om het beestje.

Zeker in een dierentuin verwacht ik vooral mensen te treffen die hun werk doen uit liefde voor dieren/ een diersoort. Daar verwacht ik voldoende kennis van hoe je het netjes doet, en voldoende inzet om het zo net mogelijk te laten verlopen. Er zullen te weinig dieren geslacht worden om een echte sadist bezig te houden.....

Ergens verwacht ik dat zelfs in een slachthuis. Maar aangezien daar de gehele dag draait om doden, kan ik me wel voorstellen dat het daar eerder mis gaat. (maar ook zeker niet overal en altijd)

denisesilver

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:44

Je hebt weleens mensen die zeggen "Als je zelf een dier zou moeten slachten, dan zou ie stoppen met dieren eten." Ik heb als klein meisje mijn opa hanen zien slachten en daar heb ik juist meer waardering voor de dieren en het vlees van gekregen. Ik snapte daardoor ook gelijk waarom mensen deden bidden voor het eten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:56

Het gaat in dit specifieke geval erom dat er huisdieren (waar ik ponies ook onder reken) gevraagd worden om te laten opvoeren. Dat wordt door velen) ook door mij vreemd gevonden omdat dat toch een soort gezinsleden waren. Ik ben vegetarier, maar ook mensen die geen vegetarier zijn eten vaak hun eigen huisdieren niet .Net zoals het in Nederland een taboe is om honden en katten te eten terwijl dat in andere landen wel gedaan wordt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:00

Nouja het is een optie. Het hóeft natuurlijk niet :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:05

anjali schreef:
Het gaat in dit specifieke geval erom dat er huisdieren (waar ik ponies ook onder reken) gevraagd worden om te laten opvoeren. Dat wordt door velen) ook door mij vreemd gevonden omdat dat toch een soort gezinsleden waren. Ik ben vegetarier, maar ook mensen die geen vegetarier zijn eten vaak hun eigen huisdieren niet .Net zoals het in Nederland een taboe is om honden en katten te eten terwijl dat in andere landen wel gedaan wordt.

toch genoeg mensen die hun paard laten slachten, dan eten ze die misschien niet direct zelf op, maar iemand wel.

pol013 schreef:
Ik snap nooit zo goed hoe mensen de sprong maken van slachten/ afmaken naar allerlei horror taferelen. En dat de mensen die dit doen alleen maar als enorme beulen gezien worden.

Wij slachten zelf wel eens een kip en doen dat echt zo zorgvuldig mogelijk. De ene dag zorgen we nog keurig voor zo'n beest met een net verblijf en, voldoende drinken en eten en geen stress. De andere dag halen we hem op een rustig moment op, lopen er vlotjes mee naar het hakblok en weg beest.
Leuk vind ik dat nooit. En meestal doen we het vanwege de dierwaardigheid (een zieke kip is een dode kip en een langere lijdensweg is niet aardiger, naar de dierenarts is bijna altijd een langere leijdensweg door meer stress) maar we hebben het ook wel eens gedaan vanwege overschot/ voor het vlees. Maar ik verander echt niet ineens in een monster omdat ik dat doe.
Ik heb ook ooit 4 dagen lopen tutten met een kuikentje om het daarna met een misselijk gevoel toch maar het hoekje om te helpen. Niet omdat ik daar pervers plezier uit haalde maar uit zorg om het beestje.

Zeker in een dierentuin verwacht ik vooral mensen te treffen die hun werk doen uit liefde voor dieren/ een diersoort. Daar verwacht ik voldoende kennis van hoe je het netjes doet, en voldoende inzet om het zo net mogelijk te laten verlopen. Er zullen te weinig dieren geslacht worden om een echte sadist bezig te houden.....

Ergens verwacht ik dat zelfs in een slachthuis. Maar aangezien daar de gehele dag draait om doden, kan ik me wel voorstellen dat het daar eerder mis gaat. (maar ook zeker niet overal en altijd)

:j

Ik denk als het ergens niet mis gaat het als eerste bij de dierentuin is.

Bij het slachthuis zijn er fouten, die niemand goedkeurt, omdat het tegenwoordig te grootschalig is.
En ja daar mogen van mij enorme enorme boetes opzitten.
Maar ook daar moeten we niet bij doen alsof het dagelijkse gang van zaken is.

En kleinschalig, wat ik toch echt verwacht bij een dierentuin, daar zal het veel minder snel fout gaan.
Tenminste ik ga er niet vanuit dat er dagelijks meerdere paarden aangeboden gaan worden.

Als je dan juist graag wilt dat er nog iets nuttigs gedaan word met het lijf van het paard. Er daardoor juist een ander dier minder geslacht hoeft te worden.
Kan ik die keuze begrijpen.

Zelf doen nee, ik wil ze met hun hoofd op mijn schoot.
Maar als mensen juist niet in willen slapen voor de horror verhalen die daaromtrent gaan, kan ik mij deze keuze voorstellen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:38

Ik lees net een artikel dat iemand de pony van haar dochter heeft weggegeven aan de dierentuin. De reden was dat het dier pijn had en het lijden wilde besparen. Er staat ook dat in totaal nu 22 paarden zijn gedoneerd.
Het enige wat ik hoop is dat de dieren niet lijden onder een lange trailerrit naar de locatie van de dierentuin ipv in de buurt ingeslapen/geslacht worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:41

Naar het slachthuis gaan is ook geen fun ride. In NL zijn er niet zoveel paardenslagers meer en moet je ook vaak een flink eind rijden om er te komen.
Inslapen gaat bij ons op het erf. Paard staat te grazen, krijgt verdoving, krijgt euthanasie. Allemaal op het eigen erf. Dat vind ik persoonlijk het fijnste. Geen gesleep met een ziek of oud dier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:50

rien10 schreef:
Naar het slachthuis gaan is ook geen fun ride. In NL zijn er niet zoveel paardenslagers meer en moet je ook vaak een flink eind rijden om er te komen.
Inslapen gaat bij ons op het erf. Paard staat te grazen, krijgt verdoving, krijgt euthanasie. Allemaal op het eigen erf. Dat vind ik persoonlijk het fijnste. Geen gesleep met een ziek of oud dier.

En daar moet je DA aan willen meewerken. Slacht, of dat nu dierentuin of slachthuis is, heeft veel minder strenge eisen op dit punt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:38

Wat bedoel je met "daar moet je DA wel aan willen meewerken" aan euthanasie op het eigen erf?
Welk punt bedoel je? Slachten op het eigen erf? Dat is niet toegestaan in NL.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:18

rien10 schreef:
Wat bedoel je met "daar moet je DA wel aan willen meewerken" aan euthanasie op het eigen erf?

Slachten om op te eten zeker niet, maar schieten ook?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:29

rien10 schreef:

Ik denk dat zij bedoelt dat sommige DA's een paard dat in hun ogen nog te gezond is of nog behandeld kan worden niet willen euthanaseren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:53

Enigszins anders maar toch: Een dierentuin in Leipzig heeft 3 pasgeboren tijgertjes geeuthanaseerd omdat de moeder ze niet verzorgde. En door mensen laten verzorgen wilde men niet omdat dat niet de manier zou zijn om wilde dieren te houden. Nee, dat klopt, maar houden in een dierentuin is natuurlijk zowiezo onnatuurlijk .Nou heb ik weinig met tijgers omdat die uiteraard heel veel andere dieren zullen gaan eten, maar pasgeboren kleintjes te gaan doden, nee, dan zou ik nog voluntieren om ze de fles te geven zolang ze nog van melk kunnen leven. |(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:21

foxy80 schreef:
rien10 schreef:

Slachten om op te eten zeker niet, maar schieten ook?

Een noodslachting is wel toegestaan als een paard ernstig ziek of dusdanig gewond is en niet vervoerd kan worden.
Het vlees is dan niet voor consumptie uiteraard

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:29

rien10 schreef:

Je mag aardig wat slachten voor eigen gebruik. Verkopen van dat vlees is inderdaad een heel ander verhaal.

Maar hier zoals anderen al aangeven, dat jij een paard (of ander dier) wil laten inslapen moet je DA het maar net mee eens zijn. Enkel kan niet meer gereden worden zal niet genoeg zijn (ook al zou paard van het niks doen agressief worden oid.) Ouderdom of bv peesblessure an sich ook niet. En dan zit je klem als je als eigenaar het dier niet meer zelf kan houden. Je bent dus als je een dier wil inslapen (op eigen erf) afhankelijk van een DA die die spuiten wil zetten. Dier wat je naar de slager kan brengen als een paard geeft je andere opties qua dood uit handen laten gaan om wat voor reden dan ook.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:52

Ik begrijp de opmerking over de lange rit naar de slager niet goed :o?
Wat maakt het nu uit of je met je paard naar de slager rijdt of naar een wedstrijd 2 uur verder weg....
We hebben hert hier over als particulier je dier wegbrengen....
Ik neem aan dat wanneer je dier niet meer in staat is netjes vervoert te worden dat je helemaal niet eens over de slager nadenkt, dan wordt het schieten met pin op locatie of inslapen....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:52

Een ziek, afgetobt dier aan het eind van het leven gaat niet op wedstrijd.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:02

wie zegt dat het überhaupt lange ritten zijn? En er is geen verschil tussen een rit naar de dierenarts/kliniek/wedstrijd/gewoon rondrijden of dierentuin/ anders dan de eindbestemming op het einde. Overigens zijn de ruimten bij dierentuinen gewoon naar laatste wetgeving met controles etc, dus geen wild west taferelen.

Schieten ter euthanasie mag ook op je eigen erf. Uitbenen etc niet, maar dat zullen de meeste mensen sowieso niet doen, dus komt daarna gewoon de kadaverdienst. Zoiets als 'noodslachting' bestaat bij paarden niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:47

rien10 schreef:

Dat weet het dier niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:51

anjali schreef:
Enigszins anders maar toch: Een dierentuin in Leipzig heeft 3 pasgeboren tijgertjes geeuthanaseerd omdat de moeder ze niet verzorgde. En door mensen laten verzorgen wilde men niet omdat dat niet de manier zou zijn om wilde dieren te houden. Nee, dat klopt, maar houden in een dierentuin is natuurlijk zowiezo onnatuurlijk .Nou heb ik weinig met tijgers omdat die uiteraard heel veel andere dieren zullen gaan eten, maar pasgeboren kleintjes te gaan doden, nee, dan zou ik nog voluntieren om ze de fles te geven zolang ze nog van melk kunnen leven. |(

Wat als ze groot zijn?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:38

foxy80 schreef:
rien10 schreef:

Dat weet het dier niet.

Echt? Oh, dat wist ik niet.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:36

Wintu schreef:
Horsie84 schreef:
Niets mis mee.

Ik krijg er jurassic park beelden bij.
Kennen jullie het stukje van de geit aan een touw in het t-rex verblijf? Hihi.

Tja, sorry, ik vind dit dus een walgelijke reactie, kan me er niets bij voorstellen dat je het grappig vindt en dan doel ik niet op de film.

Ow joh kom op niet zo mopperen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:38

foxy80 schreef:
anjali schreef:

Wat als ze groot zijn?

Dan hebben ze geen "moederlijke" zorg meer nodig. En aangezien ze in gevangenschap in een dierentuin zijn geboren zullen ze daar ook wel blijven.Als de tijgermoeder ze niet verstoten zou hebben, zouden ze toch ook daar gebleven zijn. Ik neem aan dat men geen tijgers fokt met de bedoeling ze af te maken, alleen al omdat ze heel duur en gewild zijn. In New Delhi in een dierentuin is recent trouwens een jongen die zich in het tijgerverblijf begaf of erin viel gedood door een witte tijger. De vraag is toch of dierentuinen wel zo goed en leuk zijn. Ik ging er vroeger graag naartoe om al die wilde dieren te zien, maar ik dacht niet na over hun welzijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:42

Zolang de dieren niet levend worden gevoerd en direct bij aankomst op een goede manier worden ingeslapen/ gedood, zie ik het probleem niet echt. Ik zie meer problemen in 'm'n paard is nog jong maar kan niet meer bereden worden, maar ik verkoop hem toch'. Dan liever afgeschoten en als voer worden gebruikt dan er mee leuren en weet ik veel wat er dan mog mee kan gebeuren in de handel.

Uiteraard vind ik het afdanken van dieren onbegrijpelijk. Ikzelf zou het nooit doen. Maar de realiteit is dat er nog zat - gezonde - dieren worden gedumpt door "eigenaren" omdat ze niet meer voor hun dier willen/ kunnen zorgen. Dan is het laten inslapen met welk doel dan nog erna, niet eens zo gek.

Ik weet alleen niet of er vergoeding aan vast zit? Dat je geld krijgt als je je dier aanlevert? Want dat veranderd wel wat in mijn gevoel (dan heb je ook idioten die dieren er voor gaan fokken als zakcentje). Anderzijds is het ergens wel krom dat dat mijn gevoel wijzigd, want hetzelfde gebeurt met slachtdieren. Ook gewoon dieren met gevoel, en die moeten ook gezond zijn omdat ze anders niet opgegeten kunnen worden....