Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cer schreef:Vinden we ai daarvoor betrouwbaar genoeg?
anjali schreef:Is de Telegraaf weer geen goede krant volgens sommigen hier?Momenteel wordt hij anders in het "wolventopic" zeer vaak aangehaald omdat die krant er realistische informatie over geeft, i.t.t. tot meer linksgeorienteerde kranten (daarvan heb ik eveneens een abonnement omdat ik het nieuws graag vanuit diverse hoeken lees- die zijn vaker pro-wolf met weggummen van de problemen ermee.)
Benzz schreef:anjali schreef:Is de Telegraaf weer geen goede krant volgens sommigen hier?Momenteel wordt hij anders in het "wolventopic" zeer vaak aangehaald omdat die krant er realistische informatie over geeft, i.t.t. tot meer linksgeorienteerde kranten (daarvan heb ik eveneens een abonnement omdat ik het nieuws graag vanuit diverse hoeken lees- die zijn vaker pro-wolf met weggummen van de problemen ermee.)
Nog nooit geweest. Enige goede die bij de Telegraaf werkt vind ik Saskia Belleman.
De rest is wat mij betreft opruiend en sterk naar een bepaalde hoek wijkend. En DPG heeft RTL4 overgenomen, dus dat zal er ook niet beter van worden.
Shadow0 schreef:AI is beslist niet betrouwbaar genoeg, en wordt waarschijnlijk juist op belangrijke onderwerpen steeds onbetrouwbaarder, omdat het steeds meer onzin te verwerken krijgt. Betrouwbare kennis is simpelweg moeilijker dan onzin genereren, en dat gaat ook altijd zo blijven. Juist AI (in de huidige en aankomende vormen in elk geval) kan het onderscheid helemaal niet maken.
Maar verder zouden we ook minder debatten moeten doen, en meer inhoudelijkheid. Nu zijn debatten een soort tafelvoetbal, en het leidt meestal tot weinig. Maar we hebben het echt nodig om na te denken over een aantal belangrijke vragen: wat voor maatschappij willen we zijn? Hoe blijven we bestand tegen voorziene en onvoorziene gebeurtenissen? Hoe houden we buitenlandse inmenging binnen de perken? Hoe garanderen we de rechtsstaat?
Shadow0 schreef:AI is beslist niet betrouwbaar genoeg, en wordt waarschijnlijk juist op belangrijke onderwerpen steeds onbetrouwbaarder, omdat het steeds meer onzin te verwerken krijgt. Betrouwbare kennis is simpelweg moeilijker dan onzin genereren, en dat gaat ook altijd zo blijven. Juist AI (in de huidige en aankomende vormen in elk geval) kan het onderscheid helemaal niet maken.
IMANDRA schreef:Algemeen genomen: eens. Maar het voordeel van AI modellen is dat je ze volledig kan trainen hoe jij wil. Dus een fact-check met een specifiek ontwikkeld AI model op basis van zelfgekozen data (dus geen toegang tot alle data op internet), strak getrained? Dat zou prima betrouwbaar moeten zijn.
Shadow0 schreef:IMANDRA schreef:Algemeen genomen: eens. Maar het voordeel van AI modellen is dat je ze volledig kan trainen hoe jij wil. Dus een fact-check met een specifiek ontwikkeld AI model op basis van zelfgekozen data (dus geen toegang tot alle data op internet), strak getrained? Dat zou prima betrouwbaar moeten zijn.
Ja, of, je laat het mensen doen, want die kunnen zich veel sneller aanpassen. AI is geen doel op zich he? Een goeie zoekmachine is leuk, maar een paar kundige mensen op de juiste plek in combinatie met goede databronnen (en ja, zoekmachines en indices op die informatie) is vele malen kundiger, betrouwbaarder en flexibeler dan volledig AI. En dat gaat voorlopig ook nog wel zo blijven.
Benzz schreef:Vergeet het maar. AI gaat vele malen sneller. En de ontwikkeling daarvan ook.
mysa schreef:https://www.ftm.nl/artikelen/kort-gedin ... er-wiersma
FTM, NRC en Omroep Gelderland spannen kort geding aan tegen Wiersma.
Libra76 schreef:mysa schreef:https://www.ftm.nl/artikelen/kort-gedin ... er-wiersma
Heb je ook een link zonder betaalmuur? Gaat dit over Wiersma getreuzeld en weigering om gegevens te delen?
Benzz schreef:AI is geen hype Shadow, het is werkelijkheid. En het is vooral qua data veel nauwkeuriger dan de mens.
Citaat:Jij vind het niet nuttig voor de maatschappij, betekent niet dat het niet nuttig is.
Shadow0 schreef:Benzz schreef:AI is geen hype Shadow, het is werkelijkheid. En het is vooral qua data veel nauwkeuriger dan de mens.
AI is op de meeste vlakken echt meer hype dan werkelijkheid. In deelgebieden, bijvoorbeeld medische beeldherkenning, kan het wel heel krachtig zijn op een manier die mensen niet kunnen bereiken. Maar het meeste wat nu gepromoot wordt is onzinnig, fluf, geen kwaliteit.Citaat:Jij vind het niet nuttig voor de maatschappij, betekent niet dat het niet nuttig is.
Zo schreef ik het dan ook niet. Maar we moeten wel nadenken wat het nut daadwerkelijk gaat zijn. Want waar het nu voor ingezet wordt is echt op veel vlakken veel meer schadelijk dan nuttig. Zonder na te denken wat het nou precies beter kan en waarom ons dat helpt in de maatschappij kan het makkelijk onwenselijke gevolgen hebben.
mysa schreef:https://www.ftm.nl/artikelen/kort-gedin ... er-wiersma
Benzz schreef:Kun je het concreet maken waarom jij dat schadelijk vindt?
Citaat:AI geeft zoveel voordelen, alleen zijn mensen vaak bang voor veranderingen en daardoor gaan ze er alles aan doen om het negatief in beeld te zetten.
Benzz schreef:Het enige wat nog een beetje links is, is BNNvara. De rest is allemaal zo rechts als wat.
Inderdaad zou bij iedere talkshow iemand met vakinhoudelijke kennis er tegen over moeten zitten. Maar dan schreeuwt iedereen aan de rechterkant weer dat het niet waar is.
Ik pleit nog steeds voor factcheckers bij de debatten.
Veronica2 schreef:AI heeft ook beperkingen en die zijn voorlopig nog niet opgelost. Dit kan ik wel bijlichten door uitleg over een uitglijder van Timmermans (ja, sorry). Het ging over de kinderslachtoffers in Gaza en Timmermans heeft daarbij in het debat de marketinguitingen van Save the Children gebruikt en achteraf bleken die niet te kloppen. Dit werd een beetje een ruzie tussen StC en het CIDI.
Dit soort gegevens is helaas niet tijdens een debat snel te checken en een manco van alle AI systemen is dat je soms bepaalde keuzes moet maken in je zoekacties waar je best een beetje mens voor moet zijn. De gegevens van StC zijn bedoeld om donaties te trekken en zijn net als alle vormen van marketing en reclame niet zomaar betrouwbaar. Dat geeft op zich niet, totdat een politicus dit in zijn handen geduwd krijgt door een medewerker om in een debat te gebruiken, dan kan het dus een probleem worden. Ik denk niet dat AI dit had kunnen ondervangen als onwaar.
Ik verzin het niet, hierbij de achtergrond: https://npo.nl/luister/podcasts/26-dit-is-de-dag/128171
https://www.cidi.nl/cidi-wint-zaak-tege ... n-onjuist/
(met nadruk niet bedoeld als onderwerp van discussie, wat in Gaza gebeurt is al erg genoeg.)