Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:46

en het is slecht voor de gezondheid, zorgt onder andere voor obesitas en.... daar hebben we nu een goed medicijn voor :Y)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:57

Cer ik heb die docu niet gezien. Maar dat 1 bedrijf dat doet wil niet zeggen dat het kenmerkend is voor de volledige, internationale industrie. En wat is 'bewust opiaten toevoegen'? Had het nog een andere invloed behalve de verslavende werking, waarom zijn ze bewust toegevoegd? Als de medicatie daardoor bijv. beter werkt, maaaaar ze nemen het voor lief dat het daardoor ook verslavender werkt (met de financiële voordelen die dat mogelijk met zich meebrengt) dan is dat anders dan als ze puur en alleen opiaten hebben toegevoegd omdat ze verslavend werken.

De verslavende werking van suiker is zeker niet 'de' reden dat mensen suiker in producten stoppen —de smaak en de conserveermogelijkheden van suiker zijn dat. Dat het daardoor aantrekkelijker is om te blijven eten is 'mooi meegenomen'. Suiker is overigens niet verslavend in de wijze waarop opiaten etcetera dat zijn.

En ik zeg inderdaad ook niet dat verkopers etcetera atlijd het beste met mensen voor hebben, maar het is weer een hele andere extreem om te stellen dat ze moedwillig mensen kwaad willen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:02

Cer schreef:
maar dat was toch het hele issue van Purdue Farma. Dat er bewust heroine (opiaten) in de medicijnen zaten, terwijl ze wisten dat het verslavender werkte? Dat is wat de docu ook liet zien, en dat is (volgens mij) ook waar die rechtzaak over ging.

De werkzame stof is een opiaat, het is er niet bewust „bijgestopt“.
Op het moment dat bleek dat het net zo verslavend was als eerdere opiaten ging de criminele misleiding ingang.

Zolang je onder bepaald aantal dagen blijft is het nog steeds een goede pijnstiller. Maar dat hebben ze destijds dus bewust stilgehouden. (Klootzakken).

Je kunt ze inderdaad niet vertrouwen, maar bewust ziekmaken hebben ze niet nodig. Dat doen mensen ook gewoon helemaal zelf. Iedereen weet dat 10 in een burostoel hangen in combinatie net niet sporten schadelijk is. Idem met vet eten. Maar ja, lange termijn en zelfdiscipline….

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:36

Ik hoef hier natuurlijk niet de verschillende kanten te gaan belichten, dat is in principe allemaal op te zoeken, ik geef alleen maar weer wat ik gezien en gelezen heb.
Daarbij heb ik het niet over 'de hele industrie' , maar ik zou ook niet willen beweren dat ze allemaal heilig zijn. Zoals bij alles (!) is ook hier weer een grijs gebied.

Bewust ziekmaken doen mensen inderdaad zelf, met al het voedsel wat ze helemaal vrijwillig in hun eigen mond stoppen en waar verder ook helemaal niks schadelijks in zit (om het eens even in het belachelijke te trekken, gewoon voor het gesprek :j )
We kunnen toch niet ontkennen dat er winst te behalen valt als er beter gegeten wordt? Obesitas vliegt de spreekwoordelijke pan uit.. maar er is nog nergens een wet die zegt 'nou, even stoppen met die suikers overal in'.

En bewust spullen toevoegen is bewust spullen toevoegen, of dat nou nicotine, suiker of een ander verslavend middel is. Ik vind het best wel een beetje naief om er vanuit te gaan dat er nooit iemand achter een bureautje heeft bedacht: "hm, als ik dit eten zoeter maak, is het aantrekkelijker en verkoop ik er meer van" want volgens mij (en volgens google) kan suiker wel tot geestelijke verslaving leiden. Niet perse lichamelijk, maar maakt dat wat uit?

dit is nog een artikel over de reclame machine achter Oxycontin
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2622774/

Ik begrijp ook niet helemaal dat dit nu een soort strijd wordt van wie er gelijk heeft over hoe de farmaceutise industrie (!) werkt.. het is een industrie, net zoals de voedingsmiddelenindustrie. Ik denk toch wel dat we het erover eens zijn dat het gezonder kan?
Ik ben wel benieuwd of er bijvoorbeeld de laatste jaren meer suiker in amerikaanse producten is gestopt, ten opzichte van 50 jaar geleden ofzo?

Waarom mogen er in Amerika wel reclames voor medicijnen getoond worden, en hier niet? Dat zal ook met verkoop te maken hebben. Waarom komen kinderen in Amerika stoned bij de kaakchirug vandaan en krijg je hier gewoon lokaal een verdoving (althans, volgens mij word je hier eerder lokaal verdoofd toch?)
het lijkt soms wel alsof je niet heel veel meer in twijfel mag trekken, maar dat kan mijn perceptie zijn natuurlijk

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:39

Maar Cer, de reden waarom iets bewust wordt toegevoegd is toch belangrijk? Als smaak de reden is (en ja, daardoor aantrekkelijker) staat dat nog niet gelijk aan 'oeh laten we het lekker verslavend maken'. Niemand zegt overigens dat die eerste reden per se 'goed' is. Maar het is een groot verschil met die tweede.

Niemand ontkent dat er winst te behalen valt als er gezonder gegeten wordt. Maar het gaat nu over het demoniseren van industrieen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:42

Ik corrigeerde enkel de uitspraak dat de opiaat „erbij“ gestopt is. Het is gewoon de werkzame stof waaruit het bestaat.
Net als morphine in een morphine preparaat er ook niet is „bijgestopt“. Dat is gewoon de werkzame stof (ook een opiaat en net zo verslavend).

Ik ben de laatste die de pharma zomaar op zijn blauwe ogen vertrouwd.
Verder ontken ik kwa suiker industrie niets, maar dat is een andere industrie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:17

Cer schreef:
Ik pik alleen deze er even uit:

"Gezondheidsminister Kennedy stelt op Twitter dat artsen, ziekenhuizen, verzekeraars en farmaceuten winst maken door Amerikanen ziek te houden."

Weten we zeker dat dat niet zo is? Amerika heeft wel een beetje een issue met verslavende medicijnen en dubieuze farmaceuten enzo.. ik kan me voorstellen dat een aantal amerikanen heel skeptisch zijn..
daarnaast, doen ze echt iets om de gezondheid van de amerikanen te verbeteren (voedsel, beweging) of stoppen ze mensen vrij snel vol met medicijnen. (over dat laatste zijn een aantal interesssanten docu's te vinden, oa op netflix dacht ik. Ik vond het best schokkend)

Ik ga gewoon even terug naar mijn oorspronkelijk bericht want ik merk dat ik me heb laten afleiden een andere richting in :j
"Weten we zeker dat het niet zo is" dat was mijn vraag.
en dan is de conclusie dat we zeker weten dat het niet zo is? Dat kan natuurlijk ook een antwoord zijn :)

(waarbij ik het niet helemaal zeker weet, maar ik stel altijd vragen :+ )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:59

Vragen stellen is goed, maar niet als je daarmee een bewezen complot aanhanger als Kennedy in de kaarten speelt. Dat is precies waar hij macht mee krijgt: misschien heeft hij een punt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:08

Ik denk dat je toch beter kan accepteren dat dat nu juist het probleem is: dat ze daadwerkelijk een punt hèbben.

Zowel Trump als dat circus van mafklappers dat hij om zich heen verzameld, hoe bizar ver ze ook gaan....er zitten gewoon wat pijnpunten in de kern, tussen alle onzin in, waar ze wel degelijk gelijk in hebben.

Die ze vervolgens wel gigantisch vreemd uitleggen en misbruiken om zelf rijker en machtiger te worden en te doen waar ze zin in hebben.

Als het allemáál alleen maar onzin was dan zouden niet zoveel mensen er in tuinen....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:20

Mungbean schreef:
Vragen stellen is goed, maar niet als je daarmee een bewezen complot aanhanger als Kennedy in de kaarten speelt. Dat is precies waar hij macht mee krijgt: misschien heeft hij een punt.

Ik denk dat je dan wel moet uitkijken dat je niet altijd àlles afserveert..(“je” in de overdrachtelijke zin dan). Want er zijn issues en die niet aanspreken, of slechts een beetje, geeft iemand die dat uitvergroot, wel een soort podium, denk ik.

Ik denk dat het gesprek belangrijk blijft maar dat veel mensen in “alles of niks” verzanden..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:34

Kan mij iemand dan het punt van het wegwerken van de epstein files uitleggen? Je zou zeggen dat men het daar toch over eens zou moeten zijn: zit je met je klauwen aan jonge meisjes of jongens dan ga je de bak in. Maar zelfs dat is niet genoeg voor maga om zich tegen trump te keren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:40

Het is alleen jammer dat mensen zoals er nu aan de macht zijn, de pijnpunten niet perse op willen lossen of verbeteren maar er zieltjes mee willen winnen om aan de macht te blijven en zichzelf onderussen voorthelpen.

Zijn we met de pijnpunten "oplossingen" die tor aan nu zijn doorgevoerd al daadwerkelijk de goede kant op aan het gaan richting een oplossing of verbetering?

Misschien volg ik het nieuws ook simpelweg te eenzijdig, maar ik zit er ook niet echt genoeg bovenop om me verder te (willen) verdiepen (want, wat n ellende...).

Maar op economisch gebied lijkt het niet perse lekker te lopen, keldering van de Dollar
Gaat niet zo best met de werkgelegenheid (ondanks alle immigranten die eruit gegooid zijn, die de baantjes inpikken, en tegelijk ook niks uitvoeren en het systeem misbruiken)
Onderlinge verhoudingen met verschillende andere landen zijn er niet echt beter op geworden
De grootste slachtoffers van dat hele tarieven gedoe zijn de kleine en middelgrote ondernemers
Boodschappen zijn duurder in plaats van minder duur
Oorlogen zijn nog altijd in volle gang en zelf een bommetje gooien lijkt ook niet meer over meerdere schijven te hoeven lopen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:21

mylittlejoy schreef:
Kan mij iemand dan het punt van het wegwerken van de epstein files uitleggen? Je zou zeggen dat men het daar toch over eens zou moeten zijn: zit je met je klauwen aan jonge meisjes of jongens dan ga je de bak in. Maar zelfs dat is niet genoeg voor maga om zich tegen trump te keren.

Er is behoorlijk veel MAGA die zich nu toch gaan keren om dit punt. Ook enkele podcasters zoals Joe Rogan die een erg groot MAGA publiek hebben. Ook worden republiekeinen geadviseerd geen town halls meer houden, omdat áls ze een houden, ze bestookt worden met allerlei vragen over Epstein, BBB, Tarieven etcetera van onder andere hun eigen stemmers.

En ja, er zullen nog steeds mensen blijven die dit allemaal niet geloven en op Trumper blijven stemmen, maar ik denk dat Trump veel verliest onder zijn stemmers, vooral nadat hij zijn eigen MAGA dom noemden voor het geloven van de Epstein-"Hoax". Zelfs de QAnon Shaman is geen fan meer van hem...

En ja, ik wil niet zeggen dat het nu allemaal fantastisch is en alles snel goed gaat komen, helaas niet, maar er is verandering, ook onder de MAGA.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:48

Het zal de vraag zijn of dat op tijd is. Als trump zijn zin krijgt, wordt namelijk de census opnieuw bijgesteld, waarbij alleen staatsburgers tellen voor het aantal zetels dat een staat heeft.

Twee problemen: de census (telling) is maar eens per 10 jaar en de volgende is pas in 2030 ingepland en in de grondwet staat 'all persons' en niet 'citizens'. Ook dit zal - indien doorgezet - waarschijnlijk ook weer voor de supreme Court komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:33

Trump heeft beloofd dat de epstein files openbaar werden, nu trekt hij terug en zeer veel magas pikken dat niet. Ook zijn er inmiddels twijfels of epstein werkelijk zelfmoord heeft gepleegd ! De bewakingsbeelden lijken gemanipuleerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 07:30

Die twijfels waren er direct al.

Qimm, dat is precies de ellende, dat veel kiezers niet veel verder kijken dan naar het benoemen van de pijnpunten en het allang top vinden dat Jantje of Pietje daar 'iets tegen gaan doen'. Dat ze er een nog grotere bende van maken dat krijgt niet iedereen even goed mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:48

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:25

Knap gemaakt en idd bizar dat het kan.
Hopelijk opent het wat ogen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 13:25

Waaw, wat knap gemaakt inderdaad!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:17

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:22

Tja, als zijn (toeristen)visum is verlopen vrees ik dat ie er weinig tegen kan doen - Trump-fan of niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:25

Klopt daarom ben ik ook benieuwd of deze meneer dan een soort van verspraak krijgt omdat hij fan is van Trump

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:53

karuna schreef:
Klopt daarom ben ik ook benieuwd of deze meneer dan een soort van verspraak krijgt omdat hij fan is van Trump

Nee, Trump heeft het heel erg duidelijk gemaakt dat de Trump-fans hun doel gedient hebben en hij ze niet meer nodig heeft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:04

karuna schreef:

Zie je hier in NL toch ook. De stemmers die op Wilders stemmen zien ook niet in dat het ze veel geld en ellende kost.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:06

Die hardcore Maga's blijven Trump adoreren, ook al gaat het ten koste van henzelf.
Ik ben echt opgehouden om te proberen het te begrijpen.