Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:58

Hamas is absoluut de schuldige !! Maar wanneer dit voorkomen kon worden is inderdaad de Israëlische regering net zo schuldig aan de dood van de mensen op 7 okt en de gijzeling.
De verontschuldiging is dat ze dachten dat het niet zo’n vaart zou lopen :+

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:13

Het is alleen ergens jammer dat dat account er speciaal op gericht is om Israël aan de schandpaal te nagelen. Uiteindelijk, ook al zijn ze traag, lees ik bewijzen toch liever via mainstream media.

Verder: Ze zijn allebei schuldig als de hel.
Daarnaast denk ik dat de Palestijnen veel beter af zijn zonder Hamas. Hamas heeft ook helemaal geen mandaat meer, er zijn al bijna twintig jaar geen verkiezingen gehouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:17

Jammer? Op de reguliere Israëlische media zullen ze dit niet uitzenden. En Hamas moet idd gewoon weg. Maar niet ten koste van alle Palestijnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:19

Bedoel niet de Israëlische media maar buitenlandse gevestigde media.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:14

mysa schreef:
Qatar, Saudi-Arabië en Egypte hebben gisteren kennelijk een verklaring uitgegeven waarin ze Hamas oproepen de wapens neer te leggen en Gaza te verlaten.

Wat ik niet snap: behalve Israëlische betogers heeft nog niemand opgeroepen dat de regering Netanyahu weg moet. Kan iemand mij eens uitleggen waarom Hamas erger zou zijn dan de regering Netanyahu met individuen als Smotrich en Ben Gvir (en zij zijn geen uitzonderingen)? En waarom de wereld nog steeds zaken wil doen met die terreurstaat? Als het nu nog niet duidelijk is, wanneer dan?

En al die landen die vinden dat Palestina ontwapend moet worden, hebben ze dan nooit gehoord van internationaal recht en verzet tegen een bezetting? Allemaal kiekens zonder kop die achter een paar onnozele roeptoeters aan lopen... -:(-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:29

https://www.trouw.nl/buitenland/een-osc ... plink=true

Ik las net dit verhaal van deze Palestijnse vredesactivist met tranen in mijn ogen. Vooral dat zijn zoontje (uit angst) begon te stotteren.

En dan zag ik vandaag, mijn kleindochter van bijna 6 haar 2e privé-lesje rijden, waar allebei haar oma's en opa's bij waren en daarna met zijn allen heerlijk gegeten. Mijn kleindochter was zo gelukkig vandaag, echt al een paardenmeisje... wat een geluk dat zij geboren is in Nederland en niet in Gaza of de Westbank.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:55

BigOne schreef:
Jammer? Op de reguliere Israëlische media zullen ze dit niet uitzenden. En Hamas moet idd gewoon weg. Maar niet ten koste van alle Palestijnen.

Maar de hoge Hamas bazen zitten niet in Gaza.
Die zitten in Dubai en andere mooie steden...die gaan nooit weg

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 14:38

Wanneer ze de figuren eronder uitschakelen hebben ze weinig aan wonen in Dubai. Maar ik denk dat het nooit helemaal weg gaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 20:04

Ik weet niet of er veel Hamas bazen over zijn, Israël heeft de meeste al opgeblazen (waarom gebeurt dat nooit in omgekeerde richting? Mijn top 4 in willekeurige volgorde: Netanyahu, Ben Gvir, Smotrich, Daniela Weiss). Ik hoor wel dat heel veel Palestijnen zich juist aansluiten bij Hamas. Begrijpelijk natuurlijk, met wapens heb je tenminste nog enige overlevingskans, zonder ben je sowieso een vogel voor de kat als er niet snel ingegrepen wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 23:22

Netanyahu die het lef heeft het rode kruis op te roepen de twee vermagerde gevangenen te voeden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:39

Ik vind de beelden van de Israëlische gijzelaars die nu rondgaan ook erg heftig!
Is ronduit wreed.

En dan kom ik daarna weer filmjes tegen van Israëlische soldaten die opscheppen dat ze jonge kinderen hebben doodgeschoten, maar graag een baby willen doodschieten..... wat een zieke wereld.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:53

De VS en Israël gaan de onderhandelingen over een andere boeg gooien, het zou nu een alles of niets voorstel moeten worden. In hoeverre dat zin gaat hebben vraag ik me af, want zelfs na herhaaldelijke oproepen van Arabische leiders, weigert Hamas om afstand te doen van haar standpunten. Trump heeft zich inmiddels ook formeel uitgesproken, iets dat hij nog niet eerder heeft gedaan. Het onderhandelen is nu met name in handen van de VS, Qatar, en Egypte. Qatar en Egypte zouden een nieuw voorstel hebben gedaan, maar Netanyahu zou eerst met de VS willen overleggen voordat de onderhandelingen zouden worden voortgezet.
Binnen Israël wordt de druk ook opgevoerd, veel mensen zijn enorm geschrokken van de beelden van de gijzelaars en willen dat ze zo snel mogelijk naar huis komen. De regering Netanyahu zou niet genoeg zijn best doen om ze naar huis te halen. Er zouden nog zo'n 20 gijzelaars in leven zijn. Het afgelopen weekend is er veel geprotesteerd in Israël en zijn er zo'n 10.000 mensen de straat op gegaan.

Edit om toe te voegen: er is dit weekend een brief naar de Amerikaanse president verstuurd waarin 600 belangrijke Israëlische oud-leiders en hooggeplaatste personen binnen de Israëlische inlichtingendiensten Trump verzoeken om Netanyahu te dwingen de oorlog in Gaza te beëindigen. De druk neemt dus vanaf alle kanten toe voor Netanyahu.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:00

600 oud-leiders en andere topfiguren van zowel Mossad en Shin Bet als Defensie roepen in een gezamenlijk schrijven de regering Netanyahu op om zich terug te trekken uit Gaza. Volgens hen is Hamas zowel qua grondsoldaten, als qua leidinggevenden verslagen.

Edit: had de edit van Lau niet gezien. Maar idd, de brief was aan Trump gericht.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:09

De druk neemt ook aan de andere kant toe op Netanyahu: zijn extreemrechtste coalitie partners willen juist een volledige annexatie van Gaza. Zo heeft Ben-Gvir gezegd dat hij de oude Joodse nederzettingen in de Gazastrook weer nieuw leven in wil blazen. Hij zei dit tijdens een bezoek aan de Al Aqsa moskee dit weekend, waar hij ook openlijk heeft gebeden. Dat ligt heel erg gevoelig, omdat de Al Aqsa moskee zowel voor moslims, als joden, en christenen een heilige plaats is. Als niet-moslim mag je de moskee bezoeken, maar je mag er niet bidden. Dat Ben-Gvir dat nu wel zo openlijk heeft gedaan, voelt voor velen als een grote provocatie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:27

Die Ben-Gvir is echt een enge en nare man. Onvoorstelbaar dat zo iemand de dienst kan uitmaken. Of eigenlijk logisch, kijk maar eens naar verschillende andere staten die een rotzak als president hebben.

Hij zal ook op zijn achterste benen hebben gestaan in 2005 (?) toen Israël de joodse kolonisten verwijderde uit Gaza. Ik was toen te druk met gezin en dementerende grootmoeder om het heel goed gevolgd te hebben destijds. Over dat bidden: precies zijn soort provocatie. Al heb ik met dat hele tempel/moskee gedoe eigenlijk niets. Weer die religie die mensen drijft...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:45

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:43

mysa schreef:
Hij zal ook op zijn achterste benen hebben gestaan in 2005 (?) toen Israël de joodse kolonisten verwijderde uit Gaza.

Ja, ik geloof dat het uit die periode is dat zijn veroordeling voor (aanzetten tot) terrorisme stamt: hij wou de ontmanteling van de nederzettingen tegenhouden. Ervoor had hij ook al Rabin met de dood bedreigd (die dan door een andere joods extremist gedood is).

En zo komen we weer naadloos op mijn vorige punt: waarom vindt de wereld het ok om zaken te doen met zo'n extremistische regering, waarvan enkele leden zelfs al in enkele Europese landen op de terreurlijst staan?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:46

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:17

Deze campagne als.stil verzet gaat rond in Frankrijk. Het is het stille verzet tegen de genocide in Gaza

La campagne s'intitule « Silence pour Gaza ». Il s'agit d'un mouvement numérique mondial, une forme de protestation collective pacifique. En résumé :

---

✅ Quel est le principe ?

Tous les jours, de 21 h à 21 h 30 (heure locale),
éteignez votre téléphone.
Ne consultez aucune application, ne publiez, ne commentez, n'aimez et n'accédez à aucun réseau social.

Durée de la campagne : une semaine (prolongable).

---

✅ Pourquoi ?

1. Un message numérique puissant adressé aux plateformes et aux systèmes :
Lorsque des millions de personnes cessent d'utiliser les réseaux sociaux en même temps,
cela affecte les algorithmes et envoie un « signal anormal » aux serveurs.
En termes techniques : « Il se passe quelque chose d'important et de choquant. »

2. Une voix symbolique contre le silence imposé à Gaza :
La population de Gaza est contrainte au silence sous les bombardements et le siège. Nous choisissons donc de partager ce silence, mais sous forme de protestation.

3. Pression publique mondiale :
Si le nombre de participants augmente, les responsables politiques et les médias commenceront à constater une colère publique grandissante.

---

✅ Comment participer ?

Réglez une alarme à 21 h.

Lorsqu'elle sonne, éteignez complètement votre téléphone ou laissez-le de côté.

N'ouvrez aucune application. N'interagissez pas.

Seulement 30 minutes… par jour.

---

✅ L'objectif ?

Cessez d'être des consommateurs passifs et participez à un mouvement de pression réel, organisé et influent, même symbolique.

---

Le message est simple :

Dans un monde qui ne se tait jamais…
30 minutes de silence pour Gaza… valent mieux que mille mots.

#SilencePourGaza
#SilencePourGaza
#21HSilence

*Partagez dans vos groupes pour plus de pression réelle*

Doe je mee? Een week om 2100 uur een half uur te telefoon uitzetten. Dit als het stille protest wat in Gaza gebeurt. Wat levert het op. Als voldoende mensen dit gaan doen, dan wordt bv het algoritme verstoord. Dan gebeurt er heel veel dat opvalt op internet en dat gaat nieuwswaarde krijgen. Het stille protest van heel veel mensen die doodziek zijn van de genocide in Gaza.

Vertaald
Staat er dat het stille protest als velen dit gaan doen de boel aardig ontregelt op internet en zeker een eye catcher wordt. Het is beter iets te doen als niets. Vandaar. Als iemand tijd heeft om hele tekst te vertalen dan "be my guest". Ik moet zo weg nl, maar vind dit belangrijk en hoop dat ook jongeren mee willen doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:29

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2577919

En ze gaan maar door. Regering Israel stemt in met bezetting van Gaza stad. -:(- |( gewoon afschuwelijk.

En nederland meldt gister dat ze te afhankelijk zijn van wapens uit israel voor echte sanctie of maatregelen. :n %) dat las ik van de week ergens op een nieuwssite maar ik kan dat specifieke stuk niet meer terugvinden, alsof deze woorden uit het artikel zijn gepoetst.

https://nos.nl/artikel/2577811

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:51

Ik hoorde gisteren Jack van Gelder en Weird Duck.... echt bizar, geen enkel mededogen met de kinderen in Gaza.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:18

Vorige week werd in een aflevering van Nieuwsuur de geschiedenis nog eens kort behandeld in het licht van internationale erkenningen van de Palestijnse staat. Marieke de Hoon licht eea toe: https://npo.nl/start/serie/nieuwsuur/se ... 2/afspelen
De aflevering begint met herinneringen aan wijlen Derk Sauer en daarna Vitesse, Israël is daarna aan de beurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:25

Dat Gaza helemaal plat gaat is nu wwl een ding dat zeker is. Israhel gaat alles in nemen.. Precies volgens hun plan en niets of iemand dat ze nog tegen houd.

Ik begin er steeds meer zeker van te zijn 7 okt voor hen enkel maar prima uit kwam. Ze hebben dat geweten. Dit was al veel langer het plan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:04

En hier in België stemmen ze een wet die één minister in zijn eentje het recht geeft om bepaalde organisaties te verbieden als ie die "extremistisch" vindt. Eerste geviseerd slachtoffer is Samidoun, een organisatie die zich vooral inzet voor Palestijnse gevangenen wereldwijd.

Ze hebben ook erg geijverd voor de vrijlating van George Abdallah, die +40 jaar in Frankrijk in de gevangenis zat. Hij kon al langer vrijkomen, maar aangezien hij het gewapend verzet van de Palestijnen tegen de Israelische bezetting niet wou veroordelen, bleef hij gevangen. Is nu vrij sinds eind juli, en terug naar Libanon.

De leider in België, Mohamed Khatib, die ik regelmatig heb horen spreken in Brussel, is nu zijn vluchtelingenstatus ingetrokken, enkel omdat hij een mening heeft die aansluit bij internationaal recht, maar dat niet overeenkomt met het hypocriete westerse terreurlijstje. Dit is natuurlijk een gevaarlijk precedent, want zowat alle Palestina-betogers die ik ken (inclusief mezelf) delen zijn mening. Zowat al onze Palestijnen krijgen al een weigering van hun asielaanvraag, straks gaan ze de goedgekeurde ook nog weer intrekken, schandalig !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:24