Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:52

robert45 schreef:
Zelfs iets eenvoudigs als baktarwe produceren we al te weinig om ons mee te kunnen voeden. De kwaliteit is gewoon veel te laag. We importeren dit weer uit andere landen. Als die dus ook zouden zeggen van bekijk het maar we produceren minder en alleen voor de eigen bevolking dan hadden we dus al een klein probleempje...

Die heleboel dingen die dus nu niet verbouwd worden maar wel kunnen doen we dus blijkbaar niet omdat het niet rendabel is.

idealisme is leuk maar vult de maag niet en je kan er ook geen brood van kopen.

Ondertussen bij de achterburen van Robert45:
https://www.rtvnoord.nl/economie/1247065/vier-groningse-boeren-hebben-sinds-kort-hun-eigen-brood-in-de-supermarkt-liggen-we-zijn-er-trots-op
https://www.rtvnoord.nl/economie/1269718/eindelijk-is-nu-ook-groningse-tarwe-goed-genoeg-voor-brood-en-banket

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:39

Roodvos schreef:
robert45 schreef:
Zelfs iets eenvoudigs als baktarwe produceren we al te weinig om ons mee te kunnen voeden. De kwaliteit is gewoon veel te laag. We importeren dit weer uit andere landen. Als die dus ook zouden zeggen van bekijk het maar we produceren minder en alleen voor de eigen bevolking dan hadden we dus al een klein probleempje...

Die heleboel dingen die dus nu niet verbouwd worden maar wel kunnen doen we dus blijkbaar niet omdat het niet rendabel is.

idealisme is leuk maar vult de maag niet en je kan er ook geen brood van kopen.

Ondertussen bij de achterburen van Robert45:
https://www.rtvnoord.nl/economie/1247065/vier-groningse-boeren-hebben-sinds-kort-hun-eigen-brood-in-de-supermarkt-liggen-we-zijn-er-trots-op
https://www.rtvnoord.nl/economie/1269718/eindelijk-is-nu-ook-groningse-tarwe-goed-genoeg-voor-brood-en-banket

De prijs/ baten /risico afweging speelt een rol bij de Nederlandse baktarwe. Voor iemand die dit in eigen beheer kan doen, zal dit minder een probleem zijn. Bij grote afnemers is prijs/ kwaliteit waarschijnlijk wel heel belangrijk.

https://www.wur.nl/nl/nieuws/nederlandse-baktarwe-kansen-voor-groei-in-eigen-land.htm

Maar mooi dat dit soort projecten worden opgestart, is toch zeker een stapje in de goede richting.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:05

Douce schreef:
Het is een klein beetje offtopic, maar ik ben er van overtuigd dat als meer mensen overschakelen naar biologische landbouw, meer (onderzoeks)interesse daarnaar komt vanuit het bedrijfsleven waardoor voor diverse problemen sneller een oplossing gevonden zal worden.

Wat mij betreft mag het wel meer gestimuleerd worden, die monoculturen schieten geen zak op. Lijkt me een goede besteding van alle landbouw subsidies.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... ken-141320

Maar is dat niet gewoon 150 jaar terug in de tijd? Biologische landbouw, en toen werden er ook oplossingen gevonden voor diverse problemen, zie hier de hedendaagse landbouw met grote opbrengst per hectare.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:15

En natuur dat afsterft, mensen die ziek worden en waterkwaliteit dat om te huilen is.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:43

Het is niet 150 jaar terug in de tijd, als het goed is kun je diverse voordelen (terug) behalen mét kennis van nu.

In onze omgeving heb je een boer die graag tegen alle instanties aan schopt en graag opschept met hoe goed zijn land is voor de biodiversiteit. Als je langs zijn land loopt kun je nog net klaver ontdekken. Nou, wat een biodiversiteit :+ . Ik ben wel een beetje klaar met sommigen hun slachtofferschap in de reguliere landbouw eerlijk gezegd.

Overigens betekent het niet dat ik zou willen ruilen met dit beleid, dat ge jojo is voor niemand goed. Maar gewoon regulier blijven boeren en dat koste wat kost willen doen 'want wij zijn al zo lang boer'. Ja, hoeveel koeien had jouw opa?

In mijn ideale wereld worden correcte prijzen betaald (dus ook minder naar de tussenketen!) voor kwaliteitsproducten waar de natuur nog wel in balans is. Dan maar minder koeien/varkens/kippen. Maar goed, dat behoeft aan vele kanten in vele ketens heel veel beweging dus ik droom nog even verder.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:16

Naast dromen kan je als consument ook kiezen waar en welke producten je koopt. Ik koop zoveel mogelijk biologisch (dynamische) producten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:24

Douce schreef:
Het is niet 150 jaar terug in de tijd, als het goed is kun je diverse voordelen (terug) behalen mét kennis van nu.

Zeker, ik zag laatst een filmpje van een 'onkruidwiedmachine', weet niet hoe het heet maar super geavanceerd met computerbesturing.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:03

Dit is toch een ernstig probleem wat Wilders nu aan het doen is : https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... 3Wk3r092JA

En niemand is verontwaardigt erover. Je mag niet eens een AI gegenereerd filmpje promoten zonder te zeggen dat het AI is. En nergens word hij teruggefloten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:31

De burgemeester van Utrecht heeft nu ervaren hoe het er voor staat.

Zorgen om beïnvloeding besluitvorming door intimidatie
Ontzetting over bedreiging door pro-Palestijnse demonstranten na
door pro-Palestijnse demonstranten na wegstemmen Israël-motie in Utrecht: ’Zo werkt een democratie niet’

https://www.telegraaf.nl/binnenland/ont ... 17536.html

Eerst probeerde ze nog zelf de zaak te sussen maar helaas
Burgemeester Sharon Dijksma is donderdagavond terechtgekomen in duw- en trekwerk tussen beveiligers en pro-Palestijnse demonstranten bij het stadhuis van Utrecht. "Daarbij vielen klappen en daar stond ik tussen", zegt ze tegen RTV Utrecht. De betogers belemmerden haar naar binnen te gaan.
https://www.nu.nl/binnenland/6362922/bu ... ering.html

Toch bizar dat dit in dit land kan.
Laatst bijgewerkt door mce op 18-07-25 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:33

https://nos.nl/artikel/2575538

Dit is overigens ook een steeds groter wordend probleem naast femicide. En er wordt te weinig gesproken over deze cantering.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:42

mce schreef:

Wat bedoel je daar precies mee? Volgens mij weet Sharon Dijksma uitstekend hoe het ervoor staat, al geruime tijd. Ze spreekt zich ook al veel vaker en langer uit over de ondermijning van de democratie door escalaties en hetzes. Maar dat gaat niet alleen om pro-Palestijnse demonstranten, extreemrechts is daarin ook veelvuldig een oorzaak. Wilders roept met regelmaat op tot behoorlijk persoonlijke reacties richting zowel Dijksma als Halsema, en dit is echt niet nieuw voor ze. Er zijn ook al heel wat relletjes van buiten opgestookt, en door verstandig handelen van de burgemeesters toch weer gereduceerd. Het is wel heel zorgelijk hoe geweld en agressie normaal wordt, van online nu ook offline, maar Dijksma weet dat echt al.

(En de Telegraaf lijkt het vuurtje vooral op te willen stoken.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:42

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:44

Shadow0 schreef:
Het is wel heel zorgelijk hoe geweld en agressie normaal wordt, van online nu ook offline, maar Dijksma weet dat echt al.

En hoe bepaalde politieke figuren dit goedkeuren en ophitsen.
Dijksma is een goede burgermeester die echt weet hoe de samenleving in elkaar zit. Ik geef het je te doen om in Utrecht of Amsterdam burgemeester te zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:49

Shadow0 schreef:
mce schreef:

Wat bedoel je daar precies mee? Volgens mij weet Sharon Dijksma uitstekend hoe het ervoor staat, al geruime tijd. Ze spreekt zich ook al veel vaker en langer uit over de ondermijning van de democratie door escalaties en hetzes. Maar dat gaat niet alleen om pro-Palestijnse demonstranten, extreemrechts is daarin ook veelvuldig een oorzaak. Wilders roept met regelmaat op tot behoorlijk persoonlijke reacties richting zowel Dijksma als Halsema, en dit is echt niet nieuw voor ze. Er zijn ook al heel wat relletjes van buiten opgestookt, en door verstandig handelen van de burgemeesters toch weer gereduceerd. Het is wel heel zorgelijk hoe geweld en agressie normaal wordt, van online nu ook offline, maar Dijksma weet dat echt al.

Niets, ze weet prima hoe het ervoor staat, alleen weet ik niet of ze wist wat ze nu zelf heeft ervaren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:49

mce schreef:
Niets, ze weet prima hoe het ervoor staat, alleen weet ik niet of ze wist wat ze nu zelf heeft ervaren.

En dat is...?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:51

Shadow0 schreef:
mce schreef:

En dat is...?

"Daarbij vielen klappen en daar stond ik tussen", zegt ze tegen RTV Utrecht. De betogers belemmerden haar naar binnen te gaan."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:53

mce schreef:
"Daarbij vielen klappen en daar stond ik tussen", zegt ze tegen RTV Utrecht. De betogers belemmerden haar naar binnen te gaan."

Ja, maar wat is je punt? Waarom is dat bijzonder of belangrijk?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:57

Benzz schreef:
Dit is toch een ernstig probleem wat Wilders nu aan het doen is : https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... 3Wk3r092JA

En niemand is verontwaardigt erover. Je mag niet eens een AI gegenereerd filmpje promoten zonder te zeggen dat het AI is. En nergens word hij teruggefloten.

Ja, toch bizar !

Ik zie wel steeds ook berichten op SM over de 37 Kamerleden van de PVV die zo weinig doen.

En Sharon Dijksma is een hele goede ervaren bestuurder.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:57

Shadow0 schreef:
mce schreef:

Ja, maar wat is je punt? Waarom is dat bijzonder of belangrijk?

'n dreigende sfeer !! Zorgen om beïnvloeding besluitvorming door intimidatie!!!
Past niet in een democratie, lijkt me.
Laatst bijgewerkt door mce op 18-07-25 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:59

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Ja, toch bizar !

Ik zie wel steeds ook berichten op SM over de 37 Kamerleden van de PVV die zo weinig doen.

En Sharon Dijksma is een hele goede ervaren bestuurder.

Ja heel bizar, dat van dat de PVV niets doet, wordt door hun kiezers op de SM allemaal goedgepraat. Waar zitten de hersens van die mensen, vraag ik mij dan af.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:00

mce schreef:
'n dreigende sfeer !! Past niet in een democratie, lijkt me.

Dat zegt ze ook in het artikel. En vooral de oproep tot geweld door politici moet wat aan gedaan worden. Maar iedereen zwijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:06

mce schreef:

Natuurlijk past dat niet in een democratie. Maar daar spreekt Dijksma zich dus al een hele tijd over uit, en ze zet zich al veel langer in om dat tegen te gaan. Samen met andere burgemeesters trouwens.

Het zou wel helpen als de landelijke politiek en de landelijke media dat alleen ook serieuzer nemen (en dus niet door het inhoudelijk naar 1 groep te gooien, zoals ze graag willen, maar door fundamenteel te stoppen met hun eigen stokende gedrag.) Zowel Wilders als de Telegraaf gooien graag olie op het vuur, en zolang die dat doen is ook het deradicaliseren van de andere kant heel erg lastig. Het kan op kleine schaal, maar de effectiviteit is beperkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:08

Benzz schreef:
https://nos.nl/artikel/2575538

Dit is overigens ook een steeds groter wordend probleem naast femicide. En er wordt te weinig gesproken over deze cantering.

Goed, dit is een paardenforum. En het onderwerp is ernstig, dat staat buiten kijf :\

Maar bedoelde je niet "kentering" :)) ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:09

Ondanks dat het niet mijn favoriete kleur is, vind ik Dijksma echt een topburgemeester!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:10

Shadow0 schreef:
mce schreef:

Natuurlijk past dat niet in een democratie. Maar daar spreekt Dijksma zich dus al een hele tijd over uit, en ze zet zich al veel langer in om dat tegen te gaan. Samen met andere burgemeesters trouwens.

Het zou wel helpen als de landelijke politiek en de landelijke media dat alleen ook serieuzer nemen (en dus niet door het inhoudelijk naar 1 groep te gooien, zoals ze graag willen, maar door fundamenteel te stoppen met hun eigen stokende gedrag.) Zowel Wilders als de Telegraaf gooien graag olie op het vuur, en zolang die dat doen is ook het deradicaliseren van de andere kant heel erg lastig. Het kan op kleine schaal, maar de effectiviteit is beperkt.

Ik zag net wat interviews met sommige Pro-Palestina-demonstranten. Gewoon nette jonge studenten. Zij keurden de acties goed, omdat onze politici helemaal niets doen aan de situatie in Gaza. Zij zijn wanhopig!