Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:10

mysa schreef:
Het lijkt me beide. De nieuwssite publiceert het vanuit propaganda-oogpunt, de man zelf lijkt me oprecht. En zelfs als hij er een zak met geld voor zou hebben gekregen: dit zuigt hij niet allemaal uit zijn duim.

Ik heb trouwens al vaker niet-Joodse inwoners hun loyaliteit horen verklaren aan het land waar ze leven. Is ook niet zo gek en zal ook in andere landen voorkomen. Al zullen ze niet meteen militair worden meestal.

O zeker klinkt hij wel oprecht.
Maar het is propaganda, kijk eens er zijn ook Arabieren die loyaal zijn en worden verketterd enz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:47

journee schreef:
Vanwege de discussie die in Israël gaande is betreft de dienstplicht voor ultra orthodoxe Joden, vroeg ik me af hoe dit nu zat bij de 20% van de niet Joodse, Israëlische bevolking.

Hier een aangrijpend interview van een islamitische Israëliër die tegen veel overtuigingen in gekozen heeft om vóór Israël te vechten.

https://israelforever.org/people/officer_muslim_zionist_israel_hayom/

Tot het luchtalarm gaat, dan mogen ze van de “echte” joden de schuilkelder niet in.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:32

Electra63 schreef:
Ik vind het geen aangrijpend interview, maar gewoon propaganda.

Op wat voor manier vind je dit precies propaganda? Wat is de eenzijdigheid in dit bericht en hoe wordt de publieke opinie volgens jou beïnvloed?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:15

journee schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het geen aangrijpend interview, maar gewoon propaganda.

Op wat voor manier vind je dit precies propaganda? Wat is de eenzijdigheid in dit bericht en hoe wordt de publieke opinie volgens jou beïnvloed?

Ik ga het niet eens uitleggen, jij weet heel goed waarom ik dit propaganda vindt.

Maar waarom vind jij dit zo'n aangrijpend interview dan ?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:49

_San87_ schreef:
Ze zijn al jaren bezig met het verrijken van uranium tot hoogtes die alleen voor een kernwapen gebruikt worden, dus de consensus is wel dat men verwacht dat er kernwapens worden ontwikkeld. Er is alleen geen bewijs dat dit daadwerkelijk zo IS.

Dat geldt overigens ook voor Israël. Daarvan is ook geen bewijs dat ze kernwapens hebben, het wordt wel algemeen aangenomen dat het zo is.

De consensus van? Ik vind dit soort taalgebruik echt gevaarlijk.

We hebben een heel land omver geholpen en duizenden mensen vermoord om de “consensus” dat Irak massa vernietigingswapens zou hebben. Maar dat lijkt niemand wat te boeien, als “we” maar veilig zijn tegen een verzonnen dreiging, boeiend dat die Arabieren dood gaan.

Ondertussen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:57

Electra63 schreef:
journee schreef:

Ik ga het niet eens uitleggen, jij weet heel goed waarom ik dit propaganda vindt.

Maar waarom vind jij dit zo'n aangrijpend interview dan ?

Als ik wist waarom jij dit propaganda vind zou ik niet om uitleg vragen. Bedankt dat je mij zo hoog inschat, dat je denkt dat ik al jou beweegreden begrijp, maar ik moet je helaas teleurstellen. Hoewel sommige mensen op bokt uit een paar woorden van iemand al zijn of haar overtuigingen denken of beweren te kennen, behoor ik helaas niet tot die groep. Zoals mijn onderschrift al zegt: Ik hoor alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt.

Ik heb wel het idee dat jij heel erg het gevoel hebt dat islamitische mensen continue worden aangevallen en dat je deze moet verdedigen? Maar hoe jij dit gevoel hebt in context van dit in interview is voor mij niet duidelijk. Iedereen bekijkt dingen vanuit zijn eigen visie en wat vanuit jouw oogpunt misschien storend is, wordt door een ander misschien helemaal niet zo gezien of juist op een tegenovergestelde manier ervaren. Maar als je vooraf al een bepaald standpunt inneemt is het lastig om dingen op een onbevooroordeelde manier te bekijken.

Persoonlijk vind ik deze man heel dapper. Als Islamitisch gezin zal het zeker niet altijd makkelijk zijn geweest om in Israël op te groeien. Toch heeft hij er voor gekozen Israël voor de volle 100% als zijn eigen land te omarmen, ongeacht de reacties uit de omgeving. Ik vind het onwijs stoer dat hij heeft besloten niet als minderheid naast de Joden te willen leven, maar dat hjj de kans heeft gegrepen om zich tot deze functie op te werken en zo bewijst dat hij ieders gelijke is. Daarnaast vind ik het mooi dat hij zijn door zijn achtergrond kennis heeft van de islamitische cultuur en dat hij dit op een positieve manier in zijn functie gebruikt om dingen in goede banen te leiden.

Maar goed, persoonlijk ben ik nog steeds benieuwd waarom jij dit als propaganda ervaart, want mijn gevoel zegt dat jij het stuk in elk geval heel anders ervaart/ interpreteert dan ik. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:04

robert45 schreef:
FiveSports schreef:
Nou jongens, vanavond met z’n allen Israël bedanken voor ww3 met een applausje? Hoe groot achten jullie de kans?

De kans is 0 procent.

Dit is zeker niet de schuld van Israël. Wat hadden ze dan moeten doen? Wachten tot Iran een kernwapen op ze gooit?

Iran had zich gewoon aan de door haarzelf getekende verdragen moeten houden. Ze hebben zelf getekend voor het feit dat ze geen kernwapen ontwikkelen. Dus liegen en bedriegen ze aan alle kanten

Klinkt helemaal als het verhaaltje van Irak indertijd (ben 2x naar Irak geweest als vredesactiviste en had heel wat achtergrondinfo). De wapeninspecteurs hadden allemaal gezegd dat Irak ontwapend was, alleen Netanyahu heeft het Congres overtuigd. Zou de wereld echt zo stom en achterlijk zijn om er weer in te trappen???

Trouwens, Israël heeft Iran net een reden gegeven om zich niet aan de verdragen te houden: Irak en Iran respecteerden de regels maar werden aangevallen. Israël doet het niet, heeft wel kernwapens en werd daar niet om aangevallen. Conclusie: kernwapens ontwikkelen is veiliger... (niet mijn voorkeur, maar de logica houdt wel steek).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:08

Popstra schreef:
Maar als Iran nu zo graag die atoombom op Israel willen gooien hadden ze dit toch al lang een keer gedaan!?
In het verleden.... of juist nu...

En gezien de impact van een atoombom, denk je dan niet dat er ook een boel Palestijnen mee om zeep zijn?

Nee, ik geloof niet dat Iran een atoombom zou gooien. Eerlijk gezegd denk ik dat van heel de wereld enkel een stuiptrekkend zionistisch regime zo ver zou durven gaan...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 20:40

hwn schreef:
robert45 schreef:

De kans is 0 procent.

Dit is zeker niet de schuld van Israël. Wat hadden ze dan moeten doen? Wachten tot Iran een kernwapen op ze gooit?

Iran had zich gewoon aan de door haarzelf getekende verdragen moeten houden. Ze hebben zelf getekend voor het feit dat ze geen kernwapen ontwikkelen. Dus liegen en bedriegen ze aan alle kanten

Klinkt helemaal als het verhaaltje van Irak indertijd (ben 2x naar Irak geweest als vredesactiviste en had heel wat achtergrondinfo). De wapeninspecteurs hadden allemaal gezegd dat Irak ontwapend was, alleen Netanyahu heeft het Congres overtuigd. Zou de wereld echt zo stom en achterlijk zijn om er weer in te trappen???

Trouwens, Israël heeft Iran net een reden gegeven om zich niet aan de verdragen te houden: Irak en Iran respecteerden de regels maar werden aangevallen. Israël doet het niet, heeft wel kernwapens en werd daar niet om aangevallen. Conclusie: kernwapens ontwikkelen is veiliger... (niet mijn voorkeur, maar de logica houdt wel steek).

Klein hiaatje; Israël heeft net non-proliferatie verdrag nooit getekend. Dus ook geen regels gebroken. Het is ook nooit bewezen dat Israël kernwapens heeft. Het wordt enkel aangenomen dat het zo is.

Irak is ingevallen om kernbommen, dat was het excuus, inderdaad. In tegenstelling tot Iran, is er bij Irak nooit bewezen dat er verrijkt uranium was toen. Op internet gaat de theorie dat de keuze van Irak om olie in euro's af te rekenen, een rol heeft gespeeld.

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:33

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:34

@san heel benieuwd hoe jij denkt over het verhaal rondom de uss liberty

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 22:32

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Trek de burka's maar uit de kast, is gewoon angst- en haatzaaien.

Precies, en het slaat ook nergens op.
Er zijn heel veel moslims die helemaal niet pro burka zijn. Die juist hierheen zijn gevlucht ivm de vrijheid.

En dat is ook de groep die brieven stuurt naar o.a. de tweede kamer omdat zij zorgen uiten. Zij zien nl hier gebeuren wat zij in hun eigen land gezien hebben en waarvoor zij nu gevlucht zijn.
De islam is een probleem. Een groot probleem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 22:36

De extreme islam is een probleem. Net als alle extreme gelovigen.

De gewone moslims willen net als jij en ik gewoon huisje, boompje, kindjes en werk.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:12

huppelz schreef:
Benzz schreef:
Precies, en het slaat ook nergens op.
Er zijn heel veel moslims die helemaal niet pro burka zijn. Die juist hierheen zijn gevlucht ivm de vrijheid.

En dat is ook de groep die brieven stuurt naar o.a. de tweede kamer omdat zij zorgen uiten. Zij zien nl hier gebeuren wat zij in hun eigen land gezien hebben en waarvoor zij nu gevlucht zijn.

Waar komt volgens jou de uitspraak “Liever Turks dan paaps vandaan” vandaan?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:33

FiveSports schreef:
huppelz schreef:

Ook een interessant stukje geschiedenis. Dat Hollanders 'de Turk' (het ottomaanse rijk) als voorbeeld zagen betreft de relatieve godsdienstvrijheid daar, tegenover de godsdienst vervolging onder het juk van het katholieke Spanje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Liever_Turks_dan_paaps

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:47

journee schreef:
FiveSports schreef:

Ook een interessant stukje geschiedenis. Dat Hollanders 'de Turk' (het ottomaanse rijk) als voorbeeld zagen betreft de relatieve godsdienstvrijheid daar, tegenover de godsdienst vervolging onder het juk van het katholieke Spanje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Liever_Turks_dan_paaps

Mooi om ook te weten dat het juist de Islamitsiche overtuiging was van de Turken dat ze ons gesteund hebben.
De mensen die denken dat Islaam het probleem is, zouden niet eens 80 jaar geleden, gedroomd hebben van de vrijheden die ook vrouwen hadden in die landen.

Zal nu maar weer even on-topic gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:56

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:30

BigOne schreef:
journee schreef:
Vanwege de discussie die in Israël gaande is betreft de dienstplicht voor ultra orthodoxe Joden, vroeg ik me af hoe dit nu zat bij de 20% van de niet Joodse, Israëlische bevolking.

Hier een aangrijpend interview van een islamitische Israëliër die tegen veel overtuigingen in gekozen heeft om vóór Israël te vechten.

https://israelforever.org/people/officer_muslim_zionist_israel_hayom/

Tot het luchtalarm gaat, dan mogen ze van de “echte” joden de schuilkelder niet in.

Heb je hier ook linkjes van, dat is best heftig als dat waar zou zijn, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden?

Er is wel een probleem met voldoende schuilkelders in Israël, vooral in de Arabische steden. 26% van alle inwoners van Israël heeft geen toegang tot een veilige ruimte, waarvan 46% onder het Arabische deel van de bevolking.

https://nos.nl/artikel/2571661-te-weinig-schuilkelders-in-arabische-steden-in-israel-we-voelen-ons-in-de-steek-gelaten

Dat vooral de Arabische bevolking een tekort heeft aan veilige ruimtes, wordt de Israëlische regering aangerekend, maar het ligt toch iets genuanceerder. De bouw van een 'openbare' schuilkelder is namelijk altijd de verantwoordelijkheid van de bevolking zelf geweest. Vrijwel elke schuilkelder in Israël is privaat bezit. De bouw moet door de bevolking zelf geregeld en gefinancierd worden, hoewel er wel subsidies vanuit de overheid beschikbaar waren.

Ook nieuwe woningen moeten wettelijke sinds de jaren negentig voorzien worden van een veilige ruimte, maar de controle hierop schijnt niet heel goed te zijn. Dat is zeker wel iets wat zou moeten verbeteren. Dat de bouw van een schuilkelder niet in handen ligt van de overheid zal er voor zorgen dat in de meest welvarende delen van Israël ook de meeste schuilkelders en veilige ruimtes te vinden zijn.

Dat is natuurlijk heel zuur tegenover het minder bedeelde deel van de bevolking. Omdat ik zelf vind dat een overheid wel verantwoordelijk is voor de veiligheid van zijn burgers en lang niet iedereen een veilige kamer zal hebben, zou de overheid hier zeker aandacht aan moeten besteden.

Vanuit andere hoeken wordt er overigens wel hulp geschonken om mensen veiligheid te kunnen bieden. Dat is dan weer mooi om te zien.

https://www.icej.nl/projecten/schuilkelders/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:40

Het probleem is vaak de N=1. Alles zal wel eens een paar keer voorgekomen zijn maar in het nieuws en vooral op sociale media worden die feiten dan uitvergroot. Dat geldt uiteraard niet alleen voor dit onderwerp. Ik wil altijd graag weten hoe vaak zoiets dan voorkomt, het lijkt me niet de standaard te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:48

https://decorrespondent.nl/16187/de-slo ... 8uQbS5s_aQ

Een artikel van Rinke Verkerk.
De Palestijnen worden stap voor stap naar een concentratiekamp gedreven in het zuiden.
Daarna is Gaza leeg....

Een vooropgezet plan van Israel en de hele wereld kijkt toe.

Een klein stukje tekst uit dit schrijnende bericht:

Palestijnen hebben nog één mogelijkheid om aan de dood in zo’n kamp te ontsnappen: uit Gaza vertrekken. Dit noemen Israël en Trump ‘vrijwillige emigratie’,* maar het komt neer op etnische zuivering. Wie vertrekt, moet het recht op terugkeer opgeven.* Israël dwingt de Palestijnen om zichzelf etnisch te zuiveren en noemt het ‘vrijwillig’. En hoewel Israël de Palestijnen in Gaza al oproept om zich hiervoor aan te melden, is er nog geen land dat de gedwongen Palestijnen wil ontvangen.

Unquote

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:57

@Electra: Wat ik vernomen had is dat bijv. Egypte de Palestijnen uit Gaza niet bij hen wilde toelaten omdat er terroristen tussen zouden zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:59

anjali schreef:
@Electra: Wat ik vernomen had is dat bijv. Egypte de Palestijnen uit Gaza niet bij hen wilde toelaten omdat er terroristen tussen zouden zitten.

Je hebt het over de eindfase/het gevolg van deze uiteindelijke genocide.

Maar de Palestijnen zouden helemaal niet uit Gaza hoeven te vertrekken (gedwongen).
Dan hoeft geen enkel land ze op te nemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:06

hwn schreef:

Maar je zou je verhaaltjes eens beter moeten bestuderen. Eens wat minder complottheorien/ onwaarheden en gewoon feiten.

Israël heeft nooit direct militaire actie ondernomen in Irak(net als Nederland of Belgie niet, Belgie zelf tegen de inval omdat er geen VN Mandaat was, waar later Nederland ook dacht ik voor op de vingers is getikt geweest?) maar het land heeft wel indirect invloed gehad door geopolitieke belangen en inlichtingenactiviteiten(waar we via de NATO ook bij betrokken waren).

Israël beschouwde Irak onder Saddam Hoessein als een bedreiging, maar maakt zich sinds de invasie vooral zorgen over de groeiende invloed van Iran in het land.(door het regime, situatie zoals ze al was sinds 1979)
Omdat na de Amerikaanse invasie van Irak er een machtsvacuüm ontstond, waardoor Iran meer invloed kreeg in de regio. Israël heeft sindsdien herhaaldelijk gewaarschuwd voor de toename van Iraanse invloed in Irak, vooral via sjiitische milities.(die het meest radicaal en anti-westers zijn en ja zeker voor hun eigen veiligheid, dat is geen geheim of een schande)
Die waarschuwingen zijn amper serieus genomen, en met diplomatie altijd wat onderdrukt geweest, in naam van de goede vrede. Wanneer was je in Irak dan als vredesactiviste? en tussen wie wou je dan vrede sluiten? Of beken je nu gewoon je jodenhaat(je mag je schuilen achter antizionist, anti-semitist), door aanhanger van de shia te zijn.

Iran had(heeft) het IMAD project(kernexplosieven), dat hoewel het IAEA (denk 2003-2004), dat toen als 'verknipt' beschouwde, is dat nooit door Iran bevestigd of moeten aangetoond worden.
Over het verrijken van Uranium, heb je idd het meeste tijd nodig om het te verrijken van 0 naar 20%, vanaf 60% is er dreiging, er boven heb je voldoende aanwijzing om te werken aan kernwapens.

We kunnen nu wel hard wijzen naar Trump en Netanyahu, maar de situatie van Iran had de kop ingedrukt moeten worden tussen 1979 en 1981, toen duidelijk was dat de intenties of de outcome van het omvallen van de Sjah heel anders uitgepakt was en het land de vernieling in getrokken is, voornamelijk politiek sociaal, en voor de eigen bevolking ook economisch.
*Kanttekening, dat was ook door een kleine groep sociaal liberalen en radiciale moslims. Wat we hier meer en meer zien, waar elks hun eigen idealen nastreven, we weten ook hoe het daar is uitgedraaid, idemdito hebben we dat ook in Syrie zien gebeuren. Dat onderwerp is quasi onbespreekbaar geworden, omdat er dan direct met termen als racisme of islamofobie wordt gegooid, terwijl er al veel langer en duidelijk signalen zijn van extremisme, maar we daar te lang voor weggekeken hebben en het ook geminimaliseerd hebben.

Ook mogen we dan even de rol van Bush en Obama (en ja Biden was helemaal de start van escalatie) niet vergeten. Bush met heel het conflict in Irak? Obama speelde een cruciale rol in het beheersen van Iran's nucleaire ambities door middel van diplomatie en het opzetten van de JCPOA-deal (de Iran deal). Iets waar hij achteraf ook is van moeten terugkomen, dat het niet de beste deal was en ook het menselijke aspect van Iraniërs eigenlijk volledig over het hoofd werd gezien.
Bon, die deal zorgde tijdelijk voor een verlichting van economische sancties tegen Iran( big mistake zo blijkt) en een zogezegde vertraging van Iran’s nucleaire programma(not).
Hoewel zijn aanpak door sommigen werd geprezen als een stap naar stabiliteit, bleef het controversieel en broos. Er zijn al herhaaldelijk signalen geweest door JCPOA en later ook door het IAEA, dat de controles niet voldoende waren, deadlines niet gehaald etc.
Tot vlak voor dit conflict, dat er nog amper controles mochten uitgevoerd worden. Ook daar zit de grondslag, want er zaten in die deal hiaten, zoals bepaalde clausules beperkt in tijd, waardoor in 2016 Trump uit de deal is gestapt (en op dat vlak terecht en dat heeft ook geleid tot wat er nu gebeurd is). En dan wordt altijd wel naar naar banden gezocht met Israel, maar vergeet in dit verhaal dan ook niet Saoedi-Arabie niet.

Effectief gaat dit niet over moslims, maar wel over radicale islam (, bijna altijd sjiiet) Dat zorgt binnen de Arabische liga ook voor heel veel onrust en verdeeldheid, maar ze hangen ook wel aan elkaar door gedeelde belangen. Dus best duaal en complex en iets waar hier in het westen ook te weinig bij stil gestaan wordt. Hier heb je dat typische vakjes denken en het altruistische dat het Westen de wereld gaat redden (denk dat de Lefties dat in Egypte al hebben mogen ondervinden, met hun pro-Palestijnse propagande, wat daar niet met sympathie werd onthaald). Maar ondertussen vergeten we onszelf.

En hoe komt het dat we hier een regime van Iran zijn aan het goedpraten, waar zit dan plots de morele kompas naar het humanitaire? Het lijkt wel alsof de mensen altijd in een slachtofferrol gehouden moeten worden. Pro-Palestina is dus duidelijk een pro-hamas beweging geworden, en hier dus duidelijk een pro-islamitische republiek als het over Iran gaat.

Wat ik dus al eerder aangaf, en ja ik heb ook in een pro-palestina betoging gestaan aan het begin van het conflict en regelmatig als ik de beurs van Brussel moest passeren. Die sociaal liberalen denken een doel te helpen van een conflict waar ze weinig tot niets van kennen, vanuit te vrijgevochten rechten, wereldvreemdheid en ideologieën (vaak tot anarchie toe, wat ze dan wel gemeen hebben met de medestanders) en worden door radicale islamitische medestanders gebruikt in de islamisering. Die Palestijnen zijn een middel, geen doel, nog van enig echt belang voor hun. En ja dan heb ik het geluk om goed Frans en vooral Arabisch te verstaan en te spreken, om die conclusie te kunnen trekken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:06

Electra63 schreef:
https://decorrespondent.nl/16187/de-slo ... 8uQbS5s_aQ

Een artikel van Rinke Verkerk.
De Palestijnen worden stap voor stap naar een concentratiekamp gedreven in het zuiden.
Daarna is Gaza leeg....

Een vooropgezet plan van Israel en de hele wereld kijkt toe.

Een klein stukje tekst uit dit schrijnende bericht:

Palestijnen hebben nog één mogelijkheid om aan de dood in zo’n kamp te ontsnappen: uit Gaza vertrekken. Dit noemen Israël en Trump ‘vrijwillige emigratie’,* maar het komt neer op etnische zuivering. Wie vertrekt, moet het recht op terugkeer opgeven.* Israël dwingt de Palestijnen om zichzelf etnisch te zuiveren en noemt het ‘vrijwillig’. En hoewel Israël de Palestijnen in Gaza al oproept om zich hiervoor aan te melden, is er nog geen land dat de gedwongen Palestijnen wil ontvangen.

Unquote

En dan lees je van fanatieke pro israel aanhangers dat ze PVDA/GL met de NSB of erger nog met de NSDAP durven te vergelijken. Maar ondertussen een totaal blinde vlek hebben als het om Palastijnen gaat.

En die palastijnen die zich aanmelden om gezuiverd te worden dan? Hoe komen die daar weg dan als Egypte niet mee wil werken en Israel ook al geen zin heeft om ze te laten vertrekken?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:12

anjali schreef:

Dat is slechts 1 van de redenen van Egypte. De angst dat Hamasleden vanuit Egypte Israël zouden aanvallen en zo het land in een oorlog zou meetrekken. Daarnaast is Egypte afhankelijk van Israëlisch gas, er spelen dus verschillende belangen.

De burgers in Gaza zitten echt in een heel schrijnende situatie. De omringende landen steunen de palestijnen betreft een recht op een eigen staat, maar weigeren (zelfs tijdelijk) vluchtingen op te nemen omdat ze verwachten dat deze niet meer naar Gaza terug zullen kunnen keren en ze zo Israël in de kaart spelen.

Daarnaast wil de Egyptische bevolking ook geen land afstaan om een grote hoeveelheid palestijnen te huisvesten, dit zou tot veel onrust kunnen leiden, waar het regime niet op zit te wachten.

Ondertussen zitten de Palestijnen zonder vooruitzichten vast als sardientjes in een blik.

https://rightsforum.org/egyptenaren-staan-achter-de-palestijnen-maar-kunnen-dat-niet-tonen/