Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Koekange Drenthe
17-06-2025
00.15 uur
Wolf op erf gezien aan de Eggeweg in Koekange
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Austerlitz Utrecht
17-06-2025
07.00 uur
Wolf gezien op het fietspad thv de traayweg. Liep richting Austerlitz.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Wat als je ontdekt dat de maatregelen die je neemt niet genoeg zijn om je dieren te beschermen? Daar spraken wij over in de nieuwste aflevering van #Geleidewolf met Rob van Ruitenbeek van Stal van Ruitenbeek
Check 'm in je favoriete podcastapp of op geleidewolf.nl
#paard #wolf #dieren #dierhouderij #bescherming #podcast
https://open.spotify.com/episode/1KkKkC ... YJh31ic2xQ
Citaat:17 juni 2025/Dagblad van het Noorden
Beschermt de kudde veulentjes tegen wolf?
Volgens omwonenden Aekingerzand zijn 5 veulens weg. ‘Hoe komt u aan die wijsheid?’
Tenminste vijf veulens van de kudde Exmoorpony’s die het Aekingerzand begrazen zijn vermist. Dat stellen aanwonenden van het natuurgebied.
De veulens zijn vermoedelijk opgegeten door wolven. De eigenaar van de kudde en Staatsbosbeheer weten niet anders dan dat er drie veulens vermist zijn. Dat roept vragen op over het experiment op het Aekingerzand.
Volgens Staatsbosbeheer werkt de kudde als bescherming tegen wolvenaanvallen. „We zien dat aan het gedrag van de kudde”, aldus Joke Bijl van Staatsbosbeheer.
Intussen heeft Staatsbosbeheer, zo lijkt het, niet helder op de bril hoeveel veulens inmiddels slachtoffer werden van (vermoedelijk) het roedel dat in het Drents Friese Wold leeft. Volgens Bijl zijn het er drie.
Na enkele dagen verdwenen
De broers Jan en Anne Veenstra wonen pal aan het Aekingerveld en checken de kudde vrijwel iedere dag. Zij zagen al met al acht veulens geboren worden, waarvan er vijf (soms na enkele dagen al) verdwenen.
Tot 21 april werden vijf veulens geboren, waarvan er drie vermist zijn en één gewond raakte. Daarna werden nog drie veulens geboren waarvan twee binnen enkele dagen vermist raakten.
Bij de eigenaar van de kudde, Jaap Mekel, is dit niet bekend. „Hoe komt u aan deze wijsheid?”, is het eerste wat hij vraagt als hij wordt geconfronteerd met de bevindingen van de omwonenden. Mekel neemt de waarnemingen van de inwoners van Wateren niet zomaar aan. „Ik ben er niet van overtuigd dat er vijf veulens weg zijn”, zegt hij.
Geboorte gemist
Mekel zegt dat hij ‘gemiddeld een keer per week’ poolshoogte neemt bij zijn kudde. „Maar mijn vrouw gaat ook geregeld kijken.” De kans bestaat dus dat hij dan een paar geboortes heeft gemist. Want de mannen uit Wateren noteerden een geboorte op 11 mei en 28 mei. Deze veulens waren enkele dagen later vermist.
Mekel: „Ik sluit niet uit dat ik een keer een geboorte en predatie (wolvenaanval, red.) mis.”
Joke Bijl neemt de bevindingen van de inwoners van Wateren voor kennisgeving aan. „Er zijn nu drie veulens. En er zijn drie vermist. Dat er nóg twee weg zijn, dat zegt meneer Veenstra.”
Mekel legt uit dat hij met de kudde op zoek is naar een manier om de grazers te beschermen tegen wolven. „Of vind je het soms een goed idee om een hek om alle natuurgebieden te zetten?”
Opmerkelijk
Dat er discussie is over het aantal geboren en verdwenen veulens, is opmerkelijk. Staatsbosbeheer sloeg enkele weken geleden op de trom over de kudde Exmoorpony’s op het Aekingerzand met de boodschap dat de bescherming van de kudde tegen wolvenaanvallen zou werken.
Volgens de broers is het de vraag hoe betrouwbaar die claim is als Staatsbosbeheer en Mekel niet eens precies weet hoeveel veulens er vermist zijn.
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Besc ... 4zjl1IRE_g
Citaat:Austerlitz Utrecht
17-06-2025
21.07 uur
Zonet een wolf gezien bij het uitlaten van de hond. Hij liep de Traayweg over richting De Treek.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Jubbega Friesland
17-06-2025
10.30 uur
Wolf gezien aan de Oude Groningerweg in Jubbega. Melder heeft hem nog gevolgd met de tractor, de wolf verdween snel in de bosjes en liep richting Jubbega Schuringa.
#geenwolf
Geenwolf.com
DuoPenotti schreef:Denk dichtbij de welpen blijven
Citaat:17 juni 2025/Wapse/Drenthe
Skessa_ schreef:dierenfan schreef:Mysa ik kan zelfs in het weekend midden op de dag in grote stukken bos lopen zonder iemand tegen te komen. Hier nog ((afkloppen)) redelijk wolf vrij (Bergen op zoom/woensdrecht). De gemiddelde recreant blijft in de eerste 3 km bos wel hangen hier
Hopen dat het zo blijft![]()
mysa schreef:Probleem is wel dat het zo vreselijk druk wordt in de natuur. Dat is al zo'n 20 jaar zo maar vooral tijdens en na de pandemie geëxplodeerd.
Ik kan hier op de Veluwe hooguit op een druilerige ochtend in november nog een half uurtje lopen zonder iemand tegen te komen. Vroeger kon ik gerust twee uur paardrijden zonder iemand te zien.
In het weekend is het op sommige paden nu bijna file lopen...
En idd, de pro-wolf mensen staan niet stil bij bewoners. Ik durf m'n honden al een hele tijd niet meer in het donker uit te laten.