Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:54

Ik hoor net van Peter Klaver dat de wolf in de zomer een dieet heeft wat uit kleine dieren (knaagdieren en vogels) bestaat en in de winter de grotere prooien. Misschien verklaard dar iets meer waarom en nu minder aanvallen zijn?

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:12

Ik ben benieuwd wat daar de reden van is... met warm weer minder honger 8-) ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:24

Denk dichtbij de welpen blijven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:27

Zou kunnen, maar ik dacht dat meestal de ouders alleen sámen op jacht gingen als er oudere broers en/of zussen in het nest achterblijven of anders gaat er één ouder op jacht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:37

Maar dan is een groot dier naar die welpen slepen een heel karwei.
Ipv welpen die op een gegeven moment zelf verder uit het nest komen en dan nabij locatie van het gedode dier eten.

Geen idee of het zo is. Maar kan me zoiets voorstellen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 09:47

Zichtmelding Koekange Dr
Citaat:
Koekange Drenthe
17-06-2025
00.15 uur

Wolf op erf gezien aan de Eggeweg in Koekange

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/16cdEP ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:56

Een grotere prooi wordt dan (deels) opgegeten en in het nest weer uitgekotst voor de jongen of als ze wat groter zijn in delen gescheurd en zo voor de jongen mee genomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 10:05

Zichtmelding Austerlitz U
Citaat:
Austerlitz Utrecht
17-06-2025
07.00 uur

Wolf gezien op het fietspad thv de traayweg. Liep richting Austerlitz.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AaVFn ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 11:17

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 17:54

Citaat:
17 juni 2025/Dagblad van het Noorden
Beschermt de kudde veulentjes tegen wolf?

Volgens omwonenden Aekingerzand zijn 5 veulens weg. ‘Hoe komt u aan die wijsheid?’

Tenminste vijf veulens van de kudde Exmoorpony’s die het Aekingerzand begrazen zijn vermist. Dat stellen aanwonenden van het natuurgebied.

De veulens zijn vermoedelijk opgegeten door wolven. De eigenaar van de kudde en Staatsbosbeheer weten niet anders dan dat er drie veulens vermist zijn. Dat roept vragen op over het experiment op het Aekingerzand.

Volgens Staatsbosbeheer werkt de kudde als bescherming tegen wolvenaanvallen. „We zien dat aan het gedrag van de kudde”, aldus Joke Bijl van Staatsbosbeheer.

Intussen heeft Staatsbosbeheer, zo lijkt het, niet helder op de bril hoeveel veulens inmiddels slachtoffer werden van (vermoedelijk) het roedel dat in het Drents Friese Wold leeft. Volgens Bijl zijn het er drie.

Na enkele dagen verdwenen

De broers Jan en Anne Veenstra wonen pal aan het Aekingerveld en checken de kudde vrijwel iedere dag. Zij zagen al met al acht veulens geboren worden, waarvan er vijf (soms na enkele dagen al) verdwenen.

Tot 21 april werden vijf veulens geboren, waarvan er drie vermist zijn en één gewond raakte. Daarna werden nog drie veulens geboren waarvan twee binnen enkele dagen vermist raakten.

Bij de eigenaar van de kudde, Jaap Mekel, is dit niet bekend. „Hoe komt u aan deze wijsheid?”, is het eerste wat hij vraagt als hij wordt geconfronteerd met de bevindingen van de omwonenden. Mekel neemt de waarnemingen van de inwoners van Wateren niet zomaar aan. „Ik ben er niet van overtuigd dat er vijf veulens weg zijn”, zegt hij.

Geboorte gemist

Mekel zegt dat hij ‘gemiddeld een keer per week’ poolshoogte neemt bij zijn kudde. „Maar mijn vrouw gaat ook geregeld kijken.” De kans bestaat dus dat hij dan een paar geboortes heeft gemist. Want de mannen uit Wateren noteerden een geboorte op 11 mei en 28 mei. Deze veulens waren enkele dagen later vermist.

Mekel: „Ik sluit niet uit dat ik een keer een geboorte en predatie (wolvenaanval, red.) mis.”

Joke Bijl neemt de bevindingen van de inwoners van Wateren voor kennisgeving aan. „Er zijn nu drie veulens. En er zijn drie vermist. Dat er nóg twee weg zijn, dat zegt meneer Veenstra.”
Mekel legt uit dat hij met de kudde op zoek is naar een manier om de grazers te beschermen tegen wolven. „Of vind je het soms een goed idee om een hek om alle natuurgebieden te zetten?”

Opmerkelijk

Dat er discussie is over het aantal geboren en verdwenen veulens, is opmerkelijk. Staatsbosbeheer sloeg enkele weken geleden op de trom over de kudde Exmoorpony’s op het Aekingerzand met de boodschap dat de bescherming van de kudde tegen wolvenaanvallen zou werken.

Volgens de broers is het de vraag hoe betrouwbaar die claim is als Staatsbosbeheer en Mekel niet eens precies weet hoeveel veulens er vermist zijn.
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Besc ... 4zjl1IRE_g

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Cdc72 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 22:05

Zichtmelding Austerlitz U
Citaat:
Austerlitz Utrecht
17-06-2025
21.07 uur

Zonet een wolf gezien bij het uitlaten van de hond. Hij liep de Traayweg over richting De Treek.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14Hmg2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 22:07

Zichtmelding Jubbega Frl
Citaat:
Jubbega Friesland
17-06-2025
10.30 uur

Wolf gezien aan de Oude Groningerweg in Jubbega. Melder heeft hem nog gevolgd met de tractor, de wolf verdween snel in de bosjes en liep richting Jubbega Schuringa.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/166Fuq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 23:31

Zichtmelding Bovensmilde Dr
Citaat:
17-6-25
Om 22.30 uur wolf op oprit bij Meesterswijk. Liep over de wijk richting Bovensmilde. Verplaatste zich vlot.

Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 00:47

DuoPenotti schreef:
Denk dichtbij de welpen blijven

Dit, zonder twijfel. Wolven blijven in de buurt van jonge pups. Gewoon weer stilte voor de storm.

Nog even op reactie over de wolf in Rhenen, in Nederland heeft Utrecht ook al geadviseerd om kinderen niet alleen door het bos te laten fietsen. Best bijzonder, tegenwoordig is veiligheid van dieren en kinderen blijkbaar minder belangrijk dan de 'biodiversiteit' die de wolf zo 'belangrijk' maakt.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3777745/wolvenadvies-voor-ouders-utrechtse-heuvelrug-laat-kinderen-niet-alleen-door-bos-fietsen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 08:24

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:30

Over niet alleen in het bos fietsen, daar komt bjj dat veel mensen het niet snappen en zeggen dat wij mensen dan maar uit de bossen moeten blijven. Maar er wonen ook mensen in en aan het bos, en hier op de Heuvelrug en op de Veluwe loopt mede daardoor een heel groot deel van onze infrastructuur door de bossen. Buiten dat ik me niet uit het bos laat jagen hebben heel veel mensen gewoon niet die keus. Plus de vele meldingen in buitengebied die niet in de buurt van bos zijn tonen wel aan dat ons enkel richten op bos als mogelijke habitat van wolven niet kloppend is.

Ik krijg jeuk van mensen die zeggen dat we de natuur terug moeten geven aan de dieren die er wonen. Ik vind, je bent er gast en hoort je er gewoon netjes te gedragen. Maar wij zijn ook onderdeel van die natuur en horen er thuis. Juist door veel in de natuur te zijn, ook en vooral alleen ( of lekker samen met je hond), heb je de mooiste ontmoetingen. En krijg je meer respect voor alles wat er leeft en groeit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:45

Probleem is wel dat het zo vreselijk druk wordt in de natuur. Dat is al zo'n 20 jaar zo maar vooral tijdens en na de pandemie geëxplodeerd.

Ik kan hier op de Veluwe hooguit op een druilerige ochtend in november nog een half uurtje lopen zonder iemand tegen te komen. Vroeger kon ik gerust twee uur paardrijden zonder iemand te zien.
In het weekend is het op sommige paden nu bijna file lopen...

En idd, de pro-wolf mensen staan niet stil bij bewoners. Ik durf m'n honden al een hele tijd niet meer in het donker uit te laten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:07

@mysa: dat is wel afhankelijk waar je rijdt hoor. Natuurlijk op de toegangswegen in het bos is het het drukst, maar ik ken nog zat plekken waar je echt niemand zult zien. Of je daar nog alleen (met je paard of hond) nog wilt zijn met 9 roedels op de Veluwe is een ander verhaal...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:15

Mysa ik kan zelfs in het weekend midden op de dag in grote stukken bos lopen zonder iemand tegen te komen. Hier nog ((afkloppen)) redelijk wolf vrij (Bergen op zoom/woensdrecht). De gemiddelde recreant blijft in de eerste 3 km bos wel hangen hier

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 09:48

Zichtmelding Berghuizen Dr gisternacht
Citaat:
17-6-25 wolf gezien op deurbel camera
Berghuizen Dr

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:10

dierenfan schreef:
Mysa ik kan zelfs in het weekend midden op de dag in grote stukken bos lopen zonder iemand tegen te komen. Hier nog ((afkloppen)) redelijk wolf vrij (Bergen op zoom/woensdrecht). De gemiddelde recreant blijft in de eerste 3 km bos wel hangen hier

Hopen dat het zo blijft *\o/* *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:21

Ik loop graag ‘s morgens vroeg en dan vermijd ik ook de groene entrees, wandelroutes en mountainbikers. Maar het is zeker wel heel druk op de Utrechtse Heuvelrug. Ook veel sportclubs zoals bootcamps kom je overal tegen.

Als ik het goed begrepen heb zijn de wolven nu redelijk op eenzelfde plaats omdat ze jongen hebben. De wolven die nu veel gespot worden zijn de jonge wolven van vorig jaar. En er schijnt een nieuw vrouwtje op de UH rond te lopen. Eind van de zomer of herfst zullen er wel weer meer aanvallen komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:30

Skessa_ schreef:
dierenfan schreef:

Hopen dat het zo blijft *\o/* *\o/*

Is waarschijnlijk wel hopen tegen beter weten in maar doe het uiteraard wel

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:38

mysa schreef:
Probleem is wel dat het zo vreselijk druk wordt in de natuur. Dat is al zo'n 20 jaar zo maar vooral tijdens en na de pandemie geëxplodeerd.

Ik kan hier op de Veluwe hooguit op een druilerige ochtend in november nog een half uurtje lopen zonder iemand tegen te komen. Vroeger kon ik gerust twee uur paardrijden zonder iemand te zien.
In het weekend is het op sommige paden nu bijna file lopen...

En idd, de pro-wolf mensen staan niet stil bij bewoners. Ik durf m'n honden al een hele tijd niet meer in het donker uit te laten.

Dat geeft m.i. vooral aan dat wij mensen net zo goed nood hebben aan die plekken. En eigenlijk zelfs aan nog veel meer van die plekken, ipv steeds minder omdat men hele gebieden 'terug aan de natuur/wolf' wil geven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:45

Het verschilt denk ik waar je komt mysa. De rustigere plekken zijn er echt nog wel, aan deze kant van de Veluwe en Heuvelrug iig wel. Rondom horeca, parkeerplaatsen, en fiets en mtb routes is meer drukte. Maar ga je wat dieper een gebied in of zoek je de randen waar geen grote parkeerplaatsen zijn op kun je wandelen zonder anderen tegen te komen. Daarmee loop je dan wel weer een grotere kans om een wolf tegen te komen. Ik heb de wolf die ik in "mijn" bos zag ook gezien in een stukje waar ik vaak wild en dus geen mensen spot.

Een stuk bos waar geen wandelroutes met paaltjes zijn wil trouwens ook helpen. Zeker mensen die ergens niet bekend zijn volgen graag de paaltjes routes.