Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:04

Wow, dat men hier vindt dat Iran gewoon maar gebombardeerd mag worden? Ten tijde van Irak heeft Netanyahu de wereld ook blaasjes wijsgemaakt dat het allemaal zou verbeteren. Wees maar zeker dat ie met Iran hetzelfde van plan is: de regio verder destabiliseren.

@Buick, je 20% moslims in Israel hebben bijlange na niet dezelfde rechten als de joden, en ze zijn ook vanalles aan het verzinnen om ze kwijt te raken.

Verder denk ik dat de betogende burgers eens moeten gaan nadenken over verregaandere acties, want dit pakt precies niet. De rest van mijn mening momenteel ga ik hier niet neerschrijven, er zit momenteel niet veel vredelievends meer in, ik zit vooral te hopen dat ze ook eens een keer keihard op hun donder krijgen.

@Electra, de burgerslachtoffers in Gaza zijn volgens mij geen toeval. De etnische zuivering wordt niet alleen toegegeven door de politici, maar ook - helaas - gesteund door een groot deel van de Israëlische bevolking.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:36

Laat ik het zo stellen : ik ben er op zijn minst niet voor dat relifanatici, zijnde niet bepaald de meest mentaal stabiele personen, toegang hebben tot een middel om het nagestreefde/verwachte einde van de wereld in gang te zetten. De kans dat die er mee gaan smijten want "gods wil" is mij even te groot.

Kwam een analist tegen die aangaf dat mocht Iran regime vallen (en die kans is er kennelijk, jonge mensen zijn de ayathollahs goed zat en de oudere generatie(s) herinneren zich de tijd voor nog goed), kan Poetin er wel eens achteraan rollen. Die 2 schijnen nogal op elkaar te leunen voor hulp e.d.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:43

Vervelende is wel dat de regering van Israël momenteel ook deels bestaat uit reli-fanaten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 14:25

tamary schreef:
Laat ik het zo stellen : ik ben er op zijn minst niet voor dat relifanatici, zijnde niet bepaald de meest mentaal stabiele personen, toegang hebben tot een middel om het nagestreefde/verwachte einde van de wereld in gang te zetten. De kans dat die er mee gaan smijten want "gods wil" is mij even te groot.

Kwam een analist tegen die aangaf dat mocht Iran regime vallen (en die kans is er kennelijk, jonge mensen zijn de ayathollahs goed zat en de oudere generatie(s) herinneren zich de tijd voor nog goed), kan Poetin er wel eens achteraan rollen. Die 2 schijnen nogal op elkaar te leunen voor hulp e.d.

Kun je deze zien?

https://www.instagram.com/reel/DKkW23ns ... VhNGY5djJj

Vind je het niet veel enger dat er een land is dat genocide aan het plegen is zonder schaamte, dat ons allemaal wil mee nemen in een ww3, dat zij bewezen beschikken over kernwapens?

Daarnaast heeft de VS meerdere keren zelf onderzocht hoever het daarmee staat in Iran en aangegeven dat dat niet het geval is.
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 15-06-25 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 14:27

mysa schreef:
Vervelende is wel dat de regering van Israël momenteel ook deels bestaat uit reli-fanaten.

Hoe groot is dit deel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 14:42

FiveSports schreef:
tamary schreef:

Kun je deze zien?
[ Video ]

https://www.instagram.com/reel/DKkW23ns ... VhNGY5djJj

Vind je het niet veel enger dat er een land is dat genocide aan het plegen is zonder schaamte, dat ons allemaal wil mee nemen in een ww3, dat zij bewezen beschikken over kernwapens?

Daarnaast heeft de VS meerdere keren zelf onderzocht hoever het daarmee staat in Iran en aangegeven dat dat niet het geval is.

Dat is een filmpje voor Bulck

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 15:42

Hannanas schreef:
“Beloofde land van” is precies het probleem. Loslaten die onzin. Niemand is wat beloofd. Samen leven samen vrede iedereen gelijk.. dat zou toch eens een droom zijn.

Als Iran weer terug kan gaan naar voor de jaren 80 en weer super hip, vrij en modern.. tsja dat zou iedereen wel willen he! Dat je als ballet danser weer mag balletdansen. Mooie documentaire over, jaren geleden eens bekeken.
https://www.avrotros.nl/archive/dans-in ... ~daqlbjt1/

Denk alleen niet dat geweld wat oplost, en ook de focus op kern niet. Dat maakt het land niet ineens vrij van Kamenei en klaar voor een democratie. Je zaait nu ook extra haat.

Heb je deze gezien?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 15:49

Die ken ik niet. Ga ik wel kijken, bedankt voor de tip.
In heb me wel eens verdiept in de geschiedenis toen ik in 21 die docu over het ballet gezien had. En weet dat het erg ingewikkeld is zoals dit artikel omschrijft.
https://www.hetgrotemiddenoostenplatfor ... inirokken/

Weet jij er meer van?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:12

Hannanas schreef:
Die ken ik niet. Ga ik wel kijken, bedankt voor de tip.
In heb me wel eens verdiept in de geschiedenis toen ik in 21 die docu over het ballet gezien had. En weet dat het erg ingewikkeld is zoals dit artikel omschrijft.
https://www.hetgrotemiddenoostenplatfor ... inirokken/

Weet jij er meer van?

Moet die documentaire nog zien, zag wel deze langskomen, heb jij het hele interview gezien toevallig?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:37

Electra63 schreef:
Inderdaad heb je in Nederland en België ook mensen die buitenlanders eruit willen hebben.

Maar nu komen er christelijke Amerikanen en die zetten wat caravans aan de rand van Breda.
De caravans worden vervangen door huizen. Dan komen er Amerikaanse militairen en als ik dan naar Breda centrum wil, dan moet ik mij iedere x legitimeren, omlopen, bepaalde straten niet in enz.
En stukje bij beetje worden steeds meer huizen gebouwd door Amerikanen in en om Breda en moeten de inwoners van Breda naar Tilburg verhuizen.
En dan zeggen die Amerikanen: we willen al die Nederlanders weg uit Breda en uit Noord-Brabant en uiteindelijk uit Nederland.

Zo is Israel ontstaan. Die Weiss zegt dat ook zelf in die aflevering.
Stel joodse hippies die stukje bij beetje ongestoord landjepik doen en dan een zooi kinderen ter wereld brengen om de bevolkings groei daar te helpen. Zelf nog niet bestaande dorpen al namen geven..
Bizar eigenlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:56

Zo is Israël ontstaan? Gesticht door joodse hippies uit de 19e en vroeg-20ste eeuw?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:02

mysa schreef:
Zo is Israël ontstaan? Gesticht door joodse hippies uit de 19e en vroeg-20ste eeuw?

Nouja soort van hoe Israel bevolkt is he. Maar zo verwoorde ze het wel. Het was toch ook helemaal in om in een kibboets te leven. Daar zijn grote gezinnen gesticht.
Ze kwamen van over heel de wereld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:22

Netanyahu die zegt in Israel te zijn ? Maar het lijkt alsof hij in Griekenland zit? Israëliërs die geschokt zijn dat ze in de schuilkelder moeten, hoe kan dat nu, we hebben een iron dome maar die blijkt minder goed te werken omdat andere landen even pas op de plaats maken met het uit de lucht schieten van raketten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:14

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:03

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:28

Noem 1 oorlog ooit waarbij de partijen zich daar aan gehouden hebben… dat bestaat niet. Ik ken ze in ieder geval niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:33

Gewoon afschuwelijk onder het mom kerndingen stuk maken, wat heeft de burgerbevolking daarmee te maken? Een volgend land dat ze willen leegvegen ten kosten van onschuldige levens aan beide zijdes van de grens |(

Ze zijn "lekker" bezig -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:39

Hannanas schreef:
Noem 1 oorlog ooit waarbij de partijen zich daar aan gehouden hebben… dat bestaat niet. Ik ken ze in ieder geval niet.

Klopt, 'in liefde en oorlog is alles geoorloofd' is een bekend gezegde. Voor oorlog klopt het wel.

Rusland bestookt ook continu bewust burgerdoelen in Oekraïne. Ik heb alleen niet de indruk dat Israël dat in Iran doet. Denk dat ze het zien als collateral damage.

En Iran net zo in Israël, lijkt het.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:35

Onno Eichelsheim zei gisteren ook al zoiets: "het eerste wat sneuvelt in de oorlog is de waarheid".

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:11

mysa schreef:
Da's jammer. En de onderdelen kunnen ze waarschijnlijk ook van China krijgen?

China zijn wankelen economie hangt ook grotendeels af van bijvoorbeeld de goedkope olie die ze van Iran krijgen. Met de val van het huidige regime in Iran, zal die economische relatie ook onder druk komen te staan
Opnieuw, volgen mensen wereldpolitiek en dynamieken, of enkel alleen wat op hun 'westerse' schermpjes komt?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:33

hwn schreef:
Wow, dat men hier vindt dat Iran gewoon maar gebombardeerd mag worden? Ten tijde van Irak heeft Netanyahu de wereld ook blaasjes wijsgemaakt dat het allemaal zou verbeteren. Wees maar zeker dat ie met Iran hetzelfde van plan is: de regio verder destabiliseren.

@Buick, je 20% moslims in Israel hebben bijlange na niet dezelfde rechten als de joden, en ze zijn ook vanalles aan het verzinnen om ze kwijt te raken.

Verder denk ik dat de betogende burgers eens moeten gaan nadenken over verregaandere acties, want dit pakt precies niet. De rest van mijn mening momenteel ga ik hier niet neerschrijven, er zit momenteel niet veel vredelievends meer in, ik zit vooral te hopen dat ze ook eens een keer keihard op hun donder krijgen.

@Electra, de burgerslachtoffers in Gaza zijn volgens mij geen toeval. De etnische zuivering wordt niet alleen toegegeven door de politici, maar ook - helaas - gesteund door een groot deel van de Israëlische bevolking.

Sure, door dit te stellen geef je gewoon aan dat je nog nooit in Israël geweest bent en de dynamieken niet kent of bewust wegkijkt. Dat er nu met de laatste verkiezingen en rechtsere politieke koers gevaren is, dat klopt. Toch hebben moslims met Israelisch staatsburgerschap gelijke rechten in de maatschappij. Wat zijn ze dan aan het 'verzinnen' om die moslims kwijt te geraken. Ben wel benieuwd achter dat "vanalles"
Zelf de straatnamen zijn er aangeduid in het Hebreeuw, Arabisch en vaak nog Engels erbij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:50

bulck schreef:
Opnieuw, volgen mensen wereldpolitiek en dynamieken, of enkel alleen wat op hun 'westerse' schermpjes komt?

De uitkomst van de meeste dynamieken is onvoorspelbaar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:04

mysa schreef:
bulck schreef:

De uitkomst van de meeste dynamieken is onvoorspelbaar.

In mijn reactie gaat het over de dynamieken binnen Israel zelf als reactie op HWN.
Dynamieken over wat gewoon ook leeft in een democratie en in dit geval een Joodse democratie, die uiteraard licht verschillend is van onze traditionele christelijke democratieën (of wat die nog moeten voorstellen) Ik heb nooit nergens gesteld of beweerd dat er binnen Israel en de bevolking geen verdeeldheid zit(zou ook maar apart zijn in een democratie).
Dat was ook bij de herverkiezing en nieuwe regering onder Netanyahu, die idd rechtser is en dus voor oktober 2023.
Opnieuw als in Belgie geen cordon had bestaan op een Vlaams Belang, dan had NVA ook geen keuze gehad om daar een coalitie mee te moeten vormen, zo werkt een democratie nu eenmaal. Gelukkig is dat er wel, hoewel die voor Belgie ook op de extreem linkse partij gezet mag worden, PVDA, want op het einde voeren ze dezelfde agenda, enkel anders verpakt en anders gevoerd.
Ik zeg bewust gelukkig(omdat ik wel voor onze rechten en vrijheden sta), maar ergens zit daar ook een dreiging. Want door bvb een cordon te zetten, krijg je ook coalitievorming die eigenlijk besluiteloos blijven en ook een stagnatie veroorzaken, uit een soort opgedrongen politieke correctheid en een beleid dat soms te hard op consensus gedreven en gevoerd wordt en vaak daadkracht mist. Waardoor er ook een zwakte ontstaat, want de stem van het volk wordt niet altijd gehoord en drijft hen naar bijvoorbeeld extremer gedachtegoed. Dat zien we globaal in democratieën gebeuren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:22

@Bulck, waarom blijf jij hier verkondigen dat Arabische Israeli's dezelfde rechten hebben als de anderen? Er zijn toch 4 soorten identiteitskaarten in Israël? De wet op de Natiestaat van 2018 heeft toch bepaald dat enkel joden zelfbeschikking hebben in Israël? Israël is toch door het ICJ officieel bestempeld als apartheidsstaat en bezettingsmacht?

Democratie gaat voor mij trouwens verder dan "het volk beslist", want we zien goed genoeg dat we toch heel verschillende info krijgen afhankelijk van de media die we bekijken, dus mensen worden makkelijk in het ootje genomen en maken dan soms onverstandige keuzes. Bovendien ben ik onvoorwaardelijk fan van mensenrechten, maar worden deze binnen de bestaande democratieën niet altijd beschermd/gerespecteerd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:17

hwn schreef:
@Bulck, waarom blijf jij hier verkondigen dat Arabische Israeli's dezelfde rechten hebben als de anderen? Er zijn toch 4 soorten identiteitskaarten in Israël? De wet op de Natiestaat van 2018 heeft toch bepaald dat enkel joden zelfbeschikking hebben in Israël? Israël is toch door het ICJ officieel bestempeld als apartheidsstaat en bezettingsmacht?

Democratie gaat voor mij trouwens verder dan "het volk beslist", want we zien goed genoeg dat we toch heel verschillende info krijgen afhankelijk van de media die we bekijken, dus mensen worden makkelijk in het ootje genomen en maken dan soms onverstandige keuzes. Bovendien ben ik onvoorwaardelijk fan van mensenrechten, maar worden deze binnen de bestaande democratieën niet altijd beschermd/gerespecteerd.

Maar jij blijft hier dingen verkondigen die dus niet bestaan of die ook contextueel uit verband gehaald worden.
Geef mij het bindend oordeel dat het ICJ dit gedaan heeft. Heb hier vorige week een link bezorgd naar het ICJ. Het ICJ geeft trouwens enkel advies en erkend zelf het gebrek aan juridische grondslag tegenover de PA en Hamas.

En er zijn in Israel effectief 4 soorten identiteitskaarten, maar dat geldt in Belgie en Nederland evengoed Mijn vader bijvoorbeeld heeft ook een C-kaart, dus mag ook niet stemmen in Belgie en heeft dus niet dezelfde grondwettelijke rechten en plichten als een Belg, wel mag hij hier verblijven voor onbeperkte tijd) Belgie telt denkt ik meerdere ID's dus ga je daar dan hetzelfde over zeggen? iemand met een A-kaart in Belgie, kan ook niet zomaar bewegen naar Nederland of soms zelf binnen Belgie om maar een voorbeeld te noemen.
Je hebt nu eenmaal officiele israeli (ongeacht religie, geslacht of geaardheid) die dus onderdeel zijn van de officiële erkende staat en democratie Israel, en dan effectief de mensen(vluchtelingen) uit betwiste gebieden, zoals West Jeruzalem en de westbank en dan door het uitblijven van het officieel maken van een Palestijnse staat door de PA (hamas) ook voor de Gazanen. Israel had en heeft nog steeds economisch een rol voor die gebieden. Niet te vergeten dat er voor oktober 2023, een 20K mensen dagelijks kwamen werken in Israel.

Internationaal recht, wat ik ook al eerder aangehaald heb en wat de zaak ook complexer maakt, maakt nog steeds dat die gebieden tot Israel behoren en dus moeten er ook ID's voor voorzien worden. Maar sociaal-politiek gezien willen die mensen niets te maken hebben met Israel en de democratie aldaar, dus is die ongelijkheid ook grotendeels aan zichzelf toe te wijzen (niet verwonderlijk, omdat ze daar beland zijn omdat ze niet meer welkom waren door de landen die hen gestuurd hadden en vonden dat ze gefaald hadden). Dat is oa de reden dat Israel nog steeds water, electriciteit en gas geeft aan gaza en de westbank. Als je Israel kent, dan ken je die dynamieken. Ik vind het triest dat dit niet geweten is. En opnieuw moeten we dan mss eens eerst goed kijken naar ons eigen beleid, alvorens dan met het vingertje te wijzen naar een land wat voor heel wat complexere uitdagingen staat.