Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:36

Wij hadden dit jaar in de planning om te gaan suppen in Florida.. maar zolang Trump aan de macht zit voor ons geen reisjes naar de USA.. zijn er meer bokkers die dit soort trips hebben uitgesteld?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:34

Ik heb het boeken van onze trip uitgesteld, maar ik zie genoeg mensen (op de socials), en heb er een paar gesproken (collega's, vrienden) , die wel gewoon gegaan zijn en het er prima naar hun zin hebben :j

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:37

Vrienden zijn niet gegaan. Zij waren al decennia fervente Amerika-bezoekers en hebben er veel vrienden, dus dat hebben ze niet lichtzinnig besloten.
Familie is er nu maar die hebben vorige maand een kleinkind gekregen wat ze natuurlijk willen zien.
Een kennis idem.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:59

Sassy4barrel schreef:
Wij hadden dit jaar in de planning om te gaan suppen in Florida.. maar zolang Trump aan de macht zit voor ons geen reisjes naar de USA.. zijn er meer bokkers die dit soort trips hebben uitgesteld?

Al sinds Trump 1.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:27

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:36

Nee hoor,

Trump zet niet die Afrikaanse president in zijn hemd.
Trump zet opnieuw zichzelf in het hemd...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:46

Femke_Tweety schreef:
Nee hoor,

Trump zet niet die Afrikaanse president in zijn hemd.
Trump zet opnieuw zichzelf in het hemd...

Klopt, dat is zo.
Maar als gast geconfronteerd worden met deze beelden, dan voel je je toch ongemakkelijk ?

Trump moet het lef hebben om Netanyahu beelden van uitgemergelde of dode Palestijnse kinderen te laten zien.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 06:57

Toch is het wel opvallend. Trump heeft meegekregen dat Zelensky veel positieve reacties kreeg toen die foto's van misstanden van de Russen aan hem liet zien. Dus gaat Trump nu ook beelden van 'misstanden' tonen ...
Het is allemaal show :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:02

En die misstanden? Trump laat een foto zien van Congolese vrouwen begraafplaats die vermoord en verbrand zijn , zogenaamd witte boeren, wat een idioot.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:59

De zogenaamde Big Beautiful Bill is zojuist 215-214 goedgekeurd. Dit betekent het einde van health Care voor miljoenen Amerikanen met een bezuiniging van 500 miljard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:59

Schandalig!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:18

mylittlejoy schreef:
De zogenaamde Big Beautiful Bill is zojuist 215-214 goedgekeurd. Dit betekent het einde van health Care voor miljoenen Amerikanen met een bezuiniging van 500 miljard.

En daar zullen ook Trump-stemmers bij zitten, die iedereen behalve Trump de schuld zullen geven }:)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:27

Wauw... Hulde voor de republikeinen die tegen gestemd hebben, de rest... May you get burned by the }:)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:49

Lieser schreef:
En daar zullen ook Trump-stemmers bij zitten, die iedereen behalve Trump de schuld zullen geven }:)

Klopt, die zijn in extase over de no tax in tips en overwerk. Dat volgend trump overwerk überhaupt niet betaald zou moeten worden, vergeten ze voor het gemak. :')

Of ze zijn te druk bezig met het roepen dat Biden gelogen heeft over z'n kanker, of wie nu echt de president was tijdens zijn termijn.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:04

mylittlejoy schreef:
Lieser schreef:

Klopt, die zijn in extase over de no tax in tips en overwerk. Dat volgend trump overwerk überhaupt niet betaald zou moeten worden, vergeten ze voor het gemak. :')

Of ze zijn te druk bezig met het roepen dat Biden gelogen heeft over z'n kanker, of wie nu echt de president was tijdens zijn termijn.

Volgens mij zit no tax on tips and overtime niet in deze wet? M.a.w dat blijft gewoon

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:58

mylittlejoy schreef:

ik zit de samenvatting te lezen van de BBC. Hoe beeindigd deze wet die healt care?
Ik had gehoopt dat de BBC dat duidelijk zou schrijven, maar ik vind alleen dit:

https://www.bbc.com/news/articles/c0eqpz23l9jo

One of the changes are new work requirements for childless adults without disabilities. To qualify, the bill says, they would be required to work at least 80 hours per month beginning December 2026.

Another change to the programme was requiring re-enrollment to shift from once per year to every six months. Enrollees will also have to provide additional income and residency verifications.

En verder staat er iets over dat er hogere aftrekposten zijn? Want trump had beloofd dat er geen belasting over social security betaald hoefde te worden, dat is niet gelukt, maar voor 65+ wordt het aftrekbare bedrag wel hoger. Dat klinkt mij gunstig, maar gezien de verontwaardiging zal ik het wel niet goed lezen.
Wat is dan het nadeel? (anders dan dat het de staatsschuld opschroeft?)

En er moet meer bijgedragen worden aan het SNAP-programma (iets over nutritients?)

Wie heeft de jip en janneke uitleg? (dus niet de verontwaardigde 'dat je dit nu niet begrijpt want bla bla vind jij dit normaal dan' uitleg) :)

De Guardian zegt wel dat er van alles niet aan klopt, maar niet hoe het dan niet klopt
https://www.theguardian.com/commentisfr ... y-misnamed

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:06

martichr schreef:
Volgens mij zit no tax on tips and overtime niet in deze wet? M.a.w dat blijft gewoon

ik lees net dat dit op het laatste moment alsnog is gewijzigd en dat dit nu wel belastingvrij is..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:10

Cer schreef:
mylittlejoy schreef:

ik zit de samenvatting te lezen van de BBC. Hoe beeindigd deze wet die healt care?
Ik had gehoopt dat de BBC dat duidelijk zou schrijven, maar ik vind alleen dit:

https://www.bbc.com/news/articles/c0eqpz23l9jo

One of the changes are new work requirements for childless adults without disabilities. To qualify, the bill says, they would be required to work at least 80 hours per month beginning December 2026.

Another change to the programme was requiring re-enrollment to shift from once per year to every six months. Enrollees will also have to provide additional income and residency verifications.

En verder staat er iets over dat er hogere aftrekposten zijn? Want trump had beloofd dat er geen belasting over social security betaald hoefde te worden, dat is niet gelukt, maar voor 65+ wordt het aftrekbare bedrag wel hoger. Dat klinkt mij gunstig, maar gezien de verontwaardiging zal ik het wel niet goed lezen.
Wat is dan het nadeel? (anders dan dat het de staatsschuld opschroeft?)

En er moet meer bijgedragen worden aan het SNAP-programma (iets over nutritients?)

Wie heeft de jip en janneke uitleg? (dus niet de verontwaardigde 'dat je dit nu niet begrijpt want bla bla vind jij dit normaal dan' uitleg) :)

De Guardian zegt wel dat er van alles niet aan klopt, maar niet hoe het dan niet klopt
https://www.theguardian.com/commentisfr ... y-misnamed

Je kijkt naar het verkeerde artikel, hier: https://www.theguardian.com/us-news/202 ... tiful-bill staat het uitgelegd.

Samengevat - de rijken worden rijker, 5,2 miljoen arme amerikanen hebben minder toegang tot gezondheidszorg, groene energie initiatieven van biden worden gestopt, er gaat geld naar de anti-immigratiediensten en een muur, en een aantal belastingmaatregelen waar ik niet in thuis ben. Geen goed nieuws voor de arme amerikaan, wel voor de rijke.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:47

Er wordt idd 500 miljard bespaard op gezondheidszorg. Ze zeggen dat dit zal zijn door 1,4 miljoen illegalen van medicaid af te halen, maar die hebben helemaal geen toegang tot medicaid. In werkelijkheid maken veel werkende Amerikanen gebruik van medicaid. Wat waarschijnlijk in de praktijk zal gebeuren is wat er nu gebeurt met ICE: mensen worden op basis van niets bestempeld als illegaal en verliezen hun gezondheidszorg. Maar ik zal even een bron zoeken om uit te zoeken hoe het exact moet gaan werken.

(Edit: hier wordt een en ander al een beetje uitgelegd, aan de hand van een test die arkansas al tijdens trump eerste termijn heeft uitgevoerd:

https://www.vox.com/health/414045/big-b ... icaid-cuts )

Daarnaast wordt gekort op SNAP, wat voedselbonnen levert aan armere Amerikanen, maar ook bijvoorbeeld babyvoeding.

Trump is nu overigens weer met de drug companies bezig:

https://x.com/RpsAgainstTrump/status/19 ... 88731?s=19

"The drug companies are very worried that they're gonna fight. And that's ok. If they fight, we'll just say, 'That's ok, we're just not gonna let you sell any more cars into the US…any more wine or liquor or alcohol”

Kan iemand me helpen het te begrijpen? Lever goedkope insuline, anders mag je geen auto's of alcohol meer hier verkopen? Of wil hij landen waar farmaceutische bedrijven gevestigd zijn sancties opleggen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:06

Ik ga echt de VS niet mijden vanwege Trump. Heel veel Amerikanen zijn afhankelijk van toerisme. En om nou een land te gaan mijden vanwege het beleid... nou nee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:26

nps schreef:
Cer schreef:
Je kijkt naar het verkeerde artikel, hier: https://www.theguardian.com/us-news/202 ... tiful-bill staat het uitgelegd.

Samengevat - de rijken worden rijker, 5,2 miljoen arme amerikanen hebben minder toegang tot gezondheidszorg, groene energie initiatieven van biden worden gestopt, er gaat geld naar de anti-immigratiediensten en een muur, en een aantal belastingmaatregelen waar ik niet in thuis ben. Geen goed nieuws voor de arme amerikaan, wel voor de rijke.

In dat artikel staat niet uitgelegd wat er dan met Medicaid aan de hand is.
Er staat:"these could remove as many as 5.2 million people from Medicaid" maar niet hoe dan. Of wat de maatregelen dan zijn.
Snap en Medicaid staan op de planning voor funding cuts, maar er staat niet hoe dan.

Over belastingen staat er dit: " Taxpayers will be able to write off income from tips and overtime, and interest made on loans for cars assembled in the United States. People aged 65 and over are eligible for an additional deduction of $4,000, provided their adjusted gross income does not exceed $75,000 for single filers or $150,000 for married couples"

daar staat, maar misschien vertaal ik niet goed: "...mensen van 65 en ouder kunnen een extra 4000 'deducten' (ik weet niet wat dat betekent) als ze niet boven de 75.000 aan inkomen uitkomen" Dat klinkt niet als rijke mensen, toch? Dat klinkt als een extra aftrekpost? (maar ik weet niet wat 'deduction' precies inhoud).
Daarnaast mogen mensen de rente op leningen voor amerikaanse auto's aftrekken, is dat wat er staat?

Dank MyLittleJoy, in dat artikel staat iets meer, daar staat dit:
generally, adults without children living in or near poverty — would be required to report at least 80 hours of work every month or another community activity such as volunteering, or they could lose their benefits.
Als dat aansluit op wat er in dat andere artikel staat, namelijk dit "work requirements for childless adults without disabilities" dan is dat toch ook ongeveer vergelijkbaar met 'sollicitatieplicht" voor behoud van je uitkering (niet helemaal natuurlijk maar dat er iets tegenover staat, als je niks mankeert. Dat je op zn minst vrijwilligerswerk doet. voor 10 uur per week.

Kijk, hoe dat uitgevoerd wordt, en of mensen die wel disabilities hebben, dan toch ook moeten gaan 'werken', dat zegt het verhaal nog niet. Gezien hoe er nu dingen uitgevoerd worden, is de kans groot dat het niet helemaal zuiver gaat.

maar heel sec gezien, is het toch geen slecht idee dat als je een door de overheid betaalde dienst krijgt (ziektekostenverzekering) en je mankeert niks (even gechargeerd wat disabled dan inhoudt) , dan kan je daar toch een paar uur per week community service voor doen?

Want dat is denk wel waar de pro trump mensen iets van vonden, mensen die in hun ogen gratis voorzieningen kregen, terwijl ze rokend en drinkend op de veranda hingen (weer gechargeerd, maar het zijn trump stemmers dus vandaar)

Hier moet je toch ook aantoonbaar wat mankeren als je voor een uitkering of iets in aanmerking wil komen (ik weet dat niet zeker, maar er is wel sollicitatieplicht dacht ik, en verder is er een hele riedel aan subsidies waarvan het de vraag is of dat nu wel handig werkt, maar dat is een ander verhaal)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:53

Klopt, je kan er best een positieve draai aan geven. Alleen denk ik persoonlijk dat het in de praktijk niet zo uit zal pakken. In NL heb je idd ook sollicitatieplicht, maar wij hebben veel meer vangnetten, zoals bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag. Als de alleenstaande moeder moet gaan werken om een uitkering te behouden, maar tegelijk veel geld moet betalen om haar kinderen op te vangen, komt ze nog steeds in de problemen. Daarbij komt dat de omschrijving able bodied ook voor interpretatie vatbaar is en het ook maar de vraag is om die mensen aan het werk komen. Het is zoals ik het lees namelijk geen sollicitatie- maar een werkplicht.

Maar met zoveel beleidsplannen van trump is het op papier misschien nog wel te begrijpen, maar gaat het telkens mis met hoe het in de praktijk uitgevoerd wordt, zie DOGE en immigratie. Uiteraard, op papier: alle illegalen eruit, is wat voor te zeggen. In de praktijk: latinos met tattoos zonder proces op het vliegtuig naar el Salvador. Op papier: verkwisting door de overheid beperken, top! In de praktijk: rucksigtlos elk programma schrappen wat je niet aanstaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:03

nee dat is ook wat ik aangaf, dat het een werkplicht (of vrijwilligerswerk) is. Ik vergeleek het met sollicitatieplicht, maar gaf ook aan dat dat een beetje mank gaat.

Inderdaad, able bodied, wat ik ook aangaf, dat is maar de vraag hoe ze dat gaan bepalen. En eens, hoe ze het gaan uitvoeren, dat wordt nog een vraag, gezien hoe ze dingen nu doen.

Qua kinderopvang en kosten, het zou dan gaan om 80 uur per maand, bijna 3 uur per dag. Als je dan vrijwilligt dan kost het alleen maar. (of je medicar moet je verzekering uitcancellen, maar dat zou ik echt niet weten)

Ik ben wel benieuw of er al slagen zijn gemaakt in de echte war on drugs (dat zal wel niet) .. ik struikelde laatst over een insta pagina over fentanyl.. jeeeezes wat een ellende is dat zeg.. niet normaal :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:15

Volgens mij werkt de gemiddelde / armere Amerikaan sowieso belachelijk veel.... of het moet erg vertekenen wat je op TV enzo langs ziet komen. Dat mensen van baan 1 in de vroege ochtend doorgaan naar baan 2 in de middag en soms zelfs naar baan 3 in de avond...en hun kinderen dan maar een uurtje zien terwijl oma er op past ofzo -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:27

dat ook, en qua vakantie valt het ook niet mee
"In the U.S., the number of vacation days employees receive varies widely, but it's generally between 10 and 20 days per year, depending on factors like tenure and industry. Many employers, especially in the private sector, offer between 10 and 15 days after one year of service"
Pensioenleeftijd gemiddeld 67

Qua werk, het ligt er ook aan wat je doet denk ik. Twee (meer) laagbetaalde banen, of 1 beter betaalde baan. De regio waar wij toen op vakantie waren, niet dicht bevolkt, dus weinig bedrijven, werkte de mensen inderdaad vaak twee banen, vnl horeca
maar, dat was maar een klein gedeelte. Wat mensen in steden doen, kantoorbanen oid, geen flauw idee.
Het ligt misschien ook weer aan de staat, ivm income tax. Dat varieert weer van 13 tot 2 procent (het klinkt allemaal heel ingewikkeld vind ik :o )