Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:42

Maar ook vandaag zit Wilders weer te liegen en bedriegen op X.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:45

Oké, mogelijk wespennest dit, maar ik denk dat er hier een aantal dingen langs elkaar heen gaan en ik wil een poging doen om dingen te verklaren hierin:

Ik ben het met Ruitje eens dat "liever Wilders dan Timmermans" geen directe, openlijke belediging is naar Timmermans. Niet zoals "Timmermans is een walgelijke NSB'er" of "Kaag is een heks die op de brandstapel moet", die ook vrolijk de rondte gaan. Je hebt nou eenmaal een voorkeur en deze uitspraak laat simpelweg een voorkeur zien, niet een sneer of een persoonlijke aanval naar datgene wat niet je voorkeur heeft. Ik gok dat Ruitje naar dat oppervlak, naar de letterlijke bewoording dus, kijkt.

Waar de communicatie hier nu volgens mij een beetje langs elkaar heen loopt, is dat de anderen het volgens mij hebben over de laag daaronder. Niet zozeer de mannen zelf, maar hun gedrag en hun acties. Wilders vs. Timmermans is geen gelijke strijd want de mannen staan voor iets diametraal tegenovergestelds; ongemanierdheid (ik druk het even zacht uit) vs. fatsoen.

Als ik zeg "ik heb liever een banaan dan een appel" dan heeft dat voor niemand gevolgen, hooguit voor de groenteboer die meer bananen in moet kopen. Maar dit gaat over heel Nederland, het welzijn en de welvaart van bijna 18 miljoen mensen. De keuze voor een appel of een banaan raakt alleen mij, de keuze voor Wilders of Timmermans raakt heel Nederland. Oók, of misschien zelfs, de mensen die niks met die keuze te maken hebben gehad.

Even vanuit een linkse (of zelfs rechtse, maar sympathiserend met GL-PvdA hierin) lens bekeken hoor, want volgens mij is dat nu in dit topic een beetje het euvel: Kies je voor Wilders, dan kies je ervoor de lijn van polarisatie en haatzaaien voort te zetten wanneer je het niet met elkaar eens bent. Kies je voor Timmermans, dan kies je ervoor de lijn van fatsoen en het op een nette manier met elkaar oneens zijn voort te zetten. Nogmaals, even heel 'biased' dit hoor, maar volgens mij onderstreep ik hiermee de standpunten hierin op de beste manier.

Ik denk dus dat het niet zozeer gaat om of de uitspraak qua letterlijke bewoording beledigend of op de persoon is, maar om wat de uitspraak impliceert.

En ja, andersom zou het hetzelfde zijn, als het gedrag en de acties van de mannen hetzelfde waren. Maar dat is hier, gewoon even heel feitelijk, niet het geval. Je (wie dan ook) kan nóg zo rechts zijn, maar je kan gewoon niet ontkennen dat Wilders een stuk haatzaaiender bezig is dan Timmermans. "Nog altijd liever een fatsoenlijke man dan een haatzaaier" is dan ineens toch anders dan "Nog altijd liever een haatzaaier dan een fatsoenlijke man".

Ik denk dus dat het hier scheef gaat op de laag onder het oppervlak. Klopt dat, denken jullie?

EDIT: grammaticafoutje verbeterd
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 18-05-25 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:00

VuurVleugels: ik vind het een hele goede heldere uitleg waar ik me in elk geval beslist in kan vinden.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:04

Ja Vuurvleugels, voor mij persoonlijk gaat dat absoluut op, het gaat verder dan alleen de neutrale namen noemen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:51

Citaat:
Even vanuit een linkse (of zelfs rechtse, maar sympathiserend met GL-PvdA hierin) lens bekeken hoor, want volgens mij is dat nu in dit topic een beetje het euvel: Kies je voor Wilders, dan kies je ervoor de lijn van polarisatie en haatzaaien voort te zetten wanneer je het niet met elkaar eens bent. Kies je voor Timmermans, dan kies je ervoor de lijn van fatsoen en het op een nette manier met elkaar oneens zijn voort te zetten. Nogmaals, even heel 'biased' dit hoor, maar volgens mij onderstreep ik hiermee de standpunten hierin op de beste manier.

Het gaat inderdaad om de laag eronder. Dat verwoord je krachtig.
Daarom pakte ik het voorbeeld van Rutte erbij..Dat is gewoon een keurige man (niet mijn politieke kleur maar dat is prima) waarvoor ik het ook een belediging vind, zo schreef ik, als hij met Wilders wordt vergeleken.

Dus ik zeg dit niet omdat Timmermans partijvoorzitter is van mijn voorkeurs partij. Daarin wijkt dat af van jouw analyse VV. Maar verder eens.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:43

Goed verwoord VV!

Ik zit WNL en Buitenhof van vandaag terug te kijken. Beide programmaś zijn erg interessant.

Timmermans zit bij Buitenhof en de enorme kennis van de buitenland politiek die hij heeft vind ik indrukwekkend. Sowieso vind ik zijn kennis echt iets waar ik blij van wordt.

En daar heb ik Wilders nog nooit op kunnen betrappen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:48

ruitje schreef:
'Liever Wilders dan Timmermans' ...
'Liever Timmermans dan Wilders'....

Mwah, beiden volgens mij niet zo vreselijk.

Voor mij zijn ze allebei even vreselijk, dus ik ga voor geen van beiden. Ze doen allebei aan verkiezingspraat en stemmingmakerij en dat doen ze op de manier die hun doelgroep het meeste aanspreekt. Als je vaker in dit topic leest dan zie je dat dat vooral bij Timmermans erg goed lukt. Mensen zien hem als kundig en fatsoenlijk en dat beeld is dan kennelijk genoeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:48

Het gaat om de zin van ruitje , niet over hoe je beide mensen ziet!
En op jouw opmerkingen, indien Nederland zich niet had laten op naaien door Geert met z’n 100 beloftes waar geen enkele van is nagekomen behalve 130 km op een klein stukje snelweg en ze hadden met verstand gekozen voor een partij die een goed programma had, doorberekend en wel waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten zouden dragen , dan had het er nu anders uitgezien.
Wanneer je ipv van Timmermans nu yesilgoz had geschreven, dan had je imo volledig gelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:04

Je kunt het met een politicus niet eens zijn, maar zo onbeschoft als Wilders is er geen één.
Zijn twitter-gedrag en opruiende en haatzaaiende teksten naar andere politici vind ik onacceptabel in de politiek.

Dat kan je met geen enkel andere politicus vergelijken.
Hij bereikt er ook helemaal niets mee, tenslotte moet je in de politiek toch samenwerken en compromissen sluiten.
Als je zelfs je eigen staatssecretaris, zoals Coenradi, voor de bus gooit?
Maar vooral vertrouw ik hem niet, door zijn banden met Orban, Putin en Netanyahu.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:20

Het is toch raar, 100.000 mensen die protesteren tegen de genocide in Gaza en het wegkijken van ons kabinet, de grootste demonstratie in decennia en het parlement is stil, doodstil!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:44

BigOne schreef:
Het is toch raar, 100.000 mensen die protesteren tegen de genocide in Gaza en het wegkijken van ons kabinet, de grootste demonstratie in decennia en het parlement is stil, doodstil!

Als je als Kabinet een reactie geeft, krijg je Wilders op je dak.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:52

BigOne schreef:
Het gaat om de zin van ruitje , niet over hoe je beide mensen ziet!
En op jouw opmerkingen, indien Nederland zich niet had laten op naaien door Geert met z’n 100 beloftes waar geen enkele van is nagekomen behalve 130 km op een klein stukje snelweg en ze hadden met verstand gekozen voor een partij die een goed programma had, doorberekend en wel waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten zouden dragen , dan had het er nu anders uitgezien.
Wanneer je ipv van Timmermans nu yesilgoz had geschreven, dan had je imo volledig gelijk.

Maar dat is jouw mening en dat is prima. Ik weet niet meer wie aangaf dat je je hier in dit topic over sommige mensen wel kritisch mag uitlaten en over sommige juist weer niet. Nou, dat klopt dus.

Je hoeft ook niet aan mij uit te leggen dat Wilders en zijn partij het vreselijk slecht doen in het kabinet. Zijn strategie is duidelijk en dei zal ook voorlopig niet veranderen omdat de boze middelmatige kiezer het er nog steeds mee eens is. Ietsjes minder dan eerst, maar nog steeds genoeg om veel stemmen te trekken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:11

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Het laat zien waar Wilders zijn prioriteiten echt liggen. Voor de hardwerkende Nederlander is hij een heel stuk minder volhardend.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:48

Die betalen hem minder dan Israel doet vrees ik...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:57

Flip00 schreef:
Terugkomend op de Week van de Lentekriebels; ik kom pas net tot de ontdekking dat FvD een petitie is gestart onder de titel "Stop de seksualisering van jonge kinderen", waarbij hun pijlen specifiek gericht zijn op de Week van de Lentekriebels. De petitie is al door meer dan 65 duidend mensen ondertekend. Fvd gebruikt als parade paardje de seksualisering van kinderen. Zo zouden, volgens de FvD, jongen kinderen al leren pijpen.
Als je kijkt naar de inhoud van de daadwerkelijke lespakketten wordt de informatie afgestemd op de leeftijd van de kinderen en gaat het oa over grenzen aangeven, verliefdheid, vriendschap en (voor de hogere groepen) voortplanting.
Naar mijn idee worden ouders op voorhand ingelicht over het lesprogramma, of zit ik daar volledig naast? Hoe kan het dan dat er zo veel misinformatie wordt verspreid over de Week van de Lentekriebels?

Dit komt onder andere omdat een christelijke club uit Amerika heel veel geld stopt in deze misinformatie campagne. Geld dat o.a. de FvD opstrijkt voor het verspreiden van misinformatie. Hier is onderzoek naar gedaan, ik dacht door BOOS, en het blijkt dat er vanuit Amerika een netwerk van christelijke clubs bezig is in heel Europa invloed uit te oefenen en hun eigen agenda door te voeren. Hier komt o.a. ook de steun/geld vandaan waardoor het onderwerp 'wel of geen abortus toestaan' ineens weer op tafel is gekomen in de Tweede Kamer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:14

Cultuur onder vuur zit daar ook onder, dacht ik. Naar clubje.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:32

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Kijk maar naar de nasleep van de uitspraken van Halsema, dan snap je toch ook wel dat het kabinet zich nu niet uitspreekt? Het is nogal een spagaat waar ze in zitten over dit onderwerp.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:36

Klopt ja, werd hier eerder ook een link van gedeeld. Was het niet ook bij Nieuwsuur oid, of Zembla? Dat er serieus geld omgaat in deze enge organisaties? Gevonden: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/gods-lobbyisten het was deze. Ook weer gelieerd met Project 2025 .

Flip00 - FvD is vriend van dit soort enge conservatieve clubjes die graag misinformatie verspreiden over Lentekriebels. Alles wat zij erover zeggen is pure angstzaaierij en simpelweg onjuist. Civitas Christiana is overigens aangeklaagd door Rutgers en gelast te stoppen met het verspreiden van valse informatie.

https://nos.nl/artikel/2563945-stichtin ... tekriebels

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:11

nps schreef:
Eigenlijk is het ook een beetje de schuld van VVD, deze coalitie. Die zette ineens de deur open om wél met PVV te regeren, die (extreem)rechtse schreeuwpartij die altijd comfortabel vanuit de oppositie schreeuwde waar niemand mee wilde regeren. Toen werd PVV ineens een serieuze coalitie optie.

Ik snap die felheid tegen Timmermans echt totaal niet. Je kan het niet met m eens zijn, maar waarom toch die vieze, ontzettend persoonlijke haat?

Misschien is deze coalitie ook wel een beetje de schuld van GroenLinks/PvdA. Als één van beide in 2022 wel open hadden gestaan om in het kabinet te stappen, hadden we nu misschien nog een gematigd kabinet Rutte IV gehad. Misschien is het echter strategisch gezien wel een goede zet van GroenLinks/ PvdA geweest.

Ik vermoed dat vvd en CDA bij een volgende verkiezing veel zetels terug krijgen en dat ze na het huidige kabinet misschien wel open staan voor een kabinet met groenlinks/PvdA? De keuze om maar met één van beide om tafel te gaan is nu in elk geval uitgesloten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte_IV

https://nos.nl/l/2482857

Betreft week van de lentekriebels, ouders hebben vooraf geen inkijk in het lesmateriaal. Als dit wel het geval zou zijn zouden er ook niet zoveel misverstanden rondgaan over welk materiaal van de Rutgerstichting nu voor de lessen zouden worden gebruikt. Maar ouders vooraf de mogelijkheid geven om het materiaal in te zien zou misschien wel een oplossing zijn om misverstanden te voorkomen. Lijkt me eigenlijk best verstandig, kan elke ouder zelf onbevooroordeeld zijn mening vormen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:27

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:42

Het zijn vaak dezelfde mensen, volgelingen van Baudet en geloven in complottheorieën.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:56

VuurVleugels schreef:
Oké, mogelijk wespennest dit, maar ik denk dat er hier een aantal dingen langs elkaar heen gaan en ik wil een poging doen om dingen te verklaren hierin:

Ik ben het met Ruitje eens dat "liever Wilders dan Timmermans" geen directe, openlijke belediging is naar Timmermans. Niet zoals "Timmermans is een walgelijke NSB'er" of "Kaag is een heks die op de brandstapel moet", die ook vrolijk de rondte gaan. Je hebt nou eenmaal een voorkeur en deze uitspraak laat simpelweg een voorkeur zien, niet een sneer of een persoonlijke aanval naar datgene wat niet je voorkeur heeft. Ik gok dat Ruitje naar dat oppervlak, naar de letterlijke bewoording dus, kijkt.

Waar de communicatie hier nu volgens mij een beetje langs elkaar heen loopt, is dat de anderen het volgens mij hebben over de laag daaronder. Niet zozeer de mannen zelf, maar hun gedrag en hun acties. Wilders vs. Timmermans is geen gelijke strijd want de mannen staan voor iets diametraal tegenovergestelds; ongemanierdheid (ik druk het even zacht uit) vs. fatsoen.

Als ik zeg "ik heb liever een banaan dan een appel" dan heeft dat voor niemand gevolgen, hooguit voor de groenteboer die meer bananen in moet kopen. Maar dit gaat over heel Nederland, het welzijn en de welvaart van bijna 18 miljoen mensen. De keuze voor een appel of een banaan raakt alleen mij, de keuze voor Wilders of Timmermans raakt heel Nederland. Oók, of misschien zelfs, de mensen die niks met die keuze te maken hebben gehad.

Ik denk dus dat het niet zozeer gaat om of de uitspraak qua letterlijke bewoording beledigend of op de persoon is, maar om wat de uitspraak impliceert.

En ja, andersom zou het hetzelfde zijn, als het gedrag en de acties van de mannen hetzelfde waren. Maar dat is hier, gewoon even heel feitelijk, niet het geval. Je (wie dan ook) kan nóg zo rechts zijn, maar je kan gewoon niet ontkennen dat Wilders een stuk haatzaaiender bezig is dan Timmermans. "Nog altijd liever een fatsoenlijke man dan een haatzaaier" is dan ineens toch anders dan "Nog altijd liever een haatzaaier dan een fatsoenlijke man".

Ik denk dus dat het hier scheef gaat op de laag onder het oppervlak. Klopt dat, denken jullie?

EDIT: grammaticafoutje verbeterd

Mooie post! Voor het grootste deel mee eens.

Maar waar het voor mij wringt is 'de laag eronder' . Ik snap namelijk dat een linkse stemmer, of iemand die niets heeft met Wilders een enorme laag eronder ziet.

Maar is die er dan ook echt?

Ik ging bijvoorbeeld mega aan op de Groot, ik vond dat een van de meest vreselijke mensen in de politiek. Fatsoenlijke doen, maar in de laag eronder heel naar zijn naar boeren.

Ik ben echter wel steeds bezig met reflecteren en denken: Is dat dan ook echt een vreselijke man? Of zijn het niet mijn denkbeelden waardoor ik iemand niet moet?

Wilders vinden ik best een tak apart, ik denk dat er weinig mensen zijn die zijn manier van communiceren verbindend vinden.

Maar zoals er hier over van der Plas, of NSC gesproken word, dan denk ik: iets kan je kleur niet zijn en je kan het op inhoud oneens zijn. Maar is het dan een vredelijk mens/partij?

Ik vind Timmermans een uitermate fatsoenlijke politicus, niet mijn kleur, wel degelijk. Zo kan ik er nog wel 10 noemen.

Ik heb een voorstel: als alle linkse stemmers eens rechtse huidige politici noemen die ze wel fatsoenlijk vinden, of vinden functioneren? Dat zou ik erg boeiend vinden!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:00

Ik vond bv Kees van der Staaij van de SGP een heel fatsoenlijke man. Zijn denkbeelden staan me niet aan, maar de manier van doen was altijd netjes, mild en vriendelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:07

Ja, daar kan ik mij wel in vinden, ik heb dat ook met die van de CU.