Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 00:57

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:54

Vanochtend een heel triest en interessant artikel in de New York Times: Israëlische officieren geven aan dat Gaza aan de rand van een hongersnood staat als de toegang tot hulp niet spoedig wordt hersteld. Amerika en Israël hebben plannen om nieuwe noodpunten te gaan openen in Gaza, waarbij ze de bevolking van het noorden naar het zuiden willen gaan verplaatsen, om Hamas strijders tussen de gewone bevolking uit te kunnen plukken. De zorg is echter dat deze punten niet voltallig genoeg zijn, en dat met het verplaatsen van de bevolking juist de mensen die de hulp het hardst nodig hebben, geen goede toegang tot hulp zullen krijgen.

Daarnaast lijkt er een rift te ontstaan tussen Amerika en Israël: Trump is in het Midden-Oosten, maar gaat niet op bezoek bij Netanyahu.

Hier een linkje voor het hele artikel: https://www.nytimes.com/2025/05/13/worl ... =url-share

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:54

hwn schreef:
Voor de Nederlanders die ook hun steentje willen bijdragen: op 18 mei trekt men een menselijke rode lijn in Den Haag. Al 15000 aanmeldingen, maar er mogen er nog meer zijn:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 8316051518

Nou nee bedank er voor. Hoop wel dat het zonder rellen en slopen gaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:22

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:35

Vreselijk Karuna!

Ik zag net een mooi, maar vooral tragisch filmpje van een Nederlandse arts in Gaza.
Zo iemand is voor mij echt een held.
Je goed betaalde baan en veilig leven in Nederland (tijdelijk) opgeven om mensen te helpen met amper middelen en gevaar voor eigen leven.

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2566882- ... tgemergeld

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:37

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 00:58

CharleyT schreef:
hwn schreef:
Voor de Nederlanders die ook hun steentje willen bijdragen: op 18 mei trekt men een menselijke rode lijn in Den Haag. Al 15000 aanmeldingen, maar er mogen er nog meer zijn:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 8316051518

Nou nee bedank er voor. Hoop wel dat het zonder rellen en slopen gaat.

Bij ons zijn alle vredesbetogingen al probleemloos verlopen, alleen de dagelijkse bijeenkomst aan de Beurs in Brussel deelt de politie blijkbaar klappen uit, maar dat zijn een groep "echte" Palestijnen (die zich gelukkig niet snel laten provoceren, de hooligans hebben het ook al geprobeerd) en geen blanke vredesorganisaties.

Ik las net op FB een heel mooi idee voor een éénstatenoplossing. OK, misschien onwaarschijnlijk momenteel, maar wij mogen toch ook dromen zoals Martin Luther King, niet? Ik heb hem even gekopieerd:

Palestijn en Jood hebben beiden ‘recht' op hun geboortegrond. Zij kunnen het land 'van de rivier tot de zee' met elkaar delen: samen een nieuwe staat creëren onder een nieuwe naam, een nieuwe grondwet en met een nieuwe vlag (waarom geen olijfboom op een wit veld), en met gelijke rechten voor alle burgers. Op die manier hoeft de ‘voormalige’ Palestijn niet terug te keren naar het land – het land keert terug naar hen. 'Palestina' wordt dan opgeborgen in 'Israël', en 'Israël' in 'Palestina', tot vrede en veiligheid van elk. De 'voormalige' Palestijn die in het verleden eigendom, bedrijf of geld verloor, kan financieel worden gecompenseerd; dit geld kunnen zij gebruiken om te hervestigen of herbouwen. De twee volken kunnen elkaar amnestie verlenen voor het geweld, het moorden uit het verleden (leiders verantwoordelijk voor geweld kunnen op inactiviteit gaan). De asymmetrie van het historische onrecht wordt dan gecompenseerd door het gedeelde welzijn in het heden. Dit staat persoonlijk initiatief tot erkenning, compensatie en heling niet in de weg. Het ‘Heilig Land’ is een geesteshouding op de eerste plaats, een houding van kalmte en redelijkheid, van nederigheid (eenvoud), van eerlijkheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:30

Dat zou fantastisch zijn maar dat kan niet zolang Hamas bestaat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:37

Mooie droom hoor, maar de regel "From the River to the Sea" is provocerend op zichzelf.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:43

hwn schreef:
Bij ons zijn alle vredesbetogingen al probleemloos verlopen, alleen de dagelijkse bijeenkomst aan de Beurs in Brussel deelt de politie blijkbaar klappen uit, maar dat zijn een groep "echte" Palestijnen (die zich gelukkig niet snel laten provoceren, de hooligans hebben het ook al geprobeerd) en geen blanke vredesorganisaties.

Ik las net op FB een heel mooi idee voor een éénstatenoplossing. OK, misschien onwaarschijnlijk momenteel, maar wij mogen toch ook dromen zoals Martin Luther King, niet? Ik heb hem even gekopieerd:

Palestijn en Jood hebben beiden ‘recht' op hun geboortegrond. Zij kunnen het land 'van de rivier tot de zee' met elkaar delen: samen een nieuwe staat creëren onder een nieuwe naam, een nieuwe grondwet en met een nieuwe vlag (waarom geen olijfboom op een wit veld), en met gelijke rechten voor alle burgers. Op die manier hoeft de ‘voormalige’ Palestijn niet terug te keren naar het land – het land keert terug naar hen. 'Palestina' wordt dan opgeborgen in 'Israël', en 'Israël' in 'Palestina', tot vrede en veiligheid van elk. De 'voormalige' Palestijn die in het verleden eigendom, bedrijf of geld verloor, kan financieel worden gecompenseerd; dit geld kunnen zij gebruiken om te hervestigen of herbouwen. De twee volken kunnen elkaar amnestie verlenen voor het geweld, het moorden uit het verleden (leiders verantwoordelijk voor geweld kunnen op inactiviteit gaan). De asymmetrie van het historische onrecht wordt dan gecompenseerd door het gedeelde welzijn in het heden. Dit staat persoonlijk initiatief tot erkenning, compensatie en heling niet in de weg. Het ‘Heilig Land’ is een geesteshouding op de eerste plaats, een houding van kalmte en redelijkheid, van nederigheid (eenvoud), van eerlijkheid.

Dat is een utopie. Bovendien zou het alles opnieuw openen: Jordanië en Egypte zouden dan ook land moeten afstaan, omdat diezelfde logica over grenzen en gebieden zou gelden. Als de 'werkelijke Palestijnen' (Joden, Druzen, moslims en christenen die er leefden vóór en tijdens het Britse mandaat) hun recht op het land opeisen, dan zou dat ook betekenen dat Joden en andere minderheden in het hele Midden-Oosten vrij zouden moeten kunnen leven met gelijke rechten, zonder beperkingen (krijg dat maar eens verkocht). Dit zou ons terugbrengen naar de periode van 1920-1948, toen 95% van het land aan moslim-Arabische staten werd toegewezen en sindsdien etnische zuiveringen hebben plaatsgevonden die tot op de dag van vandaag voortduren (en dan ga ik nog niet in op de onderlinge conflicten binnen de islamwereld). Plus dat zou precedenten scheppen voor elke bestaande staat en dan komen we terug op het internationale constitutioneel recht

Hiermee wordt het conflict echter opnieuw gereduceerd tot een kwestie van grond, terwijl dat niet de kern van het probleem is. Juist hier zit de fundamentele twist: zolang deze diepere realiteit niet wordt erkend, blijven gesprekken en onderhandelingen naast de kern van de zaak en zal een duurzame oplossing uitblijven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:17

Vandaag in het NRC: Ook experts vinden dat Israel genocide pleegt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:02

Benzz schreef:
Vandaag in het NRC: Ook experts vinden dat Israel genocide pleegt.

Net als veel maatschappelijk betrokken organisaties als Artsen zonder Grenzen, Rode Kruis, Oxam Novib enz.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:50

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:38

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:27

Meer dan 100.000 betogers in Den Haag vandaag. Dat vind ik wel geweldig! Kon helaas niet, maar had wel wat roods aangetrokken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:09

Dat is super, Benzz (Al deden wij het ook niet slecht vorige week in België.

Ik zit nu op de trein naar huis: in Brussel is er dagelijks een niet aangevraagde betoging aan de Beurs, en de politie begint driest op te treden. Gisteren liepen onze jongens met hun vlaggen tussen de Pride (Dat willen we toch graag, moslims en LGBTQ die verbroederen) maar de politie pikte de woordvoerders eruit en voerde hen af. Ook LGBTQ deelde in de brokken.

Doordat ik een lange reistijd heb, kon ik vandaag niet zien hoe het afliep, maar het leek momenteel wel ok. Ik denk dat we deze strijd gewonnen hebben, want er komen steeds meer mensen opdagen. Wel extreme politiemacht voor zo n klein groepje mensen, hopelijk maken ze er dan achteraf geen kat en muis spelletje van.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 05:37

Echt super van de betogingen! Dan krijg ik weer een klein beetje vertrouwen in de medemens!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:39

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:48

Electra63 schreef:
https://www.trouw.nl/opinie/de-viering- ... ~b47b6cda/

Een rake column van schrijver Benali.

Ik zag ook nog een Insta-post van Sinan, zo treffend.

https://www.instagram.com/p/DJyknsaoB_7 ... Rza3I3NW5u

Het verschil tussen deze twee teksten valt mij op. Die van Benali gaat voor mij te breed en teveel schuin-naar-boven waardoor ik denk dat een deel met een plofje in het zand valt bij lezers.
Die van Can is beeldender en treffender in het aanspreken van de lezer. Wel met een boogje, maar dat mag. Dit gaat (imo) over de kern en dat is vergelding.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:13

Ik volg hun beiden op SM.
Zij hebben beiden een mening, maar zijn geen anti-semieten.

Benali is echt een schrijver en Sinan een documentaire-maker.

Ik hoor en zie hun veel liever dan bijvoorbeeld een Weird Duk of Wilders.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:24

Electra63 schreef:
Ik volg hun beiden op SM.
Zij hebben beiden een mening, maar zijn geen anti-semieten.

Benali is echt een schrijver en Sinan een documentaire-maker.

Ik hoor en zie hun veel liever dan bijvoorbeeld een Weird Duk of Wilders.

Snap ik, het is ook een wereld van verschil, ik ken het werk van Benali en ik kijk ook de documentaires van Can, maar ik houd het niet altijd vol om ze in 1 keer af te kijken. Het viel me wel tegen van Benali dat hij zijn column startte met "Ik", dat vind ik nooit zo mooi. Wij mochten dat vroeger op school niet, zit nogal diep :') .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:43

Misschien omdat het een persoonlijke column is en hij zijn persoonlijke mening verkondigd?

Ik zie Sinan ook graag in praatprogramma's, hij is rustig en kan goed vertellen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:45

Ik zie Sinan ook heel graag, in praatprogrammas maar ook de interessante docuś die hij maakt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:57

Electra63 schreef:
Misschien omdat het een persoonlijke column is en hij zijn persoonlijke mening verkondigd?

Ik zie Sinan ook graag in praatprogramma's, hij is rustig en kan goed vertellen.

Dat zou kunnen, maar zo zie je maar weer dat de lezer erdoor afgeleid kan zijn. Toch heb ik zijn column aandachtig gelezen hoor, maar het is minder toegankelijk dan hoe Can schrijft. Can zit wel goed met zijn imago, het past heel goed bij hem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:31