Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:38

Het is voor de man het beste als hij zich terugtrekt en niet meer van dit soort meningen deelt in het openbaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:39

Hij was zelf in de positie om verandering aan te brengen. Inderdaad Veronica, afscheid nemen en afstand houden, voor iedereen het beste.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:46

Hij heeft wel gelijk dat de politiek een giftige slangenkuil is geworden, maar dat komt ook doordat hij z’n fiat aan een radicaal rechtse regering heeft gegeven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:52

BigOne schreef:
Tja, wie zei er ook alweer nooit met pvv te regeren? Juist ja. Dan moet je niet na schoppen maar eens goed in de spiegel kijken.

Precies, neem waardig afscheid en ga niet na trappen etc in je afscheidsrede/interview. Bleek toch een zwaar overschatte partijleider te zijn die dan ook nog met PVV gaat samenwerken. Hopelijk verdwijnt NSC helemaal uit de kamer plus nog wat van die kleine clubjes die veel lawaai maken en weinig bij dragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:58

Omtzigt blijft voor mij een goede politicus. Hij heeft veel betekend voor een grote groep mensen die zo in de steek gelaten waren. Helaas kreeg hij een burnout en kon hij niet verder mee. Een burnout is echt een groot probleem en ik denk dat hij net als heel veel mensen dat onderschat heeft. Ik had dit verwacht, heb teveel gezien om me heen wat burnout doet en hoe lastig het is om daar weer bovenop te komen.
Hij is niet mijn politieke kleur, maar ik heb nog steeds veel respect voor hem.
De vraag voor mij is wat NSC gaat doen. Is het einde verhaal of gaan ze toch het verschil maken. Want het lijkt me voor de partij ook fijn dat ze nu wel de handen vrij hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:36

Ik ben nooit een echte fan geweest van Omtzigt.
Hij was niet de enige politicus die zich heeft ingespannen voor de toeslagenouders, ook Leijtwn van de SP en Farid van Denk.
Omtzigt kreeg wel meer credits.

Hij was wel ooit een onderdeel n.a.v. de Bulgarenfraude, op de zware controles (en etnische profileren) op de toeslagenouders.
Ik vond hem tegenvallen toen hij de verkiezing verloor van de Jonge.
Maar vooral vind ik hem hypocriet door de samenwerking met de PVV en het accepteren van hoe politici worden afgezeken door Wilders.
Hij was, net als Wilders, één van de langstzittende politici in de Kamer en ze zijn/waren toch behoorlijk aan het pluche gehecht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:06

Pien, Omtzigt mag dan als een leeuw gevochten hebben voor de mensen van de toeslagenaffaire maar hij was mede verantwoordelijk voor de oorzaak .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:22

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:37

Omtzigt is in mijn ogen voornamelijk 'groot' geworden vanwege de 'functie-elders-affaire'. Mensen stemmen graag op een underdog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:58

pien_2010 schreef:
Hier de link naar het artikel die het uitlegt

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... nschandaal

Beroerd artikel. Qua toon stemmingmakend, maar inhoudelijk ook niet sterk. Sowieso klopt het uitgangspunt niet: de toeslagenaffaire is niet zomaar het gevolg van een keuze om meer fraude op te sporen en tegen te gaan, maar vooral om dat te doen op een onzorgvuldige, haastige, kwaadaardige wijze.

En dan missen we bijvoorbeeld wat Alex Brenninkmeijer destijds ook al in een rapport schreef: dat er niet alleen heel veel onschuldige mensen heel hard beboet worden, maar vooral ook dat er een keuze gemaakt wordt om dat vaker te doen in situaties waar het strafrecht niet hoeft te worden ingeschakeld. De echte grote fraudeurs horen in het strafrecht, en dan horen daar eisen bij over controleerbaarheid en recht op verdediging en dergelijke.

Het schandelijke in de affaire is wat mij betreft dat men willens en wetens de rechtsbescherming van mensen omzeilde via allerlei trucs. Dat heb ik Pieter Omtzigt nooit horen bepleiten. Willen weten wat er gebeurt als er een (strafrechtelijk) verdachte naar het buitenland gaat is iets heel anders dan op grond van afkomst willekeurig mensen hun geld af te pakken.

Ook wordt overgeslagen hoe groot het effect was van dat algoritme wat snelsnel zonder bonnetjes werd ingesteld. Daarbij wist men prima dat het niet in de haak was (want daarom moest het in een weekend en zonder verslaglegging), en puur gebruikmakend van de heisa.

Dat zijn keuzes, en die zijn heel nadrukkelijk gemaakt achter gesloten deuren om kritiek en verantwoording te vermijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:00

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:10

Om heel eerlijk te zijn vind ik het maar een raar verhaal dat je particuliere verhuurders hun inkomsten niet kunt afpakken.
Kan dat niet? Of wil Keijzer dat gewoon njet?

Huurverhoging voor alle sociale woningbouw van de baan, particuliere huur wel omhoog - https://nos.nl/l/2567550

De lage en middeninkomens worden ook al jarenlang nauwelijks gecompenseerd voor alle prijsstijgingen. Waarom moeten de rijken dan wel zo nodig gecompenseerd worden?

Of weet iemand misschien of er echt een wet is die dit onmogelijk maakt?
Ik zou weleens willen weten hoe dit Juridisch precies zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:37

Vvd beleid !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:38

BigOne schreef:
Vvd beleid !

Dat komt dan neer op gewoon niet willen.

Dat soort rare dingen zijn er wel vaker aan de hand dat iets totaal onmogelijk is. Zoals bijvoorbeeld met het velagen van de BTW op groente en fruit. Totaal onmogelijk vanwege de systemen van de belastingdienst werd er gezegd. Gerichte BTW verhogingen waren opeens heel makkelijk te realiseren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:18

Maar Keijzer is van de BBB. De middelste B telt dan even niet mee denk ik?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:09

Loretta schreef:
Om heel eerlijk te zijn vind ik het maar een raar verhaal dat je particuliere verhuurders hun inkomsten niet kunt afpakken.
Kan dat niet? Of wil Keijzer dat gewoon njet?

Huurverhoging voor alle sociale woningbouw van de baan, particuliere huur wel omhoog - https://nos.nl/l/2567550

Dit is nog niet zeker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:36

De Volkskrant heeft een artikel (achter betaalmuur) met als inleiding

Citaat:
Verbod op pesticiden in de landbouw? BBB wil eerst eens bewijs zien, blijkt tijdens Kamerdebat

https://www.volkskrant.nl/politiek/verb ... ~be1c0303/

:7
Puur vertraging op vertraging op vertraging. En ondertussen is de biodiversiteit dramatisch gedaald. Geld is belangrijker als gezond leefomgeving. Zo zonde...dit en gemiste kans.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:40

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:38

En met die gigantische grote oppervlakten waar die pesticiden gebruikt word krijg je er als gemiddelde burger heel wat van binnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:02

Loretta schreef:
En met die gigantische grote oppervlakten waar die pesticiden gebruikt word krijg je er als gemiddelde burger heel wat van binnen.

Wat ik het stuitende vindt is dat in Frankrijk parkinson een erkende beroepsziekte is van de boeren. Zodra je als boer die diagnose krijgt val je met al je ziektekosten onder de staat.
Het is bewezen dat dit veroorzaakt wordt door pesticiden. Ook dat het zeer slecht is voor de biodiversiteit en de mens dus.
En dan gaat de BBB een onderzoek! doen want is niet voldoende bewezen. Allemaal vertraging vanuit de agro industrie en grote onwil om "de koe nu eens echt bij de hoorns te pakken". gewoon onverantwoordelijk kort termijn beleid. Dat zie je terug op alle terreinen.
Gisteren een heel item bij Nieuwsuur over de afvalslakken van TATA STEEL die bekende grote (verontreiniging) problemen geeft (weten ze al vanuit 2009) en toch kreeg Waterstaat opdracht vele jaren later om dit te verwerken onder het afval overal in Nederland. Er is grote onwil bij de industrieën om de problemen echt aan te pakken. Toen TATA STEEL om commentaar werd gevraagd en aangaf graag mee te werken heeft mijn man. De TV uitgezet _O- van boosheid.

Altijd en overal is het hetzelfde liedje. Doen alsof de wil er is om er iets aan te doen en gewoon vertragen vanwege het grote verdienmodel dat er onder ligt en boos zijn op mensen die dit niet willen en er voor strijden en zaken winnen bij de rechter. Die hebben het dan gedaan. Het is de omgekeerde wereld en heel heel slecht voor de toekomst voor de wereld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:36

Op nos.nl stond een uitgebreid en neutraal overzicht van wat het kabinet tot nu toe wel en niet waargemaakt heeft van hun uitgangspunten en waar ze nog mee bezig zijn. Het was ontluisterend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:40

prompter schreef:
Op nos.nl stond een uitgebreid en neutraal overzicht van wat het kabinet tot nu toe wel en niet waargemaakt heeft van hun uitgangspunten en waar ze nog mee bezig zijn. Het was ontluisterend.

Het is echt een en al amateurisme. Ondertussen stapelen de problemen zich op en verergeren alle problemen alleen maar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:11

Als je ziet ook. Vliegveld Lelystad zou absoluut niet meer opengaan voorvakantievluchten want stikstof enz. Daarvoor was er al stikstof ruimte van boeren uit Gelderland opgekocht. Maar alsnog na veel verkeerde cijfers en verkeerde onderzoeken en achterhouden van de juiste info was het definitief een nee.

En nu f35 straaljagers, die lawaaidingen gaan er zeer waarschijnlijk komen en daarom dan ook burgerluchtvaart want alleen straaljagers was onzin. Tot zover regelgeving wetten waar iedereen zich aan moet houden. -O- Arme mensen daar. Hoe wordt je bedot. De geluidsoverlast zal vooral over overijssel en gelderland gaan. Ik heb die f35 op texel kunnen horen maar wasr een f16 nog wel te doen is, deze straaljagers maken een heel pak meer herrie %)

Ik woonde vroeger in het oefengebied vanLaarbruch maar dat viel in het niets bij de landurige herrie van deze dingen.

Ik heb in Lelystad gewoond, twee keer en de tweedekeer zijn we gevlucht ivm overlast van schiphol en een wachtgebied boven een toen nieuwe woonwijk, niet tof van 4.00 tot na 0.00 iedere paar minuten cirkelende vliegtuigen boven je huis -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:15

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:

Wat ik het stuitende vindt is dat in Frankrijk parkinson een erkende beroepsziekte is van de boeren. Zodra je als boer die diagnose krijgt val je met al je ziektekosten onder de staat.
Het is bewezen dat dit veroorzaakt wordt door pesticiden. Ook dat het zeer slecht is voor de biodiversiteit en de mens dus.
En dan gaat de BBB een onderzoek! doen want is niet voldoende bewezen. Allemaal vertraging vanuit de agro industrie en grote onwil om "de koe nu eens echt bij de hoorns te pakken". gewoon onverantwoordelijk kort termijn beleid. Dat zie je terug op alle terreinen.
Gisteren een heel item bij Nieuwsuur over de afvalslakken van TATA STEEL die bekende grote (verontreiniging) problemen geeft (weten ze al vanuit 2009) en toch kreeg Waterstaat opdracht vele jaren later om dit te verwerken onder het afval overal in Nederland. Er is grote onwil bij de industrieën om de problemen echt aan te pakken. Toen TATA STEEL om commentaar werd gevraagd en aangaf graag mee te werken heeft mijn man. De TV uitgezet _O- van boosheid.

Altijd en overal is het hetzelfde liedje. Doen alsof de wil er is om er iets aan te doen en gewoon vertragen vanwege het grote verdienmodel dat er onder ligt en boos zijn op mensen die dit niet willen en er voor strijden en zaken winnen bij de rechter. Die hebben het dan gedaan. Het is de omgekeerde wereld en heel heel slecht voor de toekomst voor de wereld.

In de Oosterschelde zijn HEEEEEL veel staalslakken gestort, duikers waren al bang er voor, maar nu worden er echt nog maar HEEEEEL weinig kreeften waargenomen.

Nu willen ze gaan onderzoeken waardoor het komt.

Hetzelfde met een plas waar ik wel in duik. Deze zandwinput zou gedempt worden omwille van 'de natuur' (we hebben in Nederland geen echte natuur, alleen cultuurlandschap). Dus er zijn over enige jaren wel 30.000 vrachtauto's met grond in gedumpt. En toen ineens: alle vissen dreven dood aan de oppervlakte. Bleek dat er tarragrond in gedumpt was, en an sich is dat niet direct giftig voor de mens, toch gaan planten en dieren er door dood. Dus de omwonenden wilde dat het dempen van de zandwinput zou stoppen. Dat is uiteindelijk ook gebeurd. Er werden jaren geen libellen, padden, kikkers en vogels waargenomen rond de put. Nu duiken wij er af en toe en inmiddels zijn er weer padden waargenomen, de plas zit op de plek waar NIET gestort is vol met waterplanten, waterslakken, mosdiertjes (nu leven die ook in sterk vervuild water), en veel soorten kokerjuffers (en natuurlijk zien we ook de larves van de pluimmug, maar die leven ook in sterk vervuild water). De kant waar al die grond in gedumpt is is op de bodem nog steeds geheel kaal. Langs de kant groeit wel weer gras en zie je ook ganzen. Ganzen zijn echter weer niet in grote getale gewenst voor de waterkwaliteit (net als dat honden die zwemmen in het water ook de waterkwaliteit kunnen aantasten). Boven water worden weer vlinders waargenomen. Onder water heb ik tot nu toe alleen dode kreeften gezien, maar die vergaan wel na een aantal maanden, dus dan is die sterfte vrij recent. Levende nog niet gezien, maar je verwacht op basis van vrij recente dode dat er toch wel wat levende in moeten zitten. Er zitten wel te veel rode watermijten in waardoor de minimale hoeveelheid aan padden/kikkerlarven die we enige weken terug zagen inmiddels weer tot 0 gereduceerd is.
We hebben omwonenden aangeboden om op het diepste punt (zicht is daar 0, leeft ook niets) watermonsters te nemen, en dat gaan ze overleggen met de beheerder. Want stel het water lijkt nu weer goed genoeg voor vissen, dan zou je die er ook weer in uit kunnen zetten om zo het verdere herstel voor elkaar te krijgen.

Er wordt soms echt te gemakkelijk gedacht over het verplaatsen van afvalgrond of staalslakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:16

In Eerbeek ligt ook zo n bult in het bos bij een woonwijk. De "planten" eromheen zijn dood pf raar en er is een vieze kleur rondom. Veel bloedneuzen en longproblemen bij de omwonenden. En wat zegt de ggd weinig risico daar is al jaren een hoop gedoe over terecht