Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De WOLF is ook in Heede - tips hoe je voorzichtig moet zijn in omgaan met de wolf
De wolf werd in Duitsland lange tijd als uitgestorven beschouwd – nu is hij weer thuis in Nedersaksen. Maar zijn leefomstandigheden zijn veranderd: de nederzetting door mensen is dicht geworden, en wegen nemen het steeds meer gebruikte landschap over. In Heede was de wolf ook meerdere keren gezien in gebieden langs de Ems van het vaar vliegveld tot de Emsbrug. Tijdens zijn patrouilles nadert hij ook de plaatselijke woningbouw, waar ook al direct contact is geweest met een hond.
Wij als gemeente Heede hebben alle WOLF waarnemingen die wij kennen direct gemeld bij de betreffende autoriteiten. Daarnaast hadden we al een afspraak ter plaatse georganiseerd met een wolvenconsulent, de vertegenwoordiger van de Lagere Natuurbehoudautoriteit LK Emsland en de betrokken gebiedseigenaren, om te begrijpen en uit te wisselen.
De terugkeer van de wolf stelt alle kanten voor een belangrijke taak: vredig naast elkaar leven. Het cruciale is of hij wordt gezien als wat hij is: een wild dier dat als natuurlijk onderdeel van de biodiversiteit een plaats heeft in het natuurlijke huishouden. De wolf is een door Europees recht beschermde soort, die ook in Duitsland onder een verhoogde beschermingsstatus valt. Wolven mogen niet gedood of gewond worden. Maar net als bij andere dieren staat de veiligheid van de mens voorop.
De wolf is echter meestal geen gevaar voor mensen. Dieren gaan mensen meestal uit de weg, waarbij jonge wolven nieuwsgierig zijn dan volwassen dieren.
Auto's en huizen worden door de wolf niet geassocieerd met mensen en worden dus niet als bedreiging gezien. Wolven gebruiken nederzettingen als normale delen van hun leefomgeving – meestal in de schemering en nacht, wanneer ze minder gestoord worden door mensen, maar soms ook overdag. Zelfs in gebieden waar wolven leven, kun je dus vrij blijven bewegen.
Kijk voor meer informatie op:
https://www.heede-ems.de/
Citaat:Start ins neue Wolfsmonitoringjahr 2025/2026
Das Monitoringjahr 2025/2026 hat am 1.Mai begonnen. Während die Auswertung der Daten aus dem Vorjahr noch läuft, gibt es bereits die ersten Reproduktionsnachweise im neuen Monitoringjahr: In drei Territorien wurde jeweils eine laktierende Fähe bestätigt – ein klarer Hinweis auf Nachwuchs. Der Rudelstatus gilt damit dort bereits als nachgewiesen.
In den kommenden Wochen ist mit weiteren Reproduktionshinweisen zu rechnen. Zunächst meist durch laktierende Fähen, ab Juni dann durch erste Welpennachweise.
Wichtig: Der Status jedes Wolfsterritoriums muss jedes Monitoringjahr erneut bestätigt werden.
Weitere Infos zu allen aktuell nachgewiesenen Territorien gibt es über den Link: https://www.wolfsmonitoring.com/monitor ... erritorien
Quelle: Mross/DJV
Citaat:Lunteren Gelderland
15-05-2025
07.00 uur
Wolf gezien thv de lage valkseweg 128 in Lunteren, schijnt dagelijks gezien te worden in deze omgeving.
Liep richting Harskamp
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:En dan loopt ie daar! Yikes!
Oog in oog met de wolf
Xavi, doorgaans sullig, een allermans vriend en altijd in voor een kwispel, rent de deur uit, op het tuinhek af. Zet zijn lichaam in standje Hulk, haren in coupe spikes en produceert een grom die opborrelt uit het diepst van zijn wezen.
Pieter volgt hem, kijkt waar Xavi naar kijkt, en ziet Bor op z’n dooie akkertje voorbij stiefelen.
Ja, die Bor! Die de Wolf van z’n achternaam heet.
Voordat Pieter zich kan verbazen stuift ónze wolf langs het hek, zoekt een opening in het hek, ziet dat hij eroverheen kan, maakt aanstalte om te springen…
Maar Pieter neemt een snoekduik en tackelt onze beschermer net op tijd. Xavi en Pieter tuimelen over elkaar heen in het gras, terwijl de echte wolf ons stekje alweer verlaten heeft.
Pieter belt mij terwijl ik bij mijn kapper zit. Ik neem op met mijn horloge om te zeggen dat het niet lekker uitkomt. Hij heeft daar geen boodschap aan en steekt van wal. ‘Wolf… liep op ons pad… Xavi woest… wilde erachteraan…’ Wat mij restte, behalve een scheve pony?
Angst.
Waar Pieter de wolf wel eens eerder verderop gezien had en een andere route koos, kan ik dat natuurlijk niet.
Ik zie heel wazig, ik heb geen contrast en ik heb geen overzicht. Pas als die wolf vlak voor me staat, zie ik hem. En dan nog, weet ik niet of ik hem als hond of als gevaar zou bestempelen.
Nu ben ik doorgaans geen angsthaas - ik poep niet zo snel in mijn broek - maar van dit akkefietje liet ik toch even een remspoor na.
Ik wandel daar vaak. Alleen, met Xavi en straks met Lexi. Maar ik zie die wolf niet! En hoewel ze doorgaans geen mensen opzoeken en liever een konijntje verorberen dan een onderbeen, vertoonde deze wolf toch vreemd gedrag. Hij liep op klaarlichte dag vlak langs ons huisje en even later liep hij even verderop op een man met een hond af (zie het filmpje). (overigens hebben we hier melding over gedaan bij het wolvenmeldpunt)
Nu is een Tena-lady veelzijdig in gebruik, dus ik bekommer me niet om een paniekvlekje in de broek.
Nee, ik ben niet bang voor mijn eigen veiligheid, maar ik ben wel als de dood voor die van mijn honden.
Wat doet deze wolf als ik nietsvermoedend met Xavi zijn avondrondje wandel? En Xavi schiet in zijn beschermingsmodus? En wat als Lexi haar geleidewerk doet en oog in oog met de wolf komt te staan?
Pffff wat voel ik mij als slechtziende met mijn lieve harige hondenvriendje Xavi en straks mijn ogen op vier pootjes, mijn trouwe geleidehond Lexi, zo ontzettend kwetsbaar.
Wat moet ik nu doen? Tips van mede-hondenliefhebbers en ervaringsdeskundigen zijn meer dan welkom.
Groetjes Annemiek
Als je dit bericht wil delen, zou dit heel fijn zijn. Ik breng dit bericht met humor, maar het onderwerp neem ik heel serieus. Meerdere blinden en slechtzienden lopen hier figuurlijk, maar straks misschien ook letterlijk keihard tegenaan.
Citaat:Elspeet Gelderland
14-05-2025
21.06 uur
Zicht melding
Buurvrouw van melder waarschuwde dat ze gisteravond een wolf zag lopen op het erf aan de Pirkweg. Melder heeft de camera beelden bekeken en daar staat inderdaad de wolf op.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:16 mei 2024/Drenthe
Net wolf gezien ,De Hullen tussen YDE en DONDEREN
Tijd: 8.40 uur
Citaat:Wederom veulentje opgevreten van Mekelogisch Beheer in Drents Friese Wold Staatsbosbeheer!
Zondag 11 mei 2025 werd er weer een veulentje geboren. Op 14 mei 2025 verdwenen en opgevreten! Nu nog 3 veulentjes dus.
DubbelFun schreef:Buiten dat het vreselijk voor het veulen is ... wat met de merrie??
Na 5 dagen vol in de melk te zitten nu ineens geen afname meer met een kans op mastitis en geen 'baas' die er naar omkijkt.
DubbelFun schreef:Buiten dat het vreselijk voor het veulen is ... wat met de merrie??
Na 5 dagen vol in de melk te zitten nu ineens geen afname meer met een kans op mastitis en geen 'baas' die er naar omkijkt.
Citaat:Gefeliciteerd Gedeputeerde Harold Zoet en Faunabeheereenheid Gelderland en NP Hoge Veluwe!
‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
(Probleem)wolf mag worden gedood
De voorzieningenrechter oordeelt dat de bezwaren van de dierenorganisaties tegen de door de provincie Gelderland afgegeven vergunning om één specifieke wolf te doden geen redelijke kans van slagen hebben. Volgens de voorzieningenrechter heeft de provincie voldoende aannemelijk gemaakt welke wolf op Nationaal Park De Hoge Veluwe voor problemen zorgt en dat het noodzakelijk is om deze (probleem)wolf af te schieten vanwege de openbare veiligheid. Volgens de voorzieningenrechter zijn er ook geen minder verstrekkende alternatieven om toekomstige veiligheidsincidenten met deze wolf te voorkomen.
Citaat:Arnhem, 16 mei 2025
De voorzieningenrechter oordeelt dat de bezwaren van de dierenorganisaties tegen de door de provincie Gelderland afgegeven vergunning om één specifieke wolf te doden geen redelijke kans van slagen hebben. Volgens de voorzieningenrechter heeft de provincie voldoende aannemelijk gemaakt welke wolf op Nationaal Park De Hoge Veluwe voor problemen zorgt en dat het noodzakelijk is om deze (probleem)wolf af te schieten vanwege de openbare veiligheid. Volgens de voorzieningenrechter zijn er ook geen minder verstrekkende alternatieven om toekomstige veiligheidsincidenten met deze wolf te voorkomen.
De zaak gaat over een door de provincie verleende omgevingsvergunning voor het doden van één specifieke (probleem)wolf die zich op het Nationaal Park de Hoge Veluwe begeeft. De provincie verleende deze vergunning naar aanleiding van een bijtincident met een hardloopster op 13 april 2025. Onderzoek wees volgens de provincie uit dat deze wolf bij meerdere zogenoemde wolf-mens-incidenten betrokken zou zijn geweest. Drie organisaties die opkomen voor de belangen van (wilde) dieren hebben bij de provincie bezwaar gemaakt tegen de verleende vergunning. In deze zaak wilden de dierenorganisaties via een tijdelijke maatregel voorkomen dat de wolf wordt gedood voordat de provincie op hun bezwaar heeft beslist.
Verzoeken afgewezen
De voorzieningenrechter oordeelt dat de bezwaren van verzoeksters in de bezwaarprocedure bij de provincie geen redelijke kans van slagen hebben. Volgens de voorzieningenrechter heeft de provincie namelijk voldoende aannemelijk gemaakt dat de (probleem)wolf op basis van uiterlijke kenmerken te onderscheiden is van de andere roedelgenoten en dat er een noodzaak bestaat om tot afschot van specifiek deze wolf over te gaan vanwege de openbare veiligheid. Ook oordeelt de voorzieningenrechter dat er geen goede alternatieven zijn om toekomstige incidenten met deze wolf te voorkomen.
Wel merkt de voorzieningenrechter op dat het probleemgedrag van wolven vaak voortkomt uit menselijk handelen. Met meer preventieve maatregelen (bijvoorbeeld meer toezicht of een picknickverbod op bepaalde locaties) is probleemgedrag mogelijk te voorkomen. Maar dat helpt nu niet meer voor deze wolf omdat het probleemgedrag er eenmaal is. Voor de toekomst roepen de dierenorganisaties de provincie en de Hoge Veluwe terecht op om meer maatregelen te nemen en strenger op te treden tegen het voeren en lokken van wolven.
De dierenorganisaties hebben ook terecht aangevoerd dat de staat van instandhouding van de wolf (hiermee wordt bedoeld hoe het gaat met de verspreiding en grootte van de populatie van de wolf) in Nederland niet gunstig is. De provincie moet beter gaan motiveren in de nog te nemen beslissing op bezwaar waarom de (probleem)wolf toch afgeschoten kan worden. De voorzieningenrechter verwacht dat dit lukt. Het gaat namelijk om één specifieke (probleem)wolf. Het is op basis van een rapport voldoende aannemelijk dat het afschieten van deze ene wolf geen negatieve gevolgen heeft voor de toekomst van de wolvenpopulatie.
De voorzieningenrechter wijst daarom de verzoeken van de dierenorganisaties tot het verbieden van het doden van de wolf af.
Wat is het gevolg van deze uitspraak?
De uitspraak betekent dat de specifieke (probleem)wolf op de Hoge Veluwe afgeschoten mag worden.
Dat betekent niet dat wolven bij probleemgedrag altijd afgeschoten kunnen worden. Dat hangt steeds af van het gedrag van de wolf in de specifieke situatie en context. In deze zaak is van belang dat het gedrag van de (probleem)wolf bij het bijtincident als afwijkend gedrag getypeerd kan worden en dat aannemelijk is dat de (probleem)wolf op meerdere andere momenten niet-schuw gedrag richting mensen heeft vertoond.
Uitspraken
ECLI:NL:RBGEL:2025:3843