Paus Franciscus overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Paus Franciscus overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:00

Dit is mijn 8ste paus! Ik kende hem helemaal niet ,hij was ook niet getipt in de polls. We moeten het nog zien, maar naar het schijnt is het een rustige en wijze man.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:35

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:40

Dat hoorde ik net ook op de radio Tieneke, kon alleen zo snel geen artikel er online bij vinden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:42

Ik snap het punt, maar ik vraag me af of er een kardinaal is die het op dat vlak wel goed heeft gedaan.

Ik ben wel voorzichtig positief, het lijkt in elk geval geen radicaal andere koers dan die van Franciscus en dat is al heel wat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:48

Tussen goed doen en de boel toedekken zit natuurlijk nog heel veel ruimte. Er zijn een aantal namen doorgegeven, maar zeker niet alle 133.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:49

Tieneke schreef:
Helaas wel iemand die weinig goeds gedaan heeft voor slachtoffers van seksueel misbruik in de kerk:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/08 ... -misbruik/

Ik heb dit artikel gelezen, maar ik snap de kritiek niet zo goed?
Die priester in Chicago, die is al zijn kerkelijke titels onder Prevost verloren toen het beleid binnen de RKK werd aangepast? De kritiek is dat hij in een klooster mocht wonen, maar dat is toch heel erg algemeen, de meeste huisvestingsmogelijkheden van de RKK in Amerika bestaat uit kloosters of ambtelijke woningen? Wat moet je dan, zo'n man zonder gedegen onderzoek de deur uitschoppen of in een schoenendoos stoppen?

En dan die kritiek van de 3 slachtoffers in Peru, waarbij er te weinig onderzoek zou zijn verricht door Prevost. Hij geeft aan dat hij wel degelijk een onderzoek heeft ingesteld, maar dat dit door het Vaticaan is gesloten. Oftewel: door zijn meerderen. Dan houdt het voor hem ook een beetje op, zeker als je naar het kerkelijk recht kijkt.

Door de titel van het artikel had ik het idee dat hij op grote schaal misbruikschandalen onder tafel zou hebben geveegd, maar dat ligt dus een stuk genuanceerder. :o Ik ben benieuwd hoe hij dit probleem/vraagstuk als paus aan de kaak zal stellen, en ik hoop van harte dat hij de misbruikproblematiek aanpakt op een manier die de slachtoffers recht doet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:20

SansaS schreef:
Muronia schreef:
Zo dat is inderdaad wel heel speciaal voor een paus om met pasen te overlijden.

Alleen is het vrijwel nergens meer Pasen hoor.. NL is 1 van de weinige landen di 2e paasdag viert. Voor andere landen is het nu gewoon een normale maandag.

ehm België heeft 2de paasdag ook nog als betaalde vakantiedag hoor. Dus inprincipe vieren wij dat ook.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:26

Babootje schreef:
Nou ja, Trump gaat het in ieder geval in zn voordeel spinnen. :D :D

Ja kan hij nog glorie kraaien. :\

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:15

petraaken schreef:
Babootje schreef:
Nou ja, Trump gaat het in ieder geval in zn voordeel spinnen. :D :D

Ja kan hij nog glorie kraaien. :

Trump is niet R.K. maar Presbyteriaans (een andere vorm van Christendom). Melania is wel Katholiek. Overigens zou de nieuwe paus wel kritiek hebben gehad op het uitzettingsbeleid van Trump, maar Republikeins stemmen. Dat heb ik van internet he dus geen garantie dat het waar is, ik ken hem zelf uiteraard niet. Verder is hij beslist pro-life. Dat is immers een onderdeel van de Katholieke leer, iemand die daar tegen zou zijn zou niet gemakkelijk gekozen worden en\of geaccepteerd als leider van de wereldkerk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:41

anjali schreef:
Verder is hij beslist pro-life.

Geen beweging die meer een hekel heeft aan leven dan 'pro-life' - eigenhandig verantwoordelijk voor het sterven van veel meer baby's en moeders. Gefeliciteerd, wees er maar trots op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:51

De nieuwe paus kan paardrijden. Ik las net op internet dat hij ,toen hij als bisschop in Peru werkte, 25 jaar lang op Gaucho-ponies zijn gelovigen in de bergen heeft opgezocht.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:14